﷽؛
💠 #حديث
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 «عموى ما، عبّاس، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسين عليه السلام جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد».
🔹 «كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّهِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا».
📚 عمدة الطّالب، ص 356
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓فواید و آثار امتحانات الهی چیست؟ خداوند که از وجود ما آگاه است پس چه لزومی دارد ما را امتحان کند؟
🔰 بله خداوند همچون معلم نیست که امتحان بگیرد تا از استعداد های شاگردانش آگاه شود بلکه امتحانات الهی فواید و آثار متعددی دارد؛
1️⃣ یکی از آنها شناختن مورد امتحان است،
2️⃣ فایده دیگر آن است که از طریق امتحان استعدادهای مورد امتحان کشف و شناخته می شود و با آگاهی از نقاط ضعف و قوت می تواند در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بکوشد.
قرآن مجید می فرماید: «وَ لِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُور (آل عمران: 154)؛ خداوند آنچه در سینه دارید می آزماید تا دل های شما خالص گردد و خدا به اسرار درون شما آگاه است؛
بنابراین دومین فایده امتحان، آگاهی از استعدادها و رشد و تربیت آنها است و این امر تنها در کوره های آزمایش امکان پذیر است.
3️⃣ فایده بعدی امتحان، اتمام حجت است.
توضیح اینکه هر چند خداوند از بنده اش و اعمال و رفتار و حتی خطورات قلبی او کاملا آگاه است، ولی صحنه امتحان را ایجاد می کند تا حجت بر بنده تمام شود. امیرالمؤمنین می فرماید: «و إن كان سبحانه أعلم بهم من أنفسهم، ولكن لتظهر الافعال التي بها يستحق الثواب والعقاب...؛ هر چند خدای سبحان از مردم به خودشان آگاه تر است، ولی این امتحانها به خاطر آن است که افعالی که با آن استحقاق ثواب و عقاب پیدا می شود، آشکار گردد.)
✅ پس فایده های این امتحانها و بلاها به امتحان شونده برمی گردد نه امتحان کننده.
📚 درس هایی از عقاید اسلامی ج 5 /ص 108
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 پاسخ
💠 خداوند متعال می فرماید : «.. .وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ; (انعام ، 142) .. . و از پی گام های شیطان نروید که او برای شما دشمن آشکار است» .
برای مبارزه با شیطان و هوای نفس ، رعایت مراحلی لازم است ; از جمله :
1⃣ برطرف کردن ضعف اعتقادی : خداوند متعال می فرماید : «إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَآءَ لِلَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ ; (اعراف ، 27) ما شیاطین را دوستان کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آورند».
3⃣ دفع رذایل اخلاقی :
قرآن کریم می فرماید : «فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَـالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ; (نحل ، 63) سپس شیطان ، کردار ]بد[ ایشان را در نظرشان زینت داد ، پس او امروز دوستدارشان است».
3⃣ ترک گناه : خداوند متعال در سوره بقره ، آیه 268 و سوره نساء ، آیه 60 در مورد دعوت شیطان به گناه هشدار داده است.
4⃣ دل نبستن به دنیا : خداوند متعال در سوره نساء ، آیه 120 دلبستگی به دنیا را از فریب های شیطان می داند.
5⃣ پیروی نکردن از دستورهایی که مخالف عقل و یا نقلِ مقطوع الصدور است .1
اعتماد به نفس ، باید همراه با اعتماد به خداوند متعال باشد تا جنبه شیطانی پیدا نکند . انسان جانشین خدا بر روی زمین است : «وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائـِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الاَْرْضِ خَلِیفَةً ; (بقرة ، 30) هنگامی که پروردگارت به فرشتگان گفت : من بر روی زمین جانشینی قرار خواهم داد .»
اگر انسان به سوی پروردگار کوشنده باشد ، به دیدار او می رسد : «یَـأَیُّهَا الاِْنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَی رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» (انشقاق ، 6)
✅ نتیجه آن که اگر انسان خود را بشناسد ، اعتماد به خویش پیدا می کند ; امّا در کنار خودشناسی باید به اموری توجه کامل داشته باشد:
👇👇👇👇
🔸 الف ) باید تقوا پیشه کند : «وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ; (طلاق ، 2) هر کس تقوای الهی پیشه کند ، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند .» و بهترین زاد و توشه بر هر کاری تقوی است : «فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی» . (بقرة ، 197)
🔹 ب ) بر خداوند متعال توکّل کند : «وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ; (طلاق ، 3) و هر کس بر خداوند توکّل کرد ، خداوند کفایت امرش را می کند .» چون شیطان که مانع اعتماد به نفس است ، کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل می کنند ، تسلط ندارد : «إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَی الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» . (نحل ،99)
🔸 ج ) پیوسته به یاد خداوند متعال باشد : «أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَـئِنُّ الْقُلُوبُ ; (رعد ، 28) آگاه باشید یاد خدا مایه اطمینان دل هاست .»
