🔰 پاسخ
بله اینکه گفته می شود اسلام کامل ترین دین هست در این هیچ گونه شک و شبهه ای نیست.
اما اگر کمی در تعریف دین دقت کنیم می فهمیم که دین کامل به معنای این نیست که متون پزشکی و مهندسی و ... داشته باشد.
👈 بلکه به مجموعه ای از تعالیم الهی که از طریق پیامبران و وحی برای سعادت اخروی بشر آمده است را دین می گوییم.
و دین اسلام از جهت هدایت اخروی است که از دیگر ادیان پیشی گرفته است.
✍ لذا ما در روایتی داریم که علم دو گونه است علومی که مربوط به جسم انسان و حیات دنیوی او می باشد و علومی که در راستای حیات اخروی بشر است.« العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان» و خداوند متعال انبیاء و فرستادگان خود را برای هدایت اخروی بشر فرستادند نه حیات دنیوی؛ بهتر است این چنین بگوییم که اولویت اول فرستادگان الهی هدایت اخروی انسان ها بود است چرا که بشر خود با علم تجربی میتواند به علومی چون پزشکی دست یابد اما دست یافتن به علوم الهی و خداشناسی با تجربه و عقل محال است.
🔹 و در عین حال این به این معنا نیست که فرستادگان الهی برای زندگی دنیایی بشر هیچ برنامه ای نداشته باشند بلکه خیلی از اصول زندگی دنیایی را نیز آنها به بشر آموختند لذا اگر ما ریشه خیلی از علوم را بررسی کنیم به یک منبع الهی و دینی ختم خواهد شد.
👇👇👇👇
⁉️ حال سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا ائمه علیهم السلام که دارای علم غیب و تمام علوم را دارا هستند چطور خود محتاج به طبیب هستند؟
اولا علم ائمه علیهم السلام مطلق نیست بلکه آنچه را که خدا بخواهد می دانند.
ثانیا ائمه علیهم السلام مامور بودند بصورت عادی همچون دیگر مردم زندگی کنند و از اسبابی که خداوند برای این جهان طراحی دیده بود تبعیت نمایند خداوند نیز به رسولش می فرماید:«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُم...» به این مردم بگو منم مثل شما انسان هستم و فقط به من وحی نازل می شود که به شما نمی شود. لذا شخص خود پیامبر صلی الله علیه واله نیز مریض میشدند و از اطبّا جهت معالجه در خواست می نمودند تا ایشان را درمان کنند.
❓ و اینکه چرا حضرت به یک طبیب غیر مسلمان رجوع کردن؟
👈 این یک قاعده عقلی است که انسان در برای چیزی چون جان که مهم است باید به بهترین پزشک رجوع کند و اشکالی ندارد.
حتی فقه ما در حکم ثانویه اجازه داده است که اگر جان کسی در بیابانی در خطر بود که برای حفظ جان مجبور بود از گوشت سگ که نجس العین است بخورد تا زنده بماند چنین اجازه ای را دارد.
❓حال سوال دیگری که مطرح میشود این است که پس این طب اسلامی که این روز ها بعضی ها از آن سخن می گویند چیست؟
💢 اگر منظور از طب اسلامی این باشد که ائمه علیهم السلام بصورت مجزا علمی را به نام طب اسلامی تدوین نموده و آموزش داده اند تا مسلمانان بی نیاز از علوم طبّی دیگر باشند؛ این تعریف کاملا اشتباه است.
ولی اگر منظور از طب اسلامی مجموعه ای از روایات و سفارشاتی باشد که ائمه علیهم السلام زمانی که مردم به آن ها رجوع می کردند و سوال می کردند ایشان آنها را راهنمایی نموده؛ و حال آن روایات به ما رسیده است و ما از آن استفاده می کنیم صحیح است.
