eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر علیه السلام: هر کس که مى‏خواهد مسکن و مأوایش بهشت باشد، زیارت مظلوم (علیه السلام) را ترک نکند. 📗مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص۲۵۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘حسینی باش 🔹 چاپ چهارم کتاب «حسینی باش» اثر سید علی ابوسعیده موسوی و ترجمه محسن دلیر و محمدرضا شریفی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۷۲ صفحه منتشر شد. 🔹آنچه در این کتاب به اختصار مطرح شده، برخی از گوهرها و سخنان مربوط به امام حسین(ع) است که نمونه سخنان همه اهل بیت(ع) است و پاسخِ پرسش ما را می دهد و حسینی بودن را می آموزد. 🔹این اثر، اعمال و سیره هایی از سبک زندگی امام حسین(ع) را یادآور می شود که از جمله این اعمال می توان به اقامه نماز در وقت آن، سبقت در سلام کردن، گریستن از ترس خدای سبحان، هدیه را پذیرفتن، مرگ با عزت، پرهیز از بی آبروکردن آنها، ترک غیبت، رفتار نرم و مدارا، بخشش مال خویش برای حفظ ابرویت، دوست داشتن امام حسین(ع) به خاطر خدای متعال، ترک ناله و شکایت، ترک اسراف و تبذیر و با احترام گذاشتن به نعمت ها، تواضع و سخاوت اشاره کرد. 🔹برخی دیگر از این سیره ها عبارتند از: حفظ کرامت خویش، سخن گفتن از نعمت دینی که خدا برایت فرستاده، شتاب در برآوردن نیازهای مردم، داشتن جود و بخشش و بخیل نبودن، خسته نشدن از پاسخگویی به نیازهای مردم، عمل به معروف و انجام کار نیک، رعایت تقوای الهی و ترک دوستی دنیا، پرهیز از سوگند زیاد، زیارت، گریستن و خود را گریان نشان دادن برای مصیبت امام حسین(ع). 🔰 @p_eteghadi 🔰
27.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰🎥 صدات کردم 🏴شیدایی دلهای اربعینی پس از فراقی جانکاه🏴 🎙با صدای | علیرضا صفاری ، علی اخلاصمند گروه سرود هیئت عشاق الحسین (علیه السلام) شاعر | یاسین زندی تنظیم | حسین دینا 🔻واحد رسانه هیئت عشاق الحسین ( علیه السلام) | (علیه السلام) @jahad_paydar @heiatoh
16.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓ سوالات شب اول قبر از چه چیزهایی است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💚 سرریز عمر ✍️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در شرح حدیثی از امام‌باقر و امام‌صادق علیهما‌السّلام درباره فضیلت زیارت امام‌حسین علیه‌السّلام فرمودند: 🔻 از جمله اجرها و پاداش‌ها در برابر شهادت امام حسین علیه‌السّلام این مورد است: «وَ لَا تُعَدُّ اَیَّامُ زَائِرِیهِ جَائِیاً وَ رَاجِعاً مِن عُمُرِه.»[1] 🔹 اگر خدای متعال مثلاً فرض کنید که ده هزار روز به شما عمر داده باشد، این چند روزی که در حال رفت و آمد به سمت قبر این بزرگوار هستید، جزو اینها حساب نمی‌شود؛ این اضافه بر آن تعداد روزهایی است که خدای متعال مقدّر کرده که عمر شما باشد؛ این جزو آنها نیست، از عمرتان حساب نمی‌شود؛ این اضافه است، سرریز عمر است.[2] 📚 پی‌نوشت: [1]. وسایل الشیعه، ج 14، ص 423. [2]. جلسه درس خارج فقه؛ ‌01/07/1398. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢پیاده روی اربعین💢 آیا در روایات معصومین ع اشاره و وصیه ای به پیاده روی اربعین شده است؟ ✅پاسخ نه در روایات معصومین برای خصوص پیاده روی در روز اربعین حسینی روایتی وارد نشده است. لیکن روایتی در مورد ثواب پیاده به زیارت امام حسین ع رفتن نقل شده است که اطلاق روایت به طور قطع شامل پیاده روی اربعین برای زیارت حضرت سیدالشهداء ع میشود. 🔴البته این پیاده رفتن نوعی تکریم و تعظیم است و نشانگر عشق و علاقه به مسیر مذکور می باشد. لذا می بینیم که امام حسن ع و حسین ع ,؛ بیش از بیست بار پیاده عازم مکه شده اند. و با وجود امکانات موجود در آن زمان؛ اقدام به انتخاب پیاده روی کرده اند و مسیری که بیش از چهار برابر مسیر نجف تا کربلاست را 25 بار پیاده پیموده اند. پس شکی در استحباب و مطلوبیت عمل مذکور نیست و قطعا مصداق تعظیم و تکریم محل می باشد. حتی در برخی موارد؛حضرت پای پابرهنه بود. در یکی از این سفرها که به اتفاق امام حسین علیهالسلام پیاده به حج میرفتند جمعیت زیادی به احترام آن دو بزرگوار از مرکبها پیاده شدند و برخی خسته شدند. سعد وقاص به امام حسن علیهالسلام عرض کرد اگر سوار شوی دیگران هم سوار میشوند چون پیادهروی برای آنان مشکل است. قال علیهالسلام: لا نرکب قد جعلنا علی أنفسنا المشی الی بیت الله الحرام علی أقدامنا و لکنا نتنکب عن الطریق 📕ارشاد مفید، ص 250 امام حسن مجتبی علیهالسلام فرمود: قال علیهالسلام: انی لأستحیی من ربی أن ألقاه و لم أمس الی بیته 📙بحارالانوار، ج 43، ص 276، ح 46. امام حسن علیهالسلام فرمود: (من از پروردگارم شرم دارم که او را ملاقات کنم و به سوی خانهاش پیادهروی نکرده باشم.) ⭕️لذا اشکال نشود که آن زمان ماشین نبود پیاده می رفتند چون همانطور که عرض کردیم به مرکبها و وسائل نقلیه زمان خود نیز سوار نمیشدند و وقتی به اسب سوار نشوند بالطبع به ماشین که سریعتر و راحتتر از آن نیز سوار نمیشوند تا شدت تجلیل را داشته باشند. 👌اما روایت ثواب پیاده روی: امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمىی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. (📕کامل الزیارات ص۱۳۴) 🔰 @p_eteghadi 🔰
