چرا باید هر حادثه تلخ و ناگواری را باید بهانه كرد و برای سالار شهیدان اشك ریخت؟
🔻 براساس نقلی معروف از حضرت سكینه (علیهالسلام) بالای بدن مطهّر امام حسین (علیهالسلام)، ایشان به این اصل كلی سفارش كردند كه #هر_حادثه_تلخی پیش آمد كرد، آن را بهانه كنید و برای من اشك بریزید: « َوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی»؛ «هرگاه داستان غریب یا شهیدی را شنیدید، برای مظلومیت من گریه كنید»؛ زیرا اگر امام حسین (علیهالسلام) به خلافت می رسید، دیگر غریب یا شهیدی وجود نداشت.
◻️ بنابراین، اصل كلی این است كه هر حادثهٴ تلخ و ناگواری را باید بهانه كرد و برای #سالار_شهیدان اشك ریخت؛ نه آنكه افراد داغدیده برای تسكین عواطف و احساسات خود آن حضرت (علیهالسلام) را بهانه كنند و برای التیام زخم خویش اشك بریزند و ندبه نمایند و بین این دو گونه عزا داری فرق وافر است؛ زیرا محصول یكی #تعزیت برای حضرت امام حسین (علیهالسلام) است و نتیجهٴ دیگری #تسلیت برای خود؛ هر چند ممكن است بهانه قرار دادن واقعهٴ جانسوز كربلا هم بیاثر نباشد.
◻️ وجود مبارك سیدالشهداء (علیهالسلام) فرمودند: «اَنَا قتیلُ العَبْرَةِ»؛ یعنی من كه به هدف اِحیای حق و اِمحای باطل كشته شدم، باید #عبرات داشته باشم؛ به طوری كه چشمان علاقهمندان به سالار شهیدان پر از اشك شود و آن اشكْ فراوان از شبكه چشم خارج گردد و به صورت انسان عبور كند تا عَبَرات بشود.
◻️ این #سنّت_حسنه، آثار فراوانی دارد، از جمله این كه #محبت_اهل_بیت (علیهمالسلام) در قلب شیعیان حضور پیدا میكند؛ آنگاه دوست امامان معصوم (علیهمالسلام) هرگز فكر و راه و روش آنان را رها نمیكند؛ زیرا رهبری جوارح به دست جانحه و دل است و زمامداری قلب را محبت به عهده می گیرد و دلِ دوستان حسین بنعلی (علیهالسلام) جوارح را به صَوْب #صراط_مستقیم رهنمود می شود.
#پرسمان_حسینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص 233
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
📋 حجاب زنان، یک الزام قرآنی؛ به طور کلی حجاب زنان یکی از پرچالش ترین احکام اسلام برای مسلمانان این روزگار است. به طوری که برخی از مسلمانان اصلا قبول ندارند که حجاب بخشی از دین است! برخی قبول دارند، ولی آن را کم اهمیت می دانند و عمل نمی کنند. آن هایی هم که عمل می کنند، تقریبا هر کدام تعریف خاص خودشان را از حجاب دارند و در سطحی دلخواه به آن عمل می کنند! نحوه برخورد حاکمیت با آن هم البته چالش بزرگی است، هم برای حاکمیت و هم برای مردم! به هر حال از این آیه مشخص می شود که دستور حجاب در قرآن آمده است و حدود آن نیز تقریبا به طور دقیق در قرآن تعیین شده است. استثناء های رعایت حجاب هم به طور مفصل در این آیه ذکر شده است. یعنی خداوند برای روشن کردن مرزهای حجاب، آیه نازل کرده است. خودش مستقیما ورود کرده است. پس کسی نمی تواند ادعای مسلمانی و از آن بالاتر، ادعای مومن بودن داشته باشد و در این حکم قرآنی تشکیک کند. پس در اینکه حجاب حکمی قطعی و با اهمیت است و باید نسبت به آن در جامعه اسلامی حساس بود، شکی نیست. این حکم واقعی است. وجود دارد. اینکه حجاب را دستاویزی برای مطالبات سیاسی قرار دهند، هم در مخالفان دیده شده است و هم در موافقان آن! اینکه آنقدر که روی آن تکیه می شود روی دیگر احکام اجتماعی و سیاسی اسلام تاکید نمی گردد، هم نکته ای است. مثلا حکم ربا! آنقدر که خدا در قرآن برای ربا آیه دارد، برای حجاب ندارد. حتی ربا را جنگ با خدا معرفی نموده است. چه بسا ربا (ورود مال حرام به زندگی) عاملی باشد برای گسترش ناهنجاری های مختلف اخلاقی و اجتماعی از جمله بی حجابی!
