eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ امام علی علیه السلام كارها چنان در سيطره تقدير است كه چاره انديشى به مرگ مى انجامد. 📗نهج البلاغه، حکمت 16 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ مختصری از کرامات و معجزات امام صادق(علیه‌السلام) 🔰 امام کسی است که به اذن خدا می‌تواند در امور عالم دخل و تصرف کند و مانند پیامبران کارهای خارق‌العاده انجام دهد. در این‌جا به چند مورد از کرامات امام صادق(علیه‌السلام) می‌پردازیم: 1️⃣ مفضّل بن عمر می‌گوید: «همراه آن حضرت بودم، ناگاه به زنی رسیدیم كه گاوی مرده در پیش او افتاده بود، و او با اطفال خود نشسته می‏گریستند. امام سبب گریه را پرسید. آن زن گفت: معاش من و اطفال من از شیر این گاو بود، اكنون مرده است. امام دعا کرد و آن گاو زنده شد، آن زن گفت: به حقّ خدای كه تو عیسی بن مریمی.» 2️⃣ در روایتی نقل شده روزی آن حضرت دعا کرد و درخت خشكی سبز شد و همه از خرمای تازه آن درخت خوردند. یکی گفت: هرگز سحری از این بزرگ‌تر ندیده‏ام! آن حضرت فرمود: ما ورثه انبیاییم، در میان ما هیچ ساحری و كاهنی نیست. بلكه ما دعا می‏كنیم، حق تعالی قبول می‏فرماید. 3️⃣ ابو بصیر گوید: «شعیب عقرقوفی خدمت حضرت صادق(علیه السّلام) رسید و كیسه‏ای كه مقداری دینار در آن قرار داشت مقابل آن جناب نهاد، حضرت فرمود: ما نیازی به زكات نداریم، و مقداری از كیسه بیرون كرد و به شعیب داد، هنگامی كه از خدمت آن جناب بیرون شدیم پرسیدم از این دینارها چه مقدارش زكات بود؟ گفت: به همین اندازه كه به من برگردانید به خداوند سوگند دیناری كم و یا زیاد نیست.» 4️⃣ «شهاب بن عبد ربه» می‌گوید: «حضرت صادق(علیه السّلام) به من فرمود: «ای شهاب چه می‌كنی هر گاه «محمد بن سلیمان» خبر مرگ مرا به شما بدهد؟ شهاب گوید: به خدا قسم نه محمد بن سلیمان را میشناختم و نه میدانستم وی در كجا زندگی میكند. شهاب گوید: پس از این ثروت من زیاد شد و من در بصره و كوفه برای تجارت‏ رفت و آمد می‌كردم، یكی از روزها وارد بصره شدم و نزد محمد بن سلیمان كه والی بصره بود رفتم، در این هنگام وی نامه‏ای به دستم داد و گفت: ای شهاب خداوند تو را پاداش دهد در وفات امامت جعفر بن محمد. گوید: من به یاد گفتار امام افتادم و گریه گلوی مرا گرفت و اشكم سرازیر شد.» _____________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 معامله خداوند با منافقان و بدخواهان؛ اینکه در هر حادثه ای، منافقان برای مومنان شکست و اتفاقات ناگوار را آرزو می کنند، بسیار معمول است. اما در مقابل آنچه را که برای مومنان می خواهند، بر سر خودشان خواهد آمد. عذابی که خداوند تحت 4 عنوان مطرح می فرماید: اول، پـيـش آمـدهـاى سـوء تنها بـر اين گـروه نازل مى شود. دوم غضب خداوند بر آن ها است و سوم اینکه ملعون خواهند بود، (یعنی دور از رحمت خدا) و مورد چهارم جهنمی است که خدا برایشان تدارک دیده است. این فرجام این بدخواهان و بد طینتان است. چه زن باشند و چه مرد! 🔷 آیه روز: وَ يُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَ الْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَ الْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ و َلَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِيرًا (فتح / آیه 6) 🔶 ترجمه: و نيز مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرك را كه به خدا گمان بد مي ‏برند مجازات كند، حوادث سوئي (كه براي مؤمنان انتظار مي‏ كشند) تنها بر خودشان نازل مي‏ شود، خداوند آنها را غضب كرده، و آنها را از رحمت خود دور ساخته، و جهنم را براي آنها آماده كرده، و چه بد سرانجامي است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
