💢علت نامگذاري به شاهچراغ💢
در مورد دليل نامگذاري احمد بن موسي،به شاه چراغ گفته شده است كه: تا زمان ديلميان (قرن چهارم هجري) كسي از مدفن حضرت احمد ابن موسي (ع) اطلاعي نداشت و آنچه روي قبر را پوشانده بود تل گلي بيش به نظر نمي رسيد كه در اطراف آن، خانه هاي متعدد ساخته و مسكن اهالي بود. تا اينكه به اطلاع حاكم شهر رساندند كه چراغي در نهايت روشنايي در بالاي تلي از خاك ميدرخشد و تا طلوع صبح نورافشاني ميكند.او پس از مشورت با علما و مشايخ زمان دستور داد محل مزبور را شكافتند تا بر لوحي از سنگ يشم رسيدند كه بر آن نوشته بود «السيد امير احمد بن موسي الكاظم»(ع). چون سنگ را برداشتند سردابي عميق آشكار گشت.
جسد مطهر آن حضرت صحيح و سالم و بدون تغيير و تبديل در حالي كه نوري بس شگفت از آن ساطع بود مشاهده شد و انگشتري در دست راست حضرتش يافتند كه بر نگين آن منقوش بود «العزه لله احمد بن موسي» (ع). سپس امير دستور داد تا بنايي شايسته بر مرقد مباركش ساختند. البته زمان پيدايش قبر حضرت احمد را يكسان ننوشته اند. گروهي آن را در زمان امير عضدالدوله ديلمي (373-338) و گروهي ديگر، در زمان امير مقرب الدين مسعود بن بدر (متوفي به سال 665 ه.ق) نوشته اند.
📚الكني و الالقاب،ج2،ص351.
اينكه چرا به شيراز هم مقدس نمي گويند بايد گفت نه چنين چيزي در روايات وارد شده و نه صددرصد معلوم است كه شيراز مدفن احمد بن موسي هست از طرفي هم به برخي از شهرهاي مختلف كه عنوان مقدس داده شده است اين امر يا به خاطر وجود روايت و نصي از معصومين (ع) است يا به خاطر اين است كه لفظ "مقدس" اضافه شده است به زميني كه محل دفن اشخاص منسوب به پيامبر (ص) مي باشد. با اين حساب به محل دفن حضرت احمد بن موسي "آستان مقدس" گفته مي شود.
📚📚📚منابع براي مطالعه بيشتر📚📚
1. معارف و معاريف، ج 1.
2. ريحانه الادب، مدرس تبريزي.
3. هزار مزار شيراز.
4. قيام سادات علوي،علي اكبر تشيد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 شاهچراغ کیست؟ 💢
احمد بن موسي بن جعفر (ع)، از فرزندان امام موسي كاظم (ع) معروف به "سيد السادات" و "شاه چراغ" است.وي از شخصيتهاي عالي مقام و جليل القدر و پرهيزكار بود.
📚اعيان الشيعه، ج 3، ص 191.
در خصوص رابطه احمد با پدرش اين اندازه آوردهاند كه امام كاظم (ع) او را دوست مي داشتند و احترام فراواني برايش قائل بودند؛ به خاطر جايگاهي كه احمد نزد پدر داشت امام موسي بن جعفر(ع) ملكي از خود را بدو بخشيد و او را به بخشندگي و دليري ستود.
📚دايرة المعارف بزرگ اسلامي، ج 7، ص 9.
بنا به نقل شيخ مفيد(ره)، احمد بن موسي(ع) مردي فاضل و با ورع و محدث و كريم النفس و جليل القدر بوده و پس از علي بن موسي الرضا عليه السلام ارجمندترين جايگاه را نزد پدر داشت.
📚الارشاد،مفيد؛ ج2، ص244.
