💠ادامه 👇
2⃣اگر مطابق با ادعای معاند پیش رویم و بگوییم تعبیر " برادران خوک و میمون " فحاشی به یهودیان بوده است , باز هم مطابق همین ادعای معاند پاسخ می گوییم :
❕عایشه به یهودیان بدگویی می کرد و از آنان با تعبیر : " برادران میمون و خوک " یاد می کرد که با نهی پیامبر اسلام مواجه می شد .
👌در نقلی امام باقر ع فرمود :
" مردى يهودى وارد شد بر رسول خدا (ص) و عايشه هم در حضور آن حضرت صلى اللَّه عليه و آله بود و گفت: «السام عليكم» (يعنى مرگ بر شما ) رسول خدا در پاسخ فرمود: «عليكم» (يعنى بر شما) سپس ديگرى (از يهود) آمد و مانند همان گفت و رسول خدا (ص) نيز مانند رفيقش به او پاسخ داد، پس سومى وارد شد و مانند آن گفت و رسول خدا (ص) همان طور كه به دو نفر رفقايش جواب داده بود جواب او را گفت، پس عايشه خشمگين شد و گفت:
" «سام» و خشم و لعنت بر شما باد اى گروه يهود و اى برادران ميمونها و خوكها "
👌 پس رسول خدا (ص) به عايشه فرمود:
" اى عايشه اگر فحش بصورتى مجسم ميشد هر آينه بد صورتى داشت، نرمش و مدارا بر هيچ چيز نهاده نشده جز اينكه آن چيز را آراسته است، و از هيچ چيز برداشته نشده جز اينكه آن را زشت ساخته است "
" فَغَضِبَتْ عَائِشَةُ فَقَالَتْ عَلَيْكُمُ السَّامُ وَ الْغَضَبُ وَ اللَّعْنَةُ يَا مَعْشَرَ الْيَهُودِ يَا إِخْوَةَ الْقِرَدَةِ وَ الْخَنَازِيرِ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَائِشَةُ إِنَّ الْفُحْشَ لَوْ كَانَ مُمَثَّلًا لَكَانَ مِثَالَ سَوْءٍ إِنَّ الرِّفْقَ لَمْ يُوضَعْ عَلَى شَيْءٍ قَطُّ إِلَّا زَانَهُ وَ لَمْ يُرْفَعْ عَنْهُ قَطُّ إِلَّا شَانَه "
📚الکافی ج ٢ ص ٦٤٨
❕این روایت را علمای اهلسنت هم نقل کرده اند :
" عن عائشة أن اليهود دخلوا على رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فقالوا : السام عليك ، فقال : وعليكم ، فقالت عائشة : عليكم السام وغضب الله ولعنته ، يا أخوة القردة و الخنازير . فقال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : " يا عائشة عليك بالحلم و إياك والجهل "
📚مسند ابن راهویه ج ٣ ص ٩٦٩ _ الاستذکار , ابن عبد البر , ج ٨ ص ٤٦٧
👌بنابراین عایشه اهل بدگویی به یهود بود که با نهی پیامبر مواجه می شد , علمای اهلسنت برای آنکه دامان عایشه را از این بدگویی پاک کنند , در نقلهای جعلی خود مدعی شدند که پیامبر هم در جریان غزوه بنی قریظه , خطاب به یهودیان از تعبیر " برادران میمون و خوک " استفاده کرده است , بنابراین اشکالی بر عایشه نیست , بلکه پیامبر نیز مطابق سخن عایشه , سخن می گفته است , لذا در نقلهای آنان آمد که پیامبر از تعبیر " برادران میمون و خوک " در جریان غزوه بنی قریظه استفاده کرده است :
📚عيون الأثر ج 2 ص 69 _ سبل الهدى و الرشاد ج 5 ص 12 و تاريخ الخميس ج 1 ص 494 و تاريخ الأمم و الملوك ج 2 ص 245 و السيرة الحلبية ج 2 ص 333 _ تاريخ الإسلام للذهبي (المغازي) ص 255 و 256 و السيرة النبوية لابن كثير ج 3 ص 226 و 228 و المصنف للصنعاني ج 5 ص 370 و راجع: دلائل النبوة لأبي نعيم ص 438 ( در گذشته بر اساس گفته های بزرگان اهلسنت , ثابت کرده ایم که علمای اهلسنت اهل کذب و دروغگویی به پیامبر بودند و جز موارد انگشت شماری , سایر نقلهای آنان از پیامبر جعلی و دروغین است : )
❕در حالی که در نقلهای شیعه و حتی اهلسنت ( که به آن اشاره کردیم ) , آمد که پیامبر از این بدگویی نهی کرده بود .
