🔰 موقعیت شناس در جریانات
🦋 امام جواد علیهالسلام فرمودند:
مَنْ لَمْ يَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْيَتْهُ الْمَصادِرُ.
هركس موقعيتشناس نباشد، جريانات، او را مىربايد و هلاک خواهد شد.
📚 بحارالانوار، ج۶۸، ص۳۴۰
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «یا جوادالائمه»
حسین طاهری
من دخیل دست ابنُ الرضایم
بیقرارم، عاشق کربلایم
🏴 #شهادت_جواد_الائمه
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫سالروز شهادت امام محمدتقی علیه السلام تسلیت باد⚫
📋 همسران گمراه نوح و لوط؛ این آیه، دو زن را به عنوان نمونه اعلای کفر معرّفی کرده است همسران دو پیامبر بزرگ الهی (نوح و لوط) که با مخالفان آنان هم رأی و هم دست بودند. در نتیجه این آیه می توان فهمید همسر پیامبر بودن سبب نجات نیست. چنانکه فرزند پیامبر بودن نیز چنین است، بلکه عملکرد خود انسان است که به دنبال آن سعادت یا شقاوت است. پس اگر همسران پیامبران که از جنبه ای نزدیک ترین افراد به آن ها بودند، می توانند دچار شقاوت شوند، تکلیف پیروان آن ها روشن است. باید مراقب بود.
🌏 مناسبت: در میان اهل بیت نیز همسر و یا فرزند ناهمسو با جریان تربیتی آنها بی سابقه نیست. تا این حد که متاسفانه دو امام عزیز ما به دست همسرانشان به شهادت رسیدند، امام حسن علیه السلام و امام جواد علیه السلام که امروز شیعیان سوگوار ایشانند.
🔷 آیه روز:
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ و َاِمْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَ قِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ (تحریم / آیه 10)
🔶 ترجمه:
خداوند براى كسانى كه كافر شدهاند به همسر نوح و همسر لوط مثل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خیانت كردند و ارتباط با این دو (پیامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شوید همراه كسانى كه وارد مى شوند!»
🔰 @p_eteghadi 🔰
✳️ بسيار بسيار خواندنی (کسانی که دغدغه *وسعت رزق* یا *ادای دِین و قرض* را دارند با توجه ویژه بخوانند):
💠 حضرت امام رضا عليه السلام درباره فرزندشان حضرت جواد:
📚 هذَا الْمَوْلُودُ الَّذي لَمْ يولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلي شيعَتِنا مِنْهُ.
⬅️ این مولودی است که با برکتتر از او برای شيعيان ما زاده نشده است.
📚 الكافی: ج۱، ص۳۱۲
🔷 مرحوم آیت الله حائری شیرازی رحمت الله عليه:
🔸کسی از تو محروم نشود 🔸
💎 *اگر کسی وضع زندگیاش خوب نیست، از امام جواد علیه السلام حاجت بگیرد.*
امام جواد عليه السلام مدینه بود.
امام رضا علیه السلام در ایران و در مرو بود.
برای امام رضا عليه السلام خبر آوردند که خادمها هر وقت میخواهند پسرشان را از خانه خارج کنند از در پشتی میبرند تا فقرا نفهمند که ایشان دارد میرود و درخواستی بکنند.
💎 حضرت نامهای به پسرش امام جواد عليه السلام نوشت:
«(يَا أَبَا جَعْفَرٍ بَلَغَنِي أَنَّ الْمَوَالِيَ إِذَا رَكِبْتَ أَخْرَجُوكَ مِنَ الْبَابِ الصَّغِيرِ... (الكافي: ج۴، ص۴۳)
به من رسیده است که خادمان، تو را از درب كوچك خارج میكنند...
به حق من بر تو که بیرون نروی مگر از درب بزرگ و همراه خودت درهم و دینار فراوان بردار *و هر کس در راه از تو درخواست کرد به او عطا کن*».
*این سفارش بابایش است که کسی از تو محروم نشود!*
از این جهت وقتی محتاج هستی، گرفتار هستی، کمبود داری برو سراغ امام جواد علیه السلام.
💎 دو رکعت نماز برای امام جواد عليه السلام بخوانید و از ایشان بخواهید گرفتاریهایتان را رفع کند.
خدا برای ما، دوازده امام گذاشته. «قد علم کل أناس مشربهم؛ هر گروهی بدانند از کجا آب میخورند».
*آن که بدهکار است بداند مَشربش امام جواد عليه السلام است*؛
مَشکش را برود آن جا پر بکند. فقه میخواهد برود سراغ امام صادق عليه السلام و...
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
🗓 #مناسبتها
🔘 ۳۰ ذیقعده شهادت حضرت #امام_جواد_علیه_السلام (۲۲۰ ق)
✍️حضرت #امام_جواد_علیه_السلام در آخر ذی قعدهی سال ۱۹۵ هجری در بيست و پنج سالگی بر اثر زهری كه به دستور معتصم عباسی، توسط ام الفضل همسر آن حضرت (دختر مأمون) به او خورانده شد در بغداد به شهادت رسيد.
▫️ آن حضرت در هشت سالگی به امامت رسيد و هفده سال امامت نمود و به هنگام شهادت در ۲۵ سالگی، جوان ترين امام بود.
امامتِ حضرت با حكومت دو طاغوت زمان، مأمون و معتصم عباسي همزمان بوده است.
