eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
. | | 💢 فقر فرهنگى! ※ زمينه‌هاى پذيرش ادّعاى مدّعيان دروغين مهدویت ✍️ فراهم بودن زمينه‌هاى مختلف براى پذيرش مدّعيان باطل، به حدّى است كه در حديثى از ، براى هر مدّعى رهبرى، هوادارانى فرض شده است: 🔅 تا هنگام خروج دجّال، هيچ كس نيست كه مردم را [به خود] بخواند، مگر اين كه به زودى، افرادى را مى‌يابد كه با او بيعت كنند. لَيسَ مِن أَحَدٍ يَدعُو إِلَى أَن يَخرُجَ الدَّجَّالُ إِلَّا سَيَجِدُ مَن يُبايِعُه . الكافى: ج ۸ ص ۲۹۶ ح ۴۵۶ . در ميان زمينه هاى گوناگون پذيرش ادّعاهاى مهدويت، فقر فرهنگى، فساد سياسى و اجتماعى و مشكلات اقتصادى، مناسب ترين زمينه هاى فريب دادن ساده انديشان و رونق بازار مدّعيان دروغين مهدويت‌اند. ※ فقر فرهنگى، جهل و پيروى كوركورانه، بيشترين نقش را در پيدايش مدّعيان دروغين مهدويت، و پذيرش ادّعاهاى آنان دارد . ... 🚩 پيروى كوركورانه از مدّعيان مهدويت، تنها يكى از مصاديق «همج رعاع» در كلام امام على عليه السلام است و تا بيمارىِ تقليد در باورها به طور كامل و ريشه‌اى درمان نشود، جامعه بشر، روى خوش بختى را نخواهد ديد . ا - - - - 🔅 : مردم، سه گروه‌اند: دانشمند ربّانى، دانشجو در راه رستگارى، و دنباله‌روهاى هر بانگى كه با هر بادى مى‌چرخند. اينان از روشنىِ دانش، پرتوى بر نگرفته‌اند و به پايه‌اى استوار پناه نبرده‌اند. نهج البلاغه: حكمت ۱۴۷. 🌐 بیشتر بخوانید ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢علي اكبر ع بزرگتر بودند يا امام سجاد ع؟💢 در اين زمينه اختلاف آراء شديدي ميان محققان و مورخان و انساب شناسان وجود دارد كه نتيجه گيري را سخت كرده است اما با بررسي دقيق موضوع و اقوال وارد شده به اين نتيجه مي رسيم كه حضرت علي اكبر از امام سجاد عليهما السلام بزرگتر بوده است. توضيح بيشتر: علي اكبر بين سالهاي 33 تا 35 هـ ق از مادري بزرگوار به نام ليلي دختر ابنمرة بن مسعود ثقفي در شهر مدينه چشم به جهان گشود. دانشمندان و مورخان سن شريف او را مختلف نقل كردهاند كه ما آنها را به سه دسته تقسيم ميكنيم. اول. ابنشهر آشوب در مناقب و طبرسي در اعلام الوري و شيخ مفيد در ارشاد، هيجده يا نوزده ساله نوشتهاند. دوم. ابننماي حلي در مثير الاحزان، بيست و سه ساله آورده است. سوم. ابنادريس حلي در خاتمهي كتاب حج سرائر (ص 655) مينويسد: علي اكبر درامارت عثمان به دنيا آمده است. بنابراين عمر شريف آن حضرت بين بيست و پنج و بيست و هفت سال بوده است و مرحوم محدث قمي در نفس المهموم(نفس المهموم، ص 192)و مقرم در رسالهي علياكبر و ذبيح الله محلاتي در فرسان الهيجاء و عماد اصفهاني در زندگاني علي اكبر اين قول را به دلايل ذيل بر ساير اقوال ترجيح دادهاند. دليل اول: اتفاق مورخان و نسب شناسان مقرم مينويسد: علي اكبر در روز عاشورا نزديك بيست و هفت سال داشته و مورخان و نسبت شناسان بزرگتر بودن او را از امام سجاد عليهالسلام كه در آن روز بيست و سه ساله بوده تأكيد ميكنند و بر آن اتفاق دارند(علي اكبر، ص 12) محمد بن ادريس مينويسد: دربارهي سن و بزرگتر بودن علي اكبر از امام سجاد بايد به خبرگان و نسب شناسان رجوع نمود مانند زبير بن بكار، ابوالفرج اصفهاني، بلاذري، مزني، صاحب كتاب لباب اخبار الخلفاء، عمري، صاحب كتاب زواجر و مواعظ، ابنقتيبه، در كتاب معارف، محمد بن جرير طبري، ابنابيالازهر، ابوحنيفهي