#ولد_الحیض
🤔#پرسش
❔در کتب معتبر اومده که بچه ای که ولد الحیض باشه #حرومزاده است آیا این حکم تو قرآن هم آمده است ❗️
💠#پاسخ💠
👌ولد الحیض به کسی گفته می شود که نطفه اش در حال حیض مادر بسته شده باشد ، زیرا اگر چه آبستن شدن در حال حیض معمول نیست ، اما باز هم احتمال #کمی در مساله قابل تصور است که با نزدیکی کردن در حال حیض ، نطفه فرزند بسته شود ، لذا در تعالیم اسلام نزدیکی کردن در زمان حیض به #سبب ضرر هایی که دارد ، ممنوع اعلام شده است .
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس با همسرش در زمان حیض او همبستر شود و فرزندی برای او متولد شود که گرفتار #بیماری جذام یا پیسی است ، کسی را جز خودش ملامت نکند »
📚الفقیه ج 1 ص 96
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« جز کسی که ولادتش خبیث باشد ( زنا زاده باشد ) یا مادرش او را در حال حیض بار دار شده است ، کس دیگری #بغض ما را ندارد »
📚وسائل الشیعه ج 2 ص 318
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« جز سه دسته ، دسته دیگری با اهل بیت دشمنی نمی کند ؛ ولد الزنا و منافق و کسی که مادرش او را در حال #حیض بار دار شده است »
📚علل الشرایع ج 1 ص 143
👌 چند نکته ؛
1⃣ولد الحیض اگر چه حمل و ولادت ناپاکی دارد ، اما #زنا زاده محسوب نمی شود .
2⃣این که گفته شد ولد الحیض گرفتار و مبتلاء بیماری یا دشمنی با اهل بیت علیهم السلام می شود ، این ابتلاء به نحو #اقتضاء است ، یعنی چنین افرادی زمینه و استعداد بیشتری برای بیماری یا دشمنی کردن اختیاری با اهل بیت علیهم السلام دارند .
❕چنین فرزندانی غالباً روح طغیان و تجرّى و قانون شکنى و گناه را از پدران و مادران خود تا #حدودى به ارث برده و زمینه براى ارتکاب جرم و جنایت در آنها فراهم تر است ، آنها نسبت به سایرین آمادگى بیشترى براى ارتکاب معاصى و گناه دارند ، و لذا، بد آموزى هاى فردى یا محیط نامناسب، کافى است که حقیقت روح آلوده و نابسامان آنها را که مانند آتش زیر #خاکستر پنهان مانده است، آشکار ساخته و خرمن سعادت و خوشبختى آنان را بسوزاند .
3⃣گرچه طبع سرکش، وظیفه چنین فرزندانی را که علاقه بیشترى به گناه و قانون شکنى دارند در پیکار با #معاصى دشوارتر مى سازد ، امّا در صورتى که برخلاف میل باطنى خود از فرمان خدا و دستورات صحیح زندگى پیروى نمایند، به حکم «افضل الاعمال احمزها» بهترین کارها آنهایى است که با رنج و مشقّت بیشترى توأم باشد» (بحار الانوار ج67 ص191) پاداشى #بهتر و ارزنده تر به آنها داده خواهد شد.
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#حرمت_ازدواج_با_همسران_پیامبر
🤔#پرسش
❔برخی از معاندان می گویند خداوند و پیامبر اسلام به همسران خودش بزرگترین #ظلم را کرد و آنها را از ازدواج کردن پس از خودش نهی کرد ❕با این که برخی از آنان چون عایشه جوان بودند ❗️براستی حکم حرمت ازدواج با همسران پیامبر چه #توجیهی دارد ❕
💠#پاسخ💠
👌حرمت ازدواج با همسران پیامبر گرامی اسلام پس از وفات ایشان ، مساله ای است که مورد #تاکید قرآن قرار گرفته است و می فرماید ؛
« شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید و نه هرگز همسران او را بعد از او به #همسری خود در آورید که این کار نزد خدا عظیم است » ( احزاب 53)
❕در شان نزول آیه #مذکور نقل شده است ؛
« زمانی که ابو سلمه و خنیس بن حذاقه از دنیا رفتند و پیامبر اسلام با همسران آنها ، ام سلمه و حفصه ازدواج کرد ، طلحه و عثمان می گفتند آیا محمد با زنان ما پس از فوت ما ازدواج کند اما ما پس از فوت او با همسرانش ازدواج نکنیم ، به خدا سوگند می خوریم که پس از پیامبر با همسران او ازدواج می کنیم ، طلحه قصد ازدواج با #عایشه و عثمان قصد ازدواج با ام سلمه را داشت که خداوند آیه فوق را نازل کرد »
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 486
❕این مضمون را علمای اهل #سنت هم نقل کرده اند ؛
📚الدر المنثور ج 5 ص 214
❔در اينجا سؤالى پيش مى آيد كه چگونه خداوند همسران پيامبر را كه بعضى به هنگام وفات او نسبتا جوان بودند از حق انتخاب همسر #محروم ساخته است؟
👌پاسخ اين سؤال با توجه به فلسفه اين تحريم روشن است زیرا ؛
1⃣چنان كه از شان نزول آيه دانستيم، بعضى به عنوان انتقام جويى و توهين به ساحت #مقدس پيامبر چنين تصميمى را گرفته بودند و از اين راه مى خواستند ضربه اى بر حيثيت آن حضرت وارد كنند.
