eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.6هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 آیا بیان قرآن در مورد نبود شکاف در آسمان با یافته های علمی در تضاد است؟ ❓یک سوال برای من پیش آمده که در قرآن سوره قاف می خوانیم که خداوند فرمود در آسمان شکافی وجود ندارد: "أَ فَلَمْ يَنظُرُواْ إِليَ السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَ زَيَّنَّاهَا وَ مَا لهََا مِن فُرُوج " پس چرا ناسا میگوید در آسمان سیاه چاله است؟ آیا می توان گفت در آسمان شکاف وجود دارد؟ ✅️ خداوند می فرماید : " آيا آنها به آسمانى كه بالاى سرشان است نگاه نكردند كه چگونه ما آن را بنا كرده‏ايم؟ و چگونه به وسيله ستارگان زينت بخشيده‏ايم؟ و هيچ شكاف و ناموزونى در آن‏ نيست! " " أَ فَلَمْ يَنْظُرُوا إِلَى السَّماءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْناها وَ زَيَّنَّاها وَ ما لَها مِنْ فُرُوج‏ " ( سوره ق آیه 6 ) ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " منظور از نگاه كردن در اينجا نگاهى توأم با انديشه و تفكر است كه انسان را به قدرت عظيم خالق اين آسمان پهناور و شگفتيهايش آشنا سازد كه هم عظمت خيره كننده‏اى دارد، و هم زيبائيهاى فراوان و هم استحكام و نظم و حساب. ▫️جمله "وَ ما لَها مِنْ فُرُوجٍ " (هيچ شكافى در آن نيست) يا به معنى عدم وجود نقص و عيب و ناموزونى است، چنان كه بعضى از مفسران گفته‏اند، و يا به معنى عدم وجود شكاف در خصوص آسمانى است كه اطراف زمين را احاطه كرده، و جو زمين ناميده مى‏شود، و به گفته قرآن" سقف محفوظى" است (انبياء- 32) كه راه را بر سنگهاى آسمانى كه به طور مداوم با سرعت سر سام آورى به سوى زمين مى‏آيد مى‏بندد، و قبل از وصول به سطح زمين آنها را آتش مى‏زند و خاكستر مى‏كند، و همچنين از اشعه‏هاى كيهانى زيانبخش ممانعت به عمل مى‏آورد.... ▫️در اينجا احتمال سومى نيز وجود دارد و آن اينكه جمله بالا اشاره به نظريه وجود" اتر" (اثير) باشد، مطابق اين نظريه تمام عالم هستى و فواصل ستارگان پر است از ماده‏اى بى رنگ و بى وزن به نام" اتر" كه حامل امواج نور است و آن را از نقطه‏اى به نقطه ديگر منتقل مى‏كند، طبق اين نظريه هيچ شكاف و فرجه‏اى در تمام عالم آفرينش نيست، و سيارات و ثوابت در" اتر" غوطه‏ورند. البته اين سه تفسير با هم منافاتى ندارند، هر چند تفسير سوم كه متكى به فرضيه اتر مى‏باشد قابل اعتماد نيست، چون موضوع اتر از نظر دانشمندان هنوز به طور قطع ثابت نشده است. " 📚تفسیر نمونه ج 22 ص 234 ❗️چنانچه که بیان شد دو احتمال مقبول در مورد آیه مذکور است و هر دو با هم می تواند صحیح هم باشند ; 🔲1. یکی اینکه در آسمان شکاف و خللی و ناموزنی نیست تا آسمان را از نظم خود خارج کند , چنانچه که مرحوم معرفت می گوید : " در آيه تصريح مى‏شود كه «هيچ گونه اختلاف و نقصانى در آفرينش‏خداوند نمى‏بينى» "ما تَرى‏ فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُت‏ " ( سوره ملک آیه 3 ) يعنى همه هستى از نظر صُنع و استوارى، همسان‏ است. در این آیه معناى همبستگى و پيوستگى كامل اشراب و از آن انسجام و هماهنگى در آفرينش اراده شده است؛ به دليل جمله 👈«ومالها من فروج» كه فروج به معناى شكاف و گسيختگى است. نيز معناى فروج در «مالها من فروج»، گسلهايى‏ است كه سبب جدايى اجزاى يك شى‏ء مى‏شود و با نظم آن در تضاد است. 