eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
امام باقر علیه السلام و طلاق همسرشان !!!! 🤔 : ❓با توجه به آنکه طلاق دادن همسر مورد غضب خداوند است چگونه در جلد ششم کتاب کافی روایتی آمده است که می گوید امام باقر همسر خود را حتی تا سه مرتبه طلاق داد ? آیا این عملکرد دون شان امام نبود !!!! 💠💠 👌چنین نیست که طلاق دادن همسر به صورت مطلق مورد غضب باشد , در مواردی طلاق دادن لازم و ضروری است , خصوصا آنجایی که ادامه زندگی مشترک ممکن نباشد و مثلا همسر انسان به هیچ عنوان حاضر نباشد که دست از رفتار و اعمال ناشایست خود بردارد , چنان که در تفسیر نمونه می خوانیم : " بدون شك، قرارداد زوجيت از جمله قراردادهايى است كه بايد قابل جدايى باشد، چرا كه گاه عللى پيش مى‏آيد كه زندگى مشترك زن و مرد را با هم غير ممكن، يا طاقت‏فرسا و مملو از مفاسد مى‏كند، و اگر اصرار داشته باشيم كه اين قرارداد تا ابد بماند، سرچشمه مشكلات زيادى مى‏گردد، لذا اسلام با اصل طلاق موافقت كرده است، و هم اكنون نتيجه ممنوع بودن كامل طلاق را در جوامع مسيحى، ملاحظه مى‏كنيم كه چگونه زنان و مردان زيادى هستند كه به حكم قانون تحريف يافته مذهب مسيح ع طلاق را ممنوع مى‏شمرند و قانونا همسر يكديگرند، ولى در عمل جدا از يكديگر زندگى كرده، و حتى هر كدام براى خود همسرى غير رسمى انتخاب كرده‏اند! بنا بر اين اصل مساله طلاق يك ضرورت است، اما ضرورتى كه بايد به حد اقل ممكن تقليل يابد، و تا آنجا كه راهى براى ادامه زوجيت است كسى سراغ آن نرود. " 📚تفسير نمونه، ج‏24، ص: 224 ❕بر همین اساس در مجامع روایی ما بابی باز شده است در این موضوع که اگر همسر انسان سبب آزار و اذیت انسان شود و قابل اصلاح هم نباشد , در این صورت طلاق دادن او مستحب است و طلاق ندادنش مکروه است : "بابُ كَرَاهَةِ تَرْكِ طَلَاقِ الزَّوْجَةِ الَّتِي تُؤْذِي زَوْجَهَا " 📚وسائل الشيعة، ج‏22، ص: 13 باب 5 ❕در این رابطه پیامبر گرامی اسلام فرمود : " پنج‏كس‏اند كه دعايشان مستجاب نمى‏شود: يكم. مردى كه خداوند طلاق زنش را در اختيار او قرار داده است و زنش او را مى‏آزارد و او [آن مقدار] دارد كه مهريه‏اش را بدهد؛ امّا طلاقش نمى‏دهد [و به نفرين روى مى‏آورد] ... " " خَمسَةٌ لا يُستَجابُ لَهُم: رَجُلٌ جَعَلَ اللّهُ بِيَدِهِ طَلاقَ امرَأَتِهِ فَهِيَ تُؤذيهِ و عِندَهُ ما يُعطيها، و لَم يُخَلِّ سَبيلَها " 📚الخصال ج 1 ص 299 _ بحار الانوار ج 90 ص 356 👌نوعی از طلاقی که در اسلام است و به عنوان طلاق رجعی شناخته می شود آن است که مرد می تواند تا دو مرتبه پس از طلاق به زن رجوع کند و زندگی را از سر گیرد , زیرا این دو طلاق صورت گرفته ممکن است موجب تذکر همسر به اصلاح رفتار و عملکرد شود و مجددا زندگی بنیان نهاده شود , اما اگر این دو مرتبه طلاق موجب اصلاح نشد , نوبت طلاق سوم می شود که در آن دیگر رجوعی نیست , چنان که خداوند می فرماید : " طلاق، (طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است، (و در هر مرتبه،) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نمايد)، يا با نيكى او را رها سازد (و از او جدا شود و طلاق سوم را دهد )" " الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسان‏ " ( بقره 229 ) ❕مفسرین می نویسند : "بنا بر اين طلاق سوم، رجوع و بازگشتى ندارد، و هنگامى كه دو نوبت كشمكش و طلاق و سپس صلح و رجوع انجام گرفت، بايد كار را يكسره كرد، و به تعبير ديگر اگر در اين دو بار، محبت و صميميت از دست رفته، بازگشت مى‏تواند با همسرش زندگى كند و از طريق صلح و صفا در آيد، در غير اين صورت اگر زن را طلاق داد ديگر حق رجوع به او ندارد ... " 📚تفسير نمونه، ج‏2، ص: 167 ❕بر همین اساس امام باقر علیه السلام دو مرتبه همسرشان را که سبب اذیت و آزار ایشان بودند را طلاق دادند اما مجددا در عده به او رجوع کردند شاید که همسرشان متذکر شده و اخلاق و رفتار خود را اصلاح کند , اما وقتی امام علیه السلام دیدند که همسر قابل اصلاح نیست و این دو مرتبه طلاق سبب تذکر او نشده است , طلاق سوم و نهایی را دادند و فرمودند که دیگر من به چنین زن غیر قابل اصلاحی نیاز ندارم : " فَعَلْتُ ذَلِكَ بِهَا إِنَّهُ لَمْ يَكُنْ لِي بِهَا حَاجَة " 📚الكافي ، ج‏6، ص: 76 ▫️بنابراین طلاق دادن امام باقر علیه السلام در آخرین مرحله و پس از آن بود که همسرشان به هیچ عنوان قابل اصلاح نبودند و امام علیه السلام تا جایی که ممکن بود درصدد بودند که طلاق نهایی اتفاق نیفتد , اما وقتی دیدند که همسرشان قابل اصلاح نیست , بر اساس آنچه در اول کلام گفتیم , اقدام به طلاق نهایی همسرشان کردند . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
چه نیازی هست که امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در جامعه امروزه باشند؟.mp3
2.02M
⭕️ سوال ❓چه نیازی هست که امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در جامعه امروزه باشند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 💢 سفارش امام خمینی رحمت الله علیه برای برخورد با فتنه‌گران 🎙 امام خمینی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 ⁉️ آیا آگاهی انسان در عالم برزخ نسبت به دنیا افزایش پیدا می کند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓برهان نظم چگونه بر وجود خدا دلالت می‌کند؟ 🔰 پاسخ 🔷 نظم موجود در عالم، دلیلی برای اثبات وجود خداوند است که در کتب اعتقادی به آن استناد شده است. ابتدا شکل ساده این دلیل را در دو مقدمه و یک نتیجه، بیان و سپس به توضیح مقدمات می‌پردازیم: 1️⃣نظم در جهان وجود دارد. 2️⃣عقل حکم می کند هر نظمی برای ایجاد شدنش، نیاز به ناظمی(نظم دهنده) دارد. ☑️نتیجه: جهان دارای ناظم است. 🔹 توضیح مقدمه1️⃣ توجه به زمین و آسمان، خبر از نظم حیرت‌انگیزی در عالم می‌دهد. خورشید از شرق طلوع کرده، روز و شب از پی هم و منظم رخ داده، فصول در جای خود بوده و گندم از گندم و جو از جو می‌روید. صدها کتاب در مورد نظم حیرت انگیز عالم نوشته شده است. هزاران مستند علمی در مورد ریزترین موجودات در اعماق دریا تا بزرگترین موجودات و اشیاء عالم تهیه شده است که تماشای نظم و انسجام آنها، انسان را مبهوت می‌کند. 🔹 توضیح مقدمه2️⃣ وجود نظم در هر مجموعه‌ای گویای این است که باید موجودی وجود داشته باشد، تا نظم را این چنین حکیمانه ایجاد کند. هرگز نظم بر اثر تصادف به وجود نمی‌آید؛ مثلا هرگز عقل آدمی نمی‌پذیرد تمام قطعات یک ماشین را درون جعبه‌ای بزرگ بریزیم و تکان دهیم و سپس کاملا تصادفی تبدیل به ماشین شود. حال نظم موجود در جهان، بسیار ریزتر، پیچیده‌تر و به معنای واقعی شگفت‌انگیز است. ☑️ پس با توجه به نظمی که وجود دارد و ویژگی موجودات منظم، عقل حکم می‌کند ناظمی وجود دارد. از طرفی با توجه به گستردگی این نظم و قلمروی بسیار عظیم آن، موجودی که عالم و قادر مطلق باشد و البته حکیم، می تواند چنین نظمی را پدید آورد که ما این ناظم را «خدا» می‌نامیم. 👌🏻در پست‌های بعدی به نمونه‌هایی از نظم حیرت‌انگیز موجود در عالم می‌پردازیم. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
چگونگي مي شود اثبات زنده بودن امام زمان عج و طولاني بودن عمر ايشان را کرد؟.mp3
11.52M
⭕️ سوال ❓چگونه می‌شود اثبات زنده بودن امام زمان (عج) و طولانی بودن عمر ايشان را کرد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام على عليه السلام: هرگاه گناهى مرتكب شدى، به محو آن با توبه بشتاب إنْ قارَفْتَ سَيّئةً فعَجِّلْ مَحْوَها بالتَّوبةِ 📚 تحف العقول، صفحه ۸۱ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔹نماز اول ماه قمری از جمله نمازهایی که حضرت آیت‌الله بهجت(ق) به خواندن آن مداومت داشتند، نماز اول ماه است که در ابتدای ماه‌های قمری خوانده می‌شود. از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای. و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. 📚 بهجت‌الدعاء، ص٣٧٨ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نصرت نیازمندان 🔹 فرمود چرا اینها این را طی نمی ‌كنند: ﴿فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ﴾، بعد «عَقبه» را تفسیر كرده است، فرمود می ‌دانید عَقبه چیست؟ عَقبه، بنده آزاد كردن و در زمان گرانی و كمیابی به داد فقرا رسیدن است؛ اینها كه بی‌ مسكن هستند، گرفتار تراب و خاك ‌اند، زمین‌ گیر هستند، به درد اینها برسید، مسكن اینها را تأمین كنید. 🔹 وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) یك ظرف خالی طلب می ‌كرد و از بهترین غذاهای سفره، در این ظرف می ‌ریخت، می‌ فرمود این را به مستمند بدهید، بعد می ‌فرمود: ﴿فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ﴾. آن كسی كه بخورد بعد ته ‌مانده سفره را به دیگری بدهد، اینکه نیست، آن‌ كه لباس نو را بپوشد و وقتی مندرس شد به دیگری بدهد، اینكه اقتحام عقبه نیست، آن ‌كه كار حضرت علی (علیه السلام) را می ‌كند، دو لباس تهیه می‌كند یكی را برای خودش و دیگری را به قنبر می ‌دهد، آن اقتحام عقبه است. 🔹 فرمود به درد فقرا برسید! این تولید شغل، رفع بیكاری، مشكل گرانی را حل كردن، اینها جزء دین است. اصرار قرآن كریم بر این است كه اولاً توحید، ثانیاً رسیدن به خلق! از امام عسكری (سلام الله علیه) رسیده است كه «خَصْلَتَانِ‏ لَیسَ‏ فَوْقَهُمَا شَی‏ءٌ»؛ 1️⃣ ایمان به خدا و 2️⃣ رسیدن به كار خَلق از بهترین كارهاست. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1393/12/25 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 ❓قبل از ازدواج با همسرم قرار گذاشته بودیم با حجاب باشد الان قبول نمی کند؟! 🎙 استاد تراشیون ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓اثبات خدا با برهان‌صدیقین را توضیح دهید؟ 🔷 برهان صدیقین، نمونه‌ای از ادله برهانی برای اثبات وجود خداوند است که صدرالمتألهین، ملاصدرای شیرازی براساس اصول حكمت متعالیه خود آن را بیان كرده و آن را استوارترین براهین و شایستهٔ نام «برهان صدیقین» دانسته است. در این نوشتار به صورت خلاصه به تقریری از تقریرهای آن با بیانی ساده اشاره می‌کنیم: 1️⃣ موجودی هست؛ (بديهی) 2️⃣این موجود، يا مستقل است يا رابط؛ مستقل یعنی موجودی که هیچ نقصی در آن فرض نمی‌شود و رابط یعنی موجودی که نیازمند است. 3️⃣اگر موجود مفروض مستقل باشد، موجود مستقل (خدا) وجود دارد؛ (بديهی) 4️⃣اگر موجود مفروض رابط باشد، مستلزم اين است که موجود مستقل همراه آن وجود داشته باشد؛ زيرا موجود رابط مفروض، معلول طرف ربط يا طرف‌های ربط طولی است كه همراه آن موجودند و با آن سلسله‌ای را تشکيل می‌دهند که اين سلسله لزوماً دارای موجود مستقل است؛ ‍پس در هر حال، موجود مستقل (خدا) وجود دارد. 🔸برهان صدیقین با ادبیات ساده و روان بیان شد، در ادامه به توضیحی بیشتر در این زمینه برای فهم عمیق‌تر می‌پردازیم: 🔹وجود دارای مراتب است و وجود معلول، استقلالی از وجود علت هستی‌بخش ندارد. در واقع معلول ربط به علت خود است. معلول رابط، فقر وجودی دارد. از این رو دائم نیازمند وجود مستقل است که هیچ فقر و نقصی ندارد و ملاك نیاز معلول به علت، همان ربطی‌بودن و تعلقی‌بودن وجود آن نسبت به علت و به عبارت دیگر، ضعف مرتبهٔ وجود آن است و تا كم‌ترین ضعفی در موجودی وجود داشته باشد، بالضروره معلول و نیازمند به موجود عالی‌تری خواهد بود و هیچ‌گونه استقلالی از آن نخواهد داشت. مراتب وجود، به استثناء عالی‌ترین مرتبهٔ آن كه دارای كمال نامتناهی و بی‌نیازی و استقلال مطلق می‌باشد، عین ربط و وابستگی است و اگر آن مرتبهٔ اعلی تحقق نمی‌داشت، سایر مراتب هم تحقق نمی‌یافت. 🔹مثال برای فهم وجود رابط و طرف ربط: شما کاری را اراده کنید. اراده شما که موجود رابط است، همان فعل اراده كردنِ شما است و وجودي ديگر و مستقل از شما ندارد. در واقع اراده شما بدون شما، هیچ تحققی ندارد و وجودش دائم به شما وابسته است. موجود رابط يعنی موجودی که عين فعلِ علت است و نمی‌توان فرض کرد که موجود باشد، ولی رابط نباشد و از علتش مستقل باشد. ☑️ در نتیجه موجود مستقل وجود دارد. (مستقل در این بیان فقط خدای متعال است که از هر جهت مستقل است). 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