eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
برگزاری رفراندوم برای مشروعیت جمهوری اسلامی ایران !!!! 🤔 : ❓آیت الله خمینی میگوید : اینکه پنجاه سال پیش پدران ما کسی را حاکم کردند برای خودشان بوده الان ما باید خودمان تصمیم بگیریم زیرا سرنوشت ما بدست خودمان است.وی افزود مردم پنجاه سال پیش نمیتوانند در مورد سرنوشت ما تصمیم بگیرند. 12\بهمن \1357 ❕❕❕ 💠💠 👌سخن مرحوم امام خمینی سخن حقی است که ناظر به نظام های سیاسی است که مشروعیت خود را بر پایه رای مردم می دانند !!!! ❕چرا در آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای غربی رفراندوم برگزار نمی شود تا معلوم شود که آیا مردم کنونی آن کشورهای هم انتخاب مردمی که در صدها سال قبل یک نظام سیاسی را برگزیده اند , می پذیرند یا خیر !!!! 👌بنابراین اشکال مرحوم امام خمینی در مورد نظامهای سیاسی غربی که مدعی اند بر پایه رای مردم شکل گرفته اند کاملا به جا است !!! ▫️ اگر قرار بر رفراندم است در درجه اول باید کشورهای غربی این رفراندوم را برگزار کنند و افراد مخالف با ایران اسلامی و طرفداران نظام های سیاسی غربی که طالب برگزاری رفراندوم در ایران هستند , باید نخست به این اشکال پاسخ دهند که چرا کشورهای غربی برای نظام سیاسی حاکم در کشورشان رفراندوم برگزار نمی کنند !!!! ❕اما در مورد نظام مقدس اسلامی ایران , سخن از برگزاری رفراندوم کاملا بی پایه و اساس است , زیرا مشروعیت نظام اسلامی بر پایه رای مردم نیست تا بخواهیم بعد از هر چند سالی رفراندوم برقرار کنیم که آیا مردم این نظام را می خواهند یا خیر !!!! 👌مشروعیت نظام اسلامی ایران بر پایه حکم و تنفیذ خداوند است , زیرا تنها خداوندی که خالق همگان است , حق حکومت و حکمرانی بر مردم را دارد , چنان که در آیات متعددی فرمود : "«و آنها كه به آنچه خدا نازل كرده حكم نمى كنند، كافرند»_ «و هر كس به آنچه خدا نازل كرده حكم نكند، ستمكار است» _ «و كسانى كه بر طبق آنچه خدا نازل كرده حكم نمى كنند، فاسق‏اند»_ «حكم و فرمان، تنها ازآن خداست " "«وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الْكَافِرُونَ» _ «وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الظَّالِمُونَ»_«إِنْ الْحُكْمُ إِلَّا للَّهِ». " ( مائده ٤٤ _ ٤٥ _ ٤٧ _ انعام ٥٧ _ یوسف ٤٠ _ ٦٧ ) ❕بر همین اساس برخی می نویسند : " در اسلام و بينش توحيدى حكومت از طرف بالا تعيين مى‏شود، نه از سوى پايين، از سوى خداوند است و نه از سوى مردم .... 👌يكى از تفاوت‏هاى روشن ميان بينش توحيدى و شرك‏آلود در امر حكومت اين است كه انسان موحّد حكومت را در تمام ابعادش (بعد قانونى، اجرايى و قضايى) از خدا مى‏داند كه به پيامبران الهى و اوصياى آنها و سپس صالحان و آگاهان امت‏ها رسيده است. " 📚پيام قرآن، ج‏3، ص: 435 ❕بنابراین حق حکومت برای خداوند است که خداوند این حق را به پیامبر اسلام و امامان علیهم السلام واگذار کرده است و امامان ع هم در عصر غیبت این حق را به فقهاء شیعه واگذار کرده اند 👌بر این اساس مشروعیت نظام اسلامی ایران به تنفیذ الهی بازگشت می کند نه به رای مردم , لذا نیازی به رفراندوم و رای مردم نیست تا بخواهیم مشروعیت نظامی اسلامی را بر پایه آن ثابت کنیم , به خلاف کشورهای غربی که مدعی اند مشروعیت نظام سیاسی شان وابسته به رای مردم است , آنان باید برای اصل موجودیت نظام سیاسی شان رفراندوم برقرار کنند تا ببینند مردم نسلهای مختلف طرفدار نظام سیاسی حاکم هستند یا خیر !!!! 👌بله همراهی مردم در نظام اسلامی اگر چه مشروعیت زا نیست , اما موجب می شود که حکومت اسلامی مستقر شده و بهتر بتواند حکمرانی داشته و دستورات خداوند را در جامعه پیاده کند و ما در نظام اسلامی ایران , این همراهی مردم را داریم , شاهد آن حضور میلیونی مردم در راهپیمایی ها و مراسم های مذهبی و تشییع جنازه شخصیت هایی به مانند شهید سلیمانی و .... است . 👌یا شاهد دیگر حضور میلیونی مردم در پایه صندوق های رای است که در انتخابات ریاست جمهوری در دوره های مختلف این حضور به مشارکت بیش از هفتاد و هشتاد درصدی رسیده است 👌رهبری در این رابطه می گوید : " هركس پاى صندوق رأى مى‌آيد، در واقع رأى به جمهورى اسلامى، رأى به قانون اساسى و رأى به مواد غير قابل تغيير قانون اساسى - يعنى اسلام و ارزشهاى اسلامى - ميدهد. " 📚بیانات در ديدار اقشار مختلف مردم 25/03/1384 ( قطره قطره تا دریا ص ٣٧ ) ▫️بنابراین همراهی اکثریت مردم با نظام اسلامی اظهر من الشمس است و از جنبه مشروعیت هم چون مشروعیت الهی به همراه نظام مقدس ایران اسلامی است , لذا سخن از رفراندوم و این قضایا , موجه نیست . 🔰 @p_eteghadi 🔰