اگه آتش #جهنم رو خودمون برای خودمون میسازیم چرا خدا گفته اشد معاقبین هستم اصلا #خدا چکار داره؟.mp3
1.84M
⭕️ سوال ❓ اگه آتش جهنم رو خودمون برای خودمون میسازیم چرا خدا گفته اشد معاقبین هستم اصلا خدا چکار داره؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کیمیای هدایت ▫️ از عربی كه 1400 سال قبل یا بیشتر زندگی می‌ كرد، اگر چیزی شنیده شود كه بدتر از آن را امروز در هند دارند كه مثلاً موش را می ‌پرستند، جای تعجّب نیست؛ آنها از این حرف ‌ها داشتند. اینکه وجود مبارك پیغمبر چنین افرادی را آدم كرد بود كه از میان اینها اباذر تربیت كرد, مقداد تربیت كرد, عمار تربیت كرد، اویس قَرن تربیت كرد؛ این مهم ‌ترین معجزه وجود مبارك پیغمبر است كه این عربِ این چنینی را اباذر كرده است؛ را به آنها آموخت! ▫️ همان عرب را اباذر ساخت, همان عرب را عمار یاسر ساخت كه فرمود عمّار «مِنْ قَرْنِهِ إِلَی قَدَمِهِ» ایمان است؛ این پیغمبر بود! حالا ما اگر حضورش را درك نكردیم كتابش را که درک می کنیم، عترتش را كه درك می ‌كنیم. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 30 تاریخ: 1393/02/03 🔰 @p_eteghadi 🔰
13.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نماهنگ لحظه دیدار منتشر شد🏴 🎙 با صدای محمدحسین پویانفر 🖋شاعر: سیدجوادپرئی 🎼تنظیم کننده: امیدروشن بین 🎬کارگردان: رسول گورکانی 🔹مجری طرح: علیرضا خوش بیان 📌تهیه کننده: حسین فرزندی 💠محصول مشترک مأوا و مرکز هنری رسانه ای نهضت ✅جهت شرکت در پویش عدد 1 را به شماره 3000212 ارسال کنید 🏴 🏴 مرکز موسیقی مأوا🔰 سایت | آپارات | تلگرام | ایتا | واتساپ
23.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓ آیا یک قطره اشک برای امام حسین علیه‌السّلام همه گناهان را پاک می کند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه‌السلام: خدایا جان ها و بدن های زوار جدم را به تو می سپارم تا در سختی قیامت برایشان جبران نمایم. 📖اصول کافی، ج۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰حضرت علي اكبر عليه السلام و حضرت امام سجاد عليه السلام در روز عاشورا هر يك چند ساله بودند ؟ در اين که حضرت علي‌اکبر در چه زماني متولد شد، در کتاب‌هاي معتبر تاريخي مطلبي يافت نشد . اصولاً درباره اينکه حضرت چند ساله بوده، اختلاف است. برخي هيجده ساله و گروهي نوزده ساله و بعضي بيست و پنج ساله ذکر کرده‌اند. در ترجمه نفس المهموم آمده که علي‌اکبر( عليه السلام) در زمان حکومت عثمان متولد شد . در آن جا نقل شده مشهور اين است که حضرت بيست و پنج سال سن داشته است.(1) در کتاب فرهنگ عاشورا آمده که حدود بيست و پنج سال سن داشت.(2) اشاره‌اي به زمان تولد وي نکرده است. شيخ مفيد در ارشاد و مرحوم شهرآشوب در مناقب و علامه مجلسي در بحار الانوار، و ساير مورخان و محدثان بزرگ شيعه به تاريخ ولادت حضرت اشاره‌اي نکرده‌اند. در کتاب نگاهي نو به جريان عاشورا که اخيراً چاپ شده و درباره حضرت علي‌اکبر مفصل بحث کرده ،به تاريخ ولادت اشاره نکرده ، از مقتل خوارزمي نقل مي‌کند که سن حضرت بيست و هشت سال بود.(3) محدث قمي مي نويسد : اختلاف در سنّ شريف آن جناب است كه آيا در وقت شهادت هيجده ساله يا نوزده ساله بوده و از حضرت سيّد سجّاد عليه السّلام كوچك تر بوده يا بزرگ تر و به سنّ بيست و پنج سالگى بوده ؟ بين عُلما در اين باب اختلاف است ، به هر تقدير، مدّتى كه در دنيا بود ،عمر شريف خود را صرف عبادت و زهد و مکارم اخلاق مي نمود .(4 ) شيخ مفيد از علماي بزرگ شيعه امام سجّاد عليه السّلام را بزرگ تر از حضرت علي‌اکبر مي داند : براى حسين عليه السّلام شش فرزند بود: على بن الحسين «اكبر» كنيه ‏اش ابو محمد و مادرش شاه زنان دختر يزدگرد شاه ايران بود. على بن الحسين «اصغر» و مادرش ليلى دختر أبى مرة بن عروة بن مسعود ثقفى بود.