2⃣اگر اين مساله مجاز بود جمعى به عنوان اينكه همسر پيامبر را بعد از او در اختيار خود گرفته اند ممكن بود اين كار را وسيله سوء استفاده قرار دهند، و به اين بهانه موقعيت اجتماعى براى خويش دست و پا كنند، و يا به عنوان اينكه آگاهى خاص از درون خانه پيامبر و تعليمات و مكتب او دارند به تحريف اسلام پردازند، و يا #منافقين مطالبى را از اين طريق در ميان مردم نشر دهند كه مخالف مقام پيامبر باشد (دقت كنيد).
❕اين خطر هنگامى ملموستر مى شود كه بدانيم گروهى خود را براى اين كار آماده ساخته بودند بعضى آن را به زبان آورده و بعضى شايد تنها در دل داشتند. از جمله كسانى را كه بعضى از #مفسران اهل سنت در اينجا نام برده اند طلحه است که اسناد آن بیان شد .
❕خداوندى كه بر اسرار نهان و آشكار آگاه است براى بر هم زدن اين توطئه زشت يك حكم قاطع صادر فرمود و جلو اين امور را به كلى گرفت، و براى تحكيم پايه هاى آن به همسران پيامبر لقب ام المؤمنين داد تا بدانند ازدواج با آنها همچون ازدواج با مادر خويش است ، با توجه به آنچه گفته شد روشن مى شود كه چرا #همسران پيامبر لازم بود از اين محروميت استقبال كنند؟
❕در طول زندگى انسان گاه مسائل مهمى مطرح مى شود كه به خاطر آنها بايد فداكارى و از خودگذشتگى نشان داد، و از بعضى از حقوق حقه خود چشم پوشيد، به خصوص اينكه هميشه افتخارات بزرگ مسئوليتهاى سنگينى نيز همراه دارد، بدون شك همسران پيامبر افتخار عظيمى از طريق ازدواجشان با پيامبر كسب كردند، داشتن چنين #افتخارى نياز به چنين فداكارى هم دارد.
👌به همين دليل اغلب زنان پيامبر بعد از او در ميان امت اسلامى بسيار محترم مى زيستند، و از وضع خود بسيار #راضى و خشنود بودند، و آن محروميت را در برابر اين افتخارات ناچيز مى شمردند.
📚تفسیر نمونه ج 17 ص 404
❕ پاسخ به #بیان دیگری ؛
🔰اوّلًا ؛ زنان پيامبر با آغوش باز از اين مسأله استقبال كرده و در بين مؤمنين عظمت خاصى پيدا كردند و به عنوان «امّهات المؤمنين» خوانده مى شدند و در هيچ جا ديده نشده است كه از اين حكم الهى گلايه اى داشته باشند، پس وقتى خود، افتخار بدانند و راضى باشند، نمى توانيد از آنها دفاع كنيد. اين سخن را كسى مى گويد كه زن را #فقط در مورد علايق جنسى بشناسد و شخصيّت او را در علايق جنسى بداند.
🔰ثانياً: بعضى انسانها در يك شرايط اجتماعى قرار مى گيرند كه بايد از خود فداكارى نشان بدهند. اگر زنان پيامبر آزاد بودند كه ازدواج كنند، مورد بهره بردارى سوء افراد ديگر قرار مى گرفتند كه #سبب مى شد، احترام پيامبر از بين برود و مفسده اى در درون جامعه اسلامى ايجاد گردد، و لذا بايد براى حفظ حرمت پيامبر و حفظ حريم جامعه اسلامى چنين فداكارى داشته باشند. در جائى كه شوهر مرحوم مى شود و زن براى بزرگ كردن بچّه هاى خود شوهر نمى كند و فداكارى مى كند، و عقلا او را مدح مى كنند، پس در اينجا كه همسر پيامبر به خاطر حفظ #جامعه فداكارى مى كند، قطعاً پسنديده و مورد ستايش است.
📚کتاب النکاح ، #مکارم_شیرازی ، ج 2 ص 107
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
مؤمن، گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگى بر بالاى سرش مى بيند كه مى ترسد به روى او بيفتد
و كافر، گناه خويش را مانند مگسى مى بيند كه از جلوى بينى اش رد مى شود
إنّ المؤمنَ لَيَرى ذَنبَهُ كَأَ نَّهُ تحتَ صَخرَةٍ يَخافُ أن تَقَعَ علَيهِ، والكافِرَ يَرى ذَنبَهُ كأنّهُ ذُبابٌ مَرَّ على أنفِهِ
بحارالأنوار جلد77 صفحه77
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❔ از طرفی می گوییم که پیامبر و علی پدران امت هستند از سوی دیگر خداوند در سوره احزاب آیه 40 می گوید محمد پدر هیچیک از مردان شما نیست❕آیا این دو مطلب با یکدیگر تناقض ندارد❗️❗️
💠پاسخ💠
❕در این شکی نیست که در روایات متعددی پیامبر گرامی و حضرت علی پدران امت شمرده شده اند.
