فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 از کجا بفهمیم توبه ما در شب های قدر مورد قبول واقع شده؟
🎙حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚مواظب باش حق مردم به گردنت نباشه...
یک روز قرار شد والیبال بازی کنیم، من کتانی نداشتم. به یکی از رفقای ابراهیم که کتانی چینی قدیمی پایش بود گفتم: کتانی ات را بده من برم توی زمین. دمپایی خودم را به او دادم و کتانی اش را گرفتم. مشغول بازی شدیم. بعد از بازی دیدم که او رفته. من هم به خانه برگشتم.
هنوز ساعتی نگذشته بود که دیدم ابراهیم به درب منزل ما آمد. با خوشحالی به استقبالش رفتم. گفتم: چه خبر از این طرفا؟! بی مقدمه گفت: سعید، خدا توی قیامت از هر چی بگذرد از حق الناس نمی گذرد. برای همین توی زندگی مواظب باش حق مردم به گردنت نباشه.
بعد ادامه داد: تا می تونی به وسیله ای که مال خودت نیست نزدیک نشو. خیلی مراقب باش! گفتم: آقا ابرام من نوکرتم. چشم. راستی این رفیقت که کتونی ازش گرفتم، نمی دونم کجاست. قبل از پایان بازی رفت....
(شهید ابراهیم هادی خیلی روی حق الناس حساس بودند)
📚 سلام بر ابراهیم۲ /ص 60
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پایبندی به دین
سخنران شهید کافی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند:
🔥 زمين از سه چيز پيش خدا ناله كرده كه هيچ جا چنين ضجّه و ناله اى نكرده است:
1⃣ از خون حرامى كه روى او مى ريزد.
2⃣ و غسلى كه از زنـا انجـام مى گيرد.
3⃣ و خوابيدن روى زمين قبل از طلوع خورشيد.
📚خصال صدوق
🔰 @p_eteghadi 🔰
15.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شفاعت #پسر_مسیحی
#شیخ جعفر مجتهدی
#سخنرانی_حجت السلام_عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #حجاب در کجای قرآن اومده؟
خدا راه سوء استفاده خانم ها رو هم بسته...
🔰 @p_eteghadi 🔰
💡✔️💡✔️💡✔️
📖 دانش افزایی
یکی از واجبات مالی که باید با قصد قربت پرداخت شود، زکات فطره یا همان فطریه است.
مسلمانان بعد از یک ماه روزهداری در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر که اولین روز از ماه قمری شوّال است؛ معمولاً قبل از شرکت در نماز عید فطر؛ مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت میکنند.
💥 این مبالغ؛ جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، هزینه میشود.
🔰📌الف. حکمت پرداخت زکات فطره
فلسفه عبادات که از طرف شارع مأمور به انجام آن هستیم، بهطور کامل مشخص نیست، اما با توجه به دلائل عقلی یا وجود برخی از روایات؛ میتوان برخی از حکمتهای عبادت را نام برد.
درباره زکات فطره نیز روایاتی رسیده است که بیانگر حکمت پرداخت آن است:
💥📌 زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه میشود. در روایتی از امام صادق(ع) اینگونه آمده است: «همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمامکننده و کمالبخش روزه است همانگونه که صلوات بر پیامبر(ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز میباشد؛ چرا که هرکس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزهای نگرفته است. همانگونه که هرگاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است...».
💥📌خداوند عبادت بدنی؛ مثل روزه را با عبادت مادی (پرداخت فطره) در هم آمیخته است و یکی را تکمیل کننده دیگری نامیده است تا بدین سبب، نتایج روزهداری که از جمله آن، درک شرایط مستمندان و فقیران است؛ در مرحله عمل نیز تحقق پیدا کرده و روزهداران با درک آن شرایط؛ اقدام به کمکهای مالی به آنان کنند و ثمره روزهداری خویش را در عمل کامل کنند.
💥📌خودداری از پرداخت زکات فطره، شاید به مرگ زودرس بیانجامد. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است:
«از جانب اهل و عیالت زکات فطره را ادا کن و همه را در نظر بگیر و از آنها کسی را فراموش نکن، چرا که اگر فردی از آنها را ترک کنی من بر فوت او خوف دارم». راوی میگوید: عرض کردم منظور از فوت چیست؟ آنحضرت فرمود: «مرگ».
برطبق این روایت؛ زکات فطره؛ صدقهای است که روزهداران برای حفظ جان خود و خانوادهشان پرداخت میکنند.
💥📌 در برخی روایات که در تفسیر آیه شریفه «قد افلح من زکیها» آمده است؛ منظور از «زکیها»، پرداخت زکات فطره است که میتواند یکی از مصادیق تزکیه نفس باشد.
💥📌 بنابراین، پرداخت زکات فطره میتواند موجب پاکسازی روح از رذایل اخلاقی باشد؛ زیرا پرداخت مقداری از مال به فقرا، انسان را از بُخل دور کرده و حس همنوع دوستی و خدمت به دیگران را در وجودش پرورش دهد.
🔰📌ب. دلایل وجوب پرداخت زکات فطره
شیخ مفید در اینباره میگوید: «زکات فطره بر هر مسلمانی که آزاد و بالغ باشد و استطاعت پرداخت داشته باشد، واجب است.
📌💥 دلیل بر وجوب پرداخت زکات فطره روایات است: [مانند اینکه؛] عبدالرحمن بن حجاج از امام صادق(ع) روایت کرده است که فرمود: فطریه بر هر شخصی که زکات بر او واجب بوده؛ واجب است». بنابراین، فقهای شیعه با توجه به روایات و اجماعی که بین آنها در اینباره وجود دارد، قائل به وجوب زکات فطره شدهاند.
