🌹حضرت آدم از كارِ خود به درگاه خدا
ناله نمود؛ «قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا»
🌸 حضرت ايّوب از بيمارى خود؛«اللّهُمَّ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ»
🌺حضرت موسى از فقر و ندارى؛ «رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ»
🌼 حضرت يعقوب از فراق فرزند«رَبَّنا إِنَّما أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي»
🌻و ما از نبود شما امام زمانم😔
« اَللّـهُمَّ اِنّا نَشْكُو اِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّناصَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ،وَغَيْبَةَ وَلِيِّنا... »
#اللهم_عجل_الولیک_الفرج
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوست خوبم 😊✋
هرکجا هستی 🌸🍃
آسمانت آبی💙
و دلت از غصه ی
دنیا خالی 🌸
و لطف خدا💙
شامل حالت😊
یکشنبه تون پراز عطر خدا 💙🌸
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠 #پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_اله
🔸 نسبت به هم حسد نورزيد، و خشم نگيريد، و برخى از برخى ديگر غيبت نكنيد، و بندگان خدا و برادران یکدیگر باشید
📗 مجموعه ورام ، ص225
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠 #پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_اله
🔸همچنان که #بدهکار تو اگر توانگر باشد روا نیست در پرداخت بدهی اش به تو تعلل ورزد٬ بر تو روا نیست که اگر بدانی تنگ دست است٬ او را تحت فشار قرار دهی.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ #تنفس_صبح
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 264
🎙 قاری: #منشاوی
🔊 بشنویم🔻
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هوالباقی ◾️◾️◾️
اَللّٰهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ بَهائِکَ بِاًبْهاهُ ، وَ کُلُّ بَهائِکَ بَهِیٌّ ، ...
شمع وجود استاد سَیّد قاسم موسوی قهار خاموش شد .
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
Panahian-Clip-EbadatJozKhedmatBeKhanevadeNist.mp3
1.96M
🎵عبادت به جز خدمت به خانواده نیست!
🔻این تیپ را چرا توی خونه نمیزنی؟!
#کلیپ_صوتی #خانواده
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#رفع_غم
از امام صادق ؏ روایت شده ؛
هر گاه تو را شدتے و غمے عارض
شود و بہ نهایت برسد سجده
ڪن بر زمین و بگو ⇧
📚 بحارالانوار ۸۳/۲۱۸
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#حدیث_روز
💚✨حضرت امیر بیان✨ آقا امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب (علیه السلام) فرموده اند :
🧡 سخن زیبا
💙 نشانه فراوانی
❤️ عقل است ....
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیدی ترین عامل برای تربیت فرزند
🔻کدام کار خوب یا بد بیشترین تاثیر را روی بچه ها میگذارد؟
#تصویری
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🍃🌸🌸🍃🌸🌸🍃
#محبت_زوجین
جهت محبت بین زن و شوهر این آیات را بر خوردنی و نوشیدنی بخواند و به او بخوراند یا نوشته در محل زندگی مطلوب قرار دهد محبت زیاد شود
آیات 87 الی 89 سوره زخرف:
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ ﴿۸۷﴾
وَقِيلِهِ يَا رَبِّ إِنَّ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿۸۸﴾
فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ ﴿۸۹﴾
📚اسرار المقاصد
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ #تنفس_صبح
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 265
🎙 قاری: #منشاوی
🔊 بشنویم🔻
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پسر جوانی بیمار شد. اشتهای او کور شد و از خوردن هر چیزی معدهاش او را معذور داشت. حکیم به او عسل تجویز کرد.
جوان میترسید باز از خوردن عسل دچار دلپیچه شود لذا نمیخورد. حکیم گفت: بخور و نترس که من کنار تو هستم. جوان خورد و بدون هیچ دردی معدهاش عسل را پذیرفت.
حکیم گفت: میدانی چرا عسل را معده تو قبول کرد و پس نزد و زود هضم شد؟
جوان گفت: نمیدانم.
حکیم گفت: عسل تنها خوراکی در جهان طبیعت است که قبل از هضم کردن تو، یکبار در معده زنبور هضم شده است.