✅ بله ما کتبی همچون طب النبی و طب الرضا و... داریم و امثال اشخاصی چون ابوعلی سینا در این مکتب خانه پرورش یافتند که ریشه علوم طبی غرب هم بیشتر به کتب ایشان بر می گردد که تا چند سال پیش در دانشگاه های آنها تدریس می شد.
اما این به این معنا نیست که ما به علوم تجربی که در این زمینه اثبات شده است نیاز نداریم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(167).mp3
5.32M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 167 - تاثیر حروف و اعداد ابجد
🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛
💠 #حديث
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 «عموى ما، عبّاس، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسين عليه السلام جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد».
🔹 «كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّهِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا».
📚 عمدة الطّالب، ص 356
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓فواید و آثار امتحانات الهی چیست؟ خداوند که از وجود ما آگاه است پس چه لزومی دارد ما را امتحان کند؟
🔰 بله خداوند همچون معلم نیست که امتحان بگیرد تا از استعداد های شاگردانش آگاه شود بلکه امتحانات الهی فواید و آثار متعددی دارد؛
1️⃣ یکی از آنها شناختن مورد امتحان است،
2️⃣ فایده دیگر آن است که از طریق امتحان استعدادهای مورد امتحان کشف و شناخته می شود و با آگاهی از نقاط ضعف و قوت می تواند در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بکوشد.
قرآن مجید می فرماید: «وَ لِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُور (آل عمران: 154)؛ خداوند آنچه در سینه دارید می آزماید تا دل های شما خالص گردد و خدا به اسرار درون شما آگاه است؛
بنابراین دومین فایده امتحان، آگاهی از استعدادها و رشد و تربیت آنها است و این امر تنها در کوره های آزمایش امکان پذیر است.
3️⃣ فایده بعدی امتحان، اتمام حجت است.
توضیح اینکه هر چند خداوند از بنده اش و اعمال و رفتار و حتی خطورات قلبی او کاملا آگاه است، ولی صحنه امتحان را ایجاد می کند تا حجت بر بنده تمام شود. امیرالمؤمنین می فرماید: «و إن كان سبحانه أعلم بهم من أنفسهم، ولكن لتظهر الافعال التي بها يستحق الثواب والعقاب...؛ هر چند خدای سبحان از مردم به خودشان آگاه تر است، ولی این امتحانها به خاطر آن است که افعالی که با آن استحقاق ثواب و عقاب پیدا می شود، آشکار گردد.)
✅ پس فایده های این امتحانها و بلاها به امتحان شونده برمی گردد نه امتحان کننده.
📚 درس هایی از عقاید اسلامی ج 5 /ص 108
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 پاسخ
💠 خداوند متعال می فرماید : «.. .وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ; (انعام ، 142) .. . و از پی گام های شیطان نروید که او برای شما دشمن آشکار است» .
برای مبارزه با شیطان و هوای نفس ، رعایت مراحلی لازم است ; از جمله :
1⃣ برطرف کردن ضعف اعتقادی : خداوند متعال می فرماید : «إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَآءَ لِلَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ ; (اعراف ، 27) ما شیاطین را دوستان کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آورند».
3⃣ دفع رذایل اخلاقی :
قرآن کریم می فرماید : «فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَـالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ; (نحل ، 63) سپس شیطان ، کردار ]بد[ ایشان را در نظرشان زینت داد ، پس او امروز دوستدارشان است».
3⃣ ترک گناه : خداوند متعال در سوره بقره ، آیه 268 و سوره نساء ، آیه 60 در مورد دعوت شیطان به گناه هشدار داده است.
4⃣ دل نبستن به دنیا : خداوند متعال در سوره نساء ، آیه 120 دلبستگی به دنیا را از فریب های شیطان می داند.
5⃣ پیروی نکردن از دستورهایی که مخالف عقل و یا نقلِ مقطوع الصدور است .1
اعتماد به نفس ، باید همراه با اعتماد به خداوند متعال باشد تا جنبه شیطانی پیدا نکند . انسان جانشین خدا بر روی زمین است : «وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائـِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الاَْرْضِ خَلِیفَةً ; (بقرة ، 30) هنگامی که پروردگارت به فرشتگان گفت : من بر روی زمین جانشینی قرار خواهم داد .»