🔹 د) از صبر ، در برابر حوادث و موانع اعتماد به نفس کمک بگیرد : «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» . (بقرة ، 153) چرا که صبر در برابر حوادث از محکم ترین کارهاست : «إِنَّ ذَ لِکَ مِنْ عَزْمِ الاُْمُورِ» (لقمان ، 17)2
🔸 ه) تقویت ایمان : «وَلاَ تَهِنُواْ وَلاَ تَحْزَنُواْ وَأَنتُمُ الاَْعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ; (آل عمران ، 139) و سست نشوید و غمگین مگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید .»
این آیه دستوری است که خداوند متعال پس از جنگ احد به مؤمنان که احساس شکست کرده بودند داده است . آیه یاد شده به ما می فهماند که انسان با ایمان ، اگرچه شکست بخورد ; لیکن نباید غمگین و سست گردد واو برتر است .
+===================
1. اخلاق در قرآن، آیهاللّه مصباح یزدی، ج 1، ص 230ـ233
2. تفسیر نمونه، ج 1، ص 519.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ چرا در دنيا خدا ميگه از زنا و مشروب ولذائذ دوري کن ولي در آخرت برو پيش زنان زيبا و نهر شراب و چه وچه چرا ما بايد نقد را ول کنيم نسيه بگيريم؟
1️⃣اولا از معنای شراب در زبان فارسی و عربی با هم فرق می کند چرا که شراب در زبان فارسی به معنای هر ماده مست کننده است اما در زبان عربی به معنای «نوشیدنی» است. لذا قرآن کریم می فرماید: «شَراباً طَهُوراً» پس نوشیدنی های بهشتی پاک و پاکیزه هستند.
همچنین عمل زنا در دنیا یک عمل غیر قانونی قبیح و زشت است و در بهشت عمل زنا و شهوت رانی وجود ندارد.
2️⃣ثانیا خداوند متعال در دنیا هرچیزی را منع کرده است در مقابل حلال آن را نیز معرفی کرده است خداوند عمل زنا را حرام کرده است اما آرامش را در ازدواج قرار داده است و شراب را حرام کرده است اما نوشیدنی های لذت بخش فراوان دیگری قرار داده است. چرا نباید از حلال آن استفاده نکنیم و به حرام آن فکر کنیم.
3️⃣ ثالثا دنیا و آخرت دو مرحله از زندگی انسان است که قاعده و قانون های خاص خود را دارد و نمی شود با هم مقایسه کرد. مثل این که به شما بگویند در دوران تحصیل کمتر بازی کنید و از خیلی کار ها منع می شوید تا بعد از چند سال به جایگاه بهتری برسید حال اگر شما بگویید من نقد را به نسیه نمی دهم یعنی شما می خواهید با این کار کوتاه مدت خود آینده طولانی خود را تباه کنید. و در دنیای کوتاه مدت آزادانه هر کاری انجام دهید و در زندگی آخرتی که با مرگ آغاز می شود و پایانی نخواهد داشت زندگی خود را به تباهی بکشانید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 در حکمت 319 نهج البلاغه؛ امام علیه السلام آثار سوء و وحشتناك فقر را براى فرزندش محمد بن حنفيه برمى شمارد و مى فرمايد:
«فرزندم! من از فقر بر تو مى ترسم، بنابراين از آن به خدا پناه ببر»؛ (وَقال علیه السلام لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ: يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنْهُ).
بعد امام علیه السلام دليل آن را در سه جمله كوتاه و پرمعنا بيان كرده مى فرمايد: «زيرا فقر، دين انسان را ناقص و عقل را مشوش مى سازد و مردم را به او و او را به مردم بدبين مى كند»؛ (فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ).
به يقين منظور از فقر در اين كلام نورانى، فقر مادى است.
