دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
✅بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.
✅خدا در این روز مرا به زیور پوشش و عفت بیارای و به جامهی قناعت و کفاف بپوشان و به کار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز به نگهداری خود ای نگهدارنده آنان که میترسند
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چگونه می توان نگهبان خوبی برای دل بود؟
💥باید اهل محاسبه نفس بود.
💥اصل محاسبه که یکی از ملزومات اخلاقی و از راههای مهم مبارزه با نفس اماره قلمداد میگردد، اساس تهذیب و تصفیه باطن است. انسان تا محاسبه نفس نکند، به عیوب خود پی نمیبرد، و تا به عیوب خویش آگاه نشود، در صدد اصلاح نفس بر نخواهد آمد.لذا امیرمؤمنان علی علیه السلام در فرمایشی فرمودند: «ثَمَرَةُ الْمُحَاسَبَةِ إِصْلَاحُ النَّفْس»،[1]؛«میوه و نتیجه حساب گری، اصلاح نفس است»
💐 امام صادق علیه السلام در بیانی طریقه محاسبه نفس را بیان فرمودهاند: «يا ابنَ جندب، حَقٌّ على كُلِّ مُسْلِم يَعْرِفُنا أنْ يَعرِضَ عَمَلَهُ في كلِّ يوم و لَيْلَة على نَفْسِهِ فَيَكُونُ محاسِبَ نَفْسِهِ، فَاِنْ رَأى حَسَنةً إِسْتَزادَ مِنْها و إنْ رَأى سَيِّئَةً اسْتَغْفَرَ مِنْها لِئَلاّ يُخُزى يَومَ القيمةِ»،[2]؛
💥 « اى پسر جندب، بر هر مسلمانى كه ما را مىشناسد، لازم است كه در هر روز و شب، اعمالش را بر خود عرضه بدارد و از نفس خود حساب بكشد؛ اگر كار خوبى در آنها يافت، بر آن بيفزايد و اگر كار زشتى يافت، طلب بخشايش نمايد تا در قيامت دچار رسوايى نگردد.»
💥طبق اين روايت، انسان بايد در محاسبه نفس خود توجه داشته باشد، که اگر كار خوبى انجام داده، و از عهده وظایف خویش برآمده، آنرا لطفی از جانب خدا بداند، و از او توفيق بخواهد كه آن امور را بيشتر انجام دهد، و اگر هم لغزش و خطایی در اعمال خود مشاهده نماید، در صدد توبه و تدارک بر آید.
💥مثلا، اگر عمل واجبی از او فوت شده، قضا نمايد يا اگر حقى از كسى ضايع ساخته، ادا كند و يا چنانچه كار زشت ديگرى انجام داده، آن را جبران نمايد.
📚پی نوشت:
[1].تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد،غرر الحكم و درر الكلم،ص329،دار الكتاب الإسلامي،قم،1410 ق
[2].ابن شعبه حرانى، حسن بن على،تحف العقول،ص301،: جامعه مدرسين،قم،1404 / 1363 ق
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
تفسیر آیات منتخب جزء دوازدهم قرآن کریم.mp3
6.19M
🔹فایل صوتی تفسیر آیات منتخب جزء دوازدهم
🔹حجت الاسلام حسینی قمی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
شخصي رو به نماز دعوت کنم و اون بعد از چند هفته به من بگه اثري از نماز توي خودم نديدم چي بهش جواب بدم؟
🌿به ایشان بگویید که اگر اثری نمی بینی، قطع و یقین بدان که نماز واقعی نخواندی! حقیقت اين است كه ما «نماز» نمىخوانيم. آنچه ما به جا مىآوريم، صورت ظاهرىاش شبيه نماز است و ما تنها اداى نماز را درمىآوريم!
🌿آنچه در حقيقت انسان را به خدا نزديك مىكند، اين است كه دل و قلبش با ذات خداوندگارى مرتبط شود. در واقع اين ظواهر بايد نمودى از آن توجه و ارتباط قلبى باشد. حقيقت و روح نماز، همان توجهات قلبى است و بدون آن، نماز كالبدى مرده است که هيچ بهره تكاملى و معنوى هم از آن نمىبريم.
