eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نتیجه ظلم و ستم #نهج_البلاغه ✨ان البغی و الزور یوتغان المرء فی دینه و دنیاه، و یبدیان خلله عند من یعیبه ✨ 💠همانا ظلم و ستم و کارهای خلاف حق، انسان را در دین و دنیایش به هلاکت می اندازد، و نقایص و عیوبش را نزد عیب جویان آشکار و نمایان می سازد. 📚نامه 48 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷یک عمر بندگی خداوند ... 🔷حجت الاسلام عالی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا زماني که نمازميخوانیم، به ياد خيلي چيزها می افتیم؟ 🔺در کتاب زمزم عرفان از قول آيت الله بهجت (ره) نقل شده که فرمودند: 🔺افکاري که به ذهن انسان خطور مي کند، يا با اختيار انسان است يا در اختيار انسان نيست؛ آنچه در نماز مهم است، بايد سعي کنيد به اختيار خود، فکرتان را به جاي ديگر منصرف نکنيد؛ اما اگر بدون اختيار باشد، ايرادي نيست و به محض توجه، دوباره بر نماز متمرکز شويد، تا کم کم در طول نماز حواستان جمع باشد. 🔺نکته مهم اين است که توجه داشته باشيم «کساني که نماز را با حضور قلب مي خوانند، يک دفعه به اين مقام نرسيده اند»؛ بلکه به تدريج مراحل کمال را پشت سر گذاشته اند تا به آن درجه عالي نايل گشته اند. پس بايد نماز را در هر حال و در هر شرايط و شکل ممکن خواند؛ ولي به تدريج در کسب حضور قلب بيش تر همت گماشت که رسيدن به کمال، امري تدريجي است. 🔺 برای از بین بردن عوامل حواسپرتی، آگاهی پیدا کردن از این عوامل هم می تواند کارساز باشد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا خداوند خودش را در قرآن متبکر مي خواند؟ 🌺 «کبر» نزد عالمان اخلاق، عبارت است از: حالتي که انسان خود را بالاتر از ديگري ببيند و بر اين باور باشد که از ديگران برتر است. اين خصيصه از بزرگ ترين صفات رذيله در انسان است.[1] 🌺«متکبر» از ماده «تکبر» به دو معنا است: يکى از آن معاني ممدوح و پسنديده است که در مورد خداوند به کار مى رود، و آن دارا بودن بزرگى و صفات پسنديده فراوان است، و ديگرى نکوهيده و مذموم است که در مورد غير خدا به کار مى رود، و آن حالتي که انسان خود را بالاتر و برتر از ديگري ببيند و بر اين باور باشد که از ديگران برتر است. و صفاتى را که ندارند به خود نسبت دهند. اولي پسنديده است و دومي در وصف عموم مردم است.[2] 🌺طبق تعريف ارائه شده از کبر و تکبر؛ تکبر صفتي از صفات خدا است؛ چون عظمت و کبريايي مختص ذات خداوند است، و هر بنده اي که تکبر کند در صفتي از صفات خدا با او به مقابله و منازعه برخاسته است. بنابر اين، از آن جا که عظمت و بزرگى تنها شايسته مقام خدا است، اين واژه به معناى ممدوحش تنها در باره او به کار مى رود، و هرگاه در غير مورد او به کار رود به معناى مذموم است.[3] 🌺در حديثى از امام صادق(ع) نقل شده است: «کبريا و بزرگى رداى خداوند است و هر کس بر سر اين ردا با او ستيزه و کشمکش کند، وى را در آتش سرنگون سازد».[4] 🌺مفسران قرآن کريم عموماً صفت تکبر در خدا را به عظمت و کبريايي معنا کرده اند؛ زيرا که کبريايى و عظمت و جلال مخصوص ذات بى زوال خداوند است و بزرگ تر و بالاتر از آن است که بتواند کسى در مقابل او اظهار بزرگى و منيّت نمايد.[5] 🌺خداوند از آن جهت متکبر است که در نهايت کبريا، عظمت و بزرگى است، و هر پديدهاى نسبت به ساحت او اظهار ذلت و خوارى مى نمايد.