#میلاد_امام_حسین_علیه_السلام
#کشتی_گرفتن_حسنین
🤔#پرسش
❔این که در روایاتی آمده که وقتی امام حسن و امام حسین کشتی می گرفتند پیامبر امام حسن رو #تشویق می کرد چه معنایی دارد ❗️این یعنی امام حسن نزد پیامبر از امام حسین محبوب تر بوده ❕❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه در سوال شما آمده است اشاره به روایتی است که در کتب شیعه و اهل سنت #نقل شده و در خود روایت پاسخ ، سوال شما داده شده است .
❕چنین #روایت شده است ؛
« حسنين عليهما السّلام در برابر رسول خدا با يكديگر كشتى مى گرفتند، و پيغمبر اكرم امام حسن عليه السّلام را #تشويق مى كرد و حمايت مى نمود و مى گفت بگير حسين را .
👌حضرت فاطمه كه حضور داشت #عرض كرد چرا حسن را كه بزرگتر است تشويق مى كنيد؟
💠پیامبر فرمود: اگر من حسن را بر حسين تشويق مى كنم ، «جبرئيل» هم حسين را تشويق مى نمايد و مى گويد #بگير حسن را ( و من به خاطر تشویق جبرئیل ، حسن را تشویق می کنم »
📚بحار الانوار ج 43 ص 276_
📚اسد الغابه ج 2 ص 19
📚کنزالعمال ج 3 ص 154
📚ذخائر العقبی ص 134
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#گوشواره_به_گوش_حسنین
🤔#پرسش
❔یکی از کانال های ضد دین می گوید امام حسن و امام حسین مانند دختران در #گوش خود گوشواره می کردند ❗️آیا این مطلب واقعیت دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در روایات ما آمده است که زینت کردن کودک با طلا و نقره #راجح و پسندیده است و فرقی در پسر یا دختر بودن آنها نمی کند .
👌ابو صباح می گوید ؛ از امام صادق علیه السلام درباره آراستن کودکان با زیور طلا پرسیدم ؟ امام علیه السلام فرمود ؛
« امام زین العابدین همواره #فرزندان و همسرانش را با طلا و نقره می آراست »
📚الکافی ج6 ص475
👌یکی از مصادیق زینت کردن کودکان ، #گوشواره به گوش کردن آنها بوده است .
❕عرف زمان پیامبر گرامی و امامان بر آن بود که گوش نوزاد تازه به دنیا آمده را سوراخ کرده و در گوش او گوشواره قرار می دادند ، و از آنجایی که زینت کردن کودکان در اسلام امری #پسندیده است و تاثیر خوبی بر روحیه و تربیت کودک دارد ، سوراخ کردن گوش نوزادان و گوشواره به آن کردن نیز رنگ استحباب به خود گرفته بود.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« سوراخ کردن گوش نوزاد پسر ، #سنت است »
📚وسائل الشیعه ج21 ص433
❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« وقتی حسن بن علی به دنیا آمد جبرئیل روز هفتم برای تبریک گفتن بر پیامبر فرود آمد و به ایشان فرمود که نام و کنیه بر او بگذارد و سرش را بتراشد و برای او عقیقه کند و گوشش را سوراخ کند ، همین گونه بود هنگامی که حسین متولد شد ، روز هفتم نزد ایشان آمد و به همان شکل فرمان داد ، آنان دو گیسو سمت چپ داشتند ، سوراخ گوش راست در #نرمه گوش بود و سوراخ گوش چپ در بالای آن ، در هر دو گوش #گوشواره بود »
📚الکافی ج6 ص33
