eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.2هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُون‏»؛ اى پيامبر! مؤمنان را به جنگ (با دشمن) تشويق كن! هر گاه بيست نفر با استقامت از شما باشند، بر دويست نفر غلبه مى‏ كنند؛ و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از كسانى كه كافر شدند، پيروز مى ‏گردند؛ چرا كه آنها گروهى هستند كه نمى ‏فهمند.(4) آیه فوق با آیه بعد، نسخ شده است: «الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرين‏»؛ هم اكنون خداوند به شما تخفيف داد، و دانست كه در شما ضعفى است؛ بنا بر اين، هر گاه يكصد نفر با استقامت از شما باشند، بر دويست نفر پيروز مى ‏شوند؛ و اگر يكهزار نفر باشند، بر دو هزار نفر به فرمان خدا غلبه خواهند كرد! و خدا با صابران است‏.(5) همچنین: آيه معروف به امتاع یا اخراج(6) كه با آيه 234 از همين سوره (بقره) و آيه 12 سوره نساء نسخ شده است. آيات جزاى فحشا(7) كه با آيه جَلد (شلاق) (8) و روايات رجم، نسخ شده است. آيات ارث بردن مؤمنان از يكديگر(9) كه با آيه اولوا الارحام(10) نسخ شده است. کلام آخر: هم آیه ناسخ و هم آیه منسوخ، هر دو کلام الهی هستند؛ تنها فرقشان در زمان و شرائط صدور آن ها است؛ یعنی در زمان و شرائطی، حکم منسوخ، لازم الاجرا بود و پس از تغییر شرائط و گذشت زمان و...، حکم منسوخ برداشته و حکم ناسخ، لازم الاجرا شده است؛ لذا اگر فرض کنیم شرائط به گونه ای تغییر کند و به سابق (یعنی زمان حکم منسوخ) برگردد، این حکم منسوخ است که لازم الاجراست، نه حکم ناسخ (حکم جدید). یعنی هر دو احکام الهی هستند، منتهی هر کدام برای شرائط و زمان خاص خود. 📚پی نوشت ها: 1. بقره: 2/ 106. 2. مجادله: 58/ 12. 3. مجادله: 58/ 13. 4. انفال: 8/ 65. 5. انفال: 8/ 66. 6. بقره: 2/ 240. 7. نساء: 4/ 15 و 16. 8. نور: 24/ 2. 9. انفال: 8/ 72 و 73. 10. احزاب: 30/ 6. 🔰 @p_eteghadi 🔰
دستوراتی پیرامون تشرفات.mp3
2.98M
⁉️ایا دستوری که از طرف رجبعلی خیاط پیرامون مشرف شدن محضر امام عصر عج سفارش شده صحت دارد ؟و اینکه بهترین راهکار تو این زمینه چه میباشد ؟ ⭕️پاسخ: استاد ابراهیم 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علت این که سوره توبه با بسم الله آغاز نمی شود چیست؟ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
پرسمان اعتقادی
علت این که سوره توبه با بسم الله آغاز نمی شود چیست؟ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
«مجمع البیان» چند قول را در توضیح این مساله نقل می کند: «دانشمندان و مفسران در اين باره چند قول گفته ‏اند: ☘️اول- آن كه اين سوره چون دنبال سوره انفال است هر دو يك سوره به حساب آيند، زيرا سوره انفال در ذكر پيمان ها است و اين سوره در رفع پيمان ها است - و اين قولى است كه «ابىّ بن كعب» گفته. ☘️دوم- اين كه در اين سوره «بسم اللَّه» نازل نشده به خاطر آن است كه «بسم اللَّه» براى امان و مهر و رحمت است، ولى سوره برائت براى برداشتن امان و رفع آن است، از اينرو بسم اللَّه در آغاز اين سوره نازل نشد - و اين وجه از «امير المؤمنين» (عليه السلام‏) نقل شده، و «سفيان بن عيينه» و «ابو العباس مبرد» نيز همين وجه را اختيار كرده ‏اند.»