🚩 شهادت زود هنگام آن حضرت، گوياي اين نكته است كه فعاليت های امام جواد در پاسداری از فرهنگ و ارزش های اسلامی تا چه اندازه برای حكومت های جور و ستم، خطر آفرین بوده است.
•┈┈•❀•┈┈•
❀ #امام_جواد_علیه_السلام در کلام #امام_رضا_علیه_السلام
🔅او راستگو، شكیبا، دارای فضیلت ، نورچشم مؤمنان و مایه خشم ملحدان است.
▫️ عیون اخبار الرضا علیه السلام ، ج ۱ ، ص ۲۵۰ .
🔅امام جواد علیه السلام مظلومانه كشته میشود ، و ساكنان آسمان بر او میگریند و مرثیه میسرایند . خداوند بر دشمن و ستم كننده بر او خشم میگیرد ، و [پس از كشتن او] زمانی كوتاه در دنیا نمیماند، تا آنكه خداوند به زودی دشمن او را به عذابی دردناك و كیفری سخت گرفتار میكند.
▫️ بحار الأنوار ، ج ۵ ، ص ۱۴ .
🌐 بیشتر بخوانید
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚#معرفی_کتاب
📘اسرار نهضت امام حسین(ع)
🔹کتاب «اسرار نهضت امام حسین(ع)» با عنوان «الدعوة الحسینیه الی نصرة الشریعة الاسلامیه» اثر حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا کلباسی اشتری و تدوین عبدالجواد فلاطوری و تصحیح و تحقیق حجت الاسلام والمسلمین احمد کلباسی اشتری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۷۲ صفحه منتشر شد.
🔹این کتاب، اثری است گرانسنگ در بیان نکته هایی از تاریخ نهضت امام حسین(ع) و تحلیل قسمت هایی از آن با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت(ع) ست که مؤلف در این اثر درس های عبرت آموز قیام عاشورا را تبیین کرده و تلاش دارد نوع نگرش مردم به این واقعه بزرگ را با بصیرت همراه کند.
🔹این اثر در قالب ۲۵ تقریر تألیف شده است؛ از جمله عناوین این تقریرها می توان به قیام امام حسین(ع)، آثار قیام، دردهای حسین(ع)، علت عزیمت حسین(ع) به مکه، نتیجه و پایان کارِ مُسلم، اقدامات جنگی، جغرافی کربلا، روحیه یاران حسین(ع)، آرایش جنگی حسین(ع)، مواعظ حسینی و مصادیق حقیقت اشاره کرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 پناه گاه صبر
▫️ کسی از وجود مبارک امام جواد (سلام الله علیه) توصیه اخلاقی خواست، حضرت فرمود قبول می کنی یا فقط می خواهی گوش بدهی، عرض کرد قبول می کنم، فرمود: «تَوَسَّدِ الصَّبْرَ»؛ اینجا #جای_امتحان است جای بردباری است. کسی خیال بکند که اینجا راحتی نصیب او می شود اشتباه است؛ مثل اینکه کسی خیال بکند در زمستان با یک پیراهن نازک می تواند خوب به سر ببرد! خب این اصلاً زمستان را نشناخت، زمستان فصل سرماست.
▫️ آدم وقتی که بفهمد، رنج نمی برد و این فشارها را تنظیم می کند تعدیل می کند با اینها عادت می کند. فشار را می شود کم کرد نه رفع کرد; نمی شود سرما را برداشت ولی می شود آدمی بفهم باشد، چهار تا بلوز تهیه کند که سرما نخورد؛ فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسَانَ فی کبَدٍ﴾.
وجود مبارک امام جواد فرمود: «تَوَسَّدِ الصَّبْرَ»؛ تکیهگاه تو صبر و بردباری و #مقاومت باشد. بهترین راه در برابر فشارهای سیاسی و فشارهای بیگانگان همین مقاومت است.
▫️ حضرت جواد(سلام الله علیه) در پایان آن توصیه اخلاقی فرمود: «وَ اعْلَمْ أَنَّک لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ»؛ از این طرف فرمود: ﴿أَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾ از آن طرف هم فرمود: ﴿هُوَ مَعَکمْ أَینَ ما کنْتُمْ﴾؛ هر جا باشید او با شماست؛ حالا شما اگر نتوانستید ببینید او که می بیند! این بیان نورانی امام جواد(سلام الله علیه) ارجاع مسائل حقوقی و فقهی و اخلاقی است به یک مسئله توحیدی؛ فرمود: «وَ اعْلَمْ أَنَّک لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ کیفَ تَکون»؛ نظر بکن، ببین چطور هستی.
▫️ ما دلمان میخواهد که ذات اقدس الهی نسبت به ما مهربان باشد لطیف باشد، خب این خواسته، خواسته خوبی است؛ اما ما هم باید #ادب_مع_الله را رعایت کنیم. این ادب «مع الله»، یک باب توحیدی است که سر فصل همه مسائل اخلاقی است.
#سالروز-شهادت_امام_جواد_علیه-السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1382/11/02
🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا باید خدا را عبادت كنیم؟
قطعا بهترین کسی که میتواند به این سوال پاسخ صحیح دهد، خود حضرت حق، تبارک و تعالی است. پس بی شک این پاسخ را باید از قرآن جست.
