ثواب مجتهد در صورت خطا !!!!
🤔#پرسش :
❓آیا تعلق گرفتن ثواب به مجتهد اگر در اجتهادش دچار خطا شود ، فقط مخصوص به اهل سنت است !!!!
اعترافات عݪماۍ شیعه دال بر این است ڪه بطور ڪلۍ اگر فقیه خطا ڪند یڪ اجر و اگر بر صواب باشد ده اجر خواهد داشت .
فقد ذكر الإمامية في كتب الحديث والفقه والأصول أن المجتهد المخطئ معذور ، وفي كتاب " كشف الغطاء " للشيخ جعفر البحث السابع والأربعين ص 39 ما نصه بالحرف " اشتهر على لسان الفريقين - أي السنة والشيعة - رواية أن الفقيه إذا أخطأ كان له حسنة ، وإذا أصاب فله عشر " .
📚الشيعة في الميزان_ محمد جواد مغنیه_ ص۸۴
لذا این موضوع متفق علیه هست بین شیعه کسانی که این امر بدیهی را انکار میکنند ، صد در صد جاهل یا مغرض هستند !!!!
💠#پاسخ💠
👌اگر علمای شیعه گفتند که مجتهد اگر در اجتهادش به واقع برسد دو ثواب می برد و اگر به خطا رود , یک ثواب می برد , این سخنشان در مورد آنجایی است که مجتهد طبق قرآن و سنت و نه رای و نظر شخصی قدم در وادی اجتهاد بگذارد , چنان که استاد محقق , آیت الله مکارم شیرازی می گوید :
" طرفداران اجتهاد به معنى استنباط از كتاب و سنّت مىگويند: دين خداوند هرگز ناقص نبوده و نيست، و براى هر مسألهاى كه امروز و فردا و تا روز قيامت در ميان مسلمانان جهان پيدا مىشود، يك حكم الهى صادر شده است كه در عمومات و اطلاقات يا ادلّه خاصّه كتاب و سنّت آمده، و نزد امامان معصوم- عليهم السلام- روشن است. هر كس در اجتهادش به آن حكم الهى برسد راه صواب پوييده و آن كس كه نرسد، راه خطا رفته است، هر چند اگر كوتاهى در مقدمات اجتهاد نكرده باشد نزد خدا معذور و مأجور است....لذا طرفداران اين عقيده مىگويند: «للمصيب اجران و للمخطئ اجر واحد، آن كس كه به واقع برسد دو پاداش دارد و آن كس كه خطا كند و مقصّر نباشد يك پاداش» "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج1، ص: 618
👌بنابراین مبنای سخن فوق در کلام علمای شیعه , اجتهاد بر اساس کتاب و سنت است نه رای شخصی , چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد »
📚المحاسن ج 1 ص 211
👌اما اهلسنت اجتهاد را به معنای تکیه بر رای و ظن شخصی و بی توجه به کتاب و سنت پایه ریزی می کنند و بر همین اساس به مجتهدی که بر خلاف کتاب و سنت اجتهاد کند هم یک ثواب می دهند .
❕ علمای اهلسنت نقل می کنند :
" وقتی پیامبر معاذ را به سوی یمن میفرستاد ، پیامبر به معاذ گفت اگر قضاوتی پیش آید چگونه قضاوت می کنی؟ معاذ گفت به کتاب خدا ، اگر در کتاب خدا حکمش نباشد به سنت پیامبر و الا به رای و نظر شخصی ، اجتهاد می کنم ، پیامبر نیز معاذ را تایید کرد » " أرأيت ان عرص لك قضاء كيف تقضي قال اقضي بكتاب الله قال فإن لم يكن في كتاب الله قال فبسنة رسول الله صلى الله عليه وسلم قال فإن لم يكن في سنة رسول الله قال اجتهد رأيي ولا آلو قال فضرب صدره ثم قال الحمد لله الذي وفق رسول رسول الله لما يرضي رسول الله "
📚مسند دارمی ج 1 ص 60
❕یا نقل می کنند که وقتی ابوبکر خلافت را قبضه کرد و در برابر سوالات و مسائل وامیماند ، طبق توصیه عمر ، اجتهاد به رای می کرد , چنان که نقل می کنند ؛
« ابوبکر پس از رسیدن به خلافت ، محزون در خانه نشسته بود ، عمر بر او وارد شد ، ابوبکر شروع به سرزش عمر کرد ( که چرا خلافت را به من دادی در حالی که علم و آگاهی لازم را ندارم ) ، و گفت تو مرا گرفتار این وضعیت کردی ، و از حکم و دعاوی مردم شکایت کرد که نمی تواند پاسخگو باشد ، عمر گفت ( اجتهاد به رای کن ) مگر از پیامبر نشنیدی که والی اگر اجتهاد کند و به واقع برسد ، دو اجر دارد و اگر خطا کند ، یک اجر دارد ، چنین حدیث عمر کار ابوبکر را آسان کرد " " انه بلغه أن أبا بكر حين استخلف قعد في بيته حزينا ، فدخل عليه عمر ، فأقبل على عمر يلومه ، وقال : أنت كلفتني هذا ، وشكا إليه الحكم بين الناس ، فقال له عمر : أما علمت أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إن الوالي إذا اجتهد فأصاب الحكم فله أجران ، وإذا اجتهد فأخطأ فله أجر واحد "
📚المصنف ، صنعانی ، ج 11 ص 328
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
👌در حالی که اجتهاد ظنی و بر پایه رای و گمان و در برابر کتاب و سنت یعنی اجتهاد در برابر نص بر خلاف حکم قرآن است , چنان که خداوند می فرماید :
"آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد و اجرا كنيد، و آنچه را از آن نهى كرده خوددارى نمائيد، و از مخالفت خدا بپرهيزيد " "ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا " ( حشر ٧ )
❕و فرمود :
" هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند اختيارى از خود (در برابر فرمان خدا) داشته باشد، و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند به گمراهى آشكارى گرفتار شده است. " " وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبِيناً " (احزاب ٣٦ )
❕اگر بخواهیم یک نمونه مصداقی بیان کنیم که علمای اهلسنت به کسی که بر خلاف کتاب و سنت عمل کند , ثواب می دهند , می توان به جریان جنگ جمل و صفین و عملکرد عایشه و معاویه بر علیه امیر مومنان ع اشاره کرد که معتقدند عایشه و معاویه در این جنگها اجتهاد کرده و به خطا رفته و تنها یک ثواب می برند !!!!