70.8K
⭕️ سوال ❓لطفا از استاد بپرسید زنی که شوهرش به او امر میکنه بد حجاب در جامعه ظاهر بشه چقدر میتونه به حرف شوهرش گوش بده؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💽 💢 زمانه لیاقت نداره، تو چرا باید محروم باشی؟! 🎙استاد پناهیان 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 پاسخ رهبری به شبهه ای که این روزها خیلی پخش شد!! 🎙 مقام معظم رهبری 🔰 @p_eteghadi 🔰
261.7K
⭕️ سوال ⁉️ آیا در زمان پیامبر و یا حکومت امام علی ع با بد حجاب ها و بی حجاب ها برخورد میشده؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امیرالمؤمنین عليه السلام: ميوه خردمندى، رهانيدن جان از زرق و برق دنيا است 📚غررالحكم حدیث ۵۳۹۹ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا مراسم «عید الزهرا» که بین مردم مرسوم شده، جایز است یا خیر؟ 🔰 نهم ربیع که روز پس از شهادت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) است، آغاز امامت قطب عالم امکان امام زمان(علیه‌السلام) است؛ هر چند در گذشته به مناسبت سال‌روز به امامت رسیدن امام زمان(علیه‌السلام) و به درک واصل شدن عمر بن سعد در این روز، جشن‌هایی برگزار می‌شده است. امّا برگزاری مجالسی با عنوان «عیدالزهرا» یا «عمرکشان» به مناسبت قتل عمر بن خطاب از سوی برخی افراطیون، به اسم تشیّع، بیشترین خسارت را به مکتب راستین اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و وحدت مسلمانان وارد می‌کند. 👈 امروزه با پیشرفت تکنولوژی صحنه‌هایی از این مجالس به اصطلاح مخفیانه گرفته می‌شود و بلافاصله در دنیا به اسم شیعه پخش می‌گردد. این امر، نگرانی بسیاری از مراجع و بزرگان تشیّع را در پی داشته است. 🔶 بزرگان و مراجع تقلید شیعه همواره این مجالس را محکوم کرده‌اند؛ آیت‌الله محمدتقی بهجت درباره عیدالزهرا فرمودند: «چه بسا این کارها موجب اذیّت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد در این صورت اگر یک قطره خون از آن‌ها ریخته شود ما مسبّب آن و یا شریک جُرم خواهیم بود.» ❇️ آیت الله خامنه‌ای در این‌باره می‌گوید: «بعضی‌ها دارند به نام فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) این کار را می‌کنند. در حالی‌که فاطمه‌زهرا (سلام‌الله‌علیها) راضی نیست.» 🔺امام‌خمینی(قدّس‌سرّه) برای نخستین بار این جریان را محکوم کرد. آیت‌الله بروجردی، آیت الله سیستانی و دیگر مراجع تقلید نیز نسبت به برگزاری چنین مجالسی هشدار دادند. ❇️ از همه اینها که بگذریم در برخی این مجالس، مطالبی گفته می‌شود که با اعتقادات شیعه در تضاد است، از آن جمله می‌توان به «روز رفع القلم» اشاره کرد. آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ استفتائی درباره حدیث «رفع القلم» می‌فرماید: «اوّلًا: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص، در منابع معتبر نداریم. روایت مزبور از نظر سند اعتباری ندارد. ثانیاً: بر فرض، چنین چیزی باشد(که نیست) مخالف کتاب خدا و سنّت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست، و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست.» 