eitaa logo
پرسمان اعتقادی
39.4هزار دنبال‌کننده
10.5هزار عکس
5.4هزار ویدیو
81 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27 شماره مرکز ملی پاسخگویی به شبهات 096400
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅مشخصات امام زمان ✍پیامبر خدا فرمودند: مهدی از فرزندان من، دارای چهل سال است (یعنی هنگام خروج، همچون مرد چهل ساله است). صورتش همچون ستاره درخشان است، در گونه ی راستش خال سیاهی است و دو عبای قطوانی بر دوش دارد، قیافه اش همانند مردانِ بنی اسرائیل (زمانِ حضرت موسی) است، گنج ها را استخراج کند، کشورهای شرک را فتح کرده و تحت رهبری خود در می آورد. 📚 اثباة الهداة ۷ / ۱۸۵ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شکوه کعبه 🔸 کعبه با بناهای دیگر فرق دارد. درباره همین بس که فرمودند تا کعبه هست، دین هست و چون دین «الی یوم القیامة» هست، کعبه هم «الی یوم القیامة» خواهد بود. کعبه از نظر بِنا نظیر آیات قرآن از نظر کلام است که ﴿لاَ یأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینِ یدَیهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِ﴾؛ هر وقت اَبرهه‌ ای بخواهد به حرم امن کعبه اهانت کند، همواره هست که به حیات او خاتمه می ‌دهد. 🔸 سرّ اینکه کعبه همانند کتاب الهی از قداست و پایداری ابدی برخوردار است، این است که با دست انبیا ساخته شده است. خلیل حق و ذبیح حق این بِنا را احداث کردند، گرچه مسبوق به سابقه بود: ﴿وَ إِذْ یرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾؛ این دو پیامبر بزرگوار با زمزمه ﴿تَقَبَّلْ مِنَّا﴾ این بِنا را بالا آوردند. 🔸 کعبه قداست خاصی دارد که تمام زندگی ما به کعبه وابسته است؛ ما در تمام مدت عمر می‌گوییم: «وَ الْكَعْبَةُ قِبْلَتِی». اصلاً ما با کعبه نفس می‌کشیم، با کعبه زندگی می‌کنیم؛ نمازهای ما چه واجب چه مستحب به طرف کعبه است، خوابیدن مستحب است به طرف کعبه باشد، ذبح و نحر حیوانات حلال‌گوشت باید به طرف کعبه باشد، نماز میت ما با سبک خاص به طرف کعبه است، دفن مرده‌ های ما به طرف کعبه است، نشستن مستحب است به طرف کعبه باشد، در حال احتضار وضع محتضر باید به طرف کعبه باشد. اینکه می‌گوییم: «وَ الْكَعْبَةُ قِبْلَتِی»؛ یعنی اصلاً ما با کعبه نفس می‌کشیم، با کعبه زنده ‌ایم، با کعبه می‌ میریم و با کعبه هم محشور می ‌شویم. 🔸 در کنار کعبه، جز به به چیزی به سر نبرید و حتماً قرآن را تلاوت کنید، حداقل یک دور قرآن را بخوانید و دعا کنید؛ دعای شما ـ إِن شَاءَاللَّه ‏ـ مستجاب است، برای در شرق و غرب عالم دعا کنید! «غَفَرَ اللَّهُ لَنَا وَ لَكُمْ وَ السَّلَامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه» آپارات: https://aparat.com/v/wu6xH 📚 پیام حج 1439 قمری تاریخ: سال 1397 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘 پژوهشی در هنجارپذیری حجاب دختران 🔹کتاب «پژوهشی در هنجارپذیری حجاب دختران» اثر سید محسن میرسندسی است که در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۳۹ صفحه منتشر شد. 