eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حدیث امام صادق(ع) نقل می کند که ازامام علی(ع) درباره فضایل آیه مباهله سؤال شد. آن حضرت (ع)، قسمتی از فضایل خود را برای آنها بازگو نمود. گفتند: (یا علی!) باز هم بگو. آن حضرت فرمود:«نزد پیامبر(ص) دو نفر از احبار نصارا از اهل نجران آمدند و درباره عیسی(ع) به مباحثه پرداختند. خداوند متعال هم آیات مباهله را نازل فرمود. پس از این پیامبر(ص) دست علی(من)، حسن و حسین و فاطمه را گرفت و کف دست خود را به سوی آسمان گشود و آنها را به مباهله فراخواند.» (تفسیر العیاشی، ج 1، ص 175ـ176، ح 54) 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | پرسش و پاسخ مهدوی ➕ زندگی امام زمان بعد از ظهور چگونه است؟🤔 بخش۲۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 نقل و ماجرای 👇👇👇👇
قسمت اول 🔽 🔻در سال دهم هجری پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله نامه ای به نصارای نجران فرستادند، به این مضمون که خداوند یکتا را عبادت کنند و مسلمان شوند، یا به مسلمین جزیه بدهند و به مذهب خود باشند وگرنه آماده جنگ باشند. بنی نجران در کلیسای بزرگ خود به مشورت پرداختند، عده ای مانند سیّد که از بزرگان قوم بود و عاقب که اسقف نجران بود مخالفت خود را با تسلیم در برابر خواسته پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله اعلام کردند. در مقابل عده ای مانند ابوحارثه اسقف اعظم نجران که 120 سال عمر داشت و در باطن مسلمان بود با امر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله موافق بودند. بعد از دو روز مشورت قرار شد کتاب «جامعه» را که صفات پیامبر بعد از حضرت عیسی علیه السّلام را ذکر کرده بود، و صحیفه حضرت شئت علیه السّلام را بخوانند. در حضور جمع مسیحیان و فرستادگان پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فصل های جامعه قرائت شد و با اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصمیم گرفتند هفتاد نفر از جمله سیّد و عاقب و ابوحارثه را برای تحقیق به مدینه بفرستند. آنان به مدینه آمدند و خدمت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله شرفیاب شدند. هرچه آن حضرت دلیل و برهان آورد آنان قبول نکردند و امر به مباهله واگذار شد. جبرئیل علیه السّلام نازل شد و این آیه را آورد: «فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ» آل عمران / ۶۱ اگر کسی با تو مجادله کند بعد از علمی که نزد تو آمده، بگو بیاید تا فرا خوانیم پسران خود و زنهای خود و کسی که به منزله جان ماست. آنگاه نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». لذا قرار بر مباهله شد و سیّد و عاقب به محل خود در خارج مدینه رفتند. آنان با یکدیگر مشورت کردند و بعضی از علمای آنها گفتند: «اگر فردا محمّد با اصحاب و جمعی کثیر برای مباهله حاضر شود این روش پادشاهان است و ترسی به خود راه ندهید. ولی اگر خواص اهل بیت خود را آورد این کار انبیاء است». 📚 تفسیر برهان: ج 1، ص 287 - 288. 📚 قلائد النحور: ج ذی الحجه، ص 427، 438، 441) 👇👇👇👇