🌿 اگر «نمازِ» حقيقى شد، آنگاه خواهيم ديد كه چه اثرها و بركتهايى، هم براى زندگى دنيا و هم براى ترقى و تكامل معنوى و روحى ما دارد.
🌿امام صادق علیه السلام با بيان حديثى قدسى، برخى از شرايط و آثار نماز مقبول را چنين ذكر فرمودهاند: «من نماز را از كسى قبول مىكنم كه در برابر عظمتم تواضع و فروتنى كند و خود را براى رضاى من از خواستههاى شهوانى نگه بدارد. روز خود را با ياد من سپرى كند و در مقابل آفريدگانم تكبّر و بزرگمنشى ننمايد.
🌿گرسنه را سير، برهنه را پوشيده، و مصيبتزده را ترحّم كند، و غريب را پناه بدهد. پس چنين فردى (كه نمازش قبول است) كسى است كه نور او مانند خورشيد مىدرخشد. من به او در تاريكىها نور، و در هنگام مواجهه با جهالتها بردبارى مىبخشم.
🌿او را به عزّت خود حفظ و به وسيله فرشتگانم حراست مىنمايم.او مرا مىخواند و من نيز پاسخ مثبتش مىدهم و از من چيزى مىخواهد و به او مىبخشم. چنين فردى مانند بهشتهاى فردوس نزد من است كه ميوه آن پژمرده نمىشود و حال آن تغيير نمىيابد.» (بحار الانوار، ج 78، باب 24، روايت 1، ص 285)
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نمیدانم چقدر نماز و روزه قضا دارم، چه کنم ؟
🔺حجت الاسلام حسینی قمی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
✳️اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.
✳️خدایا در این روز مرا به لغزشهایم مواخذه مفرما و عذر خبط و خطاهایم را بپذیر و مرا هدف تیر بلایا و آفتها قرار مده به حق عزّتت ای عزّت بخش مسلمانان
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا روزه بر صاحبان مشاغل سخت و طاقت فرسا واجب است؟
اگر فردی در صورت کار در ایام ماه مبارک رمضان توان روزه گرفتن را نداشته باشد و امرار معاش روزانه بستگی به کارش داشته باشد آیا مجوز برای افطار روزه میتواند باشد؟ این در صورتی است که اگر کار نکند مشکلی در روزه گرفتن ندارد؟
🌿آيت الله خامنه اي: صِرف ضعف مجوز براى ابطال روزه نيست و اگر مىتوانيد كار را ترك كنيد، بايد روزه بگيريد و اگر نمىتوانيد، هر وقت به حرج افتاديد مىتوانيد افطار نماييد ولى تا در حرج واقع نشدهايد، نبايد روزه را باطل كنيد.[۱]
🌿آيت الله مكارم شيرازي: سختي کار مجوز افطار روزه نمي گردد و چنانچه بتواند، بايد ساعت کاري خود را تغيير دهد و يا در ماه رمضان کارهاي سبک تري انجام دهد. در غير اين صورت، تنها مجوز افطار اين است که در برخي روزها (مثلا هفته اي ۳-۴ روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعي از شهر خارج و در آنجا افطار کند و برگردد. و تا ماه رمضان سال آينده قضاي آن را بجا آورد. شایسته است مومنین طوری برنامه ریزی کنند تا بتوانند اعمال واجب را به نحو احسن و اکمل به جا بیاورند چرا که وقوع ماه رمضان در تابستان خود نیز وسیله ای است برای آزمایش صبر وتحمل مومنین.[۲]
🌿آيت الله نوري همداني: این مجوز برای روزه خوردن نمی شود باید روزه بگیرد اگر ضعف بحدی شد که غیر قابل تحمل می باشد می تواند روزه را بخورد و بعدا قضا نماید.[۳]
🌿آیت الله وحید: اگر ضعف یا غلبه تشنگی منجر شود به ناتوانی از کاری که برای معاش لازم است و شخص متمکن از کار دیگری نیست افطار جایز است ولی واجب است در خوردن و آشامیدن بر مقدار ضرورت اکتفاء کند و از زائد بر ضرورت ، امساک نماید و روزه او باطل می شود و بعد از ماه مبارک قضاء آن را واجب است به جا آورد و چنین شخصی واجب است با نیت روزه وارد صبح شود و روزه را بگیرد و اگر آنچه را که گفته شد، اتفاق افتاد جایز است افطار کند و اگر بدون نیت روزه وارد صبح شود و افطار کند قضاء و کفاره بر او واجب است و معصیت کار است.
