eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰کنترل قدرت شهوت و غضب ✍️حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: خدای سبحان به ملائکه فقط عقل داد و آنان را از شهوت و غضب بی‌نصیب ساخت؛ به حیوانات شهوت و غضب داد و آن‌ها را از عقل بی‌بهره ساخت؛ اما انسان را از همه این امور بهره‌مند گردانید. 🔹پس انسان اگر شهوت و غضب را مطیع و مُنقاد عقل گرداند، برتر از ملائکه خواهد بود، زیرا با وجود منازع و مزاحم به این موفقیت نائل شده است و اگر مطیع شهوت و غضب شود، پست‌تر از حیوانات خواهد بود، چرا که با وجود یاوری چون عقل - که حیوانات از آن محروم‌اند - خود را در اختیار شهوت و غضب قرار داده است. 📚نردبان سعادت، ص47 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 📚حکایت آموزنده رنج یا موهبت! آهنگری با وجود رنجهای متعدد و بیماری اش عمیقا به خدا عشق می ورزید. روزری یکی از دوستانش که اعتقادی به خدا نداشت، از او پرسید: تو چگونه می توانی خدایی را که رنج و بیماری نصیبت می کند، را دوست داشته باشی؟ آهنگر سر به زیر آورد و گفت: وقتی که میخواهم وسیله آهنی بسازم،یک تکه آهن را در کوره قرار می دهم. سپس آنرا روی سندان می گذارم و می کوبم تا به شکل دلخواه درآید. اگر به صورت دلخواهم درآمد، می دانم که وسیله مفیدی خواهد بود، اگر نه آنرا کنار میگذارم. همین موضوع باعث شده است که همیشه به درگاه خدا دعا کنم که خدایا ، مرا در کوره های رنج قرار ده ،اما کنار نگذار.. 🔰 @p_eteghadi 🔰 ‎‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 نحوه ارتباط اموات با عالم دنیا ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ استاد مسعود عالی 🔰 @p_eteghadi 🔰
❀ | | 💢 كور است، يا كور باد...؟! 🔅 «عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْهَا رقيباً»...كور است، (و يا كور باد) ديدگانى كه تو را بر خويشتن مراقب نبيند! ▫️ اين بند از دعاى «عَرَفه»، بيانگر اسرارى از احوال اهل سلوك و مردمى است كه راه وصول به مقام قرب را مى پويند. ... 🔻 از اين گفتار يكى از دو معنى زير را اراده كرده است: ۱┈• اين جمله به صورت خبر (نه انشا و دعا و نفرين)، آن هم بر سبيل مجاز تلقى گردد، به اين معنى كه: كسى كه تو را بر خويشتن مراقب نمى‌‌بيند و حضور و ظهور وجود تو را در همه جا و همه حال احساس نمى‌‌كند كوردل است؛ يعنى ديدگان بصيرتش از كار افتاده است: «صُمٌّ، بُكْمٌ، عُمْىٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ»...اينان كران، لالان، و كوران هستند كه راهى فراسوى خود در رجعتِ به حق و حقيقت نمى‌‌يابند. 🚩 با چنين توجيهى، سخن حضرت سيدالشهدا را بايد بر اين وجه حمل نمود كه مى‌‌خواهد كوردلى مردمى را كه حضور خدا را در همه جا احساس نمى‌‌كنند و وجود او را نمى‌‌بينند بازگو فرمايد. ۲ ┈• و يا منظور آن حضرت، دعا، يعنى نفرين است تا اهل غفلت را از خوابشان برانگيزد و آنان را به سرعتِ در سيرِ به سوى حق وادارد، و سرانجام آنها را به مرتبت شهود و عيان رفعت دهد. 🚩 به عبارت ديگر، گويا آن حضرت مردم را مخاطب قرار مى‌‌دهد و به آنها مى‌‌گويد: ▫️ شما چگونه در درون و افكار و احساس خود به غير حق، حقى كه واضح و آشكار است، توجه مى‌‌كنيد و به خودِ حق نمى‌‌نگريد؟ لذا بر سبيل نفرين مى‌‌فرمايد اين چشم سر و يا اين ديدگان دل ـ كه تو را مراقب خود نمى‌‌بيند ـ سزاست كه كور شود و در خور آن است كه از كار افتد. 