👌در کتاب " ما لا بد منه " با تعلیقات " عبد القادر دهقان " که از کتب درسی حوزه های اهلسنت است , چنین آمده است :
"اهل سنت عقیده دارند که در رویدادهای جمل و صفین حضرت علی حق به جانب بوده است و گروه مقابل ( عایشه و معاویه ) مرتکب خطا شده است ( و تنها یک ثواب می برند )"
📚ما لابد منه ص ٢٩
❕این سخن در حالی است که هیچ اجتهادی از عایشه و معاویه در برابر امیر مومنان علیه السلام پذیرفتنی نیست , زیرا به نص پیامبر اسلام آنان موظف به اطاعت از امیر مومنان ع بودند و اجتهاد کردن آنان مصداق تام اجتهاد در برابر نص بوده است .
👌علمای اهلسنت از علی ع نقل می کنند که فرمود ؛
« سوگند به خدایی که دانه را شکافت و مردمان را آفرید پیامبر چنین فرمود که مرا جز مومن دوست ندارد و جز منافق دشمن نمی دارد» " «أَنْ لَا يُحِبَّنِي إِلَّا مُؤْمِنٌ، وَ لَا يُبْغِضَنِي إِلَّا مُنَافِقٌ». "
📚صحیح مسلم ج 1 ص 86 _ فتح الباری ج 7 ص 58
❕با توجه به این روایت ، تکلیف عایشه و معاویه که جنگ های جمل و صفین را بر علیه علی علیه السلام ترتیب دادند روشن می شود ❗️
👌عایشه و معاویه موظف بودند که تحت حکومت امیر مسلمین و حاکم جامعه اسلامی یعنی علی علیه السلام باقی بمانند و بر او خروج نکنند ، چنان که مطابق نقل اهلسنت ، پیامبر گرامی فرمود ؛
«مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إِلَّا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»
«هر کس از امیر و حاکم خود چیزی را ببیند که ناخوشایندش باشد، باید بر آن صبر کند. چرا که اگر کسی به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین جدا شود، و سپس بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. »
📚صحیح بخاری ج 11 ص 9 _ صحیح مسلم ج 3 ص 1477
❕طبق این روایات اهلسنت , عایشه و معاویه , منافق بوده و بر کفر و شرک مرده اند , اما طبق مبنای اجتهادی باطل اهلسنت , آنان مجتهد بوده اند و ثواب هم می برند !!!!!
🔰 @p_eteghadi 🔰
91.9K
⭕️ سوال
سلام علیکم ببخشید دراین دوره اخرالزمان برای حفظ شدن از فتنه های اخرالزمان برای خودمون بچه همون چه کار کنیم چه عملی انجام بدیم
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
مسجد زیاد رفت و آمد کنید؛
خودتان بچههایتان مرتب بروید مسجد.
این دعای « یا اللّه یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبّت قلبی علی دینک» را زیاد بخوانید.
دعای «أَلّلهُمَّ عرّفنی نفسک» را زیاد بخوانید، در مفاتیح هست.
بعد از هر نماز واجب هم این «رضیت بالله ربّا و محمّد صلّ اللّه علیه و آله نبیّا» تا آخرش را بخوانید.
و با علما و قرآن باشید. بودن با علما انسان را نجات میدهد.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
104.5K
⭕️ سوال
سلام از استاد بپرسید آخر عاقبت کسی که ضد نظام و ولایت فقیه هست و علیه نظام فعالیت میکند چی میشه؟ هر چند سایر مناسک و واجبات و محرمات رعایت کند...
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
گناه بسیار بزرگی انجام میدهد ولی خب عاقبتش را خدا میداند! و غیر از خدا هیچکس خبر ندارد! ولی گناهش، گناه بسیار بزرگی است؛ هم در دنیا گرفتار میشود و هم در آخرت، که بدتر از این[چیزی که در دنیا گرفتارش میشود] در آخرت است! چون درواقع خون هزاران بلکه صدها و میلیونها شهید را دارد ضایع میکند و به آنها بیتوجهی میکند!
این نظام درواقع محصول خون هزاران بلکه صدهاهزار و میلیونها شهید در طول تاریخ بوده؛
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
❤️ #امام_مهدى عليه السلام فرمودند:
🍃 هر يك از شما بايد كارى كند كه با آن به محبّت ما نزديك شود .