اگر انسان به سوی پروردگار کوشنده باشد ، به دیدار او می رسد : «یَـأَیُّهَا الاِْنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَی رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» (انشقاق ، 6)
✅ نتیجه آن که اگر انسان خود را بشناسد ، اعتماد به خویش پیدا می کند ; امّا در کنار خودشناسی باید به اموری توجه کامل داشته باشد:
👇👇👇👇
🔸 الف ) باید تقوا پیشه کند : «وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ; (طلاق ، 2) هر کس تقوای الهی پیشه کند ، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند .» و بهترین زاد و توشه بر هر کاری تقوی است : «فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی» . (بقرة ، 197)
🔹 ب ) بر خداوند متعال توکّل کند : «وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ; (طلاق ، 3) و هر کس بر خداوند توکّل کرد ، خداوند کفایت امرش را می کند .» چون شیطان که مانع اعتماد به نفس است ، کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل می کنند ، تسلط ندارد : «إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَی الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» . (نحل ،99)
🔸 ج ) پیوسته به یاد خداوند متعال باشد : «أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَـئِنُّ الْقُلُوبُ ; (رعد ، 28) آگاه باشید یاد خدا مایه اطمینان دل هاست .»
🔹 د) از صبر ، در برابر حوادث و موانع اعتماد به نفس کمک بگیرد : «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» . (بقرة ، 153) چرا که صبر در برابر حوادث از محکم ترین کارهاست : «إِنَّ ذَ لِکَ مِنْ عَزْمِ الاُْمُورِ» (لقمان ، 17)2
🔸 ه) تقویت ایمان : «وَلاَ تَهِنُواْ وَلاَ تَحْزَنُواْ وَأَنتُمُ الاَْعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ; (آل عمران ، 139) و سست نشوید و غمگین مگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید .»
این آیه دستوری است که خداوند متعال پس از جنگ احد به مؤمنان که احساس شکست کرده بودند داده است . آیه یاد شده به ما می فهماند که انسان با ایمان ، اگرچه شکست بخورد ; لیکن نباید غمگین و سست گردد واو برتر است .
+===================
1. اخلاق در قرآن، آیهاللّه مصباح یزدی، ج 1، ص 230ـ233
2. تفسیر نمونه، ج 1، ص 519.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ چرا در دنيا خدا ميگه از زنا و مشروب ولذائذ دوري کن ولي در آخرت برو پيش زنان زيبا و نهر شراب و چه وچه چرا ما بايد نقد را ول کنيم نسيه بگيريم؟
1️⃣اولا از معنای شراب در زبان فارسی و عربی با هم فرق می کند چرا که شراب در زبان فارسی به معنای هر ماده مست کننده است اما در زبان عربی به معنای «نوشیدنی» است. لذا قرآن کریم می فرماید: «شَراباً طَهُوراً» پس نوشیدنی های بهشتی پاک و پاکیزه هستند.
همچنین عمل زنا در دنیا یک عمل غیر قانونی قبیح و زشت است و در بهشت عمل زنا و شهوت رانی وجود ندارد.
2️⃣ثانیا خداوند متعال در دنیا هرچیزی را منع کرده است در مقابل حلال آن را نیز معرفی کرده است خداوند عمل زنا را حرام کرده است اما آرامش را در ازدواج قرار داده است و شراب را حرام کرده است اما نوشیدنی های لذت بخش فراوان دیگری قرار داده است. چرا نباید از حلال آن استفاده نکنیم و به حرام آن فکر کنیم.