(1) ❇️علامه «طباطبایی» روایاتی که بیان می کنند سوره توبه و انفال یک سوره اند را قوی تر می دانند: «مفسرين در اينكه اين آيات سوره ‏ايست مستقل و يا جزء سوره انفال اختلاف كرده ‏اند، و اختلافشان در اين باره منتهى مى‏ شود به اختلافى كه صحابه و تابعين در اين باره داشته ‏اند. روايت وارده از ائمه اهل بيت (علیهم السلام) در اين باره نيز مختلف است، چيزى كه هست از نظر صناعت آن دسته از روايات كه دلالت دارد بر اين كه اين آيات ملحقند به سوره انفال رجحان دارد و به نظر قوى مى ‏رسد.»(2) ☘️سوم- در کنار این نظرات، نظر استاد «جوادی آملی» نیز قابل تامل است: «اين سوره خصيصه‌ ای كه دارد آن است كه در اولش بسم الله نيست اين يا برای آن است كه اين سورهٴ مباركهٴ توبه تتمه سوره انفال است - جمعاً يك سوره‌ اند لذا لازم نبود «بسم الله» ذكر بشود و جايش نبود-. يا اين كه نه، چون به صورت يك قطع نامه و برائت‌نامه است و برائت و قهر و قطع با رحمت و محبت هماهنگ نيست و «بسم الله» آيه محبت و رحمت است مناسب نيست كه در صدر سوره توبه قرار بگيرد. 💠بين مفسرين اين دو نظر هست و قبل از اهل تفسير تابعين و قبل از آن ها صحابه اين اختلاف نظر را داشتند چه اينكه روايات هم دو طايفه است يك طايفه می گويد چون سورهٴ مباركهٴ توبه تتمه سوره انفال است «بسم الله» در آغازش ذكر نشده … طايفه دوم رواياتی است كه دلالت دارند بر اين كه چون اين سوره غضب و قهر و قطع است با رحمت هماهنگ نيست؛ اين وجه دوم خيلی روشن نيست براي اين كه رحمت الهی هميشه پيشاپيش غضب او حركت می كند... و رهبر ساير اوصاف است هر جا اين رحمت الهی ظهور مخصوص دارد.»(3) در ادامه بیان می کنند: «همان طوری كه طبيب گاهی مرهم می دهد و گاهی دست به چاقو می برد و عضوی را قطع می كند اين جا هم همين‌طور است ... بنابراين، آن بيان كه در تعليل روايت هم آمده است نياز به تأمل دارد كه چون بسم الله آيه رحمت است و برائت از مشركين آيه قهر و غضب و عذاب است اين ها با هم هماهنگ نيستند شايد موارد ديگر هم همين‌طور باشد كه «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ٭ تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ٭ مَا أَغْنَي عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ» اين گونه از موارد هم داريد كه با ﴿بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ﴾ دستور عذاب و قهر و قطع صادر می شود، بنابراين آن نياز به تأمل دارد كه چگونه «بسم الله الرحمان الرحيم» با برائت هماهنگ نيست.»(4) و نقدشان به یکی بودن سوره توبه و انفال: «و اما اين كه اين سورهٴ مباركهٴ توبه تتمه سوره انفال باشد اين از نظر سير تاريخی هماهنگ نيست براي اين كه سوره انفال در اوائل هجرت نازل شده است بعد از جريان جنگ بدر است و اين سوره برائت در سال نهم هجری چند سال بين اينها فاصله است بسياری از سور قرآنی وسط صادر شده است[یعنی در بین زمان خاتمه سوره انفال و آغاز سوره توبه] آن گاه اين تتمه آن باشد اثباتش آسان نيست مگر اين كه دليل معتبری و روايت معتبری دلالت بكند كه وجود مبارك پيغمبر (صلی الله عليه و آله و سلم) دستور دادند اين را جزء همان سوره انفال به حساب بياوريد كه روايات اين‌طور می خواهد بگويد لكن از نظر تناسب معنوی كاملاً منسجم‌ اند در بخش های پايانی سورهٴ مباركهٴ انفال مطالبی است كه با صدر اين سوره كاملاً هماهنگ است. آن چه كه جزء شاخصه‌ های اين سوره است آن است كه اين صبغه سياسی آيات اولی اش، مشخص است كه به عنوان قطع اين پيمان و ترك رابطه است ... اين به منزله يك قطع‌نامه است به منزله يك برائت‌نامه است يك خطاب خاص است تنها تلاوت كافي نيست ابلاغ است يك حكم است يك منشور است لذا با آيات ديگر كاملاً فرق دارد با سور ديگر فرق دارد.»(5)
پرسمان اعتقادی
