امام على عليه السلام:
گذشته ی امروزت سپرى شد
و آينده اش مورد ترديد است
و زمان حال غنیمت است
ماضي يَومِكَ فائتٌ، وآتيهِ مُتَّهَمٌ، ووَقتُكَ مُغتَنَمٌ
غررالحكم، حدیث 9840
🔸 هی دنبال این نباش که سال های بیشتری زندگی کنی... به جای این، در همین سال هایی که زنده ای زندگی کن...
🔹 نگو: اگر من ماشین فلان رو بخرم می ریم مسافرت!... همین الآن دست زن و بچه ات رو بگیر با همین ماشینی که داری یا اتوبوس برو سفر...
🔸 عمر معطل تو نمی مونه... نگو من باید برم خونه جدید که کارتن طرف های چینی رو باز کنم!، همین الآن ظرف هایی رو که دوست داری از کارتن بیار بیرون و ازش استفاده کن و ازش لذت ببر...
🔹 اگر... اگر... اگر... هی اگر اگر نگو که فلان چیز و داشته باشم.... مگه خواسته های آدم تمومی داره؟؟؟ عمر داره می گذره... یهو می بینی که عمرت تموم شده ولی زندگی نکردی...
🔸 عمرت رو تلف نکن... زندگی کن و از زندگی ای که الآن داری لذت ببر و شاد باش... حالا اگر آرزوهات هم عملی شد که چه بهتر... ولی اگر نشد گذشته ات رو تعطیل نکردی...
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#ریش_باکتری_آلودگی
🤔#پرسش
❔وقتی ریش کثیفتر از توالت است !
❕بر اساس یک تحقیق، هرچقدر ریشداران به سر وضع محاسن خودشان برسند، اما در ریش هایشان میکروبهایی هست که در مدفوع یافت میشود.
🔸این مساله به معنی مریض شدن صاحب ریش نیست، اما، کسانی که از این مساله آگاهی دارند، احتمالا از این به بعد موقع بوسیدن یک فرد ریشو، حواسشان را جمعتر خواهند کرد !
❕جالبه بدونید دانشمندان کلینکی تحقیقاتی در سوییس در حال تحقیق بر روی این موضوع که آیا استفاده از دستگاه امآرآی مشترک برای انسان و سگ بهداشتی است یا خیر، به این نتیجه رسیدند که ریش مردان آلودهتر از #پشم سگها است و باکتریهای مضر بسیار بیشتری دارد ❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که اسلام توصیه و تاکید به گذاشتن ریش به مقدار قبضه دست داشته و آن را مایه #زینت مردان دانسته است و از تراشیدن ریش نهی کرده است .
🔸پیامبر گرامی فرمود ؛
« سیبیل های خود را کوتاه کنید و ریش را رها کنید ( و نتراشید ) »
📚الفقیه ج 1 ص 130
🔸در نقل دیگری خداوند به آدم علیه السلام فرمود ؛
« من تو و فرزندان تو را تا روز قیامت به وسیله ریش #زینت کردم »
📚علل الشرایع ج 2 ص 380
❕در نقل دیگری از پیامبر گرامی آمده است ؛
« ده خصلت بود که قوم لوط دارا بودند و خداوند به خاطر آن ده خصلت ، آنان را گرفتار عذاب خود کرد که یکی از آن خصلت ها تراشیدن #ریش و دراز کردن سیبیل بوده است »
📚مستدرک الوسائل ج 1 ص 407 _ الجامع الصغیر سیوطی ، ج 2 ص 50
❕در نقل دیگری آمده است ؛
« کسری ( خسرو پرویز ) به عامل خودش در یمن نامه نوشت که پیامبر اسلام را دستگیر کرده و برایش بفرستد . او دو نفر را به نزد پیامبر فرستاد ( تا پیامبر را در جریان قرار دهند ) ، آن دو نفر ریش خود را می زدند و سیبیل های خود را بلند کرده بودند ، پیامبر به خاطر همین به آنان نگاه نمی کرد و فرمود چه کسی به شما امر کرده که چنین بکنید ؟ گفتند کسری . پیامبر فرمود ؛ « پرودگارم به من امر به گذاشتن #ریش و کوتاه کردن سیبیل کرده است »
📚عوالی اللالی ج 1 ص 111 _ سفینه البحار ج 7 ص 582
👌و طبق نقل دیگر فرمود ؛
« تراشیدن ریش نوعی مثله کردن است ، کسی که چنین کند ، #لعنت خدا بر او باد »
📚مستدرک الوسائل ج 1 ص 406
❔حال آیا گذاشتن ریش موجب جذب باکتری و آلودگی به میکروب ها می شود یا آنچه در این رابطه گفته شده است #شایعه_ای بیش نیست .