3️⃣ ثالثا دنیا و آخرت دو مرحله از زندگی انسان است که قاعده و قانون های خاص خود را دارد و نمی شود با هم مقایسه کرد. مثل این که به شما بگویند در دوران تحصیل کمتر بازی کنید و از خیلی کار ها منع می شوید تا بعد از چند سال به جایگاه بهتری برسید حال اگر شما بگویید من نقد را به نسیه نمی دهم یعنی شما می خواهید با این کار کوتاه مدت خود آینده طولانی خود را تباه کنید. و در دنیای کوتاه مدت آزادانه هر کاری انجام دهید و در زندگی آخرتی که با مرگ آغاز می شود و پایانی نخواهد داشت زندگی خود را به تباهی بکشانید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 در حکمت 319 نهج البلاغه؛ امام علیه السلام آثار سوء و وحشتناك فقر را براى فرزندش محمد بن حنفيه برمى شمارد و مى فرمايد:
«فرزندم! من از فقر بر تو مى ترسم، بنابراين از آن به خدا پناه ببر»؛ (وَقال علیه السلام لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ: يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنْهُ).
بعد امام علیه السلام دليل آن را در سه جمله كوتاه و پرمعنا بيان كرده مى فرمايد: «زيرا فقر، دين انسان را ناقص و عقل را مشوش مى سازد و مردم را به او و او را به مردم بدبين مى كند»؛ (فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ).
به يقين منظور از فقر در اين كلام نورانى، فقر مادى است.
🔰 اينكه چگونه فقر مادى سبب نقصان دين مى شود دليلش روشن است،
📌 زيرا انسان تحت فشار فقر ممكن است تن به گناهانى بدهد و براى به دست آوردن مال، فكر حلال و حرام آن نباشد و يا تحت عنوان ضرورت و اضطرار بعضى از محرمات را براى خود حلال بشمارد.
💢 اين احتمال نيز هست كه فقر گاهى سبب تزلزل اعتقاد انسان به خدا مىشود، زيرا از يكسو شنيده است كه خدا رزّاق و روزى رسان است و رزق همه را تضمين كرده و از طرف ديگر خود را در فقر و تنگدستى مى بيند و اين مايه سوءظنش به خدا و وعده هاى الهى مى شود، بنابراين هم نقص اعتقادى و هم نقص عملى دامن فقير را مى گيرد به خصوص اگر انسان كم ظرفيت و پايه اعتقادات او سست باشد.
✍ اضافه بر اين، ازنظر اخلاقى نيز گرفتار مشكل مىشود، زيرا كينه و حسد وبخل و صفات ديگرى از اين قبيل دامان فقير را در بسيارى از اوقات مى گيرد.
اما اينكه عقل را مشوش مى سازد نيز به تجربه ثابت شده است كه افراد گرسنه و فقير هرچند عقل نيرومندى داشته باشند توان فكر كردن و انديشيدن را از دست مى دهند و حتى گاه در مسائل ساده زندگى گرفتار اشتباه مى شوند وقدرت بر تفكر و تصميم گيرى را به دليل فقر و پريشانى از دست مى دهند.
🔹 جمله «داعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ موجب بدبينى مى گردد» داراى دو تفسير است: نخست اينكه مردم از چنين شخصى فاصله مى گيرند و حتى او را مزاحم خود تصور مى كنند و ديگر اينكه او هم از مردم فاصله مى گيرد، چراكه بسيارى از اوقات فكر مى كند مردم اسباب فقر او را فراهم كرده اند و حق او را خورده و او را بر خاك سياه نشانده اند، بنابراين از دو سو خشم و ناخرسندى حاصل مى شود.
📚 شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم شیرازی حکمت 319
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 بله پیامبران الهی معصوم هستند و به اعتقاد ما پیامبران حتی قبل از بعثت نیز معصوم می باشند.
مقدمتا باید خدمت شما عرض کنم که گناه زمانی صورت می گیرد که انسان یا واجبی را ترک کند و یا حرامی را مرتکب شود که در این صورت فرد معصوم نباید دچار آن شود.