در چند جاى قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است:
* چون خداوند خالق و مربّى شماست. خداوند در آیه 21 سوره بقره میفرماید «اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُمْ »
* چون تأمین كننده رزق و روزى و امنیت شماست. در آیه 3 و 4 سوره قریش آمده است: «فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَ آمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ »
* چون معبودى جز او نیست. در آیه 14 سوره طه میخوانیم: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی»
عبادت انسان، هدف آفرینش انسان است نه هدف آفریننده که خداوند تبارک باشد چرا که او نیازى به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمین كافر شوند او کماکان بىنیاز است چنان که خود میفرماید: «إِن تَكْفُرُواْ أَنتُمْ وَ مَن فِی الأَرْضِ جَمِیعًا فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِیٌّ ...»2 مگر نه این است که اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند یا پشت به خورشید، در خورشید اثرى ندارد. با این كه عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربّى ماست، ولى باز هم در برابر این اداى تكلیف، پاداش مىدهد و این نهایت لطف اوست.
آنچه انسان را وادار به عبادت مىكند امورى است، از جمله:
1. توجّه به نعمتهاى او كه خالق و رازق و مربّى ماست.
2. توجّه به فقر و نیاز خود.
3. توجّه به آثار و بركات عبادت.
4. توجّه به آثار سوء ترك عبادت.
5. توجّه به این كه همه هستى، مطیع او و در حال تسبیح او هستند، چرا ما وصله ناهمرنگ هستى باشیم.
6. توجّه به این كه عشق و پرستش، در روح ماست و به چه كسى برتر از او عشق بورزیم.
مگر نه این است که اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند یا پشت به خورشید، در خورشید اثرى ندارد. با اینكه عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربّى ماست، ولى باز هم در برابر این اداى تكلیف، پاداش مىدهد و این نهایت لطف اوست.
حال یک قدم فراتر رویم: وقتی به آیه 99 سوره حجر می رسیم میبینیم که حضرت باری تعالی فرمودهاست: «وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى یَأْتِیَكَ الْیَقِینُ » یعنى عبادت كن تا به یقین برسى. اینجاست که این پرسش به ذهن میآید که: پس آیا اگر كسى به یقین رسید، دیگر نیازی به عبادت نیست و میتواند مثلا نمازش را ترك كند؟!
شاید بهتر باشد با این مثال مطلب را پاسخ گوییم که: اگر کسی به شما بگوید نردبان بگذار تا دستت به شاخه بالاى درخت برسد، معنایش این نیست كه هرگاه دستت به شاخه رسید، نردبان را بردار، چرا که عاقبت این کار سقوط است. كسى كه از عبادت جدا شود، مثل كسى است كه از آسمان سقوط كند؛ «فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاء»3 روش آنان که به یقین رسیدهاند مانند رسول خدا و امامان معصوم، نیز موید همین معناست چرا که ایشان لحظهاى از عبادت دست برنداشتند. بنابراین، معنای فرمایش خداوند بیان آثار عبادت است نه تعیین محدودهى عبادت.
📚از "400 نکته از تفسیر نور"، محسن قرائتی، با تصرف
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🔴حکایتی از ملانصرالدین!
✍می گویند ملانصرالدین از همسایه اش دیگی را قرض گرفت. چند روز بعد دیگ را به همراه دیگی کوچک به او پس داد. وقتی همسایه قصه دیگ اضافی را پرسید ملا گفت دیگ شما در خانه ما وضع حمل کرد.
چند روز بعد، ملا دوباره برای قرض گرفتن دیگ به سراغ همسایه رفت و همسایه خوش خیال این بار دیگی بزرگتر به ملا داد، به این امید که دیگچه بزرگتری نصیبش شود.
تا مدتی از ملا نصرالدین خبری نشد. همسایه به در خانه ملا رفت و سراغ دیگ خود را گرفت. ملا گفت دیگ شما موقع وضع حمل در خانه ما فوت کرد. همسایه گفت مگر دیگ هم می میرد؟ چرا مزخرف میگی! و جواب شنید :چرا روزی که گفتم دیگ تو زاییده نگفتی که دیگ نمی زاید. دیگی که می زاید حتما مردن هم دارد!
💥این حکایت اغلب ما مردم است هرجا که به نفع ما باشد، عجیب ترین دروغها و داستانها را باور میکنیم اما کوچکترین ضرر را بر نخواهیم تابید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
اینکه میگن کی رفته اون دنیا تا خبر بیاره؟ جواب این افراد را باید چه داد؟.mp3
4.5M
⭕️ سوال
⁉️ اینکه میگن کی رفته اون دنیا تا خبر بیاره؟ جواب این افراد را باید چه داد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌼تلنگر
✍مغازهاى كه قفسه بندى شده
و تنظيم گرديده،
جنس هاى زياد آن به راحتى
در دسترس قرار مى گيرند،
اما دكهّ هاى درهم و شلوغ
كه اجناسشان پخش و رها و زير پا افتاده است،
دست و پاگير و خستگى زا و وقت كش هستند.
دلهايى كه بر اساس اهميت حادثه ها،
كارها را رده بندى كرده اند ...
در حالى كه هزار كار دارند،
بيش از يك گرفتارى برايشان نيست؛
👈🏻 چون در يك لحظه، گرفتارى ما فقط مربوط به آن كار و آن حادثهاى است كه اهميت زيادترى دارد و ضرورت بيشترى.