(5 ) بنا براين به صورت دقيق نمي توان ادعا کرد که حضرت علي‌اکبر از حضرت سيّد سجّاد عليه السّلام بزرگ تر بوده، افزون براين جزئيات زندگي حضرت علي‌اکبر در تاريخ نيامده، تا انسان بتواند علت ازدواج نکردن او را بيان کند. اگر سن او زياد بوده ،قطعا عواملي موجب شده که ازدواج نکند .شايد ازدواج کرده و در تاريخ نيامده است . محمد بن ادريس مي‏نويسد: درباره‏ ي سن و بزرگتر بودن علي اکبر از امام سجاد بايد به خبرگان و نسب شناسان رجوع نمود مانند زبير بن بکار، ابوالفرج اصفهاني، بلاذري، مزني، صاحب کتاب لباب اخبار الخلفاء، عمري، صاحب کتاب زواجر و مواعظ، ابن ‏قتيبه، در کتاب معارف، محمد بن جرير طبري، ابن‏ ابي‏ الازهر، ابوحنيفه‏ ي دينوري و ابوعلي بن همام. ابن‏ ادريس مي‏افزايد: همه‏ ي اين نويسندگان و دانشمندان و نسب شناسان بزرگ بر بزرگتر بودن علي اکبر از امام سجاد عليه‏ السلام اتفاق نظر دارند و آنان در اظهار نظر دراين باره از ديگران آگاه‏ترند(6) اما در مورد سن امام سجاد( عليه السلام) در کربلا: علي بن الحسين ـ عليه السلام ـ مشهور به زين‌العابدين و سجاد، چهارمين امام شيعه است كه بنا به قول مشهور(7) در سال 38 هجري متولد شده است. در نقل‌هاي چندي هم سال 35 و 36، سال تولد دانسته شده است.(8) بنابراين سن آن حضرت در کربلا 23 سال بوده است. پي‌نوشت‌ها: 1. دمع السّجوم ، ذوي القربي ،1378 ،چاپ اول ،ترجمه نفس المهموم ، شيخ عباس قمي ،مترجم ابو الحسن شعراني، ص 330 . 2. فرهنگ عاشورا، فرهنگ عاشورا، جواد محدثي، قم، نشر معروف ، 1378 ، چاپ چهارم . ص 322 3. نگاهي نو به جريان عاشورا ، جمعي از نويسندگان ،، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، قم، 1383 ، ص 89 ـ 91. 4 .منتهي الآمال، ج1، شيخ عباس قمي ، ص589 ، موسسه انتشارات هجرت قم، 1378ه چاپ سيزدهم ، ص693. 5 . ارشاد ، ،شيخ مفيد ، ترجمه رسولي محلاتي ، تهران ، ا نتشارات علميه اسلاميه ،ج 2 ،ص 137. 6. سرائر، ج 1، مزار حج، ص 656-655. 7. تواريخ النبي و الآل، ص 29 از: الارشاد، ص 284؛ مسار الشيعه، ص 31؛ التهذيب، ج 6، ص 77؛ روضه الواعظين، ص 242؛ كشف‌الغمه، ج 2، ص 105؛ الفصول المهمه، ص 183، الدروس، ص 153؛ المناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 175، اعلام الوري، ص 256. 8 . تواريخ النبي و الآل، ص 30 از: الاقبال، ص 621، مصباح المتهجد، ص 733، بيهقي در لباب الانساب سه قول را در تولد امام سجاد ـ عليه السلام ـ آورده: 33، 36 و 38 هجري 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 عاشورا پژوهی 🔹کتاب «عاشوراپژوهی» اثری است از حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین‌زاده یزدی که وقف عموم شده است. 🔹این کتاب در دو بخش «دفتر نخست: مبانی معرفت‌شناختی پژوهش در نهضت عاشورا» و «دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی)» سامان یافته است. 🔹در بخش نخست به صورت ریشه‌ای به برخی شبهات عاشورا ستیزان پاسخ داده شده و در بخش دوم نیز حاوی برخی روضه‌های مأثور است که هم متقن و مستند است و هم، بسیار سوزناک و حزن‌انگیز. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 سیاهی لشگر ✍️ از کوری پرسیدند: «چرا چشمت کور شده؟» 🔹 گفت: «من عاشورا در کربلا بودم. شاهد کشته‌شدن حسین علیه‌السّلام بودم، هرچند شمشیر و تیر و نیزه‌ای نزدم. 🔸 وقتی برگشتم خانه و خوابیدم، در عالم خواب دیدم یک نفر می‌گوید: "پیامبر با تو کار دارد. مرا کشان کشان بردند تا پیش پیامبر؛ جلو رفتم و زانو زدم و گفتم: "سلام بر شما ای رسول خدا." 🔹 پیامبر جوابم را نداد، مدّتی بعد سرش را بلند کرد و فرمود: "ای دشمن خدا! حرمتم را شکستی و خانواده‌ام را کُشتی؟!" 🔸 گفتم: "ای رسول خدا! به خدا قسم من نه شمشیری زدم، نه تیری انداختم و نه نیزه‌ای پرتاب کردم." 🔹 پیامبر فرمود: "این درست ولی سیاهی لشگر عمر بن سعد را زیادتر کرده بودی. 🔸 مرا جلوتر بردند. جلوی پیامبر طشتی از خون بود. فرمود: " این، خون پسرم حسین." 🔹 بعد، از آن خون به چشم من کشید. از خواب بلند شدم؛ دیگر چیزی ندیدم تا امروز.» 📚 قصّه کربلا، ص 100. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 فقدان اخلاق 🔹 یكی از مشكلات مهمّ این كشور مشكل اخلاقی است یعنی چندین میلیون پرونده كه روی میز دستگاه قضاست حداكثر این پرونده‌ها مربوط به است مربوط به همین است. بد است بد است فحش‌ گفتن بد است تجاوز بد است چك بی ‌محل كشیدن بد است احتكار بد است، خب اینها چیزی نیست كه كسی نداند یعنی اینها جزء مسائل پیچیده قضایی یا فقهی است كه كسی نداند اینها حرام است؟! است كه مشكل قسمت مهمّ جامعه را حل می ‌كند. بودجه‌ های سنگین و نیروهای فراوان صرف همین بداخلاقی هاست كه ما به الفبای دین عمل نمی ‌كنیم. 