📚بحار الانوار ج53 ص176
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا شیعیان برای به امامت رسیدن امامی، جشن می گرفته اند؟
دو نوع شادمانی برای به امامت رسیدن امام داریم. یک نوع وقتی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام معرفی می کند. برای این امر، مراسم داشتیم و امامان هم بر آن و بزرگداشت آن تأکید کرده اند؛ البته جشنی متناسب با عرف زمانة خودش؛ یعنی وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام در غدیر مطرح می کنند که یک حالت عمومی دارد، این همراه خودش، جشن دارد؛ تا چند روز افراد به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند؛ حتی بعد از این واقعه هم، وقتی کسی خبردار می شد به آن حضرت تبریک می گفت؛ چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده بودند که حاضران به غایبان بگویند. حاجیانی که به مناطق خودشان برمی گشتند و این خبر مهم را به منطقة خودشان می رساندند، عده ای که تازه خبردار می شدند باز هم به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند.
جشن گرفتن در این روز در سیرة علما هم بود است. با اینکه عید قربان و عید فطر از عیدهای اسلامی است؛ اما علاوه بر این دو عید، عید غدیر را بسیار گرامی می داشتند.
اما نوع دوم، آغاز امامت، بعد از شهادت امام قبلی است. سیرة اهل بیت علیهم السلام در این مورد چگونه بوده است؟
اول اینکه طبیعی است که ایشان به مناسبت شهادت امام قبلی، محزون بوده اند. شیعیان نزد امام جدید می آمدند و ابتدا شهادت امام قبلی را تسلیت می گفتند و سپس با امام جدید بیعت می کردند. امام علیه السلام با تعابیر مختلف به اینها می گفتند خوشحال باشید که با ما هستید و شیعیان هم خوشحال بودند که گمراه نشده اند و امام بعدی را شناخته اند و مثلاً هفت امامی نمانده اند؛ به خصوص تا زمان امام رضا علیه السلام که سرآغاز دوازده امامی شدنِ شیعه است؛ یعنی ما هفت امامی و شش امامی داریم، اما هشت امامی نداریم؛ هر کسی امام رضا علیه السلام را پذیرفته است بقیة ائمه را هم قبول کرده و دوازده امامی شده است.
البته اهل بیت علیهم السلام در یک فضای حزنی زندگی می کردند و می فرمودند بنی امیه برای ما عید نگذاشتند؛ بنابراین سیرة آنها بیشتر به تسلیت و حزن متمایل بوده است.
بنابراین با نزدیک شدن به ایام نهم ربیع الاول، آغاز امامت یگانه منجی عالم بشریت و سخن از بیعت با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ برای کسی احساس غریبی پیش نیاید؛ زیرا تجدید عهد و بیعت برای جریان امامت امام علیه السلام چیز جدیدی نیست و با توجه به این که امام این عصر امام مهدی علیه السلام هستند و شیعیان هر لحظه منتظر ظهور ایشان هستند باید در مناسبت های مختلف علاوه بر تجدید پیمان قلبی به دنبال فراگیری وظایف خود در زمان غیبت باشند.
ضمنا اصل بزرگداشت آغاز امامت ولیعصر(عج)، عنوانی عرفی است و ریزبینیهای عقلی درباره آن جایی ندارد. اگر توصیه به جشن میلاد ائمه(ع) یا آغاز امامت، مستقیماً از ناحیه شرع مقدس اسلام بیان شده بود، جای آن بود که برای تعیین آن دقت عقلی میکردیم.
ولی هنگامی که اینگونه بزرگداشتها موضوعی عرفی و جهت احترام و یادآوری ذکر امام زمان(ع) است، باید ببینیم عرف مردم چه روزی را برای آغاز رهبری و امامت قرار میدهد. در عرف اجتماعی تمام ملل، به خاطر احترام به رهبر پیشین، روز بعد از رحلت او، برای رهبر جدید جشن و بزرگداشت گرفته میشود. پس معرفی نهمربیع را به عنوان سالروز آغاز امامت ولی عصر (عج) اشکالی ندارد، همچنان که عالم بزرگ شیعه سید بن طاوس بر این امر تأکید دارد.
سید بن طاوس گوید:
...فيكون ابتداء ولاية المهدي ع على الأمة يوم تاسع ربيع الأول فلعل عظيم هذا اليوم و هو يوم تاسع ربيع الأول لهذا الوقت المفضل و العناية بالمولى الأعظم [المعظم] المكمل.
📚إقبال الأعمال؛ ج2 ؛ ص598
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘سفیر دوازدهم
🔹"سفیر دوازدهم" رمانی است خواندنی برای گروه سنی نوجوانان با موضوع سازمان وکالت در نظام شیعی که به اواخر عمر شریف امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت صاحب الزمان(عج) می پردازد.
🔹خانم زینب امامینیا به عنوان نویسنده این اثر، با پرداختن به "سازمان وکالت"، با محوریت نوجوانی به نام رضاداد، به اتفاقات و حوادث سالهای آخر امامت امام یازدهم میپردازد، با این توضیح که رضاداد، پسر نوجوانی است که برای رساندن وجوهات و امانات مردم به امام حسن عسکری(ع) و نیز در پی یافتن خبری از پدر گمشدهاش که از وکلای امام بوده، از قم به سامرا می آید اما وقتی به سامرا می رسد که امام حسن عسکری(ع) مسموم شده و به شهادت رسیده اند و به این ترتیب او و همراهانش بعد از این سفر طولانی، سرگشته و حیران به دنبال جانشین امام و در واقع امام زمان خویش میگردند.
