eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قیامت حاضر 🔸 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود جهنم همچنین بهشت به شما شماست؛ این قدر نزدیک است! انسان تا نفسش بند آمد می ‌فهمد کجاست، هنوز جسد او را نَشُستند می ‌فهمد کجاست، معلوم می ‌شود این قدر نقد است! است، است، فرمود این از بند کفش شما به شما نزدیک ‌تر است، این نسیه نیست. 🔸 تعبیر قرآن کریم هم این نیست که ما قیامت را ایجاد می ‌کنیم، نه، قیامت الآن هست، آن گاه در آن روز، این بر می ‌خیزد. فرمود: ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ _ ﴿السّاعَةُ﴾ یعنی قیامت _ این هست، الآن موجود است؛ منتها آن روزی که است، می‌گویند این ساعت، قیام می ‌کند. ﴿یوْمَ یقُومُ النّاسُ لِرَبِّ الْعالَمینَ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ اْلأَشْهَادُ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکةُ صَفّاً﴾ است، ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ است، پس الآن هست؛ منتها آن روز، این نشسته بر می ‌خیزد. 🔸 خب پس است، اگر نقد شد هیچ کس نمی ‌تواند بگوید من یواشکی امضا کردم به کسی نگو یا حالا شما رفیق ما بودی این مالیات را کم بده! آدم باید باشد که بگوید حالا به کسی نگو، یعنی چه به کسی نگو؟! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/06/14 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 ویژگی های انسان مؤمن 🎙 استاد رفیعی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 جهاد تبیین در جنگ نرم 🎙 حجت الاسلام ماندگاری 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🛑 شما کدام طرف هستید؟! ✍️ مهمترین وظیفه هر مسلمانی، دفاع از ولی خدا است. همراهی با اهل بیت علیهم‌السلام به معنای آن است که ولایتمدار باشد و باید در راه برآورده شدن حوائج ولی خدا قدم بردارد. اگر کسی در راه دفاع از اهل بیت علیهم‌السلام سکوت کند، ناچار می‌شود در راه دشمن خدا قدم بردارد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ پيامبر اکرم(صلّي الله عليه و آله) فرمودند : ☘ اى على ، انسان صالح سه نشانه دارد : 👌 با عمل صالح، ميان خود و خداوند را اصلاح مى كند 👌 با علم ، دينش را اصلاح مى نمايد 👌 و براى مردم ، همانى را مى پسندد كه براى خود مى پسندد. 📚 ميراث حديث شيعه ، ج ۲ ، ص ۳۵ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘آسیب های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل 🔹کتاب «آسیب های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل» اثر مهدی مولائی آرانی است که به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۳۵ صفحه منتشر شد. 🔹برخی علت آسیب های اجتماعی را به کمبود دانش و آگاهی مردم نسبت می دهند و برخی دیگر بی اعتنایی عموم جامعه به همنوعان را از جمله دلایل آن بر می شمرند. وجود آسیب های اجتماعی پیامدها و تأثیراتی بر زندگی عمومی مردم و جامعه می گذارد که گاهی این تأثیرات تا سال ها بر پیکره فرد، خانواده و جامعه باقی می ماند و حل کردن آن کاری بس دشوار خواهد بود. 🔹در سالیان اخیر، سازمان ها و مؤسسات و افراد زیادی برای مدیریت مسئله «آسیب های اجتماعی» فعال شده اند. این کتاب می تواند مقدمه ای تلقی شود که هر نهاد و سازمان، قبل از ورود به این میدان، شناخت بیشتر و بهتری از نظریات و فعالیت های کنشگران پیدا کند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
