eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه328 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
328.mp3
1.52M
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 328 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال: بنده پیام های شما را دنبال می کنم وپیام شما در اثبات نظریه ولایت فقیه برایم قانع کننده بود آیا از طریق قرآن هم می توان این مطلب را اثبات کرد؟ ✅پاسخ: یکی از ساده ترین روش ها برای اثبات ولایت فقیه از طریق قرآن مراجعه به شرایط حاکم در قرآن است که پس از معصومین تنها بر ولی فقیه صدق می کند ❗️شرایط حاکم جامعه از نظر قرآن 1 -اسلام وایمان خداوند می فرماید:”لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا” “خداوند هرگز کافران را بر مومنان سلطه نمی دهد”نسا 141 “ولا یتخذ المومنون الکافرین اولیائ من دون المومنین ومن یفعل ذالک فلیس من الله فی شیئ ” “مومنان نباید کافران را به جای مومنان دوست وولی خود بگیرند وهرکس چنین کند از لطف وولایت خدا بی بهره است” ال عمران 28 2-عدالت ( در مقابل ظلم) : خداوند حکومت و ولایت ظالمان را نمی پذیرد پس حاکم و ولی باید عادل باشد “ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار” هود 113 “به ستم پیشگان گرایش نیابید که آتش دوزخ به شما خواهد رسید” این رکون وگرایش در روایات به “دوستی واطاعت”تفسیر شده است تفسیر علی بن ابراهیم،ج1 ص 338 3 فقاهت: احکام اسلام منحصر به عبادات ونماز وروزه نیست واحکام سیاسی واجتماعی نیز در مجموعه اسلام قرار دارد که برای اجرای آنها باید تشکیل حکومت دادکه ما در گذشته دراین مورد بحث کرده ایم ❗️حال حاکم اسلامی باید عالم به احکام اسلام باشد تا بتواند آنها را اجرا کند.در زمان پیامبر وامام معصوم این علم از سوی خداوند به آنان داده شده است ودر زمان غیبت امام، داناترین مردم به احکام یعنی فقها حاملان این علم هستند. قرآن در باره شرط علم می فرماید : “افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدی فما لکم کیف تحکمون” “آیا کسی که به راه حق هدایت می کند سزاوار تر است که از او پیروی شود یا کسی که راه نمی یابد مگر آنکه راه برده شود، شمارا چه می شود؟ چگونه داوری می کنید؟” یونس 35 فقیه با تخصصی که سال ها در تحصیل آن کوشش کرده می تواند احکام اسلام را از قرآن، سنت،عقل واجماع به دست آورد اما غیر فقیه این تخصص را ندارد وباید احکام اسلام را از فقیه بیاموزد. آیات بی شمار دیگری هم وجود دارد که فضیلت عالمان بر غیر عالمان را بیان کرده است زمر 9 4- کفایت : توانایی وشایستگی اداره امورجامعه که از آن به مدیر ومدبر بودن نیز تعبیر می شود. حضرت یوسف فرمود: “قال اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم” “گفت مرا بر خزاین این سرزمین بگمار که من نگهبانی امین وکاردانم”یوسف 55 در داستان حضرت موسی ودختر شعیب نیز آمده است: ” …ان خیر من استاجرت القوی الامین ” “بهترین کسی که می توانی به ( کار گیری او است که) توانای درست کار است” قصص 26 ❗️از مجموع این آیات می توان تصویری کلی از سیمای حاکم از دیدگاه قرآن