eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ وقتی خدا خواست یوسف را از زندان نجــات دهــد صاعـقه‌ای نــفرستـاد تـا درِ زنـــدان را از جـای بــکند بلکه در آرامش شـب درحالیکه پـادشــاه خـواب بــود رؤیایی بسوے او روانه کرد پس بـه خدایت اطمینان داشـــته باش ☘ اِنّ مـَعَ العـُسْرِ یـسْراً همانا پس از سختی آسانی است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
شبتون شهدایی🌱 التماس دعا🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 | روشنای دل 🔻 قالَ أمِیرُ‌المُؤمِنِینَ عَلَیهِ‌السَّلَامُ: «أَذْکِ بِالْأَدَبِ قَلْبَکَ، كَمَا تُذْكَى النَّارُ بِالْحَطَبِ؛ فَنِعْمَ الْعَوْنُ اَلْأَدَبُ لِلنَّحِيزَةِ.» ✍️ امام علی علیه‌السّلام فرمود: دل خود را به‌وسیله ادب روشن کن، همان طور که آتش را با هیزم می‌افروزی؛ زیرا ادب برای حفظ سلامتی، یاور خوبی است. ‼️ رعایت ادب و مدارا با مردم، جان انسان را جلا می‌دهد و روح و جسم انسان را از آسیب حفظ می‌کند. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج2، ص348. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا خداوند برای آفرینش ما هدفی داشته‌است؟ اگر هدفی داشته، آیا این ممکن است! زیرا هدف برای موجود نیازمند می‌باشد؟ بله خداوند از خلقت هدف داشت و هدفش هم به کمال رساندن انسان بود. اما این که همیشه هر کس که کاری می‌کند هدفش به خودش بر‌میگردد؟ نه این طور نیست! هدف دو نوع است: هدف فاعل هدف فعل گاهی، کار برای خود انسان است، به آن می‌گویند هدف فاعل. گاهی، نه هدف از انجام کار رساندن خیر با مطلوبی به دیگران است. کسی که سخی و بخشنده است و می‌بخشد، برای خودش که نمی‌بخشد! برای آن فقیر می‌بخشد! در واقع می‌توان گفت خداوند حرفش این است: من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم منبع پاسخ: استاد رضا محمدی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️پرسش: چرا خداوند در قرآن بیشتر کلمات و افعال قرآنی را مذکر بیان می کند؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
112.6K
سلام علیکم :چگونه ای که الهی باشد را از رویای صادقه ای که شیطانی باشد تشخیص دهیم ؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓🎥 آیا توبه کننده وقتی به بهشت می رود گناهانی که انجام داده و توبه کرده را می داند؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
238.9K
سلام علیکم. گفته می‌شود برای انسان خلق شده، در این عالم مخلوقاتی وجود دارد که انسان از آنها خبر ندارد یا مخلوقاتی هست برای انسان قابل دسترسی وشناخت نیست مثل میلیون ها ستاره، ذرات، مخلوقاتی در زمین، دریا، آسمان ها و... اینها چه فایده ولزومی برای انسان دارد و .... . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖 🎥 🔅تاثیر وابستگی‌ها بر حالات مرگ 🔰 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
