پاداش در برابر کار!
🔅#امام_علی_علیه_السلام :
🔸«با كار است كه پاداش به دست مى آيد، نه با تنبلى» .
🔹«بِالعَمَلِ يَحصُلُ الثَّوابُ لا بِالكَسَلِ».
📚 غرر الحكم :ح ٤٢٩٥
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا زلزله ترکیه و سوریه جزء علائم ظهور است !!!!
🤔#پرسش :
❓آیا زلزله ای که در سوریه و ترکیه رخ داد از علائم ظهور است ? عده ای می گویند از علائم است و عده ای نیز می گویند ما حق تطبیق دادن نداریم ? در این رابطه توضیح دهید !!!!
💠#پاسخ💠
👌تطبیق دادن علائم ظهور بر وقائع خارجی در دو صورت ناپسند و ممنوع است :
🔸١ _ وقائع خارجی که نمی تواند مصداق روایت باشند به عنوان علامت ظهور معرفی شود , در حالی که ارتباطی بین آن واقعه خارجی با روایت علائم ظهور وجود ندارد .
🔸٢ _ تطبیق دادن به صورت تطبیق قطعی باشد به گونه ای که این تطبیق دادن منتهی شود به تعیین وقت برای ظهور , در حالی که ما اجازه تعیین وقت برای ظهور را نداریم , چنان که وقتی راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد : " اين امرى كه انتظارش را مىكشيم، كِى رخ مىدهد؟
👌امام علیه السلام پاسخ داد :
«اى مِهزم! تعیین وقت کنندگان ظهور ، دروغ گفتند و عجله كنندگان، هلاك شدند و تسليم شدگان، نجات يافتند و به سوى ما رهسپارند».
📚الإمامة و التبصرة: ص 235 ح 87
❕بنابراین اگر تطبیق دادن به صورت احتمالی باشد نه قطعی و نیز بین واقعه خارجی و روایت علائمی ارتباط قوی و قابل قبولی باشد , در این صورت تطبیق دادن بی اشکال است , چنان که حدیث شناس برجسته معاصر یعنی مرحوم آیت الله ری شهری می نویسد :
"اظهار نظر قطعى در باره تطبيق علائم ظهور، در صورتى كه موجب نوعى تعيين وقت ظهور شود، امكانپذير و مجاز نيست. در اين موارد، تنها برداشتهايى از احاديث امكانپذير است كه به صورت احتمالى و به استناد برداشت شخصى افراد، قابل تطبيق بر وقايع خارجى است. "
📚دانش نامه امام مهدی علیه السلام ج 7 ص 455
👌تطبیق نشانه های ظهور با دو شرطی که بیان کردیم دارای فوائدی است که برخی از محققین در مورد این فوائد می نویسند :
" با تأملى در روايات علايم ظهور و بررسى همهجانبه آن، پى به آثار و فوايد نشر آنها در ميان جامعه خواهيم برد. اينك به برخى از آنها اشاره خواهيم كرد:
❗️ آگاهى امّت از پرچمها و دعوتهاى ضلال و گمراهكننده _ بشارت به ظهور دعوتهاى حق و قيامهايى كه در آن مردم را به حقّ دعوت مىنمايند - بعد از تحقق هريك از علايم ظهور، اطمينان مردم به اصل ظهور بيشتر خواهد شد - تحقق يكايك علايم ظهور در خارج، منعكسكننده عزم جدّى خداوند متعال در نصرت اسلام و مسلمين بر كفّار در سطح كلّ كره زمين است - مسلمانان را براى آماده شدن و زمينهسازى ظهور تحريك كرده و به آنها آمادگى روحى، سياسى و جهادى براى شركت در حكومت آن حضرت را خواهد داد.... "
📚موعود شناسى و پاسخ به شبهات، ص: 517
👌حال در مورد ارتباط زلزله ای که در سوریه و ترکیه رخ داد با ظهور گفتنی است که روایتی در این رابطه مورد استناد قرار گرفته است که روایت مذکور با ترجمه مرحوم ری شهری چنین است :