بدست آورد. در منطق قرآن حکومت وزمامداری، تنها شایسته کسی است که از صلاحیت های علمی و اخلاقی. وتوانمندی های لازم بر خوردار باشد. به دست آوردن این تصویر در زمان غیبت امام معصوم بر ولایت فقیه تطبیق می کند از طرف دیگر حکومت اسلامی حکومت قانون خداست “من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون”مائده ۴۴ وآن بدون حاکمیت دین شناس ومتخصص مستعد در اجرای احکام الهی ( فقیه عادل وجامع الشرایط) امکان پذیر نیست. ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال: شما با استفاده از آیات قرآن وروایات ولایت فقیه را اثبات کردید آیا می توان با دلیل عقلی نیز این مساله را اثبات کرد ✅پاسخ: زندگی انسان یک زندگی اجتماعی است. حیات اجتماعی هم خالی از کشکمش وتنازع بین افراد نیست.لذا قوانینی لازم است تاحقوق هرکس را مشخص کند وراه را بر تعدی وتجاوز ومنازعات ببندد. از سوی دیگر روشن است که درصورتی این قوانین موثر است که به وسیله حکومتی به اجرا در بیاید ونظم در جامعه برقرار شود. ❗️از طرف دیگر احکام اسلام منحصر به عبادات نیست بلکه احکام فراوانی در اسلام است که به شوون سیاسی واجتماعی مسلمین مربوط است. آیاتی از قرآن حدود و مجازاتی را برای برخی گناهان قرار داده است وخداوند راضی نیست که این حدود تعطیل شود. ❗️ایا بدون تشکیل حکومت تضمینی برای اجرای حدود ومجازات فاسدان در دست داریم؟ ❗️خداوند جامعه اسلامی را مکلف کرده است که در برابر دشمنان کاملا خودرا آماده نگه دارندواز مرزهای مسلمین دفاع کنند "اعدوا لهم ما استطعتم من قوه"( انفال 60) چگونه بدون تشکیل حکومت وبسیج لشکرهای آزموده وتهیه سلاح های مختلف می توان از حوزه اسلام دفاع کرد؟ ❗️اهدافی که برای بعثت انبیا در منابع دینی آمده بدون تشکیل حکومت غیر ممکن است. یکی از اهداف آنان تزکیه وتعلیم وتربیت صحیح بوده است.چگونه می توان این اهداف را اجرایی کرد در حالی که مدارس ودانشگاه ها ورسانه ها دست یک حکومت غیر مذهبی قرار دارد وپیوسته بی دینی را رواج می دهد؟ ❗️چگونه ممکن است با وجود یک حکومت ظالم وفاقد دین وایمان در جامعه اقامه قسط وعدل کرد ودستورات اسلام را جاری کرد؟ ❗️از اصول مسلم اسلام که تخطی از آن جایز نیست امر به معروف ونهی از منکر است.باز داشتن عملی گناهکاران از گناه وبرپایی معروف بدون تشکیل حکومت ممکن نیست. از آنچه گفته شد ضرورت بودن حکومتی برای اجرای احکام اسلام روشن شد. ❗️حال سوال اینجاست که حاکم این حکومت چه کسی باید باشد. ❗️بی تردید باید شخصی باشد که دارای دو صفت اساسی است 1⃣شناخت قوانین اسلام تا آنهارا بتواند اجرا کند یعنی شخصی باید حاکم باشد که فقیه واسلام شناس باشد 2⃣تقوایی داشته باشد که حکومت را فدای خواسته های نفسانی نکند.یعنی عادل باشد ❗️واین به آن معنا است که حکومت کردن در اسلام خاص فقیه اسلام شناس وبا تقوا است ❗️جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب انوار الفقاهه،ایت الله مکارم،ص447 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال نظر علما سابق در مورد ولایت فقیه چیه ایا اونا هم ولایت فقیه رو قبول داشتن یا اولین بار توسط امام ابداع شد 🔶پاسخ ❗️موضوع ولایت فقیه از سابقه طولانی در آموزهای اصیل دینی و دیدگاههای اندیشمندان اسلامی برخوردار است .