«مجمع البیان» چند قول را در توضیح این مساله نقل می کند: «دانشمندان و مفسران در اين باره چند قول گفته
✅بنابراین سه نظر در این زمینه وجود دارد: - سوره انفال و توبه یکی است - عدم وجود بسم الله برای برداشتن رحمت و امان است - سوره توبه در حکم یک قطعنامه است اما به نظر می رسد می توان به شکلی بین دو نظر آخر را جمع کرد. به این معنی که درست است که سوری مانند «مسد» هم که شامل لعن و نفرین بر «ابولهب»است با «بسم الله الرحمن الرحیم» همراه است ولی سوره مسد سوره ای مکی است و در اوائل بعثت نازل شده و وضعیتی متفاوت با سوره برائت دارد که در اواخر دوران مدنی و پس از بیست و اندی سال تبلیغ و استدلال و دعوت ومعاهده نازل شده است. یعنی بروز دشمنی و عهد شکنی وخصومت از ناحیه کفار و مشرکین پس از این مدت تبلیغ و دعوت و برهان آوری و مذاکره و معاهده و ... شاید منجر به اتمام حجتی برای این گروه بوده و نزول سوره ای بدون آغاز رحمت عام و خاص الهی، خود مقدمه ای بر رفتاری متفاوت و دستوری متفاوت با کفار عهد شکن و مشرکان سست پیمان و شیوه ای مغایر با سابق از طرف خداوند «رحمان رحیم» می تواند باشد. شیوه ای که در متن سوره برائت بخوبی نشان از مغایر بودن آن با سایر دستورات قبلی دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
4_5922267440233842682.pdf
2.14M
▪️ فایل PDF دستورالعمل «نماز و » » نمازی گره گشا از سوی " ارواحنافداه " ، برای مشکلات بزرگ. 📚صحیفه مهدیه، بخش اول، نماز هفتم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
Hekyat Namaze Faraj.mp3
7.26M
⭐️ 🔻با این نماز، بلا از کل شهر رفت!! ▪️حکایت عجیبی از نماز و ؛ نمازی گره گشا از سوی " عجل الله تعالی فرجه الشریف " ، برای مشکلات بزرگ. 📚صحیفه مهدیه، بخش اول، نماز هفتم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
امام صادق(سلام الله علیه)می فرمایند🔻 «ناگزیر باید پیش از آمدن قائم، سالی باشد که مردم در آن سال گرسنه بمانند و آنان را ترسی سخت از کشتار و کاهش در مالها و کم شدن عمرها و محصولات فراگیرد ▫️ که این در کتاب خداوند بسیار آشکار است🔻 "و شما را حتما به چیزی از ترس و گرسنگی و کاهش در اموال و جانها و میوه ها خواهیم آزمود و بردباران را بشارت ده"» (١) 🤲رَبَّنَاوَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ(٢) 📚 ١. غیبت نعمانی - باب ١٤ ٢. سوره بقره، آیه ٢٨٦ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔑چگونگی ارتباط با حجة بن الحسن ارواحنافداه🔑 🦋 ارتباط با امام زمان ارواحنافداه و خیر دنیا و آخرت 🌷آیت الله ناصری حفظه الله ۹۹/۹/۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🔸با نوای استاد فرهمند 🔸برای دوستان ارسال کنید تا در ثواب این زیارت شریک باشید 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕حدیث مهدوی 3️⃣ روایت امیرالمومنین(ع) در ولادت مخفیانه امام زمان (ارواحنا له الفداه) 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(15).mp3
4.51M
🔹حجه الاسلام پرسش و پاسخ اعتقادی جلسه 15 - امام ، بهترین مفسر قرآن 🔰 @p_eteghadi 🔰
حاجب در سهم الارث به چه معناست؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
حاجب در سهم الارث به چه معناست؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
