سوال
لطفا به متن زیر پاسخ دهید
1⃣لقب امام یازدهم #عسکری است. لقبی که به معنای عقیم و نازاست.
2⃣"عسکری" در زبان عربی دو معنا دارد:
1- نظامی
2- عقیم
3⃣شیعیان کلمه عسکری را نظامی معنا میکنند و میگویند چون امامشان در زندان نظامی عباسیان بوده این لقب را گرفته. اما واقعیت امر این است که زندانی بودن در یک مکان نظامی نمیتواند به همراه آورنده لقب نظامی باشد چون اصولا آن امام جزو ارتش عباسیان نبوده!
4⃣حتما تا به حال #انگور عسکری خورده اید. انگور عسکری یعنی انگور بدون هسته. امام یازدهم به دلیل بی فرزندی لقب عسکری گفته بود.
5⃣همه داستان های غیبت و ارتباط با امام دوازدهم ساخته 4 شیخ است که به آنها نواب اربعه می گفتند. واقعیت این است که کسی تولد فرزند امام یازدهم را ندیده و ترویج این اعتقاد در قدیم نوعی مبارزه و تحریک عوام بر علیه حکومت عباسیان بوده است.
✅پاسخ
واقعا انسان از شدت حماقت و جهالت این افراد تعجب می کند که حتی اشنایی از لغت عرب و منطق شیعه ندارند
❗️ما تحدی می کنیم که از یک فرهنگ لغت عرب بیاورید که ماده عسکر به معنای عقیم و نازا بودن بکار رفته باشد
❗️العسکر به معنای سپاه و لشگر ومحل اجتماع لشکر و سپاه به کار می رود
📚معجم الوسیط،ماده عسکر
👌شیخ صدوق روایت می کند:
« منطقه ای که امام هادی و امام حسن بن علی در « سر من رای» مسکن و خانه قرار داده بودند به عسکر ( یعنی محل اجتماع سپاهیان) موسوم بود از این رو هر یک از این دو بزرگوار شدند عسکری( یعنی در مکانی زندگی می کردند که منتسب به سپاه و لشکریان بوده اند )
📚علل الشرایع ج 1 ص241
❗️اما این که این نویسنده نادان گفت که همه داستان های غیبت و ارتباط با امام دوازدهم ساخته نواب خاصه امام است
👌این سخن نیز سخنی بی اساس تر از سخن اول است
❗️ کلیه امامان و پیامبر گرامی بارها و بارها شیعیان را متذکر می شدند که امامشان قرار است از میانشان غایب شود
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« ( امام دوازدهم ) بعد از غیبتی طولانی و گمراه کننده ظهور خواهد کرد ان گاه امر خدا را اعلان کرده و دین او را ظاهر خواهد نمود»
📚کمال الدین ،ص256
❗️امام علی فرمود:
« برای قائم ما غیبتی است که زمان و مدت ان طولانی خواهد بود»
📚همان مدرک ص303
❗️امام صادق فرمود:
« پنجمین از اولاد هفتمین امام کسی است که شخصش از شما غایب می شود»
📚همان مدرک ص338
❗️امام صادق فرمود:
« برای قائم دو غیبت است یکی کوتاه و دیگری دراز مدت»
📚الکافی،ج1 ص340
❗️امام باقر فرمود:
« برای صاحب امر دو غیبت است»
📚غیبه النعمانی،ص171
❗️در این باره روایت فراوان است که رجوع کنید به کتاب شریف منتخب الاثر ج2 ص236 به بعد فصل 27 و 28 و29
❗️اما این که گفته شد کسی تولد امام زمان را ندیده این نیز دروغ دیگر این نویسنده احمق و کذاب است
❗️شیخ کلینی به سند صحیح روایت می کند که ابو عمرو عثمان بن سعید چنین می گفت :
« به خدا سوگند جانشین امام عسکری را دیدم گردن او چنین بود وبا دست اشاره کرد»
📚الکافی ج1 ص329،330
❗️و نیز به سند صحیح روایت می کند که ابی هاشم جعفری به امام عسکری عرضه داشت:
« جلالت شما مرا مانع شده تا مساله ای را از شما سوال کنم ایا برای شما فرزندی است ؟
امام فرمود: اری
راوی گفت : اگر حادثه ای برای شما اتفاق افتاد کجا از او سوال کنم
فرمود: در مدینه
📚همان ،ص328
❗️احمد بن محمد می گوید :
« بعد از کشته شدن زبیری نامه ای از امام عسکری به دستم رسید که در ان نوشته شده بود این جزای کسی است که بر خدا و اولیایش افترا ببندد و گمان می کند که میتواند مرا بدون جانشین بکشد و قدرت خدا را چگونه دیده است ان گاه می گوید :
فرزندی برای ان حضرت در سال 255 زاییده شد که اسم ایشان را محمد گذاشت »
📚کافی ج1 ص328
❗️در این باره روایات متعددی وارد شده است که جهت پرهیز از اطناب از ذکر ان خودداری می شود
👌اما اینکه نواب امام عصر را عده ای دروغگو مخاطب قرار داد یکی دیگر از سخن بی پایه نویسنده است
❗️نواب امام عصر در اعلی درجه وثاقت بوده اند که چون پاسخ دراین پیام به درازا کشید تنها مخاطبان را ارجاع می دهیم به بحار الانوار ج51 ص343 به بعد ومنتخب الاثر ج2 ص506 فصل 3 تا ادله و روایات وثاقت انان را ببینند
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
لطفا در مورد اعتبار نهج البلاغه توضیح دهید.