❕یکی از خبرگزاری ها که در این رابطه تحقیق و بررسی کرده است می نویسد ؛
« نبود مطالعهی کافی، بکار نبردن استدلال منطقی و گوش سپردن به اخبار مطرح شده توسط منابع نامعتبر، موجب شده تا هر موضوع سادهای به یک مسالهی بغرنج تبدیل شود. یکی از مواردی که اخیرا مطرح شده، آلودگی ریش مردان است. اما این موضوع تا چه اندازه #صحت دارد؟ براساس گزارش منتشر شده، این موضوع برگرفته از یک برنامهی تلویزیونی با نام KOAT در نیو مکزویکوی آمریکا است که از نظر علمی نیز هیچ اعتباری ندارد.
❕براساس اطلاعات ارائه شده توسط نیک اِورشد از گاردین، موضوع آلودگی محاسن مردان از نظر علمی سندیت ندارد. این خبرنگار برای اثبات ادعای خود، نمونههایی از ریش چندین فرد را در اختیار آزمایشگاه میکروبشناسی قرار داده تا این ادعا را بررسی کند. جان کالوبیک که یک #میکروبشناس است، با آزمایش نمونههای مورد نظر، نوعی باکتری را پیدا کرده که بیشتر در رودهی انسان یافت میشود. وی به این موضوع اشاره کرده که این باکتریها غالبا در مدفوع حیوان و انسان یافت میشوند، اما وجود چنین باکتری در مدفوع به نشانهی این نیست که این باکتری الزاما مدفوع است.
🔸باکتری انتریک (Entric) از خانوادهی باکتریهای انتروباکتریاسیا است که جزو باکتریهای بی خطر به شمار میرود. البته شماری از باکتریهای این گروه میتوانند بیماریهایی را نیز در انسان ایجاد کنند. اما نباید در مورد این باکتریها چندان نگران بود، چراکه به گفتهی دکتر فیلیپ ام تیرنو، میکروبشناس دانشگاه نیویورک، پیرامون ما مملو از باکتریها است. همهی لوازمی که هر روز از آنها استفاده میکنیم شامل این باکتریها هستند. برای مثال گوشیهوشمند، کیبورد و لوازم شخصی نیز از این باکتری در امان نیستند، پس نباید زیاد در مورد آن نگران بود و ریش را در حد مدفوع آلوده عنوان کرد »
🌐http://yon.ir/Oprwu
🔸ادامه پاسخ 👇
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه پاسخ 👇
❕اساسا برخی از یافته ها #تصریح داد که زدن ریش موجب جذب باکتری های پر خطر می شود نه گذاشتن ریش .
👌به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از لندن، روزنامه ایندیپندنت نوشت براساس نتیجه پژوهشی که در ژورنال عفونت بیمارستانی (Journal of Hospital Infection) منتشر شد، با بررسی کارکنان 408 بیمارستان مشخص شد مردانی که ریش خود را می تراشند، احتمالا بر روی پوست صورت خود، زمینه تولید باکتری های #مقاوم به آنتی بیوتیک فراهم می کنند.