🌿آیت الله سیستانی: اگر روزه مانع کاری باشد که امرار معاش متوقف بر آن است مثلا موجب ضعف شود به گونه ای که امکان ادامه کار نباشد یا به حدی موجب تشنگی شود که قابل تحمل نباشد, پس اگر تغییر کار یا ترک ان در ماه مبارک رمضان ممکن باشد وبتواند زندگی را با مالی دیگر هرچند با قرض ادامه دهد, روزه بر او واجب است. ولی اگر این امر میسور نباشد, باید روزه بگیرد, ولی هنگام ضعف شدید می تواند بانوشيدن آب يا خوردن غذا بنا بر احتیاط واجب (فقط) به مقدار ضرورت ضعف خود را برطرف کند و خوردن بیش از آن مقدار اشکال دارد, و به احتیاط واجب باید بقیه روز را امساک کند، و باید بعد از ماه مبارک رمضان آن را قضا نمايد وکفاره بر او واجب نيست.
🌿آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال که با ترک کار به حرج می افتد، اگر نتواند به گونه ای(مثلا کار در شب یا خنک کردن فضای کار) روزه را بدون مشقت شدید بگیرد، گرفتن روزه واجب نیست وقضای آن را بعد از ماه رمضان بجا می آورد.در هر حال روزه خواری علنی و بی احترامی به ماه رمضان گناهی بزرگ است.[۴]
📚پی نوشت:
[۱]. استفتاء از طريق پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري / شماره استفتاء: ۱۴۱۶۰۸.
[۲]. استفتاء از طريق پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی / بخش استفتاءات.
[۳]. استفتاء از طريق پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت الله العظمی نوري همداني
[۴]. استفتاء از سایت مراجع عظام
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا انسان پس از توبه و پشیمانی از گناه باز احساس سنگینی و عذاب وجدان دارد؟
💐در پاسخ به این پرسش توجه به چند مطلب ضروري است:
۱. عذاب وجدان علامت بسیار خوبی است. حاکی از وجود ایمان در درون قلب است. حکایت از وجدان بیدار و حضور فعال نفس لوامه است. فکر گناه، مانند کابوس وحشتناکی بر روح گناه کار سایه میافکند. زنجیر اعمال گذشته همچون طوق سنگینی بر دست و پای او پیچیده است. احساس گناه و ندامت محصول ندای وجدان است. شاید سخن امام علی(ع) ناظر به این حالت نفسانی باشد که فرموده است: «یک ساعت شهوترانی اندوه طولانی را در بر دارد». برای رهایی از شکنجة وجدان، اسلام درهای توبه و استغفار و کفارات را به روی گناهکاران گشوده است.
۲. انسان هاي پاك و خدا جوي پس از عمل اشتباهي كه انجام مي دهند، نگران مي شوند و در پي رفع اشتباه و خطاي خود بر مي آيند. کسی که در گذشته گناهی مرتکب شده، مي تواند مدام به اين فكر كند كه در گذشته خام بوده و دچار اشتباه گشته است و با اين افكار مدام خود را آزار دهد!
💐و از طرفي مي تواند با عبرت از گذشته و قرار گرفتن در مسير درست به جبران آنچه اتفاق افتاده اقدام كند و از اين مسير خود را هرچه بيشتر به خدا نزديك كند، زيرا به فرموده قرآن كريم، خداوند توبه كنندگان را بسيار دوست مي دارد.