🔷 آیه روز:
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (نور / آیه 31)
🔶 ترجمه:
و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان (كنيزانشان) يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤمنان تا رستگار شويد.
📹 رسانه: مشاهده کلیپ کوتاه زیر به آشنایی آیات حجاب در قرآن و مفاهیم آن ها بسیار کمک می کند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ منظور از اولی الامر در قرآن چه کسانی هستند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠اولين كلمه بعد از خروج از قبر💠
🌷امام صادق (ع) فرمودند:
حضرت جبرئيل نزد رسول خدا (ص) آمد و دست او را گرفت و به بقيع آورد؛ تا اينكه كنار قبری رسيدند;
🔹جبرئيل صاحب قبر را صدا زد و گفت: به اذن خدا برخيز!
💢 ناگهان مردی كه موهای سر و محاسنش سفيد بود از ميان قبر برخاست، خاك را از صورت خود پاك كرد و گفت:
الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَهُ أَكْبَرُ.
🔹جبرائيل به او گفت: به اذن خدا دو مرتبه به قبر باز گرد!
🔹سپس به كنار قبری ديگر آمدند و جبرائيل صاحبش را صدا زد: به اذن خدا برخيز!
💢ناگاه از ميان قبر مردی با چهره سياه برخاست و فرياد زد: يَا حَسْرَتَاهُ! يَا ثُبُورَاهُ!
🔹سپس جبرائيل به او گفت: به اذن خدا به مكانی كه بودی بازگرد.
🔹و پس از آن گفت: اي محمّد! در روز قيامت مردم اينگونه محشور ميشوند،
💢 مؤمنان ميگويند: الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَهُ أَكْبَرُ و گنهكارانی كه بخشيده نشدند فرياد ميزنند: يَا حَسْرَتَاهُ، يَا ثُبُورَاهُ
📕تفسير قمي چاپ سنگي ص 457
🔰 @p_eteghadi 🔰
❤️ #امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
🍀 سَبَبُ المَزِیدِ الشُّکرُ
🍃 سبب زیاد شدن نعمت، شکرگزاری است.
