❌ #شبهه
⁉️ «مسائل اعتقادی» مثل حجاب با «رفتار اجتماعی» مثل قوانین راهنمایی رانندگی، تفاوت دارد
فقط در مسائلی که مربوط به رفتار های اجتماعی است میتوانید جامعه را ملزم کنید که به آن ها پایبند باشند چرا که در غیر این صورت نظم جامعه بهم میریزد اما در مسائل اعتقادی الزام و اجبار معنی ندارد با زور که نمیشود اعتقاد انسان ها را عوض کرد.
🔰 پاسخ
💢 درست است که در مسائل اعتقادی، اجبار و الزام معنی ندارد و هیچ کس نمیتواند کسی را ملزم کند که مثلا فلان دین را انتخاب کند یا روزه بگیرد اما الزاما اینطور نیست که هرچیزی که مسئلهی اعتقادی حساب بیاید دیگر بروز و ظهور اجتماعی نداشته باشد به عنوان مثال اگر شخصی روزه نگیرد هیچ کس جلویش را نمیگیرد که چرا روزه نیستی اما وقتی علنی روزهخواری میکند و یا مشروب مصرف میکند دیگر کار او صرفا یک مسئله ی شخصی و اعتقادی نیست و جنبه ی اجتماعی پیدا میکند.
پس وقتی قبول کردیم که دولت برای رفتار های اجتماعی میتواند قانون وضع کند و مردم را ملزم به رعایت قانون کند، پس دیگر نمیتوانیم به حکومت خرده بگیریم که چرا حجاب الزامی است. چون قانون است و صاحب هر اعتقاد و دینی باشی باید از آن پیروی کنی.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❌ #شبهه
⁉️ اسلام با زور شمشیر گسترش یافت و ایرانیها برای اینکه جزیه پرداخت نکنند یا کشته نشوند مسلمان شدند. حالا چرا ما باید مسلمان باشیم؟
🔶 اولا: ایرانی جماعت در طول تاریخ زیر بار زور هیچ کسی نرفته است و با زور هیچ چیزی را نپذیرفته است. یعنی حاضر شده است کشته شود ولی زیر بار دشمن نرود و اگر چیزی به زور به او تحمیل میکردند قبول نمیکرد و ایرانی تا از چیزی خوشش نیاید و آن را دوست نداشته باشد قبول نمیکند. مثلا اسکندر به ایران حمله کرد ولی مردم ایران دین و اعتقاد او را قبول نکردند و مسیحی نشدند یا چنگیزخان مغول وقتی به ایران حمله کرد مردم دین و اعتقاد او را نپذیرفتند و بودایی نشدند با اینکه حاضر شدند کشته شوند.
🔷 ثانیا: اگر قبول کنیم ایرانیها برای ترس از کشته شدن اسلام آوردند پس چرا بعد از 100 تا 150 سال که حکومت دوباره دست خود ایرانیها افتاد از زیر ستم عربها خارج نشدن و به دین قبلی خود برنگشتند؟!
📝 پاسخ تکمیلی درلینک زیر: 👇
https://btid.org/fa/news/188741
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘اقتصاد در مکتب توحید
🔹کتاب «اقتصاد در مکتب توحید» اثر آیت الله احمد بهشتی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۶۵ صفحه منتشر شد.
🔹 این اثر، پس از بیان مقدمهای تفاوت میان مکتب و علم تبیین شده و قلمرو «مکتب اقتصادی» و «علم اقتصاد» تشریح گردیده است و در ادامه، پس از بیان نمونههایی از قلمرو مکتب و قلمرو علم به رابطه علم و مکتب پرداخته شده و در ادامه حلیت و حرمت در مکتب اقتصادی اسلام مورد بررسی قرار گرفته است.