[6] 🌺خلاصه اين که متکبر بودن خداوند به معناي عظمت و بزرگي است؛ خداوند متکبر است؛ يعني بلند مرتبه است. اما در انسان وقتي گفته مي شود فلان شخص متکبر است؛ يعني خود را برتر و بالاتر از ديگران مي بيند و اين از صفات شيطاني و رذيله اخلاقي است؛ چرا که در تعاليم ديني آمده است، انسان مؤمن بايد در برابر مؤمنان و همنوعان خود متواضع باشد، نه متکبر. 📚پي نوشت ها : [1] نراقي، محمد مهدي، جامع السعادات، ج 1، ص 328، اسماعيليان، قم، چاپ هفتم، 1386ش؛ نراقي، ملا احمد، معراج السعادة، ص 216، رشيدي، تهران، بي تا. [2] راغب اصفهانى، حسين بن محمد، المفردات في غريب القرآن، ج 1، ص 696- 698، واژه «کبر». [3] مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 23، ص 554، دار الکتب الاسلامية، تهران، 1374ش. [4] مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج 83، ص 369، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404ق. «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَنْ عِنْدَهُ الْکِبْرِيَاءُ رِدَاءُ اللَّهِ فَمَنْ نَازَعَهُ شَيْئاً مِنْ ذَلِکَ کبه [أَکَبَّهُ] اللَّهُ فِي النَّارِ...». [5] بانوى اصفهانى، سيده نصرت امين، مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج 12، ص 244، نهضت زنان مسلمان، تهران، 1361 ش؛ مغنيه، محمد جواد، تفسير الکاشف، ج 7، ص 295، دار الکتب الإسلامية، تهران، 1424 ق؛ حسينى همدانى، سيد محمد حسين، انوار درخشان، ج 16، ص 281، کتابفروشى لطفى، تهران، 1404ق. [6] انوار درخشان، ج 16، ص 281. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️نکاتی شنیدنی از زندگی حضرت حمزه سیدالشهداء ☀️حجت الاسلام عابدینی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لقب اباصالح.mp3
422K
آیا اباصالح لقب حضرت مهدی (عج) است؟🌸 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امام سجّاد علیه السلام در فرازهایی از دعای خویش(دعای ابوحمزه ثمالی) به درگاه خداوند: 🔸 الهي لَوْ قَرَنْتَني بِالاَْصْفادِ وَمَنَعْتَني سَيبَكَ مِنْ بَينِ الاَْشْهادِ خدايا، اگر مرا با زنجيرها ببندی، و عطایت را از میان همه خلق از من منع کنى، 🔹 ودَلَلْتَ عَلي فَضايحي عُيوُنَ الْعِبادِ وَاَمَرْتَ بي اِلَي النّارِ وَحُلْتَ بَيني وَبَينَ الاَْبْرارِ و ديدگان بندگانت را بر رسوايی هايم بگشايي، و فرمان دهى که مرا به آتش دوزخ کشند و میان من و نیکان جدایى افکنى، 🔸 ما قَطَعْتُ رَجآئي مِنْكَ وَما صَرَفْتُ تَاْميلي لِلْعَفْوِ عَنْكَ وَلا خَرَجَ حُبُّكَ مِنْ قَلْبي اميدم را از تو نخواهم بريد، و آرزويم را از عفو تو باز نخواهم گرداند، و محبتت از قلبم💖 بيرون نخواهد رفت، 🔹 انَا لا اَنْسي اَيادِيكَ عِنْدي وَسَِتْرَكَ عَلَي في دارِ الدُّنْيا من فراوانی عطایت را نزد خود، و پرده پوشی ات را در دارِ دنیا فراموش نخواهم کرد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا حجاب توصیه خدا برای مومنان است یا حکم لازم برای مسلمانان که همه را به آن مجبور کنیم؟ 🔺این شبهه که بخشی از تلاش های گسترده شبهه پراکنی علیه حجاب است، احتمالا با توجه به ۵۹ سوره احزاب بیان شده است: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛[احزاب/۵۹] اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى هاى بلند] خود را بر خویش فروافكنند، این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است. 