✅پاسخ:
در پاسخ به این سؤال ابتدا باید به دو نکته اشاره کرد.
الف) غیبت امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف) سری از اسرار الهی است، چنانکه در روایات مختلف به این موضوع اشاره شده است: عبد الله بن فضل میگوید از امام صادق (عليهالسّلام)1 شنيدم كه فرمودند: صاحب اين امر را غيبتى است كه از آن گريزى ندارد و در آن غيبت هم، اهل باطل به شكّ مىافتند، خدمت امام عرضه داشتم: جانم به فدايت، چرا؟ فرمود: براى علّتى كه ما در ابرازش مأذون نيستيم، عرضه داشتم حكمت آن غيبت چيست؟ امام فرمود: همان حكمت غيبت ساير حجّتهاى الهى است كه در گذشته بوده است و وجه حكمت اين قضيّه ظاهر نمىشود، مگر بعد از ظهور امام زمان؛ چنانكه وجه حكمت كارهاى حضرت خضر (عليهالسّلام) روشن نشد، مگر پس از مفارقت با حضرت موسى. اى پسر فضل!اين امرى از امور الهى و سرّى از اسرار خدائى و غيبى از غيبهاى الهى است. و چون دانستيم كه خداوند حكيم است، تصديق مىكنيم كه همه كارهايش موافق با حكمت است، گرچه جهتش بر ما روشن نباشد2.
ب) از آنجا که فلسفه و علل غیبت امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف) فرع بر امامت ایشان است، این بحث فقط برای کسانی مفید خواهد بود که اصل امامت ایشان را پذیرفته باشند.
شيخ طبرسى در بيان مسايل مربوط به غيبت حضرت چنين مىنويسد3:
غيبت آن حضرت (عليهالسّلام) و علّت آن پس از ثبوت امامت او اشكالى نخواهد داشت؛ زيرا وقتى براي ما يقين قطعى است كه او امام است و اكنون هم از انظار پوشيده و پنهان است، يقين مىكنيم كه اين امام معصوم و مفترض الطّاعة براى علّتى كه مصلحت ايجاب كرده، در پشت پرده غيبت قرار گرفته است و علّت تفصيلى آن معلوم نيست؛ زيرا انسان از علم خدا اطلاعى ندارد تا بفهمد علّت حقيقى غيبت آن حضرت براى چيست.4
علاوه بر آنچه بیان گردید، برخی از حکمتها و علل این رویداد در کلام معصومین (علیهالسلام) بیان شده است که عبارتند از:
1- حفظ جان حضرت امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف): غیبت به خاطر حفظ خویشتن از خطر کشته شدن و ناتمام ماندن برنامههای آن حضرت، عین حکم عقل است؛ زیرا کسی نیست که بعد از ایشان جانشین و خلیفه او شود.