از ابتدای عصر غیبت فقیهان و اندیشمندان اسلامی به دلیل احساس نیاز در مورد رهبری جامعه اسلامی با استناد به ایات و روایات اسلامی به مساله ولایت فقیه اهمیت داده اند 🔷مرحوم نراقی می نویسد: « ولایت فقیه فی الجمله بین شیعیان اجماعی است و هیچ یک از فقها در آن اشکال نکرده اند» 📚عوائد الایام،ص186 📍ابن ادریس از فقهای قرن ششم هجری می نویسد: « ائمه همه اختیارات خود را به فقهای شیعه واگذار کرده اند» 📚سرائر ج2 ص25 🔶محقق کرکی از فقهای بزرگ شیعه در سده دهم نیابت عامه فقیه جامع الشرایط از امام معصوم را اتفاقی اصحاب دانسته و فقدان چنین ولایتی را مایه معطل ماندن امور شیعیان قلمداد کرده است 📚رسائل محقق کرکی،ج1 ص142-143 ❗️فقیه بزرگ و نامدار شیعه مرحوم نجفی نیابت فقیه عادل را در جمیع مناصب امری مسلم نزد عالمان شیعه می داند و می گوید: « کسی که در ولایت فقیه وسوسه کند طعم فقه را نچشیده است و معنا و رمز کلمات معصومین را نفهمیده است» 📚جواهر الکلام،ج21 ص396 🔷فقیه متبحر اقا رضا همدانی چنین می گوید: « اشکال و تردید در نیابت فقیه جامع الشرایط از امام در حال غیبت روا نیست» 📚مصباح الفقیه ج14 ص291 🔷شیخ مفید اقامه حدود را در عصر غیبت که از شوون فقیه و جامعه اسلامی است لازم می داند و می گوید: « اقامه کردن حدود وظیفه امامان معصوم و کسانی است که امامان به انان واگذار کرده اند که انان به فقها واگذار کرده اند» 📚المقنعه ص810 🔷مرحوم سلار می گوید: « ائمه اقامه حدود و حکم کردن بین مردم را به فقها واگذار کرده اند» 📚المراسم النبویه،ص261 ❗️جهت پرهیز از اطناب از ذکر کلمات سایر فقها در لزوم ولایت فقیه خود داری می کنیم . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ولایت فقیه مطلقه است یا مقیده؟ چرا میگید ولایت فقیه مطلقه است 🔷پاسخ: ❗️ولایت مطلقه فقیه در فقه شیعه به دو معنا استعمال مى شود: 1⃣ولایت فقیه، منحصر به ولایت بر قضا، محجورین و ... نیست؛ بلکه شامل زعامت و رهبرى سیاسى و اجتماعى نیز مى شود 2⃣اختیارات «ولى امر» در زمامدارى منحصر به اجراى احکام اولیه و ثانویه نیست؛ به عبارت دیگر وظیفه او، رهبرى جامعه به گونه ای است که مصالح جامعه، در پرتو هدایت های الهى، به خوبى تأمین شود و نیازمندى های متنوّع و تغییرپذیر جامعه، در شرایط مختلف تفویت نشود و جامعه از رشد و ترقى باز نماند. ❗️از این رو اگر در شرایط ویژه ای یکى از مصالح و نیازمندى های جامعه با یکى از احکام اولیه در تزاحم قرار گرفت؛ در چنین صورتى «ولى فقیه» باید بین آن دو مقایسه کند. ❗️پس اگر مسأله ای که با حکم اولى در «تزاحم» قرار گرفته، داراى مصلحتى برتر براى جامعه باشد؛ در این صورت ولى فقیه مى تواند آن حکم اولیه را موقتاً تعطیل کند و مصلحت برتر جامعه را بر آن مقدم بدارد. 🔷به عنوان مثال در فقه اسلامى، تخریب مسجد حرام است. اکنون اگر به تخریب مسجدى جهت خیابان کشی حاجت افتاد، چه باید کرد؟ 