35.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 داستان واقعی 🔰 تجربه مرگ موقت کسی ربا گرفته و هنگامی که میمیرد با موجودات عجیبی روبرو می شود که در اوج وحشتی که دارد با صدا زدن نام امام حسین علیه السلام نجات پیدا می کند. 🎙 با کارشناسی استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️🎥 اینکه بعضی از کودکان بصورت مادر زادی بدون هیچ گناهی بیماری را ارث می برند چطور با عدالت خداوند سازگار است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نردبان عقل 🔸 فرمود همه جا علم مقدّمه است برای تزکیه. در بخشی از آیات مثل آیه سوره مبارکه «عنکبوت» هم بالصراحه مشخص کرد، فرمود ، علم مقصد نیست. 🔸 فرمود این همه حرف ‌هایی که ما می‌گوییم: ﴿تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ﴾ اما ﴿وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾. ما عقل می ‌خواهیم و عقل آن است که «عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» اما این عقل از سکّویی باید پرواز کند و سکّوی پرش عقل، علم است. انسان بخواهد عاقل بشود، نردبان عاقل شدن علم است: ﴿وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾. مثل اینکه بگوییم هیچ کسی پیروز نمی ‌شود مگر اینکه شمشیرِ تیز در دست او باشد؛ هیچ کسی نویسنده نیست مگر اینکه قلم خوب داشته باشد. 🔸 علم مقدّمه عقل است، آنچه معیار است همان «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» است، این مقدمه هم خیلی راه ‌گشاست؛ علم برای است، علم برای است، علم برای عاقل شدن است و مانند آن. 📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 19 تاریخ: 1395/11/05 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ نظر شما در رابطه با این ضرب المثل چیست» چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است»؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢همزاد💢 آياتى از قرآن كريم به توصيف ستاره ها پرداخته است. از آن جمله:» انا زينا السمائ الدنيا بزينه الكواكب «،.» واذالنجوم النكدرت «،» واذالكواكب انتشرت «،» فاذالنجوم طمست «،. در هيچ يك از آيات قرآن و همچنين روايات كه با موضوع ستاره و اجرام آسمانى مى باشند، و همچنين آيات و روايات مربوط به خلقت انسان، به موضوع مطروح در سؤال يعنى مسأله همزاد اشاره نشده است و عقيده فوق خرافه اى بيش نيست. اساسا چيزى به نام همزاد وجود ندارد و در نصوص دينى از آن خبرى نيست. البته برخى كلمه همزاد را در مورد» جن «به كار مى برند. اين استعمال هر چند درست نيست ولى جن وجود واقعى دارد و قرآن مجيد و روايات با صراحت تمام به وجود آن گواهى مى دهند. نسبت به اين كه از چه زمان و چگونه مسائله همزاد شايع شده است، اطلاع دقيقى نداريم ليكن احتمال مى دهيم اين مسئله از خرافات باستانى و عقايد پيش از اسلام باشد. در هر صورت برخى گفته اند مقصود از همزاد، موجودى به نام جن مى باشد به اين معنا كه غير از انسانها، موجودات ديگرى به نام «جن ها» وجوددارند كه در رديف انسان ها و كنار آنها از آن ياد مى شود نه آن كه هر انسانى يك همزادى در باطن خود و يا در سايه خود داشته باشد. پس در مورد همزاد كه در ميان عامه مردم معروف است، روايت و اصل عقلى خاصى نداريم تا آن را تأييد كند، با اعتقاد عامه، با تولد هر فرزند انسانى، يك نفر جن نيز متولد مى شود كه همزاد او است و چنين اعتقادى، ريشه درست عقلى و نقلى ندارد. در فرهنگ معين ج، 4، ص 5183، درباره همزاد نوشته است: «موجودى متوهم (از جن) كه گويند با شخص در يك زمان تولد مى شود و در تمام حيات با او همراه است. بنا به اعتقادى عاميانه همزاد گاهى ممكن است، باعث زحمت و صدمه زدن به همزاد انسان خويش شود و گاه هم او را به سعادت و مكنت و ثروت مى رساند نيز عامه معتقدند كه بعضى از مردم (خاصه جن گيران و جن ها) با همزاد خويش رابطه دوستانه يا خصمانه دارند و با آنها روبرو و هم كلام مى شوند. چنانكه ملاحظه فرموديد اين اعتقاد عاميه است و مبناى عقلى و نقلى ندارد. (البته در روایاتی ذکرشده که برای هر انسان شیطانی از جن است که اغوایش می کند ولی این غیر از اعتقاد به همزاد می باشد.) 