چون هیچ سندی وجود نداره.
✅پاسخ
ایت الله العظمی مکارم شیرازی در شرح خود بر نهج البلاغه در مورد سند ان چنین می اورد:
« در این جا ذکر دو نکته لازم است:
1ـ غالب خطبهها و نامه ها و کلمات قصار نهج البلاغه، بلکه اکثریّت قریب به اتفاق آن، مطالبى است مستدل و یا در خور استدلالهاى منطقى و در واقع از قبیل «قَضایا قِیاساتُها مَعَها»؛ (مسایلى که دلیلش در خودش نهفته است).
❗️بنابراین نیازى به سلسله اسنادبه عنوان مباحث تعبّدى ندارد زیرا بخش عظیمى از آن درباره معارف اعتقادى، مبدا و معاد، صفات خداوند، دلایل عظمت قرآنو پیامبر اسلام و مانند آن است.
❗️بخش دیگرى درباره مواعظ و نصایح و درس هاى عبرت در زندگى امّتهاى پیشین و آیین کشوردارى و زندگى اجتماعى و آداب جهادو امثال آن است که عموماً مطالبى منطقى و مستدل یا قابل استدلال است.
👌همان گونه که نوشته هاى فلاسفه بزرگ و علماى علوم مختلف و حتّى اشعار نغز شعراى نامى و مانند آن بدون نیاز به سلسله سند مقبول است، درباره محتواى نهج البلاغهنیز به همین دلیل و به طریق اولى مشکلى نداریم، در واقع دلایل آنها با خود آنهاست و به قول معروف «قضایا قیاساتها معها»!
❗️تنها بخش کوچکى از نهج البلاغهاست که از احکام فرعیّه تعبّدیّه سخن مى گوید. اگر مساله سند مطرح باشد تنها در این قسمت است که قطعاً یک دهم نهج البلاغهرا نیز تشکیل نمى دهد. بنابراین سر و صداهاى مربوط به اسنادنهج البلاغه بسیار کم رنگ و کم اثر است.
2ـ نکته دیگر این که اگر معیارهاى حجّیت سند را براى نهج البلاغهبخواهیم، از این نظر نیز مشکلى در کار نیست، زیرا براى پذیرش حدیثو روایت ـ آن گونه که در علم اصول تحقیق شده ـ معیار اصلى وثوق و اعتماد و اطمینان به روایت است که از طرق مختلف ممکن است به وجود آید;؛ گاه سلسله سند با راویان مورد اعتماد، سبب وثوق به روایت مى شود و گاه کثرت و تعدّد روایت ـ آن هم در کتب معتبر و مشهور ـ چنین اعتمادى را حاصل مى کند و گاه محتوا، آن قدر بلند و عمیق و والاست که گواهى مى دهد تنها از فکر پیامبر یا امام معصومى تراوش کرده است و همین سبب اعتماد ما به چنین روایتى مى شود.
❗️نظیر این مساله را درباره صحیفه سجّادیه - علاوه بر اسنادمعتبرى که براى آن ذکر کرده اند - یعنى دعاهاى بسیار بلند، با برترین محتوا و عالى ترین مضمون که از «امام سجاد على بن الحسین زین العابدین» نقل شده است، نیز گفته اند.
👌از این گذشته کتاب هاى زیادى قبل از «سیّد رضى» نوشته شده است که بسیارى از خطبهها و نامه ها و کلمات قصار نهج البلاغهیا غالب آنها در آن کتب آمده است و این به خوبى نشان مى دهد که این کلمات قبل از «سیّد رضى» نیز در میان دانشمندان و راویان حدیثو گاه در میان توده هاى مردم مشهور و معروف بوده است و این شهرت مى تواند ما را بى نیاز از اسنادمتّصل کند. حتّى بعضى از بزرگان مورّخان نوشته اند،خطبههاى نهج البلاغه که در میان مردم شهرت داشته بسیار بیش از آن مقدارى بوده است که «سیّد رضى» در نهج البلاغهآورده است و در واقع نهج البلاغهگلچینى از آن خطبههاست.