▫️ امام باقر عليه السلام از امير مؤمنان عليه السلام نقل می کند که فرمود: «هنگامى كه دو نيزه با هم درگير شدند، از هم باز نمىشوند، مگر آن كه نشانهاى از نشانههاى خدا پديدار شود». گفته شد: آن چيست، اى امير مؤمنان؟
❕فرمود: «زلزلهاى در شام كه بيش از صد هزار تن در آن هلاك مىشوند و خداوند، آن را رحمت مؤمنان و عذاب كافران، قرار مىدهد و چون چنين شد، به افراد [سوار بر] مركبهاى دُم (/ گوش) بريده، بنگريد و نيز پرچمهاى زردرنگ كه از سمت مغرب پيش مىآيند تا در شام فرود آيند و اين به هنگام بىتابى بزرگ، و مرگ سرخ است و چون چنين شد، به فرو رفتن روستايى در دمشق به نام حَرَستا بنگريد كه چون چنين شود، فرزند [هندِ] جگرخوار از وادى يابس (بيابان خشك) خروج مىكند تا بر منبر دمشق قرار گيرد و چون چنين شود، خروج مهدى را انتظار بريد». " ... رَجفَةٌ تَكونُ بِالشّامِ يَهلِكُ فيها أكثَرُ مِن مِئَةِ ألفٍ، يَجعَلُهَا اللَّهُ رَحمَةً لِلمُؤمِنينَ وعَذاباً عَلَى الكافِرين ... "
📚الغيبة، نعمانى: ص 305 ح 16، الغيبة، طوسى: ص 461 ح 476
❕این روایت قابل تطبیق بر واقعه زلزله سوریه و ترکیه نیست و به اصطلاح شرط اول از شروطی که بیان کردیم در این روایت وجود ندارد .
👇👇👇
👌روایت مذکور می گوید که زلزله مورد اشاره بسیار هولناک است که سبب کشته شدن بیشتر از صد هزار نفر می شود , در حالی که زلزله رخ داده شده در ترکیه و سوریه اگرچه پر شدت بوده اما به اندازه ای نبوده است تا بتواند مصداق روایت باشد .
همینطور روایت می گوید که زلزله مذکور سبب پایان نزاع و درگیری دو گروه شده و به نفع جبهه اهل حق تمام می گردد و مایه عذاب کفار است , در حالی که ما امروز شاهد نزاع و نبرد خاصی در منطقه شام نیستیم تا زلزله رخ داده شده سبب پایان نزاع و نبرد آنان و نیز سبب تقویت جبهه اهل حق و عذاب و نابودی جبهه کفار گردد .
❕بنابراین روایت مذکور قابل تطبیق بر زلزله رخ داده در ترکیه و سوریه نمی باشد .
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 امت استوار
🔸 ملّتی که #اهل_قرآن_کریم است، کمرش خم نمی شود؛ نه خودشان برای کسی یا چیزی خم می شوند، نه بیگانه ای می تواند کمر این ملّت را خم بکند!
ببینید قرآن کریم را به چه وصف کرد؟ فرمود کتابی را ذات اقدس الهی نازل کرد که ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ است. این ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ غیر از مستقیم بودن است، غیر از قائم بودن است. بعضی از امورند که مستقیم اند ولی می شود آنها را منحرف کرد، بعضی قائم اند ولی می شود آنها را به زانو درآورد؛ اما بعضی ها ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ هستند!
🔸 ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ مثل ﴿غَیرِ ذِی زَرْعٍ﴾ است؛ آن بیان نورانی #حضرت_ابراهیم است که به خدای سبحان عرض کرد خدایا! من این مادر و این بچه را به جایی آوردم سپردم به تو که هیچ بویی از آبادی ندارد!