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚همنام گل های بهاری: نگاهی نو به زندگی و شخصیت پیامبر گرامی (ص) ✍️حسین سیدی ساروی 🌱این کتاب که با نثری روان و قابل فهم و کاربردی به خصوصیات اخلاقی پیامبر (ص) و توصیه های آن حضرت (ص) در زمینه های مختلف پرداخته است، با استفاده از منابع معتبر شیعی و اهل سنت گردآوری شده است. موضوعات متنوع این کتاب علاقمندان به پیامبر را با ویژگیهای انسان کامل آشنا می کنند. 🌱«هم نام گل های بهاری» جلد اول از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم» است که برنده جایزه کتاب سال حوزه شد. 🌱در این مجموعه سعی می شود مسایل مختلف زندگی از دیدگاه پیامبر اسلام(ص) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست و یکم چگونه اهل بیت می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند. این سیره کاربردی که بیش از صد موضوع مثل محیط زیست و حقوق مخالفان را شامل می شود، برای جوانان و نوجوانان نوشته شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢رد پای خرافات در زندگی💢 در زندگی همه انسانها،رد پای خرافات را میتوان دید. خرافات اعتقاد و باور غلط و اشتباه به چیزی موهوم است.باور کردن تاثیر چیزی که چنین اثری ندارد. سببیت قائل شدن به چیزی که سبب نیست و باور داشتن آن؛در واقع خرافات است. اگر نگاه دقیقی به باورهای خود داشته باشیم می بینیم که رد پای خرافات در خود و خانواده و اطرافیان دیده شده بلکه خرافات در زندگی و اعتقادات ما غوغا میکند. ✅ریشه اعتقاد به خرافات جهل و نادانی انسان ضعف توحید تقلید کورکورانه تبعیت از احساس به جای تعقل می باشد. 👌باید دانست؛اسلام به طور جدی ؛مخالف خرافات می باشد. رسول ص فرمود: کل ماثره فی الجاهلیه تحت قدمی هرخرافاتی را من باطل اعلام میکنم. 📚سیره ابن هشام ج3ص412 به معاذ وقت فرستادن به یمن فرمود: امت امرالجاهلیه آداب و رسوم جاهلیت را نابودکن.. 📚تحف العقول ص25 🔴اما نمونه های خرافات در زندگی ما دود کردن اسپند برای دفع چشم زخم دفن کردن استخوان عقیقه ذبح مرغ و خروس و زدن خون قربانی به ماشینی که تازه خریداری شده شانس و اقبال رمّالى آداب خرافى عقد و عروسى زنهايى كه در عروسی حاضر مىشوند بايد سفيد بخت باشند. عدد سيزده سيزده بدر خوابنامههاى خرافى دعانويسى طلسم مراسم چهارشنبه سورى، و گفتن سرخى تو از من زردى من از تو. اگر جغدى روى خانه نشست دليل بر ويرانى آن خانه است. بستن نعل اسب به عقب ماشين به عنوان حافظ و نگهبان. اعتقاد به اينكه شكستن آئينه شگون ندارد. آب نبات يا شير روى قبر ريختن براى رفع فشار قبر. پخش كردن نخود مشكل گشا دور ريختن لباس اموات و استفاده نكردن از آنها و.... 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام: الإِكثارُ يُزِلُّ الحَكيمَ، ويُمِلُّ الحَليمَ؛ فَلا تُكثِر فَتُضجِر ، وتُفَرِّط فَتُهَن زياده گويى، موجب لغزش حكيم و خستگى بردبار است. پس زياده گويى مكن كه مايه رنج خواهى بود و تفريط مكن كه مايه اهانت خواهى بود غررالحكم حدیث 2009 🔰 @p_eteghadi 🔰