✍زهره امانی
منابع: سایت اسلام کوئیست- من لا یحضرالفقیه والکافی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢اطلاع حضرت از وقت ظهور💢
آیا خود امام زمان (عج) می داند چه زمانی ظهور خواهد کرد؟
1️⃣نظریه اول :در بعضی از روایات داریم که حتی خود امام زمان (عج) نیز وقت ظهورشان را نمی دانند و خدای متعال هنگام ظهور به واسطه علائم خاصی زمان ظهور را به حضرت اطلاع می دهند.
مفضل بن عمرو از امام صادق (ع) درباره تفسیر آیه "و اذا نقر فی الناقور" سؤال کرد که امام در پاسخش فرمودند: انّ منا اماما مستترا فاذا اراد الله عز و جل اظهار امره نکت فی قلبه نکتة فظهر و امر بامر الله عز و جل، که از این روایات بخوبی استفاده می شود که خود امام زمان (عج) نیز زمان ظهورشان را نمی دانند و در هنگامه ظهور ، خدای متعال بواسطه علائم خاصی زمان ظهور را به حضرت اطلاع می دهند
📚صدوق ، اکمال الدین و اتمام النعمة، ج 2، ص 349، ح 42.
به هرحال؛ یکی از منتظران فرج حضرت مهدی (عج) خود آن حضرت هستند؛ زیرا:
اوّلاً انتظار، در روایات ما به عنوان افضل العبادة مطرح شده است و بعید، بلکه محال است که آن وجود عزیز از افضل عبادات غافل و محروم باشد.
ثانیاً: در روایاتی که کلمه فرج آمده، تنها به فرج مؤمنان اشاره ندارد، بلکه فرج امام زمان نیز مورد نظر است پس امام زمان گشایش در کارهای خویش را منتظرند.
بنابراین، خود حضرت ولی عصر (ع) نیز چون هدف استقرار نظام توحیدی و فراهم ساختن زمینه سعادت بشری را دارند، در انتظار چنین روزی هستند، تا عدل و داد را بر سراسر جهان حاکم کند.
2️⃣اما نظریه دوم:حضرت زمان ظهور خود را می دانند
1- نظر سید مرتضی (ره)
سید مرتضی (ره) بیش از هزار سال پیش در کتاب خود «المقنع» که مورد توجه بسیاری از علما قرار گرفته، در خصوص علم امام زمان (ع) به ظهور خویش چنین می گوید: «شیعه امامیه معتقد است که آباء و اجداد امام زمان (ع) که بر همه آنان درورد باد، با شناختی که از فرمایش پیامبر اکرم (ص) نسبت به زمان غیبت و چگونگی آن، نشانه ها و علامات و زمان ظهور به دست آورده اند، با امام زمان (ع) عهد کرده و از حد و حدود این امور آگاهش ساخته اند. بنابراین زمان ظهور با ویژگی هایش مورد تصریح پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است.
قلنا: أمّا الإمامية فعندهم: أنّ آباء الإمام عليه وعليهم السلامعهدوا إليه وأنذروه وأطلعوه على ما عرفوه من توقيف الرسول (صلّى الله عليه وآله) على زمان الغَيْبة وكيفيّتها، وطولها وقصرها، وعلاماتها وأماراتها، ووقت الظهور، والدلائل على (تيسيره وتسهيله)
📚المقنع (ترجمه)، ص 113
2- دیدگاه شیخ طوسی (ره)
شیخ طوسی (ره) از بزرگان علمای شیعه (متوفی 460 هـق) نیز امام زمان (ع) را وارث علوم انبیاء و اولیاء دانسته و پیرامون علم حضرت، به زمان ظهور خویش در کتاب مهم و معتبر خویش «الغیبه» که مورد توجه علمای شیعه و از کتب مصدری و مرجع می باشد چنین می گوید:
«خداوند متعال، امام زمان (ع) را از زمان غیبت و پایان غیبت توسط پیامبر اکرم (ص) و آباء طاهرینش (امام معصوم علیه السلام) آگاه نموده و اما زمان ظهور از ما مخفی شده به خاطر مصالحی که در آن است، ولی حضرت مهدی (ع) عالم و آگاه به آن زمان است و به ظن و گمان مراجعه نمی کند.
أن الله تعالى أعلمه على لسان نبيه ص و أوقفه عليه من جهة آبائه ع زمان غيبته المخوفة و زمان زوال الخوف عنه فهو يتبع في ذلك ما شرع له و أوقف عليه و إنما أخفي ذلك عنا لما فيه من المصلحة فأما هو فهو عالم به لا يرجع [فيه] إلى الظن.
📚الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة ؛ النص ؛ ص331
3- اعتقاد مرحوم صاحب مکیال (ره)
آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی (ره) از علمای بزرگوار شیعه که با عنایت حضرت مهدی (ع) کتاب شریف و گران سنگ مکیال المکارم را تحریر نمود معتقد است: «از احادیث بسیاری که در بصائر و کافی و غیر آن آمده، ظاهر امر این است که امام مهدی (ع) وقت ظهورش را می داند ولی به ایشان اذن داده نشده که آن را اظهار نمایند. و امامان گذشته (ع) نیز مجاز به اظهار آن نبوده اند، زیرا هر چند امامان معصوم (ع) به همه چیز عالم هستند ولیکن ایشان بندگان گرامی و مقرب هستند که پیش از امر و فرمان خدای متعال کاری نمی کنند و هر چه انجام دهند به فرمان او انجام می دهند.