🔹این نکته لازم به ذکر است که سازمان وکالت، شبکه ارتباطی شیعیان خاص با امام معصوم(ع) بود که از زمان امام صادق (ع) شکل گرفت و تا پایان غیبت صغری نیز ادامه داشت. این سازمان بهدلیل خفقان و سرکوب شدید خلفای ظالم عباسی علیه شیعیان، فعالیت پنهانی داشت و در پیشبرد اهداف ائمه اطهار(ع) و حفظ و حراست از عقاید شیعه نقش بسیار مهمی ایفا کرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ مرگ خلیفه دوم در چه روزی اتفاق افتاده است؟
🔰 در فرهنگ عوام شیعه چنین گمان میرود که نهم ربیع الاول زمان مرگ خلیفه دوم است در حالیکه چنین گمانی، اشتباهی فاحش است؛ زیرا منابع تاریخی و روایی شیعه و سنی، تاریخ مرگ خلیفه دوم را در ماه ذی الحجه میدانند.
✅ قاطبهی عالمان و مورخین اهل سنت زمان جراحت خلیفه دوم را روز 26 یا 27 ماه ذیالحجه و دوشنبه و یا چهارشنبه دانسته و گفتهاند او پس از سه روز یا چهار روز در آخر ذیالحجه یا اول محرم درگذشت. عالمان بزرگ شیعه نیز به این نظریه معتقدند، از متقدمین شیعه، میتوان یعقوبی(م284ق)، مسعودی(م346ق)، ابن اعثم کوفی(م314ق) و شیخ مفید(م413ق) را نام برد؛ شيخ مفيد در كتاب «مسار الشيعه» مینویسد: «در روز بيست و ششم ذی الحجة سال 23 هجری عمر بن خطاب مجروح گرديد و در بيست ونهم ماه درگذشت.»
🔶 هم چنين ابن ادريس حلی(م578ق) در کتاب سرائر آورده است: «عمر بن الخطاب در روز بيست و ششم ذی الحجه سال 23 هجری مجروح گرديد و در بيست و نهم همان ماه درگذشت... اما تاريخ اين واقعه گاهی بر بعضی از علما ما مشتبه شده، و چنين پنداشتهاند كه اين حادثه در نهم ربيع الاول بوده است.»
✳️ علامه مجلسی(رحمةالله علیه) نیز به این موضوع اعتراف کرده و مینویسد: «آن چه كه درباره كشته شدن خليفه دوم در ماه ذیالحجه ذكر شد، مشهور بين علمای اماميه است.» سپس تلاش میکند که نقل نهم ربیع را نیز تایید کند و در اینباره تنها به یک روایت «رفع القلم» استناد میکند که سندش مخدوش و ضعیف است. چرا که اولا: روایت مرسل است و ثانیا: که در سند روایت دو فرد مجهول الهویه و ناشناخته وجود دارد و با دیگر اعتقادات شیعه نیز سازگاری ندارد. لذا این روایت نمیتواند صحیح باشد.
👈 اما نهم ربیع، زمان مرگ کیست؟
🔺 به گفته آیتالله سید حسن مصطفوی، ۹ربیعالاول در واقع سالروز کشته شدن عمر سعد، قاتل امام حسین(علیهالسلام)، به فرمان مختار ثقفی است که توسط عوام با خلیفه دوم اشتباه گرفته شدهاست.
_______________
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ آیا این درسته که بعد از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ما عید امامت برای حضرت مهدی بگیریم در حالی که ایشان هنوز عزادار هستند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
برگزاری رفراندوم برای مشروعیت جمهوری اسلامی ایران !!!!
🤔#پرسش :
❓آیت الله خمینی میگوید :
اینکه پنجاه سال پیش پدران ما کسی را حاکم کردند برای خودشان بوده الان ما باید خودمان تصمیم بگیریم زیرا سرنوشت ما بدست خودمان است.وی افزود مردم پنجاه سال پیش نمیتوانند در مورد سرنوشت ما تصمیم بگیرند. 12\بهمن \1357 ❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌سخن مرحوم امام خمینی سخن حقی است که ناظر به نظام های سیاسی است که مشروعیت خود را بر پایه رای مردم می دانند !!!!
❕چرا در آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای غربی رفراندوم برگزار نمی شود تا معلوم شود که آیا مردم کنونی آن کشورهای هم انتخاب مردمی که در صدها سال قبل یک نظام سیاسی را برگزیده اند , می پذیرند یا خیر !!!!
👌بنابراین اشکال مرحوم امام خمینی در مورد نظامهای سیاسی غربی که مدعی اند بر پایه رای مردم شکل گرفته اند کاملا به جا است !!!
▫️ اگر قرار بر رفراندم است در درجه اول باید کشورهای غربی این رفراندوم را برگزار کنند و افراد مخالف با ایران اسلامی و طرفداران نظام های سیاسی غربی که طالب برگزاری رفراندوم در ایران هستند , باید نخست به این اشکال پاسخ دهند که چرا کشورهای غربی برای نظام سیاسی حاکم در کشورشان رفراندوم برگزار نمی کنند !!!!
❕اما در مورد نظام مقدس اسلامی ایران , سخن از برگزاری رفراندوم کاملا بی پایه و اساس است , زیرا مشروعیت نظام اسلامی بر پایه رای مردم نیست تا بخواهیم بعد از هر چند سالی رفراندوم برقرار کنیم که آیا مردم این نظام را می خواهند یا خیر !!!!
