eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 وحدت شیعه و سنّی یعنی چه؟ 🔷 مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید، یک مذهب [باشد]؛ نه، این قطعاً مراد نیست. 🔶 وحدت جغرافیایی هم نیست؛ مثل آن چیزی که در دهه‌های شصت میلادی و هفتاد میلادی، بعضی از کشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا کردند و اعلام کردند یکی هستند، که نشد و نمی‌شود و امکان ندارد؛ مراد این هم نیست. ✅ مراد از وحدت، وحدت در حفظ منافعِ امّت اسلامی است. مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار. بیانات حضرت امام خامنه‌ای در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی؛ 1401/07/22. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ فرق احد و واحد در رابطه با خداوند متعال چیست؟ 🔰 واژه «احد» از همان ماده «وحدت» است، و لذا بعضى «احد» و «واحد» را به يك معنى تفسير كرده‌‏اند و معتقدند: هر دو اشاره به آن ذاتى است كه از هر نظر بی‌نظير و منفرد می‌باشد، در علم يگانه است، در قدرت بی‌مثال است، در رحمانيت و رحيميت يكتا است، و خلاصه از هر نظر بى نظير است. ✳️ ولى بعضى عقيده دارند كه ميان احد و واحد فرق است؛ «احد» به ذاتى گفته می‌شود كه قبول كثرت نمی‌كند، نه در خارج و نه در ذهن، و لذا قابل شمارش نيست و هرگز داخل در عدد نمی‌شود، به خلاف «واحد» كه براى او دوم و سوم تصور می‌شود، يا در خارج، يا در ذهن، و لذا گاه می‌گوییم احدى از آن جمعيت نيامد، يعنى هيچ‌كس نيامد، ولى هنگامى كه می‌گوییم، واحدى نيامد ممكن است دو يا چند نفر آمده باشند. 🔺 ولى اين تفاوتی که بیان شده با موارد استعمال آن در قرآن مجيد و روایات چندان سازگار نيست؛ زیرا در قرآن هم احد و هم واحد در مورد خداوند متعال استفاده شده است. 🔶 از بعضی از روایات نیز استفاده می‌شود که «احد» اشاره به بساطت ذات خداوند در مقابل اجزای تركيبيه خارجيه يا عقليه (جنس و فصل، و ماهيت و وجود) دارد، در حالى كه واحد اشاره به يگانگى ذات او در برابر كثرات خارجيه می‌باشد؛ یعنی «احد» است، پس ترکیب ندارد؛ «واحد» است، پس دومی ندارد. 🌐 در نتیجه: می‌توان بین این اقوال جمع کرد و گفت: خداوند «احد» است؛ یعنی اولا: مرکب نیست و بسیط من جمیع الجهات است، ثانیا: او موجودی است که انسان‌ها از ادراك ذات او عاجزند و از احاطه به كيفيتش ناتوان، او در الهيت فرد است و از صفات مخلوقات برتر. ✅ لذا معنای ««قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» این است: بگو او خدایی است که جامع جمیع کمالات است و هیچ نقص، کمبود و نیازی ندارد، هم‌چنین او خدایی غیر مرکب و بسیط و موجودی است که مخلوقات از درک او عاجزند و در صفات و ویژگی‌ها منحصر به فرد است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
257.8K
⭕️ سوال سلام ،چرا هر وقت فقر بیاد دین میره اینکه خیلی زشته آدم تاوقتی خونش شیک باشه، ماشینش خوب باشه یا غذای خوب بخوره دینداری میکنه و در فشار های اقتصادی بی دین باشه؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️سوال ⁉️ چرا شیطان نتوانست از دستور خدا سرپیچی کند؟ ✍️ اگر شیطان از فرشتگان بوده مگر اختیار از خود داشته که توانسته از فرمان خدا سرپیچی کند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ⁉️ آیا اسلام قائل به کتک زدن زنان است؟ ✍️ طبق آیه 34 سوره نساء مرد می تواند همسر خود را کتک بزند؟!!! 