❕در عرف #کنونی گوشواره را تنها به گوش کودکان دختر می کنند نه پسر ، اما بر خلاف عرف کنونی ، در عرف گذشته این مساله اختصاص به دختران نداشته و برای کودکان پسر نیز صورت می گرفته است و روشن است که این مساله هیچ گونه قبح عقلی و عقلایی برای کودکان و نوزادان پسر ندارد اگر چه این عمل در عرف کنونی مرسوم نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#شبهاتی_پیرامون_امام_حسین_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔شبهه ای را کانال ضد دین کرده که تمام حسین ناقص الخلقه بوده است و حضرت زهرا از تولد امام حسین #کراهت داشت و امام حسین هم وقتی به دنیا آمد از حضرت زهرا شیر نمی خورد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌روایتی است که شیخ کلینی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود ؛
« جبرئيل بر حضرت محمّد نازل شد و گفت: يا محمّد! خدا بر تو سلام ميرساند و بتو بشارت ميدهد به مولودى كه از فاطمه متولد مىشود و امت تو او را بعد از تو خواهند كشت. پيغمبر اكرم فرمود: سلام بر خداى سبحان باد. اى جبرئيل من به اين گونه فرزندى كه از فاطمه متولد گردد و بعد از من بدست امتم كشته شود احتياجى ندارم (زيرا تحمل يك چنين مصيبتى خيلى ناگوار است) جبرئيل بالا رفت و برگشت و همان مقاله اول را گفت. رسول خدا فرمود:
بر پروردگار من سلام باد، من به چنين مولودى احتياج ندارم كه امتم او را بعد از من شهيد نمايند. جبرئيل عروج و هبوط كرد و گفت:
🔸يا محمّد! خداى مهربان تو را سلام ميرساند و بتو مژده ميدهد كه مقام امامت و ولايت و وصيت را بفرزندان امام حسين عليه السّلام عطا خواهد كرد. پيغمبر معظم اسلام فرمود راضى شدم.
🔸پس از اين جريان پيامبر خدا نزد فاطمه اطهر فرستاد و فرمود: خدا بمن بشارت داده به مولودى كه از تو متولد مىشود و امت من وى را بعد از من خواهند
كشت.
❕فاطمه اطهر جواب داد: من به اين گونه مولودى كه امت تو او را بعد از تو شهيد كنند احتياج ندارم. پيغمبر اكرم در جوابش فرمود: خدا در عوض اين مصيبت مقام امامت و ولايت و وصيت را بفرزندان حسينم عطا خواهد كرد. فاطمه زهراء گفت: راضى شدم. آنگاه (آيه- 15- سوره احقاف در شأن وى نازل شد كه ميفرمايد:) در حالى كه مشقت داشت به وى حامله شد و او را زائيد، مدت حمل و شيرخوارگى او سى ماه شد، تا اينكه قوى و چهل ساله شد و گفت: پروردگارا! بمن توفيق بده كه در مقابل آن نعمتهائى كه بمن و والدين من عطا كردى سپاسگزار باشم و عمل نيكوئى انجام دهم كه نزد تو پسنديده باشد فرزندان مرا نيز صالح و نيكوكار قرار بده.
🔸 امام حسين عليه السّلام از فاطمه و زن ديگرى شير نخورد. بلكه آن حضرت را نزد پيامبر خدا مياوردند و آن بزرگوار شست مبارك خود را در دهان امام حسين ميگذاشت و حسين عليه السّلام بقدرى انگشت آن حضرت را ميمكيد كه غذاى دو الى سه روز خود را تأمين ميكرد و گوشت و خون امام حسين بدين وسيله از گوشت پيامبر اكرم اسلام صلّى اللَّه عليه و آله پرورش مييافت. هيچ مولودى شش ماهه بدنيا نيامد كه زنده بماند غير از عيسى بن مريم و امام حسين عليهما السّلام.
📚الکافی ج 1 ص 464
👌حال توجه به نکاتی لازم است ؛
1⃣این روایت سندا #مرسل است ، تعبیر « عن رجل » در سند حدیث و مجهول بودن راوی آن « محمد بن عمرو الزیات » نشانه ضعف سندی آن است .
2⃣این که پیامبر گرامی و حضرت زهرا سلام الله علیهما عرضه داشتند که ما به کودکی که کشته می شود احتیاج نداریم ، از این جهت بوده است که صبر بر این مصیبت کار آسانی نیست اما پس از بشارت خداوند به ظهور نسل امامت از حسین علیه السلام به ولادت او #راضی شدند .