قسمت دوم 🔽 🔻روز دیگر هنگام بالا آمدن آفتاب، پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله دست علی بن ابی طالب سلام الله علیه را گرفت و از حجره بیرون آمد. امام حسن و امام حسین " صلوات الله علیهما " را پیش رو روانه فرمود و حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها از پشت سر آمدند، تا بین دو درختی که قبلاً تعیین شده بود رسیدند. قبلاً به دستور حضرت زیر آن دو درخت را جارو زدند، و به عنوان سایه بان عبای سیاهی بالای درخت قرار دادند. مسلمانان مدینه هم آمدند، بنی نجران هم با فرزندان خود آمدند. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله کسی را نزد سیّد و عاقب فرستاد که ما آماده ایم. اسقف با همراهان آمد و گفت: به چه کسانی با ما مباهله می کنید ؟ پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «با بهترین اهل زمین و نیکوترین جهانیان نزد خداوند متعال زیرا که از طرف خداوند متعال امر شده ام که آنها را بیاورم»، و اشاره به آل عبا "علیهم صلوات الله " فرمودند. سیّد و عاقب و اسقف همین که چشمشان به پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و آل عبا " سلام الله علیهم اجمعین " افتاد، وحشت کردند به حدّی که چهره هایشان زرد شد. ابوحارث که میل به اسلام داشت فرصت را مغتنم شمرده، پا پیش گذاشت و دست سیّد و عاقب را گرفته پس کشید و آنها را نصیحت کرد و از عواقب این مباهله مطلع کرد و گفت: صفات او و اهل بیت او را در کتاب ها خوانده اید. این محمّد همان پیامبر است، مگر نمی بینید ابرهای سیاه را، و دگرگونی آفتاب را، و شاخه های درختان را که خم شده، و صدای مرغان، و دود سیاه اطراف و آثار زلزله را که در کوهها نمودار شده است. آن بزرگواران منتظرند که دست به دعا بردارند. به خدا قسم اگر سخنی گویند از ما نشانی نمی ماند. برویم و با او صلح کنیم. ▪️پرهیز از او را فرستادند و ابوحارث مسلمان شد و عرض کرد: مردم نجران پشیمان شده اند. حضرت فرمود: اسلام بیاورند. گفت: قبول نمی کنند. فرمود: آماده جنگ باشند. گفت: قدرت این کار را ندارند، ولی حاضرند جزیه را قبول کنند. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به أمیرالمؤمنین سلام الله علیه فرمودند: «شرائط ذمّه و مقدار آن را به آنها بگوئید». بعد از معیّن نمودن جزیه و شرائط آن، أمیرالمؤمنین سلام الله علیه آنها را نزد پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله آوردند، و پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمودند: «اگر با من و این جماعت اهل بیت من مباهله می نمودید، به صورت میمون و خوک می شدید و این وادی بر شما آتش می شد و یک سال نمی گذشت که تمامی نصاری نابود می شدند» 📚 تفسیر برهان: ج 1، ص 287 - 288. 📚 قلائد النحور: ج ذی الحجه، ص 427، 438، 441) 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💠 🍁 ✍🏻 ، رابطه اى ميان دو نفر و يا دو گروه متخاصم است كه هر يك براى اثبات حقّانيت خود، از خداوند متعال مى خواهد بر طرف مقابلِ خود ـ كه او را ظالم مى پندارد ـ ، لعنت فرستد . در قرآن كريم، تنها يك بار، كلمه «نبتهل» در آيه ۶۱ سوره آل عمران به كار رفته كه به همين جهت به آن، آيه مباهله می گویند؛ امّا در احاديث و منابع تاريخى، در تبيين شأن نزول آيه مباهله، اين واژه و مشتقّات آن، فراوان به كار رفته اند . 🔸 حديث مباهله، حديثى است در باره شأن نزول آيه مباهله. متن اين حديث، گاه به صورت كوتاه و گاه همراه با داستان تاريخى مربوط به آن، به تفصيل، گزارش شده است . ▫️كوتاه ترين گزارش اين حديث : چون اين آيه نازل شد : «بگو : بياييد ما فرزندانمان را و شما فرزندانتان را بخوانيم» ، پيامبر خدا (ص) ، على و فاطمه و حسن و حسين را فرا خواند و فرمود : بار خدايا ! اينان، خانواده من اند . 