#حدیث
✍امام علی علیه السلام: زبان از دل نيرو مى گيرد، و دل به غذا برپاست. پس بنگر كه دل و جسمت را با چه تغذيه مى كنى، كه اگر غذا حلال نباشد، خداوند، نه تسبيح گويى تو را مى پذيرد و نه سپاس گزارى ات را
📚 تحف العقول، صفحه ۱۷۵
🔰 @p_eteghadi 🔰
اهل بیت ع علم غیب داشتند؟
💠پاسخ💠
❗️واژه غیب در برابر شهود است و شهود در موردی گفته می شود که چیزی قابل مشاهده و محسوس باشد بنابراین غیب به کلیه اموری اطلاق می شود که از حس انسان پنهان است .
📚پیام قرآن ج7 ص217
👌برای اثبات علم غیب امامان از طریق قرآن به چند دسته از آیات می توان استدلال کرد؛
1️⃣ قرآن در مورد کسی که تخت ملکه سبا را در یک چشم به هم زدن از یک فاصله دور نزد سلیمان آورد می گوید:
« کسی که دانشی از کتاب داشت گفت من آن را پیش از آنکه چشم بر هم بزنی نزد تو خواهم آورد و هنگامی که ( سلیمان) آن را نزد خود دید گفت این از فضل پرودگار من است»
🔷نمل 40
❗️در این آیه می بینیم که آصف بن برخیا وزیر حضرت سلیمان به سبب داشتن تنها اندکی از علم الکتاب ( عنده علم من الکتاب ) این قدرت و آگاهی غیبی را داشت که توانست تخت ملکه سبا را از یک فاصله دور در یک چشم بر هم زدن نزد سلیمان حاضر کند.
❗️در آیه دیگر خداوند می گوید:
« بگو کافی است برای گواه میان من و شما ، خداوند و کسی که علم کتاب نزد او است»
🔶رعد43
❗️در این آیه خداوند از کسی به عنوان گواه بر رسالت پیامبر نام می برد که تمام علم کتاب نزد او است « من عنده علم الکتاب»
👌در روایات ما بیان شده است که مراد از کسی که تمام علم الکتاب نزد او است حضرت علی است.
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« کسی که تنها اندکی از دانش کتاب نزد او بود وصی برادرم سلیمان است و کسی که تمام علم کتاب نزد او است برادرم علی بن ابی طالب است»
📚امالی صدوق ص337
❗️امام صادق فرمود:
« کسی که تمام علم الکتاب نزد او است علی بن ابی طالب است .نسبت کسی که تنها اندکی از علم الکتاب را دارا بود با کسی که تمام علم الکتاب را دارا است همانند آن مقدار آبی است که یک پشه با بال خود از دریا بر می دارد »
📚بحار الانوار ج35 ص429
👌در روایت دیگر امام باقر فرمود:
« تمام علم الکتاب نزد ما است و علی افضل و اول ما و برترین ما بعد از پیامبر است»
📚بصائر الدرجات ج1 ص215
📚تفسیر عیاشی ج2 ص220
❗️علامه مجلسی حدود 20 روایت در این زمینه نقل می کند؛
📚بحار الانوار ج35 ص429
👌بنابراین اهل بیت که دارای تمام علم الکتاب هستند به طریق اولی دارای قدرت و آگاهی های غیبی هستند به گونه ای که قدرت و علم غیبی اندک آصف بن برخیا در برابر قدرت و علم غیبی آنان قابل مقایسه نمی باشد.
2️⃣خداوند می فرماید:
« عالم غیب او است و هیچکس را بر اسرار غیبش آگاه نمی کند مگر رسولانی که آنها را برگزیده است»
🔶جن 25-28
❗️به دو طریق می توان به این آیه بر اثبات علم غیب امامان استدلال کرد؛
🔶1- مراد از رسولان الهی مطلق فرستاده شدگان برای هدایت انسان ها می باشد که هم شامل پیامبران می شود و هم شامل امامان زیرا خداوند همه آنها را برای هدایت انسان ها فرستاده است.بنابراین امامان نیز از جمله کسانی هستند که خداوند آنها را آگاه بر علم غیب کرده است و آنان را بر این آگاهی برگزیده است چنان که روایات فراوانی بر این مطلب گواهی می دهد.