🔹در این پژوهش تلاش شده است پدیده هنجارگریزی و انتخاب نوع حجاب در میان دخترانی که دارای مادرانی با رعایت کامل حجاب بوده اند، از منظر فرآیند اجتماعی شدن آن، مورد بررسی و فهم قرار گیرد. 🔹از اهداف این پژوهش می توان به، توجه به وجوه اجتماعی و جامعه شناختی حجاب و دستیابی به برساخت های اجتماعی در موضوع حجاب و تحلیل تأثیر آنها بر رفتار و انتخاب افراد مورد مطالعه اشاره کرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🙏اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیم🙏 منظور از «صراط مستقیم» که در سوره حمد می گوییم چیست❓ ✍ هر روز در نماز خود وقتی سورۂ حمد را می خوانیم به «اهدنا الصراط المستقیم» می رسیم که از خدا دائم در نمازهایمان می خواهیم که ما را به راه راست هدایت کند 🌐اما صراط مستقیم چیست؟🤔 خداوند در سوره "یس" آیه:61 می فرماید: و اَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُستَقِیمٌ یعنی« ، این صراط مستقیم است » 🔆 یعنی هر حرف و یا عملی که می خواهم انجام دهم باید ببینم که آیا در آن هست یا نیست🤔 🌈آیا عملم و حرفم و نگاهم👀 و شوخی ام رنگ و شکل بندگی دارد یا از روی است...🤔 🌺اگر این را داریم معلوم است دعای هر روزمان در نماز ( اهدنا الصراط المستقیم ) شده 🌟 صراط مستقیم یعنی اینکه کارم دل مولایم امام زمان و امیرمؤمنان را نشکند ، یعنی کارم و حرفم و 👇 💢 شخصی از امام باقر (ع) پرسید که منظور از قول خداوند : « انک لتهدی الی » چیست؟ امام فرمودند: تو امر می شوی و فرا خوانده می شوی به ( به واسطۂ این قول خدا ) و در ادامه حضرت «صراط مستقیم» در آیه را معنی کردند👇 « و علیٌّ هُوَ الصِّراطُ المُستَقیمُ » و 📚بصائر الدرجات ج:1 ص:78_77 🔰 @p_eteghadi 🔰 ‎‎‌‌‎‎
⛔️ شبهه ‼️ امام علی علیه‌السلام در یکی از نامه‌های‌شان به معاویه می‌فرمایند: «عضويت در شورا از آنِ مهاجر و انصار است. هرگاه آنان بر امامت و پيشوايی فردی اتفاق‌نظر پيدا کردند و او را امام ناميدند، اين کار مورد رضايت [خدا] خواهد بود.» طبق این سخن حکومت امری غیر الهی و وابسته به نظر مردم است. 👇👇👇
🔰 پاسخ 🔹 این برداشت از فرمايش امام برای تأیید مشروعیت مردمی، بدون توجه به دیگر سخنان ایشان صحيح نيست. 🔸 حق حکومت از ناحيۀ خدا برای امام معصوم قرار داده شده است. ازاین‌رو امیرالمؤمنین علیه‌السلام وقتی شرایط تحقق حکومت ایشان مهیا شد، فرمودند: «هم‌اکنون حق به اهل آن بازگشت و دوباره به جايگاهی که از آن دورمانده بود، بازگردانده شد.» 🔹 همچنين آن حضرت درجایی ديگر می فرمايند: «رسول خدا با من عهد کرده و فرموده است: ای پسر ابوطالب، ولايت (سرپرستی و حکومت) بر مردم از آنِ توست. اگر آن‌ها با رضايت و عافيت جمع شدند و تو را حاکم قرار دادند، به کار آن‌ها بپرداز؛ ولی اگر دربارۀ تو اختلاف نظر داشتند، ایشان را با اختلافی که در آن افتاده‌اند به حال خود واگذار.» 🔸 از این‌ رو با توجه ساير فرموده‌های ايشان معلوم می‌شود که هدف امام از اين نامه، ساكت کردن دشمن و بستن راه هر نوع بهانه‌جويی است. ايشان يادآور می شوند که اگر احترام به خلافت پيشينيان به اين دليل بود که آنان با رأی مهاجر و انصار انتخاب شده بودند، نظير همين انتخاب دربارۀ امام نیز به طور واضح و کامل انجام شده است و بر اين اساس نمی بايد يکی را تبعيت و ديگری را رد کرد. 