💠 آیت الله تبریزی هم در مورد این روایت معتقد است: «روایت مزبور صحیح نیست و فرقی بین ایام نیست و معصیت، معصیت است.» آیت الله صافی نیز معتقد است: «این روز با سائر ایام در این جهت فرقی ندارد و مورد رفع القلم نیست.» 🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب امام مهدی "عجل الله تعالی فرجه الشریف" موجود موعود: این اثر ارزشمند از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام‌ عزّه) كه به نام «امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) موجود موعود» مزین است، با طرح مباحثی گران‌بها در سه بخش و نُه فصل مطالبی همچون، امامت عام و خاص، شجرۀ مبارک امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، حكمت و چرایی غیبت، حقیقت و آثار انتظار، انتظار ابعاد و تكالیف، از ظهور تا مدینه فاضله مهدوی (علیه‌ السلام)، دولت كریم مهدوی و... را در اختیار مشتاقان آن حضرت قرار می‌دهد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نقطه عطف 🔸 آن كه كل عالم عوض بشود با ظهور وجود مبارك ولی عصر است. وجود مبارك امیرالمومنین ظهور امام زمان را دانست فرمود وقتی آن حضرت ظهور كرد «یعْطِفُ الهَوَى عَلَى الهُدَى، إِذَا عَطَفُوا الهُدَى عَلَى الهَوَى، وَیعْطِفُ الرَّأْی عَلَى القُرْآنِ إِذَا عَطَفُوا القُرآنَ عَلَى الرَّأْی ... فَیرِیكُمْ كَیفَ عَدْلُ السِّیرَةِ، وَیحْیی مَیتَ الكِتَابِ وَالسُّنَّةِ»؛ فرمود دیگران هم نقطه عطف داشتند اما هدایت را بر هوس عطف كرده ‌اند _همیشه معطوف تابع معطوف الیه است_ و رأی خود را اصل قرار دادند و كلام الهی را بر رأی خود عطف كردند؛ آنها هم نقطه عطف داشتند اما دین را بر رأی خود عطف كردند و هدایت را بر هوا و هوس خویش عطف كردند. 🔸 وقتی بشر جامعه را پر از ظلم می ‌بیند كه دیگران عدل را بر ظلم عطف كرده ‌اند علم را بر جهل عطف كرده‌ اند عقل را بر جهالت عطف كرده‌ اند حیا را بر انهتاك عطف كرده ‌اند، این می ‌شود نقطه عطف منفی؛ ولی وقتی ظهور كرد دارد یعنی تمام كجراهه را منعطف می ‌كند به راه مستقیم، تمام اندیشه‌ های باطل را منعطف می ‌كند به شهود حق، تمام انگیزه‌ های باطل را منعطف می ‌كند به . وجود مبارك ولی عصر (سلام الله علیه) كه ظهور كرد، نقطه عطف مثبت دارد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ نمایی از حکومت داری امیرالمومنین(علیه السلام) و برخورد حضرت با رانت‌خواران و اختلاس گران ✅ در زمان عثمان، جامعه اسلامی دچار فساد مالی، رانت‌خواری، اختلاس و استفاده شخصی از بیت المال شده بود. عثمان به نزدیکان خود از بیت المال بخشش‌های بسیاری می‌کرد. 🔶 پس از مرگ عثمان وقتی امیرالمومنین(علیه‌السلام) متصدی امر حکومت اسلامی شد، اصلاحات خویش را آغاز کرد. یکی از موارد، مقابله ایشان با رانت‌خواری‌ها و اختلاس‌هایی بود که در دولت عثمان به وجود آمده بود. ایشان در روز دوم حکومتش در میان مردم آمدند تا سیاست‌های دولتش را برای مردم تبیین کند، لذا فرمودند: «هر زمينى كه عثمان آن را به ديگرى واگذار كرده و هر مالى از مال خدا كه به كسى داده است بايد به بيت المال بازگردانده شود.» ✳️ اولین اقدام حضرت در بازگرداندن اموال غارت شده از بیت المال این بود که در روز سوم حکومتش، اموالی از بیت المال را که عثمان تصرف کرده بود پس گرفت. وقتى خبر باز پس‌گیری اموال بیت المال از خانه عثمان به گوش عمروعاص رسيد، نامه‌اى براى معاويه فرستاد و در آن نوشت: «هر كارى كه ممكن است انجام بده كه پسر ابى طالب، همه اموالى را كه تو جمع آورى كرده اى خواهد گرفت.» 🔺 منذر بن جارود والی حضرت علی(علیه‌السلام) در شهر اصطخر فارس ۳۰ هزار درهم اختلاس کرد، به دنبال این خیانت، امیرالمومنین(علیه‌السلام) ضمن نامه‌ای او را از ولایتش بر شهر اصطخر خلع و او را احضار کرد و 30 هزار درهم را از او پس گرفت. ❇️ زیاد بن ابیه، می‌خواست خراجی که از کردها گرفته بود را برای خود بردارد و به فرستاده امیرالمومنین(علیه‌السلام) گفت کردها خراج‌شان را کم کردند. خبر به حضرت رسید و به خیانت ابن زیاد پی برد و در ضمن نامه‌ای به او نوشت: «صادقانه به خداوند سوگند ياد مى‌كنم اگر به من گزارش رسد كه از بيت المال مسلمين چيزى كم يا زياد به خيانت برداشته‌اى، آن‌چنان بر تو سخت مى‌گيرم كه در زندگى تو را كم‌بهره، سنگين‌بار و حقير و ذليل سازد. والسلام» _____________________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