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ وحدت شیعه و سنّی به چه معناست؟ ✅ مراد از وحدت، وحدت در حفظ منافعِ امّت اسلامی است. 🔶 اوّل تشخیص بدهیم منافع امّت اسلامی کجا است، در چیست؛ بعد در این زمینه، ملّت‌ها با هم توافق کنند. دولت‌ها هم اگر چنانچه ان‌شاء‌الله به این راه هدایت بشوند، خدا دل‌هایشان را به این سمت بکشاند، در جهت منافع امّت اسلامی توافق کنند. 🔷 ببینند امّت اسلامی، امروز به چه احتیاج دارد، با چه کسی باید دشمنی کرد، با چه کسی بایستی چه جوری دشمنی کرد، با چه کسی باید دوستی کرد و چه جوری دوستی کرد. ✍️ بیانات امام خامنه‌ای؛ 22/07/1401. 🔰 @p_eteghadi 🔰
8.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📌 شخصی که از فقر به امام صادق علیه السلام شکایت کرد و پاسخ جالب حضرت به او 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠رسول اکرم(صلى الله عليه و آله) : هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده بگیرد و در کار آن‌ها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد. 📚 کنزالعمال ج ۶ ، ص ۲۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
اقتدای به کافر در نماز جماعت !!!! 🤔 : ❓نزد روافض : اگر امامِ نمازِ جماعت یهودی باشد ، و به سوی قبله هم نباشد ، نماز صحیح است و نیاز به اعاده ندارد ‼️‼️ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‌ فِي قَوْمٍ خَرَجُوا مِنْ خُرَاسَانَ أَوْ بَعْضِ الْجِبَالِ وَ كَانَ يَؤُمُّهُمْ رَجُلٌ فَلَمَّا صَارُوا إِلَى الْكُوفَةِ عَلِمُوا أَنَّهُ يَهُودِيٌّ قَالَ لَا يُعِيدُونَ. وَ كَذَلِكَ إِنْ صَلَّى بِهِمْ إِلَى غَيْرِ الْقِبْلَةِ لَا يَجِبُ عَلَيْهِمْ إِعَادَةُ الصَّلَاةِ. 🛎تــــــــرجــــــمـــــه : امام صادق دربارۀ گروهى كه از خراسان يا از برخى از مناطق كوهستانى خارج شده بودند و مردى بر آنان امامت مى‌كرد، وقتى به كوفه رسيدند، متوجّه شدند كه آن شخص يهودى است، گفتند: لازم نيست نماز را اعاده كنند. 💡مجلسی در تعلیق میگوید : و همچنین اگر این نماز به سمت قبله هم نباشد ، واجب نیست نماز را اعاده کنند و نماز شان صحیح است 📚الکافي جلد۳ صفحه۳۷۸ _ ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار ج٤ ص٧٢٤ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🕌 این چه نمازی است که امامِ جماعتِ آن کافر و به سمت قبله نیز نمیباشد؛ اما صحیح و بلا اشکال است و نیاز به اعاده هم ندارد ؟؟⁉️ 💠💠 👌چنان که در روایت مورد اشکال معاند آمده است , اگر انسان به نیت آنکه امام جماعت مسلمان است و به طرف قبله نماز می خواند , به او اقتدا کند و بعد از نماز متوجه شود که امام جماعت کافر بوده و رو به قبله هم نماز نخوانده است , در این صورت بر ماموم واجب نیست که نمازش را اعاده کند و دوباره بخواند . 📚وسائل الشیعه ج ٨ ص ٣٧٤ باب ٣٧ _ ص ٣٧٥ باب ٣٨ ❕این عدم اعاده نیز بازگشت می کند به شریعت آسان اسلام و اینکه در صورتی که انسان از روی خطا و جهل تکلیفش را ناقص انجام دهد , خداوند بر او سخت نمی گیرد , چنان که پیامبر گرامی اسلام فرمود : "[تكليف و مسئوليت در برابر] نُه خصلت، از امّت من برداشته شده است: خطا، فراموشى، آنچه نمى‏دانند، آنچه توانش را ندارند، آنچه بِدان ناچارند، آنچه به زور بِدان وادار مى‏شوند .... " وُضِعَ عن امّتي تِسعُ خِصالٍ: الخَطاءُ، والنِّسيانُ، وما لا يَعلَمونَ، وما لا يُطيقُونَ، وما اضطُرُّوا إلَيهِ، وما استُكرِهُوا علَيهِ ... " 