💢 سلسله مباحث معادشناسی 🔹 قسمت بیستو یکم 🔻 رخدادهای قبل از موت(۱) 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سلسله مباحث معادشناسی 🔹 قسمت بیستم و دوم 🔻 رخدادهای قبل از موت (۲) 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا موجودات ماوراء الطبیعی وجود دارند؟ نیروی ماوراء الطبیعی به چه معناست؟ چطوری به بعضی انسان‌ها تعلق می‌گیرد؟ آیا حرف دعانویسان و جادوگران درست است یا دروغگو و شیاد هستند؟ 🔶 اول: ماوراء الطبیعت همان طور که از اسمش مشخص است، چیزیست که از حالت طبیعی خارج و بالاتر باشد. یعنی با اجزای طبیعی قابل درک نباشد. اگر بخواهیم برای ماوراءالطبیعت چیزهایی مثال بزنیم می‌توانیم روح انسان را نام ببریم. چیزی که وجود دارد ولی دیده نمی‌شود. یا عقل که به صورت طبیعی دیده نمی‌شود ولی وجود دارد. یا درد و احساسات و عشق و محبت که به طور طبیعی قابل درک نیستند. انسان پنج حس دارد، بینایی، چشایی، بویایی، شنوایی و لامسه. چیزی که با این پنج حس درک نشود را ماوراءالطبیعی می‌گویند. چیزهایی مثل روح، عشق، محبت، عقل، شعور و یا موجوداتی مثل فرشتگان و اجنه. موجوداتی که وجود دارند، ولی با این حس‌های ما درک نمی‌شوند. 🔷 دوم: در زندگی روزمره‌ی ما هم خیلی چیز‌ها وجود دارد که ما آن‌ها را نمی‌بینیم ولی اثر و قدرت آن را می‌بینیم. مثلا اینترنت، بلوتوث و حتی تماس تلفنی که بدون اینکه چیزی را ببینید، ولی با دیگران صحبت می‌کنید و پیام می‌فرستید. اینها حاصل امواج و ذرات ریزی است که وجود دارند ولی ما آن‌ها را نمی‌بینیم. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞❓🎞❓🎞 💢 ⭕️پرسش:آیا در بهشت نیز تکامل وجود دارد؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
130.6K
سلام و عرض ادب سوالی داشتم از استاد محمدی دریکی از قسمت‌های برنامه از زندگی تجربه گر محترم گفتند وقتی در کما بوده به ایشان گفتند به بقیه بگو کسی را قضاوت نکنند، میشه معنی دقیق را بفرمایید و در موردش توضیح بفرمایید. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
تا اونجایی که می دونیم تبلی السرائر حسرت برای اون کارهای الهی و وظایف انسانی هست که انسان از آن غفلت نمود واقعا در آن روز ما به خاطر موسیقی که گوش ندادیم ویا نواخته ایم ویا ماشینی که نخریدیم برای اینها حسرت میخوریم !؟ ⬅️ «سرائر» جمع «سریرة» (آنچه کتمان شود) است. «ابلاء» (مصدر «تبلى») به معناى امتحان کردن است (مصباح). مراد از آزمودن سرائر، سنجش و محاسبه آن‌ها است. 💥تمام اسرار و اعمال کتمان شده، در قیامت ارزیابى گشته، و مورد سنجش و شناسایى قرار خواهدگرفت. 🔰«یَوم‌َ تُبلَی‌ السَّرائِرُ‌ -‌ ‌آن‌‌روز ‌که‌ رازها آشکار می‌شود.» دنیا خانه آزمودن‌ و خبر گرفتن‌ (ابتلاء و اختبار) ‌است‌، طبیعت‌ دنیا چنان‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌آن‌ خیر و شر ‌به‌ ‌هم‌ آمیخته‌ ‌است‌، و باز شناختن‌ نیک‌ ‌از‌ بد ‌به‌ آسانی‌ میسّر نمی‌شود. ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ آخرت‌ یا دنیای‌ دیگر، دنیای‌ پاداش‌ است و ‌هر‌ چیز ‌در‌ ‌آن‌ آشکار ‌است‌. ‌خدا‌ ‌در‌ ‌آن‌ جا نیروی‌ احساسی‌ ‌به‌ آدمی‌ عطا می‌کند ‌که‌ ‌از‌ عهده کارهایی‌ ‌بر‌ می‌آید ‌که‌ ‌در‌ دنیا ‌بر‌ ‌آن‌ها‌ توانایی‌ ندارد، چشم‌ و بصیرت‌ ‌او‌ ‌در‌ ‌آن‌ روز بسیار تیز و تیزبین‌ می‌شود. 🔰از نظر آموزه‌های قرآن، روز قیامت «یوم‌الحسرة» است؛ زیرا آن روز آشکار می‌شود که انسان چه فرصت‌های بی‌بدیلی را از دست داده‌است و چیزی برای خویش یا نیاورده یا کم آورده است؛ زیرا روز قیامت، روز حسابرسی اعمال است، نه روز اعمال؛ 🔰 پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: دو گروه روز رستاخیز از همه بیشتر حسرت می خورند. اول، کسی که در دنیا برای طلب دانش فرصت داشته، ولی به تحصیل آن نپرداخته و دوم، کسی که دانشی به دیگری آموخته و شاگرد او از آن بهره مند شده، ولی او بی‌بهره مانده است. 