لایسبقونه بالقول و هم بامره یعملون
آنها بندگان شایسته خدا هستند و هرگز در سخن گفتن بر او سبقت نمی گیرند و همواره به فرمان او عمل می کنند.
بنابراین به بندگان خدا از مطلبی خبر نمی دهند مگر آنچه را خداوند متعال امر فرموده که به ایشان اظهار نمایند.
📚مکیال المکارم، ج 2، ص 406 وظیفه شصت و نهم و هفتادم،
{ لازم به ذکر است که مرحوم صاحب مکیال (ره) در خصوص دلائیل نظریه خویش با استناد بر آیات و روایات به طور مفصل بحث کرده است}
پرسمان اعتقادی
💢اطلاع حضرت از وقت ظهور💢 آیا خود امام زمان (عج) می داند چه زمانی ظهور خواهد کرد؟ 1️⃣نظریه اول :در
4- فرمایشات حضرت آیت الله بهجت (ره)
حضرت آیت الله بهجت (ره)، در یکی از سخنرانی های خویش فرمودند: «حضرت غائب (ع) عجب صبری دارد! با این که از تمام آنچه که ما می دانیم یا نمی دانیم، اطلاع دارد و از همه امور و مشکلات و گرفتاری های ما با خبر است، خود حضرت (ع) هم منتظر روز موعود است و خود ایشان می دانند که چه وقت ظهور می کنند. این که گفته می شود آن حضرت (ع) وقت ظهورش را نمی داند درست نیست!
📚نشریه امام شناسی، شماره 2، ص 4، به نقل از امام زمان (ع) در کلام آیت الله بهجت، ص 87
5- بیانات حضرت آیت الله ناصری دام ظله العالی
حضرت آیت الله ناصری (دام ظله العالی) از اولیای الهی و از دوستان قدیمی و صمیمی آیت الله بهجت (ره)، دیدگاهی که معتقد به عدم علم امام زمان (ع) به ظهور خویش است را نشأت گرفته از دیدگاه اهل سنت می داند و می فرماید: چون آنان علم امام معصوم (ع) را با علم خود قیاس کردند، تنها علمی محدود برای آن حضرات (ع) قائل شدند. گذشته از 700 حدیثی که درباره علم امام (ع) وارد شده، بیش از 30 آیه قرآن نیز به وسعت علم امام (ع) دلالت می کند، اما از آن جا که اینان دست از احادیث اهل بیت (ع) کوتاه کردند به مفهوم آن 30 آیه قرآن پی نبردند، از این رو متوجه چگونگی علم امام (ع) نشدند. آن گاه می فرمایند: «علم امام زمان (ع) نه محدودیت زمانی دارد و نه محدودیت موضوعی، چه اصولاً علم آن حضرت (ع) محاط در زمان و مأخوذ از شناخت موضوعات نیست، بلکه علم کاملی است که حضرت حق جل و علی به آن حضرت (ع) بخشیده است. ما معتقدیم که حضرت ولی عصر (ع) از زمان ظهور و انقلاب جهانی خود آگاه هستند و به روشنی می دانند که در چه زمانی این امر صادر می شود و این نظر ما مبتنی بر روایاتی است که درباره حیطه علم و نیز چگونگی شخصیت آن حضرت (ع) صادر شده است.
📚نشریه امام شناسی، ش 5، ص 4، به نقل از آب حیات، مجموعه سخنرانی های آیت الله ناصری دامت برکاته
🔴علاوه بر دیدگاه ها و نظرات فوق، بسیاری از علمای بزرگوار شیعه در عصر حاضر که در علم امام شناسی صاحب نظر و متخصص هستند، قائل به عالم بودن حضرت مهدی (ع) به زمان دقیق ظهور خویش هستند،
مانند: حضرات آیات جوادی آملی، سید علی میلانی، و حجج اسلام والمسلمین استاد گنجی و شیخ الاسلامی و دیگران دامت برکاتهم اجمعین
و دلایل و مستندات فراوانی در اثبات نظریه خویش اقامه می کنند.
❌در نتیجه می توان گفت حضرت زمان ظهورخود را میدانند لکن شروع آن با حرکت و خارج شدن شمشیر وبرافراشته شدن پرچم و نکته ای در قلبشان مقارن خواهد شد...
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 حضرت_عیسی (ع) و مشاهده عذاب قبر
✍️ از #امام_صادق_علیه_السلام روایت شده است که فرمودند: حضرت عيسی (ع) از كنار قبری عبور می کرد، متوجه شد كه صاحب قبر در عذاب است. سال آینده وقتی از همان جا عبور كرد، متوجه شد عذاب از او برداشته شده است، همین مطلب را از خداوند سؤال كرد. خطاب آمد: يا روح الله ! از این مرد فرزندی به سن بلوغ رسيد كه #صالح و نيكوكاراست. راهی را برای مردم هموار كرد و اصلاح نمود و #يتيمی را مسكن ومأوی داد، به برکت اعمال خير اين فرزند، عذاب قبر از پدرش برداشته شد.
از پیامبر صلی الله علیه نقل شده که فرمودند:
در بهشت مقام و درجه كسی بالا برده می شود، سؤال می كند چنين درجه و مقامی از كجا برای من حاصل شده است؟ به او گفته می شود اثر دعای فرزندت می باشد که برای تو #استغفار و طلب #رحمت كرده است.