﴿غَیرِ ذِی زَرْعٍ﴾؛ یعنی قابل آباد کردن نیست، چه چیزی از آن را آباد بکند؟ یک مُشت سنگلاخ بیش نیست! آب ندارد تا شما آباد کنید! اینجا منطقه بارانی نیست! منطقه سوزان استوایی است؛ ولی این کار از تو برمی آید و می توانی اداره کنی، این را می گویند #توحید!
🔸 ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ یعنی اصلاً نمی شود این را کج کرد؛ با چه چیزی می خواهید این را کج بکنید؟! خودش راست است و جامعه را هم راست نگه می دارد. هیچ چیزی کمر این جامعه را خم نمی کند؛ #نه_شرقی_نه_غربی! این انقلاب نمونه همین است، این دفاع مقدس هشت ساله همین است. چیزی نمی تواند کمر این ملت را خم کند؛ منتها مادامی که #در_خدمت_قرآن باشند.
کتابی که از هر جهت منزّه است و کسی جرأت نمی کند درباره حرم اَمن این کتاب حرف بزند، قرآن کریم است! فرمود: ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ است و هیچ چیزی کمر آن را خم نمی کند. ملّت مسلمان هم باید ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ باشند، #عزیز باشند، #حکیم باشند، #کریم باشند و #وصف_فرشته_ها را داشته باشند.
:
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کلیپ_هفته
#دهه_فجر
📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 13
تاریخ: 1394/12/26
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حیات پریشان
🔸 آنهایی كه خواب های آشفته می بینند، مثل بیداری آنهاست. كسانی كه اهل تحقیق و پژوهش نیستند و آدم های عادی هستند، پنج شش نفراز اینها وقتی یك جا می نشینند، اول كه وارد می شوند در یك موضوع سخن میگویند، یك ساعت كه نشستند و ختم جلسه اعلام شده و دارند می روند، درباره چیزهایی بحث كردند كه هیچ رابطه ای بین آن حرف های آخر اینها با حرف های اول اینها نیست! بر اساس تداعی معانی, تداعی الفاظ, تداعی اذهان سخنانی گفتند و پراكنده گویی، عصاره كار جلسه آنهاست. اینها را می گویند #اضغاث؛ اگر اینها در بیداری باشد «اضغاث یقظه» است و اگر در خواب باشد «اضغاث احلام» است.
🔸 شما ببینید این باغ هایی كه علف هرز زیاد دارد _ وجین یعنی علف هرز را گرفتن _ اگر باغبانی نداشته باشد تا علف هرز را وجین كند، وقتی یك دسته سبزی از آن باغ بگیرید، این دسته سبزی را كه مثلاً یك كیلو وزن آن است، باید بگردید تا یك برگ قابل خوردن پیدا كنید. در میان علف های هرز یا همه اش هرز است یا اگر هم سبزی خوراكی پیدا شود بسیار كم است.
🔸 خواب های آشفته مثل بیداری است، چون انسانی كه در بیداری، پراكنده زندگی می كند، خوابش هم همین طور است. مگر #خواب_خوب نصیب هر كسی می شود؟! كسی که هر حرفی را می زند، توقع دارد رؤیای صالحه و صادقه نصیبش شود؟! كسی كه با قصه زندگی می كند، خواب تحقیقی نصیبش نمی شود؛ كسی كه با بنای عقلا و فهم عرف زندگی می كند، رؤیاهای عقلی نصیبش نمی شود؛ بالأخره رؤیا #محصول_یقظه است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه صافات جلسه 21
تاریخ: 1392/12/20
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️22 بهمن، نظرسنجی حقیقی از ایرانیان
🔹جمهوری اسلامی نظامی مردمسالار است. پایههای این نظام مقدس با خیزش انقلابی عموم مردم پیریزی شده و در ادامه نیز با خواست و حضور همیشگی آنان تداوم یافته است.
ایرانیان همواره در مقاطع مختلف نشان دادهاند که با وجود تمام کاستیها و گلهها، به عهدی که با ولی فقیهشان بستهاند، پایبندند.
