eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.2هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جارچی 🇮🇷
🔴 اهل کدام استان هستید ❓ ✅ استان خودتو انتخاب کن تا ببینی چه خبره👇 ◀️ خراسان‌رضوی ◀️ قم ◀️ فارس ◀️ تهران ◀️ یزد ◀️ اصفهان ◀️ کرمان ◀️ قزوین ◀️ خوزستان ◀️ سمنان ◀️ هرمزگان ◀️ مرکزی ◀️ زنجان ◀️ همدان ◀️ ایلام ◀️ لرستان ◀️ کرمانشاه ◀️ آذربایجان شرقی ◀️ مازندران ◀️ چهارمحال‌وبختیاری 🔴 مهمترین اخبار و اطلاعیه‌ها در استانها👆 https://eitaa.com/joinchat/820051968C2b85dac984 📣 بزرگترین کانال خبری پیامرسان ایتا👆
🔴 مستمند و ثروتمند رسول اكرم صلي اللّه عليه وآل طبق معمول ، در مجلس خود نشسته بود، ياران گرداگرد حضرتش حلقه زده او را مانند نگين انگشتر در ميان گرفته بودند. در اين بين يكي از مسلمانان كه مرد فقير ژنده پوشي بود از در رسيد. و طبق سنت اسلامي كه هركس در هر مقامي هست ، همين كه وارد مجلسي مي شود بايد ببيند هر كجا جاي خالي هست همانجا بنشيند و يك نقطه مخصوص را به عنوان اينكه شاءن من چنين اقتضا مي كند در نظر نگيرد آن مرد به اطراف متوجه شد، در نقطه اي جايي خالي يافت ، رفت و آنجا نشست . از قضا پهلوي مرد متعين و ثروتمندي قرار گرفت . مرد ثروتمند جامه هاي خود را جمع كرد و خودش را به كناري كشيد، رسول اكرم كه مراقب رفتار او بود به او رو كرد و گفت :ترسيدي كه چيزي از فقر او به تو بچسبد؟!. نه يا رسول اللّه ! ترسيدي كه چيزي از ثروت تو به او سرايت كند؟. نه يا رسول اللّه ! ترسيدي كه جامه هايت كثيف و آلوده شود؟. نه يا رسول اللّه ! پس چرا پهلو تهي كردي و خودت را به كناري كشيدي ؟. اعتراف مي كنم كه اشتباهي مرتكب شدم و خطا كردم . اكنون به جبران اين خطا و به كفاره اين گناه حاضرم نيمي از دارايي خودم را به اين برادر مسلمان خود كه در باره اش مرتكب اشتباهي شدم ببخشم ؟ مرد ژنده پوش : ولي من حاضر نيستم بپذيرم . جمعيت : چرا؟! چون مي ترسم روزي مرا هم غرور بگيرد و با يك برادر مسلمان خود آنچنان رفتاري بكنم كه امروز اين شخص با من كرد. نویسنده : داستان راستان / استاد مطهري ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
اينکه ميگن امام زمان عج وقتي ظهور مي کنند از قاتلان امام حسين عليه السلام انتقام مي گيرند چگونه مي خواهند انتقام بگيرند در حالي که آنها مرده اند؟.mp3
7.9M
💠 ❓اينکه ميگن امام زمان عج وقتي ظهور مي کنند از قاتلان امام حسين عليه السلام انتقام مي گيرند چگونه مي خواهند انتقام بگيرند در حالي که آنها مرده اند؟ 🔗 لینک https://btid.org/fa 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵اهميت‌و‌چرايی‌دعا‌برای‌ظهور نيکی به امام و تشکر از او... 🔹دعا و زيارت، علاوه بر اينکه تشکر از خداست، تشکر از امام نيز هست؛ امامی که وجودش سراسر خير و رحمت برای بندگان است و با وجود همه بی مهری هايی که از مردم می بيند به آنها از پدر، مهربان تر و از مادر، دلسوزتر است. هر نعمتى به برکت وجود او به بندگان مى رسد و هر بلايی به عنايت او از مردم دور مى شود. به راستی چگونه مى توان قطره اى از دريای لطف و کرمِ او را پاسخ گفت؟ 🔹امام سجاد علیه السلام می فرمايد: اما حق کسى که درباره ات نيکی نمايد، آن است که او را سپاس گويی و کار نيکش را بازگو نمايی و جايگاهش را والا شمارى و با اخلاص، بين خود و خدايت در حقش دعا کنی.  👌چه زيباست که با دعا برای (فرج)امام مهدی، در هر صبح و شام، درِ نيکی و احسانِ خود را به روى امام خويش باز کنيم و نَمی از يَمِ نيکی هايش را سپاس گوييم. 📚کتاب نگين آفرينش2، ص34 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸حضرت امام صادق (سلام الله علیه): ❤️ هرگاه دو مومن یکدیگر را ببینند، برترین آن دو کسی است که ... ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢روایات نوروز💢 ✅دو دسته روایات در مورد نوروز وارد شده است . برخی از روایات آن را مدح کرده و برخی از روایات به ذم آن پرداخته است. 🔴روایات موافق عید نوروز را می توانید در الكافي ج5، ص 141 من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 300 دعائم الإسلام، ج2، ص 326 هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام ج3 ص 317 وسائل الشيعة / ج8 /ص 172 / باب48 🔴روایات مخالف نوروز مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج6، ص 154از لب الباب قطب نقل کرده است مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج4 ص 319 👌👌اما جمع بین روایات کلام حضرت کاظم ع در نفی این عید(که در مناقب ابن آشوب)نقل شده؛ حمل بر تقیه وبلکه شاهدی بر اسلامی نبودن این عید می گیریم. ✅و در جمع دو دسته روایات عرض می کنیم که روایات مثبت (موافق)ناظر بر مطلوبیت این روز از باب فرصتی مناسب برای کارهای خوب ؛بوده و ناظر برتطبیق وقائع و حوادثی است که مصادف این روز واقع شده است(برفرض منطبق بودن این حوادث مثل غدیرخم و...) و بخاطر این حوادث میمون و مبارک تمجید از این روز شده نه بخاطر تایید اصل این عید باستانی و اسلامی دانستن آن... روایات نافیه ؛ اسلامی بودن آنرا نفی کرده است و روایات موافق،هدیه و احسان و ...را تایید نموده است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
عید نوروز یک جشن ملی است یا عید اسلامی و دینی؟ ✅یک جشن ملی و باستانی می باشد و عید اسلامی و دینی و مذهبی نیست. 👌آیت الله کاشف الغطاء چهار عید ترسیم کرده اند. برخی اعیاد اسلامی است نزد شیعه و سنی =فطر و قربان برخی عید مذهبی است که نزد مذهب خاصی عید است=عید غدیر برخی عید ملی است.مثل عیدهای تاج گذاری سلاطین برخی عیدی عیدتکوینی و عید طبیعت است.که به جعل کسی نبوده بلکه عالم خرم و خوشحال و سرزنده است عید عالم است =عید نوروز عید عالم و طبیعت است نه عید مجوس و... 📚نوروز سید محمد علی میلانی، ص 43 عید نوروز عید ملی است نه عید اسلامی البته اسلام آن را حرام نمی داند. عیدنوروز فی حد نفسه مانعی ندارد ولی انجام محرمات شرعی در هیچ حال و تحت هیچ عنوان جایز نیست و مسلمانان و مؤمنان باید از کار حرام همواره اجتناب کنند و در این گونه موارد نهی از منکر کنند. 🔴دقت نمایید هر چند در برخی روایات برای نوروز؛توصیه به نماز و دعا و...شده ؛ولی این توصیه ها این عید را اسلامی نمی کند. ضمنا این روایات در نظر برخی ضعیف السندهستند و از باب تسامح در ادله سنن اخذ میشود. و برخی از این روایات درصدد بیان وقائع و حوادثی است که مصادف به نوروز بوده اند. عید ملی و طبیعی است نباید وجهه دینی و شرعی داده شود. و این؛مورد فتوای فقهاء است. امام خمینی ره: عید نوروز هم عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با او ندارد. و در جایی دیگر می فرماید: عید نوروز عید باستانی است اما تمام برنامه های اعیاد اسلامی جزء دین اسلام بوده و شارع مقدس آنها را به طور کلی امضا می کند؛ همچنین اعیاد اسلامی متعلق به تمام مسلمانان جهان است ولی عید نوروز یک عید دینی نیست اگرچه بعضی از اعمال خوب در آن انجام می شود که مورد تأیید اسلام است ولی عید نوروز متعلق به چند کشور از جمله ایران می باشد ولی جهانی نیست. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: نوروز از اعیاد اسلامی نیست هر چند در بعضی روایات دستور دعا و غیره وارد شده باشد. آیت الله العظمی مکارم شیرازی: روایت مذکور از نظر سند ضعیف است و نوروز جنبه شرعی ندارد ولی عید ملی و طبیعی است. آیت الله العظمی بهجت(ره): در روایات برای نوروز وجهه دینی و شرعی داده نشده، فقط نوشته شده که در نوروز این جریانات اتفاق افتاده و مرحوم مجلسی دعا نقل کرده است. از این رو شبهات وهابیت ؛ وجهی پیدا نمی کند که شبهه می کنند شما عیدی اضافه کرده اید و اهل بدعت هستید... بدعت (ادخال لیس فی الدین فی الدین) است و وقتی ما این عید را عید دینی ندانستیم. بالطبع مرتکب بدعت نشده ایم وتخصصا از موضوع بدعت خارج می باشیم. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ⏰نشکن من نمی گویم ✍یکی از علمای ربانی نقل می کرد: در ایام طلبگی دوستی داشتم که ساعتی داشت و بسیار آن را دوست میداشت، همواره به یاد آن بود که نشکند و گم نشود یاآسیبی به آن نرسد، روزی بیمار شد و در اثر آن بیماری آنچنان حالش بد شد که به حالت احتضار و جان دادن پیدا کرد،در این میان یکی از علمای قم در آنجا حاضر بود و او را تلقین میداد و میگفت بگو لااله الا الله، او در جواب میگفت "نشکن نمیگویم" ما تعجب کردیم که چرا او به جای ذکر خدا میگوید نشکن نمیگویم، همچنان این معما برای ما باقی ماند تا آن دوست بیمار اندکی بهبود یافت و من از او پرسیدم: این چه حالتی بود پیدا کرده بودی، ما میگفتیم بگو لااله الا الله و تو در جواب میگفتی نشکن نمیگویم. وی گفت اول آن ساعت را بیارید تا بشکنم، آن را آوردند و شکست، سپس گفت من دلبستگی خاصی به آن ساعت،هنگام احتضار شما میگفتید بگو لااله الا الله، شخصی(شیطان) را دیدم که آن ساعت را در یک دست گرفته بود و میگفت اگر بگویی لا اله الا الله آن را میشکنم، من بخاطر علاقه ام به آن ساعت میگفتم نشکن "لااله الا الله" نمیگویم. 📚هزار و یک داستان: نویسنده محمد محمدی اشتهاردی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✍زمستان بقچه‌اش را جمع کرد و رفت. حالا نوبت بهار است. باور کنم که یک سال دیگر هم گذشت و شما باز هم نیامدی؟ یک سال دیگر را بی‌شما سَر کردیم و برایمان نه آسمان به زمین آمد و نه زمین به آسمان! عادت کردیم به نبودنت!چقدر غریبانه ما را تحمل می‌کنی آقا! من اما هنوز دلخوشم به یک تغییر... همانطور که شما هر لحظه منتظرِ سر به راه شدنم هستید. طبیعت دگرگون می شود، سال نو می‌شود و همه چیز در حال تحول است. پس چرا من نه؟ منی که اشرف مخلوقاتم عید امسال آغازی دوباره است برایم... قدم به قدم به سمت عشق. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 📜 نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز ✍امام خمینی(رحمه الله علیه ): 🔹در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همه آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه می‌کند همه‌اش مسئله ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می‌بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز گرفتن است؛ از آداب امروز کردن است؛ خواندن است؛ و این به ما می‌فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد. (صحیفه امام) 🔻 آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی): 🔹اسلام با سنّت‌هایی که از قبل از اسلام باقی مانده است، دو نوع رفتار می‌کند. اوّلاً بعضی سنّت‌های غلط را به‌ کلّی از بین می‌برد و نابود می‌کند؛ چون سنّت‌های درستی نیست. ثانیاً اسلام بعضی از سنّت‌ها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است. مردم ما عینِ همین کار را با نوروز کردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتوای آن را عوض کردند. نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومت‌های استبدادیِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است که «نوروز باستانی»، «نوروز باستانی» می‌گویند! «نوروز»‌اش خوب است، ولی «باستانی»‌اش بد است! «باستانی» یعنی این‌ که همه‌ی این جشن‌های دوره‌ی سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشن‌های دیگری نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشن‌های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومت‌های استبدادی و سلطنت‌های پوسیده‌ی دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است. (سایت