3⃣خداوند در قرآن در رابطه با سختی حمل بر مادر می فرماید ؛
« وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً وَ حَمْلُهُ »
🔸« ما به انسان توصيه كرديم كه به پدر و مادرش نيكى كند، مادرش او را با ناراحتى حمل مى كند، و با ناراحتى بر زمين مى گذارد » ( احقاف 15)
❕آیه فوق اشاره دارد به سختی ها و مشقت هایی که مادر در هنگام حمل و وضع حمل کودک #متحمل می شود . همین آیه در روایت فوق مورد استناد قرار گرفته است که فاطمه زهرا سلام الله علیها امام حسین را با مشقت و سختی حمل کردند و به دنیا آوردند و تعبیر « کرها » در روایت اشاره به همین سختی ها است ، نه آنکه معاذ الله حضرت زهرا از امام حسین بدش می آمده است ، گذشته از آنکه وقتی حضرت زهرا می دانست که این کودک قرار است کشته شود ، مشقت و سختی #روحی بیشتری بر حضرت وارد می شد و با این مشقت و سختی خارق العاده روحی ، امام حسین را حمل و به دنیا آوردند .
🔸ادامه 👇
#رقصاندن_حسنین_توسط_زهرا
🤔#پرسش
❔اگر #رقص حرام است چگونه در روایات آمده است که حضرت زهرا امام حسن و امام حسین را می رقصانده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روایتی است که مرحوم ابن شهر آشوب در #مناقب خودش نقل می کند ؛
« کانت فاطمه #ترقص ابنها حسن و تقول اشبه اباک یا حسن و اخلع عن الحق الرسن »
🔶« فاطمه فرزندش حسن را می رقصاند و می گفت مانند پدرت باش و ریسمان را از گردن حق بردار و حق را آزاد کن »
📚#مناقب_آل_ابی_طالب ج3 ص389
👌علامه #مجلسی نیز این جمله را به نقل از کتاب مناقب ، در بحار الانوار می آورد .
📚#بحار_الانوار ج43 ص389
❕این جمله روایت نیست و از معصوم نقل نشده است ، بلکه مرسلا از تنی چند از عالمان اهل سنت مانند #زمخشری و ...نقل شده است .
🔷بنابراین استدلال به آن جمله با توجه به آن که منتهی به معصوم نمی شود و سند معتبری نیز ندارد ، #ناکافی و غیر قابل قبول است .
❕از سوی دیگر ، #رقصیدن به معنای تکان دادن و حرکت دادن است .
📚#لسان_العرب ج7 ص43
❕حضرت زهرا سلام الله علیها فرزندانش را می رقصاند ، یعنی آنان را #تکان و #حرکت می داد و با آنها بازی می کرد چنان که ما نیز با فرزندان کوچک خود چنین می کنیم و آنان را تکان داده و با آنها بازی می کنیم .
🗯در روایات نیز به #بازی کردن با کودکان توصیه شده است ؛
📚#وسائل_الشیعه ج21 ص486 باب 90
👌بنابراین رقصاندن در جمله مذکور و در مورد کودکان به معنای رقص #اصطلاحی لهوی نمی باشد بلکه به معنای تکان و حرکت دادن و بازی کردن با #کودک می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه 👇
4⃣اگر تعبیر « حملته و وضعته کرها » را چنین معنا کنیم که حضرت زهرا از حمل و وضع امام حسین علیه السلام #کراهت داشت ، روشن است که این کراهت به خاطر شهادت آن بزرگوار بوده است چنان که در نقلی از امام صادق علیه السلام آمده است ؛
« هنگامى كه فاطمه اطهر به امام حسين حامله شد جبرئيل به حضور پيامبر اسلام آمد و گفت: فاطمه به زودى پسرى مياورد كه امت تو بعد از تو او را خواهند كشت.
وقتى كه فاطمه به حسين حامله شد #كراهت داشت و هنگامى كه وى را زائيد كراهت داشت.