❕براساس این پژوهش، کارکنانی که صورت خود را می تراشند، سه برابر بیش تر از مردانی که ریش دارند، بر روی #چانه خود، باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک ام آر اس ای (MRSA)، منتقل می کنند.
🔸به نوشته ایندیپندنت،ریش همچنین ممکن است در بردارنده باکتری هایی باشد که با کشت آن باکتری ها بتوان آنتی بیوتیک های جدید تولید کرد.
❕مردانی که ریششان را می تراشند همچنین ممکن است 10 درصد بیش تر استافیلکوکوکوس بر روی #صورتشان داشته باشند که می تواند به عفونت پوستی و تنفسی و نیز مسمومیت غذایی منجر شود.
🔸پژوهشگران دانشگاه کالج لندن که این گزارش را منتشر کرده اند معتقدند شاید خراش های ریزی که در پی تراشیدن صورت ایجاد می شود، زمینه ساز تجمع باکتری ها و بروز این مشکلات بهداشتی موثر باشد.
💠ایندیپندنت به نقل از دکتر آدام رابرتس نوشت حضور بعضی از باکتری ها در ریش، موجب نابودی دیگر باکتری های موجود در صورت می شود. وی با کشت این باکتری های مفید، توانست اشکالی از #بیماری ای کولای (E. coli) را درمان کند.
👌به نوشته روزنامه ایندیپندنت، آنتی بیوتیک های موجود به علت مصرف بی رویه و ظهور باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک، به سرعت ناتوان می شوند و سالانه حداقل 700 هزار نفر در پی ابتلا به باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک، جان می بازند. در 30 سال گذشته، آنتی بیوتیک جدیدی تولید نشده است و پزشکان درباره تجویز و #مصرف بی رویه آنتی بیوتیک هشدار داده اند .
🌐http://yon.ir/Y5Bnl
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#مروری_بر_پاسخهای_گذشته
#خمر_بهشتی
🤔#پرسش
❔خداوند در آیات متعددی خوردن #خمر و شراب را حرام کرده است « یسالونک عن الخمر ...قل فیهما اثم کبیر » حال خدایی که می گوید در خمر گناه بزرگی است چرا می گوید در بهشت به بهشتیان خمر می دهند « خمر لذه #للشاربین ( سوره محمد )»
💠#پاسخ💠
❕خداوند می فرماید ؛
« مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَ أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَ لَهُمْ فِيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِي النَّارِ وَ سُقُوا ماءً حَمِيماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ »
🔰#ترجمه:
«توصيف بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده چنين است كه در آن نهرهايى از آب صاف و خالص است كه بدبو نشده. و نهرهايى از شير كه طعم آن دگرگون نگشته، و نهرهايى از #خمر (طهور) كه مايه لذت نوشندگان است، و نهرهايى از عسل مصفى، و براى آنها در آن از تمام انواع ميوهها وجود دارد (و از همه بالاتر) آمرزشى است از سوى پروردگارشان، آيا چنين كسانى همانند كسانى هستند كه هميشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده مىشوند كه امعاء آنها را از هم متلاشى مىكند»
🔰محمد 15
👌خمر در لغت به #شراب_انگور اطلاق می شود ، « العرب تسمی العنب خمرا»
📚لسان العرب ج4 ص255
❕شراب نیز در لغت عرب به معنای مطلق #نوشیدنی است .
📚لسان العرب ج1 ص488 « الشراب ما #شرب من ای نوع کان »
👌اگر نوشیدنی از انگور یا غیر آن مست کننده و مسکر باشد ، از نظر اسلامی حرام است ( يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِير) که منظور نوشیدنی مست کننده ای است که با توجه به ( ال ) معهود ذهنی مخاطبین بوده است .
❕اما اگر نوشیدنی گرفته شده از انگور یا غیر آن مسکر و مست کننده نباشد بی شک خوردن آن بی اشکال است .