🔰 برجسته ترين نكات واقعه مباهله ۱ . اثبات حقّانيت اسلام در برابر مسيحيت ۲ . اثبات جانبدارى اسلام از منطق و صلح ۳ . اثبات برترى اهل بيت(ع) ۴ . اثبات خلافت بلا فصل امام على(ع) 🔅 اين اقدام (ص) ، بيانگر برترى آنان بر ساير امّت اسلامى است، چنان كه اهل بيت(ع) در احاديث فراوان و در موارد متعدّدى، براى نشان دادن جايگاه الهى و قرآنى خود، به آيه مباهله احتجاج كرده اند . 🌐 بیشتر بخوانید 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ويژه 🎥روايت رهبر انقلاب از روزی كه پيامبر (ص) دست عزيزان خود، فرزندان خود و حضرت علی(ع) را گرفت و آورد وسط ميدان 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سوال: با توجه به تفاوت هاي زن و مرد آيا پاداش آنها با هم فرق مي كند؟ نحوه پاداش چگونه است؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ: همان طور كه مي¬دانيد، يك ابزار خوب آن است كه متناسب با هدف كاربرد آن ساخته و طراحي شده باشد تا بتواند در جهت رسيدن به هدف مورد نظر كاربرد داشته باشد. به عبارت ديگر كمال عالم به اين نيست كه همه موجودات مثل هم باشند. بلكه هر يك بايد متناسب با هدف خلقتش كامل آفريده شده باشد. در نظام آفرينش هم خداوند حكيم از باب لطف و رحمت خويش به هر يك از موجودات عالم با توجه به وظايف و ظرفيتهاي آنان، ويژگيهاي خاص بخشيده است. براي انسان نيز دست تواناي آفرينش وظايفي قرار داده و متناسب با آن وظايف امكاناتي را به وي عطا كرد. كه اين انسان از دو صنف زن و مرد تشكيل شده و هر يك از اين دو نيازهاي خويش را دارند. و در عين اشتراك، تفاوت هاي روشني نيز از نظر خلقت و هدف ميان آنان به چشم مي خورد خداي حكيم با توجه به اين تفاوتها و نيازهاي متفاوت طبيعي، قوانين و احكامي را براي هر يك از دو صنف وضع كرده است. زن به لحاظ آنكه مادر و همسر بوده و محل سكونت و آرامش مرد مي¬باشد، لطائف و ظرائفي درخلقت او ايجاد شده و مرد نيز به لحاظ مسؤوليت اجتماعي و چرخش اقتصادي جامعه و خانواده كه پشتيبان زن و فرزند است صلابت و قدرت ويژه¬اي به او بخشيده شده است.)جوادی،1388: ص49) اما دربارة پاداش زن و مرد در قيامت در آية كريمة97 سوره نحل آمده است: «من عمل صالحا من ذكرٍ او انثي و هو مؤمن فلنحينه حياةً طيبه» هر كس عمل صالح انجام دهد از مرد يا زن پس به او حيات طيبه بخشيده مي¬شود. در اين وعده فرقي بين زن و مرد نيست و شرط اساسي، ايمان و عمل صالح است و هيچ آيه¬اي در قرآن وجود ندارد كه زن بودن را موجب حبط عمل و مرد بودن را سبب افزايش ارزش عمل به حساب آورد، بلكه شرط اساسي پذيرش عمل و بالا رفتن آن ايمان است زيرا بدون ايمان، عمل از هر كس باشد (زن يا مرد) حبط مي شود .(طباطبایی،1374: ج12، ص491) از نظر اسلام، هر يك از زنان و مردان، در دنيا و آخرت، درگرو اعمال و رفتار خوب يا بد خود مي‌‌باشند، هر كس عمل خوب انجام بدهد، پاداش مي‌‌گيرد و عمل بد انجام بدهد مجازات مي‌‌شود، بدون فرق بين اينكه زن باشد يا مرد. بنابراين زن نيز در کرامت اکتسابي مثل مردان مي‌‌باشد. در مورد حضرت آدم نيز در قرآن داريم. «يا آدم اسكن انت زوجك الجنة» تو و همسرت در بهشت ساكن شويد اگر بنابر ادعاي برخي كوته فكران و غافلان، زن به بهشت راه نداشت بايد خداوند متعال از همان ابتدا مي فرمود: «يا آدم اسكن انت في¬الجنة» (تو در بهشت سكونت گزين و براي همسرت در بهشت راهي نيست) يا در جايي ديگر كه مي¬فرمايد:«فازلّهما الشيطان عنها فاخرجهما ممّا كانا فيه... »(بقره/36) شيطان هر دو را فريب داده و هر دو را از بهشت خارج كرد.