معظم له) 🔻 آیت‌الله مکارم شیرازی(حفظه الله): 🔹 اوّلاً: در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته‌اند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزی‌هایی در آن واقع شده؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمی‌توان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است. مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمی‌شود. و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می‌آید. ثانیاً: به موازات این عید سنّت‌های حسنه و کارهای پسندیده‌ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورت‌ها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می‌شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است. (خبرگزاری مشرق) 🔻 مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی (رحمة الله علیه): 🔹اعياد شرعی و مذهبی بزرگ اسلامی، عيد فطر و عيد قربان و عيد غدير و روزهای ولادت حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام است. در عيد نوروز هم اگر مؤمنين برنامه‌های دينی، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگی به‌ حال مستمندان داشته و برنامه‌های بدآموز نداشته باشند مناسب است. در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»؛ هر روزی كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. نوروز، يعنی روز نو. روز اولين فصل بهار مثل خود فصل بهار يک امر واقعی و تكوينی است، و به جمشيد ارتباط ندارد. خدا می‌داند چند هزار يا چند ميليون سال پيش از جمشيد بوده است. از آيات خدا است كه زمين دوباره بعد از موت و خشک‌ شدن گياه‌ها زنده می‌شود، و چنان‌كه در قرآن مجيد می‌فرمايد «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» و محتمل است غسل يا هر عبادت ديگری به همين مناسبت باشد. (سایت معظم له) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مکتب بهار 🔸 مطلبی كه مربوط به این ایام است یعنی تحویل سال و فرا رسیدن ، آن است كه آنهایی كه عاقل ‌اند و حكیمانه زندگی می ‌كنند، بهره كامل و كافی از زندگی می‌برند؛ یعنی هم لذت های جسمانی و بدنی می ‌برند هم لذت های روحانی و عقلی. اگر كسی عاقل باشد، بهترین لذت را از زندگی مخصوصاً در می ‌برد؛ اما اگر كسی غافل باشد فقط لذت ظاهری می ‌برد. 🔸 در روایات فرمودند: «اِذَا رَأَیتُمُ الرَّبِیع فَاکثرُوا ذِکر النُّشُور»؛ وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید. در بهار دو كار اساسی انجام می ‌گیرد: یكی اینكه خوابیده‌ ها بیدار می‌ شوند و یكی اینكه مرده‌ ها زنده می‌ شوند و در قرآن كریم از هر دو راه برای مسئله معاد استفاده شده است. 🔸 خوابیدن و بیدار شدن نموداری از معاد است؛ در بهار تمام این درخت هایی كه به خواب رفته ‌بودند بیدار می ‌شوند؛ اما آن گیاهان و آن درختانی كه چندین سال قبل از بین رفته‌ اند و خاك شدند و الآن خاكشان پای این درخت هاست، اینها مرده ‌اند، خدا اینها را هم در بهار زنده می ‌كند. 🔸 وقتی این درخت ها بیدار شدند تغذیه می‌ كنند؛ كار تغذیه كردن این است كه خاك های اطراف خودشان را جذب می ‌كنند به خودشان. این درختی كه یك متر بود و الآن شده دو متر، خاك خورد هوا خورد؛ این خاك مرده را خدا از راه تغذیه این درخت زنده كرد و همین خاك را به صورت میوه در آورد همین خاك را به صورت برگ در آورد همین خاك را به صورت خوشه و شاخه در آورد. كسی كه حكیمانه به نگاه می‌كند، مطلب جدید می ‌فهمد لذت علمی می ‌برد برهان اقامه می ‌كند جانش تغذیه می ‌شود و در نشاط است كه مطلبی را فهمید، بعد بدنش هم كه لذت می ‌برد؛ از هوای تازه، از گل ها و نسیم لذت می ‌برد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/12/29 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