💐حال به نظرشما كدام يك از دو روش بالا منطقي و خدا پسند است؟
۳. احساس گناه، بدون سعي كردن در جهت جبران خطا و باز سازي روحيه آسيب ديده، دام ديگري است از سوي شيطان و این حالت يكي از مضرترين حالتهاي ممكن براي انسان است، و اسلام نيز از آن با عنوان نااميدي (قنوط از رحمت الهي) از درگاه خدا وند ياد كرده وآن را گناهي نابخشودني ميداند. لذا براي پيشگيري از آسيب هاي فوق، ابتدا بايد كوتاهي خود را پذیرفت و با توبه به درگاه الهي از اين حالت خارج شد و آرامش خود را باز يافت، زيرا همانطور كه ذكر شد خداوند توبه كنندگان را دوست مي دارد.
💐و برای به آرامش رسیدن باید به وعده خداوند اعتماد داشت و قلبا بپذیریم که خداند اشتباه ما را به خاطر توبه پذیرفته است، اگر این حس و این اعتماد را کسب کنیم حتما به آرامش می رسیم.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎تفسیر آیات منتخب جزء چهاردهم (شرح آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل)
🌎بیان شش پیام کلیدی در این آیه
🌎حجت الاسلام رفیعی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان
🌹اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ وَ أَسْأَلُکَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَکَ وَ لا أَعْصِیَکَ یَا جَوَادَ السَّائِلِینَ
🌹خدایا! امروز آنچه که خشنودی توست از تو مسئلت دارم
و از آنچه موجب آزار توست به تو پناه می برم
و امروز توفیق اطاعت و گناه نکردن را از تو می خواهم
ای بخشنده درخواست کنندگان
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
به چه دلیل مدعی ملاقات با امام زمان (ع) دروغگو است؟
✳️در مورد ارتباط و دیدار حضرت امام زمان(ع) در دوران غیبت كبری دو نظر وجود دارد:
۱ـ عدم امكان ارتباط
این گروه معتقدند در زمان غیبت كبری امكان ارتباط حضوری و تشرّف به محضر حضرت وجود ندارد، و كسی را كه ادعای دیدار كند، باید تكذیب كرد. مهم ترین و معتبرترین دلیل این گروه بر نفی رؤیت و مشاهدة امام عصر(ع) توقیعی است كه شش روز پیش از مرگ علی بن محمد سمری، آخرین سفیر خاص امام زمان(ع) از ناحیه حضرت صادر شده است. برابر این توقیع مدّعی مشاهده، دروغگو است و ادعای وی قابل پذیرش نیست. متن نوشته حضرت چنین است: "به زودی از شیعیان من خواهند آمد كسانی كه ادعای مشاهده و دیدن مرا بكنند.
✳️آگاه باشید هر كسی قبل از خروج سفیانی و صیحة آسمانی، ادعا كند كه مرا دیده است، دروغگوی افترا زننده است".[۱]
۲ـ امكان ارتباط
عده ای از علمای شیعه بر این باورند كه در غیبت كبری امكان ارتباط با امام زمان(ع) وجود دارد. دلیل این نظر را داستان های مشاهده حضرت و چند روایت ذكر می كنند. یكی از آن روایات این است: امام صادق(ع) فرمود: "صاحب این امر (امام زمان) به ناگزیز غیبتی دارد، و در دوران غیبت از مردم كناره میگیرد، و نیكو منزلی است مدینة طیبه و با سی نفر وحشتی نیست".[۲]
این حدیث دلالت دارد كه حضرت بیشتر در مدینه و اطراف مدینه است و سی تن از خواص با حضرت همراهند كه اگر یكی بمیرد، دیگری به جای او می نشیند. حال اگر كسی این نظر را بپذیرد، چاره ای جز توجیه توقیع مذكور نیست.