🔹 اگر مسجدهای ما اگر حسینیه‌ های ما معمور بود هرگز ما این مشكلات را نداشتیم! از تلویزیون كارِ مسجد ساخته نیست؛ همین حرف‌ ها را ما در تلویزیون می‌ زنیم كم اثر دارد اما در و كه می‌گوییم با اشك همراه است با همراه است. كار مسجد را فقط مسجد می‌كند, كار حسینیه را فقط حسینیه می‌كند. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 10 تاریخ: 1391/09/25 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓چه کسانی به مرگ طبیعی میمیرند؟ ⚡️☑️مرگ طبیعی بر خلاف نامش مرگی است که تنها در زندگی برخی از افراد اتفاق می افتد! و اکثر مردم به" مرگ اخترامی" می میرند! ✳️مرگ اخترامی: در این حالت بدن بر اساس اختلالاتی نظیر مرض و یا تصادف و مانند آن شایستگی خود را برای همراهی با روح از دست می دهد، در این حالت، روح دیگر نمی تواند بدن را به کار گیرد. بدن معیوب می شود و نفس نمی تواند در آن بماند به همین دلیل روح از آن خارج می شود. ✳️مرگ طبیعی: اما در مرگ طبیعی روح به تکامل خود می رسد و کمالاتش به نهایت می رسد از این رو بدن دیگر نمی تواند روح را همراهی کند پس میان روح و جسم جدایی می افتد و مرگ تحقق می یابد، مثل یک میوه رسیده که با یک دست زدن از شاخه جدا می شود. ♻️در واقع بایستی مرگ به صورت طبیعی برای همگان رخ دهد امّا در اکثر موارد پیش از آنکه روح به تکامل نهایی برسد این جسم است که دیگر نمی تواند او را همراهی کند و به علت ضعف و عیب، روح و جسم از هم جدا شده و مرگ تحقق می یابد که دیگر مرگ طبیعی نیست. ▪️اجل های معلّق! در لوح محفوظ الهی میزان عمر و زمان مرگ دقیقاً مشخص شده است ولی قبل از فرا رسیدن آن اجل حتمی ،اکثر مردم در اثر اجل های معلّق می میرند! ✳️اجل معلّق : اجلی است که زمان مرگ را به تأخیر می اندازد و یا آن را جلو می اندازد. 🌺 براساس روایات معصومین (علیهم السلام) اکثر مردم در اثر گناهان و نیز ترک صله ی رحم ، اجل های معلّق را برای خودشان می آورند و به مرگ های زودتری از اجل حتمی خویش می میرند. مراقب اعمالمان باشیم تا اجل های معلّق به سراغ ما نیایند. 📚 منابع و مآخذ: پانزده گفتار- شهید مطهری،فلسفه ی ما- شهید صدر،تاریخ فلسفه- دکتر نصر عدل الهی- شهید مطهری 📎 📎 علیه‌السلام 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰در حادثه عاشورا گفته مي شود مواردي وجود داشت که از يک خانواده يك نفر در کنار امام حسين(عليه السلام) بوده و يکنفر ديگر در لشکر دشمن.در صورت امکان اين موارد را معرفي نماييد؟ يكي از نكات قابل تأمل و تدبّر و درس آموز در حادثه عاشورا اين مهم است كه در اين حادثه برخي از افراد يك قبيله،يا خانواده در مقابل هم و در دو سپاه حق و باطل حضور داشتند،كه يكي از مشهورترين اين موارد حضور دو برادر بنامهاي عمرو بن قرظه و علي بن قرظه در دو سپاه مقابل هم مي باشد،كه مختصري به معرفي ايندو برادر مي پردازم: عمرو بن قرظه در كنار امام حسين(عليه السلام) عمرو بن قرظه (1) پسر کعب بن عمر و بن عائذ بن مناة بود(2) و پدر او قرظه از اصحاب رسول الله صلي الله عليه و آله راويان حديث(3) بوده است. او همراه علي عليه السلام به کوفه آمد و در جنگ هايي که آن حضرت شرکت فرموده، حضوري فعال داشته است. از همه گذشته از طرف آن امام همام، به ولايت فارس منصوب شد. او در سال 51 هجري قمري دار فاني را وداع گفت.(4) از روز هفتم محرم همزمان با بستن شريعه فرات، تشنگي خيام امام را آزار مي داد. امام عمرو بن قرظه انصاري را به سوي ابن سعد فرستاد تا جلسه اي را بين دو سپاه ترتيب بدهد، او در اين امر موفق شد.(5) پس از زهير ، عمرو بن قرظه پيش روي امام ايستاد و از امام حمايت کرد. دشمن از هر طرف به سوي امام تير پرتاب مي کرد، ولي عمرو با سينه و پيشاني به استقبال تيرها مي رفت. زخم هاي فراواني بر بدن او پيدا شده بود. در اين حال به سمت امام نظر کرد و گفت: اي پسر پيامبر! آيا به عهد خود وفا کرده ام؟ امام فرمود: آري، شما در بهشت پيش روي من هستي، از من به رسول خدا سلام برسان و به ايشان خبر ده که من هم خواهم آمد. (6) برادر عمرو در سپاه يزيد پس از شهادت عمرو اتفاق شگفتي افتاد: علي برادر عمرو از سربازان سپاه ابن سعد بود. او با ديدن جسم بي جان برادرش بر روي خاک، از سپاه ابن سعد به درآمد و فرياد برآورد: اي حسين! اي دروغگو! برادرم را فريب دادي تا اين که او را کشتي. امام حسين عليه السلام فرمود: من برادرت را فريب ندادم، بلکه خداي تعالي او را هدايت فرمود، و تو را گمراه ساخت. او گفت: خداي مرا بکشد، اگر تو را نکشم. به امام حمله ور شد تا با نيزه، ضربه اي به آن حضرت وارد آورد. نافع بن هلال که از جمله ياران با وفاي امام بود پيش دستي کرد نيزه اي به سوي او پرتاب کرد، او بي هوش بر روي زمين افتاد، اطرافيانش او را از معرکه خارج ساختند و سپس معالجه اش کردند.