🔷 دیدگاه مخالف «ولایت مطلقه» بر آن است که صرف مصلحت اهم اجتماعى، مجوز تخریب مسجد نیست و تا زمانى که کار به ضرورت نرسد، نمى توان دست به این کار زد؛ 🔷لیکن بر اساس نظریه «ولایت مطلقه»، لازم نیست حکومت اسلامى آن قدر صبر کند که براى جامعه، مشکلات زیادى فراهم شود و کارد به استخوان برسد؛ آن گاه از سر ناچارى و براى خروج از بن بست و انفجار اجتماعى، مسجد را تخریب کرد؛ بلکه در این صورت همیشه از قافله ی تمدن عقب خواهیم ماند و همواره در مشکلات دست و پا خواهیم زد و شارع مقدس، به چنین چیزى راضى نیست. ❗️ از آنچه گذشت روشن مى شود که: 🔷اولاً :ولایت مطلقه فقیه از قواعد رافع تزاحم است؛ یعنى، مطلق بودن ولایت گره گشا در تزاحم احکام و مصالح اجتماعى است و نشانه واقع نگری اسلام در برخورد با مقتضیات زمان است. 🔷ثانیاً :ولایت مطلقه خود، مقید به قیودى است نه اینکه از هر حیث مطلق باشد. این قیود عبارت از این است که: 🔷یک. او باید مجرى احکام الهى باشد و حق ندارد خود سرانه و دلخواهانه عمل کند؛ بلکه این فلسفه اصلى ولایت فقیه است. 🔷دو. مصالح جامعه را باید رعایت کند. 🔷سه. در زمانى مى تواند حکم اولى شرعى را موقتاً تعطیل کند که با یکى از مصالح اهم جامعه، در تزاحم باشد؛ نه با خواست و میل یا مصلحت شخصى و یا مصلحتى در رتبه فروتر از حکم اولى شرعى. 🔷اکنون اگر واقع بینانه بنگریم، درخواهیم یافت که «ولایت مطلقه» به معنایى که گذشت یکى از مهم ترین راه حل هایی است که اسلام براى خروج از بن بست ها در عرصه ی تزاحم مصالح اجتماعى پیش بینى کرده و بدون آن حکومت با مشکلات زیادى رو به رو خواهد شد. 📚انوار الفقاهه،کتاب البیع،ایت الله العظمی مکارم،ص507 ❗️درباره توضیح احکام اولیه و ثانویه در گذشته بیاناتی داشته ایم که می توانید کلید واژه « ثانویه» را در کانال سرچ کنید 🔷دلیل ولایت مطلقه عام بودن ادله عقلی و نقلی بر لزوم ولایت فقیه است و مقتضای آن این است که همه اختیاراتی که برای امام معصوم به عنوان ولی امر جامعه اسلامی ثابت است برای فقیه نیز ثابت باشد و ولی فقیه از این نظر هیچ گونه حد و حصری ندارد مگر انکه دلیلی اقامه شود که برخی از اختیارات امام معصوم به فقیه داده نشده است مانند جهاد ابتدایی طبق مشهور 📚نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه،ایت الله مصباح ،ص104 🔷ودر قانون اساسی ما نیز تصریح به ولایت مطلقه فقیه شده است 📚قانون اساسی،اصل57 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایا اگر کسی منکر ولایت فقیه باشد کافره؟ پس چرا در شعارها میگید مرگ بر ضد ولایت فقیه 🔷پاسخ: ❗️انچه که شرط اسلام است جاری کردن شهادتین بر زبان می باشد چنان که در روایات فراوانی بر آن تصریح شده است 📚بحار الانوار ج65 ص225 باب24 🔷بر این اساس علمای شیعه به کفر منکرین امامت و ولایت حکم نداده اند و بحث اصول دین را از اصول مذهب تفکیک کرده اند. 🔶از انجا که امامت و عدل از اصول مذهب می باشد هر کسی به این دو اصل پایبند نباشد بر او حکم کفر بار نمیشود. ♻️وقتی عدم اعتقاد به امامت باعث کفر نشود یقینا نفی ولایت فقیه هم نمی تواند انسان را از دین خارج کند زیرا ولایت فقیه در امتداد ولایت ائمه است . 