eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳ السلام علیک یا امیرالمؤمنین(ع) ✳ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی : ✳ هرکسی به خودش اجازه نمی‌دهد بگويد سلونی قبل ان تفقدونی ✳ هیچ جن و انسی معادل علی (ع) نمیتواند حرف بزند . 🔰 @p_eteghadi 🔰
4_5800912533694974622.mp3
7.01M
🎧 اضلاع سه گانه شناخت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ ۲۹ دقیقه 🔰 @p_eteghadi 🔰
20.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳ لیلةالقدر يا ليلةالقبر ؟ ✳ بیانات حضرت آیت‌الله العظمي جوادی آملی(دام ظله) 🔰 @p_eteghadi 🔰
افرادی که قاتل هستند و مرتکب قتل عمد شده اند مجازات آنها در قیامت چیست؟ قرآن درباره مجازات قاتل در قیامت چه میفرماید؟ ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
پرسمان اعتقادی
افرادی که قاتل هستند و مرتکب قتل عمد شده اند مجازات آنها در قیامت چیست؟ قرآن درباره مجازات قاتل در ق
از آیات «قرآن مجید» استفاده مى شود که مرتکبان قتل عمد، عذابِ جاودانه دارند، چنانکه در آیه 94 سوره «نساء» مى خوانیم: «وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزائُهُ جَهَنَّمَ خَالِداً فِیهَا وَ غَضِبَ الله عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ اَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِیماً»؛ (هرکس فرد با ایمانى را از روى عمد به قتل برساند کیفر او دوزخ است، جاودانه در آن مى ماند و خداوند بر او غضب مى کند و او را از رحمتش دور مى سازد و عذاب عظیمى براى او آماده ساخته است). در اینجا چهار کیفر براى قاتلان عمد بیان شده است: 1. خلود در جهنّم. 2. غضب الهى. 3. لعن و دور ساختن از رحمت پروردگار. 4. آماده کردن عذاب عظیم براى آنان. سؤال این است که آیا این کیفرها تنها در صورتى است که در مقام توبه و جبران بر نیایند یا به هر حال دامان آنها را مى گیرد؟ احتمال دوّم بسیار بعید به نظر مى رسد؛ چرا که حتى شرک که بالاترین گناهان است با توبه برطرف مى شود و مشرکان با پذیرش اسلام بخشوده خواهند شد چگونه مى توان باور کرد که قتل نفس از آن هم بالاتر باشد؟ بعلاوه در تاریخ اسلام آمده است که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) از قاتل حمزه بن عبد المطلب که نامش «وحشى» بود گذشت نمود و توبه او را پذیرفت، بسیارى دیگر از مسلمانان نیز قاتلان پدران و فرزندان و برادران خود را بعد از اسلام آوردن و توبه کردن پذیرفتند. البته مسلم است که توبه از چنین گناه عظیمى کار ساده اى نیست و تنها با گفتن استغفار مسئله تمام نمى شود؛ بلکه باید یا تسلیم قصاص شود و یا اولیاء مقتول را به وسیله دیه و غیر آن راضى کند و با اعمال آینده، گذشته را جبران نماید. در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که فرمود: «لَزَوَالُ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا اَهْوَنُ عَلَى اللهِ مِنْ قَتْلِ مُؤْمِنٍ وَ لَوْ اَنَّ اَهْلَ سَمَاوَاتِهِ وَ اَهْلَ اَرْضِهِ اِشْتَرَکُوا فِی دَمِ مُؤْمِنٍ لَاَدْخَلَهُمُ اللهُ تَعَالَی النَّارَ»(1)؛ (نابودى دنیا و آنچه در آن است نزد خدا آسان تر است از کشتن مؤمنى و اگر اهل آسمان ها و اهل زمین در ریختن خون فرد با ایمانى شرکت داشته باشند خداوند همه را در آتش داخل مى کند). در اینکه چگونه ممکن است قاتل عمد، خلود در آتش دوزخ داشته باشد با اینکه تنها کافرانند که مخلّد در آتشند؟ مفسّران پاسخ هاى گوناگونى گفته اند: گاه گفته شده: چنین افرادى موفق به توبه نمى شوند یا کمتر موفق به توبه مى شوند، آنها در آخر عمر بى ایمان از دنیا مى روند و به همین جهت مستحقِّ خلود در دوزخ مى شوند. و گاه گفته اند: این، کیفر کسانى است که قتل عمد را از روى انکارِ تحریم آن انجام دهند، خود این امر موجب کفر است، و گاه گفته شده که: خلود در اینجا به معناى مدّت طولانى است نه جاودانگى عذاب. تفسیر اوّل و دوم مناسب تر به نظر مى رسد.(2) 📚پی نوشت: (1). روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، آلوسى، سید محمود، تحقیق: على عبدالبارى عطیه، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1415 قمری، چاپ: اول، ج 3، ص 111. (2). گردآوری از کتاب: پیام قرآن‏، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، دار الکتب الاسلامیه‏، تهران‏، ‏1386 شمسی‏، چاپ: نهم، ج 6، ص 367. 🔰 @p_eteghadi 🔰
خانه‌ای در کنار مسجد کوفه به امام علی(ع) منسوب است. آیا این انتساب و نیز تقسیم‌بندی‌های داخل آن‌را تأیید می‌کنید؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
در این‌که امام على(ع) در اواخر عمر شریفشان به مدّت چهار سال و چند ماه عهده‌دار خلافت ظاهرى بودند و مرکز حکومت ایشان نیز در کوفه بود،[1] اختلافی نیست و طبیعی است که در خانه‌اى هم سکونت داشتند. به هر حال این احتمال وجود دارد، که محلّ فعلى و مشهور در مجاورت دار الاماره کوفه، خانه آن‌حضرت باشد و نیز با توجّه به شهرت این محل به عنوان خانه امام، نمی‌توان آن‌را قطعاً رد کرد، ولى به نظر می‌رسد تقسیمات موجود در داخل این خانه، ناشی از بازسازی‌های جدید باشد؛ برای نمونه؛ اختصاص مکانى به عنوان «مکتب الحسنین(ع)» در این خانه، فاقد هرگونه توجیه است؛ زیرا در زمان حاکمیت امام علی(ع) در کوفه؛ یعنى بین پنجاه و هشت سالگى تا شصت و سه سالگى ‌حضرتشان، حسنین(ع) نیز مردانى سى، چهل ساله و داراى شخصیّت و زندگى مستقل بودند و داشتن چنین کتابخانه‌ای در خانه پدرشان براى آن دو بزرگوار قابل توجیه نیست. با ترجمه کلمه «مکتب» به معناى محلّ تدریس یا دفتر کار، مشکل را حل نمی‌کند و قابل پذیرش نیست؛ زیرا چگونه اتاقى به این کوچکى آن هم درون خانه مسکونى امام و در کنار خانواده آن‌حضرت می‌توانست، محل تدریس یا دفتر کار ادارى آن هم براى دو نفر باشد. در این صورت تردّد شاگردان یا ارباب رجوع به درون خانه شخصى امام چگونه قابل توجیه است؟ از اینها گذشته، نمازهایى که براى قسمت‌هاى مختلف این خانه تشریع و ابداع کرده‌اند، مثل نماز مکتب الحسنین یا نماز چاه امیرالمؤمنین یا نماز مغتسل امیرالمؤمنین یا نماز اتاق حضرت زینب و ام البنین فاقد وجاهت و ریشه درست و مستند بوده و موجب وهن شیعه است؛ مگر آن‌که زائران؛ نمازهاى مأثورى از قبیل نماز حاجت یا نمازهاى اداء و قضاى یومیه به‌جا آورند.