🔷پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود:
« من و تو دو پدر این امت هستیم .لعنت خداوند بر کسانی که عاق ما شوند»
📚معانی الاخبار ص118
🔶امام باقر در ذیل آیه شریفه که فرمود شکر خداوند و والدین خود را به جا آور طبق تفسیر بطن آیه فرمود:
« مراد از والدین پیامبر و علی هستند»
📚بحار الانوار ج36 ص7
🔶حضرت امیر فرمود:
« خداوند شکر گزاری از دو پدر امت را ( پیامبر و علی ) واجب کرده است زیرا آنان به امت علم و حکمت را آموزش دادند و خداوند نیز اطاعت از آنان را واجب کرده است »
📚الکافی ج1 ص428
📚بحار الانوار ج23 ص270
🔶حضرت زهرا فرمود:
« دو پدر این امت محمد و علی هستند .کسانی که فرزندان خود را از عذاب نجات می دهند در صورتی که امت از آنها اطاعت کند»
📚بحار الانوار ج23 ص259
🔶امام حسن علیه السلام فرمود:
« محمد و علی دو پدر این امت هستند .خوشا به کسی که نسبت به حق آن دو عارف باشد و در هر حالتی مطیع آن ها باشد»
📚بحار الانوار ج23 ص260
❗️به این مضمون روایات فراوانی وارد شده است که جهت آگاهی رجوع شود؛
📚بحار الانوار ج36 ص4 باب 26
🔶مورد اشکال این است که خداوند می فرماید:
« محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست ولی رسول خدا و خاتم پیامبران است»
🔷احزاب40
❓حال چگونه می توان گفت که پیامبر و علی پدران امت هستند❕
👌پاسخ روشن است .
🗯این روایات و آیه قرآن برای ما روشن می سازد که انسان دارای دو نوع پدر است .
🔶یک پدر که منشا تولید و پیدایش انسان است که همان پدر جسمانی است و دیگری پدری است که منشا تربیت و ترقی و کمال انسان است که پدر روحانی قلمداد می شود.
👌پیامبر گرامی و حضرت علی پدران روحانی و معنوی امت هستند که با علم و حکمت امت را تربیت و تعلیم داده و از آتش دوزخ دور می سازند .
❕اما پیامبر و حضرت علی پدر جسمانی برای هیچ یک از مردان امت تلقی نمی شوند و خداوند نیز این نوع ابوت نسبی را نفی می کند تا بیان کند محذوری در ازدواج پیامبر با همسر مطلقه زید وجود ندارد .
👌این بیان در تفسیر نمونه هم مورد توجه قرار گرفته است ؛
📚تفسیر نمونه ج17 ص337
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❔آیا در عصر غیبت امام زمان رویت ایشان ممکن است یا خیر❗️❗️
💠پاسخ💠
👌با توجه به آنکه امام عصر در زمان غیبت در میان مردم زندگی می کند و با آنان رفت و آمد می کند طبیعی است که مردم ایشان را می بینند اما نمی شناسند و نیز ممتنع نیست که حضرت برای برخی از خواص به گونه ای که ایشان را بشناسند ظاهر شوند.
🔷امام صادق فرمود:
«مردم امام خود را از دست می دهند و امامشان در جمع آنان حاضر میشود و آنها را می بیند »
📚الغیبه طوسی ص161
📚کمال الدین ج2 ص346
🔷وفرمود:
«در قائم سنتی از یوسف است ...در بین مردم گردش می کند و دربازارهای آنان راه می رود و بر بساط آن ها پا می نهد و آن ها او را نمی شناسند تا آن گاه که خدا به او اذن دهد که خود را معرفی کند همان گونه که به یوسف اذن داد»
📚کمال الدین ج1 ص144
🔶محمد بن عثمان نائب خاص امام می گوید:
«او مردم را می بیند و آن ها را می شناسد و مردم او را می بینند اما نمی شناسند»
📚الفقیه ج2 ص520
👌مساله رویت همراه با شناخت امام زمان در عصر غیبت به تایید بزرگان شیعه رسیده است .
🗯سید مرتضی می گوید:
«همانا ممتنع نیست که امام برای برخی دوستانش آشکار شود از افرادی که از سوی آنها ترسی وجود ندارد»
📚تنزیه الانبیا،ص238
🔶شیخ طوسی می گوید:
«ما با جزم ویقین نمیدانیم که آن محبوب دلها از دیده همه دوستدارانش نهان وغایب است بلکه امکان دارد برای بیشتر آنان ظاهر شود»
📚کتاب الغیبه،ص99
🔷سید بن طاووس می گوید:
«امام اکنون از جمیع شیعیان غایب است ولی ممتنع نیست گروهی از آنان به ملاقات حضرت مشرف شده از گفتار وکردار او استفاده کنند»
📚الطرائف،ص185
👌محدث بزرگ میرزای نوری در کتاب شریف خود« نجم الثاقب» بیش از صد حکایت از افرادی که در طول غیبت کبری به ملاقات حضرت مشرف شده اند ذکر می کند
📚نجم الثاقب ج2 ص445 به بعد
👌علامه مجلسی هم حدود پنجاه روایت از دیدار صلحا و بزرگان با امام عصر در زمان غیبت کبری ذکر می کند.
📚بحار الانوار ج53 ص199
🔴ممکن است برخی با استدلال بر توقیع امام عصر به نائب آخرشان مساله دیدن ایشان را در عصر غیبت کبری نفی کنند زیرا امام در این توقیع مدعی مشاهده را دروغ گو معرفی کرده است .