🔹 امام در اينجا در مقام جدل هستند تا دشمن را بر اساس مبانی خود الزام کنند. ايشان بر اساس امور مورد قبول طرف مقابل سخن می ‏گويند، نه بر پایه آنچه خود قبول دارند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/213325 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ نبوت و امامت 🔹 مقام امامت امیرالمومنین، دنباله رو مقام نبوت پیامبرصلی الله علیه و آله بوده و در تمامی وظایف بجز دریافت وحی، با نبوت مشترک است. 🔸 در حجة الوداع وقتی رسول اکرم صلی الله علیه وآله و مسلمانان در مسیر برگشت بودند، خداوند به ایشان آیه مبارکه "ابلاغ" را وحی فرمود: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛[مائده/۶۷] ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای،» این آیه که در روز غدیر نازل شد، پیامبر را مامور به امری کرد که اگر آن را به مسلمانان ابلاغ نمی‌کرد، انگار رسالت و پیامبری خود را انجام نداده بود. 🔹 با مراجعه به احادیث پی می بریم که بنابر نقل شیعه و اهل تسنن این مسئله مهم، امر معرفی امیرالمومنین علیه السلام به عنوان امام و جانشین پیامبر بوده است. این امر امامت است که خداوند آن را هم تراز با رسالت قرار داده است. 🔸 این همسویی و هم ترازی نبوت و امامت در بعضی جهات در احادیث نیز به چشم می خورد، به عنوان مثال در مورد مستحب بودن روزه‌ی روز عید مبعث، اهل سنت چنین نقل می کنند: «هرکسی روز بیست و هفت رجب را روزه بگیرد، ثواب شصت ماه بر او نوشته می شود و آن اولین روزی بود که جبرئیل به خاطر رسالت بر پیامبر نازل شد.» 🔹 همچنین در روزه عید غدیر نیز همین مقدار از ثواب را ذکر می کنند: «کسی که روز هجدهم ذی حجه را روزه بگیرد ثواب روزه شصت ماه برای وی نوشته می‌شود، این روز، غدیر خم است.» ✅ این هم‌تراز بودن در ثواب روزه؛ یعنی یک سان بودن ثواب روزه عید مبعث با ثواب روزه عید غدیر، نشانه این نکته است که هر دو امر نبوت و امامت به یک اندازه در نزد خدا اهمیت دارند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/212939 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: چرا خداوند کاری نمی‌کند که هیچ بچه معلولی به دنیا نیاید؟ ✍️پاسخ: درست است که خداوند علت همه چیز است و به اراده او همه چیز خلق شده و سامان پذیرفته است اما خدا عالم هستی را بر اساس نظام علت و معلول (اسباب و مسببات) استوار کرده است. هیچ پدیده‌ای بدون علت به وجود نمی‌آید، هر آنچه در عالم هستی محقق می‌شود ناشی از علت و سبب خاصی است. آتش علت سوزاندن است، در صورت وجود شرایط، همان آتشی که منافع بسیار دارد خانه‌ای را نیز می‌سوزاند. 🔸پیدایش انسان سالم نیز معلول اموری است، همچون شرایط بارداری از ابتدا تا انتها، مسائل ژنتیک، کیفیت تغذیه مادر، شرایط روحی و حرکات فیزیکی مادر در هنگام بارداری. هر یک از امور فوق در پیدایش نوزاد سالم و بر عکس آن کودکی ناقص و داری مشکل مؤثر است. بینایی یا نابینایی یک فرد لازمه حتمی مجموعه عواملی است که در به وجود آمدن وی مؤثر بوده‌اند. بنابراین، اینکه همه آنچه را در جهان هستی رخ می‌دهد به خداوند استناد می‌دهیم، از جمله تولد نوزاد را بدین جهت است که خداوند جهان را بر اساس نظام علت و معلول و اسباب و مسببات استوار کرده، به علّت، وجود و قدرت تأثیرگذاری داده است. 