اری، فرزندان تربیت شده و صالح میتوانند باعث رشد و بالا رفتن درجه و مرتبه والدین در #برزخ وايجاد توسعه و رفاه در زندگی آخرتی آنها، یا اگر خدای ناکرده در عذاب باشند، حداقل موجب تخفیف عذاب برای آنها باشند.
📚 کتاب #دوران_حیرت، #استاد_عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 ماجرای شهید کافی و فرمایش امام زمان (عج) به ایشان
شبی خواب بودم که نیمه های شب صدای در خانه ام بلند شد از پنجره طبقه دوم از مردی که آمده بود به در خانه ام پرسیدم که چه می خواهد؛ گفت که فردا چکی دارد و آبرویش در خطر است.می خواست کمکش کنم.
لباس مناسب پوشیدم و به سمت در خانه رفتم، در حین پایین آمدن از پله ها فقط در ذهن خودم گفتم: با خودت چکار کردی حاج احمد؟ نه آسایش داری و نه خواب و خوراک؛ همین.
رفتم با روی خوش با آن مرد حرف زدم و کارش را هم راه انداختم و آمدم خوابیدم. همان شب حضرت حجه بن الحسن (عج) را خواب دیدم…
فرمود: شیخ احمد حالا دیگر غر میزنی؛ اگر ناراحتی حواله کنیم مردم بروند سراغ شخص دیگری؟
آنجا بود که فهمیدم که راه انداختن کار مردم و کار خیر، لطف و محبت و عنایتی است که خداوند و حضرت حجت (عج) به من دارند…
وقتی در دعاهایت از خدا توفیق کار خیر خواسته باشی، وقتی از حجت زمان طلب کرده باشی که حوائجش بدست تو برآورده و برطرف گردد و این را خالصانه و از روی صفای باطن خواسته باشی؛ خدا هم توفیق عمل می دهد، هرجا که باشی گره ای باز میکنی؛
ولو به جواب دادن سوال رهگذری
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢ثواب ذکر تهلیل💢
✅پاسخ
در آموزههای دینی، به «لا اله الا الله» گفتن «تهلیل» میگویند. و اهل لغت نیز آنرا همین گونه معنا کردهاند.
در منابع حدیثی برای این ذکر جایگاه ویژه و آثار و برکاتی ذکر شده است؛ مانند:
1. بهترین عبادت:
امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل میفرماید: بهترین عبادت ذکر لا اله الا الله است.
2. دارای بالاترین اجر و پاداش:
راوی میگوید از امام باقر(ع) شنیدم که میفرمود: هیچ چیزی از جهت ثواب به ذکر لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ نمیرسد، هیچ چیزی جایگزین او نمیشود و هیچ چیزی با او برابری نمیکند.
3. پاداش هر ذکر لا اله الا الله، درختی در بهشت:
رسول خدا(ص) فرمود: کسی که لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بگوید در بهشت برایش درختی کاشته میشود از یاقوت سرخ، محصولش مشک سفید است که از عسل شیرینتر و از برف سفیدتر، و دارای بهترین عطر و بو است... .
4. محبوبترین چیز در پیشگاه خداوند:
راوی میگوید از امام باقر یا امام صادق(ع) شنیدم که میفرمود زیاد ذکر تهلیل و تکبیر بگویید؛ زیرا هیچ چیزی در پیشگاه خداوند محبوبتر از تهلیل و تکبیر نیست.
5. بهای بهشت:
بهای بهشت ذکر لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ است.
6. مژده جبرئیل به لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ گویان:
امام صادق(ع) میفرماید: جبرئیل به پیامبر(ص) فرمود: خوشا به حال کسانی از پیروان تو که ذکر لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ میگویند.
7. کفاره گناهان:
راوی میگوید از امام صادق(ع) شنیدم که میفرمود: کسی که در روز ده مرتبه قبل از طوع آفتاب و قبل از غروب خورشید «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ* وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»، بگوید کفاره گناهان آن روزش خواهد بود.
📚کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 506، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹#داستان_آموزنده
عربى بادیهنشین نزد پیامبر اکرم آمد و گفت: اى رسول خدا، قیامت چه زمانی برپا میشود؟ در این هنگام وقت نماز شد.
پیامبر نمازش را خواند و سپس فرمود: «کو آن مردى که از قیامت پرسید؟» مرد گفت: من هستم اى پیامبر خدا؛
حضرت فرمود: «براى قیامت چه فراهم آوردهاى؟» گفت: به خدا، چیز زیادى از نماز و روزه فراهم نیاوردهام، جز آنکه خدا و پیامبرش را دوست میدارم. پیامبر به او فرمود: «انسان با کسى است که دوستش دارد»(۱).
همچنین فرمودهاند: «هرکس، مردمى را به سبب کردارشان دوست بدارد، روز قیامت، در جمع آنان گرد خواهد آمد و مانند آنان محاسبه خواهد شد؛ اگرچه کردارش مانند کردار آنان نباشد»(۲).
امام علی فرمود: «هرکه ما را دوست بدارد، در روز قیامت، همراه ما خواهد بود، و اگر شخصى سنگى را دوست بدارد، خداوند، او را با آن، گِرد خواهد آورد»(۳).
پ.ن: هر چند محشور شدن همراه انبیاء و اولیاء فواید زیادی دارد اما به معنای قرار گرفتن در جایگاه آنان نمیباشد.