2- آزاد بودن امام از بیعت با ستمگران: بر اساس روایات یکی از رموز غیبت آن است که احدی او را ملزم و وادار به بیعت با خود ننماید، چنانکه در بیانی از خود حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف) چنین آمده است: «هیچ یک از پدران من نبودند؛ مگر آنکه بیعتی از طغیانگران زمانش را به گردن داشته است و من ظهور میکنم در حالی که هنگام ظهور، بیعت احدی از گردنکشان و طاغیان بر گردن من نیست»5 احتمال دارد مقصود از عهد، وعده با خلفاى جور باشد. بدين معنا كه موقعيّت آنها را رعايت كند. يا منظور، ولايتعهدى است، همانند ولايتعهدى امام رضا (عليهالسّلام) و مقصود از عقد، پيمان، مصالحه و آتشبس باشد، همانند امام حسن (عليهالسّلام) و مراد از بيعت، اقرار و اعتراف ظاهرى به خلافت غير باشد.6
3- غربال شیعیان: همواره مشیت خداوند بر این است که پاک از ناپاک، مومن از غیر مؤمن، خالص از منافق، اهل دنیا از اهل خدا جدا شوند و غیبت امام، زمینه این تمییز را فراهم میسازد؛ چنانکه امام رضا (عليهالسّلام) فرمودند: «اما والله لا یکون ما تمدون الیه اعینکم حتی تمیزوا و تمحصوا» به خداوند قسم آنچه که شما چشم به سوی آن دوخته اید، واقع نمیشود، مگر بعد از این که تمییز داده شوید و امتحان بدهید تا هنگامی که جز دستهای اندک کسی از شما شیعیان نمیماند.7 در حدیث دیگری امام باقر (عليهالسّلام) میفرماید: «ظهور او بعد از غیبت طولانی خواهد بود تا اینکه خداوند برای بندگانش معلوم کند، چه کسی به او ایمان میآورد و اطاعت میکند»8 چنانکه از روایات پیداست این امتحان از دو جهت است: الف) از جهت خود امام (عليهالسّلام) که مردم با غیبت او چگونه رفتار میکنند: ایمان میآورند یا نه؟ ب) از جهت وظایف و تکالیف خود: آیا بر ایمان و عمل خود، مانند زمان حضورش ثابت هستند یا نه؟9
👇👇👇👇
4- تأثیر اعمال انسانها: هرزمان که مردم در صراط مستقیم الهی و به دنبال ائمه برحق حرکت نکردند، عدم همراهی و اطاعتشان از امام و قصور در یاری ایشان موجب شد، امام مدتی از میان آنها غایب شود تا قدر ایشان را بدانند. امام مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف) میفرمایند: «=اگر دلهای شیعیان ما در وفا کردن به پیمانشان یکی بود، هرگز سعادت ملاقات ما از آنان به تاخیر نمیافتاد... چیزی جز کارهای ناشایست آنان، ما را از ایشان محبوس نمیسازد»10 در برخی روایات از این مسأله، به ستمکاری ونادانی مردم تعبیر شده است؛ چنانکه فرمودهاند: «واعلموا ان الارض لا تخلو من حجه الله و لکن الله سیعمی خلقه منه بظلمهم و جورهم و اسرافهم علی انفسهم» بدانید که زمین، از حجت الهی خالی نخواهد ماند؛ لیکن به خاطر ظلم و اسراف و ستمی که مردم بر خودشان دارند، خداوند حجت خود را از آنان پوشیده میدارد11.
5- اجرای سنت پیامبران در مورد حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشّریف): پیامبرانی، همچون حضرت ادریس و حضرت موسی و حضرت صالح و ابراهیم (صلواتاللهعلیهماجمعین) مدتی از قوم خویش غیبت کردند و بنابر اراده الهی، حضرت حجت در این زمینه شبیه به انبیاست.
6- اثبات ناتوانی بشر در اجرای عدالت: فرصت غیبت آن حضرت به همه انسانها نشان خواهد داد که هیچ کس را یارای پیاده کردن اهداف عدالت در سرتاسر جهان نیست، امام صادق (عليهالسّلام) میفرمایند: «ظهور تحقق نمییابد تا اینکه گروهی نماند؛ مگر اینکه بر مردم حکومت کرده باشد تا کسی نگوید: اگر ما حکومت داشتیم، عدالت را میگستراندیم، آنگاه قائم به حق و عدل قیام میکند»12.
