81.5K
⭕️ سوال
سلام وادب، ضرورت وجود #شیطان و انسانهای بد از نظر #نظام کلی عالم چیست ؟
🔰 پاسخ
بِسماللّهالرَّحمنِالرّحیم
اگر انسانهای بد و شیطان، وجود نداشته باشند، دیگر انسان و جنی نباید وجود داشته باشند! چون جن و انس دو تا موجود هستند که باید #اختیار داشته باشند؛ اختیار نداشته باشند دیگر انسان نیستند، جن نیستند.
اختیار داشته باشند یعنی بتوانند بد باشند، بتوانند خوب باشند. بتوانند شیطان باشند بتوانند مؤمن باشند.
پس اگر اینها نبودند دیگر انسانی نبود، جنی نبود و عالَمی نبود.
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
❓اگر خداوند بی نیاز است چرا برای هدایت مردم به انبیا نیاز دارد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخ:
همان آیات فراوانی که از عدالت و دوری از ظلم، سخن می گویند، یک جهتش خطاب به مردان است که مبادا از این موضوع، سوء استفاده کرده و حقوق همسران خود را نادیده گرفته و در حق آن ظلمی روا دارند.
درباره آیه 3 سوره نساء نیز باید گفت این آیه دلیلی بر جواز تعدّد زوجات در اسلام با شرایط خاص است که یکی از آن شرایط رعایت کامل عدالت بین همسران است که شرط سختی است؛ و برخی مفسران نیز تعدد زوجات را مخصوص حالت ضرورت، مثل زمان جنگ می دانند.(1)
توجه داشته باشید که این آیه فقط اصل جواز تعدد زوجات را بیان کرده است و هیچ توصیه و تشویقی بر آن ندارد. هم چنین شرایط خاصی برای آن قرار داده و فرموده اگر می ترسید که نتوانید عدالت را رعایت کنید، به یک زن اکتفا کنید.
مطلب مهم: تعدد زوجات یکی از ضرورت های زندگی بشر است؛ زیرا:
1. مردان بیش تر در معرض حوادث قرار می گیرند و زنان بی سرپرست در جامعه باقی می گذارند.
2. کمیت و کیفیت غریزه جنسی در مردان بیش تر است و طول عمر جنسی زنان کم تر است.
3. زنان در برخی ایام به خاطر عادت ماهیانه و دوران حمل، ممنوعیت جنسی دارند.
4. زنان بیوه معمولًا به عنوان همسر اول مورد توجه واقع نمی شوند.
با توجه به مسائل فوق و ضرورت زندگی سالم انسانی، یکی از سه راه، پیش روی بشریت است:
الف) همه مردان فقط یک همسر داشته باشند و زنان باقی مانده تا آخر عمر بدون همسر بمانند.
ب) همه مردان فقط یک همسر قانونی داشته باشند ولی راه روابط نامشروع با زنان بی همسر باز باشد.
ج) مردانی که از صلاحیت جسمی و مالی و اخلاقی برخوردارند و می توانند عدالت را بین زنانشان رعایت کنند، بیش از یک همسر انتخاب کنند. این همان راه معقولی است که اسلام پذیرفته است.(2)
چند نکته:
1. اجازه تعدد زوجات، معنایش نادیده گرفتن حقوق همسر اول نیست. هر ناحقی و ظلمی، از نظر قرآن و اسلام، ممنوع و مردود است.
2. قرآن کریم در آیات بسیاری به رعایت حقوق دیگران از جمله حقوق همسر، توصیه فرموده است.
3. هوس بازی و سوء استفاده مردان را باید از این موضوع، جدا دانست و نمی توان به قرآن نسبت داد.
پی نوشت ها:
1. رضایی اصفهانی، تفسیر قرآن مهر، پژوهشهای تفسیر و علوم قرآن ـ قم، ج 4، ص 34.
2. همان، ص 36.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 سه طایفه ای که شیطان به آنها کاری ندارد!!!
🌸 آیت الله مجتهدی ره :
✍ حدیث داریم که شیطان با سه طایفه کاری ندارد. آنهایی که یاد خدا میکنند، آنهایی که هنگام سحر بلند میشوند و استغفار میکنند و آنهایی که از ترس خدا هنگام سحر گریه و انابه میکنند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا جهنم ابدی است؟
گذر زمان در جهنم چگونه است؟
🎙#استاد_محمدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام على عليه السلام ـ در نامه خود به معاويه ـ نوشت :
فَاحذَرِ الشُّبهَةَ و اشتِمالَها على لُبسَتِها ؛ فإنَّ الفِتنَةَ طالَما أغدَفَت جَلابِيبَها ، و أغشَتِ الأبصارَ ظُلمَتُها
از شبهه و اشتباه افكنيهاى آن بپرهيز ؛ زيرا دير زمانى است كه فتنه ، پرده هاىِ سياهِ خود را گسترده و تاريكىِ آن، ديدگان را فرو پوشانده است .
