#حدیث
💠امام رضا عليه السلام: آنکه از خدا توفيق بخواهد، اما تلاش نكند ، خود را مسخره كرده است.
📚 بحارالانوار ، ج۷۸ ، ص ۳۵۶
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 خانواده خوشبخت فرزند موفق
📌خانواده خوشبخت فرزند موفق: روانشناسی تربیت فرزند (از تولد تا ازدواج)
✨#خانواده اوّلین جایی است که نوزاد آدمی پا به عرصهٔ وجود میگذارد و تعامل و هماندیشی و اجتماعی شدن را در آنجا و از دامن مادر میآموزد و به همراه سایر اعضای خانواده پرورش مییابد. به همین دلیل لازم است تا والدین و در مرتبه بعد، سایر اعضای خانواده با نیازهای روانی، مقتضیات سنی، تیپ شخصیتی کودکان و بطور کل تحولات جسمانی و روانی آنان، روشها و اصول تربیت و ارضای نیازها آشنا باشند، تا بتوانند با تأمین بهداشت روانی و تربیت، انسانهایی سالم از بُعد روانی، جسمی و ذهنی، و افرادی پرطراوت و با امید پرورش داده و بدینوسیله، #جامعهای_سالم را پایهگذاری کنند. زیرا جامعهٔ سالم بوسیله انسانهای سالم بوجود میآید.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰پرسش و پاسخ؛
💠 فرزند بزرگترم انحصارطلبی در استفاده از اسباببازیها دارد، چگونه برخورد کنم؟
✍پاسخی کوناه به این سوال؛
2⃣ گاهی ما (خود والدین) آموزش انحصار در استفادهی از وسایل بازیشان میدهیم.
🔸مثلا به او میگوییم: ''این اسباببازی مال توست، مواظب باش دوستت خرابش نکند.''
🔹و در اصل او را نسبت به اسباببازیاش حریص میکنیم که نتیجهاش انحصارطلبی خواهد شد. اتفاقا ما باید به بچههایمان توصیه کنیم که ''با دوستت باهم با این اسباببازی بازی کنید.''
▫️سعی کنیم از جملاتی که میشود که فکر کند این اسباببازی در مالکیت اوست و هیچکس هم حق ندارد از آن استفاده کند استفاده نکنیم.
⚠️این موضوع با اینکه باید به بچهها یاد بدهیم که مواظب وسایلشان باشند تضاد ندارد!
استفاده صحیح میتواند بصورت مشترک باشد، انحصارطلبی "خساست" ایجاد میکند.
🔻بعضی وقتها اینقدر والدین تذکر میدهند که ''بچه مراقب باشد اسباببازی خراب نشود''
که حتی خودش هم خوب بازی نمیکند، در حالی که ما از جنبهی اشتراک گذاری حمایت میکنیم و میگوییم که استفادهی صحیح را هم باید یاد بدهیم.
📌ما هیچ وقت نباید بچهها را وقتی از اساببازیای صحیح استفاده میکنند و خراب میشود توبیخ کنیم. اگر دیدیم که خوب نگهداری و استفاده نمیکنند و ناصواب و ناصحیح استفاده میکنند باید تذکر داد،
اما اگر بچه خوب از اساببازیاش مراقبت میکند ولو به این باشد که به دیگران ندهد به نظر میرسد این روش صحیحی نیست!
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ یادداشت
📌تفاوت خلیفه الهی با خلیفه غیر الهی
🔸 روزی خلیفه دوم اهل تسنن بر بالای منبر گفت: چرا مهریه زنانتان را زیاد میکنید؟ درحالیکه مهریه در بین پیامبر و اصحاب چهارصد درهم و کمتر بود، پس نبینم که مردی مهریه زنش را بیش از چهارصد درهم قرار بدهد. در این هنگام زنی به او اعتراض کرد و گفت: ای عمر آیا نشنیدی که خداوند در قرآن فرموده: «اگر مال فراوانى (بهعنوان مهریه) به او پرداختهاید، چیزى از آن را پس نگیرید.»
🔸زن با بیان این آیه به خلیفه فهماند که بنا بر سنت پیامبر مهریه کمتر از چهارصد درهم بهتر است، ولی اگر کسی خواست مهریه بیشتری بدهد اشکالی ندارد و این حکم خلیفه مبنی بر ممنوعیت مهریه زیاد، خلاف این آیه است.
🔸این زن با این بیان مانع از کاری شد که خلیفه با جهل به قرآن میخواست آن را عملی سازد، البته این نوع بدعتگذاریهای خلیفه کم نبود.
🔸عمر متوجه اشتباه خود شد و گفت: خدایا مرا ببخش و در ادامه گفت: «كُلُّ أحَدٍ أفْقَهُ مِنْ عُمَرَ؛ تمام مردم از عمر داناتر به مسائل شرعی هستند» و به مردم گفت: هر کس هرآنچه از مالش دوست دارد میتواند بهعنوان مهریه بدهد.