«در اینكه قرآن كریم براى اثبات معجزه بودنش بشر را تحدى كرده هیچ حرفى و مخالفى نیست، و این تحدى، هم در آیات مكى آمده، و هم آیات مدنى، كه همه آنها دلالت دارد بر اینكه قرآن آیتى است معجزه، و خارق، ... تحدى ‏هایى كه در قرآن واقع شده، استدلالى را میمانند كه بر معجزه بودن قرآن و نازل بودن آن از طرف خدا شده‏ اند، و آیات مشتمله بر این تحدی ها از نظر عموم و خصوص مختلفند، بعضى ‏ها در باره یك سوره تحدى كرده ‏اند، نظیر آیه سوره بقره، و بعضى بر ده سوره، و بعضى بر عموم قرآن و بعضى بر خصوص بلاغت آن، و بعضى بر همه جهات آن.»[۱] 👇👇👇
«قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً؛[اسراء/۸۸] بگو: اگر انسانها و پریان (جن و انس) اتفاق كنند كه همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد هر چند یكدیگر را (در این كار) كمك كنند.» «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ؛[هود/۱۳] آنها مى ‏گویند: او به دروغ این (قرآن) را (به خدا) نسبت داده (و ساختگى است)! بگو: اگر راست مى ‏گویید، شما هم ده سوره ساختگى همانند این قرآن بیاورید و تمام كسانى را كه مى ‏توانید- غیر از خدا- (براى این كار) دعوت كنید!» «وَ إِنْ كُنْتُمْ فی‏ رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ؛[بقره/۲۳] و اگر در باره آنچه بر بنده خود [پیامبر] نازل كرده ‏ایم شك و تردید دارید، (دست كم) یك سوره همانند آن بیاورید و گواهان خود را- غیر خدا- براى این كار، فرا خوانید اگر راست مى ‏گویید.» علامه طباطبایی درباره عمومیت تحدی قرآن، در توضیح آیه ۸۸ اسراء (که در بالا ذکر شد) فرموده اند: « پس اگر تحدی هاى قرآن تنها در خصوص بلاغت و عظمت اسلوب آن بود، دیگر نباید از عرب تجاوز میكرد، و تنها باید عرب را تحدى كند، كه اهل زبان قرآنند، آنهم نه كرده اى عرب، كه زبان شكسته‏اى دارند، بلكه عربهاى خالص جاهلیت و آنها كه هم جاهلیت و هم اسلام را درك كرده ‏اند، آن هم قبل از آنكه زبانشان با زبان دیگر اختلاط پیدا كرده، و فاسد شده باشد، و حال آنكه مى ‏بینیم سخنى از عرب آن هم با این قید و شرطها بمیان نیاورده، و در عوض روى سخن بجن و انس كرده است، پس معلوم میشود معجزه بودنش تنها از نظر اسلوب كلام نیست. و همچنین غیر بلاغت و جزالت اسلوب، هیچ جهت دیگر قرآن به تنهایى مورد نظر نیست، و نمی خواهد بفهماند تنها در فلان صفت معجزه است مثلا در اینكه مشتمل بر معارفى است حقیقى، و اخلاق. فاضله، و قوانین صالحه، و اخبار غیبى، و معارف دیگرى كه هنوز بشر نقاب از چهره آن بر نداشته، معجزه است، چون هر یك از جهات را یك طائفه از جن و انس مى‏ فهمند، نه همه آنها پس اینكه بطور مطلق تحدى كرد، (یعنى فرمود: اگر شك دارید مثلش را بیاورید)، و نفرمود كتابى فصیح مثل آن بیاورید، و یا كتابى مشتمل بر چنین معارف بیاورید، مى ‏فهماند كه قرآن از هر جهتى كه ممكن است مورد برترى قرار گیرد برتر است، نه یك جهت و دو جهت.»[۲] [۱]. ترجمه المیزان، ج‏۱، ص: ۹۴. [۲]. ترجمه المیزان، ج‏۱، ص: ۹۴. 🔰 @p_eteghadi 🔰