✳️موافقان نظریه امكان ارتباط می گویند: مراد توقیع شریف كه می فرماید:« مدعی دیدار دروغگو است»، شخصی می باشد كه ادعای تشرف و نیابت از طرف حضرت را نماید. نه كسی كه صرفاً توفیق تشرف یابد. همچنین كسانی كه توفیق تشرف یابند، ادعای تشرف نمی كنند، بلكه دیگران از اوضاع و احوال به این مسئله پی می برند. بنابراین، اصل دیدن امكان دارد، اما نقل آن جایز نیست یا اگر نقل شد، آن را باید تكذیب كرد، شاید برای این كه هر كس نیاید و ادعای دیدار با امام زمان(ع) و ارتباط با او را نكند.
✳️و ممكن است مراد از توقیع مذكور نفی ادعای اختیاری بودن مشاهده و ارتباط باشد؛ یعنی اگر كسی مشاهده و ارتباط را به اختیار خود ادعا كند، به این صورت كه هر وقت بخواهد خدمت امام(ع) شرفیاب میشود، یا ارتباط پیدا میكند، كذّاب و مُفتری است و این ادعا از احدی در غیبت كبری پذیرفته نیست،
✳️یا اینكه چنین كسی كه این سمت را به راستی داشته باشد، پیدا نخواهد شد؛ و اگر هم كسی آن را دارا باشد، از دیگران مكتوم میدارد، و به كسی اظهار و افشا نمینماید. علاوه بر این، پیرامون این توقیع، توضیحات دیگری نیز علمای اعلام دادهاند و دركتابهائی مثل «جنة المأوی» مرحوم محدث نوری نقل شده است.
✳️اجمالاً با این توقیع، در آن همه حكایات و وقایع مشهور و متواتر نمیتوان خدشه نمود، و بر حسب سند نیز، ترجیح با این حكایات است. اگر شما به كتابهائی مثل نجم الثاقب رجوع نماید، می بیند كه در این حكایات، وقایعی است كه هرگز شخص عاقل در صحت آنها نمیتواند شك كند. بنابراین، هم شرفیابی اشخاص به حضور آن حضرت ثابت است و هم كذب و بطلان ادعای كسانی كه در غیبت كبری ادعای سفارت و نیابت خاصّه و وساطت بین آن حضرت و مردم را مینمایند، معلوم است.
📚پی نوشتها:
[۱]. بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۵۱ و ۵۳ و ص ۳۱۸.
[۲]. اصول كافی، ج ۱، ص ۳۴۰، حدیث ۱۸.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 اولویتمان چیست؟ کار خدا یا کار خودمان؟
🌺حجت الاسلام سعیدی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
صله رحم تا چه حد واجب است؟ حتی با برادری که هر چقدر هم تلفن و پیامک به او می زنیم و مغرورانه همه را رد می کند و .. باید خودمان را کوچک کنیم و مدام تحمیل کنیم تا قطع رحم نکرده باشیم؟
🌸امام صادق میفرمایند: پیوند خویشاوندی خویش را حتی با جرعهای از آب محکم کن. بهترین راه برای خدمت به آنان این است که (حد اقل) از تو آزار و مزاحمتی نبینند. (1)
🌸البته باید روشن باشد که منظور از صله رحم، رفت و آمد روزانه نیست؛ صله رحم، حد مشخصی ندارد و می تواند با تلفن، نامه یا پیام از طریق واسطه و مانند آن باشد؛ ولی باید طوری باشد که قطع رحم گفته نشود.
🌸بعضی از فقها فرموده اند: مراد از صله رحم، این است که فرق گذارده شود بین رحم و اجنبی. صله ارحام، متوقف بر مراوده و رفت و آمد با ایشان نیست. با احوال پرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه یا با واسطه هم محقق می شود.