💢 اما در رابطه با داستان حضرت موسی علیه السلام چیزی که نقل شده است این است که دو نفر با هم دعوا می کردند که یکی از آنها مظلوم بود و یکی ظالم؛ و حضرت جهت دفاع از مظلوم یک مشت به آن ظالم زدند که او هم بوسیله همان مشت از دنیا رفت.(آیه 15 قصص)
📌با توجه به این داستان به چند نکته باید توجه کرد.
1️⃣ نکته اول: حضرت موسی علیه السلام مرتکب گناه نشده است تا اینکه با عصمت ایشان منافات داشته باشد چرا که اگر انسان در مقام دفاع از خود و یا مظلومی؛ کسی را بکشد شرعا گناهی مرتکب نشده است و به وظیفه خود عمل نموده است.
2️⃣ نکته دوم: برای قتل عمد که گناه محسوب شود قاتل یا باید نیت قتل داشته باشد و یا با آلت و وسیله قتل مرتکب قتل شود که حضرت موسی علیه السلام مشتی که زد به نیت قتل نبود و آلت قتاله ای جهت قتل همراه نداشت پس قتل عمدی صورت نگرفته است و تنها ترک اولی بوده که آن هم نباید در آن زمان در شهر حاضر می شد تا این اتفاق پیش بیاید.
3️⃣ نکته سوم: مقتول قبطی و از فرعونیان بود و از افرادی بودند که انسان های بی گناه زیادی را کشته بودند و ظلم آن ها طوری بود که قتلشان نتنها اشکال نداشت بلکه واجب القتل بودند.
✅ پس حضرت موسی علیه السلام گناهی نکرده بودند تا برای عصمتشان مشکلی پیش بیاید بلکه فقط ترک اولی بود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | دلایلعقلیامامتومهدویت
💠 در نظام طبیعت و آفرینش اگر موجودی( ادامه در عکس )
#دلایل_عقلی_امامت_و_مهدویت
بخش ۹
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(168).mp3
5.3M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 168 - معنای و تفسیر سوره توحید
🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛
💠 #حديث
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 «آن كه به ما ايمان آورَد و سخن ما را تصديق كند و منتظر امر [فرج] ما باشد، همچون كسى است كه زير پرچم قائم به شهادت برسد».
🔹 «مَن آمَنَ بِنا و صَدَّقَ حَدِيثَنا وَانتَظَرَ أمرَنا كانَ كَمَن قُتِلَ تَحتَ رايَةِ القائِمِ ».
📚 بحار الأنوار ، ج 98 ، ص 159
🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | دلایلعقلیامامتومهدویت
💠 یکی از دلایل عقلی اثبات لزوم و استمرار وجود امام...(ادامه در عکس)
#دلایل_عقلی_امامت_و_مهدویت
بخش ۱۰
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ زندگی ما آدم ها مثل ربات است. تمام زندگی مان از قبل تعیین شده چون خدا گذشته و آینده ما را می داند و اگر نداند نعوذبالله خدا نیست. پس دیگر بهشت و جهنم برای چیست.؟
1⃣ اولا: زندگی ما از قبل تعیین نشده است بلکه این خود ما هستیم که زندگیمان را شکل می دهیم و اگر این حرف را قبول کنیم پس اختیاری که خداوند به ما داده است چه می شود؟!
‼️ آیا شما می توانید بگویید من کارهای خودم را بدون اختیار انجام می دهم!؟
و همچنین این حرف شما حکمت الهی را زیر سوال می برود چون همین خدا 124 هزار پیامبر جهت هدایت مردم فرستاده است و اگر بخواهد زندگی ما از قبل تعیین شده باشد دیگر چه نیازی به ارسال پیامبران بود.!؟ 🤔
👌 و همچنین خداوند به گناه کاران وعده عذاب داده است و چطور میشود زندگی که خود خدا از قبل تعیین کرده باشد و ما هم مثل ربات باشیم بعد هم خداوند بخواهد ما را عذاب کند.