از جمله مورّخ معروف «مسعودى» که حدود یک قرن قبل از «سیّد رضى» مى زیسته در «مروج الذهب» درباره خطبههاى امام(علیه السلام) مى گوید: آنچه مردم از خطبههاى امام در موارد مختلف حفظ کرده اند چهارصد و هشتاد و چند خطبهاست»
در حالى که خطبههاى نهج البلاغهکه اکنون در دست ماست حدود دویست و چهل خطبهاست.
❗️هم اکنون کتابهایى در دست ماست که به عنوان مصادر و اسنادنهج البلاغه از سوى جمعى از فضلا و بزرگان معاصر نگاشته شده و اسناداینخطبهها را در کتاب هایى که قبل از «سیّد رضى» نگاشته شده به دست آورده و در مجموعه هاى جالبى منتشر ساخته اند که یکى از بهترین کتابها در این زمینه کتاب «مصادر نهج البلاغهو اسانیده» تالیف دانشمند محقّق «السیّد عبدالزهراء الحسینى الخطیب» مى باشد که مراجعه به آن هر جستجوگرى را بر این حقیقت واقف مى کند که «سیّد رضى» در نقل این خطبهها هرگز تنها نیست.
قابل توجّه این که در این کتاب آنچه در نهج البلاغهآمده است از 114 (یکصد و چهارده) کتاب دیگر گردآورى شده که بیش از بیست کتاب از آنها مربوط به دانشمندانى است که قبل از «سیّد رضى» مى زیسته اند.
❗️این نکته نیز قابل ذکر است که شخص «سیّد رضى» در لابه لاى کلمات خود در نهج البلاغهـ که احیاناً در توضیح خطبهها گفته ـ از 15 (پانزده) کتاب نام مى برد که او در گردآورى نهج البلاغهاز آنها استفاده کرده است.
👌از مجموع آنچه در بالا گفته شد به خوبى روشن شد که جایى براى وسوسه کردن اسنادنهج البلاغه وجود ندارد.»
📚پیام امام امیر المومنین ، ایت الله مکارم ، ج1 ص55 به بعد
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
فلسفه وضو در نماز چیست آیا نمیشد فقط دس و صورت را شست و برای نماز حاضر شد؟
✅پاسخ
شک نیست که وضو داراى دو فایده روشن است:
1⃣فایده بهداشتى
2⃣ فایده اخلاقى و معنوى،
❗️ از نظر بهداشتى شستن صورت و دستها آن هم پنج بار و یا لااقل سه بار در شبانه روز، اثر قابل ملاحظه اى در نظافت بدن دارد، مسح کردن بر سرو پشت پاها که شرط آن رسیدن آب به موها یا پوست تن است، سبب مى شود که این اعضا را نیز پاکیزه بداریم، و همچنین
تماس آب با پوست بدن اثر خاصى در تعادل اعصاب سمپاتیک و پا را سمپاتیک دارد.
❗️طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتى وجود دارد که تمام فعالیتهاى بدن را کنترل مى کنند «اعصاب سمپاتیک» و «اعصاب پاراسمپاتیک» این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاه ها و جهازات داخلى و خارجى گسترده اند، وظیفه اعصاب سمپاتیک «تند کردن» و به فعالیت واداشتن دستگاه هاى مختلف بدن است، و وظیفه اعصاب «پارا سمپاتیک» «کند کردن» فعالیت آنهاست، در واقع یکى نقش «گاز» اتومبیل و دیگرى نقش «ترمز» را دارد، و از تعادل فعالیت این دو دسته اعصاب نباتى، دستگاههاى بدن بطور متعادل کار مى کند.
👌این موضوع نیز ثابت شده است که از جمله امورى که مى تواند اعصاب سمپاتیک را بکار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمین کند تماس آب با بدن است
❗️و از نظر اخلاقى و معنوى چون با قصد قربت و براى خدا انجام مى شود اثر تربیتى دارد مخصوصاً چون مفهوم کنائى آن این است که از فرق تا قدم در راه اطاعت تو گام برمى دارم مؤید این فلسفه اخلاقى و معنوى است.
❗️در روایتى از امام على بن موسى الرضا (علیه السلام) مى خوانیم:
«براى این دستور وضو داده شده و آغاز عبادت با آن است که بندگان هنگامى که در پیشگاه خدا مى ایستند و با او مناجات مى کنند پاک باشند، و دستورات او را بکار بندند، از آلودگیها و نجاستها برکنار شوند، علاوه بر این، وضو سبب مى شودکه آثار خواب و کسالت از انسان برچیده شود و قلب براى قیام در پیشگاه خدا نور و صفا یابد».