🔷متن توقیع شریف امام به نائب آخرشان چنین است ؛
«بسم اللّه الرحمن الرحیم. ای علی بن محمد سمری خداوند به برادران دینی تو در مصیبت به تو اجر دهد. تو تا شش روز دیگر از دنیا خواهی رفت. به کارهایت رسیدگی کن و به کسی بعد از خودت (جهت نیابت ) وصیت نکن؛ چرا که غیبت طولانی آغاز شد و ظهور نخواهد بود، مگر بعد از اذن خداوند... و به زودی خواهد آمد کسی که مدعی مشاهده من باشد؛ ولی آگاه باش کسی که مدعی مشاهده باشد، قبل از خروج سفیانی و صیحه، دروغ گو خواهد بود»
📚الغیبه طوسی ص395
📚الاحتجاج ج2 ص478
👌 برای پاسخ باید توجه داشت که این توقیع شریف هنگام وفات آخرین نایب امام زمان صادر شده و قرینه ای که در خود توقیع است روشن می کند که مراد مدعی مشاهده به همراه ادعای نیابت خاصه است .
❕امام می فرماید با از دنیا رفتن علی بن محمد سمری نیابت خاصه تمام شد و غیبت کبری آغاز شد و دیگر بعد از این اگر کسی بگوید من حضرت را می بینم و با او مرتبط هستم و نیابت خاصه از او دارم دروغ گو است .
👌علامه مجلسی می گوید:
«آن روایت ناظر بر کسی باشد که ادعای مشاهده و ارتباط با حضرت را دارد به این عنوان که او نایب خاص حضرت است مانند سفرای زمان غیبت صغری »
📚بحار الانوار، ج52 ص151
👌بنابراین توقیع مذکور با دیدار برخی علما و صلحا با امام زمان در عصر غیبت کبری بدون آنکه آنها ادعای نیابت خاصه را داشته باشند منافاتی ندارد .
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❔آیا از نظر اسلام تمام علوم بی فائده هستند جز علم دین چنان که کانال های ضد دین آورده اند که پیامبر فرموده است جز علوم دینی کسب بقیه علوم بی فائده است ( کافی ج1)
💠پاسخ💠
👌به طور کلی اسلام علوم را به دو گونه تقسیم بندی می کند؛
1⃣علومی که برای زندگی انسان ها نافع است ؛
🔶حضرت علی علیه السلام فرمود:
« بهترین سخن دانشی است که سودمند باشد و بدان دانشی که سودمند نباشد در آن خیری نیست »
📚نهج البلاغه نامه 31
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« از نشانه های اسلام کامل فرد آن است که امور و علومی که مفید نمی باشد را ترک می کند»
📚بحار الانوار ج1 ص216
🗯وفرمود:
« علوم مفید بسیار زیاد هستند و قابل جمع آوری نیستند .پس از هر علمی بهترینش را بیاموزید»
📚همان مدرک ص220
👌علوم مفید به دو دسته تقسیم می شود؛
🔶1- علومی که انسان را در مسیر قرب الهی یاری میبخشد خواه در زمینه اعتقادات باشد یا عبادات و یا اخلاق ؛
🔷مانند تعلم قرآن که حضرت علی فرمود:
« قرآن را بیاموزید زیرا بهار قلب ها است»
📚وسائل الشیعه ج17 ص326
🔶وفرمود:
« همگان موظف هستند که علم دین و اسلام را بیاموزند»
📚بحار الانوار ج1 ص210
🔷2- دسته دوم از علوم مفید ، علومی است که دنیای انسان را به صورت آبرومندی در آورد و برای زندگی مادی انسان لازم است مانند علم پزشکی ، کشاورزی و فنون دفاعی و صنایع سبک و سنگین و ...زیرا اگر این علوم نباشد مشکلات فراوانی ایجاد می شود لذا کسب این علوم واجب کفایی معرفی شده است یعنی هر گروهی لازم است که به دنبال بخشی از این علوم برود تا همه نیازهای جامعه اسلامی تامین گردد و اگر در یک رشته به اندازه کافی متصدیانی نداشته باشد وجوب عینی پیدا می کند.
📚پیام امام امیر المومنین ج9 ص506
🔶خداوند می فرماید:
« در برابر آنها ( دشمنان ) آنچه توانایی دارید از نیرو آماده سازید»
🔶انفال 60
👌مفهوم این دستور آن است که شما باید در تمام رشته های علمی اعم از فیزیک و شیمی و طب و ...متخصص شوید تا در برابر دشمنان و بیگانگان ضعیف شمرده نشوید .
❗️حضرت امیر به برخی از این علوم مفید اشاره کرده و می فرماید:
« ( از جمله علوم مفید ) چهار علم است ؛ علم دین ، و علم طب ، و علم نحو و علم نجوم برای شناخت زمان»
📚بحار الانوار ج1 ص219
🔷پیامبر گرامی فرمود:
« دو نوع از علوم بسیار مفید عبارت است از علم دین و علم طب»
📚بحار الانوار ج1 ص220
2⃣دسته دوم علومی که مضر و زیان بار است و مورد نهی اسلام واقع شده است و یا علومی است که فائده ای ندارد .