📚الكافي: ج 2 ص 463 ح 2 ❕علمای اهلسنت هم مضمون روایت فوق را از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده اند که فرمود : " از امّت من [مسئوليت و تكليف در برابر] خطا و فراموشى و آنچه بِدان مجبور شده‏اند، برداشته شده است. " " رُفِعَ عن امَّتي الخَطَأُ والنِّسيانُ وما استُكرِهُوا علَيهِ. " 📚الاستذکار , ابن عبد البر ج ٤ ص ٣٧٩ _ فتح الباری ج ٣ ص ٨٢_ الجامع الصغیر ج ٢ ص ١٦ _ سنن ابن ماجه ج ٣ ص ٤٤٤ ❕یا فرمود : " خداوند، هيچ گاه بنده‏اى را به سبب كارى كه از روى خطا يا اجبار انجام دهد، عذاب نمى‏كند. " " لا يُعَذِّبُ اللَّهُ عَبداً على‏ خَطأٍ ولا استِكراهٍ أبَدا " 📚تاریخ بغداد ج ١٠ ص ٤٦ _ کنز العمال ج ٤ ص ٢٣٦ 👌بنابراین و طبق این روایات شیعه و سنی , در موضوع اقتدای به کافر در بحث امام جماعت هم , چون انسان به خطا و اشتباه رفته است لذا مورد تنبیه و مواخذه خداوند قرار نگرفته و دیگر نیازی به اعاده نمازش ندارد . ❕ وهابی به جای آنکه موضوع مورد بحث از روایت شیعه آن هم در هنگام خطا و اشتباه را مورد اشکال قرار دهد بهتر است پاسخ این مساله را بدهد که چگونه خودشان معتقدند که انسان می تواند با اختیار و از روی آگاهی به افراد فاسق و فاجر در نماز جماعت اقتدا کند ?!!!! ❕علمای اهلسنت از پیامبر اسلام نقل می کنند که فرمود : " نمازهای واجب خود را به جماعت بخوانید , خواه امام جماعت عادل باشد , خواه فاسق و فاجری که مرتکب هر گناه کبیره ای گردیده باشد " " عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: «الصَّلَاةُ الْمَكْتُوبَةُ وَاجِبَةٌ خَلْفَ كُلِّ مُسْلِمٍ؛ بَرًّا كَانَ أَوْ فَاجِرًا، وَ إِنْ عَمِلَ الْكَبَائِرَ». " 📚سنن ابی داود ج ١ ص ١٦٢ ❕یا نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود : " نماز پشت سر هر انسان فاسق و یا غیر فاسقی , از اصول دین است " " قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من أصل الدين الصلاة خلف كل بر وفاجر " 📚سنن الدار قطنی ج ٢ ص ٥٧ ❕علمای مذاهب اهلسنت چون حنبلی و حنفی و شافعی نیز فتوا می دهند که می توان به امام جماعت فاسق و فاجر اقتدا کرد : 📚المجموع ج 4: ص 253، و المحلى ج 4: ص 214، و بدائع الصنائع ج 1: ص 156، و فتح العزيز ج 4: ص 330. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ✳️ انتظار فرج داشتن یعنی... ✍ انتطار ظهور یعنی چه؟ «افْضَلُ الْاعْمالِ انْتِظارُ الْفَرَجِ‏» یعنی چه؟ بعضی خیال می‌کنند اینکه افضل ، است، به این معناست که انتظار داشته باشیم (عجّل الله تعالی فرجه) با عده‌ای که خواص اصحابشان هستند یعنی سیصد و سیزده نفر و عده‌ای غیرخواص ظهور کنند، بعد دشمنان اسلام را از روی زمین بردارند، امنیت و رفاه و آزادی کامل را برقرار کنند، آن‌وقت به ما بگویند بفرمایید! ما انتظار چنین فرجی را داریم و می‌گوییم افضل اعمال هم انتظار فرج است! (یعنی بگیر و ببند، بده به دست من پهلوان!) نه، انتظار فرج داشتن یعنی انتظار و و احیاناً ، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همه‌ی کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره‌گیری شد، آن‌وقت من می‌آیم! 👤 📚 از کتاب ص ۱۷۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
13.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال با این حال که شیطان خدا را خوب می شناخت علت نافرمانی او از دستور الهی چه بود؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