حفظ قرآن از جمله کارهایى است که مورد سفارش پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم(ع) قرار گرفته است . و حتی افراد کم حافظه نیز به انجام آن دعوت شده اند. امام صادق علیه السّلام میفرمود: «كسى كه در باره قرآن رنج كشد و بسختى و كم حافظه‏گیش آن را حفظ كند دو اجر دارد.»[۱] و خیری بزرگ تر از قرآن وجود ندارد: رسول خدا (ص) فرموده: «هر كس كه خدا قرآن باو داد و چنان پندارد كه بمردى بهتر از او چیزى داده‏اند خیر بزرگى را كوچك شمرده و كوچكى را بزرگ دانسته است.»[۲] رعایت نکات ذیل شما را در این راه کمک مى کند: ۱. در همه کارها و به خصوص در این راه، از خداوند متعال کمک بخواهید؛ ۲. سعى کنید همیشه و مخصوصاً موقع حفظ با وضو باشید؛ ۳. قرآن را زیر نظر استاد حفظ کنید؛ ۴. حفظ قرآن را از جزء سى ام شروع کنید؛ ۵. در کار حفظ، مداومت داشته باشید؛ ۶. براى حفظ، برنامه ریزى داشته و بر ذهن فشار نیاورید؛ ۷. به مقدار کم، ولى خوب حفظ کنید؛ ۸. قرآن را زمانى که آرامش فکرى دارید، حفظ کنید؛ ۹. قرآن را در محلى آرام و بدون سر و صدا حفظ کنید؛ ۱۰. در کار حفظ، نظم داشته باشید؛ ۱۱. قرآن را موقع راه رفتن، حفظ نکنید؛ ۱۲. از یک قرآن مشخص با قطع متوسط و خط عثمان طه استفاده کنید؛ ۱۳. هنگام حفظ، آیه ها را با صداى متوسط قرائت کنید؛ ۱۴. سعى کنید موقع حفظ ترجمه آیه ها را نیز ملاحظه کنید؛ ۱۵. براى از بین بردن اشتباه هاى حفظى، آن چه را حفظ کرده اید، براى شخص دیگرى بخوانید؛ ۱۶. آیه هاى حفظ شده را همیشه تکرار کنید؛ ۱۷. به نوارهاى ترتیل گوش کنید؛ ۱۸. از غذاى مطبوع، مناسب و به موقع استفاده کنید. 👇👇
یکى از روش هاى حفظ آیه ها: آیه ها را (نصف صفحه یا کمتر) در نظر گرفته و چند بار از روى قرآن تلاوت کنید؛ سپس از اوّل، کلمه به کلمه تکرار کرده، به خاطر بسپارید. در روزهاى بعد، آیات جدید را حفظ و آیات قبلى را هم تکرار کنید. در حدود ۱۰ روز باید آیات را تکرار کرد. بعد از ۱۰ روز، لازم نیست که هر روز همان آیه ها تکرار شوند؛ بلکه هر هفته یک بار تکرار کافى است. و بعد از زیاد شدن آیات حفظ شده، هر روز مقدارى از آنها تلاوت شود؛ به طورى که در طول هفته همه محفوظات مرور گردد. روش حفظ شماره آیه ها: ابتداى آیه را در یک طرف کاغذ و شماره آیه را در مقابل آن بنویسید و همان طور که ترجمه لغات را حفظ مى کنید، شماره آیات را هم به خاطر بسپارید. حفظ قرآن با شماره آیه با این که زحمت بیشتر دارد، اما فوایدى نیز دارد، مثلاً: اگر حافظ در حین تلاوت، آیه اى را فراموش کند، معمولا با به یاد آوردن شماره آن، آیه نیز به خاطر او خواهد آمد. منابع: ۱. حافظ کلّ قرآن کریم ، محمود حاج ابوالقاسمى. ۲. چگونه قرآن را حفظ کنیم، شهریار پرهیزکار ۳. تفسیر المیزان، علامه سیدمحمدحسین طباطبایى(ره)، ج ۱۸، ص۶ - ۸. [۱]. الكافی، ج‏۲، ص: ۶۰۶. [۲]. الكافی، ج‏۲، ص: ۶۰۵. 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش: از کجا باید معتبر بودن یک حدیث را تشخیص دهیم؟ آیا درست است که امام صادق فرمودند نبودن دختر یا خواهر در خانه موجب راحتی و آسایش است؟ 👇👇👇