2⃣ ثانیا اینکه خداوند به آینده و گذشته ما علم دارد به این معنا نیست که خداوند سرنوشت ما را نوشته تا یکی گناه کار باشد و یکی دیگر بی گناه یا یکی خوشبخت و یکی بدبخت باشد.
🔰 بطور مثال اگر شما ببینید که شخصی از بالای کوهی پرت می شود شما علم پیدا می کنید که وقتی به زمین بخورد از بین خواهد رفت.
👈حال آیا این که شما علم به مرگ او دارید دلیل بر این است که شما آن شخص را کشته اید!!؟
✅ پس علم داشتن خداوند از آینده و گذشته ما کاملا با سرنوشت ما و قضا و قدر الهی متفاوت و ربطی به آن ندارد.
💢 و خداوند متعال این عالم را بر اساس علل و اسباب آفریده است و به انسان نیز اختیار داده است تا با اختیار خود زندگی خود را شکل دهد حال اگر کسی تنبلی کرد و از اختیارش در جای سوء استفاده کرد نمی توان گفت که خداوند چنین چیزی را برای او خواسته است.
✍ لذا در قرآن کریم آيات زيادى وجود دارد که به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛
🔸 مانند آيه: «ليس للانسان الا ما سعي؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست».(نجم/39)
🔹و مانند آيه: «ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم؛ خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد مگر خودشان آن را تغيير دهند».(رعد/11)
🔰 @p_eteghadi 🔰
#آخر_بهشت_چی_میشه
❓وقتی انسان وارد بهشت شد و چندین سال در آنجا زندگی کرد، آخرش چه میشود؟ آیا انسان از زندگی جاودانه در بهشت خسته نمیشود؟
✅ این سوال از اینجا نشأت گرفته که ما در دنیا عادت کرده ایم که حرکت کنیم و جلو برویم. بچه بزرگ میشود، بعد نوجوان میشود، بعد جوان...بعد میانسال...و بعد پیر میشود. دنیا طبعش این طور است. حرکت از ذاتیات دنیاست. ذهن ما به این "حرکت" عادت کرده و فکر میکنیم همه جا باید حرکت باشد. مثل مسافری که در مسیر راه مرتب در حال عوض کردن منزل است و به هر منزلی که میرسد میپرسد منزل بعدی کجاست.
✳️ چون ذهن ما عادت کرده به «در راه بودن»، فکر میکنیم هرجا رسیدیم باید این سوال را بپرسیم. در حالی که بهشت مقصد و غایت است. منزلی است که به خاطر آن منزل، همه ی حرکتها بود. آنجا دیگر انسان ثابت میشود، البته نه اینکه راکد باشد.
🔴 این ثبات انسان را خسته نمیکند. با توجه به اینکه بهشت حد ندارد خستگی هم در آن راه ندارد. در آیات مختلف داریم: «لهم فیها ما یشاؤون»، « لهم فیها ما یتخیرون» و «لهم فیها مایدعون» آنجا دیگر خستگی معنا ندارد.
✳️ در دنیا هم همیشه اینطور نیست که از کارهای تکراری خسته شویم. انسان یک عمر آب نوشیده، اگر الان در حین تشنگی لیوان آبی ببیند آیا اظهار خستگی از نوشیدن آب میکند یا اینکه آن را بسیار گوارا و لذت بخش میبیند؟ یا یک عمر هوای تازه تنفس کرده، آیا از اینکار اظهار خستگی میکند؟ خیر اینطور نیست. پس یکنواختی هم ندارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ چرا حضرت علی علیه السلام از حق خودشان کوتاه آمدند و مردم را دعوت به بیعت با خودشان نکردند؟
1⃣ اولا امیرالمؤمنین علیه السلام از حق خودشان کوتاه نیامدند و تمام تلاش خود را انجام دادند اما مردم حضرت را یاری نکردند.