(7) اين بخش از واقعه کربلا جاي تدبر بسيار دارد: دو برادر که يکي در صف اول حق و ديگري در صف ضلالت قرار گرفته است. الحق و الانصاف كه عمرو بن قرظه يكي از مصاديق آيه ي 22 سوره مجادله است كه خداوند متعال مي فرمايد: «لَا تَجِدُ قَوْمًا يؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيوْمِ الْآخِرِ يوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِي اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ : هيچ قومي را که ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند نمي‌يابي که با دشمنان خدا و رسولش دوستي کنند، هر چند پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندانشان باشند؛ آنان کساني هستند که خدا ايمان را بر صفحه دلهايشان نوشته و با روحي از ناحيه خودش آنها را تقويت فرموده، و آنها را در باغهايي از بهشت وارد مي‌کند که نهرها از زير (درختانش) جاري است، جاودانه در آن مي‌مانند؛ خدا از آنها خشنود است، و آنان نيز از خدا خشنودند؛ آنها «حزب الله»اند؛ بدانيد «حزب الله» پيروزان و رستگارانند». پي نوشتها: 1- اللهوف، ص 46؛ ابن نما نام ايشان را «عمر بن ابي قرظة» ضبط کرده است. (مثيرالاحزان، ص60) البته در بحارالانوار، ج 45، ص22، عوالم، ج17، ص 265، اعيان الشيعه، ج1، ص605، عمروبن قرظة ضبط شده است. 2- ابصارالعين، ص 155، مقصد5. 3- الاصابه في تمييز الصحابه، ج5، ص329. 4- ابصارالعين، پيشين، ناگفته نماند که ابن حجر گويد: قرظه از صحابي رسول الله(ص) بوده که در فتوحات ري حضور داشته و علي عليه السلام او را به ولايت کوفه گمارده بود(تهذيب التهذيب، ج 4، ص 550) 5- مقتل الحسين مقرم، ص248. 6. الملهوف علي قتلي الطفوف، ص 162. موسوعه کلمات الامام الحسين، ص442. 7. الکامل في التاريخ، ج2، ص565. تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص434. وقعه الطف، ص323؛ ابصارالعين،پيشين، ص156. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 💢 بلای کمرشکن! 🔅 : 🔸«از جمله بلاهاى كمرشكن، آن همسايه اى است كه چون نيكى بيند، نهانش دارد و چون بدى بيند، آن را فاش كند». ▫️ «مِنَ الفَواقِرِ الَّتي تَقصِمُ الظَّهرَ جارٌ إن رَأى حَسَنَةً أطفَأَها و إن رَأى سَيِّئَةً أفشاها» . 📚 گزیده تحف العقول، ص ٦٨ ✍🏻 شرح همسایه خوب یا بد، عامل رفاه یا رنج است. اگر در مثلها و روایات آمده است که «اول همسایه را ببین، سپس خانه بخر» اشاره به نقشی است که همسایگان در ایجاد صفا و محبت، یا ایجاد زحمت و دردسر دارند و مایه ی دلخوشی یا عامل رنج و کدورت می شوند. همان طور که ما از همسایه، انتظار ادب، اخلاق، حق شناسی، مراعات، رازداری و مساعدت داریم، خودمان هم تا می توانیم باید همین نکات را درباره ی همسایه مراعات کنیم. 🚩 همسایه ی بد، واقعاً تحمل ناپذیر است، ولی بدی همسایه بد چیست؟ ☆ امام در این حدیث، به یکی از ویژگیهای همسایه بد اشاره می کند و آن این است که از انسان، تنها بدیها و عیبها را می بیند، نه خدمتها و خوبیها را، خوبیها را می پوشاند و زبان تعریف و قدرشناسی ندارد، ولی بدیها را هم افشا می کند و موجب آبروریزی می گردد. ❀ چون خود همه عیبی، چه کنی عیب کسان فاش بر غیر چه خندی، چو تو خود بدتر از آنی بر عیب تو چون پرده بپوشید خداوند ظلم است اگر پرده مردم بدرانی (۱) 🔸 پیامبر عزیز ما، نسبت به مراعات همسایه بسیار سفارش کرده است. به تعبیر حضرت امیر علیه السلام، رسول خدا صلی الله علیه و آله آن قدر ما را درباره ی همسایه سفارش می کرد که پنداشتیم او را هم از وارثان قرار خواهد داد. (۲) همیشه زبان به ستایش خوبیهای دیگران بگشاییم و از بیان عیبهایشان حذر کنیم. ا - - - - - ۱. قاآنی. ۲.نهج البلاغه، نامه ی ۴۷ 📘 ، حکمت های عسکری 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «مرحوم علامه اگر کسی با او زندگی می‌کرد، می‌فهمید او در زمین زندگی میکند، ولی در دنیا زندگی نمی‌کند... یکی از مراجع(رضوان الله علیه) که هم دوره ایشان بود در نجف ، بارها به من می‌گفت که این حرفها برای خود آقای طباطبایی است. بارها به من می‌فرمود من اساتیدش را در نجف می‌شناسم...آنها آن‎قدر نبودند که آقای طباطبایی دارد، این حرفها برای خود ایشان است و بارها تکرار میکرد که این آقای طباطبایی انسان کامل است. خدا هر دو را و سایر مراجع را با اولیای الهی محشور کند» درس تفسیر ۹۵/۸/٢۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 دینِ عزت بخش 🔹 جنگ توانست به ما بفهماند كه باید به كجا برویم. ‌ بسیجی ها كه حركت می ‌كردند، پنجاه‌ تا پرچم که بر دوش اینها بود، همه آنها یا زهرا, یا حسن, یا حسین و امثال اینها بود؛ در خاكریز اول در خاكریز دوم سخن از مرز پرگهر نبود، سخن از بود. 