دينوري و ابوعلي بن همام. ابنادريس ميافزايد: همهي اين نويسندگان و دانشمندان و نسب شناسان بزرگ بر بزرگتر بودن علي اكبر از امام سجاد عليهالسلام اتفاق نظر دارند و آنان در اظهار نظر دراين باره از ديگران آگاهترند(سرائر، ج 1، مزار حج، ص 656-655) دليل دوم: تولد او در عصر عثمان محمد بن ادريس حلي مينويسد: اين علي بن الحسين (همان كه مادرش ليلي) است در امارت عثمان به دنيا آمده است (همان) محدث قمي نيز اين نظر را تأييد ميكند(نفس المهموم، ص 192) مقرم در رسالهي خود مينويسد: علي اكبر در يازدهم ماه شعبان سال 33 هجري دو سال قبل از كشته شدن عثمان به دنيا آمد(علي اكبر، ص 12) محلاتي، در فرسان الهيجاء از هدية الزائر علامهي نوري نقل ميكند كه علي اكبر بيست و پنج سال داشت. دليل سوم: حضرت علي اكبر از جد بزرگوارش حضرت اميرالمؤمنين علي عليهالسلام روايت نقل ميكند.( محدث قمي، نفس المهموم، ص 192) توضيح اينكه اگر حضرت علي اكبر دو سال قبل از كشته شدن عثمان به دنيا آمده باشد، تقريبا هفت سال از زندگي پربارش در زمان حيات جدش اميرالمؤمنين بوده و با اين حساب، نقل روايت ميتواند صحيح و دال بر بيست و هفت سالگيش در كربلا باشد. در مقابل اين نظرات شيخ مفيد امام سجاد (ع) را بزرگ تر از حضرت علي اكبر مي داند .( ارشاد،ج 2،ص 137،شيخ مفيد، ترجمه رسولي محلاتي، تهران، انتشارات علميه اسلاميه) نويسنده «البدع» و نويسنده «شرح الاخبار» نيز چنين نظري دارند. نتيجه گيري: همان طور كه در بحث پيش بيان شد حضرت علي اكبر در سال 33 تا 35 ه ق، به دنيا آمده و از آنجايي كه حضرت امام سجاد عليهالسلام درسال 38 ه ق، به دنيا آمده است و بر اين نظر اكثر بزرگان است و از مقايسهي تاريخ تولد آن دو بزرگوار حقيقت روشن ميشود كه حضرت علي بن الحسين الاكبر از برادر بزرگوارش حضرت امام زين العابدين بزرگتر بوده است. او در كربلا بين بيست و پنج و بيست و هفت سال داشته در حالي كه سن حضرت سجاد عليهالسلام را بين نوزده تا بيست و سه سال نوشتهاند. مقرم ضمن اينكه سن امام سجاد عليهالسلام را در هنگام واقعهي عاشورا بيست و سه سال ميداند، مينويسد كه مورخان ونسب شناسان بر بزرگتر بودن حضرت علي اكبر از امام سجاد عليهالسلام اتفاق نظر دارند(مقرم ،علي اكبر، ص 12) يعقوبي در تاريخ خود مينويسد: يكي از فرزندان امام حسين عليهالسلام علي اكبر است كه در طف (كربلا) شهيد شد و مادرش ليلي دختر ابيمرة بن مسعود ثقفي است.( تاريخ يعقوبي، ج 2 ص 247-246) ابوالفرج اصفهاني مينويسد: ثم دعي يزيد لعنه الله بعلي بن الحسين[عليهالسلام ]فقال له مااسمك قال علي قال اللعين او لم يقتل الله عليا قال قد كان لي اخ اكبر مني يسمي عليا فقلتموه... (مقاتل الطالبين، ص 80) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | خسف بيداء 🌿 واژه خسف به معناى فرورفتن و پنهان شدن است. 🌼 منظور از خسف بيداء آن است كه سفيانى با لشكرى عظيم به قصد جنگ با حضرت مهدى عليه‌السّلام عازم مكه مى‌شوند؛ اما بين مكه و مدينه به گونه‌اى معجزه‌آسا، به امر خداوند، در زمين فرو مى‌روند. 📚 خدامراد سلیمیان، فرهنگ‌نامه مهدویت، ص211. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🎥 💠 راه نزدیک شدن به امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) 🎙حجت‌الاسلام عالی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♥️ وعده ظهور، آرامش‌بخش انبیاء 🔹حضرت داوود علیه‌السلام در مناجات‌هایش با خداوند متعال، اینگونه می‌فرماید: «عهد خود را ملاحظه فرما؛ زیرا که تاریکی‌های جهان از خانه‌های ظلم پر است». ایشان پس از شکایت از ظلم‌هایی که در جهان فراگیر شده، با این وعده الهی خود را آرام می‌کند: «جمیع شاخ‌های شریران را خواهم برید و امّا شاخ‌های صالحان برافراشته خواهد شد». 🔸این همان وعده‌ای است که خداوند متعال در قرآن کریم از آن سخن گفته است، آنجا که می‌فرماید: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»؛ «در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1286863760.mp3
870.8K
⭕️ سوال ❓اینکه میگن درباره ی ازدواج بهتر است تا قطعی نشده به اطرافیان چیزی نگوییم ؟ چنین روایتی هست یا نه ؟ اگر بخواهیم در موردش با دوست صمیمی صحبت کنیم، مثل مشورت کردن یا دردل، اشکال دارد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
28.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓میگن با ظهور امام زمان شیطان کشته میشه پس آیا گناه و معصیت بدون شیطان ممکن است؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼ویژگی‌های حضرت علی اکبر(ع) ✍درباره شخصیت حضرت علی اكبر سلام الله علیه گفته شده كه وی جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بود و از جهت سیرت و خلق و خوی و رخسار، شبیه ترین مردم به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله بود و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی ابن ابی طالب علیه السلام به ارث برده و جامع كمالات، محامد و محاسن بود. 📚منتهی الآمال صفحه 601 💥در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در كتاب خصائص الحسینیه آمده است: اباعبدالله الحسین در روز عاشورا ؛ هنگامی كه علی اكبر را به میدان می فرستاد، به لشگر خطاب كرد و فرمود: ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می فرستم، كه شبیه ترین مردم از نظر خلقت و خوی و منطق به رسول الله صلی الله علیه وآله است بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول الله صلی الله علیه و آله تنگ می شد نگاه به صورت این پسر می كردیم. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 💟 مولانا امیرالمومنین حضرت امام علی علیه السلام: 💎 برتری (ارزش) دو چیز را جز آنان که آنها را از دست دهند، نمی‌شناسند : جوانی و آرامش 📗غررالحکم ، ح 5764 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢آداب عقیقه 💢 مستحب است كه پدر و مادر براي اولادي كه متولد مي شود، چه دختر باشد يا پسر عقيقه كنند، اما آداب و نکاتي که راجع به عقيقه وجود دارد : 1 - عقيقه بايد گوسفند ، بز يا شتر باشد و حيوان ديگري مثل مرغ و امثال آن كفايت نمى كند. اگر شتر عقيقه کند، بايد پنج يا شش ساله باشد . بهتر است شش سال يا بيش تر داشته باشد . اگر بز باشد ، يک ساله يا بيش تر باشد . اگر گوسفند باشد ، شش يا هفت ماهه باشد .