(جوادی،1389: ج3، ص325) با توجه به اينكه نظام ارزش گذاري اسلام بر پاية ايمان، تقوا و عمل صالح نهاده شد و در اين نظام هر كس طبق عملش پاداش مي گيرد. و اين مطلب به جنسيّت او بستگي ندارد. همان طور كه طبق آية شريفه داريم«انّا لا نضيع اجر من احسن عملاً»(کهف/30) همين معنا را هم توضيح مى‏دهد به اينكه عمل هيچ يك از اين دو صنف نزد خدا ضايع و باطل نمى‏شود، و عمل كسى به ديگرى عايد نمى‏گردد، مگر اينكه خود شخص عمل خود را باطل كند.(طباطبایی،1374: ج2، ص407) منابع برای مطالعه بیشتر: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج3، ص223-224 و قرائتی، محسن، تفسیر نور، ج4، ص 557-558 و انصاریان، حسین، تفسیر حکیم، ج6، ص241-244 نتیجه: 1. كمال عالم به اين نيست كه همه موجودات مثل هم باشند. بلكه هر يك بايد متناسب با هدف خلقتش كامل آفريده شده باشد. 2. خداي حكيم با توجه به تفاوتهای زن ومرد و نيازهاي متفاوت طبيعي آن‌ها، قوانين و احكامي را براي هر يك از دو صنف وضع كرده است. 3. از نظر اسلام، هر يك از زنان و مردان، در دنيا و آخرت، درگرو اعمال و رفتار خوب يا بد خود مي‌‌باشند، هر كس عمل خوب انجام بدهد، پاداش مي‌‌گيرد و عمل بد انجام بدهد مجازات مي‌‌شود. 4. پاداش یا عذاب زن و مرد به جنسيّت آن¬ها بستگي ندارد، بلكه شرط اساسي پذيرش عمل و بالا رفتن آن ايمان است. منبع: http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
بعد از ظهور امام زمان عج تکنولوژي ها و صلاح ها و اين پيشرفت ها چه مي شود؟.mp3
3.78M
سوال: ❓ بعد از ظهور امام زمان عج تکنولوژي ها و صلاح ها و اين پيشرفت ها چه مي شود؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام کاظم (ع): 🔹خوب است بچّه در کودکى بازى‏گوش باشد تا در بزرگ‏سالى بردبار گردد و شایسته نیست که جز این باشد. (کافى (ط-الاسلامیه) ج ۶، ص ۵۱، ح ۲) 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | پرسش و پاسخ مهدوی ➕ اولین بار چه کسی با امام زمان بیعت کرد؟🤔 بخش۲۹ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ چرا هر زمان اتفاق بدی میافتد، می‌گوییم مصلحت بوده است؟ 👇👇👇👇
🔰پاسخ: بیشتر به خاطر این است که از یک سو بسیار از خود راضی هستیم و گمان می‌کنیم که عبد صالح و مخلص خدا می‌باشیم و هر چه پیش می‌آید، لابد خیر و مصلحت ما در آن بوده است! و از سوی دیگر تنبل هستیم و حوصله تفکر، تأمل، بصیرت و تدبر و برنامه‌ریزی برای اصلاح نداریم. نه به گذشته و علل اتفاقات بد توجه داریم که عبرت بگیریم، نه به آینده و اصلاح بدی توجه داریم که برنامه‌ریزی کنیم و فایده ببریم. خداوند متعال فرمود تمامی این ابتلائات سویی که متوجه شما می‌شود، از خودتان است. ما درست برعکس کرده و می‌گوییم: لابد خدا برایمان چنین خواسته و مصلحت ما این است. بله، یک موقع انسان، به حد توان و ظرفیت خودش، با ایمان، توکل، توسل، تدبر، اخلاص، فکر، برنامه‌ریزی، بصیرت و توجه جلو رفته، اما برایش حوادثی پیش می‌آید که ظاهرش خوشایند به نظر نمی‌رسد. آنجا "مصلحت خداست" برای او. گاهی چیزی را خوب می‌داند و هر چه می‌رود به آن نمی‌رسد، چون برایش خوب نیست و نمی‌داند و مصلحت این است که نرسد، گاهی چیزی را بد می‌داند و از آن فرار می‌کند، اما با آن مواجه می‌شود، چون مصلحتش در همین است. چنان چه با