👌مشروعیت نظام اسلامی ایران بر پایه حکم و تنفیذ خداوند است , زیرا تنها خداوندی که خالق همگان است , حق حکومت و حکمرانی بر مردم را دارد , چنان که در آیات متعددی فرمود :
"«و آنها كه به آنچه خدا نازل كرده حكم نمى كنند، كافرند»_ «و هر كس به آنچه خدا نازل كرده حكم نكند، ستمكار است» _ «و كسانى كه بر طبق آنچه خدا نازل كرده حكم نمى كنند، فاسقاند»_ «حكم و فرمان، تنها ازآن خداست " "«وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الْكَافِرُونَ» _ «وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الظَّالِمُونَ»_«إِنْ الْحُكْمُ إِلَّا للَّهِ». " ( مائده ٤٤ _ ٤٥ _ ٤٧ _ انعام ٥٧ _ یوسف ٤٠ _ ٦٧ )
❕بر همین اساس برخی می نویسند :
" در اسلام و بينش توحيدى حكومت از طرف بالا تعيين مىشود، نه از سوى پايين، از سوى خداوند است و نه از سوى مردم ....
👌يكى از تفاوتهاى روشن ميان بينش توحيدى و شركآلود در امر حكومت اين است كه انسان موحّد حكومت را در تمام ابعادش (بعد قانونى، اجرايى و قضايى) از خدا مىداند كه به پيامبران الهى و اوصياى آنها و سپس صالحان و آگاهان امتها رسيده است. "
📚پيام قرآن، ج3، ص: 435
❕بنابراین حق حکومت برای خداوند است که خداوند این حق را به پیامبر اسلام و امامان علیهم السلام واگذار کرده است و امامان ع هم در عصر غیبت این حق را به فقهاء شیعه واگذار کرده اند
👌بر این اساس مشروعیت نظام اسلامی ایران به تنفیذ الهی بازگشت می کند نه به رای مردم , لذا نیازی به رفراندوم و رای مردم نیست تا بخواهیم مشروعیت نظامی اسلامی را بر پایه آن ثابت کنیم , به خلاف کشورهای غربی که مدعی اند مشروعیت نظام سیاسی شان وابسته به رای مردم است , آنان باید برای اصل موجودیت نظام سیاسی شان رفراندوم برقرار کنند تا ببینند مردم نسلهای مختلف طرفدار نظام سیاسی حاکم هستند یا خیر !!!!
👌بله همراهی مردم در نظام اسلامی اگر چه مشروعیت زا نیست , اما موجب می شود که حکومت اسلامی مستقر شده و بهتر بتواند حکمرانی داشته و دستورات خداوند را در جامعه پیاده کند و ما در نظام اسلامی ایران , این همراهی مردم را داریم , شاهد آن حضور میلیونی مردم در راهپیمایی ها و مراسم های مذهبی و تشییع جنازه شخصیت هایی به مانند شهید سلیمانی و .... است .
👌یا شاهد دیگر حضور میلیونی مردم در پایه صندوق های رای است که در انتخابات ریاست جمهوری در دوره های مختلف این حضور به مشارکت بیش از هفتاد و هشتاد درصدی رسیده است
👌رهبری در این رابطه می گوید :
" هركس پاى صندوق رأى مىآيد، در واقع رأى به جمهورى اسلامى، رأى به قانون اساسى و رأى به مواد غير قابل تغيير قانون اساسى - يعنى اسلام و ارزشهاى اسلامى - ميدهد. "
📚بیانات در ديدار اقشار مختلف مردم 25/03/1384 ( قطره قطره تا دریا ص ٣٧ )
▫️بنابراین همراهی اکثریت مردم با نظام اسلامی اظهر من الشمس است و از جنبه مشروعیت هم چون مشروعیت الهی به همراه نظام مقدس ایران اسلامی است , لذا سخن از رفراندوم و این قضایا , موجه نیست .
🔰 @p_eteghadi 🔰
70.8K
⭕️ سوال
❓لطفا از استاد بپرسید زنی که شوهرش به او امر میکنه بد حجاب در جامعه ظاهر بشه چقدر میتونه به حرف شوهرش گوش بده؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💽 #پادکست
💢 زمانه لیاقت نداره، تو چرا باید محروم باشی؟!
🎙استاد پناهیان
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💢 پاسخ رهبری به شبهه ای که این روزها خیلی پخش شد!!
🎙 مقام معظم رهبری
🔰 @p_eteghadi 🔰
261.7K
⭕️ سوال
⁉️ آیا در زمان پیامبر و یا حکومت امام علی ع با بد حجاب ها و بی حجاب ها برخورد میشده؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث
💠امیرالمؤمنین عليه السلام: ميوه خردمندى، رهانيدن جان از زرق و برق دنيا است
📚غررالحكم حدیث ۵۳۹۹
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ آیا مراسم «عید الزهرا» که بین مردم مرسوم شده، جایز است یا خیر؟
🔰 نهم ربیع که روز پس از شهادت امام حسن عسکری(علیهالسلام) است، آغاز امامت قطب عالم امکان امام زمان(علیهالسلام) است؛ هر چند در گذشته به مناسبت سالروز به امامت رسیدن امام زمان(علیهالسلام) و به درک واصل شدن عمر بن سعد در این روز، جشنهایی برگزار میشده است. امّا برگزاری مجالسی با عنوان «عیدالزهرا» یا «عمرکشان» به مناسبت قتل عمر بن خطاب از سوی برخی افراطیون، به اسم تشیّع، بیشترین خسارت را به مکتب راستین اهلبیت(علیهمالسلام) و وحدت مسلمانان وارد میکند.
👈 امروزه با پیشرفت تکنولوژی صحنههایی از این مجالس به اصطلاح مخفیانه گرفته میشود و بلافاصله در دنیا به اسم شیعه پخش میگردد. این امر، نگرانی بسیاری از مراجع و بزرگان تشیّع را در پی داشته است.