📚بحار الانوار ج26 ص109 باب6
🔶2- بگوییم مراد از رسولان پیامبران الهی هستند .بنابراین خداوند پیامبرانش را آگاه بر علم غیب کرده است و امامان نیز که وارثان پیامبران هستند به علم غیب آگاهی دارند.
❗️خداوند در آیات متعددی تصریح می کند که پیامبرانش نسبت به علوم غیبی آگاهی داشته اند؛
🔶حضرت آدم آگاه به علم اسماء بود ( بقره31-33) - نوح آگاه به سرانجام قومش بود( نوح 26-27)- ابراهیم آگاه به ملکوت بود( انعام 75) - لوط آگاه به سرانجام قومش بود( هود81) یعقوب آگاه به پیامبری یوسف و جایگاه والای او بود( یوسف4 و6)- یوسف آگاه به علوم غیبی تعبیر خواب بود( یوسف101)- صالح آگاه بود که ظرف سه روز قومش گرفتار عذاب می شوند ( هود64- 65) سلیمان آگاه به زبان حیوانات بود که این هم نوعی آگاهی غیبی محسوب می شود( نمل 16-18-19)- مسیح نیز صراحتا مردم را از غیب و آنچه در خانه هایشان بود آگاه می کرد( ال عمران 49)-
👌در روایات ما بیان شده است که امامان تمام علوم انبیا را دارا هستند و هر آنچه که خداوند به انبیا خود داده است به امامان نیز داده است؛
📚بحار الانوار ج26 ص159 باب12
❗️بنابراین اگر خداوند انبیا را از علم غیب آگاه ساخته است طبیعتا امامان را نیز بر علم غیب آگاه ساخته است.
3️⃣در روایات متعدد دیگری نیز آمده است که امامان عالم تر از تمام انبیا به غیر از پیامبر اسلام هستند .علامه مجلسی در این رابطه حدود 13 روایت نقل می کند؛
📚بحار الانوار ج26 ص194 باب15
❗️بنابراین اگر انبیاء الهی آگاه به غیب هستند امامان که عالم تر از آنان قلمداد می شوند به طریق اولی نسبت به غیب آگاهی دارند.
4️⃣در آیات متعددی تصریح شده است که پیامبر اسلام آگاه به علم غیب بوده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بازی سالمندان
🔸 فرمود دنیا یا سرگرمی است یا بازی است؛ منتها این بازی دوران كودكی و نوجوانی و اوایل جوانی معلوم است که بازی است اما بازیِ دوران میانسالی و دوران كهنسالی معلوم نیست كه بازی است در حالی که حقیقتاً بازی است! آن تفاخر بازی است آن تكاثر بازی است؛ آن #كوثر است كه خیر و رحمت است نه #تكاثر.
🔸 فرمود: ﴿وَمَا هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ﴾؛ خب اگر بگویید كه در سوره «حدید» غیر از این دو, سه مرحله دیگر هم آمده كه زینت و تفاخر و تكاثر است، می گوییم كه آنها هم #بازی_سالمندان است! یك سالمند وقتی بخواهد بازی كند میگوید این قدر اعتبار دارم این قدر موجودی دارم این قدر قبیله دارم این قدر عشیره دارم!
بازی یك انسان هشتاد ساله با بازی انسان پنجاه ساله با بازی انسان چهل ساله فرق می كند؛ بازی ها فرق می كند، بنابراین اینچنین نیست كه آن مراحل پنجگانه سوره «حدید» مباین و منافی با این دو مرحله سوره مباركه «عنكبوت» باشد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 20
تاریخ: 1391/10/10
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚نقش حجاب در بازیابی هویت حقیقی زن
🔸 گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون عفاف و حجاب
منشور حاضر که برگرفته از کتاب «زن و بازیابی هویت حقیقی» میباشد، گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص حجاب و عفاف میباشد.