🔻 پس بدان که عسل غذای معده توست و سخن غذای روح توست. و اگر میخواهی حرف تو را بپذیرند و پس نزنند و زود هضم شود، سعی کن قبل سخن گفتن، سخنان خود را مانند زنبور که عسل را در معدهاش هضم میکند، تو نیز در مغزت سبک سنگین و هضم کن سپس بر زبان بیاور!👌
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
وقتی امام زمان(ع) ظهور میکند، اولین همراه ایشان چه کسی است؟
برخی روایات حاکی از آن است که حضرت خضر(ع) همدم امام مهدی(عج) در زمان غیبت است:
از امام رضا(ع) نقل شده است: «... خضر(ع) همه ساله در موسم حجّ حاضر میشود، همه مناسک را به جا میآورد و در بیابان عرفه وقوف میکند و بر دعاى مؤمنان آمین میگوید، و خداوند به واسطه او تنهایى قائم ما را در دوران غیبتش به انس تبدیل میکند و غربت و تنهائیش را با همنشینی با او برطرف میسازد».[1]
با توجه به این روایت، شاید بتوان حدس زد که در زمان ظهور نیز اولین همراه ایشان جناب خضر(ع) باشد و نیز ممکن است با قرائن و شواهد دیگر، حدسیات دیگری داشت. با این وجود، بعید است بتوان با قطعیت چیزی در این زمینه ابراز کرد.[2]
[1]. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 390 – 391، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، 1395ق.
[2]. «313 یار امام مهدی(ع)»، 46591؛ «سلمان فارسی و ابوذر از یاران امام زمان(عج) هنگام رجعت»، 31814؛ «خصوصیات و ویژگیهای یاران امام زمان(عج)»، 95294؛ «قدرت یک نفر از یاران امام زمان(عج) به اندازه چهل نفر»، 103092.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
شرح این سخن امام علی(ع) چیست که«فکر تو گنجایش هر چیز را ندارد، پس آنرا برای امور مهم فارغ گردان» چیست؟ آیا منظور تفکر در مورد مسائل غیر اخلاقی است، یا شامل علوم دیگر نیز میشود؟
اگرچه عقل انسان از پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی در ضبط، تجزیه و تحلیل انبوه اطلاعات برخوردار است، اما به هر حال و در عملکرد واقعی خود، توانایی پردازش دقیق و همزمان حد معینی از اطلاعات را دارد و انباشت اطلاعات گوناگون و نامرتبط گاه میتواند در تحلیل و آنالیز و بهرهبرداری از اطلاعات تأثیر منفی داشته باشد؛[1] از اینرو در آموزههای دینی بیان شده است که نباید آنرا با امور غیرمهم درگیر نمود. امام علی(ع) بارها به این نکته اشاره فرمودهاند:
«اندیشه انسان براى هر چیز گنجایش ندارد. پس این اندیشه را براى امور مهم نگهدار».[2]
«هر کس به امور غیرضروری سرگرم شود، منافع خویش را از دست خواهد داد».[3]
«هر کسی جویاى عقل عملى و بهنجار است، باید چیزهاى اصلى و غیراصلى را از یکدیگر بازشناسد و تمیز دهد؛ زیرا که بسیارى از مردمان به جستوجوى چیزهاى غیراصلى و زاید برمیخیزند، و از به دست آوردن چیزهاى اصلى غافل میمانند. هر کس اصل را به دست آورد، از غیراصل دست میکشد».[4]
«هر کسی به چیز بیهوده بپردازد، آنچه را که مهم و مطلوب است از دست میدهد».[5]
مراد از این روایات تنها آن نیست که انسان نباید با مفاهیم غیر اخلاقی ذهن خود را مشغول کند(که البته نباید بکند)، بلکه مراد آن است که توانایی عملی ذهن انسان هرچه زیاد باشد، باز هم محدود است؛ از اینرو یک فرد واقعنگر، باید این تواناییها را به سمت و سویی هدایت کند که ارزش آورده بیشتری برای او داشته باشد، و این توانایی را در جایی مورد استفاده قرار ندهد که ارزش کمتری دارد، حتی اگر اندیشیدن در مورد آن حرام و غیر اخلاقی نباشد.
در نمونهای مشابه، اگر سیستمی رایانهای با ظرفیت محدود داشته باشیم، تلاش میکنیم که اطلاعات مهمتر را وارد آن نموده و برای عملکرد بهتر آن از نصب نرمافزارهای اضافی بپرهیزیم؛ لذا هر کسی باید بر طبق شرایط خود عمل کند و این به معنای بیارزش و بیاهمیت بودن یک علم و دانش نیست، بلکه ممکن است، دستهای از اطلاعات برای فردی ضروری به شمار آمده و برای دیگری غیرضروری باشد و از طرفی، گاه لازم است تا به اموری که در نگاه اول، غیرضروری به شمار میآید، برای عملکرد بهتر امور ضروری نیز پرداخته شود.[6]
[1]. «عقل و گسترهی فعالیت آن»، 227؛ «فراگیری حکمت و دانش»، 6797؛ «اسلام و عقلانیت»، 899.
[2]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، درایتی، مصطفی، ص 57، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1366ش.
[3]. همان، ص 477.
[4]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 75، ص 7، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
[5]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 477.
[6]. «تقسیمبندی اوقات شب و روز در زندگی»، 44305.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#شبهاتی_پیرامون_نام_الله
🤔#پرسش
#الله نام یک بت بوده است و ارتباطى با خداى خالق ندارد.