❗️علوم مضر علومی است که نتیجه آن تخریب نظام اجتماعی و سلامت جامعه و برخورداری از پیشرفت و تکامل است مانند علوم مربوط به سلاح های کشتار جمعی و تولید انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی و امثال آن .
❕روایتی که مورد اشکال شما قرار گرفت روایت زیر است که شیخ کلینی در کافی شریف نقل می کند:
« پیامبر مردی را دید که گروهی اطراف او را گرفته اند .فرمود این چیست گفتند او علامه است .پیامبر فرمود علامه چیست ؟ گفتند این شخص آگاه ترین فرد به نسب های عرب و حوادث ایام جاهلیت و اشعار آن هاست .
🔷پیامبر فرمودند این علمی است که هر کس آن را نداند زیانی نمی کند و آن کس که آن را بداند سودی نمی برد .سپس فرمود:
« علم تنها در سه چیز است؛ نشانه های روشن ( در مسائل مربوط به خدا شناسی و مبدا و معاد ) و علم مربوط به احکام الهی و واجبات و علوم مربوط به امور اخلاقی و سنت ها و مستحبات و غیر آن اضافی است »« انما العلم ثلاثه آیه محکمه او فریضه عادله او سنه قائمه و ما خلاهن هو فضل »
📚الکافی ج1 ص32
👌حصر در این بیان پیامبر حصر اضافی است .یعنی تنها علوم مفیدی که شما را به آگاهی از دین خدا و قرب معنوی نزدیک می کند علوم اسلامی است که به سه بخش اعتقادات و احکام و اخلاق تقسیم می شود و سایر علوم به نسبت به معارف دینی زیادی محسوب میشود و یادگیری آن ها سبب ترفیع آگاهی دینی انسان نمی شود.
❗️ اما ممکن است همان علومی که نسبت به ازدیاد آگاهی دینی زائد محسوب میشود جزو علوم دنیوی و مورد نیاز دنیای انسان باشد همانند علم ریاضی و ...
🗯بنابراین از کلام پیامبر گرامی باطل بودن تمام علوم جز علوم دینی استفاده نمی شود.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓ا ینکه یه طفلی چون از پدر یا مادر برده متولد شده اونم برده بشه آیا این ظلم به آن طفل نیست❕❕
💠پاسخ💠
👌اگر پدر یا مادر طفلی که متولد شده است آزاد باشند ، آن طفل نیز آزاد تلقی می شود و به عنوان برده شناخته نمی شود.
🔶از امام صادق علیه السلام سوال شد در مورد مرد آزادی که با زن کنیزی ازدواج کرده بود که آیا فرزندان آنها برده هستند یا خیر❔
🔷امام فرمود:
« فرزندان آنها آزاد هستند .زمانی که یکی از پدر و مادر آزاد و حر باشند ، فرزند آزاد است»
📚الفقیه ج3 ص457
👌ویا امام در مورد زن آزادی که با برده ای ازدواج کرده بود فرمود:
« فرزند آنها آزاد است و برده نمی باشد »
📚الکافی ج5 ص493
👌این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز آمده است که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚وسائل الشیعه ج21 ص121 باب 30
📚مستدرک الوسائل ج15 ص17 باب21
🔶تنها در صورتی که پدر و مادر هر دو برده باشند ، فرزند آنها هم برده بوده و ملک مالک پدر و مادر محسوب میشود.
📚وسائل الشیعه ج21 ص145 باب 42
❗️فلسفه این حکم روشن است و بازگشت به مصلحت خود طفل می کند .
👌پدر و مادر برده نه کسب و کار مستقلی داشتند و نه خانه و کاشانه ای و نه وسیله ای برای ادامه زندگی ، در این صورت اگر طفل آن ها به مالک ملحق نمی شد و مالک موظف نبود که آن طفل را سرپرستی کند ، چیزی نمی گذشت که طفل از بین می رفت و با سختی و مشکلات قابل توجهی مواجه می شد .
❕زیرا پدر و مادر برده اش توانایی سرپرستی از او و تامین مخارج او را نداشتند .
🔷البته طرح اسلام آن بود که با فراهم شدن شرایط به تدریج تمام این بردگان آزاد شوند و خودشان بتوانند کسب و کار و زندگی مستقلی داشته باشند.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❔کانال های ضد دین شبهه می کنند که قرآن و روایات به زنان توهین کرده اند و خلقت زن را از دنده چپ مرد می دانند و می گویند در اسلام آمده است که زن از دنده چپ مرد آفریده شده است آیا چنین چیزی واقعیت دارد❗️❗️
💠پاسخ💠
🔶عقیده به خلقت زن ( حضرت حوا) از دنده چپ مرد( حضرت آدم ) عقیده صحیحی نمی باشد بلکه این مطلب در تورات تحریف یافته کنونی آمده است؛
📚 تورات ، سفر تکوین ، فصل دوم
🔶خداوند می فرماید:
« تقوای پرودگارتان را پیشه کنید .او است که همه شما را از یک انسان آفرید و همسر او را نیز از جنس و آفرید»« خلق منها زوجها »
🔷نساء1
❕ومی فرماید:
« او شما را از نفس واحدی آفرید و همسرش را از ( باقیمانده گل ) او خلق کرد» « جعل منها زوجها »
🔶زمر 6
👌در مورد تعبیر «خلق منها زوجها» یا «جعل منها زوجها» گفتنی است که بعضی از مفسران از این تعابیر چنین فهمیده اند که همسر آدم، از بدن آدم آفریده شده و پاره ای از روایات غیر معتبر را که می گوید: «حوا از یکی از دنده های آدم آفریده شده» را شاهد بر آن گرفته اند .