🔹 مگر ما در جنگ جهانی اول ایرانی نبودیم؟ مگر در جنگ جهانی دوم ایرانی نبودیم؟ مگر هر چه به ما گفتند نگفتیم چشم؟ مگر نگفتند که هفده شهر را بدهید گفتیم چشم؟ در همین تهران، 28 مرداد، یک دستفروش، گلابی را از میدان خرید آورد داشت روی طبق می‌ چید داد می‌ زد آی شاه میوه! ریختند بساطش را به هم زدند و میوه‌ هایش را ریختند دور كه چرا می ‌گویی شاه میوه، چرا اسم شاه را می بری، بگو مرگ بر شاه! چون شعار رسمی مردم «مرگ بر شاه» بود؛ چه وقت؟ حدود نه و نیم صبح! ساعت ده شد و بعد كودتا شد و مصدق و كابینه او به زندان افتادند و بعد زاهدی روی كار آمد و دولت زاهدی تشكیل شد، همین مردم همین «مرگ بر شاه» را به «جاوید شاه» تبدیل كردند! 🔹 گفتند هفده شهر را بدهید، گفتیم چشم؛ گفتند گاز را به شوروی بدهید، گفتیم چشم؛ گفتند نفت را به انگلیس و آمریكا بدهید، گفتیم چشم؛ از ما غیر از چشم كار دیگری ساخته نبود! ولی وقتی امام آمد و قیام شد و شد و حسینیه و مسجد به میدان آمدند، آنچه ما گفتیم, آنها گفتند چشم! 📚 سخنرانی در جمع بسیج هنرمندان سپاه علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه‌السلام) تاریخ: 1393/01/20 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای پیامبر برای معالجه بیماری ها 🌺 حـضـرت صادق (ع ) فرمود: همانا پيغمبر (ص ) با اين دعا معالجه مى كرد مى فرمود: دست بر جاى درد مى گذارے و مى گوئے: 🍃🌹 أَيُّهَا الْوَجَعُ اسْكُنْ بِسَكِينَةِ اللَّهِ وَ قِرْ بِوَقَارِ اللَّهِ وَ انْحَجِزْ بِحَاجِزِ اللَّهِ وَ اهْدَأْ بِهَدْءِ اللَّهِ أُعِيذُكَ أَيُّهَا الْإِنْسَانُ بِمَا أَعَاذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ عَرْشَهُ وَ مَلَائِكَتَهُ يَوْمَ الرَّجْفَةِ وَ الزَّلَازِل 🌹🍃 📚 اصول كافى جلد 4 صفحه : 355 رواية : 17 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚کتاب " امضای کوچک..." 🔹«امضای کوچک» کتابی برای حضرت علی اصغر علیه السلام، جدیدترین اثر حجت الاسلام سید علی اصغر علوی توسط نشر سدید منتشر شده است. ✔️در بخشی از مقدمه اثر می‌خوانیم: 🔹«تمام عناصر عاشورا چنین‌اند و این است که هر بخش آن را شایسته تأمل ویژه کرده است. این‌جا نه فقط بزرگ‌ترها که کوچک‌ترها هم سهمی دارند! این‌جا کودکان‌شان، به قدر عمر نوح سخن دارند! کودک یک‌روزه‌ این ماجرا به اندازه یک دنیا سخن دارد که در این مجال «نم»ی از «یم»ی را خواهیم چشید… 🔹سخن از عاشورا و کربلا را نباید صرفاً درس تاریخ و جغرافیا دانست و به مطالعات تاریخی و جغرافیایی آن اکتفا کرد. تاریخ و جغرافیا مقدمه و پیش‌نیاز فهم‌های عمیق از کربلا برای بهتر زندگی کردن است. این اتفاق، شنیدنی‌ترین و خواندنی‌ترین خواهد شد، اگر با عنایت به مسائل جاری امروز و در پاسخ به پرسش‌های روز دیده شود…این اثر به قدر بضاعت مُزجات خویش، عهده‌دار طواف گرداگرد قنداقه شیرخواره کربلاست!» 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 دیو نفس 🔹 بدترین غدّه ما همین است! این بیان پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چقدر شیرین است؛ فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ». 🔹 ما یک دشمن بیرونی داریم، این دشمن بیرونی از ما گاز و نفت و آب و خاک و اینها را می‌ خواهد یا حداکثر بدن را می ‌خواهد؛ اما این طور نیست، دشمن درونی اوّلاً از ما ایمان می ‌خواهد که ـ معاذالله ـ انسان از ایمان خلع ید بکند و بعد از اینکه انسان کافر شد، از او آبرو می‌ خواهد! 🔹 مگر دشمن درونی آدم را رها می ‌کند؟! تا انسان را مثل تفاله نکند رها نمی ‌کند؛ اوّل کفر، بعد مسلوب الحیثیة کردن! این است که حضرت فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ». 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 8 تاریخ: 1396/02/09 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! (بخش هفتم) 🔸برای دستیابی به فهم صحیحی از انگیزه (ع) باید چهار مؤلفه اساسی را در تحلیل درست این واقعه تاریخی مدنظر قرار داد: 4⃣ اصرار بر بیعت نکردن با یزید به عنوان راهبردی اصولی در نهضت اصلاحگرانه امام حسین (ع) و ارتباط آن با حرکت به طرف کوفه (۱) 🔹واقعیّت موجود آن عصر چنین بود که اجازه نمی داد کسی چون (ع) بدون بیعت با او راحت به زندگی مشغول شود؛ چون حضرت، کسی نبود که به آرامی زندگی کند، در این صورت تنها انتخاب در صورت عدم بیعت، کشتن (ع) بود. از طرفی، گذشته از شام، مدینه