(۱)(علل الشرائع،ج۱ص۱۳۹)
(۲)(تاریخ بغداد،ج۵ص۴۰۵)
(۳)(أمالی صدوق،ص۲۰۹)
🔰 @p_eteghadi 🔰
💎 مهریه را چگونه تعیین کنیم؟
🔻امام على عليهالسلام:
لا تُغالوا فى مُهورِ النِّساءِ فَيَكونَ عَداوَةً
🌸 مهريّههاى زنان را سنگين نگيريد كه باعث كدورت و دشمنى مىشود.
📚 مكارم الاخلاق، ص ۲۳۷
🔰 @p_eteghadi 🔰
واجب فوری
بسیاری از مردم وقتی مرتکب گناهی می شوند، با خود عهد می بندند که سر فرصت توبه کنند.
در حالی که توبه از گناه، واجب فورى است، یعنی کسى که معصيتى کرده واجب است فوراً توبه کند.
معناى توبه اين است که با پشيمانى از گناهى که کرده تصميم بگيرد تکرار نکند و اگر حقالناس است از عهده برآيد و اگر حقالله است و قضا دارد، قضا نمايد.
📚 استفتائات جدید خامنه ای، احکام متفرقه
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 نگاه غلط به ازدواج یکی از عوامل طلاقه
❣️وقتی جوانها میخواهند ازدواج کنند باید به آنها بگوییم: «زندگی مشترک، رنجهایی دارد و فلسفهاش هم این است که باید در زندگی اختلافاتی بین زن و مرد پیش بیاید تا موجب رشد آنها شود
و الا خدا که میدانست این دو جنس زن و مرد، همدیگر را به سختی درک میکنند، پس چرا آنها را کنار هم قرار داد؟!»
متاسفانه گاهی در جامعۀ ما نصف ازدواجها به طلاق منجر میشود؛ چون بلد نیستیم چگونه با رنج برخورد کنیم؟
اگر عمیقاً فلسفۀ وجود رنج و مشکلات زندگی را درک کنیم، میتوانیم رنجهای نابجا را کم کنیم، آرامشمان را حفظ کنیم و حتی میتوانیم از مشکلات اجتنابناپذیر دنیا حداکثر استفاده را ببریم.
در این صورت رنجها مفید خواهند بود؛ نه متوقفکننده (همانطور که بعضیها روی موج دریا موجسواری میکنند)
❌ استاد پناهیان
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #پادکست_اعتقادی
⁉️ چه کنیم تا دعایمان زودتر مستجاب گردد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✴️ چه کسانی و چرا خودکشی میکنند
✳️ خودکشی به هیچ نحوی و در هیچ شرایطی بهنجار و عملی مورد پسند به حساب نمی آید و نشانه ضعف فرد و بحران زده شدن اوست.
✳️ نگاه فرد افسرده به دنیا نا امیدانه و مالامال از یاس و بدبینی است. فرد فکر می کند به آخر خط رسیده و دیگر هیچ راهی برای حل مشکل وجود ندارد.
✳️ افراد خداباور، امیدوار و مثبت اندیش به هیچ وجه به سمت خودکشی حرکت نمی کنند و در بدترین شرایط سعی می کنند شیوه های سالمی برای حل مساله و مشکل خود برگزینند.
✅ سخنان حجت الاسلام دکتر رضا مهکام در سایت ایکنا + فیلم
https://b2n.ir/r35391
✅ باز نشر مطلب به دلیل و مناسبت سوء استفاده از خودکشی سلبریتی ها و تقدیس و به هنجار جلوه دادن خودکشی افراد در فضای مجازی.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شاهکار حضرت مولا علی «علیه السّلام» در پاسخ به یک سؤال تکراری !
🔸 جمعیّت زیادی دور #اميرالمومنين علیه السّلام حلقه زده بودند ...
🌱 مرد #اوّل ؛ یا علی ! سؤالی دارم. علم بهتر است یا ثروت ؟!
مولا علی «علیه السّلام» در پاسخ فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شدّاد.
🌱 مرد #دوّم ؛ اباالحسن! سؤالی دارم ، میتوانم بپرسم که علم بهتر است یا ثروت ؟!
حضرت علی«علیه السّلام» فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ میکند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی. نفر دوّم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان جا که ایستاده بود نشست.
🌱 در همین حال #سوّمین نفر وارد شد ، یا علی ! علم بهتر است یا ثروت ؟!
حضرت «علیه السّلام» در پاسخش فرمودند: علم بهتر است ، زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است، ولی برای ثروتمندان دشمنان بسیار !
🌱 نفر #چهارم ؛ یاعلی ! علم بهتر است یا ثروت !؟
حضرت علی«علیه السّلام» در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم میشود، ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی، بر آن افزوده میشود.
🌱 نوبت #پنجمین نفر بود...
یاعلی ! علم بهتر است یا ثروت ؟!
مولا «علیه السّلام» در پاسخ به او فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل میدانند ، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد میکنند.
🌱 نفر #ششم ؛ یاعلی! علم بهتر است یا ثروت ؟!
اميرالمومنين عليه السّلام نگاهی به جمعیّت کردند و فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد ، امّا ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد . مرد ساکت شد.
🔹 نگاه متعجّب مردم گاهی به حضرت علی«علیه السّلام» و گاهی به تازهواردها دوخته میشد...
🌱 در همین هنگام نفر #هفتم وارد شد و پرسید ، یااباالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟!
امیرالمومنین (ع) فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه میشود، امّا علم هر چه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد.