. ⁉️ 💠مقصود از «شناخت خدا به خدا» چيست؟ 🔸پاسخ : شناخت خداى حقيقى، جز به وسيله خودِ او ممكن نيست و هيچ كس جز خدا نمى تواند او را آن گونه كه شايسته است، به مردم معرّفى كند. از اين رو خداوند هدايت مردم به سوى خود را بر خود لازم دانسته است، چنان كه مى فرمايد : ❀«إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَى؛ بى گمان، هدايت، بر عهده ماست». ليل : آيه ۱۲ ✧ چگونه خداوند، خود را شناسانده است؟ خداوند متعال، خود را از هر طريق ممكن، به مردم معرّفى كرده و انواع ابزارها و امكانات درونى و برونىِ خداشناسى را براى بشر فراهم ساخته است. خداوند متعال، براى آشنايى با خود، «سرشت خداشناسى، خرد و دل» را در درونِ وجود انسان قرار داده است و وحى و انبيا را در بيرون از وجود او. ✧ وظيفه انبياى الهى هدايت فطرت و خرد، و زدودن موانع و حجاب هاى معرفت از ديده آنهاست: : 🔅 پس فرستادگانش را ميان آنها بر انگيخت و پيامبرانش را پى در پى به سويشان فرستاد تا پيمان فطرتش را از آنان بخواهند و نعمتِ از ياد برده اش را به ياد آورند و با ابلاغ [دعوتش]، بر مردم احتجاج كنند و دفينه هاى خرَدِ آنان را بيرون كشند و نشانه هاى قدرتش را بر آنان بنمايانند. ▫️ نهج البلاغه : خطبه ۱ 🚩بنا بر اين، معرفت، ساخته و پرداخته خداست. اوست كه ابزار شناخت را به انسان عنايت كرده و امكان تحصيل آن را فراهم ساخته است و انسان مى تواند با بهره گيرى از هدايت انبياى الهى و زدودن موانع معرفت، با ديده عقل و دل، به روشنى، جلوه هاى جمال حضرت احديّت را مشاهده كند. 📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۵ ص ۱۵۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
56.6K
⭕️ سوال سلام، حضرت صاحب الزمان خودشون میدونن کی تشریف میارن؟ یعنی از زمان ظهور خبر دارن؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اگر بخواهند ارداه کنند که بدانند، می‌توانند پشت پرده را نگاه کنند و مطلع بشوند، امّا غالبا نمی‌خواهند چون می‌بینند صلاح نیست و مشیت خدا این نیست، نگاه نمی‌کنند پشت پرده را، ولی شأنش را دارند که هر وقت بخواهند، بدانند که کِی زمان ظهورشان است. 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 وحدت شیعه و سنّی یعنی چه؟ 🔷 مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید، یک مذهب [باشد]؛ نه، این قطعاً مراد نیست. 🔶 وحدت جغرافیایی هم نیست؛ مثل آن چیزی که در دهه‌های شصت میلادی و هفتاد میلادی، بعضی از کشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا کردند و اعلام کردند یکی هستند، که نشد و نمی‌شود و امکان ندارد؛ مراد این هم نیست. ✅ مراد از وحدت، وحدت در حفظ منافعِ امّت اسلامی است. مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار. بیانات حضرت امام خامنه‌ای در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی؛ 1401/07/22. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ فرق احد و واحد در رابطه با خداوند متعال چیست؟ 🔰 واژه «احد» از همان ماده «وحدت» است، و لذا بعضى «احد» و «واحد» را به يك معنى تفسير كرده‌‏اند و معتقدند: هر دو اشاره به آن ذاتى است كه از هر نظر بی‌نظير و منفرد می‌باشد، در علم يگانه است، در قدرت بی‌مثال است، در رحمانيت و رحيميت يكتا است، و خلاصه از هر نظر بى نظير است. ✳️ ولى بعضى عقيده دارند كه ميان احد و واحد فرق است؛ «احد» به ذاتى گفته می‌شود كه قبول كثرت نمی‌كند، نه در خارج و نه در ذهن، و لذا قابل شمارش نيست و هرگز داخل در عدد نمی‌شود، به خلاف «واحد» كه براى او دوم و سوم تصور می‌شود، يا در خارج، يا در ذهن، و لذا گاه می‌گوییم احدى از آن جمعيت نيامد، يعنى هيچ‌كس نيامد، ولى هنگامى كه می‌گوییم، واحدى نيامد ممكن است دو يا چند نفر آمده باشند. 🔺 ولى اين تفاوتی که بیان شده با موارد استعمال آن در قرآن مجيد و روایات چندان سازگار نيست؛ زیرا در قرآن هم احد و هم واحد در مورد خداوند متعال استفاده شده است. 