👌در شراب ها و نوشیدنی های بهشتی اثری از #مستی و اسکار نمی باشد .
❕خداوند می فرماید ؛
« پرودگارشان شراب #طهور به آنها ( بهشتیان ) می نوشاند »
🔶دهر 21
👌و می فرماید ؛
« شرابی است درخشان و سفید و لذت بخش برای نوشندگان ، نه در آن فساد #عقل است و نه اسباب #سستی تن »
🔶صافات 47
👌شراب های حرام دنیوی عقل را فاسد می کند و بدن ها را در حالت #مستی آنچنان سست می سازد که قادر به حرکت و حفظ تعادل خویشتن نیستند ولی شراب های طهور بهشتی شعله های عقل و هوش را فروزانتر می کند و جذبه های عشق را شدیدتر و جسم و جان را برای تمتع از لذت معنوی و مادی آگاه تر و آماده تر می سازد .
📚پیام قرآن ج6 ص194
👌می فرماید ؛
« ( با خوردن شراب های بهشتی ) نه سردرد می گیرند و نه #مست می شوند »
🔶واقعه 19
❕خلاصه اینکه شراب های دنیوی بد بو و بد طعم و دردسر آفرین و مایه مستی و ضعف عقل و موجب انواع بیماری های جسمی و روحی است و گاه به دنبال آن تهوع و دل درد می باشد در حالی که شراب های آخرت لذت بخش و عقل آفرین و مایه پرورش #جسم و جان و توجه به خدا و نشئه روحانی و معنوی است .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#نشر_معارف_اهل_بیت_عالم_بی_عمل
🤔#پرسش
❔آیا نشر روایات و معارف معصومین علیهم السلام از سوی فردی که گاه و بی گاه لغزشها و گناه های آشکار و پنهانی انجام میدهد و خود ممکن است علیرغم میلش، به بعضی از آن احادیث #عمل نکند پسندیده است یا اول باید به اصلاح کامل خود بپردازد؟ لطفا اگر روایاتی در این باب ارائه فرمایید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که نشر معارف اهل بیت علیهم السلام فضیلتی بس بی نظیر و پاداشی بزرگ به همراه دارد ، چنان که خداوند می فرماید ؛
«و كيست خوش گفتارتر از آن كس كه به سوى خدا #دعوت نمايد و كار نيك كند و گويد: «من [در برابر خدا] از تسليم شدگانم» ( فصلت 33)
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر كس به امّت من حديثى برساند كه به سبب آن سنّتى برپا شود، يا بدعتى از ميان برود، [جايش] در #بهشت است »
📚میزان الحکمه ج 2 ص 517
❕و فرمود ؛
«خدايا، جانشينان مرا رحمت كن!». عرض شد: اى رسول خدا! جانشينان شما چه كسانى هستند؟». فرمود: «آنان كه بعد از من مى آيند و حديث و سنّت مرا روايت مى كنند».
📚الفقیه ج 4 ص 420
👌 امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« كسى كه #حديث ما را روايت كند و در ميان مردم نشر دهد، و دلهاى شيعيان ما را [با آن] استوار گرداند، از هزار عابد برتر است »
📚بحار الانوار ج 2 ص 145
❕در زیارت جامعه کبیره نیز می خوانیم ؛
« خداوند مرا از کسانی قرار دهد که آثار شما را #نقل می کند و از شما پیروی می کند »
📚مفاتیح نوین ص 545
❕بنابراین نقل اخبار و آثار اهل بیت علیهم السلام بسیار با ارزش و با اهمیت است ، اما باید توجه داشت که ناقل روایات ، باید سعی و تلاش بر عمل کردن به مقتضای آن روایات و #بیانات اهل بیت علیهم السلام را داشته باشد و الا مصداق عالم بی عمل می گردد که روایات متعددی بر #مذمت چنین فردی وارد شده است .
