eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 🔰منبرکوتاه🔰 ✅️ قبل از اینکه خدا گوشتون رو بپیچونه گناه رو ترک کنید 🎙️آیت الله فاطمی نیا (ره) 🔰 @p_eteghadi 🔰
درگذشت آیه الله محمد کوهستانی بهشهری 🔹آیت اللَّه شیخ محمد کوهستانی بهشهری، پس از تحصیل دروس مقدماتی در زادگاه خود، به نجف اشرف عزیمت کرد و در حلقه درس حضرات آیات میرزای نایینی و سید ابوالحسن اصفهانی جای گرفت. 🔻 ایشان پس از اخذ درجه اجتهاد به زادگاه خود، کوهستان، بازگشت و به دور از هیاهوی شهر به تدریس و ارشاد مردم پرداخت. آیت اللَّه کوهستانی در همان محل کوچک، چندین مدرسه بنا کرد. 📚آیت‌الله گلپایگانی ، زهد و تقوای آیت الله کوهستانی را عین الیقین برای خود می‌دانست. آیت‌الله مرعشی نجفی او را لنگر أرض و سید عبدالکریم رضوی کشمیری وی را صاحب نفس زکیه دانسته است. وی در حوزه علمیه به تدریس و تربیت طلاب علوم دینی پرداخت که شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد از آن جمله اند. 🔸 این عالم ربانی سرانجام بر اثر بیماری، در سال ۱۳۵۱ شمسی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در حرم مطهر امام رضا ع به خاک سپرده شد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
413.3K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 سلام ❓️چطور وقتی نه تولد نه مرگ زمانش دست انسان نیست خداوند برای متوفیان روزهای خاص تخفیف در اعمال در نظر گرفته آیا عادلانست؟ ❓️یک سوال دیگه هم که دارم اینه که کسی که وسواس داره ،هم عقلش ،هم ارادش بیماره چطوره که خداوند او رو بازخواست میکنه در قبال اعمالش، میگن وسواس از شیطانه در حالی که دیدیم بعضا مومن هستند و اهل گناه نیستند و میگن در اثر گناه شیطان در انسان نفوذ میکنه، این تناقضات رو متوجه نمیشم استاد لطفا راهنمایی بفرمائید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 📚یکی از مضامین تکرارشونده‌ی در ادعیه‌ی ماه مبارک رمضان توجّه دادن انسانها به عوالم بعد از حیات دنیوی است؛ .در دعای شریف ابی‌حمزه [میخوانیم‌]: اِرحَمنی صَریعاً عَلَی الفِراشِ تُقَلِّبُنی اَیدی اَحِبَّتی؛ این حالتی که برای همه پیش می‌آید و شاید خیلی‌ها این حالت احتضار و لحظات نزدیکی مرگ را در دیگران دیده‌اند 🔶 من و شما در آن لحظات از خودمان اختیاری نداریم؛ هیچ‌کس در آنجا به ما نزدیک‌تر از خدا نیست. وَ نَحنُ اَقرَبُ اِلیهِ مِنکُم وَ لکِن لا تُبصرِون؛ هیچ‌کس نمیتواند ما را در آن حالت، از آن ورطه‌ای که در مقابل ما است نجات بدهد، مگر عمل صالح و فضل الهی. عرض میکنیم در این دعا که «اللّهُمَّ ارحَمنی»؛ در آنجا ما را رحم کن. ♦️وَ تَفَضَّل عَلَیَّ مَمدوداً عَلَی المُغتَسَلِ یُقَلِّبُنی صالحُ جیرَتی؛ در هنگامی که بعد از مرگ ما را غسل میدهند، خدای متعال در آن حالت، رحمت خود را، فضل خود را شامل حال ما کند و به ما ترحّم کند. بی‌اختیار در اختیار دستهای غسل‌دهنده هستیم؛ این مال یکایک من و شما است؛ هیچ‌کداممان از این حالت دوری و فراغت نداریم؛ این برای همه‌ی ما پیش می‌آید. به یاد آن لحظه باشید. ۱۳۹۴/۰۴/۰۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