📚نهج البلاغه/نامه65
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢درمان وسوسه و حدیث نفس 💢
1- گفتن أعوذ بالله من الشيطان الرجيم و پناه بردن به خدا. « وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّيَاطِينِ * وَ أَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ» ( المؤمنون : ٩٧ و ٩٨) «و بگو: پروردگارا! از وسوسه هاى شياطين به تو پناه مى برم. و پروردگارا! به تو پناه مى برم از اينكه [شيطان ها]نزد من حاضر شوند».
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ميفرمايند: شيطان پوزه اى مانند پوزه سگ دارد كه آن را بر روى دل آدمى مى گذارد و شهوت ها و لذّت ها را به او يادآورى مى كند و آرزوها را به سراغش مى آورد و در دلش وسوسه مى كند، تا او را درباره پروردگارش به شكّ اندازد، در اين هنگام اگر آدمى بگويد: «اعوذ باللّه السميع العليم من الشيطان الرجيم و اعوذ باللّه اَن يحضرون ان اللّه هو السميع العليم» پوزه اش را از روى دل كنار مى برد
2- ياد هميشگي خداوند. «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانَا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ (الزخرف : ٣٦) و هركه از ياد [خداى] رحمان روى گرداند، شيطانى را بر او مى گماريم كه قرين او باشد».
3- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ميفرمايند: هر كس از اين وسوسه چيزى در خود ديد، سه مرتبه بگويد: «به خدا و پيامبرش ايمان آوردم»، وسوسه اش از بين مى رود.
4- امام على عليه السلام ميفرمايند: روزه گرفتن در سه روز از هر ماه ـ پنجشنبه اول و آخر ماه و چهار شنبه وسط آن و روزه ماه شعبان ـ وسواس سينه و پريشانى هاى دل را از بين مى برد.
5- امام على عليه السلام ميفرمايند: ياد ما اهل بيت، شفابخش هر ناخوشى و بيمارى و وسوسه ترديد آور است.
6- امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از وسوسه زياد ـ فرمود: اشكالى ندارد. مى گويى: «لا اله الاّ اللّه ».
7-حضرت صادق آل محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود:
براى هر مؤمنى چهل روز نمى گذرد، مگر اين كه گرفتار حديث نفس مى شود. پس هر وقت حديث نفس بر كسى عارض شد، دو ركعت نماز بجا آورد و از شّر آن به خدا پناه ببرد.
چون يك روز حضرت آدم عليه السّلام از حديث نفس به خداوند عزّ و جل شكايت كرد.
حضرت جبرئيل عليه السّلام نازل شد و فرمود: بگو:لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهََ اِلاّ بِاللّهِ
حضرت آدم عليه السّلام تا اين ذكر را فرمود، حديث نفس او بر طرف شد.
سعيد بن يسار گويد: بحضرت صادق عليه السلام عرضكردم: (من گاهى) اندوهگين شوم (و براى رفع آن از آن حضرت دستورى خواستم) فرمود: بسيار بگو:
«اللَّه اللَّه ربى لا اشرك به شيئا»
(پس هر گاه از وسوسه يا حديث نفس (خاطره هاى شيطانى) بترسى بگو:
«اللهم انى عبدك و ابن عبدك و ابن امتك ناصيتى بيدك عدل في حكمك، ماض في قضاؤك، اللهم انى أسألك بكل اسم هو لك أنزلته في كتابك
أو علمته أحدا من خلقك أو استأثرت به في علم الغيب عندك ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تجعل القرآن نور بصرى و ربيع قلبى و جلاء حزنى و ذهاب همى اللَّه اللَّه ربى لا اشرك به شيئا»
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢فرق انشاء الله و ان شاء الله💢
اصل این مطلب که تلفظ اشتباه یا غیر صحیح بعضی الفاظ موجب تغییر معنا می شود، صحیح است
اما شاهد مثال شما اشتباه است و مطلبی که در مورد إن شاء الله نوشتید، صحیح نیست.
اولا بحث شما درباره الفاظی است که بر زبان جاری می کنیم نه نوشتار
ثانیا در نوشتار هم، انشاء الله چه به صورت متصل نوشته شود (إنشاء الله) و چه به صورت منفصل (إن شاء الله)،
در هر دو صورت به یک شکل تلفظ می شود یعنی إن شاء الله تلفظ می شوند (به کسر همزه إن) و هیچکس أنشاء الله تلفظ نمی کند(به فتح همزه إن) بنابراین در هر دو صورت تغییری در معنا ایجاد نمی شود.
در هر دو حالت، همزه در إن شرطیه، با کسره تلفظ می شود اما همزه اول در أنشأ (به معنای ایجاد کردم)، با فتحه تلفظ می گردد.
أنشأ باید به فتح همزه اول و ضم همزه آخر تلفظ شود تا معنای «ایجاد کردم» بدهد.
ضمن اینکه در این فعل یک همزه در آخر کلمه وجود دارد که با عث می شود هم از نظر معنا و هم از نظر تلفظ و هم از نظر نوشتار با کلمه إنشاء الله فرق داشته باشد.
