.
| #شرح_حدیث |
💢 عوامل عزت حقیقی !
✍🏻 بندگی خدا، قناعت و عفو، مجاری عزت از جانب حضرت حق هستند.
☆ عفو
سومین عامل عزت حقیقی عفو و گذشت است. اگر انسان مورد ستم قرار گرفت، ولی انتقام نگرفت و گذشت کرد، باعث عزت او میشود.
🔸در روایتی از #پیامبر_اکرم_(ص) نقل شده که فرمودند:
هر كس از ظلمى كه به او شده است در گذرد، خداوند بهجاىآن در دنيا و آخرت او را عزيز گرداند.
مَن عَفا مِن مَظلِمَةٍ أبدَلَهُ اللَّهُ بِها عِزّاً في الدّنيا والآخِرَةِ.
🚩 البته گذشت و عفو وقتی عزت میآورد که موجب تنبّه طرف مقابل شود، نه آنجا که سبب جریتر شدن مجرم شود.
به عبارت دیگر، عفو پسندیده عامل عزت است نه عفو ناپسند و بد.
در روایتی از #امام_علی_علیه_السلام چنین نقل شده است که:
🔸«گذشت به همان اندازه كه شخص بزرگوار را درست مىكند، شخص فرومايه را تباه مىگرداند».
▫️ «العَفوُ يُفسِدُ مِنَ اللَّئيمِ بِقَدرِ إصلاحِهِ مِنَ الكَريم» .
📚 كنز الفوائد : ج ۲ ص ۱۸۲
🚩 ملاک عفو و بخشش چیست؟
در این باره روایت دیگری از آن حضرت نقل شده که میفرماید:
🔅به نيكى پاداش ده و از بدى درگذر، تا آنجا كه به دين لطمهاى نزند يا در قدرت اسلام ضعفى پديد نياورد.
جازِ بِالحَسَنَةِ و تَجاوَزْ عَنِ السَّيِّئَةِ ما لَم يَكُن ثَلماً في الدِّينِ أو وَهناً في سُلطانِ الإسلامِ.
پس اگر گذشت کردن سبب شود ارزشهای دینی در جامعه ضعیف بشود، مجازات کردن و انتقام گرفتن بهتر است.
🔸همچنین در روایت دیگری از #امام_سجاد_علیه_السلام علیه السلام آمده است:
🔅حقُّ مَن أساءَكَ أن تَعفُوَ عَنهُ، وإن عَلِمتَ أنَّ العَفوَ عَنهُ يَضُرُّ انتَصَرتَ، قالَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى: ﴿وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ﴾.
حق كسى كه به تو بدى كند، اين است كه از او درگذرى، ولى اگر دانستى كه گذشت از او زيانبار است، آن گاه انتقام بگير. خداوند تبارك و تعالى فرموده است: «بر كسانى كه پس از ستمى كه بر آنها رفته باشد انتقام مىگيرند، ملامتى نيسـت».
ا - - - - -
ميزان الحكمه، ج۷عربى، ص۴۶۶.
شوری/سوره۴۲، آیه۴۱.
📘 #محمدی_ری_شهری ، درس خارج فقه
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 واسطه فیض
🔹 گاهی در اثر بدرفتاری، یک بار، دو بار، ده بار وقتی تکرار شد، خدا توفیق #تأیید_نظام را از انسان می گیرد، می گوید برو سر جایت بنشین، من دینم را به دست دیگران اداره می کنم! می فرماید: ﴿قِیلَ اقْعُدُوا﴾؛ بنشینید سر جایتان، من دینم را به دست دیگری یاری می کنم. هر کسی در شهر یا روستا نسبت به دین نسبت به مسجد نسبت به حسینیه، مدام خودش را کنار بکشد، خدا که #دست_ از_ دینش_بر_نمی_دارد!