🔶 بزرگان و مراجع تقلید شیعه همواره این مجالس را محکوم کردهاند؛ آیتالله محمدتقی بهجت درباره عیدالزهرا فرمودند: «چه بسا این کارها موجب اذیّت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبّب آن و یا شریک جُرم خواهیم بود.»
❇️ آیت الله خامنهای در اینباره میگوید: «بعضیها دارند به نام فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) این کار را میکنند. در حالیکه فاطمهزهرا (سلاماللهعلیها) راضی نیست.»
🔺امامخمینی(قدّسسرّه) برای نخستین بار این جریان را محکوم کرد. آیتالله بروجردی، آیت الله سیستانی و دیگر مراجع تقلید نیز نسبت به برگزاری چنین مجالسی هشدار دادند.
❇️ از همه اینها که بگذریم در برخی این مجالس، مطالبی گفته میشود که با اعتقادات شیعه در تضاد است، از آن جمله میتوان به «روز رفع القلم» اشاره کرد. آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ استفتائی درباره حدیث «رفع القلم» میفرماید: «اوّلًا: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص، در منابع معتبر نداریم. روایت مزبور از نظر سند اعتباری ندارد. ثانیاً: بر فرض، چنین چیزی باشد(که نیست) مخالف کتاب خدا و سنّت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست، و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست.»
💠 آیت الله تبریزی هم در مورد این روایت معتقد است: «روایت مزبور صحیح نیست و فرقی بین ایام نیست و معصیت، معصیت است.» آیت الله صافی نیز معتقد است: «این روز با سائر ایام در این جهت فرقی ندارد و مورد رفع القلم نیست.»
🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب امام مهدی "عجل الله تعالی فرجه الشریف" موجود موعود:
این اثر ارزشمند از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام عزّه) كه به نام «امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) موجود موعود» مزین است، با طرح مباحثی گرانبها در سه بخش و نُه فصل مطالبی همچون، امامت عام و خاص، شجرۀ مبارک امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، حكمت و چرایی غیبت، حقیقت و آثار انتظار، انتظار ابعاد و تكالیف، از ظهور تا مدینه فاضله مهدوی (علیه السلام)، دولت كریم مهدوی و... را در اختیار مشتاقان آن حضرت قرار میدهد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نقطه عطف
🔸 آن #نقطه_عطف_جهان_بشریت كه كل عالم عوض بشود با ظهور وجود مبارك ولی عصر است. وجود مبارك امیرالمومنین ظهور امام زمان را #نقطه_عطف دانست فرمود وقتی آن حضرت ظهور كرد «یعْطِفُ الهَوَى عَلَى الهُدَى، إِذَا عَطَفُوا الهُدَى عَلَى الهَوَى، وَیعْطِفُ الرَّأْی عَلَى القُرْآنِ إِذَا عَطَفُوا القُرآنَ عَلَى الرَّأْی ... فَیرِیكُمْ كَیفَ عَدْلُ السِّیرَةِ، وَیحْیی مَیتَ الكِتَابِ وَالسُّنَّةِ»؛ فرمود دیگران هم نقطه عطف داشتند اما هدایت را بر هوس عطف كرده اند _همیشه معطوف تابع معطوف الیه است_ و رأی خود را اصل قرار دادند و كلام الهی را بر رأی خود عطف كردند؛ آنها هم نقطه عطف داشتند اما دین را بر رأی خود عطف كردند و هدایت را بر هوا و هوس خویش عطف كردند.
🔸 وقتی بشر جامعه را پر از ظلم می بیند كه دیگران عدل را بر ظلم عطف كرده اند علم را بر جهل عطف كرده اند عقل را بر جهالت عطف كرده اند حیا را بر انهتاك عطف كرده اند، این می شود نقطه عطف منفی؛ ولی وقتی #ولی_عصر_ارواحنا_فداه ظهور كرد #نقطه_عطف_مثبت دارد یعنی تمام كجراهه را منعطف می كند به راه مستقیم، تمام اندیشه های باطل را منعطف می كند به شهود حق، تمام انگیزه های باطل را منعطف می كند به #عزم_الهی. وجود مبارك ولی عصر (سلام الله علیه) كه ظهور كرد، نقطه عطف مثبت دارد.
#آغاز_امامت_حضرت_مهدی_عج
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1380/08/10
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ نمایی از حکومت داری امیرالمومنین(علیه السلام) و برخورد حضرت با رانتخواران و اختلاس گران
✅ در زمان عثمان، جامعه اسلامی دچار فساد مالی، رانتخواری، اختلاس و استفاده شخصی از بیت المال شده بود. عثمان به نزدیکان خود از بیت المال بخششهای بسیاری میکرد.
🔶 پس از مرگ عثمان وقتی امیرالمومنین(علیهالسلام) متصدی امر حکومت اسلامی شد، اصلاحات خویش را آغاز کرد. یکی از موارد، مقابله ایشان با رانتخواریها و اختلاسهایی بود که در دولت عثمان به وجود آمده بود. ایشان در روز دوم حکومتش در میان مردم آمدند تا سیاستهای دولتش را برای مردم تبیین کند، لذا فرمودند: «هر زمينى كه عثمان آن را به ديگرى واگذار كرده و هر مالى از مال خدا كه به كسى داده است بايد به بيت المال بازگردانده شود.»
✳️ اولین اقدام حضرت در بازگرداندن اموال غارت شده از بیت المال این بود که در روز سوم حکومتش، اموالی از بیت المال را که عثمان تصرف کرده بود پس گرفت. وقتى خبر باز پسگیری اموال بیت المال از خانه عثمان به گوش عمروعاص رسيد، نامهاى براى معاويه فرستاد و در آن نوشت: «هر كارى كه ممكن است انجام بده كه پسر ابى طالب، همه اموالى را كه تو جمع آورى كرده اى خواهد گرفت.»