شبهه ای پیرامون آیه پایانی سوره مزمل در مورد محاسبه شب !!!! 🤔 : ❓خداوند متعال در آیه آخر سوره مبارکه مزمل می فرمایید : شما هرگز نمی توانید اندازه طول شب و روز را شمارش کنید . در صورتی که امروزه با کمک علم نجوم می توانند این کار را محاسبه کنند . در صورت امکان لطفا توضیح دهید !!!!! 💠💠 👌آیه مورد بحث این سخن خداوند است که فرمود : " پروردگارت مى‏داند كه تو و گروهى از كسانى كه با تو هستند نزديك دو سوم از شب يا نصف يا ثلث آن را بپا مى‏خيزيد، و خداوند شب و روز را اندازه‏گيرى مى‏كند، او مى‏داند كه شما نمى‏توانيد مقدار آن را (دقيقا) اندازه‏گيرى كنيد، لذا شما را بخشيد اكنون آن مقدار از قرآن كه براى شما ميسر است تلاوت كنيد، او مى‏داند به زودى گروهى از شما بيمار مى‏شوند، و گروهى ديگر براى به دست آوردن فضل الهى (و كسب روزى) به سفر مى‏روند، و گروهى ديگرى در راه خدا جهاد مى‏كنند، پس آن مقدار كه براى شما ممكن است از آن تلاوت‏ كنيد، و نماز را بر پا داريد و زكات ادا كنيد، و به خدا قرض الحسنه دهيد، (در راه او انفاق نمائيد) و (بدانيد) آنچه را از كارهاى خير براى خود از پيش مى‏فرستيد نزد خدا به بهترين وجه و بزرگترين پاداش خواهيد يافت، و از خدا آمرزش بطلبيد كه خداوند غفور و رحيم است. " " وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن‏ ... " ( زمر ٢٠ ) ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " این آیه اشاره به همان دستورى است كه در آغاز سوره به پيامبر داده شده ( مبنی بر عبادت شبانه ) تنها چيزى كه در اينجا اضافه دارد اين است كه گروهى از مؤمنان نيز در اين عبادت شبانه، پيامبر ص را همراهى مى‏كردند (به عنوان يك حكم استحبابى و يا احتمالا يك حكم وجوبى زيرا شرائط آغاز اسلام ايجاب مى‏كرد كه آنها با تلاوت قرآن كه مشتمل بر انواع درسهاى عقيدتى و عملى و اخلاقى است و همچنين عبادات شبانه خود را بسازند و آماده تبليغ اسلام و دفاع از آن گردند). ❕ولى به گونه‏اى كه از بعضى روايات استفاده مى‏شود جمعى از مسلمانان در نگهداشتن حساب" ثلث" و" نصف" و" دو ثلث" گرفتار اشكال و دردسر مى‏شدند (چرا كه وسيله سنجش زمان در آن عصر وجود نداشت) و به همين جهت ناچار احتياط مى‏كردند، و اين امر سبب مى‏شد كه گاه تمام شب را بيدار بمانند، و مشغول عبادت باشند، تا آنجا كه پاهاى آنها به خاطر قيام شبانه ورم كرد! لذا خداوند اين حكم را بر آنها تخفيف داد و فرمود:" او مى‏داند كه شما نمى‏توانيد مقدار مزبور را دقيقا اندازه‏گيرى كنيد، به همين جهت شما را بخشيد، اكنون آن مقدارى كه از قرآن براى شما ميسر است تلاوت كنيد" (عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ‏ " لن تحصوه" از ماده" احصاء" به معنى شماره كردن است، يعنى شما نمى‏توانيد دقيقا وقت شب را از نظر مقدار دو ثلث و نصف و يك ثلث تعيين كنيد، و به زحمت مى‏افتيد. " 📚تفسیر نمونه ج ٢٥ ص ١٩٢ ❕روشن شد که مخاطب تعبیر " لا تحصوه " مسلمین در زمان پیامبر هستند که به خاطر محدودیت وسیله سنجش زمان در آن دوره نمی توانستند دقیقا یک سوم یا دو سوم شب را اندازه گیری کنند تا آن ساعت را عبادت کنند , لذا به مشقت می افتادند و از باب احتیاط تمام شب را به عبادت می گذراندند تا وظیفه خود را انجام داده باشند , خداوند آیه فوق را نازل کرد و این حکم را بر آنان تخفیف داد , چنان که در تفسیر قمی آمده و در روایتی از امام باقر علیه السلام هم می خوانیم : "پیامبر این کار ( یعنی عبادت شبانه ) را انجام داد و مردم را بدان بشارت داد و این کار بر آنها دشوار شد. «علم أن لن تحصوه» یعنی فردی بلند می‌شد و نمی دانست که کی نصف شب خواهد شد و کی دوسوم آن و فردی از ترس اینکه این زمان را درک نکند، تا صبح بیدار می‌ماند. بنابراین خداوند این آیه را فرو فرستاد «ان ربک یعلم انک تقوم» تا «علم أن لن تحصوه» منظورش این است که نمی دانید چه زمانی نصف و چه زمانی یک سوم شب خواهد شد. این آیه با «فاقروا ما تیسر من القرآن» نسخ شده است. " عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله تعالى: إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنى‏ مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ: «ففعل النبي (صلى الله عليه و آله) ذلك، و بشر الناس به، فاشتد ذلك عليهم». و قوله: عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ و كان الرجل يقوم و لا يدري متى ينتصف الليل، و متى يكون الثلثان، و كان الرجل يقوم حتى يصبح مخافة أن لا يحفظه، فأنزل الله إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ إلى قوله: عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ يقول: متى يكون النصف و الثلث، نسخت هذه الآية: فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن " 📚تفسیر قمی ج ٢ ص ٣٩٢ ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 👌البته اگر چه مخاطب آیه فوق , مسلمین عصر پیامبر هستند اما این آیه برای همه مسلمین تا روز قیامت حاوی نکات تربیتی و معرفتی است که به عنوان نمونه , یک درس آیه این است که : " احكام اسلام، هماهنگ با توان و امكانات انسان است و هيچ‏گاه عسر و حرج به دنبال ندارد. چنانكه براى بيمار، تيمم را به جاى وضو قرار داده، نماز را در هر حالتى كه مى‏تواند بخواند، تكليف كرده، روزه را از او برداشته و به جاى آن كفّاره قرار داده است ( در آیه فوق هم عبادت شبانه برای مسلمین تخفیف داده شد به تلاوت قرآن , شاهد این سخن تعبیر ) «عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُمْ» است یعنی خداوند دانست كه شما توان احصا نداريد، پس بر شما آن را بخشيد. «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» به مقدار ميسر قرآن بخوانيد. " 📚تفسير نور ، ج‏10، ص: 276 ❕یا برخی دیگر از مفسرین , این درس را از آیه فوق گرفته و می نویسند : "براى انجام كارهاى مهم اجتماعى مخصوصا ايجاد يك انقلاب وسيع و گسترده در تمام شؤون زندگى قبل از هر چيزى يك نيروى مصمم انسانى لازم است كه با اعتقاد راسخ، و آگاهى كامل، و تعليمات لازم فكرى و فرهنگى، و پرورشهاى اخلاقى، براى اين كار ساخته شده باشد. و اين دقيقا كارى بود كه پيغمبر اسلام ص در مكه در سالهاى نخستين بعثت بلكه در تمام دوران عمرش انجام داد، و به همين دليل و به خاطر وجود همين زير بناى محكم، نهال اسلام به سرعت نمو كرد، و جوانه زد، و شاخ و برگ آورد. ❕آنچه در اين سوره آمده است نمونه زنده و بسيار گويايى از اين برنامه حساب شده است: دستور به عبادت دو سوم يا حد اقل يك سوم از شب، آن هم توأم با تلاوت و دقت در آيات قرآن مجيد تاثير عجيبى در روح مسلمانان گذارد، و آنها را براى قبول" قول ثقيل" و" سبح طويل" آماده ساخت، اين حركتها و ناشئه‏هاى شبانه كه به تعبير قرآن" اشد وطا" و" اقوم قيلا" بود سرانجام كار خود را كرد، و گروهى اندك از توده‏هاى محروم و قشرهاى مستضعف و در بند چنان ساخته شدند كه شايستگى براى حكومت بر بخش عظيمى از جهان را پيدا كردند. 👈و امروز هم اگر ما مسلمانان بخواهيم عظمت و قدرت ديرين را باز يابيم، راه همين راه، و برنامه همين برنامه است، هرگز نبايد انتظار داشته باشيم با افرادى ضعيف و ناتوان از نظر تفكر و ايمان، افرادى كه پرورشهاى لازم فرهنگى و اخلاقى را نيافته‏اند سيطره" يهود" را از قلب كشورهاى اسلامى بر اندازيم، و دست زورگويان و ابر جنايتكاران را از ممالك اسلامى كوتاه كنيم اين سخنى است دامنه‏دار، اما آنجا كه كس است يك حرف بس است!👉 📚تفسیر نمونه ج ٢٥ ص ١٩٨ 🔰 @p_eteghadi 🔰
ابولولو شیعه بوده.mp3
726.5K
⭕️ سوال ❓ آیا ابولولو شیعه بوده است؟ و راسته که حضرت علی علیه السلام او را به ایران فراری داده است؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
خون شهید در زمین مسجد.mp3
1.04M
⭕️ سوال ⁉️ آیا درسته که روایت داریم از امام صادق علیه السلام که از ایشان پرسیدند، در مساجد اهل سنت نماز بخوانیم؟ و حضرت فرمودند: در هر مسجدی قطره خون شهیدی قرار دارد؟ 🔰 پاسخ بله، روایت داریم که هر کجا مسجدی ساخته شده، قطره ای از خون شهید آن جا ریخته شده است. 👈حالا این قطره خون هم باید بیشتر بر آن دقت شود که منظور چیست؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