🔹 این دعای نورانی که «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیرِی» دعای خوبی است، اینکه می گوید خدایا من جلو بیفتم که چیز بدی نیست! اینکه نظیر این مقامات دنیایی و بالا و عُظما و اعظم و مانند اینها نیست که آدم بگوید من جلو بیفتم که #عذاب_ألیم را به همراه داشته باشد! خدایا تو که می خواهی دین خود را حفظ کنی، #توفیق بده که به دست من یاری شود! چون دستی بدتر از دست بگیر نیست؛ فرمود: «الْیدُ الْعُلْیا خَیرٌ مِنَ الْیدِ السُّفْلَی»؛ دستی که بالاست بهتر از دست پایین است، آن که می دهد دستش بالاست و این که می گیرد دستش پایین است. خدایا ما چرا دستمان پایین باشد؟ آن کسی هم که دارد، آن را هم که تو دادی، بگذار همیشه دست ما بالا باشد!
🔹 اینها #دعاهای_شرف_بخش است، کرامت بخش است، اینها که حسد نیست! فرمود: «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیرِی»؛ تو که می خواهی حوزه را حفظ بکنی، دین را حفظ بکنی، تفسیر را حفظ بکنی، نهج البلاغه را حفظ بکنی، فقه را حفظ بکنی، حدیث را حفظ بکنی، این علوم را که می خواهی حفظ بکنی، بگذار با زبان من و با دست من حفظ بشود، چرا من #تماشاچی باشم و دیگری حفظ کند؟!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فتح جلسه 5
تاریخ: 1395/03/08
🔰 @p_eteghadi 🔰
25.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
🏴 چرا پیادهرویی اربعین مهم شد؟!
🎙 امام خمینی رحمت الله علیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
@ostadmohamadiاگه پیامبران نبودند انسان های کمتری به جهنم می رفتند؟ چون درگر نافرمانی نمی کردند؟.mp3
زمان:
حجم:
1.2M
⭕️ سوال
❓اگه پیامبران نبودند انسان های کمتری به جهنم می رفتند؟ چون دیگر نافرمانی نمی کردند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
رسالت علمی و اجتماعی حوزه/ رسالت حوزه های علمیه پالایش جامعه است
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه مازندران که با حضور اساتید حوزه مازندران برگزار شد بیان کرد: گاهی ممکن است فردی در عرصه علمی موفق باشد اما در عرصه اجتماعی توفیقی حاصل نکند چون فعالیت اجتماعی کار سختی است. اگر فردی هم در #عرصه_علم هم در #عرصه_اجتماع فعال باشد باید قدرش را دانست.
🔹 وی افزود: اساتید مجموعه های آموزشی اسراء باید جریان علمی را هم #درون_سازمان تقویت کنند هم آن را به وارد #عرصه_اجتماع کنند و بدانند که چه رسالت سنگینی به دوششان هست.
رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء تاکید کرد: اینکه صد نفر در درس خارج مدرسه علمی آمل شرکت می کنند سرمایه بزرگی برای حوزه علمیه کشور است.
🔹 وی با اشاره به رسالت حوزه علمیه اذعان داشت: رسالت حوزه های علمیه #پالایش_جامعه است؛ لذا حوزویان باید علم و عمل و اخلاق را به جامعه بیاموزند. اگر حوزه دارای فضیلت باشد اما جامعه تهی از #فضایل_اخلاقی باشد نشان این است که طلاب و اساتید حوزه وظایفشان را به خوبی انجام نداده اند.
وی ادامه داد: بازار، نظام اداری، نظام قضایی و تمام بخش های جامعه باید توسط حوزه پالایش شوند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
📚 آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه مازندران
تاریخ: 1401/06/09
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اقتصاد بیمار
🔹 این کشور همه چیز دارد ولی منتظر قاچاق است! شما الاّ و لابدّ ناچار هستید این بندرهای قاچاق زا را کنترل کنید تا #اقتصاد_مقاومتی محقق بشود. همه چیز در این مملکت هست؛ اما متأسفانه یک عده بی کار هستند. یک عده نمی دانند که این ثروت های بانک ها را کجا به کار ببرند، یک عده هم نمی دانند که خدا وقتی گفت #گزینه_نظامی روی میز قرآن من است، با ما چه خواهد کرد! این ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾ را خیلی ها باور نکرده ایم؛ این #جنگ_با_خدا است!
