eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. | | ⁉️ چه کسانی از گمراهی های عصر غیبت نجات می‌یابند؟ ▫️ ائمه معصومین علیهم‌السلام در روایات متعدد درباره غیبت امام زمان، کیفیت آن و منتظران راستین سخن گفته‌اند. در روایتی راه نجات از گمراهی و هلاکت در دوران آخرالزمان و غیبت را تشریح کرده اند: 🔅 به خدا سوگند، غيبتى خواهد كرد كه جز كسانى كه خداى عزّ و جل آنان را بر عقيده به امامت او، استوار كرده و به دعا براى تعجيل در فَرَجش موفّقشان نموده، از هلاكت رهايى نمى‏يابند» 📚 كمال الدين : ص ۳۸۴ ح ۱ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 خورندگان مال حرام در جهنم ✍ (از مشاهدات پیامبر صلی الله علیه و آله در معراج)، فرمودند: قومی را دیدم که سفره عالی برایشان گسترده شده، ولی اطرافشان مردارهای متعفنی افتاده بود که آنها از همان مردارها می خوردند. پرسیدم: جبرئیل، اینها چه کسانی هستند؟ گفت: آنان که غذای حلال دارند، ولی به سراغ مال حرام و رزق حرام می روند. 📚 منبع: کتاب بهشت و جهنم 🔰 @p_eteghadi 🔰
🍃🌺🍃 اعمال هر ماه نو قمری: 💠خواندن دعاهاى نقل شده در وقت ديدن هلال، كه بهترين آنها دعاى چهل و سوّم صحيفه كامله است 💠 خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع درد چشم. 💠 اندكى پنير خوردن، چه روايت شده: هركه خود را به خوردن آن در اول هر ماه مقيّد كند، اميد است در آن ماه حاجتش ردّ نشود. 💠 در روز اوّل دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى اش را در آن ماه از خدا خريده است. 💠و از بعضى روايات استفاده میشود، كه پس از نماز بخواند: 💠بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِين 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈┈•❀•┈┈• | | 💠 وصيّت کتبی (ص) در بستر بیماری ✍️ پيامبر(ص) در بستر آرميده بود و جسم مطهّرش در تب می سوخت. اكنون از پس سال ها تلاش و رنج، آهنگ رحيل داشت. او نگران آينده بود : آينده امّت، آينده آيين نوپا، آينده شجره طيّبه ای كه هنوز نيازمند حراست ها، نگهبانی ها، آبياری ها و ايثارها بود. فرمود: 🔅 ايتوني بِكِتابٍ أكتُب لَكُم كِتاباً لَن تَضِلّوا بَعدَهُ أبَداً برايم برگه ای بياوريد تا برايتان نوشته ای بنويسم كه پس از آن، هرگز گم راه نشويد. غوغا در گرفت و فريادها برخاست . درگيری در محضر پيامبر خدا اوج گرفت و برخی، سخنی بس ناروا بر زبان راندند. غوغا بدان سان بود كه زنان، بر حال پيامبر(ص) دل سوزاندند و چون اعتراض كردند، غوغاگران بر آنها طعن زدند. پيامبر(ص) فرمود: 🔅 «قوموا عَنّي» ! به پا خيزيد و برويد. ▫️ اين وصيّت، نوشته نشد ؛ امّا برای بسياری روشن بود و هست كه محتوای آن، چه بود و چرا نوشته نشد. 🚩 بی گمان، محتوای وصيّت، تأكيد بر همان چيزی بود كه در غدير ابلاغ شد : تأكيد بر ولايت و آينده امّت . 📚 دانش نامه اميرالمؤمنين(ع) ج۱ ، ص ۵۶۲ 🌐 بیشتر بخوانید 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢افراط در عزاداري و دهه سازي💢 👇👇👇
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد. آيت الله شبيري زنجاني: افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد. افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند. عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. ایشان با ابراز نگرانی از اینکه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟! امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅پرسش: آیا این حدیث که آینده زوار (ع) بخشیده می‌شود صحیح است؟ 👇👇👇