براى همين مسلمانان ميگويند الله اكبر (الله بزرگتر است)زيرا در آنجا خدايان اقوام ديگر هم بوده اند و مسلمانان معتقدند الله از آنها بزرگتر بوده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌الله ، جامعترین نامهای خدا است . علی علیه السلام فرمود ؛
« الله یعنی معبودی که خلق در او سرگردان اند و به او پناه می برند و خداوند ، همان پوشیده از دسترس دیده ها و در پرده از وهم ها و خطورات ذهن است »
📚التوحید صدوق ص 89
❕بررسی نامهای خدا که در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامی آمده نشان می دهد که هر کدام از آن یک بخش خاص از صفات خدا را منعکس می سازد، تنها نامی که اشاره به تمام صفات و کمالات الهی، یا به تعبیر دیگر جامع صفات جلال و جمال است همان الله می باشد ، به همین دلیل اسماء دیگر خداوند غالبا به عنوان صفت برای کلمه الله گفته می شود به عنوان نمونه ، غفور و رحیم که به جنبه آمرزش خداوند اشاره می کند (فان الله غفور رحیم بقره 226).
📚تفسیر نمونه ج 1 ص 21
❕اللّه مشتق از «اله» به معنی مستحق عبادت است و بسیاری ازمحدثان و مفسران این معنا را برگزیده اند و در روایات ما نیز وارد شده است؛ کلینی از هشام بن حکم نقل میکند که از آن حضرت پرسیدم: لفظ اللّه ازچه ریشه ای گرفته شده است؟ فرمود: «اللّه مشتق از «اله»، و «اله» مألوه میخواهد، و اسم غیر از مسمی است، هرکس اسم را بپرستد نه معنی را کفر ورزیده و در حقیقت خدا را نپرستیده است»
📚الکافی ج 1 ص 87
👌شیخ صدوق میگوید ؛ « اللّه و اله به معنی مستحق عبادت است وجز خدا کسی شایسته عبادت نیست» تا آن جا که میگوید: «اصل اللّه «الالاه» به معنی عبادت بوده است» .
📚توحید صدوق ص 195 _ منشور جاوید ج 2 ص 116
👌الله نام هیچ بتی نبوده است و تنها نام خدای یگانه ای است که ادیان الهی او را معرفی کرده اند . شما می توانید به کتاب اسلام و عقائد و آراء بشری ، اثر ، یحیی نوری ص 300 به بعد مراجعه کنید و از اسامی بت های شبه جزیره عربستان و مناطق اطراف اطلاع حاصل کنید ، در میان نام انواع بت ها ، هیچ نامی از بتی به نام الله یافت نمی شود .
❕این نکته نیز شایان توجه است که معنی اعتقاد به بزرگی خدا این نیست که او را در مقایسه با موجودات دیگر برتر و بالاتر بدانیم بلکه چنین مقایسه ای اصلا غلط است، ما باید او را برتر از آن بدانیم که با چیزی قابل مقایسه باشد چنانکه امام صادق (علیه السلام )در گفتار کوتاه و پرمعنی خود به ما تعلیم فرموده است آنجا که در حدیث می خوانیم ؛
«کسی نزد آنحضرت گفت : الله اکبر . امام فرمود: خدا از چه چیز بزرگتر است عرض کرد: از همه چیز .
👌امام فرمود: با این سخن خدا را محدود کردی (چون او را مقایسه با موجودات دیگر نمودی، و برتر از آنها شمردی ). آن مرد پرسید: پس چه بگویم ؟
❕فرمود ؛ « بگو الله اکبر من ان یوصف ؛«خدا برتر از آن است که به وصف درآید »
📚الکافی ج 1 ص 117
👌جالب اینکه در حدیث دیگری که از همان امام (علیه السلام )نقل شده است می خوانیم ؛
❕هنگامی که یکی از اصحاب عرض کرد منظور بزرگتر بودن خدا از همه چیز است، امام فرمود ؛ «آیا اصولا در برابر ذات خدا وجودی هست که او برتر از آن باشد ؟» آن مرد صحابی از امام می پرسد: پس چه بگویم ؟ فرمود: بگو: اکبر من ان یوصف »
📚تفسیر نور الثقلین ج 3 ص 239
👌روشن می شود که منظور از « بزرگ تر بودن خداوند » ، برتر بودن از هر گونه وصف و توصیف محدود کننده است ، نه آنکه فرض کنیم خدایان دیگری هستند و الله از آنان بزرگتر است و به قول شاعر ؛
« ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم _ و از آنچه دیده ایم و نوشتیم و خوانده ایم _ مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر _ ما همچنان در اول وصف تو مانده ایم »
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
در قرآن بیان شده که خداوند میتواند با متوقف کردن جریان باد، کشتیهایتان را از حرکت بیاندازد. این آیه با ساخت کشتیهای نوین مدرن نقض میشود. نظرتان چیست؟!