آنکه واقعاً کاری از او ساخته نیست [یعنی آمریکا]، همین که گفت گزینه نظامی روی میز من است بعضی ها نگران می شوند؛ اما خدا صریحاً گفت گزینه نظامی روی میز قرآن من است، با من طرف هستید!
🔹 تا بانک ها اصلاح نشوند، اوضاع درست نمی شود! ببینید می گویند که چه در شرایط تحریم، چه در شرایط رکود، چه در شرایط تورّم، این معامله ای که با ما می کنید یقیناً سود می دهد و بیست درصد هم سود می دهد؛ خب این یک #علم_غیب می خواهد! این همان رباست؛ منتها به صورت عقود اسلامی! چگونه می شود که این معامله در تمام حالات سود بدهد، آن هم بیست درصد سود بدهد، آن هم می گویند «علی الحساب» باشد ولی تا آخر همین «علی الحساب» درمی آید؟!
ما اگر واقعاً همراه پیغمبر هستیم، راه این است. اینها ـ معاذالله ـ برای سابق که نبود، این کتاب «إلی یوم القیامه» هست!
#هفته_بانکداری_اسلامی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فتح جلسه 9
تاریخ: 1395/03/12
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ آیا امام حسین علیهالسلام در زمان معاویه سکوت کرد و تنها در زمان یزید قیام میکند؟
🔰 پاسخ
🔹 برخی گمان میکنند امام حسین علیهالسلام تنها در زمان یزید اقدام به مخالفت با حکومت بنیامیه میکند و با معاویه کاری نداشتهاند. باید توجه کنیم معاویه بسیار باهوش بود و مبارزه با او شیوهی خاصی را میطلبید، از همین رو نیز امام حسن علیهالسلام به خاطر کمبود یاور و موفقیت معاویه در فریب مسلمانان، به ناچار صلح با پسر ابوسفیان را پذیرفت.
🔸 پس از امام حسن علیهالسلام معاویه بر خلاف مفاد صلح نامه، فرزندش؛ یزید را به عنوان جانشین و ولیعهد خود انتخاب نمود. بعد از این اقدام، سیدالشهدا به سرعت مخالفت خود با معاویه را علنی کرد و در نامهی به او نوشت:
«ای معاویه! از خدا بترس و بدان که خداوند کتاب و پروندهای دارد که هر عمل بزرگ و کوچکی را در آن ثبت میکند و بدان که خداوند جنایات تو را که بهصرف ظن و گمان، مردم را میکشی و بهمحض اتهام، آنان را به بند میکشی و گرفتار میسازی و کودکی شرابخوار و سگباز را زمام دار مسلمانان کردهای، هرگز فراموش نخواهد کرد. تو با این کارها، خود را به هلاکت افکنده، دین خود را تباه ساختی و حقوق مردم را پایمال کردی.»
🔰 @p_eteghadi 🔰
حدیث روز
▪️ قال الامام المجتبی (علیه السلام): اسْتَعَدَّ لِسَفَرِکَ وَ حَصِّلْ زَادَکَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِکَ ... وَ اعْمَلْ لِدُنْیَاکَکَأَنَّکَ تَعِیشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً
▪️ برای سفر آخرت آماده باش و توشۀ آخرت را قبل از آنکه اجل فرا برسد، جمعآوری کن... . برای دنیا چنان کار کن که گویا تا ابد زنده هستی و برای آخرت بهگونهای تلاش کن که گویی فردا خواهی مرد.
▫️ کفایة الاثر، ص ۲۲۷ و ۲۲۸
🔰 @p_eteghadi 🔰
❌ #شبهه
⁉️ مقرری امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) از معاویه سالانه پنج هزار درهم بود که معاویه آنرا به سالی یک میلیون درهم(معادل 4هزار کیلو نقره) افزایش داد...