پاسخ: ۱. در پاسخ سؤال بخش اول که مطرح کردید باید به چند نکته دقت کرد. بررسی اعتبار و فهم مقصود یک حدیث، به تخصص ‌های مختلفی نیازمند است، مانند تسلط به زبان عربی و قواعد آن، اطلاع از مسائل تاریخی دوران صدور روایات، سندشناسی، منبع شناسی و ... پیشنهاد می‌ شود افرادی که این تخصص ‌ها را ندارند و یا فرصت یادگیری آن را به‌ صورت طبیعی نداشته‌ اند، به مقالات و کتاب ‌هایی که در شرح و تفسیر کلمات اهل‌بیت (علیهم ‌السلام) پرداخته ‌اند مراجعه کنند. ۲. در مورد بخش دوم سوال، منظور شما این حدیث است که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «آسایش مؤمن در سه چیز است خانه وسیعی که وضع خانوادگی و بدحالی او را از مردم پنهان دارد و همسر نیکوکاری که در کار دنیا و آخرت یارش باشد و دختر و یا خواهری که آنان را به مرگ یا ازدواج از خانه خود بیرون کند».(الکافی ج ۵ ص۳۲۸) درباره قصد و مفهوم این روایت نیز باید توجه کرد که امام صادق (علیه ‌السلام) در حال بیان چند ویژگی خوب برای مؤمن است، نخست خانه بزرگ و دوم همسر سازگار و مؤمن. پس باید ویژگی سوم نیز در همین فضا باشد، یعنی یک ویژگی خوب تفسیر شود. اگر ناموس یک مؤمن که شامل خواهر و دختر او می ‌شود نتواند ازدواج کند و یا مثلاً از خانه فرار کند و یا دزدیده شود و یا ... نمی ‌‌تواند برای او یک خوبی محسوب شود، اما اگر به مرگ طبیعی و یا با ازدواج از خانه بیرون برود قطعاً مؤمن آرامش روحی خواهد داشت. البته در مسئله مرگ، غم از دست دادن عزیز وجود دارد اما در مقایسه با اندوه مثل فرار دختر و یا خواهر از خانه، خیلی کمتر است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش: آیا با عطسه کردن شیطان فرار می‌کنه؟ پاسخ: چنین مطلبی در روایات وجود ندارد، اما در روایتی امام رضا (علیه السلام) می ‌فرمایند: «مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ قَالَ سَمِعْتُ اَلرِّضَا (عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ) یَقُولُ: اَلتَّثَاؤُبُ مِنَ اَلشَّیْطَانِ وَ اَلْعَطْسَهُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»(۱) «احمد بن محمد بن ابی نصر» گوید: از حضرت رضا (علیه السّلام) شنیدم که می ‌فرمود: دهن دره از شیطان است و عطسه از خدای (عزّوجلّ) است. احتمال دارد مطلبی که در سؤال مطرح کردید، برداشتی از این روایت باشد؛ یعنی چون عطسه یک چیز خدایی دانسته شده منجر به فرار شیطان می ‌شود. پی نوشت: ۱. کلینی، الکافی، دارالاسلامیه، ج۲، ص۶۵۴. 🔰 @p_eteghadi 🔰
گفته های کلینی و بخاری و ... که حدیث خوانده می شود، به جهت نقل قول بودن محل توجه است. به همین دلیل بخش هایی که در کتابهای حدیثی به عنوان گفتار شخصی نویسنده و غیر از نقل قول است، از حیث اعتبار و درجه ارزش، با بخش هایی که به عنوان حدیث نقل شده بسیار متفاوت است. بنابراین این گونه تعابیر برای اشاره به حدیث یک نوع مغالطه یا شیطنت است. البته ممکن است مطالبی جعلی و غیر واقعی در لا به لای احادیث راه یافته باشد، اما اولا این احتمال درباره تمام احادیث معنا ندارد. چون بعضی از احادیث متواتر هستند. (گویندگان آنها بسیار زیاد هستند) و تمام مطالب تاریخی متواتر یقین آور هستند و تردید در مورد آنها منطقی نیست. 👇👇👇