🌸البته در برخی مواقع، استثنائاتی دارد که بستگی به شرایط افراد دارد، از جمله:
1️⃣هر گاه کسى در صله رحم نسبت به بعضى از ارحامش به این نتیجه برسد که نه تنها از دیدنش خوشحال نشده، بلکه ناراحت مىشود یا هتک حرمت یا آزار انسان گردد، صله رحم واجب نیست. (2)
2️⃣ ارحامى که آشکارا گناهان مىکنند و یا هنگام رفتن به خانه آن ها موجب غیبت و دعوا و دلخوری می شود، اگر قطع رابطه موجب آگاهی آن ها می شود، لازم است قطع رابطه شود. (3) (البته در مورد پدر و مادر و خواهر و برادر، نیاز است در صورت وجود مشکل، مسئله جداگانه استفتا شود. ) دراین باره می توانید با بخش فقه و احکام مرتبط شوید و طبق نظر مرجع تقلیدتان عمل نمایید.
🌸هر چند در این باره برخی بزرگان مانند آیت الله خویی و تبریزی که قائل به عدم قطع ارتباط هستند و برای این صله رحم کیفیاتی خاص را در نظر گرفته اند و مضمون سخن ایشان بدین شرح است که :
🌸اگر ارتباط ما با بعضی از خویشان و رفت و آمد به منزلشان باعث ناراحتی آنها شود و یا باعث اهانت به ما شود باز وظیفه ی صله رحم از بین نمی رود و در اینصورت باید به روشهای دیگر که باعث چنین مشکلی نمی شود ارتباط حفظ شود مثلا بدون رفتن به منزل آنها تلفنی حال آنها را سالیانه جویا شویم و یا حتی غیر مستقیم به آنها توجه داشته باشیم و از دیگران احوال آنان را بپرسیم یا غیر مستقیم به آنان کمک کنیم چه کمکهای مالی و چه حمایت زبانی از آنان در مقابل دیگران.
🌸 به هر حال نباید با ارحام چون غریبه ها رفتار کرد و با وجود تمام بی محبتیها به هر نحو ممکن در مواقع مختلف ارتباط خود با آنان را نشان دهیم(4).
📚پى نوشت ها:
1. شیخ عباس قمی، سفینة البحار، ج 1، ص 514، دار الاسوة، تهران، 1422ق.
2. آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، ج 3، ص 69.
3. همان.
4. استفاده شده از صراط النجاة مرحوم تبریزی و خوئی ج 3 ص 294.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
تفسیر آیات منتخب جزء بیست و چهارم قرآن کریم.mp3
2.63M
🍀تفسیر آیات منتخب جزء بیست و چهارم (شرح آیه ۵۱ سوره مبارکه غافر)
🍀 خداوند متعال وعده نصرت و یاری دنیایی و آخرتی را به پیامبران و مومنان داده است
🍀حجت الاسلام رفیعی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷یک عمر بندگی خداوند ...
🔷حجت الاسلام عالی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا زماني که نمازميخوانیم، به ياد خيلي چيزها می افتیم؟
🔺در کتاب زمزم عرفان از قول آيت الله بهجت (ره) نقل شده که فرمودند:
🔺افکاري که به ذهن انسان خطور مي کند، يا با اختيار انسان است يا در اختيار انسان نيست؛ آنچه در نماز مهم است، بايد سعي کنيد به اختيار خود، فکرتان را به جاي ديگر منصرف نکنيد؛ اما اگر بدون اختيار باشد، ايرادي نيست و به محض توجه، دوباره بر نماز متمرکز شويد، تا کم کم در طول نماز حواستان جمع باشد.
🔺نکته مهم اين است که توجه داشته باشيم «کساني که نماز را با حضور قلب مي خوانند، يک دفعه به اين مقام نرسيده اند»؛ بلکه به تدريج مراحل کمال را پشت سر گذاشته اند تا به آن درجه عالي نايل گشته اند. پس بايد نماز را در هر حال و در هر شرايط و شکل ممکن خواند؛ ولي به تدريج در کسب حضور قلب بيش تر همت گماشت که رسيدن به کمال، امري تدريجي است.