بعد از شهادت امام موسي بن جعفر(ع)عده اي پيش احمد آمده اعلام كردند حاضرند با وي بعنوان امام بيعت كنند؛ در اين حال فرمود: اي مردم، همانطوري كه شما در بيعت من هستيد من نيز در بيعت برادرم علي الرضا (ع) هستم، پس بدانيد كه اوست امام و خليفه و حجت بعد از پدرم و اوست ولي خدا و حجتش از ناحيه خدا و رسولش، بر من و بر همه شما اطاعتش واجب است و هر چه ما را فرمان دهد بايد پذيرا باشيم و اطاعت نمائيم"
📚بحار الانوار، ج48 ص 308.
اين امر بيانگر نهايت ولايت پذيري آن بزرگوار است.
❌آمدن شاهچراغ به ايران❌
درباره آمدن احمد بن موسي به ايران بايد گفت كه بنا به نقل برخي منابع، احمد پيش از در گذشت امام رضا (ع) و مقارن با ولايت عهدي آن حضرت همراه جماعتي از اقوام و ياران و برخي از برادران قصد ايران كرده تا به برادرش ملحق شود. براساس اين گزارش حركت او به طرف فارس بود. همچنين در اين گزارش ها به درگيري كاروان احمد بن موسي با نيروهاي مامون عباسي نيز به صورتهاي گوناگون اشاره شده است. برخي آوردهاند كه عامل مأمون بنام قتلغ خان در نزديكي شيراز با او جنگيد. هنگامي كه ياران احمد شنيدند امام رضا (ع) شهيد شده است، متفرق شدند و به سوي شيراز رفتند. طوري كه سپاه قتلغ خان در هشت فرسخي شيراز و نقطه اي به نام (خان زينان) با احمد بن موسي (ع) و همراهانش مواجه گرديد و جنگ سختي روي داد. در گرما گرم نبرد، يكي از نظاميان قتلغ خان فرياد بر آورد،(اگر شما به قصد ديدار حضرت رضا (ع) به اين سفر و اين سرزمين آمده ايد، او ديگر در ميان ما نيست، او در گذشته است).پس از انتشار خبر شهادت امام رضا(ع)غالب همراهان احمدبن موسي(ع) پراكنده شدند و تنها تعدادي از برادران و اقوام نزديكش از او جدا نشده وتا آخر مقاومت كردند.
📚شیخ جعفرمرتضي، حياه الامام رضاص 427.
البته برخي از مورّخان در خصوص شهادت و يا وفات و محل دفن احمد بن موسي اختلاف دارند. اين اختلاف مبتني بر آن است كه برخي معتقدند وي به اسفراين رفته و در آن جا به شهادت رسيده و يا در شيراز وفات يافته و يا به شهادت رسيده است. برخي عقيده دارند وي در اسفراين به شهادت رسيد و در همان جا دفن شد و زيارتگاه او همان جا است. بر اين اساس قبر احمد در اسفراين و يا مكانهاي ديگر بوده و آرامگاه شيراز مربوط به احمد بن موسي نيست.
حقيقت امر آن است كه به طور قاطع نميتوان گفت قبر وي در كجاست، ولي شواهد و قرائن ديدگاه آناني را كه قائل هستند شيراز محل دفن احمد مي باشد، تأييد ميكند و مشهور همين است. محسن امين بعد از بيان عقيده آناني كه محل دفن احمد بن موسي را در اسفراين و يا مكان ديگر مي دانند، مي نويسد: اين عقيده بعيد و مخالف با عقيده مشهور است كه محل شهادت و قبر او شيراز مي باشد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #کلیپ_اعتقادی
❓ آیا راه رفتن روی قبور یا شستن قبرها اشکال دارد؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
19.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
💢 هیچ اندیشمندی از بیحجابی دفاع نکرد
🎙 حجت الاسلام پناهیان
🔰 @p_eteghadi 🔰
26.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #کلیپ_اعتقادی
❓بهانه وهابیها برای کشتار شیعیان چیست؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
43.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 چطور در ۲۰۰سال اخیر امت اسلام از هم پاشید؟
🔸جاسوسهای فوق حرفهای که توانستند نفوذ کنند!
🔸در مورد «لارنس عربستان» چه میدانید؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
🖤 #امام_علی عليه السلام فرمودند:
🍃 نيكوترين برطرف كننده اندوه، تكيه بر تقدير [الهى] است.