ثانیا نمی توان به دلیل احتمال وجود بعضی از مطالب جعلی ، تمام آنها را یکجا رها کرد. که این کار پاک کردن صورت مساله به جای حل کردن آن است. احتمال وجود احادیث جعلی، سبب شده در بین مسلمانان علومی چون رجال و درایه ایجاد شود که در آنها با مشخص کردن شاخصه هایی به ارزیابی صحت و سقم احادیث می پردازند. چرا که مسلمانان هرگز از احادیث بی نیاز نیستند و حدیث یکی از مبانی دینی اسلام است. و هیچ کس نمی تواند ادعای ایمان به قرآن را داشته باشد و احادیث معتبر را رها کند. چون قرآن در دهها آیه در کنار دستور به اطاعت از خدای متعال، دستور به اطاعت از پیامبر (ص) داده است. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ (۵۹ نساء)ای کسانی که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را، و اطاعت کنید پیامبر، و صاحبان امرتان را. و قطعا این دستور شامل حال تمام مسلمانان در تمام دوران ها می باشد. کما اینکه تلاش برای تفکیک بین اطاعت از خدا و اطاعت از رسول ص عمل کافران شمرده شده است: إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا (۱۵۰ نساء) همانا کسانی که به خدا و پیامبرانش کفر می ورزند و می خواهند میان خدا وپیامبرانش جدایی بیندازند؛ ومی گویند: «به بعضی ایمان می آوریم ؛ وبعضی را انکار می کنیم » ومی خواهند بین این (وآن) راهی (برای خود) برگزینند. و حتی مومنان حق ندارند، در مسائل زندگی شان نیز در مقابل خواست پیامبر ص ناراحتی قلبی داشته باشند: فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا (۶۵ نساء) نه، سوگند به پروردگارت که آنها ایمان نمی آورند، مگر اینکه در اختلافات خویش تو را داور قرار دهند، و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند و کاملاً تسلیم باشند. و این ها از آن روست که پیامبر ص هر چه می فرماید، به تعلیم الهی است وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى (ٰسورة النجم ۳ - ۴) واز روی هوای نفس سخن نمی گوید. این نیست جز آنچه به او وحی می شود (وبجز وحی چیزی نمی گوید) و پیامبر ص معلم وحی است: ارْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ (۱۵۱بقره) چنانکه پیامبری از خودتان در میان شما فرستادیم، که آیات ما را بر شما می خواند، و شما را پاک می گرداند، و به شما کتاب (قرآن) و حکمت می آموزد، و آنچه نمی دانستید به شما یاد می دهد. که بدون تعلیم او حتی کیفیت اقامه نماز علیرغم اهمیت بسیار آن و تکرارش در قرآن دانسته نمی شود. و تنها تفاوتی که بین مسلمانان در امر احادیث وجود دارد، آن است که شیعه استمرار وجود معلمی معصوم را لازم می داند. ولی اهل سنت به سراغ امثال ابوحنیفه، مالک و ... می روند و در هر جایی که مطلب برایشان روشن نباشد به قیاس و استحسان و ... پناه می برند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | برائت از انسان‌های پلید 🔹 اعلام برائت و اظهار تنفّر از ستمگران، بر جامعه ایمانی لازم است. ✍️ خدای متعال در سوره بروج، آیه 4 می‌فرماید: «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ؛ مرده باد صاحبان آن گودال [که مؤمنان را زنده‌زنده در آن سوزاندند]». 