بهتر است گوسفند لاغر نباشد و فربه باشد. هم چنين بهتر است گوسفند کور، و بسيار لنگ نباشد که راه رفتن براي او دشوار باشد. نيز مغز و شاخ گوسفند هم نشکسته باشد و اخته هم نشده باشد. 2- مشهور ميان علما آن است که : مستحب است براى پسر حيوان نر و براى دختر حيوان ماده عقيقه كنند. چنانچه حيوان غيرهم جنس هم باشد ،صحيح است. 3- در استحباب عقيقه فرقى بين نوزاد اول و دوم و غيره نيست . بهتر است در روز هفتم نوزاد عقيقه نمايد و تا زماني که به سن بلوغ نرسيده، بر پدر مستحب است براي فرزند عقيقه کند . اگر پدر و مادر عقيقه نكردند ، بعد از بالغ شدن بر خود شخص مستحب است كه عقيقه كند . در روايات آمده است كه در سلامت شخص تأثير فراوان دارد. 4 - كسانى كه قدرت مالى ندارند ،مستحب است هر زمانى كه قدرت پيدا كردند براى نوزاد خود عقيقه كنند. 5- مستحب است که گوشت عقيقه را بپزند و به مؤمنان اطعام نمايند و گوشت آن را خام تصدق نکنند. اگر چه خام هم بدهد ،خوب است ،ولي بهتر است که حد اقل آن را با آب و نمک بپزند و به مؤمنان بدهند و در حق نوزاد دعا نمايند. نيز مستحب است استخوان هاي حيوان عقيقه شده را نشکند ،بلکه از بند ها جدا کند . 6- مكروه است كه مادر و پدر و خواهر و برادر نوزاد (عائله پدر نوزاد) از عقيقه بخورند . كراهت، نسبت به مادر بيش تر است. بهتر است که عيال پدر و مادر هم که در خانه ايشان مي باشند، از آن گوشت و طعام نخورند. 7- از ماليدن خون عقيقه بر سر طفل خود داري شود. 8- مستحب است در هنگام کشتن گوسفند عقيقه دعا بخواند. از امام صادق عليه السلام روايت شده: وقت ذبح عقيقه اين دعا را بخواند: « بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِيقَةٌ عَنْ فُلَانٍ(به جاي فلان اسم نوزاد را بگويد) لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ ». در روايت ديگري وارد شده که اين دعا را بخواند :ْ «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ إِيمَاناً بِاللَّهِ وَ ثَنَاءً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ الْعِصْمَةَ لِأَمْرِهِ وَ الشُّكْرَ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةَ بِفَضْلِهِ عَلَيْنَا أَهْلَ الْبَيْتِ »پس اگر نوزاد پسر باشد بگويد: اللَّهُمَّ إِنَّكَ وَهَبْتَ لَنَا ذَكَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْكَ مَا أَعْطَيْتَ وَ كُلُّ مَا صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَى سُنَّتِكَ وَ سُنَّةِ نَبِيِّكَ وَ رَسُولِكَ وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّيْطَانَ الرَّجِيمَ لَكَ سُفِكَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِيكَ لَكَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين اللَّهُمَّ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ و شعرها بشعره و جلدها بجلده اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لفلان بن فلان( اسم نوزادو پدر ش را بگويد)» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓چرا افرادی که ظلم می کنند در این دنیا مجازات نمی شوند؟! 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔘بیداری اسلامی در سایه اندیشه جهانی امام مهدی(عج) 🔸اندیشه مهدوی در خود عناصر و شاخص‌هایی طلایی دارد که پویایی و رونق آنها می‌تواند تأثیر شگرفی در بیداری اسلامی و کنشگری اجتماعی و سیاسی در عرصه جهانی داشته باشد؛ عناصر و شاخص‌هایی که ارتباط دقیقی با فرهنگ و معارف قرآنی دارد. از جمله آنها عبارتند از: 🍀 عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی از فاکتورهای بسیار مهمی که در گفتمان مهدویت مورد توجه قرار دارد، مسئله ظلم‌ستیزی و دفاع از مظلوم است؛ شاخص بسیار مهمی که اگر به‌درستی در جوامع انسانی رونق یابد، نور امید و امنیت در جهان گسترش یافته، هیچ ابرقدرتی اجازه اجحاف و ستم به دیگران را به خود نخواهد داد. 