🔺در این باره باید به چند مساله توجه کرد: اولا این آیه تنها دلیل حکم شرعی حجاب نیست. به غیر از این آیه، آیات و روایات متعددی درباره حکم حجاب وجود دارد. از جمله آیه ۳۱ سوره نور که به تفصیل حکم حجاب را بیان نموده است. حکم حجاب در اسلام آن قدر روشن است که از ضروریات اسلام محسوب شده است؛ بدین معنا که نمی توان اسلام را قبول داشت و آن را انکار کرد. تنها در عصر حاضر و با رواج فرهنگ بی حیایی و برهنگی غربی، فشارها علیه آن زیاد شده و کسانی شروع به شبهه پراکنی علیه آن می کنند. 🔺ثانیا آنچه بر مومنان لازم است، بر همگان واجب است از همین رو در کتاب های اعتقادی این بحث مطرح شده است که کفار نسبت به فروعات نیز عقوبت می شوند. یعنی کافر بودن دلیل نمی شود که شخص به دلیل ترک نماز و روزه و ... مجازات نداشته باشد و کافر بودن راهی برای فرار از واجبات الهی باشد. اگر چه حتی نماز هم بخواند از او پذیرفته نمی شود چون همه انسان ها موظف اند که ایمان بیاورند و به دستورات خدای متعال عمل کنند. بنابراین هر آنچه که بر مومن واجب باشد، بر همه گان واجب است. 🔺ثالثا در این آیه الفاظ امر وجود دارد که الزامی بودن حکم را نشان می دهد و پس از دستور صریح، به این نکته اشاره می شود که حجاب برای زنان مومن خیر و نیکی دارد. و نکته جالب این جاست که اگر کسی به خدای متعال معتقد باشد، همین که خدای متعال امری را برای او خیر و نیک می داند، به آن ملتزم می شود. چه برسد به اینکه در این آیه و آیات دیگر صریحا به حجاب دستور داده شده است. 🔺اما درباره لازم شدن حجاب برای همه مردم؛ این دستور حکم قانون است و فلسفه آن نیز روشن است. 🔺اگر چه به دلیل لزوم امر به معروف می توان حجاب را در جامعه اسلامی بر همه مسلمانان لازم دانست، اما به دلیل دلایل روشن و عاقلانه لزوم صیانت از عفت و حیا در جامعه، می توان احکام الزامی پوشش برای غیر مسلمانان نیز وضع کرد. خصوصا که تمام ادیان دیگر نیز احکامی برای پوشش داشته اند و فطرت بشر نیز با بی حیایی مخالف است و از همین رو به جز دوره اخیر و فرهنگ منحط فعلی غرب، در تمام طول تاریخ زنان را پوشیده تر از مردان می بینیم. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مقام حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ✅حجت الاسلام عابدینی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
با توجه به آيه لا اکراه في الدين پس چرا خداوند کساني را که از دستوراتش سرپيچي کنند عذاب مي کند؟ 🌴خداوند متعال انسان را آفريده و نقشه ي وجود آدمي را در اختيار وي قرار داده و به او سفارش نموده که سعي کند خود را طبق آن نقشه بسازد ؛ لکن کسي را مجبور نساخته که حتماً مطابق آن نقشه ساختمان وجود خودش را درست کند؛ 🌴 چون اگر خدا کسي را بر اين امر مجبور مي ساخت ديگر کسي توان آن را نداشت که راه ديگري را در پيش بگيرد ؛ ولي علناً مي بينيم که عدّه اي نخواسته اند طبق کتاب راهنماي انسان، خود را بسازند. پس يقيناً اجباري در کار نيست و مردم در انتخاب يا عدم انتخاب اين راه، کاملاً مختارند ؛ « إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً ــــ ما راه را به او نشان داديم، خواه شاکر باشد(و پذيرا گردد) يا ناسپاسي کند. » (الإنسان:?). 