👉 اين مطلب بغرنجى نيست كه نيازمند تأمّل و درنگ باشد، بلكه هر انسانى در هر سطحى از علم و آگاهى، اگر در نظم آسمانها و زمين دقت كند، آن را در مى‏يابد. " 📚نقد شبهات پيرامون قرآن كريم، ص: 411 ▫️لذا مرحوم طبرسی می گوید : " «وَ ما لَها مِنْ فُرُوجٍ» يعنى: آسمان داراى شكافها و جدايى نيست. از كسايى نقل شده است يعنى: در آن تفاوت و اختلاف نيست، و اينكه گفته است (فوقهم بنيناها) بنا بر اين است كه آسمان را مى‏بينند ولى در باره آن تفكّر نمی‌كنند. " 📚ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏ 23 ص: 241 🔲2. دیگری اینکه کلمه " سماء " و " آسمان " به مطلق هر چیزی که بالای سر انسان است , اطلاق می شود : " " السماء فی اللغه یقال لکل ما ارتفع و علا " 📚الصحاح ج 6 ص 238 _ لسان العرب ج 14 ص 398 ❗️بنابراین آسمان به جو زمين هم گفته می شود . جو زمین همان قشر هواى متراكمى است كه دور تا دور كره زمين را پوشانده، و طبق نظريه دانشمندان ضخامت آن، چند صد كيلومتر است. در این جو, شکاف و خللی نیست و به این وسیله جو زمین , سبب حفظ زمین و اهالی آن از آسیبهای متنوعی می شود . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️چرا به حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله اُمی می گفتند؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 🔰منبرکوتاه🔰 ✅️ چگونه می توانیم نسبت به مقدرات الهی رضایت داشته باشیم؟ 🎙️ حجت الاسلام حسینی قمی 🔰 @p_eteghadi 🔰
📌 حرکت امام حسین علیه‌السلام از مدینه به مکه 🔹پس از مرگ معاويه فرزندش يزيد، به خلافت رسید. وی تلاش زیادی کرد تا از همه مردم بيعت بگیرد. در ميان مخالفان يزيد در مدینه، وجود امام حسين علیه‌السلام به عنوان تنها يادگار پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و جانشين پدر و برادر مظلومش در رسيدن به مقام خلافت و رهبری مسلمانان، شايسته‌تر از همه بود. 🔸 يزيد لعنت‌الله‌علیه بيش از همه از امام علیه‌السلام واهمه داشت و درصدد تسليم كردنش برآمد. او در نخستين اقدام خود نامه‌ای به «وليد بن عتبه» عامل خود در مدينه نوشت و ضمن يادآوری مرگ معاويه به او دستور داد از مخالفان سرشناس مدينه برای وی بيعت بگيرد. 🔹امام علیه‌السلام، بنا به دعوت وليد به خانه‌اش رفت و به وی چنين فرمود: «ما خاندان نبوت و معدن رسالتيم. ماييم كه فرشتگان به خانه ما آمد و شد دارند و خداوند متعال رحمت خود را با ما آغاز نمود و با ما نيز به پايان خواهد برد. اما يزيد فردی است فاسق، شراب‌ خوار، خونريز، متجاهر به فسق. شخصی مانند من هرگز با فردی چون او بيعت نخواهد كرد.» 🔸امام كه با درخواست‌های مكرر وليد روبرو بود، در صورت باقی ماندن در مدينه می‌بايست يا با يزيد بيعت كند و يا مخالفت و سرانجام درگيری و كشته‌ شدن در مدينه بدون اين كه به منظور اصلی‌ خود كه افشای حكومت غاصبانه يزيد بود، دست يابد. اما او تصميم به هجرت از مدينه گرفت. امام حسین علیه‌السلام در روز ۲۸ رجب سال ۶۰ راهی مكه شد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
3. اگر لقمه در تربیت تاثیر دارد چگونه حضرت موسی(ع) در دربار فرعون تربیت شد؟.mp3
661.6K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️اگر لقمه در تربیت تاثیر دارد چگونه حضرت موسی(علیه السلام) در دربار فرعون تربیت شد؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
14.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شرح حدیث زندگی ۲ 📍قسمت چهارم 🔹شرح حدیث ابتدای درس خارج فقه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) موضوع: محبوب‌ترین کارها نزد خداوند 🗓۱۳۷۸/۰۷/۰۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️آیا چیزی به نام روح سرگردان (بین دنیا و برزخ) وجود دارد؟ 📣حجت الاسلام محمدی 🔰 @p_eteghadi 🔰