🔰پاسخ
✍ دشمنان اسلام برای تخریب ائمه اطهار(علیهمالسلام) و بدنام کردن آنان از هیچ عملی و هیچ دروغ و تهمتی دریغ نمیکنند. تاریخ گواه است که امام حسن مجتبی(علیهالسلام) چند ماه سپاه خود را تدارک دید که به جنگ با معاویه برود، اما متاسفانه هر روز تعداد لشکریانش کم میشد و به سپاه معاویه میپیوستند.
✅ با این وضعیت حضرت مجبور به صلح شد و برای صلح شرایطی را برای معاویه قرار داد، برخی از آن شروط نیز به مسائل مالی برمیگشت از جمله اینکه حضرت نوشت:
1. مبلغ پنج میلیون درهم که در بیتالمال کوفه موجود است، از تسلیم به حکومت معاویه مستثنا است و باید زیر نظر امام حسن مجتبی(علیهالسلام) مصرف شود.
2. مبلغ یک میلیون درهم در میان بازماندگان شهدای جنگ جمل و صفین که در رکاب امیرالمؤمنین علی(علیه السلام ) کشته شدهاند تقسیم شود.
البته در برخی نقلها هم وارد شده که معاویه باید هرساله مقداری از بیت المال را به امام حسن مجتبی(علیهالسلام) بدهد، ولی در رابطه با مقدار آن اختلاف وجود دارد.
🔶 در رابطه با این شرط چند نکته قابل طرح است:
1⃣ معاویه بعد از رسیدن به خلافت، به قولش وفا نکرد، لذا هیچ پولی به امام داده نشد. معاویه وقتی به کوفه رسید به منبر رفت و خطبه خواند و گفت: «آگاه باشيد كه هر شرط و پيمانى كه با حسن بن على بستهام زير پاهاى من است، و هيچگونه ارزشى ندارد.» بنابراین معاویه تمام مفاد عهدنامه را نقض کرد و زیر پا گذاشت و هیچ پولی به امام حسن مجتبی(علیهالسلام) پرداخت نکرد.
2️⃣ امام حسن مجتبی(علیهالسلام) امام شیعیان است و عدهای از مردم پیرو او هستند، همچنین بسیاری از فقرا و یتیمان شهر مدینه و کوفه و دیگر بلاد اسلامی، نیاز به کمک داشتند و چشم امید به امام دوخته بودند، لذا حضرت میخواست با موجودی بیت المال کوفه و پولی که سالانه از معاویه میگرفت، این افراد را تحت پوشش گرفته و به آنها کمک کند.
3️⃣ این تهمت که حضرت به دنبال پول و ثروت بوده واقعا نارواست، چون در رابطه با امام حسن مجتبی(علیهالسلام) گفته شده ایشان دو بار تمام اموال خود را در راه خدا به فقرا بخشید.
💠 بنابراین امام حسن مجتبی(علیهالسلام) در عهدنامه خود با معاویه شرط کرد که معاویه باید سالانه به ایشان پول بپردازد، اما معاویه هرگز به این پیمان عمل نکرد و تمام مفاد عهدنامه را نقض کرد و زیر پا گذاشت.