❕سپس حضرت صادق فرمود ؛ « آيا مادرى در دنيا ديده ايد كه از زائيدن پسرى ناراضى باشد؟ حضرت زهراء عليها السّلام از اين نظر از ولادت حسين كراهت داشت كه ميدانست او بزودى #شهيد خواهد شد. »
📚کامل الزیارات ص 55
5⃣این که امام حسین شش ماهه به دنیا آمدند نیز معاذ الله مستلزم ناقص الخلقه بودن ایشان نیست همان گونه که عیسی مسیح شش #ماهه به دنیا آمد . چنان که در گذشته توضیح داده ایم حد اقل حمل شش ماه است و علم نیز بر این مساله تصریح دارد و چنین نیست که فرزندانی که شش ماهه هستند حتما دارای اختلالاتی باشند و تاریخ نیز هیچ گونه نقص جسمانی برای امام حسین ثبت نکرده است ؛
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#سوال_قبر_زبان
🤔#پرسش
❔در شب اول قبر ، نکیر و منکر با چه #زبانی از انسان سوال قبر را انجام می دهند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌از روایات بسیاری استفاده می شود که هنگامی که انسان را در #قبر گذاشتند ، دو فرشته از فرشتگان الهی به سراغ او می آیند و از اصول عقائد او و توحید و نبوت و ولایت و طبق برخی روایات ، از چگونگی مصرف کردن عمر در طرق مختلف و طریق کسب اموال و مصرف آنها سوال می کنند ، چنانچه از #مومنان راستین باشد ، به خوبی از عهده جواب بر می آید و مشمول رحمت و عنایت حق می شود ، و اگر نباشد در پاسخ این سوالات در می ماند و مشمول عذاب #دردناک برزخی می شود .
🗯از این دو #فرشته در برخی روایات به عنوان ناکر و نکیر و در بعضی منکر و نکیر یاد شده است .
📚#الکافی ج2 ص633
📚#بحار_الانوار ج6 ص222
👌اینکه این سوال و پرسش به چه زبانی صورت می گیرد ، مطلبی #صراحتا در روایات بازگو نشده است و برخی احتمال داده اند که از آنجایی که تلقین اموات به زبان #عربی صورت می گیرد ؛
📚#وسائل_الشیعه ج3 ص173 باب 20
❕احتمال دارد که سوال قبر هم به زبان #عربی باشد به گونه ای که همگان متوجه آن می باشند .
👌این احتمال هم است که سوال قبر به زبان میت #متوفی باشد ، یعنی متوفی از هر قوم و زبانی که باشد ، سوال و پرسش هم به همان #زبان صورت می گیرد .
🔶با توجه به این که در این مورد صراحتا ، مطلبی در روایات نیامده است ، نمی توان اظهار نظر #قطعی کرد .
❕البته توجه به این نکته نیز لازم است که از #قرائن موجود در روایات بر می آید که سوال و جواب قبر یک سوال و جواب ساده #معمولی نیست که انسان هر چه مایل باشد در پاسخ آن بگوید ، بلکه سوالاتی است که پاسخ آن از درون جان انسان ، از باطن #عقائد هر کس می جوشد و تلقین اموات کمکی به جوشش آن است نه اینکه بتواند مستقلا اثر بگذارد ، گویی جوابی است از عمق تکوین و حقیقت #باطن ؛
📚#پیام_قرآن ج5 ص373
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#مزد_رسالت_پیامبر
🤔#پرسش
❔با توجه به این که تمام #پیامبران برای رسالتشان از مردم اجر و مردی طلب نکردند چگونه پیامبر اسلام مودت اهل بیتش را به عنوان اجر رسالتش درخواست کردند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌#خداوند می فرماید ؛
« بگو من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی کنم جز دوست داشتن #نزدیکانم »
🔶#شوری 23
❕احمد بن حنبل نقل می کند زمانی که این آیه نازل شد مردم سوال کردند #نزدیکان شما که مودت و محبت آنها بر ما واجب است چه کسانی هستند ❕
👌پیامبر #گرامی پاسخ دادند ؛
« علی و فاطمه و دو پسر آنها »
📚#فضائل_الصحابه ص218
📚#در_المنثور ج6 ص7
📚#تفسیر_کشاف ج3 ص402
👌در سوره #شعراء از زبان پنج تن از پیامبران بزرگ مطرح می شود که آنان برای رسالتشان هیچ اجر و مزدی حتی دوستی #نزدیکانشان را نیز طلب نکردند و می گفتند؛
« من برای این #دعوت هیچ اجر و مزدی از شما نمی طلبم اجر من تنها بر پروردگار عالمیان است »
🔶#شعراء 109-127-145-164-180
❓چرا این پیامبران اجر و مزدی طلب نمی کنند اما پیامبر گرامی #طلب می کند با این که مقام پیامبر اسلام از همگان والاتر است ❕
👌برای روشن شدن پاسخ باید دو آیه دیگر را نیز در کنار آیه #مودت قرار دهیم .