👌 بنابراین نقل بدگویی پیامبر اسلام در جریان غزوه بنی قریظه , بر خلاف نقل شیعه و حتی اهلسنت است که می گوید پیامبر از چنین بدگویی نهی کرده بود , لذا نقل بدگویی کردن پیامبر قابل پذیرش نمی باشد , چنان که مرحوم علامه سید جعفر عاملی می گوید :
" بسیار محل شک و تردید ما است که پیامبر اسلام با یهودیان به زبان فحش و ناسزا , سخن گفته باشد , به گونه ای که موجبات اعتراض آنان را فراهم کرده باشد " " إننا نرتاب كثيرا في دعوى أن يكون رسول اللّه «صلّى اللّه عليه و آله» قد كلمهم بكلام فاحش، برر اعتراضهم عليه "
📚الصحیح من سیره النبی الاعظم ج ١٢ ص ١٨
❕آنچه هم که در روایات شیعه نقل شده است که پیامبر اسلام تعبیر مذکور در قبال یهودیان بنی قریظه را استفاده کرده است , از روی تقیه و موافق با اعتقاد و نقلهای اهلسنت بیان شده است , بنابراین نمی تواند مستندی برای اشکال تراشی قرار گیرد ,
🔰 @p_eteghadi 🔰
وادی حق الناس:
بی نهایت در بی نهایت. ابتدا و انتهایش معلوم نبود.
خیلی خیلی غم انگیز؛ و دلشوره آور.
لرزید و به گریه افتاد. در میان گریه اش دستمالی از جیب درآورده و صورتش را پوشاند. وقتی اشک هایش را مهار کرد، با صدایی گرفته گفت:
- آن جا، نه مثل بیابان بود، نه مثل دشت. نه شبیه کوهسار بود، نه شبیه ساحل. هر وقت منظره اش را به یاد می آورم مغزم باد می کند.
- نه روز بود، نه شب. نه سایه بود، نه آفتاب. نه سرما بود، نه گرما. آن وادی با هر مکان شناخته شده ای در زمین، فرق داشت. شکلش، جنسش، رنگش. همه چیزش.
- (نویسنده) : ببخشید سطح وادی از چه پوشیده شده بود؟
- از چیزی که هرگز ندیده بودم. از ماده سیاهی که نفهمیدم مایع است یا جامد.
(نویسنده) : در وادی حق الناس، پستی و بلندی وجود نداشت؟
- در ابتدا، صاف به نظر می رسید، کاملا یکدست بغضش را بلعید تا ادامه دهد:
- در وادی حق الناس، از زمان، به معنایی که در ذهن شماست، اثری نبود. در عین حال، و ظاهرا در تناقض با این حرف، باید نکته ای را عرض کنم: من معتقدم که صد و سی و پنج هزار سال در آنجا به سر بردم.
- درست شنیدم؟! صد و سی و پنج هزار سال؟!
- صد و سی و پنج هزار سال. این عدد، مثل باوری خلل ناپذیر در ذهنم ثبت شده. قبول دارم: با عقل و معیارهای دنیوی قابل درک نیست. بنابراین حق دارید که تعجب کنید.
- (نویسنده) : معلوم است که تعجب می کنم. ما میدانیم که در اتاق عمل، علائم حیاتی تان به مدت پنجاه ثانیه قطع شده. ضمنا میدانیم که بیست و هشت ساعت، فقط بیست و هشت ساعت در کما بوده اید. پس چه طور ممکن است که صد و سی و پنج هزار سال در آن وادی...