و مکّه و به طور کلّی حجاز در شرایطی نبود که در برابر خواست یزید مبنی بر کشتن امام، مقاومتی از خود نشان دهد. (ع) می بایست به جای دیگری می اندیشید. رفتن به مکه به صورت موقت پسندیده بود، زیرا به هر روی، این شهر حرم تلقی می شد و برای مدتی می توانست امنیت داشته باشد، اما همین شهر نیز نمی توانست به عنوان سنگری دائمی مورد توجه قرار گیرد. به علاوه که مکه، هواداری خاصی از امام نمی کرد و حتی در جریان بیعت با امیرالمومنین (ع) هم، مکه با تانی بیعت کرده بود. در این صورت تنها که کانون شیعیان امام بود می توانست مورد توجه قرار گیرد. این منطقه از جهات دیگری نیز از شام متنفر بود. درخواست کوفه از امام (ع) این احتمال را تقویت کرد و با اوج گرفتن این دعوت، درصد احتمال پیروزی رو به فزونی نهاد. 🔹البته معنای این تحلیل این نیست که هیچ خطری در عراق نبوده است، اما سوال این است که اگر امام (ع) بنا داشت در جایی مستقر شود، کجا را باید بر می گزید؟ آیا (ع) کسی بود که بیعت کند؟ آیا کسی بود که اجازه دهد امام (ع) بدون بیعت، زنده بماند؟ اگر سيدالشهداء (ع) به عراق نمی رفت، در آن صورت همه کتب تاریخی نمی نوشتند: اگر به عراق رفته بود پیروز می شد؟ یا چرا به نامه های مردم پاسخ مثبت نداد؟ چرا اجازه داد که در حجاز به دست عمّال یزید به شهادت برسد و هیچ اقدامی نکند؟ این سوالات و نمونه آنها، مواردی است که در صورت عدم انتخاب و مسافرت به کوفه در ذهن هر عاقلی مطرح می شد. به هر حال پاسخ (ع) به تمام دعوتهای به ظاهر خیرخواهانه ای که ایشان را به مماشات با یزید توصیه می کرد منفی بود، و برای همین نیز مکه از سوی عمال یزید برای (ع) در حال ناامن شدن بود. از نکاتی که امام (ع) در موارد متعدد بدان اشاره فرموده، این است که و عمّالش اجازه ادامه حیات را در مکّه به او نخواهند داد و به هر صورت او را به قتل خواهند رساند. (ع) در برابر اعتراض ابن عباس، فرمود: «این که دو وجب دورتر از مکّه کشته شوم، بهتر از آن است که یک وجب دورتر کشته شوم». [۱] 🔹این نکته علاوه بر اشاره به حفظ حرمت مکّه به این نکته نیز توجه می داد که (ع) در خطر است و حضرت باید در این باره اقدامی بکند. نیز آن حضرت در برابر اعتراض ابن عمر فرمود: «این گروه مرا رها نخواهند کرد ... آنها اصرار دارند تا من بیعت کنم و من نمی خواهم چنین کنم، بنابراین آنها مرا خواهند کشت». [۲] این جمله به خوبی وضعیّت سيدالشهداء (ع) و واقعیّت موجود را نشان می دهد. امام (ع) در مورد دیگری فرمود: «اگر در سوراخ جانوران بیابان نیز پنهان شوم، مرا بیرون آورده و به قتل خواهند رساند». [۳] همچنین زمانی که از حضرت پرسیدند که چرا برای رفتن عجله می کند، امام (ع) فرمود: «اگر تعجیل نکنم مرا دستگیر خواهند کرد». [۴] و بار دیگر فرمود: « مالم را گرفتند، صبر کردم، به آبرویم تعرّض کردند، صبر کردم، خواستند خونم را بریزند، گریختم». [۵] این نقل‌ها شاهد صدق این گفته است که به هر حال آنها تصمیم بر قتل ایشان داشتند و امیدی به زنده بودن، به صورتی که بیعتی نیز صورت نگیرد، نمی توانسته وجود داشته باشد. طرف دیگر قضیه رفتن به سمت عراق است. وقتی قرار شد آن حضرت از مکّه خارج شود، کدامین نقطه می بایست انتخاب می شد؟ پی نوشت‌ها؛ [۱] جمل من انساب الأشراف، البلاذرى، دارالفكر، بيروت، چ اول، ج۳، ص ۱۶ [۲] همان [۳] الفتوح، ج۵، ص۱۱۶ [۴] تاريخ طبرى، ج۴، ص۲۹۰ [۵] الفتوح، ج۵، ص۱۲۴ • متن عربی روایات در منبع موجود است منبع: مقاله «ارزیابی حرکت امام حسین(ع)»، ابو علم، توفیق، ترجمه: امینی، عبدالله، نشریه علمی تخصصی حکومت اسلامی، ش ۲۵، ص ۲۳ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 🔸دوستی خدا، ستون دین خدا! 🔻اسلام، آيين نامه تكامل مادّى و معنوى انسان است. بنيادى ترين عنصر اين آيين نامه، محبّت است. نقش محبّت در تحقّق حكومت اسلامى و برنامه هايى كه دين الهى براى پيشرفت جامعه انسانى رقم زده است، به حدّى است كه ، دين اسلام را جز محبّت نمى‌داند و تصريح مى‌كند كه : 🔅هَلِ الدّينُ إلّا الحُبُّ ؟ دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۷۱ ▫️ از نگاه ، ستون هاى اصلى اسلام و اصول برنامه هاى تكامل آفرين آن، برپايه محبّت خداوند، استوار است: 🔅اسلام، دين خداوند است كه آن را براى خود برگزيد و به ديده عنايت خويش، آن را بپروريد، و بهترين آفريدگان خود را ويژه آن ساخت و ستون هاىِ آن را بر دوستى خود، استوار داشت . نهج البلاغه : خطبه ۱۹۸ 🚩 حكومت اسلامى، ريشه در عشق و محبّت مردم دارد؛ و اين است راز آن همه تأكيد قرآن و احاديث اسلامى بر محبّت اهل بيت عليهم السلام. از سوى ديگر، روشن است كه محبّت، امرى دستورى نيست. چنين نيست كه بتوان انسان را با بخش نامه اى، بر خلاف كشش درونى او، به مهرورزى به كسى يا چيزى وا داشت. ▫️ انسان، عاشق زيبايى‌هاست. عشق به زيبايى، در اعماق جان انسان است. او به گونه اى فطرى، همه زيبايى‌هاى مادّى و معنوى را دوست دارد. بدين سان، اگر بينش، منش و كردار كسى را زيبا ديد، به او عشق مى‌ورزد، و اگر نازيبا ديد، از او روى بر مى‌تابد. اين، مقتضاى فطرت اوست، مگر اين كه فطرت او ديگرسان شود. 