🔰 سلمان می گوید: شب هنگام علی علیه السلام فاطمه را بر مرکبی سوار می نمود و دست دو فرزندش حسن و حسین را گرفت و در خانهء تمام اهل بدر و مهاجرین و انصار می رفت و متذکر توصیه های متعدد پیامبر بر جانشینی و حقانیت خویش می شد و از آنان می خواست تا او را برای احقاق یاری کنند، لکن جز 44 نفر دعوت او را نپذیرفتند.
💠 امیر المؤمنین علیه السلام برای این که روشن کند چه کسانی صادقانه این دعوت را پذیرفته اند، فرمان داد تا صبح سرهای خود را بتراشند و سلاح بدوش برای بیعت بر مرگ حاضر شوند.
صبح شد و جز چهار نفر از آنان که عبارت بودند از: سلمان و ابوذر و مقداد و زبیر، کسی به عهد خود وفا نکرد.
علی علیه السلام برای اتمام حجت سه شب متوالی به همراه فاطمه و حسن و حسین این کار را انجام داد ولی جز همان چهار نفر کسی نبود که به پیمان و بیعت خود وفادار باشد. (بحار الانوار، ج 28، ص 264 و 267)
2⃣ ثانیا در پاسخ به همین سوال حضرت زهرا علیها السلام فرمودند:
🔸 محمودبن لبید می گوید: از فاطمه (س) درباره حق علی (ع) و کوتاه آمدن ایشان از آن حق، سؤال کردم، فرمود:
💠 ای ابا عمرو، رسول خدا (ص) فرمود:
«مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛
«امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند( و دورش طواف کنند) ، نه این که او به جانب مردم رود. به خدا سوگند اگر می گذاشتند که حق بر مدار خود بچرخد، و آن را برای اهلش باقی می نهادند، و از خاندان محمد (ص) پیروی می کردند، هیچ گاه دو نفر یافت نمی شدند که درباره خدای تعالی به اختلاف پردازند، و این روش از گذشتگان برای آیندگان به ارث می رسید و آیندگان آن را به میراث می بردند، که قائم ما (عج) که نهمین فرزند حسین (ع) است، قیام می کرد. (عوالم المعارف، ج 11، ص 228)
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ علت مخفی نگه داشتن قبر دختر پیغمبر و دفن شبانه ایشان چیست؟
🔰 پاسخ:
از امام صادق (عليه السلام) پرسيد: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود: فاطمه (سلام الله عليها)
👈 وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا... آنان (که حضرت را اذیت کرده بودند) بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند.(1)
✍ صاحب مدارك مى گويد:
علت مخفى بودن محل دفن فاطمه (سلام الله عليها) آن گونه كه مخالف و موافق نقل كردهاند اين است كه آن حضرت به اميرمؤمنان(عليه السلام)سفارش كرد تا او را شبانه دفن كند تا آنان كه او را اذيت كرده و از ارث پدرش محروم كرده بودند بر وى نماز نخوانند. (2)
🔰 علت مخفي ماندن قبر آن حضرت را مي توان در امور زير خلاصه كرد:
1⃣1. اينكه، خود آن حضرت خواستند كه شبانه و مخفيانه، دفن شوند كه به تبع آن قبرشان مخفي بماند.
2⃣2. با توجه به محتواي وصيت ايشان در مورد دفن آن حضرت؛ مي توان گفت كه مي خواستند با اين كار، افكار عمومي را بيدار كرده و مردم را نسبت به ظلم حكام زمانشان نسبت به ايشان و علي(عليه السلام)، آگاه سازند، و لذا، اين سوال را که چرا قبر حضرت فاطمه(سلام الله عليها) مخفي ماند را براي هميشه در اذهان مردم زنده نگه دارند.