🔺 برای از بین بردن عوامل حواسپرتی، آگاهی پیدا کردن از این عوامل هم می تواند کارساز باشد.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا خداوند خودش را در قرآن متبکر مي خواند؟
🌺 «کبر» نزد عالمان اخلاق، عبارت است از: حالتي که انسان خود را بالاتر از ديگري ببيند و بر اين باور باشد که از ديگران برتر است. اين خصيصه از بزرگ ترين صفات رذيله در انسان است.[1]
🌺«متکبر» از ماده «تکبر» به دو معنا است: يکى از آن معاني ممدوح و پسنديده است که در مورد خداوند به کار مى رود، و آن دارا بودن بزرگى و صفات پسنديده فراوان است، و ديگرى نکوهيده و مذموم است که در مورد غير خدا به کار مى رود، و آن حالتي که انسان خود را بالاتر و برتر از ديگري ببيند و بر اين باور باشد که از ديگران برتر است. و صفاتى را که ندارند به خود نسبت دهند. اولي پسنديده است و دومي در وصف عموم مردم است.[2]
🌺طبق تعريف ارائه شده از کبر و تکبر؛ تکبر صفتي از صفات خدا است؛ چون عظمت و کبريايي مختص ذات خداوند است، و هر بنده اي که تکبر کند در صفتي از صفات خدا با او به مقابله و منازعه برخاسته است. بنابر اين، از آن جا که عظمت و بزرگى تنها شايسته مقام خدا است، اين واژه به معناى ممدوحش تنها در باره او به کار مى رود، و هرگاه در غير مورد او به کار رود به معناى مذموم است.[3]
🌺در حديثى از امام صادق(ع) نقل شده است: «کبريا و بزرگى رداى خداوند است و هر کس بر سر اين ردا با او ستيزه و کشمکش کند، وى را در آتش سرنگون سازد».[4]
🌺مفسران قرآن کريم عموماً صفت تکبر در خدا را به عظمت و کبريايي معنا کرده اند؛ زيرا که کبريايى و عظمت و جلال مخصوص ذات بى زوال خداوند است و بزرگ تر و بالاتر از آن است که بتواند کسى در مقابل او اظهار بزرگى و منيّت نمايد.[5]
🌺خداوند از آن جهت متکبر است که در نهايت کبريا، عظمت و بزرگى است، و هر پديدهاى نسبت به ساحت او اظهار ذلت و خوارى مى نمايد.[6]
🌺خلاصه اين که متکبر بودن خداوند به معناي عظمت و بزرگي است؛ خداوند متکبر است؛ يعني بلند مرتبه است. اما در انسان وقتي گفته مي شود فلان شخص متکبر است؛ يعني خود را برتر و بالاتر از ديگران مي بيند و اين از صفات شيطاني و رذيله اخلاقي است؛ چرا که در تعاليم ديني آمده است، انسان مؤمن بايد در برابر مؤمنان و همنوعان خود متواضع باشد، نه متکبر.
📚پي نوشت ها :
[1] نراقي، محمد مهدي، جامع السعادات، ج 1، ص 328، اسماعيليان، قم، چاپ هفتم، 1386ش؛ نراقي، ملا احمد، معراج السعادة، ص 216، رشيدي، تهران، بي تا.
[2] راغب اصفهانى، حسين بن محمد، المفردات في غريب القرآن، ج 1، ص 696- 698، واژه «کبر».
[3] مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 23، ص 554، دار الکتب الاسلامية، تهران، 1374ش.
[4] مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج 83، ص 369، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404ق. «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَنْ عِنْدَهُ الْکِبْرِيَاءُ رِدَاءُ اللَّهِ فَمَنْ نَازَعَهُ شَيْئاً مِنْ ذَلِکَ کبه [أَکَبَّهُ] اللَّهُ فِي النَّارِ...».
[5] بانوى اصفهانى، سيده نصرت امين، مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج 12، ص 244، نهضت زنان مسلمان، تهران، 1361 ش؛ مغنيه، محمد جواد، تفسير الکاشف، ج 7، ص 295، دار الکتب الإسلامية، تهران، 1424 ق؛ حسينى همدانى، سيد محمد حسين، انوار درخشان، ج 16، ص 281، کتابفروشى لطفى، تهران، 1404ق.
[6] انوار درخشان، ج 16، ص 281.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