🔸خداوند می فرماید ؛
«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! چرا چيزى مى گوييد كه انجام نمى دهيد؟ نزد خدا سختْ #ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد». ( صف 2_3)
👌پيامبر خدا به ابن مسعود فرمود ؛
« اى پسر مسعود! از كسانى نباش كه مردم را به نيكى هدايت مى كنند و آنان را به نيكى فرمان مى دهند، امّا خود از آن غافل اند. خداوند متعال مى فرمايد: «آيا مردم را به نيكى فرمان مى دهيد و خود را فراموش مى كنيد؟!».
📚مکارم الاخلاق ج 2 ص 360
👌و فرمود ؛
« دانشمند و دانش و عمل، در بهشت اند. چون #دانشمند به آنچه مى داند، عمل نكند، دانش و عمل به بهشت مى روند و دانشمند، در دوزخ مى افتد.»
📚فردوس الاخبار ج 3 ص 102
👌و فرمود ؛
« دانشمندان، دو گونه اند: مردى دانا كه به دانش خود، عمل مى كند و اين، نجات يافته است و دانشمندى كه دانش خود را وا نهاده و اين، هلاك شده است، و دوزخيان از بوى دانشمندِ وا گذارنده دانش خود، اذيّت مى شوند و پشيمان ترين و پرحسرت ترينِ ساكنان جهنّم، مردى است كه بنده اى را به سوى خدا فرا خوانده و او پاسخ مثبت داده و از وى پذيرفته و اطاعت خدا را كرده و خدا هم او را به بهشت برده است؛ ولى آن دعوت كننده را به سبب وا گذاردن دانشش و پيروى از هوسش و درازىِ آرزويش، به دوزخ افكنده است. پيروى هوس، از حق باز مى دارد و درازىِ آرزو، آخرت را از ياد مى برد. »
📚الکافی ج 1 ص 44
👌بنابراین نقل روایت و عمل باید با هم باشد ، اگر فقط نقل روایت باشد بدون عمل ، مصداق عالم بی عمل تحقق پیدا می کند و اگر فقط عمل و عبادت باشد نه نشر معارف اهل بیت ، این اگر چه خوب است اما مقام عالم عامل از عامل تنها به مراتب بالاتر است
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔#پرسش
❔برخی شبهه می کنند علی علیه السلام معاذ الله بویی از آزادی بیان نبرده بود و خوارج را به خاطر آنکه از لشکرش بیرون آمدند و با علی مخالفت کرد همه را کشت❕آیا انسان حق دارد که مخالف را تنها به جرم مخالفت بکشد❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خوارج کسانی بودند که رسما بعد از جنگ صفین و مساله حکمیت به وجود آمدند .آنها از یک سو علی علیه السلام را تحت فشار قرار دادند که تن به حکمیت دهد و ابوموسی را به عنوان حکم قبول کند ولی هنگامی که ابوموسی فریب عمرو عاص را خورد و حکمیت به نفع معاویه پایان یافت به مخالفت با اصل حکمیت بر خاستند و به رهبری اشعث بن قیس بر ضد علی در مورد قبول حکمیت بر خاستند و از لشکر حضرت جدا شدند.
📚پیام امام امیر المومنین ج12 ص573
👌علی علیه السلام به صرف مخالفت و انتقاد خوارج ، به جنگ آنان نرفت و به آنان آزادی کامل داد به گونه ای که در مسجد حاضر می شدند و نسبت به علی علیه السلام بد گویی می کردند .
🗯زمانی امام علیه السلام با آنان جنگید که آنان سر به شورش بلند کردند و خون بیگناهان را می ریختند و امنیت مسلمین را از بین بردند .