👌ولی با توجه به سایر آیات قرآن هر گونه ابهامی از تفسیر این آیات برداشته می شود و معلوم می شود که منظور از آن این است که خداوند همسر او را از جنس او «جنس بشر» آفرید.
❕در آیه 21 سوره روم می خوانیم: «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها» « از نشانه های قدرت خدا این است که همسران شما را از جنس شما قرار داد تا به وسیله آنها آرامش یابید»
👌و در آیه 72 سوره نحل می فرماید: «و الله جعل لکم من انفسکم ازواجا» « خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد».
❗️روشن است این که در این آیات می خوانیم «همسران شما را از شما قرار داد» معنی آن این است که از جنس شما قرار داد نه از اعضای بدن شما.
👌و طبق روایتی که از امام باقر علیه السلام در تفسیر عیاشی نقل شده، خلقت حوا از یکی از دنده های آدم شدیدا تکذیب شده و تصریح گردیده که حوا از باقی مانده خاک آدم آفریده شده است.
📚تفسیر نمونه ج3 ص245
🗯 زراره روایت کرده که از امام صادق در ارتباط با چگونگی آفرینش حوا پرسشی به عمل آمده و به ایشان گفته شد که افرادی معتقدند پروردگار، حوا را از پایین ترین استخوان های دنده سمت چپ آدم خلق کرد❕
🔷امام در پاسخ فرمودند :
« خداوند از این کار، پاک و منزه است. آیا فردی که چنین اعتقادی دارد، بر این پندار است که خداوند، توانایی آن را نداشته تا همسری برای آدم بیآفریند که از دنده های او نباشد، تا این ابهام برای یاوه گویان ایجاد نشود که آدم با قسمتی از بدن خودش ازدواج کرد؟ این چه باوری است که برخی بدان معتقدند؟! پروردگار، خودش بین ما و ایشان قضاوت کند»
📚الفقیه ج3 ص379
📚علل الشرایع ج1 ص17
👌در روایت دیگری عمرو بن ابى المقدام از پدرش روایت نموده که گفت: من از امام باقر پرسیدم پروردگار، حوا را چگونه آفرید؟
🔶 فرمود: مردم در این باره چه مى گویند؟ عرضه داشتم: مى گویند او را از دنده اى از دنده هاى آدم آفرید . فرمود:
«دروغ مى گویند، مگر خدا عاجز بود که او را از غیر دنده آدم خلق کند؟
👌عرضه داشتم: فدایت شوم پس او را از چه آفرید؟
« فرمود: پدرم از پدران بزرگوارش نقل کرده که گفتند: رسول خدا فرمود خداى تبارک و تعالى، مشتى از گل را قبضه کرده و آن را با دست راست خود مخلوط نمود، آن گاه آدم را از آن گل آفرید و مقدارى زیاد آمد که حوا را از آن مقدار زیادى خلق کرد. »
📚تفسیر عیاشی ج1 ص216
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج2 ص11
👌البته در برخی روایات شیعه آمده است که خداوند حوا را از دنده آدم آفرید که علامه مجلسی می گوید این روایات از باب تقیه صادر شده است زیرا موافق روایات اهل سنت است و قابل اعتنا نمی باشد .
📚بحار الانوار ج11 ص116
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❔خواستم ببینم آیا لزومی دارد که حتما قرآن را به زبان عربی بخوانیم با این که چیزی از آن نمی فهمیم در حالی که اگر ترجمه آن را بخوانیم متوجه معانی آن می شویم و می توانیم در مفاهیم آن تدبر کنیم ❗️❗️
💠پاسخ💠
👌شکی نیست که تدبر و تامل در مفاهیم قرآنی امری خوب و مورد پسند می باشد .
🔶خداوند می فرماید:
« ( قرآن ) کتاب مبارک است که به سوی تو نازل کردیم تا درباره آیات آن بیندیشند و خردمندان پند گیرند»
🔶ص 29
🔷ومی فرماید:
« آیا به آیات قرآن نمی اندیشند ؟ یا ( مگر ) بر دلهایشان قفلهایی نهاده شده است»
🔷محمد 24
👌حضرت علی علیه السلام فرمود:
« در قرائت قرآنی که تدبر در آن نباشد خیری نیست»
📚معانی الاخبار ص226
🗯امام سجاد علیه السلام فرمود:
« شایسته است که هنگام قرآن خواندن در معانی آن تدبر شود»
📚مستدرک الوسائل ج4 ص238
👌بنابراین هیچ مانعی ندارد که شما ترجمه آیات قرآن را با تدبر در معانی آن بخوانید و از ثواب و برکات آن بهره مند شوید .