📖 غررالحكم، ح ۹۹۲۱
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| #حدیث_انتظار |
💠 در هم شکننده شوکت ستمکاران!
✾ أأَیْنَ قَاصِمُ شَوْکَهِ الْمُعْتَدِینَ أَیْنَ هَادِمُ أَبْنِیَهِ الشِّرْکِ وَ النِّفَاقِ أَیْنَ مُبِیدُ أَهْلِ الْفُسُوقِ وَ الْعِصْیَانِ وَ الطُّغْیَانِ ...؛
کجاست آنکه شوکت ستمکاران و متعدیان را در هم می شکند؟ کجاست آنکه بنا و سازمانهای شرک و نفاق را ویران میکند؟ کجاست آنکه فسق، عصیان و طغیان را هلاک و نابود میگرداند؟ .
┈• فرازی از دعای ندبه
✍️این فرازهای زیبا نیز بخشی دیگر از فعالیت های امام زمان که مربوط به پاک سازی جامعه جهانی از تباهی، بداخلاقی و فساد است را به تماشا می گذارد.
بدیهی است که امام زمان(عج)، مظهر لطف و رحمت خداست؛ چنانچه #امام_رضا_علیه_السلام در حدیثی مفصل در بیان ویژگیهای ایشان فرمود:
🔅 امام، همدم و رفیق واقعی است».
▫️ کافی، ج ۱، ص۲۰۰
در حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، از امام زمان(عج) با عنوان «رحمهٌ للعالمین» یاد شده است.
▫️ همان، ج ۱، ص۵۲۷
☆~~ آن امام، ذخیره خداوند برای آینده جهان و واسطه لطف و رحمت او در زمین است. خود ایشان در نامه ای خطاب به یکی از نمایندگان خاص خود در زمان غیبت صغر ی فرمود:
🔅«من موجب امان و آرامش اهل زمین هستم».
غیبت طوسی، ص۲۹۲
🚩 اما گاهی مصلحت ایجاب می کند که وی همانند خود خداوند متعال دست به کارهای اصلاحی بزند که ظاهر آن قهر و خشونت اما باطن آن برای بشریت مهر و رحمت است.
#پیامبر_اکرم_(ص) در قسمتی از خطبه غدیر به اصلاح گری حضرت قائم اشاره و فرمود:
🔅 ای مردم! من پیامبرم و علی وصی من است و همانا مهدی قائم که خاتم امامان است از ماست. اوست که دین را آشکار می سازد و از ستمگران انتقام می گیرد. همانا که او گشاینده و ویرانگر دژهاست و اوست که تمام فرقه های مشرکان را می کشد.
روضه الواعظین ، ج ۱، ص۹۷
🔻نکات توضیحی با استفاده از آیات :
🔸آیه اول
«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ؛ (توبه،۷۳)
ای پیامبر! با کافران و منافقان ستیز کن و بر آنان سخت گیر و خشن باش که جایگاهشان دوزخ است و بد سرنوشتی دارند».
✧ نکته ها
۱. جنگ و جهاد، باید زیر نظر رهبر الهی باشد.
۲. اسلام دین جامع است. در جای خود رأفت و در جای خود سخت گیری و خشنونت دارد.
۳. باید هم با دشمنانِ آشکار خارجی مبارزه کنیم: «جاهِدِ الْکُفَّارَ» و هم با دشمنانِ پنهانِ داخلی: «وَ الْمُنافِقِینَ».
۴. رهبر مسلمانان باید در برابر استکبار قاطع باشد.
۵. با آنکه پیامبر، سرچشمه ی رحمت است، ولی به دلیل کفر و نفاق دشمنان، مأمور به خشونت می شود.
۶. جهاد با کفّار و منافقان، جزای دنیوی آنان است و کیفر اخروی شان جهنّم است.
۷. جهاد با کفّار و منافقین، فرمان خداست؛ ولی شکل و شیوه آن در اختیار پیامبر و جانشینان به حق آن حضرت است.