محتوای این کتاب اگر چه در اقتضائات و شرایط و زمانهای مختلف افاضه و ایراد گشته، امّا از یک هماهنگی و ارتباط درونی و روح واحد بهرهمند است و نیز این کلمات از زبان انسانی جاری است که با رهتوشه دانش الهی در ثقلین و آگاهی به مسائل زمان و حوادث واقعه، وظیفه سنگین پاسخگویی به نیاز انسانی و هدایتگری را عهدهدار است. این پیامها از جان و اندیشه انسانی برخاسته که دو حیثیت معرفت نظری و عمل را در خود، ملکه ساخته است. احکام و آموزههایی که نظاممند و مرتبط با هم بوده و گزارههای بیارتباط با هم نمیباشند و به همه ابعاد وجودی زن در یک سیستم، نظر دارد و نیز شایسته است از موازیکاری و هرگونه چهرهسازی، ارائه طریق و راهکار و تصمیمگیری بدون پشتوانه نقشه و الگوی جامع دوری جسته، راه را برای نفوذ افکار مخرّب و جریانات فاسد دشوار نمود.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ تفاوت اغتشاشات ایران با دنیا
💠 در دنیا خیلی اغتشاشات به وجود میآید؛
شما نگاه کنید در اروپا، در فرانسه، هر چند وقت یک بار، یک اغتشاش مفصّل در خیابانهای پاریس به راه میافتد؛
من سؤال میکنم که آیا سابقه دارد رئیسجمهور آمریکا و مجلس نمایندگانِ آمریکا از اغتشاشگران حمایت کنند؟
✍️ بیانات امام خامنهای مدّظلّهالعالی در مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح؛ ۱۴۰۱/۷/۱۱.
📎 #بیانات_امام_خامنه_ای
📎 #اغتشاشات
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ فرق سادات با علویون چیه؟ به چه کسانی سادات و به چه کسانی علویون می گویند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
149.4K
⭕️ سوال
❓دست گذاشتن روی قبر درگذشتگان برای فاتحه خواندن آیا لازم و واجب است؟ یا با سنگریزه ضربه زدن روی سنگ آیا از آداب زیارت اهل قبور است یا هردو خرافه است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌هشدار مرحوم آیت الله #ناصری دربارهی رهبر معظم انقلاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
📘رمان امنیتی «یک و بیست»
این رمان به جزئیات شهادت حاج قاسم سلیمانی و رویارویی فوق العاده جذاب نیروهای اطلاعاتی ایران با سرویس امنیتی اسرائیل میپردازد.
📙رمان امنیتی سوژه ترور
این رمان به همکاری سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل با داعش برای ترور یک دانشمند هستهای و چند تن از مردم بیگناه در قلب تهران میپردازد، که نیروهای امنیتی با طراحی یکی از پیچیدهترین عملیاتهای چند سال اخیر سعی در خنثی سازی این توطئه به بهترین شکل ممکن دارند.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سلطنت وحی
🔹 #عقل ما در برابر وحی اصلاً قابل قیاس نیست؛ عقل در برابر نقل است. هرگز نه نقل در برابر وحی است نه عقل! نقل، دلیلی است كه زراره چنین گفته, محمد بن مسلم چنین گفته و مانند اینها که اینها كاشف از فرمایشات اهل بیت (علیهم السلام) هستند اما آنچه خود آن ذوات قدسی می یابند، آن #نور است آن یك امر یقینی است آن با #علم_شهودی است و معصومانه است. عقل در برابر نقل است نقل در برابر عقل است و هرگز اینها را در برابر وحی نمی سنجند.
🔹 این شعر جناب حكیم سنایی بارها خوانده شد ایشان می فرمایند:
مصطفی اندر جهان آنگه كسی گوید كه عقل ٭٭٭ آفتاب اندر فلک آنگه كسی گوید سها
با بودِ پیغمبر در عالَم كسی اسم عقل را می برد؟! #عقل در مقابل نقل است فیلسوف در مقابل فقیه است، هیچ كسی در برابر پیغمبر نیست! او علم شهودی دارد نه حصولی, علم معصومانه دارد كه مخصوص اوست، آن وقت او می آید تمام این دفائن عقول را اثاره می كند. عقول خود انبیا را ذات اقدس الهی اثاره می كند آن وقت اینها عقول بشر را اثاره می كنند.
🔹 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) نقل كرده است كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در تمام مدت عمر به اندازه عقل خود با كسی حرف نزد: «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اَلْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ». مرحوم صدرالمتألهین اولین كسی است كه در این چند قرن اخیر #اهل_بیت (علیهم السلام) را استثنا كرده است، بعد مجلسی اول, بعد مجلسی دوم (رضوان الله علیهما) که اذعان کردند كه پیغمبر با هیچ كس به استثنای اهل بیت به اندازه كنه عقل خود سخن نفرموده است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 8
تاریخ: 1391/12/14
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حدیث روز 💠
💎 کثیفترین گناهان
🔻امام جعفر صادق عليهالسلام:
أقذَرُ الذُّنوبِ ثلاثةٌ: قَتلُ البَهيمةِ و حَبسُ مَهرِ المرأةِ و مَنعُ الأجيرِ أجرَهُ
◻️ كثيفترين گناهان سه گناه است:
كشتن حيوان بیزبان،
ندادن مهريه زن و
نپرداختن مزد كارگر.