📖 غررالحکم حدیث ۵۵۴۴
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔸سر بر خاک دهکده
🍀روایت سفری از یک بانوی نویسنده با چهار محافظ قدبلندش از پیادهروی اربعین
✂️ مگر یک شهر چقدر ظرفیت دارد؟ نکند این سیل جمعیت که لابد از صبح همین شکلی بوده، از اینطرف شهر وارد میشود و به همین حالت از آنطرف شهرخارج میشود؟شاید هم این چند روز شهر گشاد میشود و جا باز میکند؟ بعید هم نیست! شاید این ایام، امامحسین کربلا را میسپارد به علمدارش. شهردار که او باشد، دیگر همهچیز ممکن است. شهر اندازۀ یک کشور، کش میآید و بعد که همه را بغل کرد، فشارشان میدهد. آنقدر به هم نزدیکشان میکند که دلهایشان به هم گیر کند. اخبار و احوالشان در هم گره بخورد. از غریبگی مسافتهای دور و دراز دربیایند و مثل مردم یک دهکده به هم نزدیک شوند.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«يکی از دستورات دينی ما اين است که هر حرفی می خواهيم بزنيم، هر کاری می خواهيم انجام بدهيم و هر جايی می خواهيم برويم، اوّل بگوييم: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»،[۱] اين يک دستور دينی است، البته نام مبارک «الله» است که گفتنش ثواب است؛ اما اينکه دين به ما گفته هر کاری که می کنيد اوّل بگو «بسم الله» يک قرنطينه است، برای اينکه آدم حرفی می خواهد بزند، کاری که ميخواهد بکند، مالی را می خواهد بگيرد، مالی را می خواهد بدهد، اوّل بگويد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»، اين يقيناً يا #واجب است يا #مستحب، چون کار حرام و مکروه را که نمی شود گفت خدايا به نام تو. ما برای اينکه فقط عمرمان به حلال بگذرد، نه بيراهه برويم و نه راه کسي را ببنديم، گفتند هر فکری داريد، هر حرفي داريد و هر کاری داريد، اوّل بگوييد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ». اين «بسم الله» يک قرنطينه است، يک ايست بازرسی است، برای اينکه انسان که می گويد به نام خدا، اين کار يا #واجب است يا #مستحب»
[۱]. وسائل الشيعة، ج۷، ص۱۷۰؛ «كُلُّ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَا يُذْكَرُ بِسْمِ اللَّهِ فِيهِ فَهُوَ أَبْتَر».
درس اخلاق ۹۶/٩/٢
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢معنای ولیّ💢
ولیّ در آیه ولایت به چه معناست؟
✅ولیّ در لغت معانی متعدد و مختلفی دارد.
وبرخی مثل ابن تیمیه وفخررازی؛ولیّ در آیه را به معنای دوست و ناصر می دانند.
(أن الكلام في سياق النهي عن موالاة الكفار والأمر بموالاة المؤمنين كما يدل عليه سياق الكلام ... وإنما هي في الولايته التي هي ضد العداوة .)
و چون آيه درباره نهي ولايت كفار وامر به ولايت مؤمنان است همان گونه كه سياق كلام دلالت بر اين دارد ، اين ولايت ضد عداوت است .
📚منهاج السنة النبوية، ج 2 ص 32
📚دقائق التفسير الجامع لتفسير ابن تيمية ، ج 2 ص 207 .
👈فخرنویسد:
(والظاهر أن الولاية المأمور بها ههنا هي المنهي عنها فيما قبل ، ولما كانت الولاية المنهي عنها فيما قبل هي الولاية بمعني النصرة كانت الولاية المأمور بها هي الولاية بمعني النصرة .)
ولايت كه در اين جا ا مر به آن شده قبل از آن نهي شده ، چون كه ولايت كه نهي شده به معناي نصرت است ، ولايت كه امر به آن شديم نيز به معناي نصرت است .
📚مفاتيح الغيب ، ج 12 ، ص26،
🔴اما معناي «ولي» در لغت :
👈راغب اصفهاني مي گويد :
(الولاء والتوالي أن يحصل شيئان فصاعداً حصولاً ليس بينهما ما ليس منهما ، ويستعار ذلك للقرب من حيث المكان ومن حيث النسبة ومن حيث الدين ومن حيث الصداقة والنصرة والاعتقاد والولاية : النصرة . والولاية : تولي الأمر . و قيل : الولاية والولاية نحو الدلالة والدلالة . وحقيقته : تولي الامر .)
دو چيز ، هر گاه چسبيده و كنار هم قرار گيرند كه شيء سوم ، ميان آن دو فاصله اي پديد نياورد كه پيوندشان را از هم بگسلاند ، « ولي » معنا و مفهوم پيداكرده و اين معنا در جاي ديگر كه قرب مكاني و نسبت و راستي و همكاري و عقيده داشته باشد به صورت استعاره به كار مي رود .