🔶طبری نقل می کند که علی علیه السلام خطاب به آنها می گفت ؛
« سه چیز برای شما خواهد بود ؛ شما را از آمدن به مسجد برای بر پا داشتن یاد خدا باز نمی داریم ، تا با ما هستید شما را از غنائم بی بهره نمی گذاریم ، و تا جنگ را آغاز نکنید با شما نمی جنگیم »
📚تاریخ طبری ، ج5 ص73
📚الکامل فی التاریخ ج2 ص398
👌آنان به مسجد حاضر می شدند و علنا بر ضد امام تبلیغ می کردند و حضرت کاری با آنها نداشت ؛
📚تاریخ طبری ج5 ص73
📚البدایه و النهایه ج7 ص285
🔶یکی از خوارج پس از شنیدن سخنی حکیمانه از امام خطاب به امام عرضه داشت ؛
« خداوند او را در حال کفرش بکشد ، چه خوب می فهمد »
🗯اصحاب حضرت بر خاستند تا او را بکشند . علی علیه السلام فرمود ؛
« درنگ کنید ، پاسخ او تنها دشنامی است برابر دشنام، یا در گذشتن از گناه »
📚نهج البلاغه حکمت 420
👌امام پس از آن که خوارج سر به شورش گذاشتند و به جان و مال مومنین هجوم آوردند ، جهت دفع شرشان و دفاع از شهروندان حکومت اسلامی به جنگ با خوارج رفت .
🔷جرقه جنگ از آن جایی زده شد که خوارج با عبدالله بن وهب به عنوان رهبر جریانشان بیعت کردند.
📚تاریخ طبری ج5 ص74
📚الکامل فی التاریخ ج2 ص397
🔷و پس از آن ابن خباب از یاران امام را سر بریدند و همسرش را نیز کشتند و جنینش را از شکم در آوردند و به سه زن از قبیله طی تعرض کردند و آنان را کشتند و ام سنان صیداوی را نیز از پای در آوردند.
📚انساب الاشراف ج3 ص142
❕طبری می نویسد ؛
« پس از آن که خوارج ابن خباب و همسرش و سه زن از قبیله طی و ام سنان را کشتند ، خبر کشتار آنان و این که راه را بر مردم می گیرند ، به علی علیه السلام و مسلمین همراه او رسید .علی علیه السلام حارث بن مره عبدی را به سوی آنها گسیل داشت تا صحت اخبار گزارش شده را دریابد .خوارج به جانب او نیز گسیل یافتند و او را نیز کشتند . خبر به امیر مومنان رسید .جماعت نزد او گفتند ای امیر مومنان چرا اینان را پشت سر ما می گذاری ( و به جنگ معاویه می روی ) تا بر اموال و خانواده های ما چنگ اندازند ؟ ما را به سوی این قوم روان ساز ...علی علیه السلام نیز بر همین نظر استوار شد »
📚تاریخ طبری ج5 ص82
📚البدایه و النهایه ج7 ص288
❕علی علیه السلام باز هم قصد جنگیدن با آنها را نداشت و قیس بن سعد را به سوی آنان فرستاد تا قاتلان را تحویل دهند .خوارج پیغام دادند که ما همگی ایشان را کشتیم و همگی ریختن خون شما و آنها را مباح می دانیم .
📚تاریخ طبری ج5 ص83
👌امام پس از این جریان نیز باز بر خوارج استدلال آورد و با فرستادن اصحابش بطلان روش آنان را با دلیل بیان کرد و حتی پرچم امانی بر افراشت تا هرکس به زیر آن برود جانش در امان باشد
📚انساب الاشراف ج3 ص146
🔶و تا خوارج جنگ و حمله را آغاز نکردند ، امام علیه السلام به آنان حمله نبرد چنان که مسعودی می نویسد ؛
« علی علیه السلام خوارج را به بازگشت و توبه دعوت کرد اما آنان گوش فرا ندادند و به سوی یاران امام تیر اندازی کردند . به امام علیه السلام گفته شد آنان ما را تیر باران کردند . امام فرمود دست نگه دارید .یاران علی آن گفته را سه بار تکرار کردند و علی همچنان از آنان خواست تا دست باز دارند تا زمانی که مردی آغشته به خون به نزد امام آورده شد ، علی علیه السلام فرمود اینک جنگ با آنان روا شد ، بر ایشان بتازید »
📚مروج الذهب ج2 ص416
🔶می بینیم علی علیه السلام نهایت مدارا با خوارج را کردند و وقتی دیدند که خوارج امنیت مسلمین و جامعه اسلامی را به خطر انداخته اند جهت دفاع ، به جنگ آنان رفتند و این حق مشروع امام بود که با کسانی که در صدد ایجاد آشوب و شورش در جامعه هستند به مبارزه برخیزند .