📚 مكارم الأخلاق: ۱/۵۰۶/۱۷۵۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚سه کاهن
✍️مجید قیصری
💠 داستان سه کاهن به یک روز از زندگی پیامبر اکرم (ص) در سن چهار سالگی بازمی گردد. در این داستان حلیمه دایه پیامبر در تلاشی قابل توجه، سعی دارد تا جان پیامبر را از گزند کاهنانی نجات دهد که می خواهند بر اساس نشانه های ظاهری پیامبر خاتم (ص)، وی را در کودکی از بین ببرند.
🔹قیصری در مقدمه کوتاهی بر این رمان می نویسد: عاشورا بهانه ای شد تا شماس شامی را بنویسم. بهانه را منتهی الامال شیخ عباس قمی به دستم داد: روایت در روایت، ناب و خواندنی. داستان موسای دیگر و این آخری تا این ساعت، سه کاهن، نیز فرزند همین کتاب اند. کتاب شیخ پر از بهانه است و من هم بهانه جو.
🔸قیصری داستان خود را با عبارات منقطع و جملات کوتاه و پرضرب آغاز می کند و به جلو می برد. بر همین اساس بخش عمده ای از این داستان نیز با دیالوگ های حلیمه و اطرافیان او جلو می رود. اما نویسنده با شگردی قابل توجه هیچ کدام از این دیالوگ ها را از زبان پیامبراکرم (ص) بازگو نمی کند. او درحقیقت سعی دارد تا پیامبر را از زبان اطرافیانش توصیف کند.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 منادی آزادی
🔸 ﴿وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾؛ این زنجیری که در دست و پای اینهاست حضرت باز می کند. حالا آداب و سُنن جاهلی است که به عنوان زنجیر هست یا استعمار و استثمار و استکبار و استحمار بیگانه هاست که #زنجیر_سیاسی_و_اخلاقی است که در دست و پای اینهاست، به هر تقدیر فرمود إصری که در اعضا و جوارح اینها دست و پای اینها را بَست و آن غُل هایی که در گردن اینهاست را برمی دارد. اگر #استثمار است، اگر #استعمار است، اگر #استعباد است، اگر #استحمار است، همه این عناوین رَذل چهارگانه، یا زنجیری است در دست و پا یا غُلی است در گردن؛ کار پیغمبر این است که هم این «إصر» را بر می دارد و هم آن «غُل» را.
🔸 گاهی هم ممکن است برخی از آداب و سُنن جاهلی دست و پا گیر باشد، قیود و توهّم، دست و پا گیر باشد؛ همین اعتقاد به شانس، اعتقاد به فال گیری، اعتقاد به کف بینی، اینها یک سلسله زنجیرهای آداب و سُنن باطلی است که دست و پاگیر است. دین بر اساس حق و عقل و عدل، این زنجیرهای دست و پاگیر را که #آداب_و_سنن باطل است از اینها گرفته است. نحس دانستن دختر و فرق گذاشتن بین دختر و پسر هم جزء سنن جاهلی بود. یک سلسله سُنن بود که إصر و زنجیر دست و پاگیر بود، غُل و زنجیر گردن گیر بود، پیامبر اینها را برداشت: ﴿یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾.
#میلاد_رسول_رحمت_محمد_مصطفی_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#هفته_وحدت
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فتح جلسه 9
تاریخ: 1395/03/12
🔰 @p_eteghadi 🔰
نقدی بر جناب پناهیان در مورد انتقام ایرانیان از رژیم اسرائیل !!!!