ولايت ( به فتح واو ) به معناي نصرت و ولايت ( به كسر واو ) به معناي سرپرستي به كار مي رود ...
حقيقت معناي ولايت همان سرپرستي است .
📚المفردات في غريب القرآن ، ج 1 ص 533 ،
👈ابن اثير مي نويسد :
(ومن أسمائه عز وجل الوالي وهو مالك الأشياء جميعها المتصرف فيها وكأن الولاية تشعر بالتدبير والقدرة والفعل)
ولايت اشاره و دلالت بر تدبير و اعمال قدرت و انجام كاري دارد .
📚النهاية في غريب الحديث والأثر، ج 5 ص 226 ،
ابن منظور افريقي مي نويسد :
(وولي المرأة الذي يلي عقد النكاح عليها ولا يدعها تستبد بعقد النكاح دونه .)
سرپرست زن كسي است كه عقد نكاح به دست است و زن در اين امر رها گذاشته نمي شود ، كه ديگران با عقد نكاح در حق او استبداد نمايند .
📚لسان العرب، ج15 ، ص407 ،
🔴بنا بر آن چه در تفسير لغت شناسان راجع به ولي بيان شد اين مطلب به دست مي آيد كه اين كلمه حدود بیست و یک معنا مطرح نمودهاند که از جمله میتوان به مالک ، عبد، صاحب، شریک، رب، ناصر، تابع، منعم و... نیز سلطنت و ولايت مي باشد .(مشترک لفظی)
البته برخی از بزرگان ؛ همه معانی متعدد لغوی ولیّ را به معنای سلطنت و ولایت برمی گردانند . قائل به اصل واحد هستند؛که معانی دیگر را به این معنا برمی گردانند.وآن اولویت در تصرف است.(مشترک معنوی)
📚بحار الأنوار ج37، ص: 237
اولویت در آیه ، بمعنای اولی به تصرف و امام واجب الطاعه است
اما قرائن اینکه ولیّ در این آیه به معنای ولایت است
(قال المبرد: الولي و الأولى و الأحق و المولى بمعنى واحد )
📚التبيان في تفسير القرآن ج3 560
بر فرض که معانی متعدد واژه ولیّ ؛مشترک لفظی باشد قرائن معینه در آیه وجود دارد که معین می کند که معنای ولایت و سرپرستی مراد است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
22.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #پست_ویژه
📌 حجاب و عفاف امنیتی شد!
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹پیامبر(ص) فرمودند: «وای بر احوال فرزندان آخرالزمان از دست پدرانشان؛ وَیْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِم.»
توجه به تربیت معنوی #خانواده امری است که عمدتاً در این زمانه به طور شایسته مورد توجه والدین قرار نمیگیرد؛ اندیشۀ حاکم در قرن حاضر به گونهای افکار را جهت داده که موفقیت فرزند را در پیشرفت علمی و تحصیلی و نیز پیشرفت در عرصههای اجتماعی و سیاسی منحصر کرده است؛ نشان به اینکه وقتی در جمعی از جوانان درباره مصادیق موفقیت صحبت به میان میآید، عمده نظرات ناظر بر چنین موقعیتهای دنیوی است؛ این نوع نگاه در سبک زندگی حاصلی جز غفلت از معنویت و امور دینی به همراه ندارد؛ تمام آموزههای ادیان گویای آن است که باید دنیا را پلی بهسوی آبادانی آخرت دانست و باید آن زمان به سمت دنیا رفت که کمکی برای آن امر عظیم و جاودانه باشد. در لسان قرآن، گرایش به دنیا به غیر از در نظر گرفتن امور معنوی و اخروی به معنای لعب و لهو و سعی در گمراهی است.