🔹«پایگاه مستقل مکتب اقتصادی اسلام» از دیگر مباحث اصلی این اثر است که در این بخش مالکیت در نظام کاپیتالیسم، نظام سوسیالیسم و نظام اقتصادی اسلام (فردی، عمومی و دولتی) تبیین و تشریح گردیده است. سپس مطلبی تحت عنوان «جامعه بی طبقه» بیان شده که در این بخش، سوالی مبنی بر اینکه «آیا انسان حاکم بهتر است یا انسان محکوم» مطرح شده و سپس به «نقد مارکسیسم در مقام عمل» نیز اشاره شده است؛ در بخش دیگری از اثر حاضر، به تجویز مالکیت فردی از سوی اسلام اشاره شده و علت تجویز مالکیت فردی و نیز قواعد و اصول تعدیل کننده مطرح گردیده و سپس نقش حرمت و حلیت در تعدیل مالکیت مورد بررسی قرار گرفته است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🟣ما صاحب داریم...
🔸مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود:
مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی مثال خوبی زده است که یک زنی دارای پسری میشود و شوهرش مرحوم میشود. پیش خودش گفته بود که وسایل نان و آب را شوهرم برایم گذارده است.
با این پسر زندگی میکنم. وقت پیری هم او بزرگ شده است و عزیز و انیس من است.
🔸بچه شش هفت ساله شده بود.
یک روز این زن از خانه رفت بیرون، دید پسرش در میان بچهها از همه ضعیفتر است.
بچههای کوچکتر از او، وی را به زمین میزنند. این زن خیلی غصهدار شد.آمد فکر کرد دید این بچه بابا ندارد. پدرها میآیند بچههایشان را میبرند و این پسر میبیند.فکر کرد که چه کند.
یک نقاش آورد و گفت:
عکس یک جوان رشید را بکشد و برای او نشان و شمشیری بگذارد. نقاش عکس را کشید. آن را قاب کرد و روی دیوار نصب نمود و پردهای روی آن کشید.
فردا که بچه خواست از خانه بیرون رود گفت: می خواهی پدرت را ببینی؟
گفت: بله. پرده را کم کم کنار زد.
این بچه چشمش را به عکس دوخت.
همان طور که نگاه می کرد دید بازوی بزرگی دارد.
یک تکان به بازوهایش داد. نگاهی به ابرو و صورت پدرش کرد،چهرهاش باز شد.
نگاهی به سینه او کرد و سینه را جلو داد.
مادر گفت:هر وقت کسی با پدرت کشتی می گرفت، پدرت پای او را میگرفت و به پشت بام میانداخت.
بعد از این او قوت و قدرت گرفت.
وقتی از خانه بیرون میآمد بچهها جرات نمیکردند نزدیک او بروند.
🔸کسی که یاد ولی خدا و عزیز خدا میکند، قوی میشود.
شما هم غصهدار نباشید چون صاحب دارید.
خدا و پیامبر صلیالله علیه و آله و امامان علیهم السلام صاحب شما هستند.
در پیشامدها واضطرابها شکست نخورید.
صاحب ما همه ما را یاد میکند. ما را رها نمیکند.
انسان که یاد #امام_زمان(عجل الله) کند، این طور میشود.
🔸میرزا جواد آقا برای غیبت حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) این مثل را زد که مردم سرشکسته نباشند و بدانند صاحبی دارند.
📚کتاب طوبی محبت، ص ۱۰۸
➥ | شیخ احمد ڪـافی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 آیا اقوام در قیامت همچنان رابطه فامیلی دارند💠
🔳 باتوجه به آیه زیر روابط فامیلی در قیامت از بین میرود:
🔹فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لَا يَتَسَآءَلُونَ (مومنون آیه 101)
چون قيامت بر پا گردد، بين مردم روابط نَسَبی نخواهد بود؛ و بين خويشاوندان گفتگوئی نيست.
✅ چون روابط اين دنیا از شئون همین دنیاست و قیامت شئون ديگری دارد که در آن روابط فامیلی جایگاهی ندارد.