📚 پی نوشت:
1 . الصدوق، أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين ، علل الشرايع، ج1، ص185
2.الموسوي العاملي، السيد محمد بن علي ، مدارك الأحكام في شرح شرائع الاسلام، ج 8، ص279،
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ بعضي ها مي گويند زمان قبل از انقلاب اعتقادات مردم به دين و اسلام از الان خيلي بيشتر بوده و الان ضعيف تر شده است؟
👈 جهت پاسخ به این پرسش باید به این نکته دقت کرد که بحث اعتقادات امری قلبی است و امری ظاهری نیست که بتوان به این راحتی تشخیص داد که در کدام زمان اعتقادات مردم و چه کسانی بیشتر است.
📌 البته ما می توانیم به عواملی که باعث می شود در اعتقادات مردم تاثیر گذار باشد و آن را قوی یا ضعیف کند و همچنین آثار پدید آمده در جامعه را در قبل از انقلاب و بعد آن بررسی کنیم تا مشخص شود که عوامل و آثار قوت اعتقادات دینی در قبل از انقلاب بیشتر بوده یا بعد از انقلاب بوده است.
#قبل_از_انقلاب
✍️ یکی از علل اصلی که مردم از وضع موجود آن زمان ناراضی بودند و انقلاب صورت گرفت قوانین و اعمال ضد دینی بود که باعث سست شدن اعتقادات دینی مردم می شد از جمله آن : مساله کشف حجاب، ممنوع کردن پوشیدن لباس بومی، ممانعت از برگزاری مراسم مذهبی، گسترش قمار خانه ها و مراکز فحشا و مشروب فروشی ها و نمایش فیلم های مبتذل در سینما و تلویزیون و... لذا علماء و مردم جهت حفظ مکتب اسلام و اعتقادات در مقابل این جریان ضد دینی ایستادند و بعد از انقلاب همه این قوانین ضد دینی حذف شد.
#بعد_از_انقلاب
💠 اما در مقابل به آثار ظاهری که بیان کننده اعتقادات مردم در بعد از انقلاب است می پردازیم که نشان دهنده بیشتر شدن اعتقادت دینی می باشد.
1️⃣1- حمایت های جدی مالی و جانی مردم در طول هشت سال دفاع مقدس، حضور در راهپیمایی ها و انتخابات عمومی، گسترش و نشر انقلاب اسلامی به سایر ممالک و...است که همگی نشانه باور و اعتقاد محکم دینی مردم می باشد که به منصه ظهور در عملکرد دینی آنان رسیده است.
2️⃣2- برخی از مصادیق عینی که هر کس با دقت و تأمل می تواند به آنها پی ببرد و شواهد مسلمی بر رشد اعتقاد و عمل دینی است، عبارتند از: حضور مستمر و رو به ازدیاد در نمازهای جمعه، مراسم احیاء، شب زنده داری هیئات مذهبی، عضویت در بسیج و مراکز اسلامی، احساس همبستگی با مردم مظلوم مسلمان در سرتاسر جهان، مثل فلسطین، افغانستان، عراق و...، ولایت مداری و حضور زنان مسلمان در موقعیت ها و مسئولیت ها کارساز جامعه، توسلات و شرکت در مراسمات دعا و زیارت ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ چه در ایران و چه در کشورهای اسلامی، داشتن روحیه جهاد و شهادت و رشد آن به ویژه میان نسل جوان.
🔰 با ذکر این ویژگی ها و نشانه های رشد یافتگی، این را نباید فراموش کنیم که جامعه ما در راه اسلامی شدن گام بر می دارد و تا رسیدن به نقطه آرمانی و تحقق جامعه ای کاملاً اسلامی فاصله زیادی دارد مقام معظم رهبری دراین زمینه فرموده اند: ما در اول راهیم، آن تصویری که از جامعه اسلامی در ذهن ماست با وضع کنونی، فاصله زیادی دارد. ما توانستیم حصاری را بشکنیم و مانع را از سر راه حرکت به سمت دولت اسلامی و جامعه اسلامی و دنیای اسلامی برداریم.
🔰 @p_eteghadi 🔰