🔶 از بعضی از روایات نیز استفاده می‌شود که «احد» اشاره به بساطت ذات خداوند در مقابل اجزای تركيبيه خارجيه يا عقليه (جنس و فصل، و ماهيت و وجود) دارد، در حالى كه واحد اشاره به يگانگى ذات او در برابر كثرات خارجيه می‌باشد؛ یعنی «احد» است، پس ترکیب ندارد؛ «واحد» است، پس دومی ندارد. 🌐 در نتیجه: می‌توان بین این اقوال جمع کرد و گفت: خداوند «احد» است؛ یعنی اولا: مرکب نیست و بسیط من جمیع الجهات است، ثانیا: او موجودی است که انسان‌ها از ادراك ذات او عاجزند و از احاطه به كيفيتش ناتوان، او در الهيت فرد است و از صفات مخلوقات برتر. ✅ لذا معنای ««قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» این است: بگو او خدایی است که جامع جمیع کمالات است و هیچ نقص، کمبود و نیازی ندارد، هم‌چنین او خدایی غیر مرکب و بسیط و موجودی است که مخلوقات از درک او عاجزند و در صفات و ویژگی‌ها منحصر به فرد است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
257.8K
⭕️ سوال سلام ،چرا هر وقت فقر بیاد دین میره اینکه خیلی زشته آدم تاوقتی خونش شیک باشه، ماشینش خوب باشه یا غذای خوب بخوره دینداری میکنه و در فشار های اقتصادی بی دین باشه؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️سوال ⁉️ چرا شیطان نتوانست از دستور خدا سرپیچی کند؟ ✍️ اگر شیطان از فرشتگان بوده مگر اختیار از خود داشته که توانسته از فرمان خدا سرپیچی کند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⁉️ آیا اسلام قائل به کتک زدن زنان است؟ ✍️ طبق آیه 34 سوره نساء مرد می تواند همسر خود را کتک بزند؟!!! 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ وحدت شیعه و سنّی به چه معناست؟ ✅ مراد از وحدت، وحدت در حفظ منافعِ امّت اسلامی است. 🔶 اوّل تشخیص بدهیم منافع امّت اسلامی کجا است، در چیست؛ بعد در این زمینه، ملّت‌ها با هم توافق کنند. دولت‌ها هم اگر چنانچه ان‌شاء‌الله به این راه هدایت بشوند، خدا دل‌هایشان را به این سمت بکشاند، در جهت منافع امّت اسلامی توافق کنند. 🔷 ببینند امّت اسلامی، امروز به چه احتیاج دارد، با چه کسی باید دشمنی کرد، با چه کسی بایستی چه جوری دشمنی کرد، با چه کسی باید دوستی کرد و چه جوری دوستی کرد. ✍️ بیانات امام خامنه‌ای؛ 22/07/1401. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📌 شخصی که از فقر به امام صادق علیه السلام شکایت کرد و پاسخ جالب حضرت به او 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠رسول اکرم(صلى الله عليه و آله) : هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده بگیرد و در کار آن‌ها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد. 📚 کنزالعمال ج ۶ ، ص ۲۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
اقتدای به کافر در نماز جماعت !!!! 🤔 : ❓نزد روافض : اگر امامِ نمازِ جماعت یهودی باشد ، و به سوی قبله هم نباشد ، نماز صحیح است و نیاز به اعاده ندارد ‼️‼️ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‌ فِي قَوْمٍ خَرَجُوا مِنْ خُرَاسَانَ أَوْ بَعْضِ الْجِبَالِ وَ كَانَ يَؤُمُّهُمْ رَجُلٌ فَلَمَّا صَارُوا إِلَى الْكُوفَةِ عَلِمُوا أَنَّهُ يَهُودِيٌّ قَالَ لَا يُعِيدُونَ. وَ كَذَلِكَ إِنْ صَلَّى بِهِمْ إِلَى غَيْرِ الْقِبْلَةِ لَا يَجِبُ عَلَيْهِمْ إِعَادَةُ الصَّلَاةِ. 🛎تــــــــرجــــــمـــــه : امام صادق دربارۀ گروهى كه از خراسان يا از برخى از مناطق كوهستانى خارج شده بودند و مردى بر آنان امامت مى‌كرد، وقتى به كوفه رسيدند، متوجّه شدند كه آن شخص يهودى است، گفتند: لازم نيست نماز را اعاده كنند. 