اگر تمام كارها را انجام بدهيم
و اين يك كار بماند، كارى انجام نداده ايم
و بار خود را نگذاشته ايم
و اگر آن يك كار را، فقط همان را، بياوريم
ديگر حرفى براى ما نيست و بازخواستى نيست.
و همين است كه ديگر سيل حادثه ها
و انبوه كارها، ما را خُرد نمى كند
و به بازى نمى گيرد.
📚کتاب رشد،استاد علی صفایی حائری، ص 14
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠جابر جعفی از امام محمد باقر (علیهالسلام) نقل میکند:
وَ کانَ بَینَ تَزْوِیجِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ فَاطِمَةَ(ع) فِی السَّمَاءِ إِلَی تَزْوِیجِهِمَا فِی الْأَرْضِ أَرْبَعِینَ یوْماً زَوَّجَهَا رَسُولُ اللَّهِ(ص) مِنْ عَلِی أَوَّلَ یوْمٍ مِنْ ذِی الْحِجَّةِ وَ رُوِی أَنَّهُ کانَ یوْمَ السَّادِسِ مِنْهُ؛
بین تزویج امیرمؤمنان و فاطمه در آسمان و تزویج آنان در زمین 40 روز فاصله بود و رسول خدا فاطمه را روز اوّل ذی حجّه به ازدواج در آورد و در روایت دیگری آمده است ششم ذی حجّه به علی تزویج کرد.»
(الهدایة الکبرى، ص378)
🔰 @p_eteghadi 🔰
🛑🌷فرارسیدن سالروز ازدواج آسمانی امام علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مبارک باد
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢سن حضرت زهرا س وقت ازدواج و شهادت💢
عموم محدثین و علمای شیعه رضوان الله علیهم، ولادت آن حضرت را در سال پنجم بعثت دانسته اند و روایاتی هم در این باره از ائمه بزرگوار اهل بیت(علیهم السلام) نقل کرده اند، ولی بیشتر اهل سنت ولادت آن حضرت را پنج سال پیش از بعثت دانسته اند.
مرحوم كلینی در اصول كافی در کتاب الحجة، ج۲، ص۳۵۵ می فرماید:
«وُلِدَتْ فـَاطـِمـَةُ عَلَیْهَا وَ عَلَى بَعْلِهَا السَّلَامُ بَعْدَ مَبْعَثِ رَسُولِ اللَّهِ ص بِخَمْسِ سِنِینَ وَ تـُوُفِّیـَتْ ع وَ لَهـَا ثـَمـَانَ عـَشـْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سَبْعُونَ یَوْماً وَ بَقِیَتْ بَعْدَ أَبِیهَا ص خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یَوْماً؛ فـاطـمه علیها و على بعلهاالسلام پنج سال بعد از مبعث رسول خدا صلى للّه علیه و آله مـتـولد شـد و زمـانـى وفـات كـرد كـه ۱۸ سـال و ۷۵ روز داشت و بعد از پدرش ۷۵ روز زندگى كرد.»
و ابن شهر آشوب در مناقب، ج۳، ص۳۵۷ می گوید:
«فاطمه – سلام الله علیها- پنج سال بعد از نبوت و سه سال پس از معراج در بیستم جمادی الآخر در مکه بدنیا آمد و هشت سال با پدرش در مکه بود،سپس به مدینه هجرت کرد و دو سال پس از هجرت در روز اول یا ششم ذی حجه با علی(علیه السلام) ازدواج نمود، و روزی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت، هیجده سال و هفت ماه از عمر فاطمه(سلام الله علیها) گذشته بود.»
📚مجلسی در بحار الانوار، ج۴۳، ص۶ و حیات القلوب، ج۲، ص۱۴۹ و فیض كاشانی در وافی، ج۱، ص۱۷۳ نوشته اند:
«فاطمه(س) پنج سال بعد از بعثت تولد یافت مدرك آن روایتی است كه ابو بصیر از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت كرده كه فرموده: مادرم فاطمه در بیستم جمادی الثانی در هنگامی كه پیغمبر چهل و پنج ساله بود به دنیا آمد، هشت سال با پدرش در مكه بود و ده سال در مدینه با پدرش زندگی كرد.»
در کتاب تاریخ قم هم در مورد تاریخ ولادت و شهادت آن حضرت آمده است:
«فاطمه زهرا علیها السلام بمكّه در وجود آمده است پس از آنك جبرئیل برسول علیه السلام آمد به پنج سال و مادر او خدیجه است دختر خویلد الاسدى و امیر المؤمنین على علیه السلام بمدینه او را عقد نكاح بسته است و در حباله خود آورد و در آن وقت او را نه سال بود و چون او را وفات رسید عمر او هیجده سال و هفتاد و پنج روز بوده، بعد از وفات رسول هفتاد و پنج روز در قید حیات بود و الله اعلم.»
📚تاریخ قم،حسن بن محمد بن حسن قمى (نوشته درسال ۳۷۸)، ص:۱۹۴.