🌐 بیشتر بخوانید 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین عليه السلام: كَثرَةُ الوِفاقِ نِفاقٌ، كَثرَةُ الخِلافِ شِقاقٌ موافقتِ زياد [نشانه] نفاق است؛ مخالفتِ زياد [نشانه] دشمنى است غررالحكم حدیث7083 و 7084 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰تاخیر در اجابت دعا ✍️امیرالمؤمنین علی علیه السلام: دیر اجابت نمودن خداوند، ‌تو را ناامید نکند که همانا بخشش،‌ بسته به مقدار درخواست است. و چه بسا در اجابت دعای تو تأخیر رخ دهد تا درخواست تو طولانی‌تر گردد و بخشش او کامل‌تر شود. چه بسا چیزی را خواسته‌ای و تو را نداده و بهتر از آن را در این دنیا یا آن دنیا داده و یا بهتر آن بوده که آن را از تو باز دارد. چه بسا چیزی را طلب نمودی که اگر به تو می‌داد،‌ تباهی دین و دنیای خود را در آن می‌دیدی. 🔹و فرمودند: گناه مانع اجابت دعا است. 📚قسمتی از نامه ۳۱ نهج البلاغه 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 ✍ یکی از علل ترس از مرگ جهالت است. وقتی انسان حقیقت مرگ را نمی داند چیست، از آن هراس دارد. شیخ صدوق (ره) نقل کرده است که امام هادی عليه السلام به عیادت یکی از اصحاب خود که در بستر بیماری افتاده بود تشریف بردند، دیدند آن مرد دارد گریه می کند و از ترس مرگ در جزع و فزع است. حضرت فرمودند: ای بنده خدا تو از مرگ می ترسی؛ چون معنای مردن را نمی دانی بعد از او پرسیدند: اگر تمام بدنت را چرک و کثافت بگیرد و از این چرک‌ها در رنج و آزار باشی، در عین حال زخم ها و بیماری هایی هم در بدن تو پیدا شود و بدانی اگر حمام بروی و شست و شویی کنی، از همه این چرک‌ها و و زخم‌ها و بیماری ها راحت می شوی. آیا دوست داری به حمام بروی یا خیر؟ گفت: آقا معلوم است که دوست دارم. حضرت فرمودند: مرگ برای مؤمن حکم همین حمام را دارد و تطهیر از آلودگی هاست. آنچه از گناهانی که به واسطه بلاها و بیماری های دنیا از بین نرفته و هنوز باقی است، به واسطه مرگ از بین می رود و پاکیزه میشوی. حضرت با آن مرد مقداری صحبت کردند، و او دلش آرام گرفت و اضطرابش از بین رفت و پس از چند لحظه از دنیا رفت. شبیه همین مطلب از امام جواد علیه السلام هم وارد شده که فرمودند: «مرگ مثل دارویی است که مقداری تلخی دارد. کودک که نمی داند از آن بدش می آید و فرار می کند، ولی شخص عاقل می داند چه خاصیتی در آن است.» 📚 کتاب از احتضار تا عالم قبر ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 احوال سه گروه مختلف در قیامت ✍ 3) اهل شقاوت: در سوره واقعه بعد از اهل بهشت یعنی السابقون و اصحاب الیمین به دسته سوم می‌رسیم که اهل شقاوت و شومی هستند: «و اصحاب شمال، آنها در میان بادهای کشنده و آب‌های سوزان هستند.» (واقعه ۴۱ و ۴۲) اصحاب شمال کسانی هستند که نامه اعمالشان به نشانه جرمشان به دست چپ آنها داده می‌شود. وقتی می‌خواهند از این آب بخورند صورتشان می‌سوزد. در سوره کهف خداوند همین صحنه را ترسیم کرده است: «اگر تقاضای آب کنند، آبی برای آنان می‌آورند که همچون فلز گداخته صورت‌ها را بریان می‌کند! چه بد نوشیدنی است!» (کهف ۲۹) لذا در روایات ما آمده است که سر و صورت جهنمی‌ها مثل سر گوسفندی است که می‌سوزانند. لب‌ها سوخته و دندان‌ها پیدا می‌شوند. این‌گونه وحشتناک‌اند. «شعله‌های سوزان آتش، همچون شمشیر به صورت‌هایشان نواخته می‌شود؛ و در دوزخ چهره‌ای عبوس دارند.» (مؤمنون ۱۰۴) این زندگی جهنمی‌هاست که در واقع از صدها مردن بدتر است. 📚 کتاب بهشت و جهنم 🔰 @p_eteghadi 🔰