🌱 در همین هنگام #هشتمین نفر وارد شد و سؤال تکراری قبلی ها را پرسید
حضرت در پاسخش فرمودند: علم بهتر است؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش میماند، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است.
🌱 همه از پاسخهای امام(ع) شگفت زده شده بودند که ؛ #نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید: یا علی ! علم بهتر است یا ثروت !؟
امیرالمومنین فرمودند : علم بهتر است؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل میکند، امّا علم موجب نورانی شدن قلب انسان میشود.
🌱 نفر #دهم هم وارد شد : یا علی ! علم بهتر است یا ثروت !؟
امیرالمومنین فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا ثروتمندان تکبّر دارند ، تا آنجا که گاه ادّعای خدایی میکنند ، امّا صاحبان علم همواره فروتن و متواضع اند.
🗣 فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود . سؤال کنندگان ، آرام و بیصدا از میان جمعیّت برخاستند .
⚡️هنگامی که آنان مسجد را ترک میکردند ، صدای حضرت را شنیدند که میفرمودند :
✅ اگر تمام مردم دنیا همین #یک_سؤال را از من میپرسیدند ، به هر کدام پاسخ متفاوتی میدادم.
📚 کشکول بحرانی ، ج ۱ ، ص ۲۷
💠 « الحمداللّه الّذی جعلنا من المتمسّکین بولایة مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام و الائمّة المعصومین علیهم السّلام »
✋ افتخار کنیم به داشتن چنین امام و مولایی.
🔰 @p_eteghadi 🔰
در مورد اينكه، حضرت مريم، حضرت عيسي را بدون پدر به دنيا آورده توضيحي دهيد كه چگونه اينطور شده است؟
✅ پاسخ:
🌷 قرآن مجيد، داستان خلقت حضرت عيسي را به صورت بسيار جالب و زيبا، و به طور معقول و منطقي به گونه هاي مختلف؛ گاه به طور تفصيل چنانكه در سوره مبارك مريم، آيات 16 تا 26، و گاه به طور اجمال، چنانكه در سوره مبارك آلعمران، آيه 59، بيان فرموده است.
🌻 در سورۀ مبارك آلعمران، آفرينش حضرت عيسي را مانند آفرينش حضرت آدم يك خلقت طبيعي، ولي خارق العادۀ و برخلاف سنت جاري ظاهري در نسل بشر شمرده است، زيرا سنت جاري در تناسل اين است كه وجود فرزند علاوه بر مادر، احتياج به پدر نيز دارد.
🌺 خداوند متعال، ميفرمايد: «ان مثل عيسي عند الله كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون»؛ مثل عيسي در نزد خداوند، همچون آدم است كه او را از خاك آفريد و سپس به او فرمود: موجود باش او هم فوراً موجود شد. خداوند متعال در آفرينش اشياء، احتياج به اسباب ندارد، بنابراين، به مجرد آنكه به اشياء بگويد: «بشو» آنها موجودميشوند بدون اينكه احتياج به زمان و اسباب عادي داشته باشد.
🌼 در سوره مبارك مريم، تفصيل داستان آفرينش حضرت عيسي آمده است كه خلاصه آن چنين است: هنگامي كه حضرت مريم از خانوادهاش جدا شده، و كنارهگيري كرده بود و در ناحيه شرقي [مسجد بيت المقدس] قرار گرفته بود [تا عبادت كند] خداوند فرشته خود (جبرئيل) را به سوي او فرستاديم و آن فرشته الهي به شكل انساني بي عيب و نقص بر مريم ظاهر شد. حضرت مريم با ديدن اين انسان در اين خلوتگاه ترسيد و گفت: من از شر تو به خداي رحمان پناه ميبرم! در اين هنگام آن فرشتة الهي گفت: من فرستادة پروردگار توام. به سوي تو آمدهام تا پسر پاكيزهاي را به تو ببخشم. (در اين هنگام حضرت مريم با شنيدن اين سخن از فرشتة الهي متوجه شد كه با قدرت الهي و دميدن اين فرشته حامله شده است)، لذا به آن فرشته عرض كرد: چگونه ممكن است فرزندي براي من باشد در حالي كه تاكنون انساني با من تماس نداشته (ازدواج نكردهام) و زن آلودهاي هم نبودهام (مرتكب زنا نيز نشدهام). آن فرشتة الهي گفت: پروردگارت فرمود: اين كار بر من آسان است، و ما حضرت عيسي را اينچنين ميآفرينيم تا نشانه و معجزهاي از طرف ما براي مردم باشد، و [با نبوت و پيامبري خود] رحمتي از جانب ما براي مردم باشد. و اين امري است پايان يافته (و جاي گفتگو ندارد).
🌸 سپس قرآن مجيد ميفرمايد: سرانجام [حضرت مريم] به حضرت عيسي، باردار شد و درد طبيعي زايمان او را به كنار درخت خرمائي كشاند و حضرت عيسي را به دنيا آورد. سپس او را در آغوش گرفته و به نزد قومش آورد. در برابر سؤالات و زخم زبانهاي مردم، خداوندي كه حضرت عيسي را به طور اعجاز آميز خلق كرد، دفاع از حضرت مريم را خود به عهده گرفت، حضرت مريم به دستور الهي سكوت كرد و اشاره به حضرت عيسي نمود و حضرت عيسي در گهواره به سخن در آمد و فرمود: من بندة خدايم. او كتاب [آسماني] به من داده و مرا پيامبر، و وجودي پربركت قرار داده است و تا زماني كه زندهام، مرا به نماز و زكات سفارش كرده است، و سلام خدا بر من در آن روز كه متولد شدم، و در آن روز كه ميميرم و آن روز كه زنده برانگيخته خواهم شد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔆🔆🔆🔆🔆
👈 سؤال شمارۀ 1426:
چرا در آیه «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» و نیز سه آیه بعد از آن، کلماتی که با «نفس» مرتبطند، تماماً مؤنثاند؟
✅ پاسخ:
🌼 «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ارْجِعی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً؛ فَادْخُلی فی عِبادی؛وَ ادْخُلی جَنَّتی»(فجر/28-27).
