#دستورات_ماثور
🔴 اعمال مخصوص شب بیست و یکم #ماه_مبارک_رمضان
🔶علاوه بر اعمال مشترک شب هاي قدر و دهه سوم ماه مبارک رمضان که ذکر گرديد اعمال زير در شب بيست و يکم وارد شده است.
صلوات بسيار، لعن و نفرين بر قاتلين امير مومنان علي عليه السلام ،دعا براي فرج امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف،دعا براي مومنين و مومنات، زيارت حضرت اميرالمؤمنين سلام الله علیه .
🔻 ۱. نمازمخصوص اين شب:
هر كه شب بيست و يكم ماه رمضان هشت ركعت نماز را بخواند، هفت آسمان براي او گشوده شود و دعايش به اجابت رسد با اينكه در پيشگاه خدا براي او [ثوابي] بيش از اين هم هست. 1
🔻 ۲. دعاي روايت شده از امام صادق عليه السلام :
يا مُولِجَ اللَّيْلِ فِي النَّهارِ، وَمُولِجَ النَّهارِ فِي اللَّيْلِ، وَمُخْرِجَ الْحَي مِنَ الْمَيِّتِ، وَمُخْرِجَ الْمَيِّتِ مِنْ الْحَي، يا رازِقَ مَنْ يَشآءُ بِغَيْرِ حِسابٍ، يا اَللَّهُ يا رَحْمنُ يا اَللَّهُ يا رَحيمُ، يا اَللَّهُ يا اَللَّهُ يا اَللَّهُ، لَكَ الْأَسْمآءُ الْحُسْني،وَالْأَمْثالُ الْعُلْيا، وَالْكِبْرِيآءُ وَالْألاءُ، اَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّي عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، وَاَنْ تَجْعَلَ اسْمي في هذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَدآءِ، وَرُوحي مَعَ الشُّهَدآءِ، وَاِحْساني في عِلِّيّينَ، وَاِسآئَتي مَغْفُورَةً، وَاَنْ تَهَبَ لي يَقينَاًتُباشِرُ بِهِ قَلْبي، وَاِيماناً يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنّي، وَتُرْضِيَني بِما قَسَمْتَ لي،وَآتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَفِي الْأخِرَةِ حَسَنَةً، وَقِنا عَذابَ النَّارِ الْحَريقِ،وَارْزُقْني فيها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ، وَالرَّغْبَةَ اِلَيْكَ وَالْإِنابَةَ، وَالتَّوْفيقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداًوَ الِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمُ السَّلامُ. 2
ای وارد کننده شب در روز و وارد کننده روز در شب و بیرون آورنده زنده از مرده و بیرون آورنده مرده از زنده، ای روزی دهنده بی حساب به هرکه خواهی، ای خدا، ای مهربان، ای خدا، ای بخشنده، ای خدا، ای خدا، ای خدا، برای نام های نیکوتر و نمونه های برتر و بزرگ منشی و نعمت ها، از تو می خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و قرار دهی نامم را در این شب از گروه سعادتمندان و روحم را با شهیدان و نیکوکاری ام را در بلندترین مقام بهشت و بدکاری ام را آمرزیده و بر من یقینی ببخشی که دلم همراه آن باشد و ایمانی که دودلی را از من بردارد و خشنودم نمایی به آنچه نصیبم کردی و ما را در دنیا و آخرت پاداش نیکو عنایت کن و از آتش سوزان حفظ فرما و در این شب ذکر و شکر و رغبت به سویت و توبه و توفیق آنچه محمّد و خاندان محمّد (درود خدا بر او و ایشان) را به آن موفق نمودی نصیب من فرما.