| | 💢 چو عضوى بدرد آورد روزگار... 🔻حكمت قانونِ برادرىِ دينى ✍️ حكمتِ تشريع قانون برادرى دينى در اسلام و تأكيد بر وجوب محبّت مسلمانان نسبت به يكديگر، در واقع ، ساختنِ جامعه‌اى است كه پيوند دوستى و برادرى در آن ، به حدّى قوى و استوار باشد كه مردم، احساس كنند همگى اعضاى يك پيكرند تا اگر عضوى احساس رنج و درد كرد، ساير اعضا احساس مسئوليت و همدردى نمايند و در خدمت درمان آن باشند، چنان كه از (ص) روايت شده است : 🔅شايسته است كه مؤمنان، در ميان خود، همانند يك تن باشند، به گونه‌اى كه هر گاه عضوى از آن تن به درد آمد، ساير اعضا، همدردى كنند. 🔸 ساختن جامعه‌اى با اين ويژگى، در گفتار، آسان است؛ امّا تحقّق عملى آن، فوق العاده دشوار است. رسيدن به اين فلسفه و هدف، تنها يك راه دارد و آن، اخلاص در دوستى، و برادرى براى خداست. ▫️ رازِ تأكيد احاديث اسلامى بر «اُخوّت فى اللّه (برادرى در راه خدا)» و «محبّت فى اللّه (دوستى در راه خدا)» اين است كه هدف از تشريع قانون برادرى ـ كه همان وحدت كلمه و يك پارچگى امّت اسلامى است ـ جز از اين راه، قابل تحقّق نيست . 📚 دانشنامه قرآن و حديث ج۲ ص ۹ 🌐 بیشتر بخوانید 🔰 @p_eteghadi 🔰
آدمی در لحظه جان دادن چه می بیند؟ 👇👇👇
در لحظه مرگ رابطه انسان با اطرافیان و اطرافیانش با وی قطع می شود؛ نه محتضر می تواند مشاهدات خود را برای آنان بگوید و آنچه بر وی می گذرد، توضیح دهد و نه اطرافیان قادرند به اطلاعات و مشاهدات محتضر پی ببرند و از چگونگی حالش آگاهی یابند و برخی از واقعیت ها در زمان حیات، بر انسان پوشیده است و لحظه مرگ، بر او آشکار می ‏شود. مشهودات اهل ایمان و کفر در لحظه مرگ به اعمال آن ها بستگی دارد؛ اهل ایمان و عمل صالح از کرامات حق تعالی بهره مند می شوند و مناظر مطبوع و دلپذیر را می بینند ولی اهل کفر و نفاق به اندازه حظّ و بهره خود و آنچه در دار دنیا کسب نموده اند، آثار غضب و قهر الهی را مشاهده می کنند. فرشته ملک الموت انسان ها در هنگام مرگ بعضی چیزها مثل شیطان و فرشتگان برایش متمثل می شود. محتضر در لحظه ای که ملک الموت و جهان ناآشنای پس از مرگ می بیند ، در می یابد که زندگی دنیایش پایان یافته و در این موقع، بسیار نگران و مضطرب می شود و فشار روحی زیادی بر او وارد می شود. انسان نیکوکار فرشتگان قبض روح را به شکل خوب و همراه با بشارت، سلام و تحیت مشاهده می کند اما اگر کافر، ظالم و ستمکار باشد، فرشتگان را بیم دهنده و با چهره های ترسناک می بیند. فرشتگان ثبت اعمال هر انسانی پس از مرگ، فرشتگان ثبت اعمال را می بیند و بلافاصله از وضع خود آگاه می شود و می فهمد آیا بهشتی و اهل سعادت است یا جهنمی و اهل عذاب می باشد. یکی دیگر از مشهودات محتضر در اولین مراحل انتقال، فرشتگان مأمور بر رزق و روزی است. امامان و پیامبران هیچ کس نیست که مرگش فرا رسد، مگر آنکه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) همگی (با بدنی مثالی) نزد او مجسم و حاضر می شوند، به طوری که آنان را می بیند. اگر محتضر از مؤمنان باشد، وقت مشاهده به آنان علاقه پیدا می کند و عشق می ورزد، و اگر از مؤمنان نباشد، هنگام مشاهده ایشان، آنان را دشمن می دارد و به دیدار آنان علاقه ای ندارد. ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