🔰 @p_eteghadi 🔰
این روایت با دو سند ذیل به ثبت رسیده است:
سند یکم:
«عِدَّةٌ مِنْ اَصْحَابِنَا عَنْ اَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَسْبَاطٍ عَنْ دَاوُدَ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ شُعَیْبٍ قَالَ لَمَّا زَوَّجَ رَسُولُ اللَّه ص- عَلِیّاً فَاطِمَةَ ع دَخَلَ عَلَیْهَا وهِیَ تَبْکِی فَقَالَ لَهَا مَا یُبْکِیکِ فَوَاللَّه لَوْ کَانَ فِی اَهْلِی خَیْرٌ مِنْه مَا زَوَّجْتُکِه ومَا اَنَا زَوَّجْتُه ولَکِنَّ اللَّه زَوَّجَکِ...» [۱]
امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: آنگاه که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فاطمه را به ازدواج علی (علیهالسّلام) درآورد، وارد بر دخترش شد، در حالیکه فاطمه (علیهاالسّلام) گریه میکرد. پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: چرا گریه میکنی؟ به خداوند سوگند اگر در میان اهل بیتم کسی بهتر از علی بود همانا تو را به ازدواج او در میآوردم. من تو را از پیش خود به ازدواج او در نیاوردم، بلکه خداوند تو را برای علی تزویج نمود.
لازم به ذکر است، سند این روایت به یعقوب بن شعیب منتهی میشود، اما به نظر میرسد که او از امام صادق (علیهالسّلام) نقل کرده است زیرا وی از اصحاب امام صادق به شمار میرود و همانطور که در سند بعدی از شیخ طوسی ملاحظه میکنید، یعقوب بن شعیب همین روایت را از امام صادق (علیهالسّلام) نقل میکند.
همچنین شایان ذکر است، گریه حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) نشان از نارضاینی ایشان از این ازدواج نیست زیرا
اولا: مطابق روایات فراوان شیعه و اهل سنت، این ازدواج به دستور خداوند بوده، و هرگز حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در قبال دستور الهی ابراز نارضایتی نمیکند.
ثانیا: اگر هم دستور الهی نبود، این امر به پیشنهاد رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود و از آنجایی که بر اساس قرآن تمامی حرکات و سکنات رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بر اساس وحی الهی است و از طرفی در تصمیمگیری برای مسلمانان بر آنان مقدم است و اولویت دارد، هرگز حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) از پیشنهاد ایشان تخطی نمیکند.
ثالثا: بر اساس پارهای از روایات که در ادامه میآید، حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) از این ازدواج اعلام رضایت میکنند. از اینرو معتقدیم که حکمت گریه ایشان چه بسا جدایی از خانه پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بوده است.
سند دوم:
«حَدَّثَنِی جَمَاعَةٌ عَنْ اَبِی غَالِبٍ اَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الزُّرَارِیِّ، عَنْ خَالِهِ، عَنِ الْاَشْعَرِیِّ، عَنْ اَحْمَدَ بْنِ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَسْبَاطٍ، عَنْ دَاوُدَ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ شُعَیْبٍ، عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) قَالَ: لَمَّا زَوَّجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ...» [۲]
🔰 @p_eteghadi 🔰
ناکامی حکومتهای قبل از ظهور در برقراری عدالت !!!!!
🤔#پرسش :
❓ناکامی تمام حکومتهای پیش از ظهور امام عصر ارواحنافداه در برپایی حق و عدالت !!!!
🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: این امر (ظهور) اتفاق نخواهد افتاد تا اینکه هیچ گروهی از مردم باقی نمیماند مگر اینکه بر مردم حکومت میکنند تا کسی نگوید که اگر ما هم حاکم میشدیم عدالت را جاری میکردیم؛ سپس قائم علیه السلام به حق و عدالت قیام میکند. !!!!
📙 غیبت نعمانی، باب ۱۴، ح۵۳، ص۲۷۴
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه عده ای از مخالفین انقلاب ایران اسلامی به حدیث فوق استناد می کنند تا مشروعیت انقلاب ایران و تشکیل حکومت در عصر غیبت و مبارزه با حکام ظالم و طاغی را زیر سوال ببرند , در حالی که چنین سخن و ادعایی صحیح نیست .
❕چگونه عقل می پذیرد که ما در برابر حکام ظالم و فاسد ساکت باشیم و عکس العملی نشان ندهیم در حالی که مثلا می بینیم که حاکم فاسد جامعه را به فساد و فحشاء کشیده است و احکام اسلامی را تعطیل کرده است و دین و اعتقاد مسلمین را به باطل کشانده است , آیا عقل چنین سکوت کردنی را می پذیرد !!!!!