🔸خلیفهٔ خودخوانده که برخی از مردم (ابوبکر) او را انتخاب کردند، حتی سادهترین مسائل قرآن و احکام شرع را نمیداند درحالیکه امیرالمؤمنین، خلیفهٔ منتخب پروردگار بر فراز منبر خطاب به مردم فرمود: به خدا قسم از هر چیزی که تا روز قیامت از من سؤال کنید، به شما پاسخ خواهم داد و از من در رابطه با کتاب خدا بپرسید، به خدا سوگند، آیهای در قرآن وجود ندارد مگر آن که من داناتر به این هستم که آن آیه در روز نازل شد یا در شب، در زمین صاف و هموار نازل شد و یا در کوه.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کیمیای توکل
🔹 ﴿وَ مَا أُغْنِی عَنكُم مِنَ اللَّهِ مِن شَیءٍ﴾؛ فرمود اینكه من گفتم از چند در وارد بشوید این یك #اسباب_ظاهری است، ماییم و وسایل ظاهری اما كار به دست دیگری است! آن قدر علل و عوامل ناشناخته در پیش است كه چندین برابر بیش از آن علل و عوامل شناخته شده است. ﴿وَ مَا أُغْنِی عَنكُم مِنَ اللَّهِ مِن شَیءٍ﴾؛ این نكره در سیاق نفی هم مفید عموم است یعنی در برابر تصمیم و #عزم_الهی از من هیچ كار برنمی آید، ولی ماییم و ظواهر اعمالِ ما و #وظایف_طمأنینه_بخش.
🔹 ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾؛ در تمام این صدر و ذیل، آنچه من قبلاً گفتم آنچه الآن می گویم، تنها حاكم، خداست. این هم از آن #آیات_توحیدی است؛ اگر در بخش های دیگر دارد كه #بهترین_حاكم خداست، دیگران اگر حكمشان باطل باشد كه اصلاً خیر نیست و اگر حكمشان حق باشد، یا بالتبع است یا بالعرض یا بالمجاز. این حصر در عبارت شریفه ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾، برای تبیینِ توحیدِ #حاكمیت_خدای_سبحان است. ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾، چون اینچنین است یعنی تنها حاكم اوست و تنها قادر اوست و كار به دست اوست و اسباب را هم او تثبیب می كند و اسباب هم منحصر نیستند بلکه آن اسباب شناخته نشده و ناشناخته خیلی بیش از اسباب شناخته شده هستند، پس چاره جز #توكل نیست.
🔹 براساس این #توحید_افعالی، وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) فرمود كه تنها حاكم اوست؛ علل ناشناخته زیاد است، ما هم كه هم جاهلیم هم عاجز، كسی كه جاهل هم باشد عاجز هم باشد نیازمند هم باشد چارهای جز این نیست كه #وكیل_بگیرد و وكیل هم باید قادر باشد هم عالم باشد هم بخشنده و آن خداست و لاغیر، لذا به صورت حصر گفت: ﴿عَلَیهِ تَوَكَّلْتُ﴾ نه «توكلت علیه» یعنی تنها تكیه گاهِ توكلِ ما خداست، برای اینكه تنها حاكم اوست تنها #علیم_بالذات اوست تنها #قدیر_بالذات اوست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 53
🔰 @p_eteghadi 🔰
12.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
⁉️ آیا این که بعضی از مردم ما به خوبی پایبند دین نیستند و حجاب را خوب رعایت نمی کنند اشکال از مبلغین و روحانیون نیست که خوب تبلیغ نکردند؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا باید هر حادثه تلخ و ناگواری را باید بهانه كرد و برای سالار شهیدان اشك ریخت؟
🔻 براساس نقلی معروف از حضرت سكینه (علیهالسلام) بالای بدن مطهّر امام حسین (علیهالسلام)، ایشان به این اصل كلی سفارش كردند كه #هر_حادثه_تلخی پیش آمد كرد، آن را بهانه كنید و برای من اشك بریزید: « َوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی»؛ «هرگاه داستان غریب یا شهیدی را شنیدید، برای مظلومیت من گریه كنید»؛ زیرا اگر امام حسین (علیهالسلام) به خلافت می رسید، دیگر غریب یا شهیدی وجود نداشت.
◻️ بنابراین، اصل كلی این است كه هر حادثهٴ تلخ و ناگواری را باید بهانه كرد و برای #سالار_شهیدان اشك ریخت؛ نه آنكه افراد داغدیده برای تسكین عواطف و احساسات خود آن حضرت (علیهالسلام) را بهانه كنند و برای التیام زخم خویش اشك بریزند و ندبه نمایند و بین این دو گونه عزا داری فرق وافر است؛ زیرا محصول یكی #تعزیت برای حضرت امام حسین (علیهالسلام) است و نتیجهٴ دیگری #تسلیت برای خود؛ هر چند ممكن است بهانه قرار دادن واقعهٴ جانسوز كربلا هم بیاثر نباشد.