🤔#پرسش :
❓حجه الاسلام پناهیان: چیزی به نابودی رژیم صهیونیستی باقی نمانده است/ براساس روایات، ایرانی ها اسرائیل را قبل از ظهور نابود خواهند کرد ❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد توجه جناب پناهیان قرار گرفته است , آیه ای از قرآن در مورد یهودیان بنی اسرائیل است که می فرماید :
"ما به بنى اسرائيل در كتاب (تورات) اعلام كرديم كه دو بار در زمين فساد خواهيد كرد، و برترى جويى بزرگى خواهيد نمود - هنگامى كه نخستين وعده فرا رسد مردانى پيكار جو را بر شما مىفرستيم (تا سخت شما را در هم كوبند حتى براى بدست آوردن مجرمان) خانهها را جستجو مىكنند، و اين وعدهاى است قطعى.... و هنگامى كه وعده دوم فرا رسد (آن چنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورتهايتان ظاهر مىشود و داخل مسجد (اقصى) مىشوند، همانگونه كه در دفعه اول وارد شدند، و آنچه را زير سلطه خود مىگيرند درهم مىكوبند! " " ... فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيرا " ( اسراء ٤ _ ٧ )
❕در این که مقصود از دو فساد بنی اسرائیل و انتقام خداوند از آنان دقیقا چه وقایع و حوادثی است , بالخصوص نقلی در روایات شیعه وارد نشده است , اما برخی از مفسرین در این رابطه می گویند :
" آنچه از تاريخ بنى اسرائيل استفاده مىشود اين است كه نخستين كسى كه بر آنها هجوم آورد و بيت المقدس را ويران كرد، بختالنصر پادشاه بابل بود، و هفتاد سال بيت المقدس به همان حال باقى ماند، تا يهود قيام كردند و آن را نوسازى نمودند، دومين كسى كه بر آنها هجوم برد قيصر روم اسپيانوس بود كه وزيرش" طرطوز" را مامور اين كار كرد، او به تخريب بيت المقدس و تضعيف و قتل بنى اسرائيل كمر بست، و اين حدود يكصد سال قبل از ميلاد بود. بنا بر اين ممكن است دو حادثهاى كه قرآن به آن اشاره مىكند همان باشد كه در تاريخ بنى اسرائيل نيز آمده است، زيرا حوادث ديگر در تاريخ بنى اسرائيل آن چنان شديد نبود كه حكومت آنها را به كلى از هم متلاشى كند، ولى حمله بختالنصر، قدرت و شوكت آنها را به كلى درهم كوبيد، اين تا زمان" كورش" ادامه داشت، و پس از آن بنى اسرائيل مجددا به قدرت رسيدند و اين وضع ادامه داشت تا بار ديگر قيصر روم بر آنها هجوم برد و حكومتشان را متلاشى كرد و اين دربدرى هم چنان ادامه يافت "
📚تفسير الميزان جلد 13 صفحه 46.
▫️طبری از علمای اهلسنت نقل مىكند كه پيامبر ص فرمود:
" مراد از فساد اول قتل حضرت زكريا و گروهى ديگر از پيامبران، و منظور از وعده نخستين، وعده انتقام الهى از بنى اسرائيل به وسيله" بختالنصر" مىباشد، و مراد از فساد دوم شورشى است كه بعد از" آزادى بوسيله يكى از سلاطين فارس" مرتكب شدند، و دست به فساد زدند، و مراد از وعده دوم هجوم" انطياخوس" پادشاه روم است. "
📚تفسیر طبری ذیل آیات مورد بحث
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕نقلهایی در روایات شیعه به عنوان تطبیق وارد شده است به این معنا که همانگونه که در بنی اسرائیل دو مرتبه فساد شد و خداوند از آنان انتقام گرفت , در امت اسلامی نیز دو مرتبه فساد می شود و خداوند توسط امام مهدی علیه السلام و یارانش که ایرانیان هم جزء آنان هستند , از مفسدین انتقام می گیرد !!!!
👌 بنابراین این روایات ارتباطی به آیه فوق الذکر ندارد , زیرا آیه فوق مربوط به بنی اسرائیل است , و همینطور روایات مورد اشاره لزوما ارتباطی به نابودی یهودیان توسط ایرانیان ندارد , اگر چه نابودی اسرائیل توسط ایران اسلامی قطعی است !!!!