📌این فاکتور، از ویژگی‌های مؤمن راستین هست؛ چنان‌که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌واله فرمود: «مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِی يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم‏»؛[1] 🌿«كسی كه صبح كند و اهمیتی به كارهای مسلمانان ندهد، از آنان نیست و كسی كه صدای مردی بشنود كه فریاد کمک‌خواهی از مسلمانان را سر دهد و پاسخش را ندهد، مسلمان نیست». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓فلسفه غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «ما اگر بخواهيم هميشه طاهر باشيم، اين نمازهای پنج‌ گانه را به عنوان چشمه جوشان پاک‌ کننده تلقّی کنيم، بزرگان دين ما گفتند؛ هميشه، هر روز عمل خير انجام بدهيد، مخصوصاً دوشنبه‌ ها و پنج‌شنبه‌ ها، اين دوشنبه و پنج‌ شنبه اعمال را به پيشگاه ارواحنا فداه عرضه مي‌دارند، آن روز انسان يک مقدار بهتر روی سفيدتر است، در همه زمان و زمين کار خير با فضيلت است؛ اما در دوشنبه‌ ها و پنج‌شنبه‌ ها راحت است، بعد آدم موفق است، اين راه را به خوبی طی مي‌کند، يک چيزی تهيه مي‌کند که هميشه همراه او هست و آن شرافت است و آن عزّت» درس اخلاق ۹۵/١١/٧ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «معنای صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام این است که:خدايا رحمتت را بر آنان فرو فرست تا از آنان به ما نیز برسد. اگر قرار است رحمتی ببارد، ابتدا بر این خاندان نازل می‌شود و سپس به دیگران می رسد، از اين رو درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف گفته می‌شود[۱]:بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ» 📚کتاب سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) جلد ۳ صفحه ۱۵۲ [۱] دعای عدیله: «به یمن وجود امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف جهانیان روزی داده می‌شوند و به سبب وجود او زمین و آسمان پابرجایند» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 احیای زمینه 🔸 اگر ما در جریان موسی دیده ‌ایم كه پیروی از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می ‌شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ هم آن سپاه خداست، هم این سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از پر از و در برابر استقلال و آزادی كند؛ این‌چنین دل ها، هم آن اندیشه ‌های ناب را می ‌پذیرند، هم آن انگیزه ‌های صائب و صالح و را می‌ پذیرند و با تربیت شاگردانی چون می‌ توانند جهان را پر از عدل و داد كنند. وقتی وجود مبارك امیرالمومنین مفاخر اهل بیت را شرح می دهد می‌ گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان مهدی را ذكر می ‌كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می‌ كنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد. 🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾ روزی بالاخره جامعه بشری باید به برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد همه دارد كه میوه علمی اوست، هم دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما را زنده می ‌كنیم، را هم زنده می ‌كنیم و اگر آن وحی الهی