👌قرآن چنین سکوت کردنی را نمی پذیرد و به ما دستور به قیام در برابر حاکم فاسد و ظالم می دهد و می فرماید :
« از کسی که قلبش از ذکر ما غافل است و از هوی و هوس پیروی می کند اطاعت نکنید» ( کهف 28 ) « از گناهکاران و کافران اطاعت مکن» ( قلم 10 ) « از مسرفین اطاعت مکن» ( شعراء ) 151 « تکیه بر ظالمان نکنید که موجب می شود آتش شما را فرو گیرد» ( هود 113 )
❕چگونه ممکن است که ما چشم خود را بر این آیات ببندیم و بر خلاف حکم این آیات ، تا زمان ظهور از ظالمین اطاعت کنیم و قیام نکنیم ، در حالی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
👌بنابراین شبهه افکن اگر بخواهد از روایت مورد استنادش عدم مشروعیت قیام تا زمان ظهور و اطاعت از ظالمین را نتیجه گیری کند , می گوییم در این صورت چنین روایتی بر خلاف قرآن است و برای ما قابل پذیرش نیست , مضافا بر این که در احاديثى دیگر از پيدايش قيامهای موفّقى پيش از قيام ولىّ عصر- ارواحنا فداه- خبر داده و آن را آمادهساز قيام ايشان و جهانى شدن انقلاب اسلامى دانستهاند. در اين باره، به دو حديث اشاره مىكنيم:
🔸عبد اللَّه بن حارث، از پيامبر خدا روايت كرده كه فرمود:
" يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ، فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدىِّ عليه السلام،- يَعنى سُلطانَهُ " " مردمى از شرق قيام مىكنند و زمينه حكومت [جهانى] مهدى عليه السلام را فراهم مىسازند. "
📚میزان الحکمه ج ٢ ص ١٤٨
👌ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السلام نقل كرده است که فرمود :
" كَأَنّى بِقَومٍ قَد خَرَجوا بِالمَشرِقِ يَطلُبونَ الحَقَّ فَلا يُعطَونَهُ، ثُمَّ يَطلُبونَهُ فَلا يُعطَونَهُ، فَإِذا رَأَوا ذلِكَ وَضَعوا سُيوفَهُم عَلى عَواتِقِهِم، فَيُعطَونَ ما سَأَلوهُ فَلا يَقبَلونَهُ حَتّى يَقوموا، وَ لا يَدفَعونَها إلّاإلى صاحِبِكُم، قَتلاهُم شُهَداءُ "
" گويى مردمى را مىبينم كه از مشرقزمين به پا مىخيزند و حقجويى مىكنند؛ ولى حقّشان را نمىدهند. باز حقطلبى مىكنند و باز حقّشان داده نمىشود و هنگامى كه چنين مىبينند، سلاحهايشان را بر دوش مىگيرند و آنچه را خواسته بودند، در اختيارشان قرار مىدهند؛ ولى اينان نمىپذيرند و قيام مىكنند [و حكومت را به دست مىگيرند] و آن را به كسى جز صاحب شما نمىدهند. كشتههايشان شهيدند. "
📚الغیبه نعمانی ص ٢٧٣ ح ٥٠ _ بحار الانوار ج ٥٢ ص ٢٤٣ ح ١١٦
👌بنابراین از روایتی که شبهه افکن به آن استناد کرد , عدم مشروعیت قیام و عدم تشکیل حکومت در عصر غیبت را نمی توان استفاده کرد .
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❗️آنچه که روایت مورد بحث بیان می کند معنای روشنی دارد و آن اینکه عدالت کامل و تام جز در زمان امام مهدی علیه السلام محقق نمی شود و حکومتهایی مشروعی هم که قبل از ظهور ایجاد می شوند , نمی توانند همان عدالتی که قرار است امام مهدی علیه السلام برقرار کند را برقرار کنند , زیرا در حکومت داری و بلکه در تمام مسائل هیچ کس با انوار قدسی اهلبیت علیهم السلام قابل مقایسه نیست , چنان که علی ع در نهج البلاغه فرمود :
"هيچ كس از اين امّت را با آل محمّد نمىتوان مقايسه كرد و آنها كه از نعمت آل محمد بهره گرفتند با آنان برابر نخواهند بود، چرا كه آنها اساس دين و ستون استوار بناى يقينند. غلوّ كننده، به سوى آنان باز مىگردد و عقب مانده به آنان ملحق مىشود و ويژگيهاى ولايت و حكومت، از آن آنهاست و وصيّت و وراثت (پيامبر) تنها در آنهاست " " لا يقاس بآل محمّد صلّى اللّه عليه و آله من هذه الامّة احد، و لا يسوّى بهم من جرت نعمتهم عليه ابدا. هم اساس الدّين، و عماد اليقين. اليهم يفيء الغالي، و بهم يلحق التّالي. و لهم خصائص حقّ الولاية، و فيهم الوصيّة و الوراثة "
📚نهج البلاغه خطبه ٢
👌عدالت کاملی که قرار است امام مهدی علیه السلام برقرار کند , و سایر حکومتهای از برقراری چنین عدالتی عاجزند , در روایات دیگری مورد شرح و تفصیل قرار گرفته است و فرمودند :
"«هنگامى كه قائم قيام كند، به عدالت حكم مىراند و ستم در روزگار او از ميان مىرود و راهها امن مىشوند و زمين، بركتهايش را بيرون مىآورد و هر حقّى به صاحبش باز گردانده مىشود و گروندگان به هيچ دينى، باقى نمىمانند، مگر آن كه اظهار اسلام كنند و به ايمان [به آن] اقرار آورند. آيا سخن خداوند متعال را نشنيدهاى كه مىفرمايد: «و هر كه در آسمانها و زمين است، خواه ناخواه، تسليم او خواهد شد و [همه] به سوى او باز گردانده مىشوند»؟! و ميان مردم به حكم داوود عليه السلام و محمّد صلى الله عليه و آله قضاوت مىكند و اين هنگام است كه زمين، گنجهايش را آشكار و بركتهايش را نمايان مىكند و آن هنگام، كسى از شما، جايى براى دادن صدقه و احسان خويش نمىيابد؛ زيرا بىنيازى، همه مؤمنان را فرا مىگيرد». سپس فرمود: «حكومت ما، آخرين حكومت خواهد بود و هيچ خاندانى نخواهند بود، جز آن كه پيش از ما حاكم خواهد شد تا چون شيوه ما را ديدند، نگويند: اگر ما نيز حاكم مىشديم، مانند همينها رفتار مىكرديم! و اين، همان سخن خداى متعال است كه: «و فرجام، از آنِ پرهيزگاران است»». " ... ثُمَّ قالَ: إنَّ دَولَتَنا آخِرُ الدُّوَلِ، ولَم يَبقَ أهلُ بَيتٍ لَهُم دَولَةٌ إلّامَلَكوا قَبلَنا؛ لِئَلّا يَقولوا إذا رَأَوا سيرَتَنا: إذا مَلَكنا سِرنا بِمِثلِ سيرَةِ هؤُلاءِ، وهُوَ قَولُ اللَّهِ تَعالى: "وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ». "
📚الارشاد ج ٢ ص ٣٨٥
❓حال آیا می توانیم بگوییم که چون ما نمی توانیم به مانند امام مهدی ع عدالت تام را برقرار کنیم , پس اصلا در عصر غیبت حکومت تشکیل ندهیم و از ظالمین و فساد آنان اطاعت کنیم !!!!!