📚 کتاب آن سوی مرگ
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴نظر شیطان راجع به انسانها!
💥از وهب نقل شده که روزی شیطان برای حضرت یحیی(علیه السلام)آشکار شد و گفت: میخواهم تو را نصیحت کنم.
🌷یحیی علیه السلام گفت: من به نصیحت تو تمایل ندارم ، ولی از وضع و طبقات مردم مرا اطلاعی بده.
🔥 شیطان گفت بنی آدم از نظر ما به سه دسته تقسیم میشوند :
♨️ عده ای مانند شما معصومند ، چون از آنها مایوسیم از دستشان راحتیم میدانیم نیرنگ و حیله های ما در آنها تاثیر نمی کند.
♨️ دسته ای هم برعکس، در پیش ما شبیه توپی هستند که دردست بچه های شما است، به هر طرف بخواهیم آنها را می بریم و کاملا در اختیار ما هستند.
♨️اما!
طایفه سوم رنج و ناراحتی برای ما از هر دو دسته قبل بیشتر دارند.
💠 یکی از ایشان را در نظر می گیریم تلاش زیادی می کنیم تا او را فریب دهیم ، همین که فریب خورد و قدمی به میل ما برداشت یک مرتبه متذکر میشود و از کرده خود پشیمان میگردد.
🔆 روی به توبه و استغفار می آوردو هرچه رنج برای او کشیده ایم از بین می برد!
✍ باز برای مرتبه دوم در صدد اغواء و گمراهیش بر میآییم این بار نیز پس از موفقیت که به گناه او را میکشیم فورا متوجه شده توبه میکند!!
✨ نه از او مایوسیم و نه می توانیم مراد خود را از چنین شخصی بگیریم و پیوسته برای این دسته در رنجیم.
📚خزائن نراقی صفحه ۳۶۸ ، پند تاریخ جلد ۴ صفحه ۲۳۰
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔹 جناب شیخ احمد بن ابی طالب طبرسی رضوان الله علیه روایت کرده است:
«روى يحيى بن عبد الله بن الحسن عن أبيه عبد الله بن الحسن قال : كان أمير المؤمنين عليهالسلام يخطب بالبصرة بعد دخوله بأيام فقام إليه رجل فقال : يا أمير المؤمنين أخبرني من أهل الجماعة ومن أهلالفرقة ومن أهل البدعة ومن أهل السنة؟ فقال ويحك أما إذا سألتني فافهم عني ولا عليك أن تسأل عنها أحدا بعدي أما أهل الجماعة فأنا ومن تبعني وإن قلوا وذلك الحق عن أمر الله تعالى وعن أمر رسوله. وأهل الفرقة المخالفون لي ولمن اتبعني وإن كثروا. وأما أهل السنة فالمتمسكون بما سنه الله لهم ورسوله وإن قلوا. وأما أهل البدعة فالمخالفون لأمر الله ولكتابه ولرسوله العاملون برأيهم وأهوائهم وإن كثروا وقد مضى منهم الفوج الأول وبقيت أفواج وعلى الله قبضها واستيصالها عن جدد الأرض.»
✅ یحیی بن عبد الله بن حسن از پدرش عبد الله بن حسن و او از حضرت امیر المومنین علیه السلام نقل نموده که آن حضرت چند روز پس از ورود به بصره خطبهای ایراد فرمودند. در این میان مردی برخاسته و پرسید: ای امیر المومنین، بفرمایید که اهل وحدت و اهل تفرقه چه کسانیاند؟ همین طور اهل بدعت و اهل سنت کیستند؟ امیر المومنین علیه السلام فرمودند: وای بر تو، حالا که پرسیدی پس با دقت به جوابش گوش کن که پس از من نیاز نباشد دوباره از کسی بپرسی. اهل وحدت، من و پیروان من هستند هرچند در تعداد اندک باشند، و این همان حقی است که مطابق با امر خدا و رسولش صلی الله علیه و آله میباشد. و اهل تفرقه، مخالفان با من و پیروانم میباشند هرچند تعدادشان بسیار باشد. و اهل سنت افرادی هستند که دست تمسک به سنن خدا و پیامبر زدهاند؛ هرچند تعدادشان اندک باشد. و اهل بدعت مخالفان اوامر خداوند و قرآن و پیامبر، و اهل رأی و هوا و هوس خویش هستند. هرچند تعدادشان بسیار باشد. و از این گروه جمعی درگذشتهاند، و تعدادی نیز زندهاند، که نابودی و محو آنان از روی زمین بر عهدهی خود خداوند است.