7- خالی شدن صلبهای کافران از مؤمنان؛ طولانی شدن غیبت باعث میشود که اگر در اصلاب کافران و منافقان، مومنی باقی باشد به دنیا بیاید. ... [حضرت] قائم نيز تا زمانى كه وديعههاى خداى عزّ و جل آشكار نگشته، ظهور نخواهد كرد؛ بنابراين هنگامى كه مؤمنان از صلبهاى كافران، آشكار شدند، او نيز ظهور مىكند و بر دشمنان خداى عزّ و جلّ غلبه مىيابد و آنان را به هلاكت مىرساند.»13 در برخی تفاسیر؛ آیه «تخرج الحی من المیت» به این معنا تفسیر شده، همين تفسیر در روايتى از پيامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به ما رسيده است، چنانكه از سلمان فارسى نقل شده كه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در تفسير آيه: «تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ...»، فرمود: يعنى مؤمن را از صلب كافر و كافر را از صلب مؤمن خارج مىسازد.14
8- کثرت دشمنان و قلت یاران: بنابر اراده الهی حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف) عدل الهی را در کل جهان ایجاد خواهد کرد. با توجه به این سنت الهی که امور باید از طریق عادی جاری شوند( یجری الامور باسبابها) امام (عليهالسّلام) تا فراهم شدن یاران و شرایط ظهور از جمله تشنگی مردم و معرفت آنها به جایگاه امام (عليهالسّلام) از میان امت غیبت کرده است.15
این موارد عللی است که در روایات برای غیبت آن حضرت بیان شده است، اما علت اصلی «سری از اسرار الهی» است که بعد از ظهور آشکار خواهد شد، همچنان که حکمت کارهای حضرت خضر (عليهالسّلام) از شکستن کشتی و کشتن پسر و درست کردن دیوار، بر موسی (عليهالسّلام) روشن نبود، تا آنکه وقت جدایی آنها فرا رسید.
نتیجه:
عللی که در روایات برای غیبت حضرت بیان شده، عبارتند از:
1- حفظ جان حضرت امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف)؛
2- آزاد بودن امام از بیعت با ستمگران؛
3- غربال شیعیان؛
4- تاثیر اعمال انسانها؛
5- اجرای سنت پیامبران در مورد حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشّریف)؛
6- اثبات ناتوانی بشر در اجرای عدالت؛
7- خالی شدن صلبهای کافران از مومنان؛
8- کثرت دشمنان و قلت یاران.
منبع
http://www.pasokhbesoalat.ir/
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅پاسخ:
قبل از ورود به بحث توضیح این نکته ضروری است که: مذهب شیعه از ابتدای ظهور از طرف حاکمان جور، تحت فشار و ستم بوده و ارتباط شیعیان با امامان خود به شدت کنترل میشد و ایشان مجبور به تقیه بودند تا آنجا که در زمان بعضی از امامان، شیعه در برخورد با امام به ایشان سلام هم نمیکرد؛ این وضعیت درزمان امام حسن عسگری(علیهالسلام) شدیدتر هم شد. خلفای عباسی میدانستند که دوازدهمین امام شیعیان، همان مهدی موعود است که بساط ظلم و جور را جمع خواهد کرد؛ بنابراین درصدد برآمدند آن نور را خاموش کنند، از این جهت ولادت حضرت، پنهانی و مخفیانه بود و فقط عدهای از اصحاب خاص امام عسگری(علیهالسلام) توفیق شرفیابی و زیارت آن حضرت را یافتند.