🌴آيه ي « لا إِکْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ … » نيز دقيقاً همين معنا را افاده مي کند که انسان در انتخاب راه، مختار است؛ و کسي نمي تواند ديگري را به معناي حقيقي کلمه، وادار به پذيرش دين کند ؛ 🌴کما اينکه وادار نمودن شخصي به انکار حقيقي دين نيز غير ممکن مي باشد. چرا که پذيرش دين، امري اعتقادي ، قلبي و دروني است و چنين اموري اساساً قابل اجبار نيستند ؛ نه اينکه اجبار ممکن است ولي اسلام حکم به اجبار نمي کند. همان گونه که نمي توان با تهديد و کتک زدن و امثال اين امور، فردي را وادار کرد که کسي را دوست داشته باشد ؛ يا از کسي متنفّر شود ؛ 🌴چون اين امور ، مربوط به قلبند. بلي مي توان کسي را با زور و تهديد وادار نمود که در زبان، اظهار محبّت به کسي کند يا به وجود خدا اقرار نمايد يا به ظاهر نماز بخواند ، ولي هيچگاه نمي توان او را به زور و جبر وادار نمود که در قلب نيز به آن شخص محبّت داشته باشد يا وجود خدا را بپذيرد يا به نيّت قربه الي الله نماز بخواند. 🌴بلکه بر عکس ، هر چه کسي را به اين گونه امور، بيشتر اجبار نمايند خود به خود، نتيجه ي معکوس مي دهد؛ و انزجار شخص، زيادتر مي شود. لذا نمي توان يک شخص غير مسلمان را با زور واداشت که مسلمان شود ؛ يا کسي را که قلب او از اعتقاد و يقين به اسلام برگشته نمي توان با زور وادار نمود که دوباره به اسلام معتقد گردد. 🌴تنها کاري که براي او مي توان نمود اين است که با استدلال، يقين او را نسبت به حقّانيّت اسلام بازسازي نمود؛ يا مانع از اين شد که او افکار خود را منتشر نمايد. پس « لا إِکْراهَ فِي الدِّينِ » يعني دين، ذاتاً قابل اجبار کردن نيست؛ و غير مسلمان را نمي توان مجبور نمود که قلباً مسلمان شود؛‌ يا منحرف را وادار نمود که به راه درست برگردد. 🌴پس آدمي آزاد است که کتاب آسماني (کتاب راهنماي دستگاه وجود آدمي) را جزء برنامه زندگي خود قرار بدهد يا ندهد.‌ لذا « لا اکراه في الدين » يعني در پذيرش دين، اجبار راه ندارد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃رحم کنیم تا خدا به ما رحم کند 🍃حجت الاسلام فرحزاد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آيا کاري که قصد انجامش را داريم خدا از آن با خبر است؟ 🌹يکي از مسلّمات اعتقادات مسلمين اين است که خداوند عليم و قدير، عالم و خالق مطلق بوده قبل از ايجاد اشياء، به آنها علم داشته و همه ي امور را او آفريده است. و موجودات همانگونه آفريده شده اند که در علم پيشين خدا حضور داشته اند. 🌹« … عَالِمٌ إِذْ لَا مَعْلُومَ وَ خَالِقٌ إِذْ لَا مَخْلُوقَ وَ رَبٌّ إِذْ لَا مَرْبُوبَ وَ إِلَهٌ إِذْ لَا مَأْلُوهَ وَ كَذَلِكَ يُوصَفُ رَبُّنَا وَ هُوَ فَوْقَ مَا يَصِفُهُ الْوَاصِفُون؛ … 🌹 عالم و دانا بود در هنگامى كه هيچ معلومى نبود كه علم به آن تعلق گيرد. و خالق و آفريدگار بود در وقتى كه هيچ مخلوق و آفريده اي نبود. و پروردگارى داشت در زمانى كه هيچ پروريده اي نبود كه قابل تربيت باشد. و معبوديت داشت آنگاه كه هيچ عبادت كننده اي نبود كه عبادت كند و پروردگار ما را چنين بايد وصف نمود و آن جناب بالاتر است از آنچه وصف كنندگان ، او را وصف مي كنند.»(التوحيد للصدوق،ص 56 ) 🌹نکته ديگر اين که عبدالله بن موسي بن جعفر (ع) از پدر بزرگوارش پرسيد: آيا دو فرشته اي كه خداوند بر هر انساني گماشته، هنگامي كه فردي اراده گناه يا عمل صالحي مي كند، آنها از اراده و قصد انسان با خبر مي گردند؟ امام فرمود: آيا بوي مدفوع با بوع عطر يكي است؟ 🌹 گفتم نه: فرمود: به رساتي وقتي بنده اي قصد كار خوب ميكند، نفس او خوشبو ميشود و نفسش معطر بيرون آيد. زماني كه قصد گناه كند نفسش بدبود و گند در آيد. ... و چون آن كار را بكند زبانش قلم آن فرشته (دست چپ) ميشود و با آب دهان آن گناه كار، آن را براي او ثبت ميكند. 🌹از اين روايت نيز فهميده ميشود كه به صرف اراده و قصد گناه، بوي گندي از وجود آن شخص برخاسته ميشود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
seda-p433-3 .mp3