❕در روایتی آمده است که امام صادق علیه السلام درباره آیه: «وَقَضَیْنَا إِلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا». فرمود: «منظور از مَرَّتَینِ و دو فساد , قتل علی بن ابی طالب و نیزه خوردن امام حسن علیه السلام است، «وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا» یعنی قتل امام حسین علیه السلام و «فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا» یعنی وقتی یاری دهنده خون حسین علیه السلام بیاید «بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ» یعنی که خدا قبل از ظهور حضرت قائم علیه السلام آنها را مبعوث میسازد و آنها هر ظالمی که به خاندان محمد ظلم کرده را یافته و میکشند «وَکَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا» یعنی خروج قائم علیه السلام «ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ» یعنی خروج امام حسین علیه السلام همراه هفتاد تن از یارانش، آنها کلاه خود زَراندود دو رو دارند و به مردم میگویند: این حسین است که خروج کرده است تا این که مؤمنان در این باره هیچ شکّی نداشته باشند و بدانند او دجّال و شیطان نیست و حجت قائم عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّرِیف در میان آنهاست، وقتی قلب مؤمنان به یقین میرسد که او حسین علیه السلام است، حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف جان به جان آفرین تسلیم میکند و کسی که او را میشوید و کفن میکند و حنوط میزند و او را در قبر میگذارد، حسین بن علی علیه السلام است؛ زیرا به دنبال هر امامی، امام میآید. " " «قتل علي بن أبي طالب (عليه السلام) و طعن الحسن (عليه السلام) وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً- قال- قتل الحسين (عليه السلام) فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما فإذا جاء نصر دم الحسين (عليه السلام) بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ قوم يبعثهم الله قبل خروج القائم (عليه السلام)، فلا يدعون وترا لآل محمد إلا قتلوه وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا خروج القائم (عليه السلام) ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ عليهم خروج الحسين (عليه السلام) ... "
📚الکافی ج ٨ ص ٢٠٦
❕بر همین اساس در تفسیر نمونه در مورد آیات سوره اسراء در مورد فساد بنی اسرائیل و روایات وارده در کتب شیعه می خوانیم :
"در روايات مختلفى مىبينيم كه آيات فوق بر حوادث تاريخ مسلمانان نيز تطبيق شده است از جمله فساد اول و دوم اشاره به قتل على ع و ضربه بر پيكر امام حسن ع است و يا منظور از بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ حضرت مهدى ع (قائم) و يارانش مىباشند. و در بعضى ديگر اشاره به جمعيتى گرفته شده است كه قبل از مهدى ع قيام مىكنند , پر واضح است كه هرگز مفهوم اين احاديث تفسير آيات فوق در محتواى لفظيش نيست، چرا كه اين آيات با صراحت تمام از بنى اسرائيل سخن مىگويد، بلكه منظور اين است كه مشابه همان برنامه در اين امت از فسادها و مجازاتها رخ مىدهد، و اين دليل روشنى است بر اين كه برنامه فوق هر چند در مورد بنى اسرائيل ذكر شده اما يك قانون كلى است در همه اقوام و ملل و يك سنت جارى عمومى است در طول تاريخ بشر ( که اگر بنی بشر فساد کنند باید منتظر انتقام الهی باشند ) "
📚تفسير نمونه، ج12، ص: 33
🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀 لبّیک یا خامنهای
🔹 آنان که به ظاهر، غم مردم دارند
🔸 هم نوکر و هم ریزهخورِ اغیارند
🔹 تیرِ همهشان خورده به سنگ؛ چون امّت ...
🔸 با رهبریِ خامنهای بیدارند
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
▫️سرانجام تحمل سختیها!
🔻لزوم وحدت و دوری از تفرقه در کلام #امام_علی_علیه_السلام
🚩 و در احوال خداباورانِ پيش از خود، تدبّر كنيد كه در گاه آزمايش [الهى ]چگونه بودند؟ آيا پيش از همه مردمان، بار مشكلات بر دوش آنان نبود و بيش از همه بندگان، در گرفتارى نبودند و بيش از همه مردم دنيا در تنگنا به سر نمى بردند؟! فرعون ها[ ى زمانشان ] آنان را به بردگى كشاندند و بدترين شكنجه ها را بر آنها روا داشتند و انواع تلخى ها را به كامشان ريختند و پيوسته، خوار و مقهور بودند؛ نه چاره اى براى سرپيچى مى يافتند، نه راهى براى دفاع از خود.
🚩 و سرانجام، چون خداوند سبحان ديد كه در راه محبّت او، جانانه آزارها را تحمّل مى كنند و از بيم او ناملايمات را به جان مى خرند، برايشان از تنگناهاى بلاها، گشايشى قرار داد و خوارى آنان را به عزّت، و هراسشان را به آرامش تبديل كرد و سلاطينى حكومتگر و پيشوايانى هدايتگر شدند و از جانب خداوند، چنان كرامتى شامل حالشان شد كه خيال آن را هم در سر نمى پروراندند.