◻️ وجود مبارك سیدالشهداء (علیهالسلام) فرمودند: «اَنَا قتیلُ العَبْرَةِ»؛ یعنی من كه به هدف اِحیای حق و اِمحای باطل كشته شدم، باید #عبرات داشته باشم؛ به طوری كه چشمان علاقهمندان به سالار شهیدان پر از اشك شود و آن اشكْ فراوان از شبكه چشم خارج گردد و به صورت انسان عبور كند تا عَبَرات بشود.
◻️ این #سنّت_حسنه، آثار فراوانی دارد، از جمله این كه #محبت_اهل_بیت (علیهمالسلام) در قلب شیعیان حضور پیدا میكند؛ آنگاه دوست امامان معصوم (علیهمالسلام) هرگز فكر و راه و روش آنان را رها نمیكند؛ زیرا رهبری جوارح به دست جانحه و دل است و زمامداری قلب را محبت به عهده می گیرد و دلِ دوستان حسین بنعلی (علیهالسلام) جوارح را به صَوْب #صراط_مستقیم رهنمود می شود.
#پرسمان_حسینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص 233
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
📋 حجاب زنان، یک الزام قرآنی؛ به طور کلی حجاب زنان یکی از پرچالش ترین احکام اسلام برای مسلمانان این روزگار است. به طوری که برخی از مسلمانان اصلا قبول ندارند که حجاب بخشی از دین است! برخی قبول دارند، ولی آن را کم اهمیت می دانند و عمل نمی کنند. آن هایی هم که عمل می کنند، تقریبا هر کدام تعریف خاص خودشان را از حجاب دارند و در سطحی دلخواه به آن عمل می کنند! نحوه برخورد حاکمیت با آن هم البته چالش بزرگی است، هم برای حاکمیت و هم برای مردم! به هر حال از این آیه مشخص می شود که دستور حجاب در قرآن آمده است و حدود آن نیز تقریبا به طور دقیق در قرآن تعیین شده است. استثناء های رعایت حجاب هم به طور مفصل در این آیه ذکر شده است. یعنی خداوند برای روشن کردن مرزهای حجاب، آیه نازل کرده است. خودش مستقیما ورود کرده است. پس کسی نمی تواند ادعای مسلمانی و از آن بالاتر، ادعای مومن بودن داشته باشد و در این حکم قرآنی تشکیک کند. پس در اینکه حجاب حکمی قطعی و با اهمیت است و باید نسبت به آن در جامعه اسلامی حساس بود، شکی نیست. این حکم واقعی است. وجود دارد. اینکه حجاب را دستاویزی برای مطالبات سیاسی قرار دهند، هم در مخالفان دیده شده است و هم در موافقان آن! اینکه آنقدر که روی آن تکیه می شود روی دیگر احکام اجتماعی و سیاسی اسلام تاکید نمی گردد، هم نکته ای است. مثلا حکم ربا! آنقدر که خدا در قرآن برای ربا آیه دارد، برای حجاب ندارد. حتی ربا را جنگ با خدا معرفی نموده است. چه بسا ربا (ورود مال حرام به زندگی) عاملی باشد برای گسترش ناهنجاری های مختلف اخلاقی و اجتماعی از جمله بی حجابی!
🔷 آیه روز:
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (نور / آیه 31)
🔶 ترجمه:
و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان (كنيزانشان) يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤمنان تا رستگار شويد.
📹 رسانه: مشاهده کلیپ کوتاه زیر به آشنایی آیات حجاب در قرآن و مفاهیم آن ها بسیار کمک می کند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ منظور از اولی الامر در قرآن چه کسانی هستند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠اولين كلمه بعد از خروج از قبر💠
🌷امام صادق (ع) فرمودند:
حضرت جبرئيل نزد رسول خدا (ص) آمد و دست او را گرفت و به بقيع آورد؛ تا اينكه كنار قبری رسيدند;
🔹جبرئيل صاحب قبر را صدا زد و گفت: به اذن خدا برخيز!
💢 ناگهان مردی كه موهای سر و محاسنش سفيد بود از ميان قبر برخاست، خاك را از صورت خود پاك كرد و گفت:
الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَهُ أَكْبَرُ.
🔹جبرائيل به او گفت: به اذن خدا دو مرتبه به قبر باز گرد!
🔹سپس به كنار قبری ديگر آمدند و جبرائيل صاحبش را صدا زد: به اذن خدا برخيز!
💢ناگاه از ميان قبر مردی با چهره سياه برخاست و فرياد زد: يَا حَسْرَتَاهُ! يَا ثُبُورَاهُ!
🔹سپس جبرائيل به او گفت: به اذن خدا به مكانی كه بودی بازگرد.
🔹و پس از آن گفت: اي محمّد! در روز قيامت مردم اينگونه محشور ميشوند،
💢 مؤمنان ميگويند: الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَهُ أَكْبَرُ و گنهكارانی كه بخشيده نشدند فرياد ميزنند: يَا حَسْرَتَاهُ، يَا ثُبُورَاهُ
📕تفسير قمي چاپ سنگي ص 457
🔰 @p_eteghadi 🔰