🔺 منذر بن جارود والی حضرت علی(علیهالسلام) در شهر اصطخر فارس ۳۰ هزار درهم اختلاس کرد، به دنبال این خیانت، امیرالمومنین(علیهالسلام) ضمن نامهای او را از ولایتش بر شهر اصطخر خلع و او را احضار کرد و 30 هزار درهم را از او پس گرفت.
❇️ زیاد بن ابیه، میخواست خراجی که از کردها گرفته بود را برای خود بردارد و به فرستاده امیرالمومنین(علیهالسلام) گفت کردها خراجشان را کم کردند. خبر به حضرت رسید و به خیانت ابن زیاد پی برد و در ضمن نامهای به او نوشت: «صادقانه به خداوند سوگند ياد مىكنم اگر به من گزارش رسد كه از بيت المال مسلمين چيزى كم يا زياد به خيانت برداشتهاى، آنچنان بر تو سخت مىگيرم كه در زندگى تو را كمبهره، سنگينبار و حقير و ذليل سازد. والسلام»
_____________________
🔰 @p_eteghadi 🔰
شبهه ای پیرامون آیه پایانی سوره مزمل در مورد محاسبه شب !!!!
🤔#پرسش :
❓خداوند متعال در آیه آخر سوره مبارکه مزمل می فرمایید : شما هرگز نمی توانید اندازه طول شب و روز را شمارش کنید . در صورتی که امروزه با کمک علم نجوم می توانند این کار را محاسبه کنند . در صورت امکان لطفا توضیح دهید !!!!!
💠#پاسخ💠
👌آیه مورد بحث این سخن خداوند است که فرمود :
" پروردگارت مىداند كه تو و گروهى از كسانى كه با تو هستند نزديك دو سوم از شب يا نصف يا ثلث آن را بپا مىخيزيد، و خداوند شب و روز را اندازهگيرى مىكند، او مىداند كه شما نمىتوانيد مقدار آن را (دقيقا) اندازهگيرى كنيد، لذا شما را بخشيد اكنون آن مقدار از قرآن كه براى شما ميسر است تلاوت كنيد، او مىداند به زودى گروهى از شما بيمار مىشوند، و گروهى ديگر براى به دست آوردن فضل الهى (و كسب روزى) به سفر مىروند، و گروهى ديگرى در راه خدا جهاد مىكنند، پس آن مقدار كه براى شما ممكن است از آن تلاوت كنيد، و نماز را بر پا داريد و زكات ادا كنيد، و به خدا قرض الحسنه دهيد، (در راه او انفاق نمائيد) و (بدانيد) آنچه را از كارهاى خير براى خود از پيش مىفرستيد نزد خدا به بهترين وجه و بزرگترين پاداش خواهيد يافت، و از خدا آمرزش بطلبيد كه خداوند غفور و رحيم است. " " وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن ... " ( زمر ٢٠ )
❕در تفسیر نمونه می خوانیم :
" این آیه اشاره به همان دستورى است كه در آغاز سوره به پيامبر داده شده ( مبنی بر عبادت شبانه ) تنها چيزى كه در اينجا اضافه دارد اين است كه گروهى از مؤمنان نيز در اين عبادت شبانه، پيامبر ص را همراهى مىكردند (به عنوان يك حكم استحبابى و يا احتمالا يك حكم وجوبى زيرا شرائط آغاز اسلام ايجاب مىكرد كه آنها با تلاوت قرآن كه مشتمل بر انواع درسهاى عقيدتى و عملى و اخلاقى است و همچنين عبادات شبانه خود را بسازند و آماده تبليغ اسلام و دفاع از آن گردند).
❕ولى به گونهاى كه از بعضى روايات استفاده مىشود جمعى از مسلمانان در نگهداشتن حساب" ثلث" و" نصف" و" دو ثلث" گرفتار اشكال و دردسر مىشدند (چرا كه وسيله سنجش زمان در آن عصر وجود نداشت) و به همين جهت ناچار احتياط مىكردند، و اين امر سبب مىشد كه گاه تمام شب را بيدار بمانند، و مشغول عبادت باشند، تا آنجا كه پاهاى آنها به خاطر قيام شبانه ورم كرد! لذا خداوند اين حكم را بر آنها تخفيف داد و فرمود:" او مىداند كه شما نمىتوانيد مقدار مزبور را دقيقا اندازهگيرى كنيد، به همين جهت شما را بخشيد، اكنون آن مقدارى كه از قرآن براى شما ميسر است تلاوت كنيد" (عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ " لن تحصوه" از ماده" احصاء" به معنى شماره كردن است، يعنى شما نمىتوانيد دقيقا وقت شب را از نظر مقدار دو ثلث و نصف و يك ثلث تعيين كنيد، و به زحمت مىافتيد. "
📚تفسیر نمونه ج ٢٥ ص ١٩٢
❕روشن شد که مخاطب تعبیر " لا تحصوه " مسلمین در زمان پیامبر هستند که به خاطر محدودیت وسیله سنجش زمان در آن دوره نمی توانستند دقیقا یک سوم یا دو سوم شب را اندازه گیری کنند تا آن ساعت را عبادت کنند , لذا به مشقت می افتادند و از باب احتیاط تمام شب را به عبادت می گذراندند تا وظیفه خود را انجام داده باشند , خداوند آیه فوق را نازل کرد و این حکم را بر آنان تخفیف داد , چنان که در تفسیر قمی آمده و در روایتی از امام باقر علیه السلام هم می خوانیم :