🔶در آیه 47 سبا می خوانیم ؛
« ( ای پیامبر اسلام ) بگو هر اجر و پاداشی از شما خواسته ام ( مودت #قربی ) برای خود شما است ، اجر من تنها بر خداوند است ، و او به همه چیز گواه است »
👌این آیه شریفه ابهام را برطرف می کند و معلوم می کند که پیامبر اسلام هم همچون سایر #پیامبران هیچ اجر و مزدی برای خویش از مردم نخواسته است ، و مساله مودت قربی در حقیقت به خاطر خود مردم مطرح شده است .
👌و در آیه 57 فرقان که در حقیقت مفسر آیه سوره سبا است چگونگی فایده مودت #قربی را برای مردم روشن می کند و می فرماید ؛
« بگو من در برابر رسالت هیچ گونه پاداشی از شما نمی طلبم مگر کسی که بخواهد راهی به سوی #پروردگارش برگزیند ( این پاداش من است )»
❕از کنار هم گذاشتن این آیات روشن می شود که پیامبر گرامی نیز برای خودش اجر و مزدی طلب نکرده است و اگر مودت اهل بیت را به عنوان #پاداش رسالت مطرح کرده است باز هم سود آن به خود مردم باز می گردد به این صورت که مودت و محبت اهل بیت ، کلید اطاعت و پیروی از آنان است و با اطاعت و پیروی از اهل بیت ، راه به سوی خداوند هموار می شود و انسانها به تکامل و سعادت می رسند .
❕به این ترتیب آیه مودت ادامه خط #مکتب پیامبر به وسیله رهبران الهی و جانشینان معصومش را ترسیم می کند .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از ایتایار
#قصاص_بنی_اسرائیل
🤔#پرسش
❔در آیه 54 سوره #بقره میگوید: «و زمانى را که موسى به قوم خود گفت: اى قوم من شما با انتخاب گوساله (براى پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید و به سوى خالق خود باز گردید و خود را [یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، براى شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبهپذیر و رحیم است»
❔چرا خداوند برای پذیرش #توبه بنی اسرائیل از آنان خواست یکدیگر را بکشند ❗️آیا این درخواست خشونت آمیز #حکیمانه بود ❕❕
💠#پاسخ💠
🌺در #تفسیر_نمونه چنین آمده است ؛
👌 شکی نیست که پرستش #گوساله سامری، کار کوچکی نبود، ملتی که بعد از مشاهده آنهمه آیات خدا و معجزات پیامبر بزرگشان موسی علیه السلام همه را فراموش کنند و با یک غیبت کوتاه پیامبرشان به کلی اصل اساسی توحید و آئین خدا را زیر پا گذارده بت پرست شوند.
🗯اگر این موضوع برای همیشه از #مغز آنها ریشه کن نشود وضع خطرناکی به وجود خواهد آمد، و بعد از هر فرصتی مخصوصا بعد از مرگ موسی ممکن است تمام آیات دعوت او از میان برود، و #سرنوشت آئین او به کلی به خطر افتد در اینجا باید شدت عمل به خرج داده شود، و هرگز تنها با پشیمانی و اجرای صیغه توبه بر زبان نباید قناعت گردد، لذا فرمان شدیدی از طرف خداوند، صادر شد که در تمام طول تاریخ پیامبران مثل و مانند ندارد، و آن اینکه ضمن دستور توبه و بازگشت به توحید، فرمان #اعدام دست جمعی گروه کثیری از گنهکاران بدست خودشان صادر شد.
👌این فرمان به نحو خاصی می بایست اجرا شود یعنی خود آنها باید #شمشیر به دست گیرند و اقدام به قتل یکدیگر کنند که هم کشته شدنش عذاب است و هم کشتن دوستان و آشنایان .