بنابراین ضروری است والدین به ویژه پدران نسبت به امور معنوی فرزندان اهتمام لازم را داشته باشند؛ چه اینکه با تقویت معنویت و گزارههای معنوی همچون ایمان و توکل است که میتوانند بر چالشهای آینده غلبه کنند و زندگی خویش را رنگ و بویی اخروی ببخشند و باقیات صالحاتی برای والدین خویش باشند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند رحمت کند پدری را که با نیکی کردن و مهربانی به فرزندش و با آموزش دادن و ادب کردنش او را در نیکی به خود یاری میکند؛ رَحِمَ اللهُ عَبْداً اَعانَ وَلَدَهُ عَلی بِرِّهِ بِالاِحْسانِ اِلَیْهِ وَ التَّاَلُّفِ لَهُ وَ تَعْلیمِه وَتأدیبِه.
📙(مستدرک الوسائل، ج 2، ص 626)
امام باقر (ع) در روایتی با اشاره به برخی مصادیق تربیتی فرمود:
«هنگامی که کودک به 3 سالگی رسید به او بگویند هفت مرتبه بگوید لا اله الّا الله (تا بیاموزد)، در 4 سالگی به او بگویند که هفت مرتبه بگوید محمد رسول الله (تا یاد بگیرد)، در 5 سالگی رویش را به قبله متوجه کنند و به او بگویند که سر به سجده بگذارد، در پایان 6 سالگی رکوع و سجده صحیح را به او بیاموزند و در 7 سالگی به طفل گفته شود: دست و رویت را بشوی و پس از آن به او گفته شود: نماز بخوان؛
إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِینَ یُقَالُ لَهُ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ ثُمَّ یُتْرَکُ حَتَّى یَتِمَّ لَهُ ثَلَاثُ سِنِینَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ عِشْرُونَ یَوْماً فَیُقَالَ لَهُ قُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ یُتْرَکُ حَتَّى یَتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِینَ ثُمَّ یُقَالَ لَهُ قُلْ سَبْعَ مَرَّات ...
📙(من لا یحضره الفقیه، ج1، ص281)
متأسفانه گاهی دیده میشود والدین اهتمام جدی بر این مسئله ندارند و سهلانگارانه با تربیت فرزند برخورد میکنند؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) در روایتی این رویداد را سالها قبل مورد نقد و هشدار خویش قرار داده بودند.
نقل است روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از کوچهای میگذشتند.
نگاه مبارکشان به گروهی از کودکان افتاد که در حال بازی بودند. پیامبر در همان حال فرمودند: «وای بر احوال فرزندان #آخرالزمان از دست پدرانشان؛ وَیْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِم.»
اصحابی که حضور داشتند از پیامبر سؤال کردند یا رسول الله پدرانشان مشرکاند؟
پیامبر اسلام فرمود «نه بلکه پدران مؤمن و مسلمان دارند.»
اصحاب پرسیدند پس علت تأسف شما چیست؟
پیامبر فرمود:
پدران و مادران آخرالزمان بیشتر توجه خود را صرف برآوردن نیازهای مادی فرزندان خود کرده و از تربیت دینی آنها غافلاند.
برخی از آنها چیزی از واجبات و فرائض را به فرزندانشان نمیآموزند و اگر فرزندی شخصاً برای یادگرفتن احکام اقدام کرد او را از این کار باز میدارند و به بهرهی بسیار اندکی از دنیا برای آنها راضی میشوند.
آنگاه پیامبر فرمود:
«من از آنها بیزارم و آنها نیز از من بیزارند.» لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ لَا یُعَلِّمُونَهُمْ شَیْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ یَسِیرٍ مِنَ الدُّنْیَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِیءٌ وَ هُمْ مِنِّی بِرَاء.
📗 (جامع الأخبار(للشعیری)،ص106)
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 🌱
🔰 @p_eteghadi 🔰
20.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #کلیپ_اعتقادی
🎥 اگه آزادی نباشه گناه بیشتر میشه؟ پس اجازه بدید خود افراد حد حجاب خود را انتخاب کنند.
🔰 @p_eteghadi 🔰