⏺حاجب و حجب: حاجب یا حجب از موانع ارث است و به منع و محرومیت مستحق ارث از تمام یا بخشی از آن گفته می شود. حجب بر دو نوع است:(1) الف) حجب حرمان: (محرومیت کامل از ارث) در حجب حرمان، که در آن وجود وارثی که در میان ورثه به میت نزدیکتر است، حاجب و مانع ارث بردن دیگر وارثان که فرد یا طبقه دورتر هستند، می‏شود. مثلا پدر، مادر و فرزندان میت (طبقه اوّل)، مانع و حاجب برادران و اجداد میت (طبقه دوم) هستند. ب) حجب نقصان: در این نوع، به عنوان مثال فرزند یا نوه میت، مانع از این هستند که سهم پدر و مادر میت از یک ششم بیشتر شود.(2) طبقات ارث: وارثان میت، چند طبقه هستند. مثلا در طبقه اول، والدین، فرزندان و همسر میت قرار دارند. برادران و خواهران، پدربزرگ و مادربزرگ و برادرزاده ها و خواهرزاده های میت طبقه دوم محسوب می شوند. در طبقه سوم، عموها، عمه‌ها، دایی‌ها و خاله‌ها و فرزندان آنان قرار دارند.(3) هر گاه طبقه اول، یا بعضی از آنها در قید حیات باشند، نوبت به طبقه بعدی نمی رسد.(4) درجات و اصناف ارث در هر طبقه: علاوه بر اینکه وراث به سه طبقه اصلی تقسیم می شوند، اما هر کدام از طبقات، خود درجه بندی می شود. مثلا در طبقه اول، والدین و فرزندان میت درجه اول هستند، اما نوه ها و نبیره ها، درجه دوم از طبقه اول محسوب می شوند و تا زمانی که درجه اول وجود داشته باشد، نوبت به درجه دوم از همان طبقه نمی رسد. بنا بر این، والدین یا فرزندان میت، نسبت به نوه ها و نبیره ها، حاجب محسوب می شوند. به عبارتی، حاجب فقط یک طبقه نسبت به طبقه بعدی نیست. بلکه در هر طبقه نیز، افراد درجه اول، نسبت به افراد درجه دوم از همان طبقه، حاجب محسوب می شوند.(5) توجه شود تا زمانی که حتی یک فرد از طبقه اول وجود داشته باشد، ولو از درجه دوم آن طبقه باشد، ارث به طبقه دوم وراث نمی رسد.(6) 📚پی نوشت ها: 1. «المقدمة الثالثة في الحجب الذي هو لغة المنع، و شرعا منع من قام به سبب الإرث بالكلية أو من أوفر نصيبه، و الأول المسمى بحجب الحرمان و الثاني بحجب النقصان، و قد أشار إليهما المصنف بقوله الحجب قد يكون عن أصل الإرث بالكلية و قد يكون عن بعض الفرض»، نجفى، صاحب الجواهر، محمد حسن، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، 43 جلد، دار إحياء التراث العربي، بيروت - لبنان، هفتم، 1404 ه‍ ق، ج 39، ص 75. 2. «[الثاني الحجب عن بعض الإرث] و أما الحجب عن بعض الفرض المسمى بحجب النقصان فاثنان: حجب الولد و حجب الإخوة»، همان، ج‌39، ص 78. 3. «و على كل حال فلطبقات النسب- عدا الثالثة- أقسام تسمى أصنافا في كل طبقة صنفان: ففي الأولى الأبوان و الأولاد. و في الثانية الاخوة و الأجداد، و أما الثالثة- و هي طبقة اولي الأرحام- فصنف واحد: هم إخوة الآباء و الأمهات و أولادهم»، همان، ج‌39، ص 8. 4. «و الأقرب من كل صنف يحجب الأبعد عنه دون الآخر، فالأولاد للصلب يحجبون الحفدة، و لا يحجبهم الأبوان، و الجد الأدنى يحجب الأعلى دون أولاد الاخوة، و الاخوة يحجبون أولاد الاخوة دون الصاعد من الأجداد، و العم القريب يحجب البعيد من الأعمام و الأخوال و أولاد العمومة و الخؤولة، و كذا الخال لاتحاد الصنف»، همان، ج‌39، ص 9. 5. همان، ج 39، ص 9. 6. «و يلحق بذلك [الموانع]، الحجب و هو تارة عن أصل الإرث كما في حجب القريب في كل مرتبة البعيد عنها و إن كان قريبا في الجملة فالأبوان و الأولاد و هم أهل المرتبة الأولى يحجبون الإخوة و الأجداد: أهل المرتبة الثانية، ثم الإخوة و أولادهم و الأجداد و إن علوا يحجبون الأعمام و الأخوال، ثم هم أي الأعمام و الأخوال يحجبون أبناءهم ثم أبناؤهم للصلب يحجبون أبناءهم أيضا»، عاملى، شهيد ثانى، زين الدين بن على، الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشّٰى - كلانتر)، 10 جلد، كتابفروشى داورى، قم - ايران، اول، 1410 ه‍ ق، ج 8، ص 51. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 🔻[وَ اَلَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ اَلدِّينِ] ۲۶ معارج [قُلْ جٰاءَ اَلْحَقُّ وَ زَهَقَ اَلْبٰاطِلُ] ۸۱ اسراء ◾️ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ سلام الله علیه: فِي حَدِيثٍ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: (وَ اَلَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ اَلدِّينِ) قَالَ: بِخُرُوجِ اَلْقَائِمِ وَ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: (قُلْ جٰاءَ اَلْحَقُّ وَ زَهَقَ اَلْبٰاطِلُ) قَالَ إِذَا قَامَ اَلْقَائِمُ ذَهَبَتْ دَوْلَةُ اَلْبَاطِلِ. امام باقر " سلام الله علیه " در حدیثی در مورد قول خدای تعالی در آیه: [و کسانی که روز جزا را باور دارند] فرمود: خروج و ظهور سلام الله علیه را باور دارند، و در مورد آیه: [بی تردید باطل نابود شدنی است] فرمود: زمانی که سلام الله علیه قیام و ظهور کند دولت باطل از بین می رود. 📚إثبات الهداة ج ۵، ص ۶۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهدویت در کلام علماء: ✳️ آیت الله محسن اراکی: تأییدات امام عصر (عج) بر تصمیمات مهم امام خمینی و مقام معظم رهبری 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
2️⃣1️⃣ پرسمان مهدوی: ❓غیبت امام زمان (عچ) به چه معناست؟ 🎤 حجت الاسلام و المسلمین حائری پور 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخن تکاندهنده آیت الله بروجردی(ره) شهید مطهری 🔰 @p_eteghadi 🔰
برای فردی که هنوز دین اسلام را قبول نکرده و در حال تحقیق است و آموزه های ادیان پیشین را خوانده یا رفتار نموده توضیح دهید، چه دلایلی برای کمال و خاتمیت دین اسلام وجود دارد؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
برای فردی که هنوز دین اسلام را قبول نکرده و در حال تحقیق است و آموزه های ادیان پیشین را خوانده یا رف
🎤در پاسخ نکاتی را تقدیم می کنیم: اولاً خاتمیت و کمال، دو امر متلازمند؛ یعنی ممکن نیست که دین و آیینی، خود را خاتم ادیان بداند و داعیه کمال نداشته باشد. از سوی دیگر، اگر دینی داعیه کمال نهایی و مطلق داشت، بی شک خود را به عنوان دین خاتم نیز معرفی خواهد کرد. اسلام عزیز بر اساس آیات و روایات خود را دین خاتم معرفی می کند و بر همین اساس کمال نهایی و جاودانگی دین اسلام نیز از آن بدست می آید. ثانیاً ادیان و شریعت های پیشین (یهود و مسیحیت و ...) و منابع اصلی آن ها تورات و انجیل به دلیل آن که به اعتراف خود محققان یهودی و مسیحی در گذر زمان، دستخوش تحریفات و حذف و اضافات بسیاری شده، یا توسط چند نفر بصورت گروهی نوشته و یا جمع آوری شده، حتی برای جامعه دینی غرب و مسیحیان این شائبه ایجاد شده که اساساً وحی بر موسی و عیسی نازل شده یا بر نویسندگان؟! یا به گونه ای بوده که در مقاطعی بطور کلی از دسترس خارج شده و مجدداً بازنویسی شده، یا اضافاتی که بر عهد جدید هنگام ترجمه افزوده شده،(1) یا مطالب و نسبت های ناروایی که به خدای متعال و انبیاء الهی در عهدین دیده می شود که شأن و منزلت و عظمت و بزرگی و مقام قدسی خداوند و عصمت انبیاء را زیر سؤال می برد و نظائر آن.