اگر طبق یک احتمال، انشاء در«انشاء الله» را مصدر فرض کنیم،به ترجمه ای مبهم می رسیم! (ایجاد خدا یا ایجاد کردن خدا)! می بینید که معنای عبارت ناتمام است و ناقص؛ تصدیق یا تکذیب ناظر به یک قضیه کامل است که موضوعی دارد و محمولی و بعد متکلم محمول را بر موضوع حمل می کند و بدان استناد می دهد، آنگاه شما می توانید بگویید: این استناد و حمل، صحیح است یا نه. در انشاء الله، اگر انشاء را مصدر فرض کردیم، موضوع داریم اما محمولی در کلام وجود ندارد لذا استنادی وجود ندارد لذا تصدیق یا تکذیبی نمی توان بدان نسبت داد لذا یک ترکیب اضافی با معنای ناقص می شود.
نکته دیگر اینکه انشاء الله (به معنای ایجاد خدا) و ان شاء الله (به معنای اگر خدا بخواهد)، به یک صورت تلفظ می شوند لذا اگر اشکالی هم وارد باشد، دست کم به بخش خواندن و تلفظ آندو وارد نیست چون هر دو یکجور تلفظ می شوند؛ پس اشکال را به بخش نوشتار وارد نموده اید اما به یک بیان، این اشکال بر نوشتار هم وارد نیست چون قرینه مقامیه و سیاق کلام متکلم، دال بر معنای مورد نظر اوست و توهم اشکال را برطرف می کند.
البته اصل این فرمایش دوستان که ان شاء الله (به معنای اگر خدا بخواهد) را جدا بنویسیم، خوبست و بنده منکر قواعد درست نویسی نیستم چون إن در اینجا، حرف شرط است و شاء فعل است و دو کلمه اند و قاعدتا باید جدا نوشته شوند و انشاء (به معنای مصدری) چون یک کلمه است، قهرا باید به صورت متصل نوشته شود اما خواستم عرض کنم که استدلال ها و اشکالات دوستان، وارد نیست که توضیح دادم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| #تازههاے_نشر 📖 | مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
📗 انفاق از نگاه قرآن و حدیث
▫️ انفاق، علاوه بر این که وسیله توزیع ثروت و کاهش محرومیتهای اقتصادی است، فضیلتی اخلاقی و دارای بعد تربیتی نیز هست.
🔻کتاب انفاق از نگاه قرآن و حدیث،در ۱۴ فصل، هزار و پنجاه آیه و روایت را در بر گرفته و از خلال آنها، تبیین و تحلیل مهمترین مباحث مربوط «انفاق» را از منظر قرآن و سنت، در پیش دید مخاطبان قرار داده است.
📝 مؤلف :مرحوم آیت الله محمدی ری شهری با همکاری حجت الاسلام رسول افقی
مترجم :حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی،
زبان فارسی - عربی، قطع وزیری،۵۵۱ صفحه ،۱۴۰۱ ، انتشارات دارالحدیث.
•┈┈❀┈┈•
📘شناخت نامه نبوت
▫️ مباحث اعتقادی کلی مرتبط با نبوت که اصطلاحاً بدان نبوت عامه میگویند.
عنوان «نبوت عامه» ناظر به مباحث عمومی نبوت است که ویژگی های مشترک همه پیامبران را تبیین میکند.
☆ مجموعه نبوت عامه در هفت فصل با استناد به نزدیک به ۹۰۰ آیه و روایت، مباحثی را بدین شکل عرضه کرده است:
. فصل اول : عنوان فلسفه نبوت
. فصل دوم : مباحث مرتبط «وحی»
. فصل سوم : لزوم شناخت پیامبران
. فصل چهارم : نشانههای پیامبران
. فصل پنجم : ویژگیهای پیامبران
. فصل ششم : عصمت پیامبران
«شناخت نامه نبوت» جلد یکم،
📝مؤلف : مرحوم آیت الله محمدی ری شهری و جمعی از پژوهشگران
زبان فارسی-عربی، قطع وزیری،۶۸۶ صفحه ،۱۴۰۱، انتشارات دارالحدیث.
🔰 @p_eteghadi 🔰
12.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«بهترین وظیفه انتظار همان ادب است. ما هر وقتی که حضرت ظهور بکند باید آماده باشیم؛ چطور آماده باشیم؟ اگر بدانیم واقعاً که حضرت می بیند. اینکه دیگر گذشته از روایات فراوان، در آیه سوره مبارکه «توبه» هم روشن است: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ﴾؛ خدا می بیند پیغمبر می بیند. ما الآن در برابر حضرت مسئول هستیم، او امام ماست و در کنار سفره او هم نشستیم: «بِیمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی». باور بکنیم که امام دارد ما را می بیند؛ این بهترین عامل تزکیه است. »
درس تفسیر ۹۵/٩/٢٠
🔰 @p_eteghadi 🔰