📚 بخشی از خطبه ۱۹۲ (قاصعه) نهج البلاغه
#هفته_وحدت
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_اعتقادی
✍ امیرالمومنین مولی علی علیه السلام در نامهای که به یکی از استانداران خود نوشتهاند، به نحوه برخورد با معترضین اشاره کردهاند. این اوامر الهی حضرت، بهترین الگو برای حاکمان اسلامی است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_اخلافی
❓از کجا بفهمیم از چشم خدا افتادیم یا نه؟
🎙 استاد مرحوم فاطمی نیا
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ مگه میشه حجاب اختیاری باشه؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚اسرار خاندان محمد✨
📌ترجمه هایی از مجموعه روایات و مطالب «کتاب سلیم» بن قیس هلالی. این شخصیت چنانکه از منابع تاریخی و رجال بر میآید، از یاران ائمه بوده و کتاب خود را بر امام سجاد و امام باقر عرضه کرده است. کتاب سلیم همواره مورد بحث عالمان شیعه بوده است. نعمانی آن را اصلی از بزرگترین کتابهای اصول شیعه دانسته در مقابل شیخ مفید در صحت و وثوق آن تردید کرده است. در این کتاب روایات زیادی درباره حوادث بعد از مرگ پیامبر و غصب خلافت از زبان شاهدان عینی نقل و سیره و رفتار صحابه و شیخین مورد نقد و جرح شده است. کتاب سلیم از طریق ربان بن ابی عیاش و حمادبن عیسی و دیگران محدثان شیعه روایت شده است.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث
💠امام جواد(ع): اینگونه مباش که در ظاهر دوست خدا باشی و در نهان دشمن او.
📒بحار؛۷۸:۳۶۵
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان #احکام
💢طریقه محرمیت فرزند خوانده💢
اگر كودك، دختر شيرخواره باشد، از راههاى زير بين او و مرد (پدر خوانده) محرميت ايجاد مىشود:
1- شير همسر انسان را بخورد، كه در اين صورت دختر رضاعى مرد مىشود.
2- شير مادر مرد را بخورد، كه در اين صورت خواهر رضاعى مرد مىشود.
3- شير خواهر مرد را بخورد، كه دختر خواهر رضاعى مرد مىشود و يا شير دختر خواهر مرد را بخورد.
4- شير زن برادر مرد را بخورد، كه دختر برادر رضاعى او مىشود و يا شير دختر برادر او را بخورد.
5- اگر شيرخوار نباشد يا اگر شيرخوار است، افراد مذكور وجود ندارند مىتوان بوسيلۀ صيغۀ نكاح موقت بين دختر و پدر مرد يا پدر بزرگ او محرميت ايجاد كرد. كه در اين صورت اين دختر، زن باباى مرد مىشود، ولى بايد توجه داشت كه اگر دختر نابالغ باشد نكاح مذكور بايد به اذن ولىّ شرعى او باشد. و در صورت نبودن ولىّ، بايد از مجتهد جامع الشرائط اذن گرفت. و در هر صورت نبايد صيغۀ محرميت براى دختر بچه مفسده داشته باشد. بلكه رعايت مصلحت او لازم است. كما اينكه اگر دختر بالغ باشد اذن پدر يا جد پدرى به احتياط واجب معتبر است.
و اگر كودك پسر و شيرخوار باشد، از راههاى زير مىتوان بين او و زن (مادر خوانده) ايجاد محرميت كرد:
1- شير همان زن را بخورد، كه فرزند رضاعى او مىشود.
2- شير مادر زن را بخورد، كه برادر رضاعى زن مىشود.
3- شير خواهر زن را بخورد، كه پسر خواهر رضاعى زن مىشود يا شير دختر خواهر زن را بخورد.
4- شير زن برادر زن را بخورد، كه پسر برادر رضاعى زن مىشود يا شير دختر برادر زن را بخورد.
5- اگر پسر شيرخوار نباشد و مادر خوانده، مادر بدون شوهر داشته باشد و او را به عقد دائم يا موقت پسر در آورند، پس از دخول به او مادر خوانده، ربيبۀ او مىشود و به او محرم مىشود.
🔰 @p_eteghadi 🔰