عید بیعت.mp3
562.2K
⭕️ سوال ❓آیا این درسته که بعد از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ما عید امامت برای حضرت مهدی بگیریم در حالی که ایشان هنوز عزادار هستند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 خانواده 🔸 مهم‌ترین اصل در جامعه, «خانواده» است كه اگر طیب و طاهر بود طیب و طاهر را می ‌سازد. 🔸 فرزندان را اگر عزیز و محترم و مؤدّب بار آوردند، اینها وقتی جوان شدند پرتوقّع نمی‌ شوند که به اندك حادثه ‌ای برنجند و ـ خدای ناكرده ـ زمینه طلاق طرفین پیدا بشود. این فرزند را انسان خوب بار بیاورد، نازپروردِ تنعّم نكند، او را وادار كند كه به سرّاء و ضرّاء زندگی عادت كند، اگر چنین فرزندی در خانواده رشد كرد وقتی ازدواج کرد و مسئول خانواده جدید شد، نمی ‌شود, نمی ‌شود، زود تصمیم نمی ‌گیرد و دست به طلاق نمی ‌زند. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 11 تاریخ: 1392/02/03 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث روز 🔻 از اوضاع شما کاملا باخبریم 💠 حضرت مهدی(عج): فَاِنّا یُحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِكُم و لایَعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخباركُم. 💠 ما از اوضاع شما کاملاً باخبریم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست. 📚 بحار الأنوار، ج ٥٣، ص ١٧٥ 🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ سوال: 🔰 چرا امام زمان(عج) زودتر از زمانی که قرار است ظهور کند، متولد شده است؟ ✍️ پاسخ: ✅ پاسخ به این سؤال با تبیین فلسفه غیبت، مسئله‏ ى انتظار و آثار و برکاتى که بر وجود امام زمان (عج) در زمان غیبت مترتب است، ممکن مى شود. گفته مى‏ شود از حکمت‏ هاى غیبت امام زمان (عج) آن است که بیعت احدى در گردن آن حضرت نباشد و یا آن امام از خطر قتل نجات یابد. بدیهی است که این گونه حکمت ها اقتضا ندارند امام زمان (عج) قبل از ظهور متولد گردند، اما حکمت‏ هاى دیگرى وجود دارد که زنده بودن امام عصر (عج) را توجیه مى‏ کند و چنین فواید و آثارى بدون زنده بودن حضرت مهدى (عج) وجود نخواهد داشت. الف- بناست آن حضرت دنیا را متحول ساخته و بر اساس ارزشهای الهی تمدنى نو بنیان نهد، و این میسر نمی شود مگر آن که مردم جهان تجربه ی حکومت ها و تمدن های مختلف را دیده باشند و ناکامی آنها را در تحقق آرمان های بشریت به چشم مشاهده کرده باشند تا انتظار جهانی برای تشکیل حکومت حضرت تحقق پیدا کند و زمینه پذیرش آن فراهم آید. ب- غیبت امام زمان (عج) وسیله‏ اى است براى امتحان بندگان خدا. آنچه که ضرورت امتحان را تبیین مى ‏کند، ضرورت امام زنده‏ ى غایبى که وسیله ‏اى بشود براى اجراى این سنت الهى، را هم تبیین خواهد کرد. ج- در کنار واژه ‏ى غیبت امام زمان (عج) واژه انتظار قرار دارد. انتظار، هم موجب خودسازى فردى مى‏شود و هم خودسازى اجتماعى و این دو مقوله گرچه با معتقد نبودن به امام زنده هم قابل دسترسى است، اما تأثیر اعتقاد به امام زنده‏اى که هر لحظه امکان دارد ظهور کند، در حصول این دو اثر فردى و اجتماعى، دو صد چندان است. برکات امام زمان (عج) در زمان غیبت: در روایات، امام زمان (عج) در دوران غیبت به خورشید پشت ابر تشبیه شده و از برکات این خورشید مواردى است که در زیر مى‏ آید: ۱. زنده بودن فرمانده در میدان جنگ موجب دلگرمى سربازان است، لذا زنده بودن امام زمان امید بخش است. ۲. نظارت امام زنده ‏اى که ناظر بر اعمال پیروان خود ‏باشد، تأثیر تربیتى ویژه ‏اى بر افراد مى‏ گذارد و موجب خودسازى مى‏ گردد. ۳. تمامى امامان معصوم (‏ع) و اوصیاى الهى که خاتم آنان، امام زمان (عج) است در هر عصر و زمانى خزانه داران و گنجینه‏ هاى علوم الهى و مخازن اسرار و نگهبانان دلایل و اسناد دین مبین اسلام اند، خواه ظاهر و آشکار، یا مخفى و پنهان. از این رو آرایش‏ ها و پیرایش ‏هاى کوته بینانه‏ ى افراد و شاخ و برگ ‏هاى افزون شده بر پیکره‏ ى دین الهى را زدوده و مفاهیم جاوید اسلامى