❗️همین طور می توانید تنها به متن اصلی قرآن نگاه کنید بدون آنکه آیات را تلاوت کنید و ترجمه آن را مورد توجه قرار دهید تا ثواب دو چندان را ببرید زیرا پیامبر گرامی فرمود:
« نگاه کردن به آیات قرآن عبادت است»
📚امالی طوسی ج2 ص70
📚الفقیه ج2 ص205
🗯اما ثواب کافی و تمام را زمانی می برید که متن قرآن را همراه با تامل در معانی آن تلاوت کنید و به آیات قرآن نگاه کنید و قرآن را از روی مصحف بخوانید .
👌 زیرا به خواندن ترجمه قرآن ، قرائت قرآن اطلاق نمی شود لذا فرموده اند که برای آن که قرآن را صحیح بخوانید لازم است زبان عربی را فرا گیرید .
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« قرآن را به عربی بیاموزید و (بخوانید) »
📚وسائل الشیعه ج6 ص220
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« زبان عربی را بیاموزید زیرا زبان عربی زبان خداوند است که بوسیله آن با بندگانش سخن گفته است »
📚خصال یک جلدی ص258
👌این مساله به قدری مهم است که در روایات آمده است که اگر افراد غیر عرب قرآن را به لغت خودشان اشتباه تلفظ کنند ملائکه ، قرائت آنان را به عربی مطابق آیات قرآن بالا می برند.
📚الکافی ج2 ص619
❕درباره فلسفه خواندن قرآن به زبان عربی گفتنی است؛
1⃣روح و محتوای هر پیام و سخنی در قالب زبان خاص خود عمیق تر درک می شود تا زمانی که به زبان های دیگر برگردانده شود و قرآن که دارای مضامین بسیار بلند و عالی است هرگز قابل ترجمه دقیق و کامل به هیچ زبانی نمی باشد .
2⃣قرآن علاوه بر محتوای دقیق و عالی از لطافت و زیبایی ادبی و فصاحتی و بلاغی نیز برخوردار است که خود فصاحت و بلاغت قرآن یکی از وجوه اعجاز قرآن است .اکتفا به ترجمه های قرآن و بی توجهی به متن آن سبب از میان رفتن و مورد توجه قرار نگرفتن یکی از وجوه اعجاز قرآن که همان فصاحت و بلاغت آن می باشد ، می گردد.
3⃣تشویق و ترغیب به خواندن متن عربی قرآن یکی از شیوه های حفظ قرآن از تحریف است .اگر قرار باشد که ترجمه های قرآن جای متن اصلی را بگیرد چیزی نمی گذرد که مفاهیم غلط و اشتباه به نام ترجمه قرآن گسترش پیدا می کند و تنها راه مقابله با آن توجه ویژه به متن قرآن است .
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❔آیا بهتر نیست که بجای خواندن دعاهای عربی که چیزی ازشون نمی فهمیم دعا ها رو به زبان فارسی بخوانیم و ترجمه آن ها کافی باشد ❗️❗️
💠پاسخ💠
🔶در این شکی نیست که دعا کردن در هر حالتی و به هر زبانی بهترین اعمال تلقی می شود و فرقی نمی کند که انسان به چه زبانی دعا کند.
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« مبغوض ترین افراد نزد خداوند کسانی هستند که از دعا کردن خود داری می کنند»
📚الکافی ج2 ص466
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« تا می توانید دعا کنید زیرا خداوند دوست دارد که مومنان فراوان دعا کنند »
📚الکافی ج8 ص7
🔶وفرمود:
« عاجز ترین مردم کسی است که از دعا کردن امتناع ورزد»
📚وسائل الشیعه ج7 ص27
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« برترین عبادت دعا کردن است»
📚الکافی ج2 ص466
👌بنابراین آنچه مهم و لازم است دعا کردن است و فرقی نمی کند که انسان به چه زبانی خداوند را بخواند و درخواست هایش را مطرح کند.
❗️حتی از روایات استفاده می شود که انسان می تواند در قنوت نماز به هر زبانی حتی زبان فارسی دعاهای خودش را مطرح کند.
📚وسائل الشیعه ج6 ص277 باب 9
❕اما توجه و تمرکز به خواندن دعاهای ماثور از اهل بیت به زبان عربی چند فائده خاص خود را دارد ؛
1⃣تمام آنچه لازم است که در دعا کردن مورد توجه قرار گیرد از حمد و ثناء الهی و صلوات بر پیامبر و اهل بیت و توجه کردن به نعمات الهی و ...در آن ها لحاظ شده است .
2⃣در دعاهای ماثور و عربی که از اهل بیت رسیده است نکات ادبی و خاص و مضامین عالیه ای وجود دارد و در چنان حد کمالی است که بشر نمی تواند آن مفاهیم را به لغت دیگری برگرداند .
3⃣خواندن دعاهای ماثور از اهل بیت به زبان عربی موجب اتحاد شکل و حفظ اساس آن می شود و ترجمه آن به زبان های مختلف به مرور زمان موجب اختلاف در اصل مضمون دعا می شود و سبب ایجاد تحریف و زیاده و نقصان در دعا می گردد.
📚معارف دین ، صافی گلپایگانی ، ج3 ص377
❕بنابراین بهتر خواندن دعاهای ماثور از اهل بیت همراه با توجه و دقت در مفاهیم و معانی آن می باشد.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓نظر اسلام در مورد تعبیر خواب چیست❕آیا رویاهای صادقه واقعیت دارد❕آیا هر کسی می تواند تعبیر خواب کند یا تعبیر خواب کردن شرایط خاصی دارد❗️❗️
💠پاسخ💠
❗️خواب و رویا بر چند قسم است؛
1⃣خوابهای مربوط به گذشته زندگی و امیال و آرزوها که بخش مهمی از خوابهای انسان را تشکیل می دهد.