در پاسخ به این سؤال پنج دلیل کلی میتوان بیان کرد که به طور خلاصه، عبارتند از:
دلایل نقلی:
1- شهادت نزدیکترین افراد خانه امام حسن عسگری(علیهالسلام) الف) حکیمه خاتون ب) نسیم از کنیزان امام عسگری(علیهالسلام) ج) ماریه از کنیزان حضرت امام حسن عسگری(علیهالسلام)، این سه بزرگوار شهادت دادند که «وقتی امام زمان(علیهالسلام) متولد شدند به خاک سجده کرد و انگشت سبّابه را رو به آسمان بلند نمود و عطسه زد و گفت: «الحمد للّه ربّ العالمين و صلّى اللّه على محمّد و آله»
حضرت حکیمه خاتون، دختر امام جواد و عمه امام حسن عسگری(علیهمالسلام) که از بانوان مورد تکریم خاندان وحی است، جریان تولد امام زمان(علیهالسلام) را روایت کردهاند و بزرگان موثق شیعه، از جمله محمدبن یعقوب کلینی، محمدبن بابویه قمی (شیخ صدوق)، شیخ طوسی، سید مرتضی و دیگران به سندهای معتبر، این حدیث را روایت کردهاند. حضرت فرمود كه اى عمّه! امشب نزد ما باش كه در اين شب متولّد مىشود آن فرزندی كه حق تعالى با او زمين را به علم و ايمان و هدايت زنده مىگرداند، بعد از آنكه به شيوع كفر و ضلالت مرده باشد. گفتم: این مولود از چه کسی است؟ آن حضرت فرمود: از نرجس. عرض کردم: من در نرجس خاتون هیچ اثری از بارداری نمیبینم؛ تبسّم فرمود و گفت: چون صبح شود اثر حمل بر او ظاهر خواهد شد؛ او همانند مادر موسى(علیهالسلام) است كه تا هنگام ولادت، هيچ تغييرى بر او ظاهر نشد و هیچ کس از بارداری او باخبر نشد؛ زيرا كه فرعون در جستجوی حضرت موسى(علیهالسلام) شكم زنان حامله را مىشكافت. حال اين فرزند نيز در اين امر شبيه است به حال موسى.1
د) ابوبصیر خادم حضرت امام حسن عسگری(علیهالسلام) گويد بر صاحب الزمان وارد شدم در حالى كه درون گهواره بود، نزديك رفتم و سلام كردم، حضرت فرمود: مرا مىشناسى؟ عرض كردم: آرى، شما فرزند سيّد و مولاى من هستيد. حضرت فرمود: «انا خاتم الاوصياء و بي يدفع البلا من اهلي و شيعتي» .
ه) سعدبن عبدالله قمی گوید من نامههاى زيادى داشتم و با جمعى براى زيارت امام حسن عسكرى(عليهالسّلام) به سامره رفته بوديم، وقتى به محضر حضرت شرفياب شديم، كودكى را در سمت راست حضرت مشاهده كرديم كه مانند ماه درخشان بود، پرسيدند اين كودك كيست؟ حضرت امام حسن عسكرى (عليهالسّلام) فرمودند: «اين همان مهدى، قائم آل محمّد (علیهمالسلام) است».
ز) چهل تن از شیعیان :روزى چهل نفر محضر امام عسكرى (عليهالسّلام) شرفياب شدند و از آن امام تقاضا كردند تا حجت بعد از خودش را به آنان معرفى بنمايند؛ حضرت پسرى را به آنها نشان داد که مانند ماه شب چهارده مىدرخشيد و شبيه به امام حسن عسكرى(عليهالسّلام) بود او فرمود: «پس از من اين پسر، امام شما است و خليفه من است در ميان شما، امر او را اطاعت كنيد. اگر از او فاصله بگيريد، هلاك مىشويد و دينتان تباه مىشود؛ بدانيد كه شما بعد از امروز او را نمىبينيد تا زمانى طولانى؛ بنابراين از نايب او عثمان ابن سعيد اطاعت كنيد.»2
ابوسهل نوبختی میگوید: «امام عسكرى (عليهالسّلام) در حال بيمارى درخواست كرد تا فرزندش را نزد او بياورند و مهدى (عليهالسّلام) كودكى خردسال بود، وى به پدر سلام كرد، من به او نظاره كردم، چهرهای درخشان داشت، موهايش پيچيده و مجعّد بود و دندانهايش گشاده. امام حسن عسكرى(عليهالسّلام) او را «يا سيّد أهل بيته» خطاب کرد و از اوخواست تا در خوردن دوايى كه براى حضرت جوشانده بودند، كمك كند، او كمك كرد، سپس پدر را وضو داد، آنگاه امام عسكرى(عليهالسّلام) به او فرمود:«پسرم! تويى مهدى و تويى حجّت خدا بر روى زمين».3
2- نقل متواتر راویان و مورخان شیعه: روایت متواتر در اصطلاح اهل حدیث، روایتی است که سلسله راویان آن تا به معصوم (عليهالسّلام) برسد در هر طبقه، تعدادی باشند که امکان توافق عمدی آنها بر نسبت دروغ دادن به معصوم، به طور عادی محال باشد و خبر آنها موجب علم و یقین به مضمون حدیث گردد. روایاتی که به سندهای معتبر، در منابع شیعه در مورد امام مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) بیان شده، به حدی است که باب مخصوصی را به خود اختصاص داده است.