35.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 🔰توصیه آیت‌الله بهجت برای سیر و سلوک 🎙مرحوم آیت‌الله محفوظی 🔰 @p_eteghadi 🔰
آغاز خلافت "هارون الرشید" 🔸 هارون الرشید، در سال ۱۴۵ قمری در ری به دنیا آمد. او فرزند مهدی عباسی امیر منطقه ری و خراسان بود. هارون در سال ۱۷۰ ق به خلافت رسید و تا سال ۱۹۳ هجری حکومت کرد. عصر هارون به جهت درآمد زیاد، رونق تجارت، پیشرفت علم، فلسفه و موفقیت‌ در فتوحات، عصر طلایی دوران حکومت عباسی بود. 🔻 در دوران او جنگ‌ های خارجی متعددی در گرفت. در سال ۱۸۱ ق او با سپاهش تا آسیای صغیر پیش رفت و ملکه روم که قدرت مقابله با او را نداشت، به او پیشنهاد صلح و غرامت سالانه را داد. 🔹 هارون که هم‌ عصر با امام موسی کاظم علیه السلام بود، در زمان حکومتش قیام‌ های شیعی و غیرشیعی زیادی علیه حکومتش شکل گرفت. از جمله شورش در منطقه خراسان، که هارون سپاهی را به آن منطقه فرستاد و شورشگران را زندانی و اموالشان را مصادره کرد. در ادامه خودش راهی خراسان شد تا منطقه را آرام کند. ولی در مسیر به علت بیماری در سال ۱۹۳ ق درگذشت. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 🔰 آیا جهان واقعیت دارد یا خواب و خیال است؟ ❓فکر اینکه آیا هرچیزی که ما درک میکنم واقعیه و وجود داره یاخیر ( کلافه ام کرده ) . مثلا الان من دارم صحبت میکنم این حرف زدنه واقعیه یانه توهمه . یا اینکه من دارم یک کاری انجام میدم این واقعیه یانه . موزیک رو میشنوم. فکرم میگه این شنیدن موزیک درسته یانه.. میتونم به حواس خودم اعتماد کنم یانه؟ فکر اینکه من یه دریا میبینم درسته این دیدن یانه . فکر اینکه من الان مینویسم درسته یا نه . فکر اینکه دست میزنم به جایی درسته یانه. اینکه به این چیزا فکر میکنم درسته یانه . فکر کردنم واقعیه یا نه . من حس میکنم ولی از قطعی بودن و درست بودنشون نگرانی دارم. ✅️ گروهی به نام سفسطه گرایان و سوفسطائیان , اساسا وجود حقیقت را انکار می کنند و معتقدند هیچ چیز در جهان وجود ندارد . 👌ابن سینا در پاسخ این افراد پاسخی می دهد که خلاصه آن چنین است : " از آنان می پرسیم که همین انکار خویش را درست می دانید یا نادرست . روشن است که در هر دو صورت به یک حقیقت بیرونی اعتراف کرده اند و انکار مطلق خود راشکسته اند . اما اگر بگویند در همین اعتقاد خودمان هم شک داریم باز می پرسیم آیا به همین شک داشتن خودتان باور دارید ? اگر شک داشتن خود را بپذیرند که در آن صورت به یک واقعیت اعتراف کرده اند ( و دیگر نمی توانند منکر واقعیت داشتن اشیاء شوند ) و اگر بگویند که حتی همین شک را هم نمی دانیم و اساسا ما هیچ چیز نمی فهمیم در این صورت دیگر بحث کردن با آنان بی فایده است . این گروه یا از روی لجاجت چنین سخنانی را بر زبان جاری می کنند که با بحث و گفتگو نمی توان راه به جایی برد یا حقیقتا به بیماری سفسطه دچار شده اند که در آن صورت باید به طور عملی به درمان آنان پرداخت . 