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓راهکار برای نجات تمام کشورهای جهان چیست؟ 🔰 پاسخ 🔸قرآن کریم علاوه بر داشتن آیاتی مخصوص مسلمانان، دستوراتی عمومی دارد که برای کل بشریت سودمند است. 🔸به‌عنوان نمونه یکی از راهکارهای قرآنی در زمینه سعادت فردی و اجتماعی عبارت است از: «وَ لَوْ اَنّ اَهْلَ القُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَكات مِنَ السَّماءِ والاْرضِ...»؛[1] «و اگر اهل شهرها و آبادی‌ها ایمان می‌آوردند و پرهیزکاری پیشه می‌کردند، یقیناً [درهایِ] برکاتی از آسمان و زمین را بر آنان می‌گشودیم». 🔹خداوند در این آیه به وضوح نزول بركات از آسمان و زمین که سبب گشایش در زندگی و رفع تنگناهاى اقتصادى و نزول نعمت می‌شود را در گرو ایمان و تقوا مى‌‌داند. 🔸اگر مردم به خداوند ایمان بیاورند و این ایمان در جامعه نمود پیدا کند، خداوند وعده داده که برکات از آسمان و زمین نازل می‌شود. برکات شامل باران رحمت، رفع بلا، نزول نعمت و حل مشکلات می‌شود. 📝پی‌نوشت [1]. سوره اعراف، آیه96. 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نگاه ناب 🔸 مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) سعی بلیغش در این بود که گذشته را به یاد ما بیاورد؛ اینکه گذشته را به یاد ما بیاورد، آینده را به خوبی تأمین می کند. این کتابی که ایشان در شرح نهج البلاغه نوشتند و کتاب های دیگری را که از زبان نوشتند، قسمت مهمّش در این است که ما را که روزی مهمان خدا بودیم در مشهد خدا بودیم در محضر خدا بودیم مخاطب خدا بودیم مستمع خدا بودیم بین ما و خدا سؤال و جوابی شد، این صحنه را به یاد بیاوریم. اگر این صحنه را به یاد بیاوریم ماسوای خدا برای ما بی ارزش است. 🔸 مرحوم در عین حال که تبلیغاتش، تألیفاتش، بنان و بیانش نسبت به آینده روشن بود؛ اما سعی بلیغش در این بود که را بیش از آنچه که دیگران می دانند کند. این شرح نهج البلاغه ایشان بخش وسیعی درباره این تذکره است که اگر انسان آنچه در درون دارد به یاد آن باشد، آن وقت راحتِ راحت است؛ وقتی آن صحنه را ببیند آن جلال و شکوه را ببیند، آینده را تأمین خواهد کرد. اگر این چنین باشد تأمین است تأمین است تأمین است و دیگر هیچ نگرانی نیست. 🔸 این راهی است که کمتر، رونده ها رفته اند؛ قسمت مهم تدریس، بنان و بیان، قلم و لسان علمای ما در تربیت نسل جوان یا غیر جوان، به آینده برمی گردد که اگر این کار را کردید دنیای شما اصلاح می شود، اولاً؛ در برزخ به بهشت برزخی می روید، ثانیاً و در قیامت وارد بهشت می شوید؛ اما درباره گذشته که شما چنین بودید، این را حفظ کنید، این در کلمات کمتر کسی پیدا می شود. اگر این چنین باشد آن وقت انسان نسبت به آینده راحت است؛ وقتی خود را بداند، این سرمایه، او را به پیش می برد. 