💢 در این دنیا روابط انسانها بر اساس نیازشان به همدیگر است، لذا در قیامت که منفعت رساندن بر اساس تقواست، دوستیهای غير خدائی تبديل به دشمنی میشود و انسان از پدرش، مادرش، همسرش و پسرش فرار ميكند.
🔹 الاخِلّآءُ يَوْمَئِذِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ. (زخرف ۴۷)
دوستان در آن روز، بعضی با بعضی دیگر دشمنند، مگر پرهيزكاران.
✅ نتیجه اینکه:
اگر رابطه قومی و قبیله ای در این دنیا بر محوریت دین نباشد، در قیامت از بین خواهد رفت و هیچ گونه کمکی نخواهد کرد.
مگر کسانی که ارتباطشان خدایی باشد، مانند زن و شوهری که اهل ایمان باشند، در بهشت هم باهم خواهند بود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
7.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
🔸️ حواسمون باشه عاق فرزند نشیم!
🎙 #حجتالاسلامعباسی
بر خلاف آن که پدر و مادر ها خیال
می کنند فقط اسلام
«و بالوالدین احسانا» دارد،
قرآن و احادیث به ما می آموزند
که فرزندان هم حق و حقوقی دارند،
پیامبراکرم ص در این باره می فرمایند:
«پدر و مادر در اثر آزردن فرزند،
همان چیزی گریبانشان را می گیرد
که فرزند در آزردن آن ها بدان دچار
می شود.»
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی استاد عالی
✍️موضوع: به همسرت محبت کن
🔰 @p_eteghadi 🔰
از چه راههایی می توان خدا را شناخت و چه کنیم که یاد خدا همیشه در دلمان باشد؟.Mp3
1.22M
⭕️ سوال
❓از چه راههایی می توان خدا را شناخت و چه کنیم که یاد خدا همیشه در دلمان باشد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علت عدم رشد روح انسان!
🎙#استاد_عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ #حدیث_روز
🔸امام علی (ع):
🔹عَلَيكُم بِكِتابِ اللَّهِ؛ فَإِنَّهُ الحَبلُ المَتينُ ، وَالنّورُ المُبينُ.
🔹به كتاب خدا چنگ زنيد؛ زيرا آن، ريسمان استوار و نورِ روشنگر است/نهج البلاغة: الخطبة ١٥٦١٠٩٥٨
🔰 @p_eteghadi 🔰
🛑چرا خداوند در قرآن فعل های مربوط به خودش را جمع میبندد، مگر خداوند یکی نیست؟
✍اینکه در قرآن کریم در برخی از موارد می فرماید: ما آفریدیم... چند دلیل دارد که دو دلیل آن را برایتان می نویسم:
✍ ۱_ گر بخواهید با معلم یا پدر و مادرتان صحبت کنید میگویید تو یا شما؟ طبیعتا نمیگویید تو، بلکه برای احترام معلم می گویی شما فرمودید.
✅پس ما در برخی از موارد برای احترام و بزرگداشت دیگران از ضمیرها و فعل های جمع استفاده میکنیم. هر چند کسی که با او سخن میگوییم یک نفر بیشتر نباشد.
در مورد خدا نیز چنین است.
✍ ۲_ در برخی از موارد، کارها به فرمان خداوند و به وسیله فرشتگان انجام میشود.
در این گونه موارد نیز گاهی در قرآن از ضمیر جمع ما استفاده شده...
💠 مثلا گرفتن جان انسانها با اراده الهی و به وسیله فرشتگان انجام میشود؛ چنان که روزی دادن، عذاب کردن و... همگی با اراده الهی و به وسیله فرشتگان انجام میپذیرد.
🔆برخی از مفسران در این باره مینویسند:
آوردن ضمیر ما، برای بیان عظمت و قدرت است، زیرا بزرگان هنگامی که از خود سخن میگویند، نه فقط از خود بلکه از مامورانشان نیز خبر میدهند و این، کنایه از قدرت، عظمت و وجود فرمان بُردارانی در مقابل دستورهای فرمانده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