2⃣خوابهای پریشان و نامفهوم که معلول فعالیت توهم و خیال است.
3⃣خوابهایی که مربوط به آینده است و از آن گواهی میدهد.
❗️شک نیست که خوابهای دسته اول و دوم تعبیر خاصی ندارد اما خوابهای مربوط به آینده دو شعبه دارد؛
🔶1- قسمتی خوابهای صریح و روشن می باشند که به هیچ وجه تعبیری نمی خواهند و گاهی بدون کمترین تفاوتی با نهایت تعجب در آینده دور یا نزدیک محقق می پذیرد .
🔶2- خوابهایی که در عین حکایت از حوادث آینده بر اثر عوامل خاص ذهنی و روحی تغییر شکل یافته و نیازمند به تعبیر است .
📚تفسیر نمونه ج9 ص314
❕پیامبر گرامی فرمود:
« خواب و رویا سه گونه است .گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است و گاه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان و گاه مسائلی است که انسان در فکر خود می پروراند و آن را در خواب می بیند»
📚بحار الانوار ج58 ص191
🔷وفرمود:
« هیچ بنده ای نمی خوابد مگر آنکه روحش به پیشگاه خداوند بالا می رود و آنچه را نزد او ببیند ، درست است و چون فرماید که روحش به تنش ملحق شود در میان آسمان و زمین سیر کند و آنچه را که در آنجا ببیند نادرست است»
📚امالی صدوق ص146
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« خواب دروغ و پریشان آن است که در آغاز شب هنگام تسلط دیوهای سرکش و بدکار دیده شود اما خواب درست و صادق را پس از گذشت دو سوم شب ببیند با آمدن فرشتگان که پیش از سحرگاه است مگر آنکه فرد جنب یا بی وضو و یا ناپاک باشد یا یاد خدا را نکرده باشد »
📚الکافی ج8 ص91
🔶وفرمود:
« رویای صادقه یک جزء از هفتاد جزء نبوت است»
📚بحار الانوار ج58 ص176
❕شک نیست که رویای صادقه چون از جانب خداوند محقق می شود ، تعبیر آن نیاز به علم الهی دارد که این علوم غیبی تنها برای انبیاء و امامان وجود دارد .
❗️روایات متعددی در مجامع روایی ما نقل است که پیامبر گرامی و امامان خوابهای مردم را تعبیر می کردند و به همان گونه محقق میشد.
📚بحار الانوار ج58 ص159 به بعد
👌 در عصر کنونی که دسترسی به پیامبر و امام نمی باشد ، طریق یقینی برای تعبیر خواب وجود ندارد و آنچه افراد به عنوان تعبیر خواب بیان می کنند ، تنها از جمله امور ظنی است که قابل اعتماد نمی باشد .البته در دست مردم کتابچه هایی به عنوان تعبیر خواب از امام صادق و ...وجود دارد که به هیچ عنوان معتبر و مستند نمی باشد.
💠اما از راه دیگری می توان به تعبیر خواب دست یافت و آن این است که همواره انسان خواب خود را خوب تعبیر کند زیرا خواب تابع تعبیر است اگر خوب تعبیر شود به همان نحو محقق می شود و اگر بد تعبیر شود به بدی محقق میشود.
🔶امام کاظم علیه السلام فرمود:
« خواب بر اساس تعبیر محقق می شود » « الرویا علی ما تعبر»
📚وسائل الشیعه ج6 ص502
❗️شیخ کلینی از امام کاظم نقل می کند که فرمود:
🔶 «خواب، همان گونه مى شود که تعبیر شده است. راوی گفت: برخى از اصحاب ما روایت کردهاند که خواب پادشاه مصر از خوابهاى پریشان بوده است. (یعنی خواب ایشان تعبیری نداشته ولی چون حضرت یوسف آنرا آنگونه تعبیر کرد، به همین جهت اتفاق افتاد).
🗯امام کاظم فرمود:
🔶 «در زمان پیامبر اکرم زنى در خواب دید که ستون خانهاش شکسته، پس خدمت پیامبر رسید و خواب خود را برای پیامبر تعریف کرد.
🔷پیامبر فرمود: شوهرت با خوبى و خوشى از سفر بر میگردد. شوهر او که در سفر بود همان گونه که پیامبر گفته بود آمد. بار دیگر شوهر او به سفر رفت و آن زن دوباره به خواب دید که ستون خانه اش شکسته است. باز خدمت پیامبر رسید و خوابش را عرض کرد. پیامبر به او فرمود: شوهرت با خوبى و خوشى از سفر برمى گردد و شوهر او همان گونه که پیامبر گفته بود از سفر آمد. شوهر او براى بار سوم به سفر رفت و آن زن در خواب دید که ستون خانه اش شکسته، ولى او این بار خواب خود را براى شخص دیگری باز گفت، و آن مرد به او گفت که: شوهرت خواهد مرد. این خبر به گوش پیامبر رسید و فرمود:
🔶« چرا این مرد، خواب آن زن را تعبیرى نیکو نکرد».
📚الکافی ج8 ص336
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