📚 منابع:
الاحتجاج: جلد ۱، صفحه ۲۲۳؛
بحار الانوار: ج ۳۲، ص ۲۲۱-۲۲۲؛
مصباح البلاغة: جلد۱، صفحه ۱۱.
📌 پینوشت: طبق این حدیث شریف، اهل سنت واقعی شیعیان هستند (که به قرآن و سنّت پیامبر عمل کرده اند) و وحدت تنها میان شیعیان قابل انجام است؛ و مخالفین ولایت امیر المومنین علیه السلام تفرقه انداز واقعی و اهل بدعت هستند.
☆ مَنْ كُنْتُ مَوْلاه فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاه ☆
🔰 @p_eteghadi 🔰
فلسفه پرداخت خمس به امام ع یا مرجع تقلید !!!!
🤔#پرسش :
❓آخوند قرائتی: مسلمانی که به ما آخوندها خمس نده دین نداره!
مسلمان عزیز!
بدان و آگاه باش که همان ائمه معصومی که از سر بیاطلاعی و تحت تأثیر تبلیغات دروغین و مظلومنمایانهی آخوندها تصور میکنید انسانهایی پاک و وارسته از مال دنیا بودند، درست همانند همین آخوندهای شیعه به خاطر گرفتن خمس مال مردم سر و دست میشکستند! ↓↓↓
[جمعی از مردم خراسان خدمت امام رضا رسيدند و از آن حضرت خواستند كه خمس را براي آنها حلال كند آن حضرت فرمود حلال نمي كنم شما به زبان خود را دوست خالص ما معرفی می كنيد ولی حقی كه خدا برای ما قرار داده و ما را برای آن قرار داده كه آن خمس است از ما باز می داريد و سه بار فرمود نه برای هيچ يک از شما حلال نمی كنم]
📚منبع: وسائل الشیعه ٫ ج ۶ ٫ ص ۳۷۶ ٫ حدیث شماره۳ ❗️❗️
👇👇👇
💠# پاسخ : 💠
👌خداوند می فرماید :
"و بدانيد هر گونه غنيمتى به شما رسد خمس آن براى خدا و براى پيامبر و براى ذى القربى و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه است، اگر شما به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى حق از باطل، روز درگيرى دو گروه (با ايمان و بى ايمان يعنى روز جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان آوردهايد، و خداوند بر هر چيزى قادر است. " " وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ " ( انفال ٤١ )
❕منظور از ذى القربى در اين آيه همه خويشاوندان نيست و نه همه خويشاوندان پيامبر ص بلكه امامان اهل بيت ع هستند دليل بر اين موضوع روايات متواترى است كه از طرق اهل بيت پيامبر ص نقل شده است , مطابق روایات , سهم خداوند و رسول و ذی القربی , اختصاص به امام ع دارد , و منظور از" يتيمان" و" مسكينان" و" واماندگان در راه" تنها ايتام و مساكينو ابناء سبيل بنى هاشم و سادات مىباشند , بنابراین نیمی از خمس برای امام ع و نیمی دیگر برای سادات فقیر است که امام ع سهم آنان را به مصرفشان می رساند :
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٢ ص ٦٨٩
👌پرداخت خمس به امام ع امری لازم و ضروی است , چنان که امام باقر ع فرمود :
" برای هیچ کس حلال نیست که از خمس چیزی را مورد خرید و فروش قرار دهد , تا زمانی که حق ما را از خمس به ما برساند "عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي حَدِيثٍ قَالَ: لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَشْتَرِيَ مِنَ الْخُمُسِ شَيْئاً حَتَّى يَصِلَ إِلَيْنَا حَقُّنَا. "
📚الکافی ج ١ ص ٥٤٥
❕امام مهدی ع در توقیعی نوشت :
" «بسم اللَّه الرحمن الرحيم. لعنت خدا، فرشتگان و همه مردم بر كسى باد كه يك درهم از مال ما را حلال بشمرد!». . لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر كسى كه يك درهم را به ناروا از مال ما بخورد!». " " «بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ، لَعنَةُ اللَّهِ وَالمَلائِكَةِ وَالنّاسِ أجمَعينَ عَلى مَنِ استَحَلَّ مِن مالِنا دِرهَماً»لَعنَةُ اللَّهِ وَالمَلائِكَةِ وَالنّاسِ أجمَعينَ عَلى مَن أكَلَ مِن مالِنا دِرهَماً حَراماً».