🔰 اينكه چگونه فقر مادى سبب نقصان دين مى شود دليلش روشن است،
📌 زيرا انسان تحت فشار فقر ممكن است تن به گناهانى بدهد و براى به دست آوردن مال، فكر حلال و حرام آن نباشد و يا تحت عنوان ضرورت و اضطرار بعضى از محرمات را براى خود حلال بشمارد.
💢 اين احتمال نيز هست كه فقر گاهى سبب تزلزل اعتقاد انسان به خدا مىشود، زيرا از يكسو شنيده است كه خدا رزّاق و روزى رسان است و رزق همه را تضمين كرده و از طرف ديگر خود را در فقر و تنگدستى مى بيند و اين مايه سوءظنش به خدا و وعده هاى الهى مى شود، بنابراين هم نقص اعتقادى و هم نقص عملى دامن فقير را مى گيرد به خصوص اگر انسان كم ظرفيت و پايه اعتقادات او سست باشد.
✍ اضافه بر اين، ازنظر اخلاقى نيز گرفتار مشكل مىشود، زيرا كينه و حسد وبخل و صفات ديگرى از اين قبيل دامان فقير را در بسيارى از اوقات مى گيرد.
اما اينكه عقل را مشوش مى سازد نيز به تجربه ثابت شده است كه افراد گرسنه و فقير هرچند عقل نيرومندى داشته باشند توان فكر كردن و انديشيدن را از دست مى دهند و حتى گاه در مسائل ساده زندگى گرفتار اشتباه مى شوند وقدرت بر تفكر و تصميم گيرى را به دليل فقر و پريشانى از دست مى دهند.
🔹 جمله «داعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ موجب بدبينى مى گردد» داراى دو تفسير است: نخست اينكه مردم از چنين شخصى فاصله مى گيرند و حتى او را مزاحم خود تصور مى كنند و ديگر اينكه او هم از مردم فاصله مى گيرد، چراكه بسيارى از اوقات فكر مى كند مردم اسباب فقر او را فراهم كرده اند و حق او را خورده و او را بر خاك سياه نشانده اند، بنابراين از دو سو خشم و ناخرسندى حاصل مى شود.
📚 شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم شیرازی حکمت 319
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 بله پیامبران الهی معصوم هستند و به اعتقاد ما پیامبران حتی قبل از بعثت نیز معصوم می باشند.
مقدمتا باید خدمت شما عرض کنم که گناه زمانی صورت می گیرد که انسان یا واجبی را ترک کند و یا حرامی را مرتکب شود که در این صورت فرد معصوم نباید دچار آن شود.
💢 اما در رابطه با داستان حضرت موسی علیه السلام چیزی که نقل شده است این است که دو نفر با هم دعوا می کردند که یکی از آنها مظلوم بود و یکی ظالم؛ و حضرت جهت دفاع از مظلوم یک مشت به آن ظالم زدند که او هم بوسیله همان مشت از دنیا رفت.(آیه 15 قصص)
📌با توجه به این داستان به چند نکته باید توجه کرد.
1️⃣ نکته اول: حضرت موسی علیه السلام مرتکب گناه نشده است تا اینکه با عصمت ایشان منافات داشته باشد چرا که اگر انسان در مقام دفاع از خود و یا مظلومی؛ کسی را بکشد شرعا گناهی مرتکب نشده است و به وظیفه خود عمل نموده است.
2️⃣ نکته دوم: برای قتل عمد که گناه محسوب شود قاتل یا باید نیت قتل داشته باشد و یا با آلت و وسیله قتل مرتکب قتل شود که حضرت موسی علیه السلام مشتی که زد به نیت قتل نبود و آلت قتاله ای جهت قتل همراه نداشت پس قتل عمدی صورت نگرفته است و تنها ترک اولی بوده که آن هم نباید در آن زمان در شهر حاضر می شد تا این اتفاق پیش بیاید.
3️⃣ نکته سوم: مقتول قبطی و از فرعونیان بود و از افرادی بودند که انسان های بی گناه زیادی را کشته بودند و ظلم آن ها طوری بود که قتلشان نتنها اشکال نداشت بلکه واجب القتل بودند.
✅ پس حضرت موسی علیه السلام گناهی نکرده بودند تا برای عصمتشان مشکلی پیش بیاید بلکه فقط ترک اولی بود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | دلایلعقلیامامتومهدویت
💠 در نظام طبیعت و آفرینش اگر موجودی( ادامه در عکس )
#دلایل_عقلی_امامت_و_مهدویت
بخش ۹
🔰 @p_eteghadi 🔰