🔸حضور پرشور ایرانیان در انتخابات، راهپیماییها و تشییع جنازه شهدا، دلیلی انکار ناشدنی بر علاقه ایرانیان به حکومت دینیشان است.
با این وجود دشمنان که چشمان خود را بر این عظمت بستهاند، تلاش کردهاند با برگزاری یک نظرسنجی، دیدگاه مردم نسبت به انقلاب را به گونهای تحریف شده نشان بدهند.
🔹بر اساس گزارش منتشرشده، این نظرسنجی از طریق یکی از شبکههای ماهوارهای سعودی، شرکت سازنده فیلترشکن و برخی از شبکههای مجازی برگزار شده است. این مسئلهای است که فارغ از هر نتیجهای اعتبار اصل نظرسنجی را زیر سوال میبرد.
⁉️چگونه میتوان نظر برخی از مخاطبین رسانه سعودی صهیونیستی اینترنشنال را به عنوان دیدگاه عموم ایرانیان تلقی کرد❓از طرف دیگر موافقان جمهوری اسلامی به چه انگیزهای باید در نظرسنجی چنین موسسهای شرکت کنند❓مگر میتوان به این نظرسنجی اعتماد کرد‼️
🔸مردم انقلابی ایران، به جای شرکت در اینگونه نظرسنجیها، دیدگاه خود درباره نظام جمهوری اسلامی را چند روز دیگر و با شرکت در راهپیمایی بزرگ 22 بهمن اعلام خواهند کرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
📙بیان تاریخ، یکی از مهم ترین شیوه های تربیت انقلابی است.
✅ مطالعه تاریخ و گفتن وقایع گذشتگان، یکی از شیوههای تربیت فرزند است و لازم است والدین و معلمین برای تربیت نسل انقلابی، تاریخ انقلاب را برای فرزندان و شاگردان خود بازگو کنند.
💠 امیرالمؤمنین حضرت على علیهالسلام، در نامه تاریخیش به امام حسن میفرماید: «أَیْ بُنَیَّ إِنِّی وَ إِنْ لَمْ أَکُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ کَانَ قَبْلِی فَقَدْ نَظَرْتُ فِی أَعْمَالِهِمْ وَ فَکَّرْتُ فِی أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِی آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ کَأَحَدِهِمْ بَلْ کَأَنِّی بِمَا انْتَهَى إِلَیَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم»؛ «فرزندم! من هرچند عمر پیشینیان را یکجا نداشتهام، ولى در اعمال آنها نظر افکندم، در اخبارشان اندیشه نمودم، و در آثارشان به سیر و سیاحت پرداختم، آنچنانکه گویى همچون یکى از آنها شدم، بلکه گویى من به خاطر آنچه از تجربیات تاریخ آنان دریافتهام با اولین و آخرین آنها عمر کردهام».
📚 نهج البلاغه، ص391.
🔰 @p_eteghadi 🔰
👈 اهمیت پاسخ به شبهات ذهنی نسل جدید
✅ از مصادیق مهم جهاد تبیین در شرایط فعلی، پاسخ به سؤالات و شبهات ذهنی نسل جدید در مورد انقلاب اسلامی است.
🟠 این مسئله فقط مربوط به زمان ما نیست؛ برای مثال در زمان امام صادق علیهالسلام، گروهی منحرف به نام «مرجئه» فعالیت داشتند. ازاینرو حضرت برای مقابله با آنها به شیعیان خود این چنین فرمود: «بَادِرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ تَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ»؛ «از طريق نشر حديث به تعليم فرزندان خود بپردازيد پيش از آنکه مرجئه بر شما سبقت بگيرند [و فرزندان شما را فاسد و آلوده کنند]».
📚کلینی، الکافي، ج6، ص47.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍
به چه دلیل صلوات بدون کلمه «آل محمد» ناقص است و از آن نهی شده است؟
صلوات بر آل محمد(ص) همراه صلوات بر پیامبر نه تنها بدعت نیست، بلکه موافق با قرآن، روایات، عقل و عرفان است؛ چون:
معنای بدعت آن است که چیزی که در دین نیست جزو #دین دانسته شود. ما فرستادن صلوات بر آل پیامبر را بدعت نمیدانیم؛ چون در روایات پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) این مسئله آمده است.