👇👇👇👇
3- اجماع علماء و راویان شیعه: تولد امام مهدی (علیهالسلام) مورد اجماع علمای شیعه بوده و از ضروریات مذهب به شمار میآید.
4- اعتراف جمع کثیری از علمای اهل سنت: مرحوم (شیخ نجم الدین عسکری) در کتاب «المهدی الموعود المنتظر عند اهل السنه» نام چهل تن از علما و دانشمندان اهل سنت را آورده است که همگی آنان در کتابهای خویش با ایمان به روایات رسیده از پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به ولادت حضرت مهدی (علیهالسلام) اعتراف نمودهاند.
همانگونه که آیت الله صافی نیز در «منتخب الاثر» نام و نشان گروه دیگری از آنان را آورده است که شمارشان از 26 نفر میگذرد و همگی به ولادت دوازدهمین امام تصریح میکنند4.5
از کسان دیگری که در این زمینه، بررسی مفصل کرده، ثامر عمیدی است که نام 128 نفر از علما و بزرگان اهل سنت را آورده که در کتابهای خود به ولادت حضرت ولی عصر (علیهالسلام) تصریح کردهاند6.
6- عقیقه: یکی از تدبیرهای امام حسن عسگری برای اطلاع رسانی به شیعیان بحث عقیقه بود؛ این کار را به چند صورت انجام دادند:
الف- از طریق اصحاب خاص: ابو جعفر عمری میگوید: هنگامی که امام زمان (علیهالسلام) متولد شد پدرش امام حسن عسگری (علیهالسلام) ابو عمرو را احضار کرد و به او فرمود: ده هزار رطل نان و ده هزار رطل گوشت بخر و میان بنی هاشم تقسیم کن و فلان تعداد گوسفند هم برای آن حضرت عقیقه نما7.
ب- حضرت برای برخی از دوستان خویش گوسفند ذبح شده میفرستاد و میفرمود: این عقیقه فرزندم مهدی (علیهالسلام) است.8
ابراهیم یکی از اصحاب امام حسن عسگری (علیهالسلام) میگوید: مولایم امام حسن عسگری (علیهالسلام) برای من نامهای به همراه چهار رأس قوچ فرستاد؛ در نامه نوشته بود: «بسم الله الرحمن الرحیم. این چهار قوچ را برای فرزندم عقیقه کن و خودت و هرکسی از شیعیانم که یافتی از آن بخورید که گوارایتان باد9.
ج- امام عسگری (علیهالسلام) به برخی از شیعیان قم پیام دادند که برای فرزندش عقیقه کنند10.
آن حضرت با تدبیر خود میلاد امام عصر(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) را به گونهای به اطلاع شیعیان رساندند تا هم در پیروی از امام معصوم، سردرگم نشوند و هم دشمنان از این مسأله باخبر نگردند.