💥درباره مسایلى كه مربوط به ارتباط انسان با نعمت‌هاى دنیا است ـ غالباً در آیات و روایات به نوعى از آن‌ها نكوهش و مذمت شده‌است. 🔰 نكته مهم‌ كه مورد تأكید آیات و روایات است و عمدتاً بحث‌هاى قرآنى و روایى ناظر به آن هستند، مسأله ارتباط قلبى انسان با این نعمت‌ها است؛ یعنى این‌كه چه اندازه به آن‌ها دل ببندیم و چه بخشى از دل را ـ كه جایگاه محبت‌ها و عواطف است ـ به این امور اختصاص دهیم؟ در این‌جا انسان باید چنان قدرتى داشته‌باشد كه به هیچ كدام از نعمت‌هایى كه در اختیارش هست دل نبندد. 🔰كسى كه هدفش آخرت است، نه با به دست آوردن مال آن‌چنان خوشحال مى‌شود و نه با از دست دادن آن چندان غمگین و افسرده. 💫منابع: سایت تدبر - خبرگزاری مهر آیت الله جاودان - پایگاه آثار آیت الله مصباح ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
52.5K
سلام علیکم جایی گفتید که در عالم برزخ از بنت اسد درباره امام سوال کردند که امامش کیست؟ بعد فرمودید که پیامبر بهش گفته بود بگوید علی و... لطفا سند این روایت، رو میفرمایید؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀نگذارید گوشهایتان گواه چیزی باشد که چشمهایتان ندیده، نگذارید زبانتان چیزی را بگوید که قلبتان باور نکرده.. صادقانه زندگی کنید.🪻 🍀ما موجودات خاکی نیستیم که به بهشت میرویم.ما موجودات بهشتی هستیم که از خاک سر برآورده ایم... ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
شبتون شهدایی🌱 التماس دعا🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💌 امام زمان کنار ماست 💠 امام صادق(علیه‌السلام): 🔸 مهدی بین مردم رفت و آمد می کند، در بازارهای ایشان راه می رود، و روی فرشهای آنان قدم میگذارد ولی او را نمی شناسند…😔 یَتَرَدَّدُ بَینَهُم وَ یَمشی فی اَسواقِهِم وَیَطَا فُرُشَهُم وَلایَعرِفُونَهُ. 📚 بحارالانوار؛52:154 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
امیرالمومنین (ع) فرمودند: در عفو لذتیست که در انتقام نیست، پس چرا قاتل امام علي علیه السلام عفو نشد؟ مگر ائمه (ع) مظهر بخشش نیستند؟ پس چرا امام حسن ( ع ) ابن ملجم را عفو نکرد ؟ ✅پاسخ: 1⃣تعدد اولیا دم: از منظر فقهی با تعدد اولیا دم، همگی در عرض یکدیگر و حق قصاص برای آنان به گونه مستقل و مجزا ثابت بوده و عدم قصاص قاتل تنها با عفو همه آنها صورت ‌پذیرفته و فرزند بزرگ‌تر از سهمی بیش‌تر برخوردار نمی‌باشد. بر این پایه با وجود بیست و هفت فرزند از امیرمومنان(ع) در هنگام قصاص ابن ملجم، عفو وی منوط به عفو همه آن‌ها بوده به طوری که حتی با عدم عفوتنهایک نفرازآنها، گریزی ازقصاص نخواهد بود.نتیجتا با عفو امام مجتبی(ع)، لزوما ابن ملجم از قصاص رهایی نمی‌یافت. 2⃣گزارش هایی كه در آثار مكتوب اسلامي در مورد وصيت اميرمؤمنان به امام مجتبي عليه‌السلام درباره ابن ملجم، منعكس شده به خوبی معلوم می‌شود كه آن حضرت خود به قصاص، ابن ملجم وصيت نموده بود از جمله شيخ طوسی از ابی مطر پاسخ اميرمومنان عليه السلام را در جواب امام حسن عليه السلام كه فرمود آيا او را بكشم؟ چنین منعکس نموده است " او را حبس كن، اگر من از دنيا رفتم اورا بكشيد". و نيز برپایه گزارش‌ ديگری فرمود: " ای بنی عبدالمطلب خون مسلمين را به خاطر قتل من نريزيد مگر خون قاتلم را، اگر از ضربت او از دنيا رفتم، يك ضربت به او بزنيد و... ❓️اما اين كه چرا امیرمؤمنان(ع)، عفو نفرمود، در خلال پاسخ‌های بعدی، ارائه شده است. 3⃣دوگانگی عفو در میراث مأثور اسلامی علاوه بر تاکید بر عفو و بخشش دیگران، گاه به عدم عفو نیز تاکید شده تا جایی که خداوند و معصومان عليهم السلام سفارش به عدم عفو و بخشش در آن موارد نموده اند كه به نمونه هایی از فرمايشات امیرمؤمنان عليه السلام اشاره و برعملکرد ابن ملجم تطبيق می‌دهيم. از جمله آن که امیرمؤمنان عليه السلام عفو انسان پست و فرومایه را به عنوان عامل تباهی معرفی نموده و نیز عفو مجرم پس از گواهی شاهدان را از اختیارات امام معصوم عليهم السلام خارج شمرده شده، همچنین وصیت امیرمؤمنان علیه‌السلام، با عبارت‌های دیگری نیز چون: فاقتلوه كماقتلني، ابن اثير، الكامل في التاريخ، 3/ 389، منعکس شده است.] و نیز از آن حضرت چنین گزارش‌ شده که فرمود: عفو از كسي شايسته است كه به خطای خود اعتراف دارد؛ نه آنكه بر عملش اصرار ورزد. 🌿بر این اساس می‌گوییم: طبق گزارشات رسيده در آثار مكتوب اسلامي درباره رفتار ابن ملجم بعد از به شهادت رساندن اميرالمؤمنين عليه السلام، به روشنی عفو وی را فاقد صلاحیت های لازم در احادیث فوق می‌بينيم زیرا او نه تنها پشیمان نشد، و اعتراف بر جرم خود نكرد. بلكه اصرار برعمل خود داشت. كه به گزارشاتی از آن اشاره می‌كنيم: وقتی وي دستگیر و او را نزد امام حسن عليه السلام آوردند، درخواست سخن آهسته با آن حضرت نمود و امام مجتبی عليه السلام اجازه نداد و فرمود: می‌خواهد گوش مرا به دندان بگيرد، ابن ملجم در اين هنگام گفت: به خدا سوگند اگر مى‏گذاشت گوشش را از سرش جدا می‌کردم. 1. وقتي او را نزد اميرمؤمنان عليه السلام آوردند حضرت پرسيدند: چه چيزي تورا براين كار واداشت؟گفت: چهل صباح است كه شمشير را تيز می‌كنم و از خداى تعالى می‌خواهم كه بدترين خلق به وسيله آن كشته شود، آن حضرت فرمود: تنها تو را كشته می‌بينم، و تو را جز بدترين خلق خدا،نمى‏بينم ... 🔰از آنچه تقدیم شد اوج جسارت و عدم ندامت ابن ملجم به روشني ديده می‌شود و اين كه مصداق بارزی براي عفو ناپسند و زیانبار بوده است. 4⃣ نمونه‌های واقعی از عفو نکردن خداوند متعال و معصومین در میراث مکتوب اسلامی نیز می‌توان یافت که با امکان عفو در آنها، شاهد عفو نمی‌باشیم که به خاطر جلوگيري از اطاله كلام از ذكر آنها خود داری می‌كنيم 5⃣ با توجه به گزارش‌های تاریخی مرتبط با شهادت امیرمومنان عليه السلام، قصاص ابن ملجم بهترین گزینه‌ فراروی امام مجتبی عليه السلام بوده است، گزارش‌هایی که در آن امیرمؤمنان عليه السلام خاندان خود (بنی عبدالمطلب) را از ریختن خون مسلمانان با شعار امیرمؤمنان کشته شد، باز داشته و یک جان را در برابر یک جان مطرح نمود و نیز در آنها نهی آن حضرت از مثله کردن ابن ملجم و استناد آن به نهی رسول خدا صلي الله عليه واله از این کار [همان ص 343] منعکس شده و نیز گزارش‌هایی که حاکی از هجوم مردم برای قتل ابن ملجم و متفرق شدن آنان با سخنان امام حسين عليه السلام و رساندن پيام اميرمؤمنان عليه السلام پيش از شهادت دارد. به نظر می‌رسد كه قصاص وی از کشته شدن سایر مسلمانان كه به نحوی با ابن ملجم مرتبط می‌شدند، پیشگیری نمود و با قصاص وی به يك بحران بزرگ اجتماعی خاتمه داد و مصداق روشنی براي آيه «وَلَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياة ياأُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتقون» [بقره/۱۷۹] گردید. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