🔻 ۳. دعايي که از پيامبر صلي الله عليه و آله براي اين شب روايت شده است:
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌ وَ النَّارَ حَقٌ وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيْبَ فِيها وَ أَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الرَّبَّ رَبِّي لَا شَرِيكَ لَهُ وَ لَا وَلَدَ لَهُ وَ لَا وَالِدَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّهُ الْفَعَّالُ لِمَا يُرِيدُ وَ الْقَادِرُ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ وَ الصَّانِعُ لِمَا يُرِيدُ وَ الْقَاهِرُ مَنْ يَشَاءُ وَ الرَّافِعُ مَنْ يَشَاءُ مَالِكُ الْمُلْكِ وَ رَازِقُ الْعِبَادِ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ الْعَلِيمُ الْحَلِيمُ أَشْهَدُ أَشْهَدُ أَشْهَدُ أَشْهَدُ أَشْهَدُ أَشْهَدُ أَشْهَدُ أَنَّكَ سَيِّدِي كَذَلِكَ وَ فَوْقَ ذَلِكَ لَا يَبْلُغُ الْوَاصِفُونَ كُنْهَ عَظَمَتِكَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اهْدِنِي وَ لَا تُضِلَّنِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي إِنَّكَ أَنْتَ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ. 3
📚اربعون حدیثا
📚کافی ج ۴ ص ۱۶۰
📚اقبال الاعمال ج۱ ص۱۹۷
#اعمال
#شب_قدر
🔰 @p_eteghadi 🔰
14.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳ السلام علیک یا امیرالمؤمنین(ع)
✳ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی :
✳ هرکسی به خودش اجازه نمیدهد بگويد سلونی قبل ان تفقدونی
✳ هیچ جن و انسی معادل علی (ع) نمیتواند حرف بزند .
🔰 @p_eteghadi 🔰
4_5800912533694974622.mp3
7.01M
#سخنرانی_صوتی #سماوات #انسان #قرآن
🎧 اضلاع سه گانه شناخت
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ ۲۹ دقیقه
🔰 @p_eteghadi 🔰
20.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳ لیلةالقدر يا ليلةالقبر ؟
✳ بیانات حضرت آیتالله العظمي جوادی آملی(دام ظله)
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
افرادی که قاتل هستند و مرتکب قتل عمد شده اند مجازات آنها در قیامت چیست؟ قرآن درباره مجازات قاتل در ق
از آیات «قرآن مجید» استفاده مى شود که مرتکبان قتل عمد، عذابِ جاودانه دارند، چنانکه در آیه 94 سوره «نساء» مى خوانیم: «وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزائُهُ جَهَنَّمَ خَالِداً فِیهَا وَ غَضِبَ الله عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ اَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِیماً»؛ (هرکس فرد با ایمانى را از روى عمد به قتل برساند کیفر او دوزخ است، جاودانه در آن مى ماند و خداوند بر او غضب مى کند و او را از رحمتش دور مى سازد و عذاب عظیمى براى او آماده ساخته است).
در اینجا چهار کیفر براى قاتلان عمد بیان شده است: 1. خلود در جهنّم. 2. غضب الهى. 3. لعن و دور ساختن از رحمت پروردگار. 4. آماده کردن عذاب عظیم براى آنان.
سؤال این است که آیا این کیفرها تنها در صورتى است که در مقام توبه و جبران بر نیایند یا به هر حال دامان آنها را مى گیرد؟ احتمال دوّم بسیار بعید به نظر مى رسد؛ چرا که حتى شرک که بالاترین گناهان است با توبه برطرف مى شود و مشرکان با پذیرش اسلام بخشوده خواهند شد چگونه مى توان باور کرد که قتل نفس از آن هم بالاتر باشد؟ بعلاوه در تاریخ اسلام آمده است که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) از قاتل حمزه بن عبد المطلب که نامش «وحشى» بود گذشت نمود و توبه او را پذیرفت، بسیارى دیگر از مسلمانان نیز قاتلان پدران و فرزندان و برادران خود را بعد از اسلام آوردن و توبه کردن پذیرفتند. البته مسلم است که توبه از چنین گناه عظیمى کار ساده اى نیست و تنها با گفتن استغفار مسئله تمام نمى شود؛ بلکه باید یا تسلیم قصاص شود و یا اولیاء مقتول را به وسیله دیه و غیر آن راضى کند و با اعمال آینده، گذشته را جبران نماید.
در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که فرمود: «لَزَوَالُ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا اَهْوَنُ عَلَى اللهِ مِنْ قَتْلِ مُؤْمِنٍ وَ لَوْ اَنَّ اَهْلَ سَمَاوَاتِهِ وَ اَهْلَ اَرْضِهِ اِشْتَرَکُوا فِی دَمِ مُؤْمِنٍ لَاَدْخَلَهُمُ اللهُ تَعَالَی النَّارَ»(1)؛ (نابودى دنیا و آنچه در آن است نزد خدا آسان تر است از کشتن مؤمنى و اگر اهل آسمان ها و اهل زمین در ریختن خون فرد با ایمانى شرکت داشته باشند خداوند همه را در آتش داخل مى کند).