مثال آوردن جنگ، که در اصل نزد همگان ناخوشایند است، اما به هنگام حمله دشمن، چاره‌ای از آن نیست، فرمود: «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» (البقره، 216) ترجمه: بر شما كارزار (با كفار، منافقین، دشمنان، مهاجمین و ...) نوشته و مقرر شد و حال آنكه براى شما ناخوشايند است، و بسا چيزى را خوش نداريد و آن براى شما بهتر است، و بسا چيزى را دوست داريد و آن براى شما بدتر است، و خدا مىداند و شما نمىدانيد. اما وقتی کسی به خود و اطراف و احوالات فردی و اجتماعی‌اش بی‌بصیرت نگاه می‌کند، بی‌فکر تصمیم می‌گیرد، بی‌تدبر و آینده‌نگری انتخاب می‌کند، بی خیال عمل می‌کند، به هر طرف باد بوزد می‌رود (یَمیلونَ بِکِلّ ریح / نهج البلاغه) ...، آن وقت خر چه به سرش بیاید حق اوست که خودش به سر خودش آورده است. در چنین صورتی مصلحت این است که با سر به دیوار بخورد، شاید بیدار شود. نه این که الزاماً با سر به دیوار خوردن خیلی چیز خوبی است. 📚مرکز پاسخگویی به شبهات 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سوال: شنیدید که میگن توبه باید توبه ی نصوح باشه؟ چه کسی بود؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ: نصوح نام مردی بود که شبیه زنان در صدا و قیافه بود به همین خاطر در حمام زنانه دلاکی و کیسه کشی می کرد تا میان زنان شهوت رانی کند. ☘چندین بار توبه کرده بود اما توبه خود را شکسته بود. بالاخره آوازه ی او طوری در شهر پیچیده شد که دختر پادشاه هم خواست نصوح او را دلاکی کند. 🔹بعد دلاکی، دختر پادشاه متوجه شد گوهر قیمتی اش گم شده؛ دستور داد تمام کارگران را بگردند وقتی نوبت به نصوح رسید او از ترس رسوا شدن فرار کرد به خزینه حمام و در یک لحظه به خداوند التماس کرد و گفت: «خدایا من تا حالا خیلی توبه کرده ام و توبه ام را شکسته ام اگر از این مهلکه نجاتم دهی قول می دهم دیگر سراغ این کار نیایم». 🔸در همین حال که سربازان می خواستند او را بگیرند کسی از بیرون حمام صدا زد بیایید که گوهر قیمتی پیدا شد. 💯حال نوبت آن رسیده بود که نصوح به قول خود وفا کند. ♻️بعد این ماجرا درخواست های زیادی از دختر پادشاه و دیگر زنان برای دلاکی شد اما نصوح بهانه آورد که دستش علیل شده و نرفت و برای اینکه رسوا نشود به دل کوه پناه برد. 🌺شبی در خواب دید که شخصی به او گفت ای نصوح تو چگونه توبه کرده ای که گوشت و پوست تو از حرام روئیده شده است. همین که از خواب بیدار شد تصمیم گرفت سنگ های کوه را جابجا کند تا گوشت تنش را آب کند. 🍃بعد مدتی که مشغول کار بود چشمش به میشی افتاد که بی صاحب و گله بود از آن میش نگهداری کرد تا صاحبش پیدا شود آن میش زاد ولد کرد و زیاد شدند. 🔹کار بجایی رسید که نصوح درآن منطقه شهرکی ساخته بود و ثروتی به هم زده بود و آوازه ی او به پادشاه رسیده بود. 🔸پادشاه درخواست کرد که نصوح را ببیند اما نصوح از ترس رسوا شدن به پیش شاه نرفت؛ لذا شاه تصمیم گرفت خودش به نزد نصوح برود، اما قبل از رسیدن اجل مهلت نداد و از دنیا رفت. نصوح نیز در مراسم دفن او حاضر شد. ♦️پادشاه چون پسر نداشت نصوح را بهترین شخصی دیدند که به درد پادشاهی می خورد بعد مدتی دیگر با همان دختر پادشاه که دلاکی اش می کرد ازدواج کرد. ♥️ شب زفاف که رسید ناگهان شخصى بر او وارد شد و گفت “چند سال قبل، میش من گم شده بود و اکنون آن را پیش تو یافته ام، مالم را به من برگردان.” نصوح گفت : درست است و دستور داد تا میش را به او بدهند. 