📚 پیام به مناسبت سالگرد علامه جعفری تاریخ: 1400/08/18 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 هو الجواد 🔸 ذات اقدس الهی عالَم را خلق نكرد تا سودی ببرد، ذات اقدس الهی عالَم را خلق نكرد تا جودی بكند؛ او نه «تا سود» کار می کند نه «تا جود» کار می کند، بلكه است. ⏹ دیگران كه كار می ‌كنند یا برای سود است یا برای جود؛ یا این ساخت و ساز را می ‌كند برای اینكه بهره ببرد یا می‌ خواهد ثواب ببرد، این بیمارستان را می ‌سازد آن مسكن را برای طبقه محروم می سازد كه می ‌خواهد به وصف برسد به برسد؛ چون این سازنده، كمالش محدود است نه نامتناهی، یا می ‌خواهد سودی را كه ندارد ببرد یا جودی را كه نداشت، با این می‌ خواهد ثابت كند، ثواب ببرد و مانند آن. 🔸 كارِ غیر خدا بردار است یعنی می ‌شود گفت فلان موجود این كار را كرده است تا به فلان مقصد برسد چه نبی چه ولی چه غیر اینها؛ اما خدا كه كمالش نامتناهی است، چیزی را فاقد نیست، تا با كار، آن را به دست بیاورد كه اگر كار نكند و فیضی نرساند، به وصف جود متّصف نباشد و اگر این فیض را برساند، به وصف جود متّصف باشد. اگر _ معاذ الله_ این طور بود، خب این كمالش می ‌شد محدود، این می شد ممكن، دیگر واجب نبود. 🔸 بنابراین از آن جهت كه است خودش منزّه از آن است كه هدف داشته باشد، هدف داشتن خدا نقص است و از آن جهت كه حكیم است، صدر و ساقه فعل او با و منفعت و هدف و امثال ذلك همراه است. فعل, هدف دارد كه به مقصد می ‌رسد و مقصود خود را در آن مقصد می ‌یابد؛ خدا، منزّه از قصد داشتن است، لذا در سوره مباركه «ابراهیم» به زبان موسای كلیم فرمود: ﴿إِن تَكْفُرُوا أَنتُمْ وَمَن فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِی حَمِیدٌ﴾؛ اگر همه مردم هم كافر بشوند این طور نیست كه بر دامن كبریایی او گَردی بنشیند و او به مقصد نرسیده باشد، او خودش است. 📚 سوره مبارکه مومنون جلسه 38 تاریخ: 1390/07/16 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام:آنان که دوست می‌دارند در میان اهل ایمان، کار منکری اشاعه و شهرت یابد، آنها را در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهد بود و خدا (فتنه‌گری و دروغشان را) می‌داند و شما نمی‌دانید.❝ 📚 غررالحکم، ح ۴۹۷۰ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘با ما به کربلا بیایید (جستاری در بررسی و تحلیل حماسه کربلا) 🔹کتاب «با ما به کربلا بیایید (جستاری در بررسی و تحلیل حماسه کربلا)» اثر حجت الاسلام والمسلمین احمد صادقی اردستانی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۰۸ صفحه منتشر شد. 🔹این اثر پژوهشی است که در موضوع جنبش امام حسین(ع) سامان یافته و مباحثی چون عزیمت امام حسن(ع) از مدینه، تدابیر امام و ناکامی های سپاه یزید، فضیلت عزاداری برای ایشان، نبش های سیاسی حضرت زینب(س) و تدابیر ایشان برای مدیریت بحران، عاقبت کار و کیفر دنیایی قاتلان امام حسین(ع)، تاریخچه حرم امام حسین(ع) و مباحثی از این دست در آن گنجانده شده است و نگاهی جامع به پدیده عاشورا دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