7- نماز خواندن حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) بر بدن مطهر پدر بزرگوارشان: بعد از شهادت و انجام امور غسل و کفن پیکر مطهرشان، خادم حضرت، «عقید» به قصد با خبر کردن جعفر بن علی از منزل خارج شد تا او را برای اقامه نماز بر پیکر امام حسن عسکری(علیهالسلام) آگاه سازد. هنگامی که وارد خانه شدند، دیدند حسن بن علی(علیهالسلام) کفن شده، در تابوت قرار گرفته است و هنگامی که جعفر بن علی خواست آماده اقامه نماز شود، کودکی گندمگون و با موهای مجعد جلوی او را گرفت و گفت: ای عمو، من برای نماز خواندن بر پدرم سزاوارترم. جعفر در حالی که چهرهاش عبوس و زرد شده بود، پا پس نهاد و پسر بچه جلو آمده و بر او نماز خواند.11
نتیجه:
از آنچه بیان شد میتوان شواهد کلی تولد حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) را به شرح زیر نام برد:
1- نقل از لسان حکیمه خاتون
2- نقل از زبان نزدیکترین افراد به امام حسن عسگری(علیهالسلام)
3- نقل متواتر راویان و مورخان شیعه
4- اجماع علماء شیعه
5- اعتراف جمع کثیری از علماء اهل سنت
6- عقیقه حضرت
7- نماز امام مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) بر بدن مطهر پدر بزرگوارشان
1- ابن بابویه (شیخ صدوق)، محمد، (1395ق) اکمال الدین و تمام النعمه، تصحیح علی اکبر غفاری، تهران: اسلامیه.
2- صافی، لطف الله، (1380) منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (علیهالسلام)، قم: وحدت نشر عالمی.
3- عمیدی، ثامرهاشم حبیب ( 1425ق) المهدی المنتظرفی الفکر الاسلامی، قم: مرکز رساله.
4- مجلسی، محمد باقر (1403) بحارالانوار، بیروت: دار احیاالتراث العربی.
5- یزدی حائری، علی بن زین العابدین(1422) الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب(علیهالسلام)، بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
منبع
http://www.pasokhbesoalat.ir/
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 #معارف_غدیریه
🔸عنِ أبی الحسن الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ قَالَ ؛
إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَیَّامٍ إِلَی اللَّهِ کَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَی خِدْرِهَا . قِیلَ مَا هَذِهِ الْأَیَّامُ ؟ قَالَ یَوْمُ الْأَضْحَی وَ یَوْمُ الْفِطْرِ وَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ یَوْمُ الْغَدِیرِ . وَ إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ بَیْنَ الْأَضْحَی وَ الْفِطْرِ وَ #الْجُمُعَةِ کَالْقَمَرِ بَیْنَ الْکَوَاکِبِ .
🔸 #امام_رضا سلام الله علیه فرمودند ؛
هنگامی که روز قیامت برپا شود ، چهار روز بسوی خدا برده میشوند همانطور که عروس به حجلهاش برده میشود . سؤال شد روزهائی هستند ؟ حضرت فرمود روز #عید_فطر و روز #عید_قربان و روز #جمعه و روز #عید_غدیر .
و روز #غدیر بین این چهار روز مثل ماه است بین ستارگان .
📚زاد المعاد / الفصل الرابع فی فضائل و أعمال لیلة و یوم عید الغدیر .
🌷الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِیطالِب وَ الْأَئِمَّةِ الْمَعصومیٖن عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ🌷
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
🔴 سیره اهلبیت علیهم السلام در روز غدیر
علّامه #مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛
وَ بِسَنَدٍ مُعْتَبَرٍ عَنْ فَیَّاضِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ ؛ کُنْتُ فِی یَوْمِ عِیدِ #الْغَدِیرِ فِی مَرْوَ عِنْدَ الْإِمَامِ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ ، وَ کَانَ عَلَیْهِ السَّلَامُ قَدْ جَمَعَ ذَلِکَ الْیَوْمَ خَاصَّتَهُ وَ أَصْحَابَهُ وَ أَبْقَاهُمْ لِیُفْطِرُوا عِنْدَهُ ، وَ بَعَثَ إِلَی بُیُوتِهِمْ بِالطَّعَامِ وَ الْخُلَعِ وَ الْحُلِیِّ حَتَّی الْخَاتَمِ وَ النَّعْلِ وَ تَفَضَّلَ عَلَیْهِمْ بِخُلَعٍ فَاخِرَةٍ ، وَ أَلْبَسَ خَدَمَهُ أَلْبِسَةً جَیِّدَةً وَ جَدِیدَةً وَ نَفِیسَةً جِدّاً ، وَ کَانَ یَنْقُلُ لِلنَّاسِ فَضِیلَةَ هَذَا الْیَوْمِ .