[2] 📚منابع: [1]. ر.ک: شیخ مفید، الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، ج ‏1، ص 259 – 260، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق؛ سبط بن جوزی‏، تذکره الخواص من الأمه فی ذکر خصائص الأئمه، ص 80، قم، منشورات الشریف الرضی‏، چاپ اول، 1418ق؛ شامی، جمال الدین یوسف بن حاتم‏، الدر النظیم فی مناقب الأئمه اللهامیم‏، ص 358، قم، دفتر نشر اسلامی، چاپ اول، 1420ق. [2]. معاونت امور روحانیون، آزموده‌ها، ج 12، ص 24 – 25، تهران، نشر مشعر، چاپ اول. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(130).mp3
5.18M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 130 - چگونگی مسلمان از دنیا رفتن 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش: لطفا راه های حضور قلب در نماز را توضیح دهید. 👇👇👇👇👇👇👇👇
🎤اگر انسان خداوند را به بندگي و عظمت بشناسد، طبعاً در برابرش با نهايت خضوع، حضور و توجه قرار مي گيرد. همانطوری که اگر در برابر شخصیت بزرگی قرار گیرد، با حواس متمركز و زبان كنترل شده و قلبي حاضر قرار مي گيرد. بنابراین اگر نمازگزار خدا را هم به عظمت و قدرت بشناسد، با كمال توجه و حضور قلب در مقابلش قرار میگيرد. كسی كه خدا را در همه جا حاضر و ناظر بداند، در حال نماز و عبادت نيز از او غفلت نمي كند. اگر چنين معرفتي براي انسان حاصل شد، لحظه اي از توجه به خداوند غافل نخواهد شد و در عبادت به اوج توجه و حضور می رسد. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «وَ لْيَكُنْ قِيَامُكَ فِي الصَّلَاةِ قِيَامَ الْعَبْدِ الذَّلِيلِ بَيْنَ يَدَيِ الْمَلِكِ الْجَلِيلِ وَ اعْلَمْ أَنَّكَ بَيْنَ يَدَيْ مَنْ يَرَاكَ وَ لَا تَرَاهُ وَ صَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ‏ كَأَنَّكَ لَا تُصَلِّي بَعْدَهَا أَبَدا؛ در حال نماز بايد چنان بايستى كه بنده ذليل و بي قدرى در برابر پادشاهى با فرّ و شكوه می ‏ايستد، و بدان كه در حال نماز در برابر كسى ايستاده ‏اى كه تو را می بيند ولى تو او را نمی ‏بينى و همچون كسى نماز بخوان كه در حال وداع است. گويا اين آخرين نماز تو است و پس از آن هرگز امكان خواندن نماز نخواهى يافت.»(1) فاصله قرار ندادن در میان وضو و نماز نیز به حفظ حضور قلب کمک میکند. وضو مقدمه نماز و باعث نورانیت دل و آمادگی برای ذکر خداوند است. بنابراین اگر در فاصله میان وضو و نماز توجه انسان از دست نرود و یا اگر رفت دو مرتبه برای نماز تجدید وضو کند میتواند نماز بهتری بخواند. همانطوری که مقدمات نماز در ایجاد حضور قلب موثر است تعقیبات نماز نیز در این باره نقش دارد. وقتی عادت ما این باشد که بلافاصله بعد از نماز مشغول کار دیگری شویم باعث میشود هم نماز را سریعتر تمام کنیم و عجله خود باعث حواسپرتی است و هم در نماز فکرمان مشغول کاری باشد که بعد از نماز میخواهیم انجام دهیم. بنابراین بهتر است مقید باشیم همیشه بعد از نماز دقایقی را در سجاده بنشینیم و تعقیبات بخوانیم. 📚پی نوشت: 1. ابن بابويه، محمد بن على‏(381 ق)‏، من لایحضره الفقیه، مصحح: غفارى، على اكبر، قم، جامعه مدرسین، ج‏1، ص303. 🔰 @p_eteghadi 🔰