❗️طبق نقل بعضی از روایات #موسی دستور داد در یک شب تاریک تمام کسانی که گوساله پرستی کرده بودند غسل کنند و کفن بپوشند و صف کشیده شمشیر در میان یکدیگر نهند.
❔ممکن است چنین تصور شود که این توبه چرا با این خشونت انجام گیرد؟ آیا ممکن نبود خداوند توبه آنها را بدون این #خونریزی قبول فرماید؟.
🔶پاسخ به این سؤال از سخنان بالا روشن می شود، زیرا مساله #انحراف از اصل توحید و گرایش به بت پرستی مساله ساده ای نبود که به این آسانی قابل گذشت باشد، آنهم بعد از مشاهده آنهمه معجزات روشن و نعمتهای بزرگ خدا.
💠در حقیقت همه اصول ادیان #آسمانی را می توان در توحید و یگانه پرستی خلاصه کرد، تزلزل این اصل معادل است با از میان رفتن تمام مبانی دین، اگر مساله گوساله پرستی ساده تلقی می شد، شاید سنتی برای آیندگان می گشت، بخصوص اینکه بنی اسرائیل به شهادت تاریخ مردمی پر لجاجت و بهانه جو بودند، لذا باید چنان گوشمالی به آنها داده شود که خاطره آن در تمام قرون و اعصار باقی بماند و کسی هرگز بعد از آن به فکر بت پرستی نیفتد، و شاید جمله ذلکم خیر لکم عند بارئکم (این کشتار نزد #خالقتان برای شما بهتر است ) اشاره به همین معنی باشد.
📚#تفسیر_نمونه ج1 ص253
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#مرده_خوری
🤔#پرسش
❔این که مرسوم است وقتی میت می میرد تا چند روز صاحبان #عزا به مردم نهار و شام می دهند و از آنها پذیرایی می کنند ریشه در #روایات دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه در روایات بیان شده است آن است که مستحب است تا سه روز پس از وفات میت ، برای خانواده او غذا فرستاده شود و غذا خوردن نزد آنان #مکروه و ناپسند شمرده شده است.
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که جعفر بن ابی طالب کشته شد ، پیامبر فاطمه را امر کرد که برای خانواده او #غذا تهیه کند و تا سه روز برایشان فرستد و از اینجا فرستادن طعام تا سه روز برای خانواده #مصیبت دیده سنت شده است »
📚#الکافی ج3 ص217
🔷امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« مستحب است که برای صاحبان #عزا تا سه روز از روز وفات #میت غذا فرستاده شود »
📚#الکافی ج3 ص217
🗯امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« غذا خوردن در منزل صاحبان عزا از اعمال #جاهلیت است و سنت آن است که برای صاحبان عزا غذا فرستاده شود »
📚#الفقیه ج1 ص184
🗯بنابراین آنچه امروزه مرسوم است که تا چندین روز نزد صاحبان عزا ، #غذا خورده می شود و آنان را به زحمت می اندازند و اصطلاحا « #مرده_خوری » می کنند خلاف تعالیم اسلامی است .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❔پرسشی ذهنم را درگیر کرده است . حضرت موسی و هارون هر دو پیامبر و معصوم بودند ، وقتی موسی دید بنی اسرائیل در غیابش بت پرست شده اند آمد با هارون گلاویز شد و به او خشم کرد ❗️هارون که کوتاهی نکرده بود چرا موسی با او این گونه رفتار کرد ❕❕
💠پاسخ💠
👌موسى علیه السلام براى دريافت تورات و قوانين و احكام آيين خود مأمور شد كه به ميقات برود و در غياب خود، هارون را جانشين خود قرار داد ولى قوم موسى در غياب وى گوساله طلايى را پرستش كردند، وقتى موسى به ميان قوم خود آمد، و جريان را ديد به قدرى خشمگين شد كه «الواح» را انداخت و سر برادر خود را گرفت به سوى خود كشيد چنان كه مى فرمايد:
«آنگاه كه موسى خشمگين به سوى قوم خود بازگشت، گفت: پس از من بد جانشينانى براى من بوديد: آيا در فرمان پروردگار خود عجله نموديد؟ الواح را انداخت و سر برادر را گرفت و به سوى خود كشيد».