🌸 همانگونه که در پرسش مطرح شد، تمام کلمات مرتبط با واژگان «نفس»، کلماتی مؤنثاند. «أیتها»، «المطمئنة»، «ارجعی»، «ربّکِ»، «راضیة»، «مرضیة»، «فادخلی» و «ادخلی».
🌺 دلیل برخورد با واژه هایی چون «نفس» به عنوان یک عنصر مؤنث به این دلیل است که چنین واژه هایی، مؤنث مجازی می باشند که معیارهایی نیز برای شناسایی آنها وجود دارد؛ به عنوان نمونه، مُصَغر واژۀ «نفس» کلمه مؤنث «نُفَیسه» است که نشانگر مؤنث بودن کلمه اصلی نیز خواهد بود زیرا علمای علم ادب گفتهاند: «إنَّ التصغیرَ یُرَدُّ الأشیاءَ إلى أُصُولِها»؛ «تصغیر بستن، سبب بازگشت چیزهایی که تصغیر بسته شدهاند به اصلشان میشود».
🍀 از اینرو با تصغیر بستنِ کلماتی که مؤنث هستند ولی در لفظ دارای تاء تأنیث نیستند، تاء ظاهر میشود؛ مانند هند که هنگام تصغیر میشود «هُنَیدَة» و یا مانند «قوس» که میشود «قُوَیسَة».
🌹 بنابراین؛ چون «نفس» مؤنث مجازی است، ضمیری که به آن برگشت میکند و نیز بدل، صفت، حال و ... ، همگی باید برای مطابقت با آن مؤنث آورده شوند، چنانچه در این آیه نیز «المطمئنة» که صفت برای نفس است و همچنین ضمیر در «ارجعی» که به نفس رجوع میکند و «راضیة مرضیة» که حال برای آن میباشند مؤنث آورده شدهاند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 اسراف و فشار قبر
✍ اسراف و ریخت و پاش هایی که در آن نعمت های الهی ضایع میشوند و به طور کلی هرگونه ضایع کردن نعمت ها و بهره برداری نکردن صحیح از آن ها، یکی دیگر از عوامل فشار قبر است.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
🔸 فـشـار قـبـر بـرای مـؤمـن کـفـارة
نعمتهایی است که ضایعکرده است.
📚 کتاب از احتضار تا عالم قبر
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ازدواج با شرایط اقتصادی امروزی
به روایت استاد قرائتی✅
#سبک_زندگی / #خانواده_اسلامی
#تربیت_فرزند / #پست_فرهنگی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢الکافی کاف لشیعتنا💢
✅هیچ یک از علمای شیعه تاکنون ادعا نکردهاند که تمام روایات کافی، صحیح السند و قطعاً صادر از معصوم است، زیرا هر چند مرحوم کلینی مقام ارجمندی داشته و برترین محدث تاریخ شیعه است، اما معصوم از خطا و اشتباه نبوده است. و نداشتن این ویژگی باعث شده است که تعدادی از روایات کتاب شریف از نظر سندی تمام نباشد. و این امری است طبیعی و مطابق با عقل و برهان.
و خود مرحوم شیخ کلینی هم مدعی نیست که تمامی روایاتی که در کافی جمع کرده است، صحیح است.
اما اینکه این کتاب را امام زمان (عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) دیده و تایید کرده باشد، چنانچه مشهور شده است که امام زمان (علیهالسّلام) درباره کتاب کافی فرموده باشند: «الکافی کاف لشیعتنا»
هیچ سند و مدرک معتبری ندارد.
⭕️مرحوم میرزای نوری (رضواناللهتعالیعلیه) در اینباره میفرماید:
وانه قال عنه: (ان هذا کاف لشیعتنا) فبین انه لا اصل له ولا اثر فی مؤلفات اصحابنا، ولم تات به روایة قط لا صحیحة ولا ضعیفة.
📚میرزای نوری، حسین، خاتمة المستدرک، ج۱، ص مقدمة التحقیق ۳۹.
اینکه گفتهاند امام فرموه باشد: «ان هذا کاف لشیعتنا» اصل و اساسی ندارد و اثری از این روایت در کتابهای علمای شیعه دیده نمیشود. و نیز هیچ روایتی، نه صحیح و نه ضعیف در اینباره وارد نشده است....
واضح است که اگر چنین روایتی از امام زمان صادر شده بود، بعد از آن دیگر علمای شیعه حق نوشتن کتاب را نداشتند، چون این جمله، تمامی کتابهای بعد را باطل اعلام میکند، از اینرو وقتی علمای سلف، مثل شیخ صدوق که تقریباً همزمان با کلینی بوده و نیز شیخ مفید، شیخ طوسی و... به این نقل اعتماد نکرده و کتابهای فراوانی نوشتهاند، ما چگونه میتوانیم به این جمله اعتماد کنیم.