1.88M
🎧 بشنوید...⭕️ 3 -433 ❓ 🗓 15 فروردین ⏰ ساعت 20:30 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
seda-p433-1 .mp3
2.01M
🎧 بشنوید...⭕️ 1 -433 ❓ 🗓 15 فروردین ⏰ ساعت 20:30 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
seda-p433-2 .mp3
2.59M
🎧 بشنوید...⭕️ 2 -433 ❓ 🗓 15 فروردین ⏰ ساعت 20:30 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
علامه طباطبائی(ره) : اسلام دین حق است و نیازی به قبول طبقه تحصیل کرده ندارد، بلکه طبقه نامبرده به حق و واقع بینی نیازمند می باشد. 📚زندگینامه و کلمات قصار علامه طباطبائی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
خداوند که به همه محرم است، چرا باید زنان و مردان در نماز خود را بپوشانند؟ 🌺 پاسخ : همیشه پوشیدن لباس بخاطر محرم و نامحرمی نیست بلکه گاهی پوشیدن لباس جنبه تکریم و احترام و ادب دارد. معمولاً افراد در خانه خود لباس ساده می پوشند ولی وقتی مهمان وارد خانه می شود به احترام مهمان لباس کامل و مناسب می پوشند و اگر قرار باشد در یک مجلس رسمی شرکت کنند لباس کامل تری به تن می کنند، این تغییر لباس ها به خاطر رعایت ادب و احترام است. حضور در محضر خداوند در حال نماز نیز مقتضی پوشیدن لباس مناسب و کامل است. علاوه بر این ها، وقتی انسان لباس مناسبی بر تن دارد چون در خود احساس شخصیت اخلاقی می کند بهتر می تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و این امر به حضور قلب در نماز کمک می کند. 📚 منبع : کتاب تمثیلات حجت الاسلام قرائتی (با اندكی دخل و تصرف) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا خداوند به عبادات ما نیاز دارد که فرمان داده رو به قبله بایستیم و نماز بخوانیم؟ 🌺 پاسخ : اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند و از نور و گرمای خورشید بهره مند شوند چیزی به خورشید اضافه نمی شود و اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند و خود را از نور و گرمای او بی بهره کنند چیزی از خورشید کم نمی شود. پس این مردم هستند که نیاز دارند رو به خورشید خانه بسازند و از آن بهره مند شوند. خداوند به عبادات ما هیچ نیازی ندارد در سوره توحید می خوانیم "الله الصمد" یعنی "خداوند از هرکس و هرچیز بی نیاز است" و در آیه ۱۵ سوره فاطر می خوانیم "ای مردم شمایید که نیازمند و فقیر به سوی خدایید و خداوند است که بی نیاز و ستوده است". همچنین در آیه ۸ سوره ابراهیم می خوانیم "اگر همه مردم کافر شوند ذره ای در خداوند اثر ندارد، زیرا او از همه انسانها بی نیاز است". پس خداوند به عبادات مردم هیچ نیازی ندارد و این مردم هستند که با رو کردن به او از الطاف خاصش برخوردار می شوند و رشد می کنند. و در واقع نماز و سایر عبادات، الطاف بزرگ خداوند هستند که ما را به آرامش واقعی در زندگی، و خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت می رسانند. 📚 منبع : کتاب تمثیلات حجت الاسلام قرائتی (با اندكی دخل و تصرف) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