🔶اعراف 150
❕و از آيه سوره طه استفاده مى شود كه سر و ريش برادر خود را گرفت، چنان كه قرآن از زبان هارون مى فرمايد:
«فرزند مادرم! ريش و سر مرا مگير»
🔶طه 94
❔اكنون سؤال مى شود كه آيا اين دو مطلب (افكندن تورات و گلاويز شدن او با هارون) با مقام عصمت پيامبران سازگار است❕❕
🗯توجه به چند نکته لازم است ؛
1⃣هنگامى كه موسى عليه السلام به ميقات پروردگار خود مى رفت، برادر خود را جانشين خود قرار داد و به او چنين سفارش كرد:
«جانشين من در م يان قوم من باش و اصلاح كن و از مفسدان مباش»
🔶اعراف142
2⃣هارون علاوه بر داشتن مقام نبوّت به سفارش موسى كاملاً عمل كرد و وقتى قوم وى خواستند گوساله طلايى را بپرستند رو به آنان كرد وگفت؛
«اى قوم من ، شما به وسيله اين گوساله مورد آزمايش قرار گرفتيد پروردگار شما «رحمان» است، از من پيروى كنيد! امر مرا اطاعت نماييد».
🔷طه 90
👌البته همان طور كه لحن آيه حاكى است وى تا آنجا كه شرايط اجازه مى داد انجام وظيفه كرد، اگر شدت عمل به خرج نداد براى اين است كه خواست در غياب موسى، ميان آنان تفرقه اى ايجاد نكند چنانكه مى فرمايد:
«اگر شدت عمل به خرج ندادم از آن ترسيدم كه بگويى چرا ميان بنى اسرائيل دو دستگى ايجاد كردى و سفارش مرا رعايت نكردى؟».
🔶طه94
3⃣موسى در ميقات از طريق وحى الهى از انحراف بنى اسرائيل آگاه شد، و خداوند به او اعلام فرمود كه:
«ما قوم تو را در غياب تو آزموديم وسامرى آنان را گمراه كرد».
🔷طه 85
4⃣ موسى از شنيدن اين خبر سخت اندوهگين شد و زحمات چندين ساله خود را در آستانه فنا و نابودى ديد، وقتى به ميان قوم خود آمد، آتش خشم او از وضع اسفناكى كه حاكى از زحمات ونادانى قوم او بود، شعله ور گشت، از اين جهت رو به قوم خود كرد وگفت:
«چه بد جانشينانى در غياب من، براى من بوديد آيا در فرمان پروردگار شتاب كرديد؟».
❕و در سوره طه اين حقيقت را به صورت ديگر بيان مى كند و آن اينكه به آنان گفت؛
«آيا پروردگار شما وعده نيكى به شما نداد، آيا عهد او طولانى شد؟».
🔶طه86
5⃣در اين شرايط خشم و ناراحتى درون خود را از اين وضع اسفناك به دو صورت اظهار كرد:
🔶الف. الواح تورات را به دور افكند.
🔷ب. خطاب به هارون نیز چنین گفت ؛
«چه باعث شد وقتى ديدى آنان گمراه شدند از من پيروى نكردى؟ آيا با فرمان من مخالفت ورزيدى؟».
🔶طه 92-93
❔اكنون بايد ديد چرا پيامبر عظيم الشأنى مانند موسى (عليه السلام)اين دو واكنش را از خود نشان داد؟ در اينجا مى توان چنين گفت:
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇👇
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❗️🗯ادامه پاسخ 👇👇👇
💠شكى نيست كه عمل بنى اسرائيل از نظر وقاحت و زشتى خارج از حد و اندازه بوده و هرگز صحيح نبود كه موسى بن عمران در اين مورد، ملايمت و نرمش به خرج بدهد و اگر چه بنى اسرائيل به عمق خطا و زشتى كار خود پى نمى بردند ولى پيامبر خدا متوجه بود كه چه حادثه بس خطرناكى رخ داده كه اگر واكنشى حاد و عكس العملى تند از خود نشان ندهد، چه بسا ممكن است قوم او به اين آسانى از كردار زشت خود دست برندارند ويا در صورت دست برداشتن و بازگشت به توحيد، باز اثر سوء آن در اعماق ذهن آنان باقى بماند.