را در شکل اصلى خود احیا و حفظ مى‏ نمایند و "دین خاتم" را که با "ختم و منقطع شدن همیشگى وحى" کامل شده است، به طور گسترده به عرصه‏ ى زندگى وارد مى‏ نماید. این وظیفه ‏ى بزرگ الهى با وجود مبارک امام عصر (عج) تحقق مى ‏یابد. ۴. گروهى این توان را دارند که از ابرها بالا رفته و مستقیماً از شعاع خورشید (امام مهدى) استفاده نمایند و در پرتو این ارتباط، تدریجاً ساخته شوند. ۵. ما معتقدیم که امام زمان (عج) بر باطن و اعمال مردم ولایت دارد و در واقع، هدایت (سعادت و شقاوت) تحت نظر اوست و رساندن به مقصود از وظایف آن امام معصوم (عج) است و این هم مستلزم آن است که امام زمان (عج) زنده باشد. ۶. انسان کامل، هدف آفرینش است و اگر روزى انسان کامل در روى زمین نباشد، زمین واژگون مى‏ گردد و چه کسى جز امام معصوم (ع) مى‏تواند ادعا کند که انسان کامل است. ۷. براى ایجاد ارتباط بین عالم وحدت ذاتى و کثرت محضه، نیاز به مظهرى است که هم دستى در آن جا داشته باشد و هم دستى در این جا؛ یعنى جامع بین حق و خلق باشند و مجراى فیض الهى گردد و این همان انسان کامل (حجت) است که باید در هر زمانى در روى زمین وجود داشته باشد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ فلسفه غسل میت چیست و مرده چه نیازی به پاکی و طهارت دارد؟ 🔰 غسل مس میت؛ هم جنبه مادی و ظاهری و هم جنبه معنوی دارد 👈 جنبه ظاهری بر دو قسم است: 1️⃣ جنبه بهداشتی: میت با غسل دادن از آلودگی‌های جسمانی پاک می‌شود. بدیهی است که مرگ عموما به خاطر برخی امراض و عفونت‌هايی است که در بدن شخص باقی می‌ماند و می‌تواند منشا مفاسد بهداشتی نيز باشد، چرا که بعد از مرگ بازماندگان معمولا بدن میت را بوسیده و در بغل می‌گیرند. شستشو با سدر و کافور و آب خالص، از نظر بهداشت ظاهری، نقش ضد عفونی‌کننده جسد و حفظ محيط زيست از ميکروب‌ها و عفونت‌های احتمالی را دارد. 2️⃣ جنبه فقهی: به لحاظ فقهی نیز دلایل مختلفی برای تشریع غسل میت وجود دارد: 🔺انسان در حال احتضار و خروج روح از بدن، اختیار خود را ندارد و در این هنگام ممکن است منی از بدن خارج شده و جنب شود و نیاز به غسل جنابت باشد. 🔺 شاید میت پیش از مرگش، غسل جنابت و یا غسل‌های واجب دیگر به گردنش بوده باشد. 🔺 غالبا خانواده و آشنایان پس از مرگ، به خاطر مسائل عاطفی بسیار میت را لمس می‌کنند و اگر میت غسل داده نشود، کسانی که میت را لمس می‌کنند، غسل مس میت بر آن‌ها واجب خواهد شد و در آن گیر و دار مصیبت بسا تهیه آب و غسل مس میت به هنگام نماز وجود نداشته باشد، از این‌رو خدا غسل میت را وضع کرد تا میت پاک باشد، تا دیگرانی که می‌خواهند میت را لمس کنند با لمس میت، بر آنان غسل مس میت واجب نشود. 👈 جنبه معنوی: برای جنبه معنوی نیز جهات مختلفی وجود دارد: 1️⃣ در روایات آمده با غسل، میت در مواجهه با ملائک و لقای خداوند تطهیر می‌شود. 2️⃣ چون انسان اشرف مخلوقات است باید بین او و دیگر حیوانات فرق باشد، لذا اسلام برای تعظیم و تکریم میت مسلمان، غسل میت را وضع کرده تا احترامی به میت مومن و مسلمان باشد. 3️⃣ از مسلّمات علم فلسفه و کلام و نیز روایات ما این است که بین روح و بدن همواره تاثیر و تاثر متقابل وجود دارد و روح از آن جهت که سال‌ها به این بدن تعلق داشته و اکنون پس از مرگ نیز این علاقه و ارتباط تا حدی باقی است، لذا اعمالی که برای بدن میت انجام می‌شود در روح نیز اثرگذار خواهد بود و روح با غسل میت، سبک خواهد شد. ___________________________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا با استفاده از قرآن می‌توان وجود امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) را در حال حاضر اثبات کرد؟ 