◀️ سجده پیامبر 🔴 آيا پيامبر(صلى الله عليه وآله)، براى سجده نماز، از مهر استفاده مى كرد؟ ✍️جواب؛ ✅رسول خدا(صلى الله عليه وآله) بر خاك و زمين سجده مى كرد و در سجده، چيزى را بين پيشانى و زمين حائل قرار نمى داد. او مى فرمود: «جعلت لى الارض مسجد و طهورا ; زمين براى من سجده گاه و پاك كننده، قرار داده شده است». 🔹 در اين باره، علاوه بر سنت پيامبر(صلى الله عليه وآله)، از شيوه اصحاب نيز مى توان ياد كرد. به اين موارد دقت كنيد: 1️⃣ روزى پيامبر (صلى الله عليه وآله) يكى از اصحاب خود را ديد كه بر لايه عمامه اش سجده مى كرد ; با دست مباركش به او اشاره كرد و فرمود: عمامه ات را بردار و به پيشانى اش اشاره نمود. همچنين وقتى ديد كه بلال حبشى بر گِردىِ عمامه اش سجده كرد تا داغى زمين آزارش ندهد، پيامبر با دست خود عمامه بلال را از زير پيشانى او بيرون كشيد و فرمود: «بلال! پيشانى ات را بر خاك گذار» ... 2️⃣ جابر بن عبدالله انصارى مى گويد: من نماز ظهر را با پيامبر (صلى الله عليه وآله) مى گزاردم ; مشتى از سنگريزه در دست گرفته و آنها را دست به دست مى كردم تا خنك شوند و به هنگام نماز، بر آنها سجده كنم. 🔹خاك بايد پاك باشد و از همين روست كه شيعيان تكه اى گِلِ خشك شده را براى اطمينان از پاكى آن، با خود برمى دارند و چه بسا كه براى تبرك آن را از خاك مبارك كربلا بر مى گيرند ; همان گونه كه بعضى از اصحاب، از سنگ ريزه هاى مكه بر مى داشتند تا در سفر، بر آنها سجده كنند. 🔹مهر، موضوعيت ندارد و در زمان پيامبر(صلى الله عليه وآله) تمام زمين مهر بوده است و پيشانى را روى زمين مى گذاشتند. از اين رو، براساس روايات معصومين(علیهم السلام)، سجده بايد بر زمين و روييدنى هاى زمين ـ غير از خوردنى ها و پوشيدنى ها ـ باشد. 🔹شيعيان بر خاك، زمين، سنگ ريزه، تخته سنگ و ديگر اجزاى زمين و روييدنى هاى آن، مانند حصير، سجده مى كنند و نه بر فرش، پارچه، چيزهاى خوردنى و زينتى. که اين، برگرفته از روايات بسيارى است كه در كتاب هاى شيعه و سنى وارد شده اند. 🔹«بر» خاك و سنگ سجده مى شود و «به» آن سجده نمى شود. دقت در اين نكته، پاسخ به كسانى است كه شبهه پرستش مهر توسط شيعه را بر زبان جارى مى سازند! 🔹هشام از امام صادق(عليه السلام) پرسيد: مرا آگاه ساز بر چه سجده رواست و بر چه ناروا؟ حضرت فرمود: سجده تنها بر زمين و آن چه مى رويد، جايز است ; جز آن چه كه پوشيدنى و خوردنى است. باز پرسيد: فدايت شوم! فلسفه آن چيست؟ وى فرمود: زيرا سجده خضوع در پيشگاه خداوند عزوجل است ; پس نشايد كه بر پوشيدنى و خوردنى انجام گيرد ; زيرا دنياگرايان، بنده خوردنى ها و پوشيدنى هايند و سجده گر در سجده اش، خداى را پرستش گر است و ناچار نشايد كه پيشانى خود بر معبود دنياگرايان ـ كه فريفته فريبايى آنند ـ بسايند. 📚به نقل از کتاب "پیامبراعظم - سیره و تاریخ" 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
♨️سوال: 🔴آیا لذت های برزخی وهم و خیال است ؟ ✍️جواب؛ ✅ توجه به این امر لازم است که وقتی گفته می‌شود برزخ ماده ندارد، نباید پنداشت که لذات برزخ خیالی است و وهم و سرابی بیش نیست و هیچ گونه وجودی در خارج ندارند؛ چراکه وجود برزخی هرچند مادی نیست، اما برخی لوازم ماده را دارد. 📚 طباطبایی، محمد حسین، حیات پس از مرگ، ص 32 – 33 .............................. 🔴برزخیان خانواده خود را در کجا می بینند؟ ✅ در بسیاری از روایات زمین به عنوان محلی برای عذاب یا اجر برزخی و دیدار ارواح با خانواده‌شان و ... تعیین شده است؛ مثلاً در برخی از اخبار آمده است که بهشت برزخ در وادی السلام و آتش آن در وادی برهوت و صخره بیت المقدس محل اجتماع ارواح است. چنین تعیینی حمل بر این می‌شود که علقه مادی ارواح به طور کامل قطع نمی‌گردد. این مطالب امور ممکنه‌ای است که کاشف از نوعی علقه ارواح به خاطر شرافت مکان یا زمان و یا وضع است. 📚 حیات پس از مرگ، ص 48. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