🗯از اين جهت وقتى با قوم خود روبرو شد، ووضع بس اسفبار و ناراحت كننده آنها را مشاهده كرد بسان كسى واكنش نشان داد كه در محيط كار و قلمرو اداره خود، كار نامطلوبى را ببيند چنين كسى نخست، نزديك ترين فرد را كه سرپرستى آنجا را برعهده دارد مورد مؤاخذه قرار مى دهد; زيرا او را از خود، و خود را از او مى داند آنگاه كه برائت و پيراستگى او ثابت شد، به دنبال عوامل و مسبب هاى ديگر مى رود تا ريشه هاى فساد را به دست آورد و در قطع آن بكوشد.
👌موسى نيز نخست سراغ «هارون» رفت و او را مورد بازجويى قرار داد و اگر او را رها مى كرد، وبه اصطلاح «يقه» ديگرى را مى گرفت، كار او اصولى و صحيح شمرده نمى شد.
🔶ولى علت اينكه الواح را به دور انداخت و سر وريش هارون را گرفت و به سوى خود كشيد، اين كار، كاملاً جنبه تربيتى داشت تا از اين راه ملت لجوج به عمق خطاى كار خود و يا به زشتى كردار خود پى ببرند تا هر چه زودتر صحنه را عوض كنند، و از گوساله پرستى به خداپرستى بازگردند.
❕مشاهده اينكه موسى الواح را به دور انداخت (الواحى كه براى دريافت آن چهل روز در ميقات به سر برده بود) و با برادر اين گونه گلاويز شد، سبب مى شود كه ديگران حساب كار خود را بكنند و دگرگونى عميقى در روح وروان آنان پديد آيد و عملاً عمق خطاى خود را درك نمايند.
📚منشور جاوید ج4 ص185
👌 در حقیقت این واکنش از یکسو روشنگر حال درونی موسی علیه السلام و التهاب و بی قراری و ناراحتی شدید او در برابر بت پرستی و انحراف آنها بود، و از سوی دیگر وسیله مؤثری برای تکان دادن مغزهای خفته بنی اسرائیل و توجه دادن آنها به زشتی فوق العاده اعمالشان.
❕بنابراین اگر فرضا انداختن الواح تورات در اینجا زنندگی داشته باشد و حمله به سوی برادر کار صحیحی به نظر نرسد. اما با توجه به این حقیقت که بدون ابزار این واکنش شدید، و عکس العمل پرهیجان، هیچگاه بنی اسرائیل به اهمیت و عمق خطای خویش پی نمی بردند و ممکن بود آثار بت پرستی در اعماق ذهنشان باقی بماند، این کار نه تنها نکوهیده نبود بلکه واجب و لازم محسوب می گردید.
🗯و از اینجا روشن می شود که ما هیچ نیازی به توجیهاتی که بعضی از مفسران برای سازش دادن واکنش موسی (علیه السلام) با مقام عصمت انبیاء ذکر کرده اند نمی بینیم.
🔷زیرا می توان گفت در اینجا موسی (علیه السلام) به قدری ناراحت شد که در هیچ لحظه از تاریخ بنی اسرائیل چنین ناراحتی و خشم شدیدی برای او رخ نداد، چون خود را در برابر بدترین صحنه ها یعنی انحراف از خداپرستی به سوی گوساله پرستی می دید و تمام آثار را در خطر مشاهده می کرد.
🔶بنابراین انداختن الواح و مؤاخذه شدید برادر در چنین لحظه ای کاملا طبیعی بود.
🔶این واکنش شدید و اظهار خشم اثر تربیتی فوق العاده ای در بنی اسرائیل گذارد، و صحنه را به کلی منقلب ساخت، در حالی که اگر موسی (علیه السلام) می خواست با کلمات نرم و ملایم آنها را اندرز دهد شاید کمتر سخنان او را می پذیرفتند.
📚تفسیر نمونه ج6 ص377
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