همانگونه که در پرسش بدان اشاره شده است، خداوند در قرآن به وزش بادها و حرکت کشتیها به عنوان یکی از نشانههای خود اشاره کرده است: «وَ مِنْ آیاتِهِ الْجَوارِ فِی الْبَحْرِ کالْأَعْلامِ، إِنْ یشَأْ یسْکنِ الرِّیحَ فَیظْلَلْنَ رَواکدَ عَلى ظَهْرِهِ إِنَّ فِی ذلِک لَآیاتٍ لِکلِّ صَبَّارٍ شَکورٍ»؛[1] از نشانههاى او کشتیهایى است که مانند کوههایی در دریاها در حال حرکتاند. اگر پروردگار اراده کند باد را متوقف میسازد تا آنها دیگر در دریا حرکتی نداشته باشند، در این موضوع، نشانههایى است براى هر صبر کننده شکرگزار.
در تفسیر و تبیین این آیات باید گفت؛ برای حرکت کشتیهای بادبانی در دریا، عوامل متعددی دخالت دارد:
1. اصل وجود دریا[2] و وسعت عمیق دریاها.[3]
2. خاصیت بخشیدن به چوب و یا مواد دیگر برای ثابت ماندن بر روی آب[4] و مهیا کردن وسایلی برای تسهیل کارهای انسان و حمل زیاد بار در دریا.[5]
3. اصل پیدایش باد. وزش بادها به دلیل تفاوت درجه حرارت در دو نقطه روى زمین است؛ زیرا هوا بر اثر حرارت منبسط مىشود، سپس به طرف بالا حرکت مىکند و به همین دلیل از یکسو فشار بر هواى اطراف مىآورد و آنها را متحرک مىسازد، و از سوى دیگر هنگامى که به سمت بالا حرکت کند، جاى خود را به هواى اطراف مىدهد.[6] و از آنجا که کسی غیر از خدا نمیتواند این کار را انجام دهد، دلیل بر وجود خدا است.[7]
حرکت کشتیها با کمک باد.[8] توضیح اینکه آب دریا خود به خود حرکت ندارد، و اگر باد نیاید، کشتیها(ى بادى) در دریا بىحرکت خواهند ماند، بنابراین وزش باد، عامل حرکت کشتی است؛ و از آنجا که غالب کشتیهای آن زمان بادی بودند؛ لذا خداوند وجود باد در دریاها را سبب حرکت کشتیها قرار داده است.[9]
به عبارت دیگر، این آیه در صدد بیان چگونگی حرکت کشتیهای بادبانی با استفاده از امکانات خدادادی است؛ نه آنکه بخواهد نیروی محرکه کشتیها را تنها باد بداند تا اشکال موجود در پرسش پدید آید.
میدانیم در زمان پیامبر اسلام(ص) و حتی هزاران سال قبل از حضرتشان و در عصر فراعنه در مصر باستان، علاوه بر کشتیهای بادبانی کشتیهایی نیز وجود داشتند که از نیروی محرکه پارو استفاده میکردند و نیز برخی کشتیها در رودخانههای بزرگ از جریان متقابل آب هنگام جزر و مد برای حرکت استفاده میکردند؛ از اینرو، بادها در همان زمان نزول قرآن نیز تنها نیروی محرکه کشتیها نبوده و این مثالی که در قرآن آمده تنها نمادی از این است که مدیریت تمام قوای محرکه به دست خدا است و او میتواند همه آنها را از حرکت بیاندازد، حتی موتورهای پیشرفته اتمی!
با این وجود باید گفت؛ امروزه نیز جریان باد در حرکت بسیاری از کشتیهای موتوری تأثیرگذار است؛ زیرا اگر باد موافق باشد و حرکت امواج در جهت حرکت کشتی قرار گیرد، بر سرعت آن افزوده شده و اگر در جهت مخالف باشد، از سرعت آن کاسته خواهد شد.
[1]. شوری 32 – 33.
[2]. سید بن قطب بن ابراهیم شاذلی، فى ظلال القرآن، ج 5، ص 3195، بیروت، دار الشروق، چاپ هفدهم، 1412ق.
[3]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 20، ص 451، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
[4]. تفسیر نمونه، ج 20، ص 451؛ فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 27، ص 602، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق.
[5]. فضل الله، سید محمد حسین، تفسیر من وحی القرآن، ج 20، ص 186، بیروت، دار الملاک للطباعة و النشر، چاپ دوم، 1419ق.
[6]. تفسیر نمونه، ج 20، ص 452.
[7]. مفاتیح الغیب، ج 27، ص 602.
[8]. تفسیر نمونه، ج 20، ص 451.
[9]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 9، ص 49، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