پیامبر (ص) در برابر منافقان لشکرکشی نکرد، ولی در زمان حضرت علی(ع)؛ چون آنان سپاه و لشکری تشکیل داده بودند آن حضرت با آنان جنگید.
۸. انسان بر اثر کفر و نفاق به جایی می رسد که پیامبر رحمت باید بر او بخروشد و با او برخورد شدید کند: «وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ».
📚 #محسن_قرائتی ، شرح قرآنی دعای ندبه
#انتظار
🔰 @p_eteghadi 🔰
106.5K
⭕️ سوال
سلام پایان نماز خطاب به کیست؟
🔰 پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
💢 آنچه که در روایات داریم [منظور از] «السّلام علینا و علی عباد الله الصالحین»، خب سلام بر ما و بر بندگان صالح خدا که در رأس آنها چهارده معصوم هستند.
و سلام آخر هم، اگر در نماز جماعت است [خب منظور]، آن شرکت کنندگان در نماز جماعت و فرشتگان است.
اگر در غیر از نماز جماعت است یعنی نماز فرادا است، سلام به فرشتگانی است که همراه انسان هستند، حالا چه فرشتگانی که کرام الکاتبین و حفظهی انسان باشند، چه فرشتگانی که به انسان اقتدا میکنند.
📌 اینکه گفتهاند که [منظور از] سلام دوم چهارده معصوم است و [منظور از] سلام سوم امام زمان است؛ خب امام زمان هم جزء چهارده معصوم است دیگر!
اگر غیر از این بود، دوباره باید سلام میدادیم.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ ضلع سوم
📽 سخنرانی استاد مهدی طائب، استاد حوزه و دانشگاه در خصوص اغتشاشات اخیر
🔹️ برهم زدن معادله قدرت در جهان چرا و چگونه؟
🇮🇷دلیل اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران است🇮🇷
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 زبان قرآن
▫️ اینكه گاهی گفته می شود قرآن به زبان محاوره سخن می گوید، پس ما چگونه مطالب علمی را از قرآن استفاده كنیم؟ مستحضرید آنجا كه جای بحث های علمی است جا برای زبان محاوره نیست، آنجا كه قرآن می خواهد قصّه و داستان و جریان مردمی را نقل كند، آن به زبان محاوره است.
▫️ در جریان علمی، قرآن كریم چهار گونه حرف زد که همه آنها علمی است؛ قرآن چهار طایفه آیات دارد که همه آنها علمی است اما وقتی قصّه مردمی و قصّه پیغمبران و اینها را می خواهد نقل كند، اینجا دیگر زبان، زبان محاوره است. در مسئلهای كه انبیا (علیهم السلام) عموماً و وجود مبارك خاتم انبیا (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) خصوصاً، كارهایشان چیست، چهار كار رسمی سنگین را اعلام كرد فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ﴾، یك; ﴿وَ الْحِكْمَةَ﴾، دو;﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾، سه; ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، چهار; اینها فقط علمی محض است. در جریان طلوع و غروب آفتاب، قرآن چهار طایفه آیه دارد: ﴿رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ﴾، یك طایفه; ﴿رَبُّ الْمَشْرِقَینِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَینِ﴾، دو طایفه; ﴿رَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ﴾، طایفه سوم; ﴿وَ رَبُّ الْمَشارِقِ﴾ بدون مغرب، طایفه چهارم; این را خیلی از خواص نمیدانند که این طوایف «اربعه» فرقشان چیست، این زبان محاوره نیست، این برای منجّمین و محقّقین و مفسّرین عالیمقام است اما وقتی میخواهد معمولی حرف بزند میفرماید آفتاب طلوع كرده، خدا ﴿یأْتی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ﴾ و وقتی بخواهد به آن اوج برسد میفرماید ما اصلاً در عالَم، مغرب نداریم، هر چه هست مشرق است. غرض این است كه زبان محاوره، در جایی است كه قصه و امثال ذلک را مطرح می كند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یس جلسه 20
تاریخ: 1392/11/09
🔰 @p_eteghadi 🔰