💡مجلسی در تعلیق میگوید : و همچنین اگر این نماز به سمت قبله هم نباشد ، واجب نیست نماز را اعاده کنند و نماز شان صحیح است 📚الکافي جلد۳ صفحه۳۷۸ _ ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار ج٤ ص٧٢٤ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🕌 این چه نمازی است که امامِ جماعتِ آن کافر و به سمت قبله نیز نمیباشد؛ اما صحیح و بلا اشکال است و نیاز به اعاده هم ندارد ؟؟⁉️ 💠💠 👌چنان که در روایت مورد اشکال معاند آمده است , اگر انسان به نیت آنکه امام جماعت مسلمان است و به طرف قبله نماز می خواند , به او اقتدا کند و بعد از نماز متوجه شود که امام جماعت کافر بوده و رو به قبله هم نماز نخوانده است , در این صورت بر ماموم واجب نیست که نمازش را اعاده کند و دوباره بخواند . 📚وسائل الشیعه ج ٨ ص ٣٧٤ باب ٣٧ _ ص ٣٧٥ باب ٣٨ ❕این عدم اعاده نیز بازگشت می کند به شریعت آسان اسلام و اینکه در صورتی که انسان از روی خطا و جهل تکلیفش را ناقص انجام دهد , خداوند بر او سخت نمی گیرد , چنان که پیامبر گرامی اسلام فرمود : "[تكليف و مسئوليت در برابر] نُه خصلت، از امّت من برداشته شده است: خطا، فراموشى، آنچه نمى‏دانند، آنچه توانش را ندارند، آنچه بِدان ناچارند، آنچه به زور بِدان وادار مى‏شوند .... " وُضِعَ عن امّتي تِسعُ خِصالٍ: الخَطاءُ، والنِّسيانُ، وما لا يَعلَمونَ، وما لا يُطيقُونَ، وما اضطُرُّوا إلَيهِ، وما استُكرِهُوا علَيهِ ... " 📚الكافي: ج 2 ص 463 ح 2 ❕علمای اهلسنت هم مضمون روایت فوق را از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده اند که فرمود : " از امّت من [مسئوليت و تكليف در برابر] خطا و فراموشى و آنچه بِدان مجبور شده‏اند، برداشته شده است. " " رُفِعَ عن امَّتي الخَطَأُ والنِّسيانُ وما استُكرِهُوا علَيهِ. " 📚الاستذکار , ابن عبد البر ج ٤ ص ٣٧٩ _ فتح الباری ج ٣ ص ٨٢_ الجامع الصغیر ج ٢ ص ١٦ _ سنن ابن ماجه ج ٣ ص ٤٤٤ ❕یا فرمود : " خداوند، هيچ گاه بنده‏اى را به سبب كارى كه از روى خطا يا اجبار انجام دهد، عذاب نمى‏كند. " " لا يُعَذِّبُ اللَّهُ عَبداً على‏ خَطأٍ ولا استِكراهٍ أبَدا " 📚تاریخ بغداد ج ١٠ ص ٤٦ _ کنز العمال ج ٤ ص ٢٣٦ 👌بنابراین و طبق این روایات شیعه و سنی , در موضوع اقتدای به کافر در بحث امام جماعت هم , چون انسان به خطا و اشتباه رفته است لذا مورد تنبیه و مواخذه خداوند قرار نگرفته و دیگر نیازی به اعاده نمازش ندارد . ❕ وهابی به جای آنکه موضوع مورد بحث از روایت شیعه آن هم در هنگام خطا و اشتباه را مورد اشکال قرار دهد بهتر است پاسخ این مساله را بدهد که چگونه خودشان معتقدند که انسان می تواند با اختیار و از روی آگاهی به افراد فاسق و فاجر در نماز جماعت اقتدا کند ?!!!! ❕علمای اهلسنت از پیامبر اسلام نقل می کنند که فرمود : " نمازهای واجب خود را به جماعت بخوانید , خواه امام جماعت عادل باشد , خواه فاسق و فاجری که مرتکب هر گناه کبیره ای گردیده باشد " " عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: «الصَّلَاةُ الْمَكْتُوبَةُ وَاجِبَةٌ خَلْفَ كُلِّ مُسْلِمٍ؛ بَرًّا كَانَ أَوْ فَاجِرًا، وَ إِنْ عَمِلَ الْكَبَائِرَ». " 📚سنن ابی داود ج ١ ص ١٦٢ ❕یا نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود : " نماز پشت سر هر انسان فاسق و یا غیر فاسقی , از اصول دین است " " قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من أصل الدين الصلاة خلف كل بر وفاجر " 📚سنن الدار قطنی ج ٢ ص ٥٧ ❕علمای مذاهب اهلسنت چون حنبلی و حنفی و شافعی نیز فتوا می دهند که می توان به امام جماعت فاسق و فاجر اقتدا کرد : 📚المجموع ج 4: ص 253، و المحلى ج 4: ص 214، و بدائع الصنائع ج 1: ص 156، و فتح العزيز ج 4: ص 330. 🔰 @p_eteghadi 🔰