👌پاسخ روشن است که خداوند و قرآن چنین اجازه ای به ما نمی دهند , و بلکه ما را دعوت به قیام و عدم اطاعت از حکام ظالم و فاسد می کنند ( چنان که بیان کردیم ) .
❗️ما اگر چه نمی توانیم عدالت کامل و تام را برقرار کنیم , اما ماموریم باز در مسیر عدالت قدم برداریم و در حدی که توان داریم , حکومت تشکیل داده و در جهت ترویج عدالت و مبارزه با فساد بکوشیم , چنان که در روایات متعددی آمده است که اگر خداوند ما را مامور به امری کرد و ما نتوانیم آن امر را به صورت تام و کامل انجام دهیم , باز از ما رفع تکلیف نمی شود و ما باید به همان اندازه که می توانیم و توان داریم , به آن امر جامه عمل بپوشانیم ( اگر کل را نمی توانیم انجام دهیم , جزء و مقداری از آن کل را انجام دهیم ) : "قَالَ النَّبِيُّ ص لَا يُتْرَكُ الْمَيْسُورُ بِالْمَعْسُورِ وَ قَالَ ع إِذَا أُمِرْتُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ بِمَا اسْتَطَعْتُمْ وَ قَالَ ع مَا لَا يُدْرَكُ كُلُّهُ لَا يُتْرَكُ كُلُّه "
📚عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج4، ص: 58
👌در مبارزه با ظالم و گسترس عدالت هم ما نمی توانیم به مانند امام مهدی علیه السلام عمل کنیم , اما موظفیم که در حد توان در این مسیر بکوشیم و اوامر الهی در مبارزه با فساد و ظلم را جامه عمل بپوشانیم و زمینه ساز ظهور امام مهدی ع باشیم .
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚#معرفی_کتاب
📘 لغزش های اعتقاد در عصر غیبت
🔹کتاب «لغزش های اعتقاد در عصر غیبت (گونه ها، زمینه ها و راهکارها)» اثر حسن ملایی است که در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۱۷ صفحه منتشر شد.
🔹زمان غیبت امام عصر(عج) بر طبق متون دینی به گونه ای خواهد بود که اعتقادات و باورهای دینی و مهدوی یک مسلمان به شدت مورد هجمه قرار می گیرد و دینداری برای مسلمانان با چالش های خطرناکی مواجه خواهد شد. این پیش بینی معصومین(ع) امروزه با تأملی در وضعیت دینداری آحاد جامعه انسانی و با هجوم بی امان جبهه شیطان بر باورهای الهی کاملاً مشهود است.
🔹اهداف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و زمینه های لغزش اعتقادی در زمانه غیبت و چاره اندیشی و ارائه راهکار و رفع چالش های اعتقادی در عصر غیبت بوده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#واسطه_گری_در_ازدواج
امام صادق علیه السلام فرمودند:
"مَنْ زَوَّجَ عَزَباً کَانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ"
کسی که مجردی را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانی است که در قیامتخداوند به آنان نظر لطف میکند.
وسائل الشیعه، ج 20، ص 45
"مَنْ زَوَّجَ عَزَباً کَانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ القیامة"
همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز جوانها، خانوادهها و مسئولان مربوط را به اقدامات عملی برای این امر دعوت کرده و فرمودند:
«در گذشته معمول بود که برای ازدواج، افراد خیّر و مؤمنی پیدا میشدند، واسطهگری میکردند، دخترهای مناسب و پسرهای مناسب را معرفی میکردند، ازدواجها را راه میانداختند؛ این کارها باید انجام بگیرد؛ باید واقعاً در جامعه یک حرکتی در این زمینه بهوجود بیاید.»
🌼🌿🌼🌿
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷🎞شرط خدایی بودن
آیت الله العظمی خامنهای:
🔹اگر چنانچه یک انسان مسلمان، یک بخشی از زندگیاش را برای خدا قرار داد و در راه خدا قرار داد و دیگر بخشها را نه، این انسان صددرصد یک انسان خدایی و توحیدی نیست.
🔹شرط خدایی بودن به طور کامل این است که دربست و بهطور کامل همه نمودهای زندگی این انسان در راه خدا و برای خدا باشد. از جمله همسر گرفتن و از جمله فرزنددار شدن، از جمله آیندهی این فرزندان.