در اینکه چگونه ممکن است قاتل عمد، خلود در آتش دوزخ داشته باشد با اینکه تنها کافرانند که مخلّد در آتشند؟ مفسّران پاسخ هاى گوناگونى گفته اند:
گاه گفته شده: چنین افرادى موفق به توبه نمى شوند یا کمتر موفق به توبه مى شوند، آنها در آخر عمر بى ایمان از دنیا مى روند و به همین جهت مستحقِّ خلود در دوزخ مى شوند.
و گاه گفته اند: این، کیفر کسانى است که قتل عمد را از روى انکارِ تحریم آن انجام دهند، خود این امر موجب کفر است، و گاه گفته شده که: خلود در اینجا به معناى مدّت طولانى است نه جاودانگى عذاب.
تفسیر اوّل و دوم مناسب تر به نظر مى رسد.(2)
📚پی نوشت:
(1). روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، آلوسى، سید محمود، تحقیق: على عبدالبارى عطیه، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1415 قمری، چاپ: اول، ج 3، ص 111.
(2). گردآوری از کتاب: پیام قرآن، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1386 شمسی، چاپ: نهم، ج 6، ص 367.
🔰 @p_eteghadi 🔰
در اینکه امام على(ع) در اواخر عمر شریفشان به مدّت چهار سال و چند ماه عهدهدار خلافت ظاهرى بودند و مرکز حکومت ایشان نیز در کوفه بود،[1] اختلافی نیست و طبیعی است که در خانهاى هم سکونت داشتند. به هر حال این احتمال وجود دارد، که محلّ فعلى و مشهور در مجاورت دار الاماره کوفه، خانه آنحضرت باشد و نیز با توجّه به شهرت این محل به عنوان خانه امام، نمیتوان آنرا قطعاً رد کرد، ولى به نظر میرسد تقسیمات موجود در داخل این خانه، ناشی از بازسازیهای جدید باشد؛ برای نمونه؛ اختصاص مکانى به عنوان «مکتب الحسنین(ع)» در این خانه، فاقد هرگونه توجیه است؛ زیرا در زمان حاکمیت امام علی(ع) در کوفه؛ یعنى بین پنجاه و هشت سالگى تا شصت و سه سالگى حضرتشان، حسنین(ع) نیز مردانى سى، چهل ساله و داراى شخصیّت و زندگى مستقل بودند و داشتن چنین کتابخانهای در خانه پدرشان براى آن دو بزرگوار قابل توجیه نیست.
با ترجمه کلمه «مکتب» به معناى محلّ تدریس یا دفتر کار، مشکل را حل نمیکند و قابل پذیرش نیست؛ زیرا چگونه اتاقى به این کوچکى آن هم درون خانه مسکونى امام و در کنار خانواده آنحضرت میتوانست، محل تدریس یا دفتر کار ادارى آن هم براى دو نفر باشد. در این صورت تردّد شاگردان یا ارباب رجوع به درون خانه شخصى امام چگونه قابل توجیه است؟
از اینها گذشته، نمازهایى که براى قسمتهاى مختلف این خانه تشریع و ابداع کردهاند، مثل نماز مکتب الحسنین یا نماز چاه امیرالمؤمنین یا نماز مغتسل امیرالمؤمنین یا نماز اتاق حضرت زینب و ام البنین فاقد وجاهت و ریشه درست و مستند بوده و موجب وهن شیعه است؛ مگر آنکه زائران؛ نمازهاى مأثورى از قبیل نماز حاجت یا نمازهاى اداء و قضاى یومیه بهجا آورند.[2]
📚منابع:
[1]. ر.ک: شیخ مفید، الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، ج 1، ص 259 – 260، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق؛ سبط بن جوزی، تذکره الخواص من الأمه فی ذکر خصائص الأئمه، ص 80، قم، منشورات الشریف الرضی، چاپ اول، 1418ق؛ شامی، جمال الدین یوسف بن حاتم، الدر النظیم فی مناقب الأئمه اللهامیم، ص 358، قم، دفتر نشر اسلامی، چاپ اول، 1420ق.
[2]. معاونت امور روحانیون، آزمودهها، ج 12، ص 24 – 25، تهران، نشر مشعر، چاپ اول.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(130).mp3
5.18M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 130 - چگونگی مسلمان از دنیا رفتن
🔰 @p_eteghadi 🔰