_____________
🔰 @p_eteghadi 🔰
📗 رمان مذهبی نشان حسن
نشان حُسن» نوشته «لیلا مهدوی» اثری است داستانی با بیانی ادبی که به روایت #عشق فرزندان امام حسن مجتبی(ع) به اسلام و پیمان محکم آنها با دیگر خاندان اهل بیت(س) می پردازد. در اکثر تألیفات و بیانات تاریخی انجام شده تأکید چندانی به نقش و تأثیر وابستگان امام حسن مجتبی(ع) یافت نمی شود و به طور معمول این حضور وسیع و تأثیر گذار کمتر مورد پردازش و بررسی قرار می گیرد در حالی که اگر با کمی دقت احوالات تاریخی آن زمان را بررسی کنیم به نقش فزاینده آنان به خوبی پی خواهیم برد.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢تقویت ایمان💢
«ايمان» از نظر لغوى به معناى گرويدن، عقيده داشتن، ايمن كردن و باور داشتن است (فرهنگ معين) و از نظر اصطلاحى به معناى گرايش به دين است. گرايش آميزه اى از باورداشت و احساس محبت به دين را مى گويند. ايمان يعنى، انسان به يگانگى خداوند، رسالت پيامبر اكرم (ص)، امامت دوازده امام (ع) و عدالت خداوند و... قائل باشد و با عشق و علاقه به پرستش خداى يگانه بپردازد و از انبيا و اولياى او تبعيت نمايد. بنابراين ايمان محصول عقل و عشق است همانگونه كه انسان آميزه اى از عقلانيت و احساس است. براى تقويت ايمان لازم است عقلانيت و احساس محبت را در وجود خود تقويت نماييد. عقل انسان با كلام خداوند و روايات معصومين (ع) و همچنين سيره عملى معصومين (ع) و همچنين عمل و تجربه عملى و دانش تقويت مى شود و در نتيجه شناخت و عقلانيت و همچنين با ايجاد روابط عاطفى و محبت آميز با امور مقدس و اولياى خداوند، احساس نيز برانگيخته خواهد شد. البته اشخاص در قوت اعتقاد مختلف هستند: برخى، ايمان زبانى دارند و گروهى ايمان عقلى دارند يعنى، به اين امور علم دارند و برخى نيز از اين دو مرحله گذشته و به ايمان قلبى رسيدهاند كه ثمره آن باور داشتن تمامى اين مسائل همراه با احساس است.
«إنما المؤمنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لميرتابوا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم فى سبيل الله أولئك همالصادقون»«در حقيقت، مؤمنان كسانىاند كه به خدا و پيامبر او گرويده و [ديگر] شك نياورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد كردهاند.
اينانند كه راستكردارند». پس اهل ايمان كسانىاند كه در ايمان به خدا و رسول ترديدى نداشته، به آنها علم و يقين دارند
قران كريم، جايگاه ايمان را قلب معرفى مى كنند. اين كتاب آسمانى درباره عده اى كه ادعاى ايمان مى كردند مى فرمايد: «قالت الاعراب آمنا قل لم تؤمنوا ولكن قولوا اسلمنا ولما يدخل الايمان فى قلوبكم.. باديه نشينان خدمت پيامبر آمدند و گفتند ايمان آورديم. بگو: ايمان نياورده ايد بلكه بگوييد اسلام آورديم و هنوز ايمان در دل هايتان وارد نشده است».از اين رو شناخت هدف و راه سعادت، زمانى به حركت در آن راه منجر خواهد شد كه قلب به آن هدف و آن راه ايمان آورد. ايمان قلبى محرك انسان براى حركت خواهد بود. به تعبير ديگر بين «ايمان» و «عمل» رابطه اى ضرورى هست و اين دو از هم جدا شدنى نيستند. به اين ترتيب درس بزرگى كه از قرآن كريم مى آموزيم اين است: اگر مى خواهيم به هدفى كه براى زندگى خود شناخته ايم، ايمان بياوريم و به سوى آن حركت كنيم، ابتدا بايد قلب خود را براى پذيرش آن هدف آماده سازيم. آْمادگى قلب براى ايمان
اولين و مهمترين راه تقويت ايمان، تحصيل و تقويت آگاهى از طريق مطالعه، تامل و تفكر است. ريشه ايمان قلبى در معرفت و انديشه قرار دارد. آگاهى و تفكر، بيدار كننده قلب از خواب غفلت وزنده كننده دل انسان است. كسى كه آگاهى ندارد، در حقيقت مرده اى است كه ميان زندگان راه مى رود.
🔰 @p_eteghadi 🔰