(2) هم چنین مکاتبی که تدبیر دنیوی زندگی انسان در امور فردی و اجتماعی را بر اساس دانش حسی و تجربی مورد نظر قرار داده و دست نوشته بشر هستند، نظیر ایسم های مختلف، هرگز نمی توانند داعیه کمال نهائی و یا خاتمیت داشته باشند؛ زیرا نقص و تبدّل و تغیّر دانش حسی و تجربی، بر کسی پوشیده نیست و قهرا مکتبی که بر اساس این دانش و توسط بشر ناقص وبا اندیشه محدود تاسیس شود، مشمول نقص و بی ثباتی خواهد بود. ⤴️بلکه کامل بودن دین و خاتمیت را آن کسی می تواند ادعا کند که در پرتو عنایت ویژه الهی، در همه شئون فردی و اجتماعی اسوه و الگوی جامع و کامل برای بشریت باشد، شخصیتی که ضمن دارا بودن مقام عصمت مطلقه از آغاز حیاتش، با عروج به جایگاه قدس ربوبی و طی نمودن همه مراحل و مراتب ممکنه کمال، بر عالم وجود اشراف شهودی یافته و از این طریق، کامل ترین قوانین(قرآن) که کلام و وحی الهی است را از سوی خداوند برای سلوک بندگان به ارمغان آورده است. بی شک، با کمترین مقایسه بین احکام و دستورات و آورده های شریعت اسلام با منابع دیگر شریعت ها، آیین های توحیدی و غیر توحیدی و نیز مکاتب بشری، می توان به کمال، حقانیت و خاتمیت دین اسلام نسبت به دیگر ادیان و مکاتب پی برد. 💠در پایان گفتنی است؛ پذیرش ادعای کمال و خاتمیت از سوی دین، زمانی صحیح است که نخست نبوت و عصمت آن پیامبر الهی، توسط اعجاز مافوق طبیعی اش، و حقانیت دین اسلام توسط قرآن که معجزه حق و جاودانه اوست، به صورت برهانی اثبات گردد؛ چراکه بدون اثبات نبوت و عصمت، و قبول قرآن بعنوان معجزه الهی، نمی توان سخن کسی را درباره اصل دین یا خاتمیتش معتبر دانست و به همین دلیل، پذیرش خاتمیت اسلام و پیامبر که در قرآن و سنت آمده،(3) پس از آن است که جامعه انسانی، رسالت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و عصمت مطلقه ایشان را با استدلال و برهان درک نموده است نه پیش از آن. به عبارتی، اثبات کمال و خاتمیت دین اسلام امری درون دینی است نه برون دینی، و در ابتدا شایسته است فرد به حقانیت قرآن و عصمت نبی مکرم اسلام ایمان بیاورد 📚پی نوشت ها: 1. أپوکریفا به معنای پوشیده است و به همان اضافات ترجمه سبعینیه تورات اطلاق می شود. در بعضی از چاپ های کتاب مقدس در ادامه عهد عتیق کتاب های دیگری هم هست که یهودیان و پروتستان های مسیحی، که سنت گراتر هستند، آن را به عنوان بخشی از کتاب مقدس نمی پذیرند؛ ولی کاتولیک ها و ارتدوکس ها بدان معتقدند بنا بر این کتاب مقدس کاتولیک‌ها با ملحقات(اپوکریفا) است. برای مطالعه بیشتر در مورد اپوکریفا رجوع کنید به: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، کتب اپوکریفایی عهد قدیم، هفت آسمان، ش 5، ص 89. 2. ر.ک: عبدالرحیم سلیمانی، یهودیت، نشر طه، 1398، ص 187؛ کایل یتیس، دین یهود در جهان مذهبی، ج 2، ص 604؛ ویلیام هوردرن، راهنمای الهیات پروتستان، ص 38؛ نینیان اسمارت، تجربه دبنی بشر، ج 2، ص 254 - 255؛ برگرفته از اندیشه اسلامی 2، آیت الله جعفر سبحانی و محمد محمد رضایی، نشر معارف، قم، 1386. 3. قرآن کریم، خود را کتابی برای همه جهانیان و «ذِکرَی لِلعَالَمیِن» (انعام/ آیه 90) و «نَذیِراً لِّلبَشَر» (مدثر/ آیه 36) معرفی نموده و تصریح می کند که بیان کننده همه آن اموری است که در سعادت بشر نقش دارند؛ «تِبیَاناً لِّکُلِّ شَیء» (نحل/ آیه 89) و نیز پیامبرش را خاتم انبیاء معرفی می کند.(احزاب/ آیه 40). 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(16).mp3
4.55M
🔹حجه الاسلام پرسش و پاسخ اعتقادی، جلسه 16 - علم غیب به چه معناست؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