📌 اقامه اولین نماز در اسلام 🔹 پس از نزول اولین آیات وحی، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله از غار حراء به منزل آمد و جبرئیل امین در همان روز، دستور نماز را برای پیامبر آورد. اولین نماز جماعت را در روز ۲۸ رجب سال ۱ بعثت، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام علی علیه‌السلام و حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها خواندند. 🔸 طبری در تاریخش می‌نویسد: «یحیی بن عفیف کندی» می‌گوید: «برای حج به مکه آمدم و میهمان ابن عباس بودم. میانه روز دیدم مردی آمد و به آسمان نگاه می‌کرد. مقابل خانه خدا ایستاد. دست راستش جوانی خردسال و پشت سرش زنی بود. او خم شد آن‌ها نیز خم شدند، او به زمین افتاد آن‌ها نیز به زمین افتادند. 🔹از این ماجرا تعجب کردم. وقتی که ابن عباس آمد ماجرا را برای او نقل کردم، گفت: «دانستی آن‌ها که بودند؟» گفتم: نه. گفت: «آن که جلو بود، پسر برادرم محمد بن عبدالله صلی‌الله‌علیه‌وآله است. او می‌گوید: از آسمان به او وحی می‌شود؛ آن که در جانب راستش ایستاده بود، علی علیه‌السلام بود و آن که پشت سرش بود، خدیجه (علیها‌السلام)، همسر محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله، است. من در روی زمین کسی را غیر از این سه نفر بر این دین نمی‌دانم.» 🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 🔰 مقصود از هجوم شیطان از چهار طرف ❓️در آیه ای از سوره اعراف آمده که شیطان می گوید از راست و چپ و جلو و عقب به سراغ انسان می‌روم ! این تعبیرات عوامانه آیا الهی بودن قرآن را منتفی نمی کند؟ ✅️ خداوند از زبان شیطان در هنگام رانده شدن از درگاه الهی نقل می کند که خطاب به خداوند فرمود : " سپس از پيش‏رو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغ آنها ( انسانها ) مى‏روم و اكثر آنها را شكرگزار نخواهى يافت. " " ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِين‏ " ( سوره اعراف آیه 17 ) ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " ممكن است تعبير فوق ، كنايه از اين باشد كه شيطان، انسان را "محاصره" مى‏كند و سعى دارد به هر وسيله‏اى كه ممكن است براى وسوسه و گمراهى او بكوشد، و اين تعبير در كلمات روزمره نيز ديده مى‏شود، كه مى‏گوئيم فلان كس از چهار طرف گرفتار قرض يا بيمارى يا دشمن شده است. و اينكه سمت بالا و پائين ذكر نشده به خاطر آن است كه انسان معمولا در چهار سمت، حركت و فعاليت دارد. ▫️اما در روايتى كه از امام باقر علیه السلام نقل شده، تفسير ( باطنی ) و عميق ترى براى اين چهار جهت ديده مى‏شود، آنجا كه مى‏فرمايد: " منظور از آمدن شيطان به سراغ انسان از"پيش" رو اين است كه آخرت و جهانى را كه در پيش دارد در نظر او سبك و ساده جلوه مى‏دهد، و منظور از " پشت سر" اين است كه آنها را به گرد آورى اموال و تجمع ثروت و بخل از پرداخت حقوق واجب به خاطر فرزندان و وارثان دعوت مى‏كند، و منظور از"طرف راست" اين است كه امور معنوى را به وسيله شبهات و ايجاد شك و ترديد، ضايع مى‏سازد، و منظور از"طرف چپ" اين است كه لذات مادى و شهوات را در نظر آنها جلوه مى‏دهد " " عن الباقر (عليه السلام)، في معنى الآية: «مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ أهون عليهم أمر الآخرة وَ مِنْ خَلْفِهِمْ آمرهم بجمع الأموال و منعها عن الحقوق لتبقى لورثتهم وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ أفسد عليهم أمر دينهم، بتزيين الضلالة، و تحسين الشبهة وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ بتحبيب اللذات إليهم، و تغليب الشهوات على قلوبهم " (تفسير مجمع البيان جلد 4 صفحه 403 ) 📚به نقل از تفسیر نمونه ج 6 ص 109 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