👈برای نمونه با وارد کردن درد به آنان می توان نشان داد که آنان بین درد و بی دردی فرق می گذارند یا به آنان امر کرد که وارد آتش شوند تا فرق بین آتش و غیر آتش را متوجه شوند و به تفاوت واقعیت آنها پی برد 👉 " «يسألون: هل أنكم تعلمون أنّ إنكاركم حقّ أو باطل، أو تشكّون. فإن حكموا بعلمهم بشي‏ء من هذه الأمور، فقد اعترفوا بحقيّة اعتقادٍ ما، سواء أكان ذلك الاعتقاد اعتقاد الحقيّة في قولهم بإنكار القول الحق، أو اعتقاد البطلان، أو الشك فيه. فسقط إنكارهم الحق مطلقاً وإن قالوا: إنّا شككنا، فيقال لهم: هل تعلمون أنّكم شككتم أو أنّكم أنكرتم، وهل تعلمون من الأقاويل شيئاً معيناً؟ فإن اعترفوا بأنّهم شاكون أو منكرون، وأنّهم يعلمون شيئاً معيناً من الأشياء، فقد اعترفوا بعلمٍ ما وحقٍّ ما. وإن قالوا: إنّا لا نفهم شيئاً أبداً، وننكر الأشياء جميعاً حتّى إنكارنا لها أيضاً، ولعلّ هذا ما يتلفظ به لسانهم معاندين؛ فسقط الاحتجاج معهم، ولا يُرجى منهم الاسترشاد، فليس علاجهم إلّاأن يكلفوا بدخول النار، إذ النار واللانار واحد؛ ويضربوا، فإنّ الألم واللاألم واحد» 📚إلهيات الشفاء: 11، ط طهران. 🔹️استدلال فوق در کلام برخی دیگر هم مورد توجه قرار گرفته و می نویسند : "  فقط انسان بيمار در صدد انكار جهان خارج برمى‌آيد يا در آن شك مى‌كند و اگر از بشرى چنين سخنى شنيده شود، يا اعصاب بيمارى يا از روى اغراض خاصى از چنين افكارى جانبدارى مى‌نمايد و نيز يادآور مى‌شويم كه اگر در جامعه‌اى چنين افراد بيمارى پيدا شوند، هرگز نمى‌توان آنان را با دليل و برهان قانع ساخت؛ زيرا هرچه به آنان گفته شود، واقعيتى خواهد بود كه آنان منكر آن هستند، بلكه راه اصلاح آنان همان است كه بوعلى آن را در كتاب  شفا پيشنهاد كرده است. شايد وجدان مرده آنان از اين طريق زنده گردند و از بيمارى مهلك انكار و شك در وجود حقايق بهبود يابند. " 📚شناخت در فلسفه اسلامی , سبحانی , ص 32 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ✍برخی دیگر می نویسند : " هر كس در هر چيزى شك كند، نمى‌تواند در وجود خودش و در وجود شكش، و نيز وجود قواى ادراكى مانند نيروى بينايى، و شنوايى و وجود صورتهاى ذهنى، و حالات روانى خودش شك كند، و اگر كسى حتى در چنين امورى هم اظهار شك نمايد، يا بيمارى است كه بايد معالجه شود، يا به دروغ و براى اغراض سوئى چنين اظهارى مى‌كند، كه بايد تاديب و تنبيه شود. همچنين كسى كه به بحث و گفتگو مى‌پردازد، يا كتاب مى‌نويسد نمى‌تواند در وجود طرف بحث، و يا در وجود كاغذ و قلمى كه مى‌نويسد شك كند .... حال اگر كسى ادعا كند كه، هيچ شناخت يقينى امكان ندارد، از وى سؤال مى‌شود كه آيا اين مطلب را مى‌دانى، يا درباره آن شك دارى اگر بگويد مى‌دانم، پس دست كم به يك شناخت يقينى اعتراف كرده، و بدين ترتيب ادعاى خود را نقض كرده است، و اگر بگويد نمى‌دانم معنايش اين است، كه احتمال مى‌دهم معرفت يقينى ممكن باشد، پس از سوى ديگر سخن خود را ابطال نموده است. اما