پیدا كرد بر هر فكر و اراده ‌ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است تسلیم محض ‌اند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی ‌تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾ اما همین قرآن را تحمل می‌ كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می ‌رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾ تو را مرعوب نكند این می‌ شود خود را به امواج آتش تسلیم می ‌كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می‌ گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحوّل می ‌شود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 هاضمه اندیشه 🔸 ما الاّ و لابد ناچاریم که قلّه را حفظ بكنیم، دامنه را هم حفظ بكنیم، آن گاه دشت هم محفوظ است. بالأخره سرسبزی دشت به وسیله آن قلّه است؛ این است، تمام برف و تگرگ را می‌گیرد و در خود جا می ‌دهد، به تدریج در دامنه‌ اش می‌ریزد، به دشت می ‌رساند و دشت را سرسبز می ‌كند. 🔸 جوان ‌ها، دشت مملكت اند؛ دانشمندان، بخش میانی كوه اند و اخص، آن قلّه‌ هستند. بنابراین از این كتاب ‌های پالتویی و نوشته ‌های پالتویی و جیبی باید فراوان نوشت تا این جوان تأمین بشود، برای اینكه او نه آن كتاب ‌های عمیق را می ‌فهمد و نه حوصله دارد، لذا باید غذای خاصّی به او داد. 🔸 می‌ گویند اگر كسی كودك نوزاد خودش را بخواهد به دایه بدهد، باید به دایه ‌ای بدهد كه فرزند او هم ‌سن این است؛ اگر كسی دو سال قبل مادر شد و الآن كودك او دو ساله است و این بچه نوزاد را بخواهند به او بدهند تا او شیر بدهد، این روا نیست. شایسته است و دستور اسلامی هم این است كه به دایه ای بدهند كه تازه مادر شده است، برای اینكه او شیر رقیقی دارد. این نوجوان‌ها هستند، باید به آنها كتاب ‌های پالتویی داد همین ‌ها كه به منزله شیر رقیق است. 📚 دیدار وزیر ارشاد با حضرت استاد تاریخ: 1391/03/25 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✅حسرت و پشیمانی در قیامت ✍️حجت الاسلام و المسلمین عاملی: خدا روز قیامت را يوم‌الحسرت می‌نامد، این حسرت و پشیمانی چند علت دارد یکی از آن‌ها نشان دادن جایگاه و مقامی است که به خاطر گناه از دست دادی! یعنی خداوند جلوی چشمت می‌آورد که اگر عفتت را حفظ می‌کردی چه جایگاهی به تو می‌دادم و الان در چه خفتی هستی! امیرالمومنین علی (ع) می‌فرماید: کسی که به راحتی می‌تواند نقب پنهانی بزند به بیت‌المال، اما عفتش را زیر پایش نگذاشته و به ملتش خیانت نکرده، مانند مجاهد در راه خدا زندگی می‌کند و اگر بمیرد اجر شهید را دارد یا خانمی که در خیابان عفتش را حفظ کرده است مقامش کمتر از شهید نیست. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
‍ تکرار تاریخ در جغرافیای آخرالزمان 🔺شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل در بخش خبری خود گزارشی از سفر یک خبرنگار اسرائیلی به عربستان سعودی و دیدارش از شهر مدینه را پخش کرد. در بخشی از این گزارش به مسجدالنبی و حرم مطهر پیامبر اسلام رفته و درمورد گنبد خضرا و حرم صحبت می‌شود. این اشارات دارای پیامی فرامتن است. 