🔻در استفتایی از مقام معظم رهبری چنین سوال شده است: ⁉️ایا اگر کسی که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد مسلمان حقیقی محسوب نمی شود؟ ❗️ایشان چنین پاسخ دادند: « عدم اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه اعم از این که بر اثر اجتهاد باشد یا تقلید در عصر غیبت حضرت حجت موجب ارتداد و خروج از اسلام نمی شود» 📚توضیح المسائل مراجع،بنی هاشم،ص35 ❗️حال در مورد شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه »باید گفت: 🔷قطعا منظور از این شعار کسانی که صرفا مخالفت ولایت فقیه می باشند نیست .بلکه منظور کسانی هستند که در جهت تضعیف ولایت فقیه و حکومت اسلامی دست به توطئه می زنند و دشمنی کرده و آرامش جامعه را بر هم زده و ناامنی و اشوب در جامعه ایجاد می کنند . 🔷رهبر انقلاب در بیاناتی چنین فرمودند: « ضدیت با ولایت فقیه یعنی پنچه در افکندن،دشمنی کردن نه معتقد نبودن » 📚بیانات ایشان در تاریخ 17-7-86 🔴ودر مورد مستند شرعی این مساله نیز باید گفت که در فرهنگ و ادبیات اسلامی نیز موارد متعددی یافت می شود که خداوند و پیامبر و ائمه مشرکان ،ظالمان،مستکبران ،و اشوب گران را مورد لعن و نفرین خود قرار داده اند 📚میزان الحکمه،ج10 ص274 به بعد 📚شیعه شناسی،رضوانی،ج2 ص587 به بعد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظام تقديم 81.mp3
6.54M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه هشتم 🔔 @Aminikhaah_Media
⁉️سوال در نظریه ولایت فقیه نقش مردم چیست ایا همراهی مردم سبب مشروعیت حکومت فقیه است به گونه ای که اگر مردم فقیهی را به رهبری نپذیرند حکومتش باطل است یا خیر همراهی مردم سبب مشروعیت نیست که در این فرض اگر هم مردم خواهان حکومت فقیه نباشند باز فقیه مشروعیت حکومت دارد لطفا واضح توضیح دهید 🔷پاسخ: ❗️به اعتقاد ما نظر صحيح این است که اصل تشريع حكومت و حاكميت فقيه از طرف خداوند و امام زمان است و همچنين تعيين شخص آن هم بايد به نوعى به امام زمان و اجازه آن جضرت انتساب پيدا كند امّا تحقّق و استقرار حاكميت و حكومتش بستگى به قبول و پذيرش مردم دارد. ❗️ دليل ما بر اين مدّعا اين است كه: 🔷ما بر اساس بينش اسلامى معتقديم كه علّت ايجاد همه هستى و جهان و از جمله انسان ها، خداوند است. اوست كه لباس وجود را بر اندام همه موجودات پوشانده و به آنها هستى بخشيده است و هر آن چه كه در آسمان‌ها و زمين است همه از آن خداوند است و او مالك حقيقى همه آنهاست: «فَاِنَّ لِلَّهِ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَ مَا فِى الْاَرْضِ» 📓نسائ 31 ❗️پس هر آينه آن چه در آسمان‌ها و آن چه در زمين است از آن خداست. 