اگر كسى بگويد، من درباره امكان علم و شناخت جزمى شك دارم، از وى سؤال مى‌شود كه آيا مى‌دانى كه شك دارى يا نه، اگر پاسخ دهد مى‌دانم كه شك دارم، پس نه تنها امكان بلكه وقوع علم را هم پذيرفته است، اما اگر بگويد در شك خودم هم شك دارم، اين همان سخنى است كه يا به علت مرض، و يا از روى غرض گفته مى‌شود، و بايد به آن پاسخ عملى داد.... " 📚آموزش فلسفه اسلامی , مرحوم مصباح , ج 1 ص 145 ❕و برخی دیگر می نویسند : " آيا جهانى در خارج از ذهن ما وجود دارد؟ در مورد مسأله اوّل (يعنى وجود جهانى بيرون ذهن و انديشه ما) فلاسفه به دو گروه تقسيم شده‏اند: 1- «واقع گرايان» (رئاليست‏ها) 2- «پندارگرايان» (ايده آليست‏ها) گروه دوّم در واقع شاخه‏اى از سوفسطاييان هستند كه همه حقايق را منكرند، بلكه بعضى معتقدند سوفسطاييان همان پندار گرايانند كه اصل وجود خويشتن و ذهن را قبل دارند، و بقيه را خواب و خيال مى‏دانند، وگرنه چگونه ممكن است انسان عاقلى همه چيز حتى وجود خود را نيز انكار كند، مگر اين‏كه گرفتار بيمارى روانى باشد! به هر حال براى پى‏بردن به وجود خارجى اشيا بهترين راه اين است كه اين امر را موكول به وجدان كنيم، وجدان عمومى مردم جهان و تمامى عقلا و خردمندان، و حتى وجدان خود ايده آليست‏ها كه همه چيز را منكرند شاهد اين مدعاست. زيرا همه انسان‏ها هنگامى كه تشنه مى‏شوند به سراغ آب مى‏روند، يعنى عملًا وجود تشنگى، وجود آب، و تأثير آب در رفع تشنگى را همه، حتى كودكان و حتى حيوانات قبول دارند، سوفسطاييان نيز در عمل با ديگران هيچ تفاوتى ندارند. و يا هنگامى كه انسان مى‏خواهد از خيابان پر رفت و آمدى عبور كند نخست در كنار خيابان مى‏ايستد، به طرف چپ و راست نگاه مى‏كند، وسايل نقليه يكى پس از ديگرى مى‏آيند و مى‏گذرند، خيابان كمى خلوت و آماده عبور مى‏شود، و او با احتياط از خيابان مى‏گذرد، مبادا تصادفى پيش آيد و او را مجروح و گرفتار كند. اين طرز عمل در ميان واقع گرايان و پندارگرايان يكسان است، يعنى همه آنها عملًا وجود خارجى خيابان، اتومبيل‏ها، خطرات ناشى از تصادف و بسيارى از مسائل ديگر را در اين رابطه پذيرفته‏اند. و با دقت و احتياط مراقب آن هستند. يا اين‏كه وقتى انسان بيمار مى‏شود و آثار مختلف بيمارى را در خود مى‏بيند، به طبيب مراجعه مى‏كند، طبيب دستور آزمايش مى‏دهد. و بعد از انجام آزمايش‏ها، دستورات دارويى و غذايى مى‏نويسد، و دقيقاً همه را زمان‏بندى و اندازه‏گيرى مى‏كند، و بيمار نيز براى به دست آوردن سلامت از دست رفته، خود را موظّف به رعايت همه اين دستورات مى‏بيند. در تمام اين امور «رئاليست‏ها» و «ايده آليست‏ها» يكسانند، يعنى همگى از طريق درك وجدانى، نسبت به بيمارى خود واكنش نشان مى‏دهند، و ده‏ها واقعيت عينى را از آثار بيمارى گرفته، تا وجود طبّ و طبيب، و آزمايش‏ها، و مواد دارويى و غذايى را، پذيرا مى‏شوند. به همين دليل مى‏گوييم: «ايده آليست‏ها در عمل رئاليست هستند»! و پندارگرايان به هنگامى كه وارد صحنه زندگى مى‏شوند تمام سخنان خود را فراموش كرده، و