📚. كمال الدين: ج ٢ ص ٥٢٢ ، الاحتجاج: ج 2 ص 560 ح 352، الخرائج و الجرائح: ج 3 ص 1118 ح 33، بحار الأنوار: ج 53 ص 183 ح 12.
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌بر خلاف توهم شبهه افکن , امام ع خمس را در جهت نیازهای جامعه اسلامی و شیعیان و سادات نیازمند مصروف می دارد , نه آنکه به جهت منافع شخصی , تاکید در پرداخت خمس داشته باشد , چنان که در نقلی آمده است که محمد بن زيد طبرى گويد:
" مردى از بازرگانان فارس كه از پيروان امام رضا (ع) بود، به آن حضرت نامهاى نوشت و در باره خمس، اجازه خواست، در پاسخ او نوشت كه:
" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به راستى خدا واسع است و كريم، بر هر كارى ضامن ثواب است و بر تنگ نظرى غم و اندوه، هيچ مالى حلال نيست مگر از راهى كه خدايش حلال كرده است و به راستى، خمس كمك ما است بر دين ما ( و سامان دادن امور دینی ) و بر عيالات ما ( سامان دادن امور سادات فقیر ) و بر دوستان و شیعیان ما و وسيله بذل و بخشش ما است ( به نیازمندان ) و حفظ آبروى ما از كسى كه از او بيم داريم، ( به وسیله آن دفع شر دشمن از خود و شیعیان می کنیم ) آن را از ما دريغ نداريد و خود را از دعاى ما محروم نسازيد تا آنجا كه مىتوانيد، زيرا پرداخت خمس، كليد روزى شما است و مايه پاك شدن گناهان شما و ذخيرهاى است كه براى روز بىنوائى خود پس انداز كنيد، مسلمان كسى است كه براى خدا بدان چه او را عهدهدار كرده وفا كند و بر عهده خود بپايد، مسلمان نيست كسى كه به زبان پذيرا است و به دل مخالف است، و السلام. "
" ... لَا يَحِلُّ مَالٌ إِلَّا مِنْ وَجْهٍ أَحَلَّهُ اللَّهُ وَ إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِينِنَا وَ عَلَى عِيَالاتِنَا وَ عَلَى مَوَالِينَا وَ مَا نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرِي مِنْ أَعْرَاضِنَا مِمَّنْ نَخَافُ سَطْوَتَهُ فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَكُمْ دُعَاءَنَا مَا قَدَرْتُمْ عَلَيْهِ فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ مِفْتَاحُ رِزْقِكُمْ وَ تَمْحِيصُ ذُنُوبِكُمْ وَ مَا تَمْهَدُونَ لِأَنْفُسِكُمْ لِيَوْمِ فَاقَتِكُمْ وَ الْمُسْلِمُ مَنْ يَفِي لِلَّهِ بِمَا عَهِدَ إِلَيْهِ وَ لَيْسَ الْمُسْلِمُ مَنْ أَجَابَ بِاللِّسَانِ وَ خَالَفَ بِالْقَلْبِ وَ السَّلَامُ. "
📚الکافی ج ١ ص ٥٤٨ _ المقنعه ص ٢٨٤ _ تهذیب الاحکام ج ٤ ص ١٣٩ _ الاستبصار ج ٢ ص ٥٩
❕بنابراین امام ع سهم خمس را در مسیر منافع عمومی شیعیان و جامعه اسلامی مصرف می دارد , نه منافع شخصی , که یک نمونه مصداقی آن ، در روایتی از امام صادق ع مورد اشاره قرار گرفته است كه به مفضل فرمود ؛