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 92.mp3
8.57M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
🔇 جلسه نوزدهم
🔔 @Aminikhaah_Media
#خلقت_انسانهای_معلول
🤔#پرسش
❔اینکه خدا میگه لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ «ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ #ﻧﻈﻢ ﻭ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ » با اینایی که معلول هستن
یا حتی اینایی که از نظر هویت جنسی ، دچار اختلال هستن (مثل ترنس ها)
اینا با این آیه در تعارض نیست یا مگه خدا نمیگه ما شما رو در رحم های مادرانتان نقاشی میکنیم. (یصور)پس #حکمت ناقص الخلقه ها و دو جنسه ها چیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ » « ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريده ايم » ( تین 4)
❕تقويم به معنى در آوردن چيزى به صورت مناسب، و نظام معتدل و كيفيت شايسته است، و گستردگى #مفهوم آن اشاره به اين است كه خداوند انسان را از هر نظر موزون و شايسته آفريد، هم از نظر جسمى، و هم از نظر روحى و عقلى، چرا كه هر گونه استعدادى را در وجود او قرار داده، و او را براى پيمودن قوس صعودى بسيار عظيمى آماده ساخته، و با اينكه انسان جرم صغيرى است، عالم كبير را در او جا داده و آن قدر شايستگيها به او بخشيده كه لايق خلعت وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ" ما فرزندان آدم را كرامت و عظمت بخشيديم (سوره اسراء آيه 70) شده است همان انسانى كه بعد از اتمام خلقتش مى فرمايد: فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ" پس بزرگ و پر بركت است خدايى كه بهترين خلق كنندگان است .
📚تفسیر نمونه ج 27 ص 144
👌بنابراین اصل خلقت نوع انسان ، به دلیل ظرافتها و استعدادها و دستگاه های عظیمی که در #وجودش لحاظ شده است ، مصداق « احسن تقویم » است ، اما کوتاهی و تقصیرات بشر ، چنان که در ذیل می آید ، موجب دخالت در خلقت خداوندی و تولد فرزندان #معلول و دوری از « تقویم احسن » می گردد .
🔸همینطور خداوند می فرماید ؛
« او کسی است که شما را در رحم ( مادران ) آن چنان که می خواهد ،#تصویر می کند » ( آل عمران 6)
❕منظور از صورت بندی انسان در رحم مادر ، تنوع از نظر شکل و صورت و جنسیت و انواع استعدادهای متفاوت و #صفات و غرائز مختلف است .
📚تفسیر نمونه ج 2 ص 427
❕درست است که صورت بندی انسان دست خداوند است ، اما چنان که بارها گفته ایم ، خداوند بر طبق اسباب و مسببات ، امور را پیش می برد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خدا خواسته است که همه کارها از طریق #اسباب آن جاری باشد»
📚الکافی ج1ص357
1⃣خداوند، عالم هستى را بر اساس نظام علت و معلول (اسباب و مسببات) استوار كرده است. هيچ پديدهاى بدون #علت به وجود نمى آيد، هر آنچه در عالم هستى محقق مى شود ناشى از علت و سبب خاصى است. آتش علت سوزاندن است، پيدايش درخت ميوه معلول قرار گرفتن نهال درون خاك با شرايط و كيفيت خاص و آب و هواى مناسب و غيره است.