خويش را با واقعيت‏هاى عينى روبه‏رو مى‏بينند، و موافق آن عكس العمل نشان مى‏دهند. قرآن مجيد نيز در آيات خود به وضوح بر اين معنا صحه نهاده، و سرتاسر آيات قرآن از واقعيت‏هاى عينى خارجى، آسمان و زمين، انسان‏ها و فرشتگان، جهان طبيعت و ماوراى طبيعت دنيا و آخرت خبر مى‏دهد. و به قدرى اين مطلب از ديدگاه قرآن آشكار و روشن است كه نياز بيشترى به بحث درباره آن نمى‏بينيم ... " 📚پیام قرآن , مکارم شیرازی , ج 1 ص 55 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️آیا فرشتگان الهی می‌توانند ترک فعل کنند؟ 🔺️ توضیحات حجت‌الاسلام رضا محمدی 🔰 @p_eteghadi 🔰
619.1K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 سلام ❓️شبهه ای مطرح کردند که: "اگر می گویید قرآن و احکام آن برای همه قرون و اعصار است تا قیامت و همه دستوراتش تا آن روز زنده و پابرجا است و باید اجرا شود، چطور برده‌داری و احکام مرتبط با برده و کنیز که در قرآن آمده مدت هاست منسوخ شده؟ پس احکام قرآن درباره برده و کنیز عملاً بی فایده می ماند". 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 حتی یک شب، نباید بدون امام زمان علیه‌السلام سپری شود... 🟢 يحيى بن‌عبداللّٰه گويد: امام صادق عليه‌السّلام به من فرمود: «يَا يَحْيَى بْنَ عَبْدِاَللَّهِ مَنْ بَاتَ لَيْلَةً لاَ يَعْرِفُ فِيهَا إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» «اى يحيى بن‌ عبد‌اللّٰه! هر کس شبى را سپرى كند كه در آن شب امام خود را نشناسد (و بمیرد) به مرگى چون زمان جاهليّت از دنيا رفته است‌!» 🔴 در روایتی دیگر از امام صادق علیه‌السلام آمده: 🟢 حارث بن مغيره مى‌گويد: به امام صادق علیه‌السلام گفتم رسول خدا صلّى‌اللّه عليه و آله فرموده‌اند: هر كس امام خود را نشناخته بميرد به مردن جاهليت مرده‌؟ فرمود: آرى! گفتم: جاهليت محض و بى‌دينى يا جاهليت كامل؟ و يا جاهليتى كه امام خود را نشناسد؟ فرمود: جاهليت كفر و نفاق و گمراهى. «عَنِ اَلْحَارِثِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ رَسُولُ‌اَللَّهِ مَنْ مَاتَ لاَ يَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً قَالَ نَعَمْ قُلْتُ جَاهِلِيَّةً جَهْلاَءَ أَوْ جَاهِلِيَّةً لاَ يَعْرِفُ إِمَامَهُ قَالَ جَاهِلِيَّةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ ضَلاَلٍ» 📗الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۱۲۷ 📗بحارالأنوار، ج ۲۳، ص ۷۸ 📗الکافي، ج ۱، ص ۳۷۷ 📗الوافي، ج ۲، ص ۱۲۳ 📗إثبات الهداة، ج ۱، ص ۱۱۴ 📗الفصول المهمة، ج ۱، ص ۳۸۱ ✍انسان در عصر غیبت یا منتظر است یا گرفتار جاهلیت؛ قِسم سومی نداریم. یا مردم منتظران راستین ظهور حضرت حجّت ارواحنا فداه هستند، یا اگر منتظر نشدند، در جاهلیت به سر می‌ برند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
پروردگارا در این شب آرام آسمان تاریک دل ما را از ستاره باران عشقت بی نصیب نگردان و آرامشی آسمانی به قلب های ما نازل فرما ✨️شبتون خوش✨️ 🔰 @p_eteghadi 🔰