خداوند تکالیفی برای بندگان خود قرار داده و در قرآن مجید به صورت کلی و اجمالی اصل وجوب و بعضی از خصوصیات آنها را بیان کرده است، اما همۀ جزئیات و شروط و قیود آنها را در قرآن ذکر نکرده است. برای آگاهی از تمام اجزا و جزئیات دیگر باید به سراغ مخاطبان واقعی و مفسران حقیقی قرآن؛ یعنی پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) رفت و خداوند پیامبر(ص) را مفسر و مبین قرآن قرار داد.
براین اساس وقتی پیامبر(ص) در تفسیر آیه فرمود آل را همراه من در صلوات بیاورید؛ یعنی این مطلب از قرآن فهمیده میشود.
قرآن علاوه بر معنای ظاهری معانی عمیق باطنی هم دارد که پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) ایشان میتوانند از آن خبر دهند و معنای ظاهری لفظ "النبی" اگرچه شامل "آل محمد" نمیشود، ولی به حسب معنای باطنی شامل آل میشود.
#آیات_قرآن ، پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) ایشان را به عنوان حقیقت واحد لحاظ میکنند. علاوه بر این، عرف و عقلا، افراد همفکر و همعقیده را به یک چشم میبینند و روایات زیادی هم وجود دارد که پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) ایشان را از یک نور میداند. از این جهت در عرفان از این نور واحد؛ یعنی پیامبر و اهل بیت ایشان تعبیر به «حقیقت محمدیه» و «صادر نخستین» میشود. با این حساب چگونه ممکن است که کسی بر پیامبر صلوات بفرستد، اما بر اهلبیت صلوات نفرستد. به عبارت دیگر، صلوات بر اهلبیت همان صلوات بر پیامبر است و هر دو از یک واقعیت حکایت میکند.
نکتۀ آخر اینکه صلوات بر پیامبر(ص) به طور مطلق واجب نیست، بلکه تنها در موارد خاص؛ مثل تشهد نماز، واجب است. البته در جایی که صلوات واجب است ذکر "آل محمد" نیز واجب است، و در موارد مستحب، ذکر "آل محمد" نیز مستحب است و نیاوردن "آل محمد" باعث ناقص شدن #صلوات خواهد شد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍
اگر گرسنگی مداوم موجب ریزش مو شود، آیا میتوان آنرا مجوزی برای ترک روزه دانست؟
ریزش مو به تنهایی نمیتواند مجوزی برای افطار و ترک #روزه باشد، مگر اینکه مقدار و حجم ریزش مو به گونهای باشد که نوعی آسیب جدی به بدن به شمار آید. در این حالت باید به گونهای روزه گرفت که چنین آسیبی ایجاد نشود، و لو اینکه به صورت یک روز یا چند روز در میان روزه گرفته شود.
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است.[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای )مد ظله العالی):
صِرف ریزش مو مجوز شرعی بر افطار روزه #ماه_رمضان نمیباشد، مگر این که به مقداری باشد که برای معمول مردم قابل تحمل نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(قدس سره):
مورد سؤال از موارد جواز افطار و ترک روزه نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
در صورتی که به گفته پزشک حاذق متدین، روزهگرفتن ضرر داشته باشد، میتواند در ماه رمضان بهصورت پیوسته نگیرد و در #زمستان قضای آنرا انجام دهد. ضمنا در بجا آوردن قضای روزه، در پی هم بودن، واجب نیست.
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🇮🇷الله اکبر
🇮🇷الله اکبر
🇮🇷الله اکبر
🇮🇷الله اکبر
🇮🇷الله اکبر
🇮🇷الله اکبر
🔰 @p_eteghadi 🔰