🎈 آن شخص گفت که چون میش مرا نگهبانى کرده اى هرچه از منافع آن استفاده کرده اى، بر تو حلال ولى باید آنچه مانده با من نصف کنى. نصوح گفت: درست است و دستور داد تا تمام اموال منقول و غیر منقول را با او نصف کنند. 🎁 آن شخص گفت: بدان اى نصوح، نه من شبانم و نه آن میش است بلکه ما دو فرشته براى آزمایش تو آمده ایم. تمام این ملک و نعمت اجر توبه راستین و صادقانه ات بود که بر تو حلال و گوارا باد، و از نظر غایب شدند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ❓آیا ، حدیثی در باره نقل کرده‌اند؟ 🔆پاسخ: ، یک حدیث بی واسطه از و حدیثی دیگر با واسطه از در باره نقل کرده‌اند. 💐حدیث اول : حضرت عبد العظيم عليه السلام : خدمت امام جواد عليه السلام رسيدم و قصد داشتم كه از ايشان در باره «قائم» بپرسم كه آيا او مهدى است يا ديگرى ؟ قبل از اين كه موضوع سؤال را مطرح كنم ، ايشان خود آغاز به سخن نمود و فرمود : «... بهترين اعمال شيعيان ما، انتظار فَرَج است» . 📚كمال الدين : ص ۳۷۷ ح ۱ ، 💐حدیث دوم : حضرت عبد العظيم عليه السلام - به سند خود - : امام باقر عليه السلام فرمود : «كسى كه در انتظار فرا رسيدن دوران ما بميرد، نمردن در خيمه هاى مهدى عليه السلام و لشكرگاه او برايش زيانبار نيست» . 📚الكافى : ج ۱ ص ۳۷۲ ح ۶ . 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ❓اگر انسان نسبت به کسی ـ بجا یا ناخواسته ـ بغضی در دل داشت چه کند؟ 👇👇👇👇
🔸پاسخ : ✍ در مواردى كه بغض و نفرت قلبى، ارزش شمرده شده يا به جهت خاصّى و يا بدون جهت، انسان در خود نسبت به ديگرى و يا ديگران ، احساس تنفّر قلبى مى نمايد، طبق قرآن و روايات اسلامى، باید این موارد را رعایت کند: 1⃣ . اجتناب از ظلم تنفّر قلبى هر چند ارزش هم شمرده شود، نبايد به تجاوز به حقوق مبغوض و ظلم بر او بينجامد : 🔹 مى فرمايد : 🔅المُؤمِنُ لا يَحيفُ عَلى مَن يُبغِضُ ، وَ لا يَأثَمُ فيمَن يُحِبُّ . مؤمن به كسى كه دشمنش مى دارد ، ستم نمى كند و به خاطر كسى كه او را دوست دارد ، مرتكب گناه نمى شود . 📚میزان الحکمه ج 1 ص 459 2⃣ . اجتناب از زياده روى رعايت اعتدال و اجتناب از افراط و زياده روى در ابراز تنفّر قلبى : از (ص) روايت شده : 🔅أبغِض بَغيضَكَ هَونا ما ، عَسى أن يَكونَ حَبيبَكَ يَوما ما . دشمنت را در حدّ ميانه دشمن بدار ؛ زيرا شايد روزى دوست تو شود . 📚میزان الحکمه ج 7 ص 403 3⃣ . اجتناب از جدايى شخص مسلمان، اگر به هر دليلى نسبت به مسلمان ديگر، احساس بغض و تنفّر كرد، نبايد با او قهر كند و از او جدا شود و اگر قهر كرد، نبايد جدايى بيش از سه روز، ادامه يابد : 🔅لا هِجرَةَ فَوقَ ثَلاثٍ . بيش از سه روز ، نبايد قهر كرد . 📚میزان الحکمه ج 12 ص 571 4⃣ . رعايت احتياط اگر انسان بدون جهت نسبت به كسى احساس تنفّر قلبى كرد، نشانه آن است كه ميان آنها هماهنگى روانى وجود ندارد و روح، احساس خطر مى نمايد. لذا در معاشرت با چنين افرادى بايد مراقبت هاى لازم به كار گرفته شود . 🔅 : اِتَّقوا مَن تُبغِضُهُ قُلوبُكُم . برحذر باشيد از كسى كه دل هايتان، او را دشمن مى دارد . 📚 بحارالأنوار : ج ۷۴ ص ۱۹۸ ح ۳۴ . 🔰 @p_eteghadi 🔰
133.2K
سوال: ❓ چرا خدا به جن قدرت های ماورا طبیعی داده ولی به که انسان که اشرف مخلوقات است هیچ قدرتی نداده است؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتظار واقعی فرج امام زمان عجل الله تعالی به چه معنی است؟ پرسمان اعتقادی 🔰 @p_eteghadi 🔰