🔺این سفر جنبه مقدمات کنش‌گری رسانه‌ای آخرالزمانی است. آنچه مشخص است در آخرالزمان پیشگویی‌ها و نشانه‌ها مسیر رسیدن منجی را مشخص می‌کند. همچنین تاریخ گویای این بار در جغرافیای آخرالزمانی در حال تکرار است. می‌دانیم که یهودیان بر اساس پیشگویی‌های خود به سرزمین عربستان و مدینه سال‌ها قبل از تولد پیامبر آخرالزمان ساکن شدند. این پیشگویی‌های دقیق بیانگر ظهور منجی و آخرین پیامبر اسلام بود؛ اما منجر به تقابل و حمله و حتی جلوگیری از این جریان شد. 🔺خداوند در عهد عتیق اشعیای‌نبی فصل ۲۱ فقره ۱۳: «باری بر دوش عربستان در جنگل عربستان بیتوته خواهید کرد ای قافله‌های ددانیان ساکنان زمین تیما برای آن که تشنه بود آب آوردند و با خوراک خود از فراری پذیرایی کردند؛ زیرا آنان از شمشیرهای برهنه و کمان زده شده و سختی نزاع جنگ گریخته بودند.» علامه طباطبایی، در المیزان، به نقل از تفسیر عیاشی، ذیل آیه مبارکه «وَ لَمَّا جاءَهُمْ کِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللهِ عَلَی الْکافِرینَ» (۱) درباره چگونگی ورود و سکونت یهود در مدینه، روایتی از امام صادق (علیه‌السلام) نقل کرده که آن حضرت فرمود: یهودی‌ها در کتاب‌های خودخوانده بودند که هجرتگاه محمّد، پیامبر خدا (صلی‌الله علیه و آله) در میان «عیر» و «احُد» خواهد بود؛ ازاین‌رو، برای یافتن آن مکان، از سرزمین خود بیرون‌ آمده، به کوهی رسیدند که آن را «حداد» می‌نامیدند. گفتند «حداد» و «احد» یکی است و در همان جا متفرق شدند؛ بعضی در «تیما» منزل کردند و بعضی در «فدک» و گروهی در «خیبر». آنان که در «تیما» بودند، تصمیم گرفتند به دیدار برادرانشان بروند. در این اثنا، عربی از آنجا عبور می‌کرد که شترانی داشت. یهودیان شترانی از وی کرایه کردند. عرب گفت: شما را از میان «عیر» و «احد» عبور می‌دهم. گفتند: وقتی به آنجا رسیدی ما را آگاه کن. عرب هنگامی‌که به یثرب رسید، گفت: آن «عیر» است و این «احد». یهودیان پیاده شدند و گفتند: به مقصود خود رسیدیم و نیازی به شترهایت نداریم، هرجا می‌خواهی برو. 🔺آنان به برادران خود در فدک و خیبر نوشتند: ما محل موعود را یافته‌ایم. بشتابید و خود را به ما برسانید. یهودیان ساکن فدک و خیبر در پاسخ ایشان نوشتند: ما در اینجا ساکن شده، اموالی فراهم کرده‌ایم و به شما بسیار نزدیکیم. آنگاه که پیامبر اسلام ظهور کرد، بی‌درنگ، سوی شما خواهیم آمد. یهودیانی که به‌ یثرب‌ آمدند، اموالی برای خود فراهم کرده، به زندگی روزمره پرداختند. «تبّع» از این ماجرا آگاهی یافت و با آنان وارد جنگ شد. آن‌ها در قلعه‌های خود متحصّن شدند. تبّع محاصره‌شان کرد و امانشان داد تا نزد وی آیند. تبّع به آنان گفت: من سرزمین شما را پسندیده‌ام و دوست دارم در میان شما باشم. گفتند: چنین چیزی امکان ندارد؛ زیرا اینجا هجرتگاه پیامبری از پیامبران الهی است و تا او هجرت نکند، کسی چنین حقّی ندارد. گفت: پس من کسانی از طایفه‌ام را در میان شما می‌گذارم تا آنگاه که پیامبر آمد، وی را مساعدت و یاری کنند؛ لذا دو قبیله «اوس» و «خزرج» را در میان آن‌ها گذاشت. وقتی تبّعیان زیاد شدند، بر یهودیان یثرب سلطه یافته، اموالشان را می‌گرفتند و یهودیان به آنان می‌گفتند: سوگند یاد می‌کنیم آنگاه که محمد مبعوث گردد، شما را از سرزمین خود بیرون می‌رانیم؛ لیکن وقتی خداوند، پیامبر را مبعوث کرد، «انصار» به او ایمان آوردند و یهود کافر شدند. با توجه‌ به مرور تاریخ و حرکت یهود در مسیر سنگ‌اندازی ظهور منجی این بار نیز از ابعاد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دوباره به سمت عربستان سعودی و شهر مدینه حرکت