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚#معرفی_کتاب
📘فلسفه تمدن اسلامی؛ چیستی، مبانی و مراحل
🔹کتاب «فلسفه تمدن اسلامی؛ چیستی، مبانی و مراحل» اثر سید علیرضا واسعی است که در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۲۵ صفحه منتشر شد.
🔹بیش از دو دهه است که رهبر معظم انقلاب، راهبرد اصلی انقلاب اسلامی را تمدن اندیشی و تمدن سازی برشمرده و دیدگاه های روشن و عمقیقی را در این موضوع بیان کرده اند.
🔹اثر پیش رو در راستای تعمیق بحث های تمدنی و تقویت فضای گفتمانی و جریان سازی در ساحت تمدن با هدف تبیین چیستی تمدن اسلامی و پردازش مبانی، اصول، عناصر، و مؤلفه های تمدن و بازخوانی ادوار و مراحل آن و دستیاب کردن گوهر تمدن با نگاهی فلسفی - تاریخی به رشته تحریر در آمده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢🎥 مومن به چه کسانی می گویند؟ آیا فقط شیعیان مومن هستند و به بهشت می روند؟
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
🔰 @p_eteghadi 🔰
چه اعمالی انسان را سریعتر از کارهای دیگر بهشتی یا جهنمی می کند؟.mp3
16.58M
⭕️ سوال
⁉️ چه اعمالی انسان را سریعتر از کارهای دیگر بهشتی یا جهنمی می کند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
❤️ #امیرالمؤمنین عليه السلام فرمودند:
🍀 شُكرُ العالِمِ عَلى عِلمِهِ عَمَلُهُ بِهِ وبَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ
🍃 شُكرگزارى عالم بر علمش عبارت است از:
عمل کردنش به آن علم،
و گذاشتن آن در اختیار سزامندانش
📖 غررالحكم، حدیث 5667
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
📋 دعوت عمومی به حج؛ خدا به ابراهيم (عليه السلام ) دسـتـور مـى دهد: در ميان مردم براى حج اعلام كن تا پياده و سواره، از هر راه دور قـصـد خـانـه خـدا كـنـنـد. در روایت است كه ابراهيم عرض كرد خداوندا، صداى من به گوش مردم نمى رسد، اما خدا بـه او فـرمود: (تو اعلام كن و من به گوش آنها مى رسانم )! (ابراهيم ) بر محل (مقام ) بر آمد، و انگشت در گوش گذارد و رو به سوى شرق و غرب كرد و صدا زد و گفت : (اى مردم حج خانه كعبه بر شما نوشته شده ، دعوت پروردگارتان را اجابت كنيد. و خـداونـد صـداى او را بـه گـوش هـمـگـان رسـانـيـد، و آنها در پاسخ گفتند: لبيك اللهم لبيك !... و تمام كسانى كه از آن روز تا روز قيامت در مناسک حج شركت مى كنند از كسانى هستند كه در آن روز دعوت ابراهيم را اجابت كردند).
🔷 آیه روز :
وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَ عَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (حج / آیه 27)
🔶 ترجمه :
{خطاب به ابراهيم} و مردم را دعوت عمومي به حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاي لاغر از هر راه دور (به سوي خانه خدا) بيايند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
📌 زیادی ثروت؟!
🔻 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«ما كَثُرَ مالُ رَجُلٍ قَطُّ إلاّ عَظُمَتِ الحُجّةُ لله ِتَعالَى عَلَیهِ؛ فَإن قَدَرتُم أن تَدفَعوها عَن أنفُسِكُم، فَافعَلُوا بقَضاءِ حَوائِجِ إخوانِكُم مِن أموالِكُم.»[1]
️⚜️ «مال و ثروت هیچکس زیاد نشد، مگر اینکه حجّت خدا بر او نیز زیاد شد؛ پس اگر میتوانید، این حجتها (مال و ثروت) را از خودتان دور کنید، این کار را با برآوردن نیازهای برادرانتان به کمک اموالتان انجام دهید.»
✍️ مال و ثروت زیاد برای انسان، مسئولیت میآورد و بار انسان را سنگین میکند که اگر انسان از آنها درست استفاده نکند، اسباب احتجاجِ خدا با خود را فراهم کرده است؛ فلذا بهتر است با انفاق مال و با درست خرج کردن آن، از این حجتها و احتجاحات دوری کرد.
♦️ اگر انسان، با اموالی که در اختیار دارد، اسباب برآورده شدن حاجات مؤمنین را فراهم نماید، خداوند جبّار نیز با زیاد کردن رزق او، این خوبی را برایش جبران میکند.
📚 [1]. الامالی، (طوسی) ص 302
📎 #اخلاق
📎 #حدیث
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 شوخ طبعی های طلبگی
💠بنابر آموزه های ناب اسلامی و پژوهش های علمی، همان گونه که حشره کش، مگس های مزاحم رو ازبین می بره، شوخ طبعی هم افکار سمّی، اضطراب ها و آشفتگی های ذهنی رو تار و مار می کنه.
🌸کتابی جذاب با بیش از 400 خاطره و لطیفه برای خنده حلال شما از اتفاقاتی که برای طلاب افتاده است.
😁کتابی برای خنده و یادگیری برخی مسائل مذهبی
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