بسند معتبر از فياض بن محمّد منقول است كه گفت ؛
در روز عيد #غدير در مرو در خدمت حضرت #إمام_رضا سلام الله علیه بودم و آن حضرت در آن روز مخصوصان و خويشان و أصحاب خود را جمع كرده بود و ايشان را نگاه داشته كه در شب افطار كنند و به خانههاى ايشان طعام و زر و خلعتها فرستاده حتى انگشترى و كفش نيز فرستاد و به ايشان خلعتهاى فاخر مرحمت فرمود و ملازمان و خدمتكاران خود را جامههاى نو بسيار نفيس پوشانيده بود و فضيلت اين روز را براى مردم نقل مىفرمود .
📚زاد المعاد / باب ۵ ، فصل ۴ .
🌷الْحَمْدُلِله الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلایَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِبٍ وَ الْأَئِمَّةِ الْمَعْصُومیٖن عَلَیْهِمُ السَّلامُ🌷
#عید_غدیر
🔰 @p_eteghadi 🔰
#معارف_غدیریه
🔴 استغفار ملائکه برای شیعیان در روز #عید_غدیر...
🌕 آقا امام رضا علیهالسلام فرمودند:
«روز غدیر، روزی است که جبرئیل علیهالسلام کرسی مخصوصی را که خداوند کرامت کرده، در مقابل بیت المعمور قرار میدهد و بالای آن میرود، و فرشتگان پیرامون وی را فرا میگیرند و بر محمد درود و تهنیت میفرستند و برای شیعیان امیرالمومنین و اولاد او علیهمالسلام و دوستان آنها از فرزندان آدم علیهالسلام استغفار میکنند.»
عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ... وَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي يَأْمُرُ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنْ يَنْصِبَ كُرْسِيَّ كَرَامَةِ اَللَّهِ بِإِزَاءِ بَيْتِ اَلْمَعْمُورِ وَ يَصْعَدُهُ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ تَجْتَمِعُ إِلَيْهِ اَلْمَلاَئِكَةُ مِنْ جَمِيعِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ يُثْنُونَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِشِيعَةِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ مُحِبِّيهِمْ مِنْ وُلْدِ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
📗إقبال الأعمال، ج ۱، ص ۴۶۴
📗عوالم العلوم، ج ۱۵، ص ۲۲۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از فرزندانشان امام حسن و امام حسین علیهما السلام بیشتر است؟ چگونه ممکن است؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
بصورت کلی شیعیان و اهل سنت به چند دسته تقسیم می شوند؟_01.mp3
2.42M
سوال:
#شیعه_و_سنی
⁉️ بصورت کلی شیعیان و اهل سنت به چند دسته تقسیم می شوند؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ #حدیث_روز
🔸امام باقر (ع):
🔹خورشید در هیچ روزی بهتر از روز جمعه طلوع نکرده است (حار الانوار جلد ۸۹ صفحه ۴۱۳)
🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | پرسش و پاسخ مهدوی
➕ منظور از شرایط ظهور چیست و با علائم ظهور چه تفاوتی دارد؟🤔
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
بخش۲۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ سوال: کدام رفتارها در سبک زندگی مهدوی جایگاهی ندارند؟
✅ پاسخ: «بیتفاوتی و بیدغدغه بودن»
در سبک زندگی مهدوی، بیتفاوتی و بیدغدغه بودند، جایگاهی ندارد. یاران امام زمان علاوه بر اینکه به فکر رشد و هدایت اعضای خانواده خود هستند، نسبت به افراد جامعه نیز دغدغه فرهنگی و هدایت دارند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ سوال: بیعت با حضرت مهدی به منزله بیعت با چه کسی است؟