✍️پاسخ: درخصوص زیارت امام حسین (ع) و نیز زیارت امام رضا (ع) در روایات داریم که گناهان گذشته و آینده زائر بخشیده می شود؛ البته روایات متعددی در این موضوع وجود دارد و چون یک تک روایت نیستند و چند روایت هستند، نمی توان با صرف ضعف سند، آن ها را کنار گذاشت و کلا نامعتبر دانست. اما برای روشن شدن منظور و مراد این روایات، چند نکته عرض می شود: 1️⃣ قطعا این روایات نمی خواهند مجوز و تشویقی برای انجام گناه در آینده باشند. 2️⃣برخی گناهان از روی عمد و آگاهی هستند و تکرار می شوند ولی برخی گناهان از روی غفلت و لحظه ای هستند؛ این روایات می گویند آن گناهانی که از روی غفلت و لحظه ای بوده است، بخشیده می شوند. 3️⃣هر گناهی قابل بخشش نیست، مثلا گناه شرک، کفر، و...؛ لذا مراد این روایات، هر گناهی نیست. 4️⃣ شاید هم مراد روایات این است که برکت این زیارت ها این است که زائر، در ترک معاصی و نیز انجام توبه، توفیق بیشتری پیدا می کند. 5️⃣ این روایات شامل همه افراد نیست بلکه افرادی مراد است که از مراتب بالای تقوا برخوردار هستند و همیشه سعی در رعایت پاکی و تقوا دارند، لذا اگر لغزشی از روی غفلت و جهالت داشتند، خداوند به برکت این زیارت، آن را می بخشد؛ کما این که در روایت هم می گوید کسی که امام را با معرفت و شناخت کامل (حق امام، جایگاه امام و شناخت ولایت امام) زیارت کند؛ پس هر کسی مراد نیست. 6️⃣ممکن است مراد از «ما تقدم» و «ما تأخر»، گناهان گذشته و گناهان آینده نباشد بلکه مراد «ما تأخر» آخرین گناهان باشد، یعنی گناهان قدیمی و آخرین گناهانی هم که مرتکب شده بخشیده می شود. 💠بنابر این: منظور این نیست که انسان با یک زیارت یا یک عمل خاص، می تواند آزادانه هر گناهی را مرتکب شود. از طرفی بخشش گناه، بدون قید و شرط نیست؛ این شرائط از انسان های مؤمن و پرهیزکار که همیشه سعی در رعایت تقوا داشته اند، بر می آید. این روایات ناظر به هر گناهی نیستند، بلکه گناهانی که از روی غفلت و جهالت و لحظه ای سر زده اند، نه گناهانی که با توجه و از روی عمد و آگاهی تکرار شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰آيا نبي مكرم اسلام (ص)وصيت نامه كتبي داشتند؟ 👇👇👇👇
✍️پاسخ: ✅چگونه می توان باور كرد كه پیامبر با وجود چنین آیه ای مبنی بر لزوم وصیت ، وصیت ننموده باشند؟ (كُتِبَ عَلَیْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَي الْمُتَّقِینَ )هر گاه يكي از شما را مرگ فرا رسد و مالي بر جاي گذارد، مقرر شد كه درباره پدر و مادر و خويشاوندان، از روي انصاف وصيت كند. و اين شايسته پرهيزگاران است. (۱) ◾️آنچه در واقعه یوم الخمیس (روز پنج شنبه) اتفاق افتاد، مبنی بر درخواست دوات و قلم برای نگاشتن وصیت مطلب تازه ایی نبوده است ،بلكه تاكید بر وصایت علی (ع)بوده است كه از آغار دعوت پیامبر به اسلام تا زمان رحلت در موقعیت های مختلف پیامبر به آن تصریح می نمودند. 👈اما از اهمیت این نوشته نیز نباید غافل شد كه اگر در واپسین لحظات عمر پیامبر نیز این وصیت مكتوب و مجددا به وصایت حضرت تصریح می گشت، می توانست تا حدودی از بروز اختلافات بسیاری جلوكیری كند. 🔹به هر روی نگارش وصیت پیامبر اگر چه عملی نشد اما اعلان ولایت و وصایت علی (ع)توسط پیامبر(ص)در موقعیت های گوناگونی بیان گشته، مانند آیه های ولایت، تبلیغ، اولو الامر و قربی نیز ماجرای یوم الدار،وزارت، منزلت،غدیر و...... در واقع وصیت شفاهی حضرت در مقابل انبوهی از مردم بوده و اینكه در روز پنجشنبه به علت كار شكنی برخی موفق به نگارش وصیت نگشت، منافات با اصل وصیت ندارد. ◾️تأخیر در نگارش وصیت ممكن است به دلایل متعدد باشد، از جمله این كه وصیت در آخرین لحظات عمر عاطفی و بیشتر تأثیرگزار است. از همه مهم‌تر معمولاً وصیت‌های مهم سیاسی و اخلاقی در آخر عمر صورت می گیرد. 👈افزون بر آن شاید حضرت از طرف خداوند مأمور بود كه در آخرین لحظات عمر خود ، آن وصیت خاص را بنماید. شاید هم این تأخیر بدان جهت بود كه اهمیت موضوع را نشان دهد. همچنان در وصیت‌های مهم به همین صورت عمل می شود. شیعیان باور دارند در حدیث موسوم به حدیث دوات كه مانع تدوین آن شدند حضرت می‌خواست بار دیگر مردم را به ولایت امام علی(ع) سفارش كند؛ و اهمیت آن را نشان دهد از این رو برخی مانع بیان آن شدند. 💠نتيجه آن كه در واقع پیامبر در لحظه آخر عمر چیزی را می خواست بگوید كه قبلاً‌گفته بود‌، با این تفاوت كه درخواست كرد قلم و كاغذی بیاورند تا‌آن را مكتوب نماید. اگر چه از نوشته شدن آن وصیت جلوگیری شد‌، اما این بدان معنا نبود كه پیامبر آن وصیت و سفارش را قبلاً انجام نداده باشد. 👈 برای آگاهی بیشتر به كتاب فروغ ولایت از آیت الله سبحانی مراجعه نمائید. 📚پي نوشت ها: ۱. بقره (۲)آيه ۱۸۰. 📎 🌐منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔰 @p_eteghadi 🔰