🔹شاید بپرسید که چرا خدا عالم را اینگونه خلق کرده است جواب این است که اراده حکیمانۀ خداوند که تحقق هر پدیده‌ای را معلول علت خاصی قرار داده، موجب قوام زندگی موجودات و از جمله انسان است. اگر اصل علّیت بر جهان هستی حکمفرما نبود، هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم و هیچ تصمیمی برای انجام کاری نمی‌توانستیم بگیریم. در آن صورت، پدید آمدن هر چیزی از هر امر نامربوطی ممکن و محتمل بود. به تعبیر معروف، اگر قانون علیت نبود، سنگ روی سنگ نمی‌‌ایستاد. 🔸لازمه نظام علت و معلولی حاکم بر جهان هستی، تحقق پدیده‌ها به دنبال علت آن هاست. یعنی همان گونه که بر اساس نظام علت و معلولی، استفاده بیمار عفونی از آنتی‌بیوتیک موجب سلامت یافتن و بهبود بیمار است، استفاده از این دارو در هنگام بارداری روی جنین اثر می‌گذارد و موجب اخلال در آن و ناقص الخلقه شدن نوزاد خواهد شد. همان گونه که قانون جاذبه زمین موجب آسایش انسان‌ها و ساختن بناهای بلند و زندگی و حرکت روی کره زمین است، قانون جاذبه باعث می‌شود که اگر کسی از ارتفاع بپرد، با زمین برخورد کند و بمیرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 انسان در دنیا به ده درصد خواسته‌های خود می‌رسد! ✍ آیت‌الله بهجت (ره): انسان در دنیا [نهایتا] به ده درصد خواسته‌های خود می‌رسد. کمتر کسی پیدا می‌شود که زندگی بر وفق مراد او باشد. هرگونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کسی دنیا را این‌گونه پذیرفت و شناخت، در برابر ناگواری‌ها و بدی‌های همسر و همسایه و… کمتر ناراحت می‌شود؛ زیرا از دنیا، بیش از اینکه خانه بلاست، انتظار نخواهد داشت! 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 قیام علیه عبادت بی‌محتوا 🔸امام حسین(ع) در یوم‌الترویه (یک‌روز قبل از عرفه) با ترک مراسم حج، سفر به سوی کربلا را آغاز نمود. در واقع ایشان در یوم الترویه، علیه عبادت بی‌محتوا قیام کرد. عبادتی که در آن جهاد، ولایت و نجات بشریت نیست. ایشان راه خود را از مردمی که بدون توجه به امام‌شان همچنان مشغول عبادت بودند، جدا کرد. 🔸برخی افراد هنگامی‌که برنامه عبادی و معنوی، از خدا دریافت می‌کنند، به صورتی لجبازانه‌ای آن برنامه را ادامه می‌دهند تا جایی که در مقابل سایر فرمان‌های خدا می‌ایستند. اولین کسی که این کار را کرد ابلیس بود. او می‌خواست نحوه عبادتش را خودش تعیین کند! گفت: من همان نمازم را ادامه می‌دهم اما دیگر از من نخواه که به آدم سجده کنم! 🔸ما خودمان را به کارهای خوب و خیر عادت می‌دهیم. اما بعداً کار مهم‌تری مثل نجات خلق پیش می‌آید. اگر توجه نکنیم، همین عبادت، سنگ راه‌مان می‌شود. آدم چقدر تأسف می‌خورد برای مردمی که حاضرند حج بگذارند؛ زمانی که امام‌شان در واقع حج را تعطیل کرده و به امر مهم‌تری پرداخته است؛ اما آنها همچنان دارند طواف می‌کنند و به منا و عرفات سفر می‌کنند! 🎤استاد پناهیان 🔰 @p_eteghadi 🔰
🕌 اعمال شب و روز عرفه 🔰 @p_eteghadi 🔰