بقیه علمای شیعه نیز از این مطلب به صورت مفصل جواب دادهاند که فکر میکنم همیناندازه کافی باشد.
⭕️محمد علی مدرسی در کتاب ریحانة الادب مینویسد :گویند که کتاب مستطاب کافی به نظر مبارک حضرت صاحب الامر رسیده ومورد تحسین آن حضرت قرارگرفته و ایشان فرمودهاند : «الکافی کاف لشیعتنا» ولی ایشان حدیث را بطور سند نقل نمی کند و میگوید بعضی ها گفته پس معلوم می شود که این حدیث مورد قبول نمی باشد
📚ریحانة الادب ، ج 5، ص 81.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ به تعبیر امیرالمومنین (ع) احمق را یا در افراط و یا در تفریط خواهی دید.
احمدی نژاد مخالف حجاب که ۱۳ آیه قران واجبش کرده در دهه اول انقلاب دانشگاه را بخاطر یک تار موی سر دختران به آشوب می کشید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
بر هیچ مسلمانى روا نیست که مال برادرش را بناحق بگیرد؛ زیرا خداوند عز و جل مال مسلمان را بر مسلمان حرام کرده است.
📓 کنز العمّال : 30343
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| #شرح_حدیث |
💢 عافیتى تمام و بى نیاز کننده!
🔅#امام_سجاد_علیه_السلام :
«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ أَلْبِسْنِی عَافِیتَک وَ جَلِّلْنِی عَافِیتَک
"الهى بر محمد و آل محمد درود فرست، و لباس سلامتى کامل را بر من بپوشان، و این بندهات را به تندرستى فرو بر،
وَ حَصِّنِّی بِعَافِیتِک وَ أَکرِمْنِی بِعَافِیتِک وَ أَغْنِنِی بِعَافِیتِک
و به عافیت نگاهدار و به عافیت گرامى دار، و به عافیت بىنیازم گردان،
وَ تَصَدَّقْ عَلَی بِعَافِیتِک وَ هَبْ لِی عَافِیتَک وَ أَفْرِشْنِی عَافِیتَک
و عافیت را بر من صدقه بده و عافیت را به من ببخش، و عافیت را برایم بگستران
وَ أَصْلِحْ لِی عَافِیتَک وَ لاَ تُفَرِّقْ بَینِی وَ بَینَ عَافِیتِک فِی الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ
و عافیت را بر من شایسته ساز، و میان من و عافیت در دنیا و آخرت جدائى مینداز.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ عَافِنِی عَافِیةً کافِیةً شَافِیةً عَالِیةً نَامِیةً عَافِیةً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیةَ عَافِیةَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ» (۱)
بارالها بر محمد و آل محمد درود فرست، و به من عافیتى بخش که بى نیاز کننده، شفادهنده، والا و روزافزون باشد، عافیتى که در تمام بدنم تولید عافیت کند، عافیتى در جنبه هاى دنیوى و اخروى."
✧ تندرستى کامل در تمام شئون مادى و معنوى:
معارف اسلامى به ما مى گوید سلامتى ظاهر و باطن، و عافیت در دین و دنیا و آخرت در صورتى که بنحو صحیح از آن بهره بردارى شود از اشرف و اجلّ و اعظم نعمتهاى حضرت حق به انسان است.
عافیت در تمام امور نعمتى زیبا و موهبتى بزرگ است که وجود مقدس حضرت محبوب به عبدش عنایت مى فرماید:
▫️ اگر بدن علیل باشد، و زبان از گویائى و گوش از شنوائى، و چشم از بینائى و قدم از راه رفتن و دست از کار کردن محروم باشد، چگونه مى توان کسب سعادت دنیا و آخرت کرد؟
▫️ اگر قلب از نظر اعتقادى مریض، و سینه دچار تنگى، و باطن گرفتار تاریکى، و روح دچار گرفتگى و انقباض باشد، به چه صورت مى توان به تأمین خیر دنیا و آخرت برخاست.
🚩 سلامت در بدن، صحت در دین، عافیت در دنیا و آخرت نعمتى است که ارزشش براى احدى از مردم دنیا روشن نیست.
🔻 ذکر چند روایت در باره عافیت
#امام_علی_علیه_السلام :
🔅نسْأَلُهُ الْمُعافاةَ فِى الادْيانِ كَما نَسْالُهُ المُعافاةَ فِى الْابْدانِ (۲)
از حضرت حق درخواست عافیت دردینمان مى کنیم چنانچه درخواست سلامتى کامل در بدنهایمان مى نمائیم.
🔅الْعافِیةُ اَهْنَأَ النَّعِیمِ (۳)
سلامتى و تندرستى خوشگوارترین نعمت است.
#امام_صادق_علیه_السلام :
🔅الْعافِیةٌ نِعْمَةٌ خَفِیةٌ اِذا وُجِدَتْ نُسِیزتْ، وَ اِذا عُدِمَتْ ذُکرَتْ (۴)
سلامتى و عافیت نعمت پنهانى است، قدرش بر همگان مجهول است، چون یافت شود فراموش گردد، و زمانى که از دست برود با آه و حسرت از آن یاد کنند.
ا - - - - -
۱) صحیفه سجادیه،دعای ۲۳
۲) نهج البلاغه: خطبه ۹۸.
۳) عيون الحكم و المواعظ: ۳۱.
۴) من لايحضره الفقيه: ج۴ ص۴۰۶ ح۵۸۷۸.
📚 دیار عاشقان، استاد حسین انصاریان
🔰 @p_eteghadi 🔰