🔷بر اساس تفكّر اسلامى، همه انسان‌ها عبد و مملوك خدا هستند؛ ان هم مملوکیت حقیقی يعنى حقيقتاً هيچ جزء از وجود ما از آن خودمان نيست و هستى ما تماماً از اوست و هيچ چيز حتّى يك سلّول هم كه متعلّق به خودمان باشد و ما آن را بوجود آورده باشيم نداريم. ❗️از طرف ديگر، عقل هر انسانى درك مى‌كند كه تصّرف در ملك ديگران بدون اجازه آنان مجاز نيست و كارى ناپسند و نارواست و شاهدش هم اين است كه اگر كسى در آن چه كه متعلّق به ماست (مثل خانه و ماشين و كفش و لباس و...) بدون اجازه و رضايت ما تصّرف كند ناراحت مى‌شويم و فريادمان بلند مى‌شود و معتقديم در حقّ ما ستم شده است. اين قضاوت بر اساس همان قاعده عقلى است كه هر كسى مى‌فهمد كه تصّرف در ملك ديگران ناروا و ناپسند است. ❗️بنابراين، اگر از طرفى همه عالم و از جمله همه انسان‌ها ملك حقيقى خداوند هستند و تمام هستى و ذرّات وجود آنها متعلّق به خداوند است و از خود چيزى ندارند، و از طرف ديگر هم عقل تصديق مى‌كند كه تصرّف در ملك ديگران كارى ناروا و ناپسند و ظالمانه است بنابر اين هيچ انسانى حقّ تصرّف، نه در خود و نه در ديگران را، بى اذن و اجازه خداوند ندارد. 🗯 و بديهى است كه لازمه حكومت، گرفتن و بستن و زندان كردن و جريمه كردن و ماليات گرفتن و كشتن و اعدام و خلاصه انواع تصرّف‌ها و ايجاد محدوديت هاى مختلف در رفتارها و زندگى افراد و مردم جامعه است؛ ❗️بنابر اين حاكم بايد براى اين تصرّفات، از مالك حقيقى انسان‌ها كه كسى غير از خداوند نيست اجازه داشته باشد و گرنه تمامى تصرّفات او بر اساس حكم عقل، ناروا و ظالمانه و غاصبانه خواهد بود. 🗯 بر اساس ادلّه‌اى كه در دست داريم خداوند اين اجازه و حق را به پيامبر اسلام و امامان معصوم بعد از ايشان داده است: ❗️«پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان به آنان سزاوارتر (مقدّم تر) است.» 📓احزاب6 ❗️«خدا را فرمان ببريد و پيامبر و اولياي امرتان ( امامان )را اطاعت كنيد.» 📓نسائ 59 ❗️همچنين بر اساس ادله اثبات ولايت فقيه، در زمان غيبت چنين حقّى به فقيه جامع الشرايط داده شده و از جانب خدا و امام زمان براى حكومت نصب شده است. ❗️ امّا دليلى در دست نداريم كه اين حق به ديگران و از جمله، به آحاد مردم و افراد يك جامعه و مسلمانان هم داده شده باشد. 🔷البتّه اين نصب، نصب عام است؛ يعنى فرد خاصّى را معيّن نكرده‌اند بلكه صفاتى بيان شده كه در هر فردى يافت شود او براى اين كار صلاحيت دارد. امّا چون روشن است كه يك حكومت با چند حاكم مستقل سازگار نيست و در صورت وجود چند حاكم مستقل، ديگر «يك» حكومت نخواهيم داشت ناچار بايد يك نفر از ميان آنان انتخاب شود. ❗️امّا اين انتخاب در واقع نظير ديدن هلال ماه است كه اوّل ماه را ثابت مى‌كند و نظير تعيين مرجع تقليد است. 🗯 توضيح اين كه: ❗️ما به عنوان مسلمان مكلّفيم كه ماه رمضان را روزه بگيريم. امّا براى اين كه بدانيم ماه رمضان شده يا نه، بايد رؤيت هلال كنيم و ببينيم آيا هلال شب اوّل ماه در آسمان ديده مى‌شود. اگر هلال ماه رؤيت شد آن گاه «كشف» مى‌كنيم كه ماه رمضان شده و بايد روزه بگيريم. در اين جا اين گونه نيست كه ما به ماه رمضان مشروعيت بدهيم؛ يعنى ماه رمضان را ماه رمضان كنيم بلكه در خارج يا هلال شب اوّل ماه واقعاً وجود دارد يا واقعاً وجود ندارد، اگر هلال ماه وجود داشته باشد ماه رمضان هست و اگر نباشد ماه رمضان نيست. آنچه ما در اين ميان انجام مى‌دهيم و به عهده ما گذاشته شده تنها كشف اين مسأله است كه آيا هلال ماه وجود دارد يا نه؟ 