قرآن داروخانه ای است که برای تمام مریضی ها ما، داروی مناسب دارد و کسی که با قرآن انس دارد و تلاوت زیاد او را به تسلط رسانده، در هنگام هر مرض می داند که باید از کدام دارو استفاده کند: «وَ نُنَزِّل‌ُ مِن‌َ الْقُرْءَان‌ِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَة‌ٌ لِّلْمُؤْمِنِین‌؛[اسرأ/۸۲] و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است براى مؤمنان، نازل مى‏ كنیم.» «قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَة‌ٌ مِّن رَّبِّكُم‌ْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِی الصُّدُورِ؛[یونس‌/۵۷] از سوی پروردگارتان اندرز و شفا دهنده دل‌ها نازل شد.» امام علی‌(ع) می‌فرماید: «از این كتاب‌ بزرگ‌ آسمانی برای بیماری‌های خود شفا بخواهید و برای حل مشكلاتتان از آن یاری بطلبید؛ چرا كه در این كتاب درمان بزرگ‌ترین دردهاست‌: درد كفر و نفاق و گمراهی و ضلالت‌.»[۱] 👇👇👇
البته این ضرورت برای کسی که متوجه پوشیده بودن امراض روحی است و به ضرورت سلامت روحی پی برده، واضح تر است. و الا بعضی متوجه مرض های روحی نیستند تا آنجا که این مرض ها مانند سرطان پیشرفت کند و زمانی متوجه آن شوند که کار از کار گذشته است. و همچنین عده ای تنها زندگی زودگذر و فانی دنیا را می طلبند و برای آنها جنبه متعالیشان اصلا اهمیتی ندارد و خود را در همین هفتاد سال محبوس کرده اند و مرگ را پایان کار می دانند، بنابراین آن ها نیز احساس نیاز به قرآن نمی کنند. در حالی که اگر کسی سالک به سمت خدای متعال باشد، هر لحظه نیازش نسبت به قبل گسترده تر می شود، چرا که قرآن مراتب مختلفی از هدایت را دارد. «أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ؛[بقره/۱۸۵] ماهِ رمضان است ماهى كه قرآن، براى راهنمایى مردم نازل شده.» «هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ؛[اعراف/۲۰۳] مایه هدایت و رحمت است براى جمعیّتى كه ایمان مى‏ آورند.» «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ؛[بقره/۲] آن كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد و مایه هدایت پرهیزكاران است.» «هُدىً وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنینَ؛[لقمان/۳] مایه هدایت و رحمت براى نیكوكاران است.» هدایت ناس با هدایت مومن، با هدایت متقی و با هدایت محسن فرق می کند و برای سالک هر لحظه هدایت بیشتر از قبل می شود: «وَ یَزیدُ اللَّهُ الَّذینَ اهْتَدَوْا هُدىً؛[مریم/۷۶] (امّا) كسانى كه در راه هدایت گام نهادند، خداوند بر هدایتشان مى ‏افزاید.» البته می توانیم از تاثیر تلاوت قرآن در کاهش اضطراب ها و استرس ها بگوییم. از تاثیر قرآن بر ابعاد مختلف تمدن و علم و ادبیات و ... بگوییم. اما همه این ها برای کسانی پررنگ است، که قرآن را نه برای زندگی جاودان و بی انتها، بلکه بیشتر برای زندگی مادی و فانی می طلبند. در حالی که اگر کسی ارزش قلب خود را بداند، می فهمد که این جلا دهنده، چقدر عظیم است: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ لَتَصْدَأُ كَمَا یَصْدَأُ الْحَدِیدُ وَ إِنَّ جَلَاءَهَا قِرَاءَةُ الْقُرْآن؛[۲]‏ رسول خدا فرمود كه همانا این دلها زنگار میگیرد همان طورى كه آهن زنگار میگیرد و همانا جلوه‏ى دلها بخواندن قرآنست.» [۱]. ترجمه نهج‌البلاغه‌، محمّد دشتی‌، خ ۱۷۶، ص ۳۳۲ـ۳۳۴، افق فردا. [۲]. إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏۱، ص: ۷۸. 🔰 @p_eteghadi 🔰