می‌کنند. شبکه ۱۳ اسرائیل در ۲۴ جولای ۲۰۲۲ مستند - سفرنامه «آلون بن داوید در سعودی» را پخش کرد. منجی آخرالزمان نیز از مکه و سرزمین جدش قیام خواهد کرد. این فعالیت یهود بر اساس پیشگویی‌ها نشان از این موضوع دارد که گویا این بار نیز م ح م د دیگر در راه است و این بازگشت بسیار نزدیک... ✍️علیرضا پورمسعود ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: محبوبترین کارها نزد خدا سه چیز است: سیر کردن مسلمان گرسنه و پرداخت بدهی بدهکار و برطرف ساختن اندوه وی. المحاسن ص ۲۹۴ مفاتیح الحیاة صفحه ۴۱۶ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓اگه زمان فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مشخصه پس چرا باید دعا کنیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | آرامش و استقرار در حال ذکر نماز 1️⃣. اگر ذکر مستحبی را به قصد ذکر جای خاصّی از نماز می‌گوید (مثل «سَمِعَ اللهُ لِمَن حَمِدَهُ» پس از برخاستن از رکوع) باید در حالت آرامش گفته شود و اگر در حالت آرامش گفته نشود، باید نماز را دوباره بخواند. 2️⃣. اگر ذکر مستحبی را به قصد مطلق ذکر بگوید (نه به قصد ذکری که در جای خاصّی از نماز دستور داده شده)؛ حتّی در صورتی که در حالت آرامش گفته نشود، نماز صحیح است؛ برای مثال: چون ذکر خدا در هر جای نماز خوب است، تکبیر بگوید؛ نه آن تکبیر مخصوصی که قبل از سجده در حال ایستادن گفته می‌شود. ❇️ توجّه: ذکر «بِحَولِ اللهِ وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقعُدُ» را باید در حال برخاستن و حرکت گفت؛ بنابراین از این قاعده، اذکار مستحبی استثنا شده است. 🔺 توضیح المسائل ده مرجع، م 965 و 966. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. 💠 زندگیِ سراسر حقیقی و معنوی! آن چیزی که مهدویت مبشر آن هست، همان چیزی است که همه‌ی انبیاء، همه‌ی بعثت‌ها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته و پرداخته‌ی بر اساس عدالت و با استفاده‌ی از همه‌ی ظرفیت هائی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده و قرار داده؛ یک چنین دورانی است دیگر، دوران ظهور حضرت مهدی (سلام اللَّه علیه و عجّل اللَّه تعالی فرجه). دوران جامعه‌ی توحیدی است، دوران حاکمیت توحید است، دوران حاکمیت حقیقی معنویت و دین بر سراسر زندگی انسانهاست و دوران استقرار عدل به معنای کامل و جامع این کلمه است. •┈┈•❀•┈┈• 🔅(ص) فرمود: «على بن ابى طالب، پيشواى امّتم و جانشينم پس از من بر آنهاست. قائمِ منتظر - كه خداوند ، زمين را به دست او از عدل و داد پر مى‏كند، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است - ، از نسل اوست. سوگند به كسى كه مرا بشارت دهنده به حق برانگيخت، استواران بر اعتقاد به او در روزگار غيبتش، از گوگرد سرخ، كمياب‏ترند» . ▫️ إنَّ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام إمامُ اُمَّتي، وخَليفَتي عَلَيها مِن بَعدي، ومِن وُلدِهِ القائِمُ المُنتَظَرُ الَّذي يَملَأُ اللَّهُ بِهِ الأَرضَ عَدلاً وقِسطاً كَما مُلِئَت جَوراً وظُلماً، وَالَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ بَشيراً، إنَّ الثّابِتينَ عَلَى القَولِ بِهِ في زَمانِ غَيبَتِهِ لَأَعَزُّ مِنَ الكِبريتِ الأَحمَرِ . کمال الدین، ص۲۸۷ ح۷ علیه السلام ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