❕پيدايش انسان سالم و زيبا نيز معلول يك سلسله امورى است همچون شرايط خاص هنگام انعقاد نطفه، كيفيت تغذيه مادر در هنگام باردارى نوع مواد و غذاها و داروهاى مصرفى هنگام باردارى، #حركات فيزيكى مادر در هنگام باردارى و غيره مى باشد هر يك از امور فوق در پيدايش نوزاد سالم و زيبا مؤثر است. بينا و نابينا تولد يافتن يك فرد لازمه ى حتمى مجموعه ى علل و عواملى است كه در به وجود آمدن وى مؤثر بوده اند.
2⃣ اين اراده ی حكيمانه ى خداوند كه تحقق هر پديدهاى را معلول علت خاصى قرار داده است، موجب #قوام زندگى موجودات و از جمله انسان است اگر اصل علّيت بر جهان هستى حكمفرما نبود ما هيچ كارى نمى توانستيم انجام دهيم و هيچ تصميمى براى انجام كارى نمى توانستيم بگيريم. در آن صورت، پديد آمدن هر چيزى از هر امر نامربوطى ممكن و محتمل مى بود. به تعبير معروف، اگر قانون عليت نبود، سنگ روى سنگ نمى ايستاد.
3⃣ لازمه ى نظام علت و معلولى حاكم بر جهان هستى، تحقق پديدهها به دنبال علت آنهاست. يعنى همان گونه كه بر اساس نظام علت و معلولى، استفاده ى بيمار عفونى از آنتى بيوتيك موجب سلامت يافتن و بهبود بيمار است، استفاده از اين دارو در هنگام باردارى بر روى #جنين اثر مى گذارد و موجب اخلال در آن و ناقص الخلقه شدن نوزاد خواهد شد. همان گونه كه قانون جاذبه زمين موجب آسايش انسانها و ساختن بناهاى مرتفع و زندگى و حركت بر روى كره زمين است، قانون جاذبه باعث مى شود كه اگر كسى از ارتفاع بپرد، با زمين برخورد كند و بميرد. همان طور كه آتش علت سوزاندن است و براى انسان منافعى مانند روشن كردن كوره هاى ذوب آهن و يا پختن غذا دارد، اگر اين آتش به خانه يا بدن انسان برسد علت و سبب سوزاندن و از بين رفتن آنها مى شود و...
🔸#ادامه 👇
🔸ادامه 👇
4⃣ اينكه همه ى آنچه را در جهان هستى رخ مى دهد به خداوند استناد مى دهيم از جمله تولد نوزاد را بدين جهت است كه خداوند است كه جهان را بر اساس نظام علت و معلول و اسباب و #مسببات استوار كرده و هم اوست كه به علّت، وجود و قدرت تأثيرگذارى را داده است و هر آن و هر لحظه وجودِ علت و قدرت تأثيرگذارى آن، از خداوند و وابسته و قائم به اوست. بنابراين پيدايش افراد ناقص الخلقه مستند به علل و اسباب #خاص آن است و هيچ منافاتى با مسأله عدالت الهى ندارد.
👌از آنچه گفتیم به دست می آید که تصویر گری خداوند در خلقت انسان ، بر اساس اسباب و #مسببات است ، تولد یافتن افراد ناقص الخلقه یا افرادی که از نظر جنسیتی اختلال دارند ، معلول یک سری اسباب مادی چون عوامل ژنتیکی ، وراثتی ، کوتاهی ها در هنگام بارداری ، قرار گرفتن مادر در محیط های استرس زا ، تربیت های غلط و غیر صحیح ، محیط اجتماعی نامناسب و ... است که امروزه مورد تصریح همه پزشکان قرار گرفته است .
👌این عوامل و اسباب ، مورد اخلال در تصویری گری انسان و دوری برخی افراد از #خلقت « احسن تقویم » می شود و اراده خداوند بر آن است که اسباب و عوامل را از کار نیندازد تا زندگی مادی انسان و جنبه های امتحان و آزمایش آنان ، تحت الشعاع قرار نگیرد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