🔰 به عقیده شیعه امامت از مهم‌ترین ارکان دین است، از این رو لازم است در هر زمانی، از جمله دوران کنونی، امامی معصوم وجود داشته باشد. اما چنین عقیده مهمی نمی تواند بدون ریشه قرآنی باشد. اگر قرآن کتاب هدایت است، حتماً در آن باید دلایل محکمی دال بر این عقیده وجود داشته باشد. ✅ آیات ثابت کننده امام زمان 1️⃣ آیه: «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکلِّ قَوْمٍ هَاد؛ تو تنها بيم دهنده ای و برای هر گروه هدايت کننده ای هست.» اين آيه به وضوح، امام معصوم را برای همه اقوام و زمان‌ها ثابت می‌کند. روایات تفسیری ذیل آیه نیز این حقیقت را تأیید می‌کند که امامی زنده تا روز قیامت در میان انسان‌ها حضور دارد. از جمله امام صادق(عليه السلام) ‌فرمود: «هر امام معصومی هدايت‌گر اقوامی است که در زمان او زندگی می‌کنند.» 👈 نکته قابل توجه این‌که فخر رازی ذیل آیه اقرار کرده بر اساس یکی از اقوال، مراد از «منذر» علی(علیه‌السلام) است. 2️⃣ آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا الله وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ: ای مومنان تقوا پيشه کنيد و با صادقان باشيد.» این آیه نیز به وضوح، بر وجود امام معصوم در همه زمان ها دلالت دارد. آيه کريمه بر همراه بودن با صادقان، به طور مطلق، و جدا نشدن از آنان بدون هيچ قيد و شرطی دلالت دارد و تنها «امام معصوم» است که می‌توان چنین با او همراهی کرد. این مطلب را روایات نیز تأیید می‌کنند، به عنوان نمونه امام باقر(عليه‌السلام) فرموده: «منظور از «صادقين» در آیه آل محمد است.» 3️⃣ آیه: «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ؛ فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى [تقدير] هر كارى نازل مى شوند.» از جمله محکم ترین دلایل بر وجود امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) سوره قدر است. با توجه به اين‌كه «تَنَزَّلُ» فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد روشن می‌شود كه شب قدر، مخصوص به زمان پيامبر نبوده، بلكه امرى است كه همه ساله تكرار می‌شود و کسی که ملائک بر او نازل می شوند کسی جز امام معصوم نخواهد بود. _____________________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚کتاب علویه نرگس ✍نوشتۀ خدیجه بازون 🔹روایت حوادث روزهای آغازین جنگ تحمیلی در خرمشهر و حال و روز مردم جنگ‌زده است. شخصیت‌های این داستان و سرگذشت آن‌ها ساخته‌ی ذهن نویسنده است. 🔸داستان علویه نرگس در واقع ادای دینی است به زنان و دخترانی که گرچه در خط مقدم جبهه نبودند و سلاحی به دست نگرفتند، به شکلی دیگر و در خاک‌ریزی متفاوت، در مقابل دشمن ایستادند و آنچه داشتند، در طبق اخلاص نهادند. 💠در بخشی از کتاب علویه نرگس می‌خوانیم: سکوت و آرامش شب جای خود را به صدای انفجارها و نگرانی و ترس داده بود. صدای رفت‌وآمد و صحبت همسایه‌ها از توی کوچه شنیده می‌شد. همه در حال خبر گرفتن و خبر دادن بودند. کشیده‌ شدن دمپایی‌ها و به‌ هم‌ خوردن درها و حرف‌ زدن‌هایی که گاه بلند و گاه نجواگونه بود، خبر از بیداری خانه‌ها می‌داد. نگرانی، خواب را از چشم‌ها گرفته بود. این نگرانی نه‌ فقط از صدای درگیری و انفجارها، بلکه تا اندازۀ زیادی، ناشی از بی‌خبری از اوضاع بود. بچه‌ای یکریز گریه می‌کرد. صدای اذان بلند شد و سادات برای وضو گرفتن کنار حوض رفتند. صدای گریۀ بچه قطع شد. علویه شیرینه گفت: - به‌ گمونم از حال رفت. - بچۀ اقوام شریفه ایناست. - خدا به دادِ دل مادرها‌شون برسه. اگه جای ام‌ جاسم بودم، با دعوا هم که شده، می‌آوردمشون خونه. تا صبح، دم در بیمارستان منتظر باشی! خدایا توبه توبه توبه! خدایا توبه! 🔰 @p_eteghadi 🔰
447.2K
⭕️ سوال ❓سلام مردم نظام و دولت رو مقصر در اقتصاد خراب کشور می دانند آیا حق با مردم ؟اگر جواب شما منفی ،پس ایراد کار کجاست که اقتصاد ما درست نمیشه؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
577.1K
⭕️ سوال سلام علیکم، شنیدم که حضرت علی هم در حکومتشون اختلاس بوده، چرا مردم رو با وعده ایجاد حکومت عدل علی ترغیب به انقلاب کردید؟ چه فرق است بین حکومت اسلامی و غیر اسلامی؟ اگر قرار هست حاکم عادلی وجود داشته باشد ولی زیر دستانش ظالم باشند آن حاکم عادل عملا به چه درد میخورد؟ اگر حاکم طاغوتی آنقدر مقتدر باشد که زیر دستانش ظلم و اختلاس نکنند، بهتر از حاکم غیر طاغوتی نیست؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