122.7K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 سلام ❓️خداوند در سوره بقره ابتدا ماه رمضان را با قانون‌های سخت تری قرار داده بودند بعد خدا فرمودند چون شما طاقت ندارید و ضعیف هستید تخفیف براتون قائل شده است خواستم محضر مبارک سوال کنم که آیا خدا از همان اول نمی دانست که این بشر توانایی ندارد؟ یا شاید مساله دیگری بوده؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍ کسی که به حقیقت توبه کند اهل بندگی می شود 👈 مرحوم ملا احمد نراقى در کتاب شریف اخلاقى معراج السعاده ، در رابطه با توبه ى واقعى داستان شگفت آور زیر را نقل مى کند :او زنى بود جوان ، خوش صدا ، رقاصه ، بى توجه به حلال و حرام الهى . در شهر بصره مجلس فسق و فجورى از ثروتمندان و جوانان نبود مگر این که شَعْوانه براى خوشگذرانى آنان در مجلس حاضر مى شد ، او در آن مجالس آوازه خوانى مى کرد ، مى رقصید و بزم آلودگان را گرم مى کرد ، شعوانه را در این امور عدّه اى از دختران و زنان همراهى مى کردند .روزى براى رفتن به مجلس بدکاران ، با تعدادى از همکارانش از کوچه اى مى گذشت ، شنید از خانه اى ناله و افعان بلند است ، با تعجب گفت : چه خبر است ؟ یکى از همکارانش را براى جستجوى موضوع فرستاد ، ولى از برگشتن او خبرى نشد ، نفر دوم را فرستاد تا از آن مجلس خبرى بیاورد برنگشت ، سومى را به دنبال خبر گرفتن فرستاد و از او به اصرار خواست برگردد و مانند آن دو نفر او را به انتظار نگذارد ، او رفت و بعد از اندک مدّتى بازگشت و گفت : اى خاتون ، این ناله و ماتم بدکاران و فریاد و نعره ى گنهکاران است !شعوانه گفت : بهتر این است که خود بروم و از آن مجلس خبر بگیرم .نزدیک مجلس آمد ، مشاهده کرد واعظى براى مردم سخن مى گوید : سخنش به این آیه رسیده بود : 👈  اِذَا رَاَتْهُم مِن مَکَان بَعِید سَمِعُوا لَهَا تَغَیُّظاً وَزَفِیراً * وَاِذَا اُلْقُوا مِنْهَا مَکَاناً ضَیِّقاً مُقَرَّنِینَ دَعَوْا هُنَالِکَ ثُبُوراً . زمانى که آتش دوزخ ، تکذیب کنندگان قیامت را از مکانى دور ببیند ، خروش و فریاد جهنم را از دور به گوش خود مى شنوند ، چون آن تبهکاران را در زنجیر بسته به محل تنگى از جهنم دراندازند ، در آن حال فریاد واویلا از دل برکشند !شعوانه چون این آیه را شنید و با قلب و جان به مفهوم آن توجه کرد ، عربده اى کشید و گفت : اى گوینده ! من یکى از گنهکارانم ، من نامه سیاهم ، من شرمنده و خجالت زده ام ، آیا اگر توبه کنم توبه ام در پیشگاه حق مورد پذیرش است ؟ واعظ گفت : آرى ، گناهت قابل بخشش است ، گرچه به اندازه ى شعوانه باشد ! گفت : واى بر من که خود من شعوانه هستم ، مرا چه اندازه آلودگى است که گنهکار را به من مثل مى زنند ، اى واعظ ! از این پس گناه نکنم و دامن آلوده نسازم و به مجلس اهل گناه قدم نگذارم . واعظ گفت : خداوند هم نسبت به تو ارحم الراحمین است .شعوانه به حقیقت توبه کرد ، اهل عبادت و بندگى شد ، گوشت روییده از گناه در بدنش آب شد ، دلش گداخت ، سینه اش سوخت ، ناله و فریادش به نهایت رسید ، در خود نگریست و گفت : آه ! این دنیاى من ، آخرتم چه خواهد شد ، در درونش صدایى احساس کرد : ملازم درگاه باش تا ببینى در آخرت چه مى بینى 📚 توبه آغوش رحمت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