"پیامبر این کار ( یعنی عبادت شبانه ) را انجام داد و مردم را بدان بشارت داد و این کار بر آنها دشوار شد. «علم أن لن تحصوه» یعنی فردی بلند میشد و نمی دانست که کی نصف شب خواهد شد و کی دوسوم آن و فردی از ترس اینکه این زمان را درک نکند، تا صبح بیدار میماند. بنابراین خداوند این آیه را فرو فرستاد «ان ربک یعلم انک تقوم» تا «علم أن لن تحصوه» منظورش این است که نمی دانید چه زمانی نصف و چه زمانی یک سوم شب خواهد شد. این آیه با «فاقروا ما تیسر من القرآن» نسخ شده است. " عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله تعالى: إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنى مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ: «ففعل النبي (صلى الله عليه و آله) ذلك، و بشر الناس به، فاشتد ذلك عليهم». و قوله: عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ و كان الرجل يقوم و لا يدري متى ينتصف الليل، و متى يكون الثلثان، و كان الرجل يقوم حتى يصبح مخافة أن لا يحفظه، فأنزل الله إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ إلى قوله: عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ يقول: متى يكون النصف و الثلث، نسخت هذه الآية: فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن "
📚تفسیر قمی ج ٢ ص ٣٩٢
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
👌البته اگر چه مخاطب آیه فوق , مسلمین عصر پیامبر هستند اما این آیه برای همه مسلمین تا روز قیامت حاوی نکات تربیتی و معرفتی است که به عنوان نمونه , یک درس آیه این است که :
" احكام اسلام، هماهنگ با توان و امكانات انسان است و هيچگاه عسر و حرج به دنبال ندارد. چنانكه براى بيمار، تيمم را به جاى وضو قرار داده، نماز را در هر حالتى كه مىتواند بخواند، تكليف كرده، روزه را از او برداشته و به جاى آن كفّاره قرار داده است ( در آیه فوق هم عبادت شبانه برای مسلمین تخفیف داده شد به تلاوت قرآن , شاهد این سخن تعبیر ) «عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُمْ» است یعنی خداوند دانست كه شما توان احصا نداريد، پس بر شما آن را بخشيد. «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» به مقدار ميسر قرآن بخوانيد. "
📚تفسير نور ، ج10، ص: 276
❕یا برخی دیگر از مفسرین , این درس را از آیه فوق گرفته و می نویسند :
"براى انجام كارهاى مهم اجتماعى مخصوصا ايجاد يك انقلاب وسيع و گسترده در تمام شؤون زندگى قبل از هر چيزى يك نيروى مصمم انسانى لازم است كه با اعتقاد راسخ، و آگاهى كامل، و تعليمات لازم فكرى و فرهنگى، و پرورشهاى اخلاقى، براى اين كار ساخته شده باشد.
و اين دقيقا كارى بود كه پيغمبر اسلام ص در مكه در سالهاى نخستين بعثت بلكه در تمام دوران عمرش انجام داد، و به همين دليل و به خاطر وجود همين زير بناى محكم، نهال اسلام به سرعت نمو كرد، و جوانه زد، و شاخ و برگ آورد.
❕آنچه در اين سوره آمده است نمونه زنده و بسيار گويايى از اين برنامه حساب شده است: دستور به عبادت دو سوم يا حد اقل يك سوم از شب، آن هم توأم با تلاوت و دقت در آيات قرآن مجيد تاثير عجيبى در روح مسلمانان گذارد، و آنها را براى قبول" قول ثقيل" و" سبح طويل" آماده ساخت، اين حركتها و ناشئههاى شبانه كه به تعبير قرآن" اشد وطا" و" اقوم قيلا" بود سرانجام كار خود را كرد، و گروهى اندك از تودههاى محروم و قشرهاى مستضعف و در بند چنان ساخته شدند كه شايستگى براى حكومت بر بخش عظيمى از جهان را پيدا كردند.
👈و امروز هم اگر ما مسلمانان بخواهيم عظمت و قدرت ديرين را باز يابيم، راه همين راه، و برنامه همين برنامه است، هرگز نبايد انتظار داشته باشيم با افرادى ضعيف و ناتوان از نظر تفكر و ايمان، افرادى كه پرورشهاى لازم فرهنگى و اخلاقى را نيافتهاند سيطره" يهود" را از قلب كشورهاى اسلامى بر اندازيم، و دست زورگويان و ابر جنايتكاران را از ممالك اسلامى كوتاه كنيم اين سخنى است دامنهدار، اما آنجا كه كس است يك حرف بس است!👉
📚تفسیر نمونه ج ٢٥ ص ١٩٨
🔰 @p_eteghadi 🔰
ابولولو شیعه بوده.mp3
726.5K
⭕️ سوال
#ابولؤلؤ_کیست
❓ آیا ابولولو شیعه بوده است؟ و راسته که حضرت علی علیه السلام او را به ایران فراری داده است؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
خون شهید در زمین مسجد.mp3
1.04M
⭕️ سوال
⁉️ آیا درسته که روایت داریم از امام صادق علیه السلام که از ایشان پرسیدند، در مساجد اهل سنت نماز بخوانیم؟ و حضرت فرمودند: در هر مسجدی قطره خون شهیدی قرار دارد؟
🔰 پاسخ
بله، روایت داریم که هر کجا مسجدی ساخته شده، قطره ای از خون شهید آن جا ریخته شده است.
👈حالا این قطره خون هم باید بیشتر بر آن دقت شود که منظور چیست؟
🔰 @p_eteghadi 🔰