📚 دانش نامه اميرالمؤمنين(ع) ج ۳ ص ۳۹۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰آيا حضرت ابوالفضل(عليه السلام) با شمر لعين رابطه فاميلي داشتند؟ هيچگونه نسبت فاميلي بين اين دو وجود نداشته است،فقط شمر و بانو ام البنين(س) مادر حضرت ابوالفضل( عليه السلام) از يک قبيله يعني قبيله بني کلاب بودند. نسب شمر بدين صورت است: شمر بن ذي الجوشن بن شرحبيل بن الأعور بن عمر بن معاويه ، که معاويه همان، ضباب بن كلاب باشد. يعني شمر از قبيله بني کلاب است(1) اما ام البنين يا همان فاطمه کلابيه، نسبش عبارت است از : ام البنين فاطمة بنت حزام بن خالد بن ربيعة بن الوحيد بن كعب بن عامر بن كلاب‏(2) پس در کلاب نسب هر دو به هم مي رسد و هردو کلابي هستند اما به هيچ وجه شمر برادر حضرت ام البنين نيست. و اينکه مي گويد: خواهر زادگان ما در امان هستند منظورش اين است که مادر ايشان از قبيله ماست و مانند خواهر ما محسوب مي شود نه اينکه واقعا خواهر ما باشد. در اعراب رسم بود اگر از ايشان دختري با طايفه ديگري ازدواج مي کرد حتي اگر چند نسل هم از او مي گذشت يعني فاصله حتي به چند نسل هم مي رسيد فرزندان او را با انتساباتي اين گونه خطاب قرار مي دادند . پي نوشتها: (1).تاريخ الأمم و الملوك ، أبو جعفر محمد بن جرير طبري (م 310)، تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم ، بيروت، دار التراث ، چاپ دوم، 1387/1967.ج 5 ص 422. (2). عمدة الطالب، ابن عنبه، قم: انصاريان، 1417ق، ص 327. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰کداميک از همسران و فرزندان امام حسين(عليه السلام) در کربلا حضور داشتند؟ مورخان در مورد همسران امام نوشته‌اند: حضرت چند همسر داشت ،بدين شرح: 1ـ ليلي دختر ابي مره بن عروه بن مسعود ثقفي، مادر حضرت علي اکبر، شهيد کربلا، 2ـ شهر‌بانو(شاه زنان) دختر کسري يزدگرد سوم، پادشاه ايران، مادر امام سجاد(عليه السلام)، 3ـ رباب دختر امري القيس بن عدي، مادر حضرت سکينه و عبدالله رضيع، 4ـ ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله، مادر فاطمه بنت الحسين. 5- قضاعه ، که از او فرزندي به نام جعفر داشت.(1) اوّلي از قبيلة ثقيف (طايفه اي در طائف)، دومي ايراني، سومي از قبيله کلبيه و چهارمي از تيم بود.(2) در مورد اين که شهربانو جزء همسران امام بوده، اختلاف است.(3) در مورد اين که کدام يک از همسران آن حضرت در کربلا بودند، برخي از مورخان نوشته اند: تنها رباب در کربلا حضور داشت. او به همراه ديگر زنان و فرزندان به کوفه و سپس به شام به عنوان اسير برده شد و بعداً به همراه کاروان به مدينه بازگشتند. وي پس از شهادت امام حسين( عليه السلام) وقتي به مدينه آمد، بزرگان مدينه از او خواستگاري و درخواست ازدواج کردند اما در پاسخ آنان فرمود: «بعد از آن که افتخار وصلت با خاندان پيامبر( صلي الله عليه وآله وسلم) نصيبم شد، با فرد ديگري وصلت نخواهم کرد». در مدينه يک سال عزاداري کرد و در اين مدت روزها زير سقفي نمي‌رفت و مدام در مظلوميت حسين(عليه السلام) مي‌گريست تا جان به جان آفرين تسليم نمود.(4) در مورد شهربانو افسانه هاي نقل شده که صحت ندارد . از جمله اين که پس از عاشورا از دست دشمن فرار کرد و چون دشمن در تعقيب او بود ، در بين راه به کوه معروف بي بي شهربانو رسيد و کوه شکافته شد و او را در خود جاي داد. کساني که نام يکي از همسران امام را شهربانو و دختر يزدگرد ثبت کرده اند ، اذعان دارند پس ازتولد امام سجاد (عليه السلام ) با فاصله اندکي از دنيا رفت.(5) فرزندان امام حسين(عليه السلام) که حضورشان در کربلا مشهور است عبارتند از: - علي بن الحسين زين العابدين(عليه السلام) - علي اکبر(عليه السلام) - علي اصغر(عليه السلام) - سکينه بنت الحسين(سلام الله عليها) - فاطمه بنت الحسين(سلام الله عليها) پي نوشت‌ها: 1- ارشاد مفيد،ج2 ،ص135؛ اعيان الشيعه ،ج2 ،ص389. 2- سيد محسن امين، اعيان الشيعه، پيشين. 3-استاد مطهري ، خدمات متقابل اسلام و ايران ، ص131-132 4- ابن اثير، الکامل في التاريخ، ج 4، ص 88؛ ابن جوزي، المنتظم، ج 6، ص 9. 5- زندگاني علي بن الحسين، سيد جعفر شهيدي، ص 11. 🔰 @p_eteghadi 🔰