🗯ادامه پاسخ 👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗯ادامه پاسخ ❗️❗️❗️ ❗️و يا در مسأله تقليد، ما معتقديم هر مسلمانى كه خودش متخصّص در استنباط و شناسايى احكام دين نيست بايد از كسى كه چنين تخصّصى را دارد، كه همان مجتهد است، تقليد كند. در اين م سأله هم وقتى كسى بدنبال تعيين مرجع تقليد براى خودش مى‌رود اين طور نيست كه مى‌خواهد به مرجع تقليد مشروعيت بدهد و او را مجتهد كند. بلكه آن شخص قبل از تحقيق ما واقعا مجتهد است و يا واقعا مجتهد نيست و صلاحيت براى تقليد ندارد. ما با تحقيق فقط مى‌خواهيم «كشف» كنيم كه آيا چنين صلاحيتى در او وجود دارد يا ندارد. ❗️ بنابراين، كار ما «خلق و ايجاد» آن صلاحيت نيست بلكه «كشف و شناسايى» آن است. 🔶در مورد ولىّ فقيه هم مسأله به همين ترتيب است. يعنى با نصب عام از ناحيه خداوند و امام زمان فقيه حقّ حاكميت پيدا كرده و مشروعيت دارد و ما فقط كارمان اين است كه اين حقّ حاكميت را كه واقعا و در خارج و قبل از تحقيق ما وجود دارد كشف و شناسايى نماييم. با اين بيان معلوم مى‌شود كه تعيين نمايندگان مجلس خبرگان رهبرى از جانب مردم و بعد هم تعيين رهبر بوسيله اين نمايندگان، حقيقت و ماهيتش چيزى غير از آن چه گفتيم، يعنى كشف و شناسايى فردى كه واجد صلاحيت و مشروعيت براى منصب ولايت فقيه و رهبرى است نخواهد بود. ❗️بنابراين، هم اصل مشروعيت ولى فقيه و هم تعيين او به نوعى منتسب به امام زمان است. البته اين كشف بدان معنا نيست كه اين شخص خاص، مورد نظر امام زمان بوده است بلكه همان‌طور كه گفتيم اين مسأله نظير كشف و شناسايى مرجع تقليد است كه در آن مورد هم شخص خاصّى براى تقليد معيّن نشده بلكه يك سرى ويژگى هاى عام بيان شده و هر كس داراى چنين ويژگى هايى باشد مرجعيت او مورد قبول و رضاى خدا و امام زمان(عليه السلام) خواهد بود. ❗️ تا اين جا معلوم شد كه در زمان غيبت امام معصوم نيز به مانند زمان حضور پيامبر و امامان معصوم، مردم هيچ نقشى در مشروعيت بخشى به حكومت فقيه (نه در اصل مشروعيت ونه در تعيين فرد و مصداق) ندارند. ❗️و امّا نسبت به تحقّق و استقرار حكومت و حاكميت فقيه در زمان غيبت امام معصوم بايد بگوييم كه اين مسأله تماماً به پذيرش جامعه و مقبوليت مردمى بستگى دارد. يعنى اين مردم و مسلمانان هستند كه بايد زمينه تحقّق و استقرار اين حاكميت را فراهم كنند و تا مردم نخواهند نظام اسلامى محقّق نخواهد شد و فقيه در اصل تأسيس حكومت خود هيچ گاه متوسّل به زور و جبر نمى‌شود بلكه نظير همه پيامبران و امامان، تنها در صورتى كه خود مردم به حكومت وى تمايل نشان دهند دست به تشكيل حکومت خواهد زد. در اين مورد هم نظير همه احكام و دستورات الهى، مردم مى‌توانند به اختيار خودشان آن را بپذيرند واطاعت كنند و مى‌توانند هم نافرمانى كرده سرپيچى نمايند. البتّه مردم در طول تاريخ ملزم و مكلّف بوده‌اند كه به حاكميت الهى و حكومت پيامبران و امامان تن دهند و حق حاكميت آنان را به رسميت شناخته بپذيرند و اگر نپذيرفته‌اند در پيشگاه خداوند گناه كار و معاقب خواهند بود. 📚نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه،ایت الله مصباح،ص69 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