«هنگامى كه ميان دو نفر از پيروان ما مشاجره اى ببينى (كه مربوط به امور مالى است) از مال من غرامت بپرداز (و آنها را با هم صلح ده). » " إِذَا رَأَيْتَ بَيْنَ اثْنَيْنِ مِنْ شِيعَتِنَا مُنَازَعَةً فَافْتَدِهَا مِنْ مَالِي "
📚الکافی ج 2 ص 209
❕در يكى ديگر از روايات مى خوانيم كه ؛
« مفضل روزى دو نفر از شيعيان را ديد كه در مورد ارث با هم نزاع دارند آنها را به منزل خود دعوت كرد، و چهارصد درهم كه مورد اختلاف آنها بود به آنها پرداخت و غائله را ختم كرد، سپس به آنها گفت ، بدانيد كه اين از مال من نبود، ولى امام صادق ع به من دستور داده است كه در اينگونه موارد با استفاده از سرمايه امام، صلح و مصالحه در ميان ياران ايجاد كنم » " مَرَّ بِنَا الْمُفَضَّلُ وَ أَنَا وَ خَتَنِي نَتَشَاجَرُ فِي مِيرَاثٍ فَوَقَفَ عَلَيْنَا سَاعَةً ثُمَّ قَالَ لَنَا تَعَالَوْا إِلَى الْمَنْزِلِ فَأَتَيْنَاهُ فَأَصْلَحَ بَيْنَنَا بِأَرْبَعِمِائَةِ دِرْهَمٍ فَدَفَعَهَا إِلَيْنَا مِنْ عِنْدِهِ حَتَّى إِذَا اسْتَوْثَقَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا مِنْ صَاحِبِهِ قَالَ أَمَا إِنَّهَا لَيْسَتْ مِنْ مَالِي وَ لَكِنْ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَمَرَنِي إِذَا تَنَازَعَ رَجُلَانِ مِنْ أَصْحَابِنَا فِي شَيْءٍ أَنْ أُصْلِحَ بَيْنَهُمَا وَ أَفْتَدِيَهَا مِنْ مَالِهِ فَهَذَا مِنْ مَالِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع.
📚الکافی ج 2 ص 209 _ بحار الانوار ج 76 ص 45
❕بر همین اساس , در تفسیر نمونه می خوانیم :
" با توجه به اينكه آنها جانشينان پيامبر و رهبران حكومت اسلامى بوده و هستند علت دادن اين يك سهم از خمس به آنها روشن مىگردد، به تعبير ديگر" سهم خدا" و" سهم پيامبر" و" سهم ذى القربى" هر سه سهم متعلق به" رهبر حكومت اسلامى" است، او زندگى ساده خود را از آن اداره مىكند و بقيه را در مخارج گوناگونى كه لازمه مقام رهبرى امت است مصرف خواهد نمود، يعنى در حقيقت در نيازهاى جامعه و مردم. "
📚تفسير نمونه، ج 7، ص: 174
❕در عصر غیبت نیز مراجع تقلید به نیابت از امام ع خمس را دریافت می کنند و به مانند امام ع در مسیر نیازهای مردم و جامعه صرف می کنند و استفاده شخصی نمی کنند
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 #درس_اخلاق
فقط امیدت به خدا باشه ♥️
🔰 @p_eteghadi 🔰
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
💥 من باید با یه دختری ازدواج کنم که همهچیز تموم باشه!
💥 من باید با یه کسی رفیق بشم؛ که هیچ عیبی نداشته باشه!
💥 مردِ آیندهی من، باید یه مرد پخته و کامل باشه!
❌ خطــــر ؛ شما هم دنیای بدی خواهید داشت، و هم آخرت خطرناکی ‼️
🔰 @p_eteghadi 🔰