✅ پاسخ «بیعت با خداوند»
حضرت قائم علیه السلام... دست خود را [برای بیعت] دراز میکند... آنگاه میفرماید: «این دست خداست و از جانب خداست و به امر خدا کشیده شده و این آیه را تلاوت میکند: «اِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ اِنَّما یُبایِعُونَ اللَّهَ یَدُاللَّهِ فَوْقَ اَیْدِیهِمْ، فَمَنْ نَکَثَ فَاِنَّما یَنکُثُ عَلی نَفْسِهِ:
کسانی که با تو بیعت میکنند (در حقیقت) تنها با خدا بیعت مینمایند و دست خدا بالای دست آنهاست؛ پس هرکس پیمانشکنی کند، تنها به زیان خود پیمان شکسته است.»*۱
📚 ۱. آیه ۱۰ سوره فتح
اسرار العقاید، جلد ۲، صفحه ۱۰۰
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ چه کسانی از گمراهی های عصر غیبت نجات مییابند؟
🔆 ائمه معصومین علیهمالسلام در روایات متعدد درباره غیبت امام زمان، کیفیت آن و منتظران راستین سخن گفتهاند که میتواند نقشهی راهی برای ما در این دوران باشد.
🔰 امام حسن عسکری علیهالسلام در روایتی راه نجات از گمراهی و هلاکت در دوران #آخرالزمان و غیبت را تشریح کرده اند:
💠 «به خدا سوگند؛ مهدی آنگونه نهان خواهد گشت که هیچ کس در زمان غیبت او، از گمراهی و هلاکت نجات نخواهد یافت؛ مگر آنان که خدای عزّوجل بر اعتقاد به امامت آن حضرت، پایدارشان دارد و در دعا برای تعجیلِ فرج مقدسش، موفقشان فرماید.»
📚 کمال الدّین، باب ۳۸، حدیث ۱
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ سوال: اولین بیعت کننده با حضرت مهدی چه کسی است؟
✅ پاسخ:«حضرت جبرئیل»
مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود: «آنگاه که خداوند به قائم اجازه خروج میدهد، ... جبرئیل در حجر اسماعیل نزد آن حضرت میآید و میگوید: من نخستین کسی هستم که با تو بیعت مینمایم، دست خویش را برای بیعت باز کن! پس دست به دست آن حضرت میگذارد و بیش از ۳۱۰ مرد نزد او آمده و با او بیعت مینمایند و [حضرت] در مکّه میماند تا یارانش به ۱۰ هزار نفر برسد، سپس از آنجا به مدینه رهسپار میگردد.»
📚 مهدی موعود، ص ۱۱۵۴
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تفاوت قران با سایر کتب الهی چیست و چه برتری هایی نسبت به آنها دارد؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺ولادت با سعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) مبارک باد
🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا امام زمان (عج) ظهر نمیکند؟ - @nohenab20.mp3
894.7K
📼چرا امام زمان(عج) ظهور نمیکند؟
🎙حجتالاسلام انصاریان
#منبر_بزرگان
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ #حدیث_روز
🔸امام کاظم (ع):
🔹چهار [کار]از وسوسه باشد: خوردن گل، ریزریز کردن گل، چیدن ناخنها با دندان و ریش جویدن؛ و سه [چیز] به دیده روشنى بخشد: نگریستن به سبزه و نگریستن به آب روان و نگریستن به روى زیبا. (بحارالانوار، جلد۱۰، صفحه ۲۴۶)
🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | پرسش و پاسخ مهدوی
➕ آیا سرداب سامرا محل ظهور است؟🤔
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
بخش۲۴
🔰 @p_eteghadi 🔰