📚وسایل الشیعه ج1 ص257
👌جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر نمونه ج4 ص291
❗️روشن است که مطاع خداوند است و انسان باید مطیع فرامین خداوند باشد چنان که فرمود:
« هرکس خدا و رسول را عصیان کند به تحقیق در گمراهی اشکاری بسر می برد»
📓احزاب 36
❗️باید وضو را انگونه که خداوند فرموده است بگیریم
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
چرا اسلام در انتخای همسر به زن استقلال نداده و اذن پدر رو شرط دونسته پاسخ دهید
✅پاسخ
مراجع تقلید اجازه پدر را برای ازدواج دختر شرط می دانند و این به جهت آن است که سرمایه دختران بکارت و عفاف آنان است ولی بسیاری از دختران با خلوص خود، به ابراز عشق مردان دل می بندند و هر مردی را وفادار می پندارند در حالی که از رفتار خاص مردان تا قبل از ازدواج اطلاعی ندارند و بعد از ازدواج متوجه بی وفایی ها و احیانا خیانت آنان می شوند.
❗️ به همین دلیل لازم است پدر یا ولی دختر که از طرفی خصوصیات مردان و حیله های آنها را به خوبی می داند و از طرفی خیر خواه دختر خود است با این شرط که سخت گیری بیهوده نکند در این مورد نظر بدهد.
👌به همین جهت مراجع تقلید بر این عقیده اند که اگر همسر مناسبى براى دختر پیدا شده که شرعاً و عرفاً کفو اوست و مصلحت دختر در ازدواج با اوست اما پدر یا جد پدرى، بدون جهت مانع ازدواج مىشوند،در این صورت لازم نیست از پدر و جد پدری اجازه بگیرد.
❗️شهید مطهری در بیان علت و فلسفه این حکم چنین می اورد:
« مرد بتده شهوت است و زن اسیر محبت انچه مرد را می لغزاند و از پا در می اورد شهوت است اما انچیزی که زن را از پا در می اورد و اسیر می کند این است که نغمه محبت و صفا و وفا و عشق از دهان مردی بشنود
👌زن مادامی که دوشیزه است و هنوز صابون مردان به جامه اش نخورده است زمزمه های محبت مردان را به سهولت باور می کند
❗️اینجاست که لازم است دختر با پدرش که از احساسات مردان بهتر اگاه است و پدران جز در شرایط استثنائی برای دختران خیر و سعادت را می خواهند مشورت کنند و لزوما موافقت او را جلب کنند »
📚مجموعه اثار شهید مطهری،ج19 ص92
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#تولد_پیامبر_حوادث_خارق_العاده
🤔پرسش
❔آیا آنچه دگر اندیشان می گویند درست است که خرافات مسلمین است که می گویند در زمان تولد پیامبر اسلام ایوان #کسری فرو ریخت و دریاچه ساوه خشک شد و آتشکده خاموش شد .این ها منبع ندارند ❕❕
💠#پاسخ💠
❕حوادث خارق العاده ای که در زمان تولد پیامبر گرامی اتفاق افتاد از جمله مسلمات تاریخی و حدیثی است و جای انکار ندارد.
🔶شیخ #صدوق روایت می کند که امام صادق علیه السلام فرمود:
«ابلیس می توانست تا هفت آسمان بالا برود و استراق سمع بکند و چون عیسی به دنیا آمد از سه آسمان ممنوع شد و تا چهار آسمان بالا می رفت و چون رسول خدا به دنیا آمد از هفت آسمان ممنوع شد .
👌در صبح روز ولادت پیامبر همه بت ها سرنگون شدند و بر خاک افتادند .در آن شب طاق کسری شکست برداشت و چهارده کنگره از آن فرو ریخت و دریاچه ساوه خشک شد و وادی ساوه پر از آب شد و آتشکده #فارس که از هزار سال فروزان بود خاموش گردید .
🔷موبدان در خواب دیدند که شتران سختی اسباب عرب را یدک دارند و از دجله گذشتند و در بلاد عجم منتشر شدند و طاق کسری از وسط شکست .
❕در آن شب نوری از سمت حجاز بر آمد و تا مشرق کشیده شد و تخت همه سلاطین وارونه شد و خودشان لال شدند و در آن روز نتوانستند سخن بگویند .
🔶 دانش #کاهنان ربوده شد و سحر جادوگران باطل گردید و کاهنان عرب از همزاد شیطانی خود ممنوع شدند
📚امالی صدوق ص285
📚کمال الدین ج1 ص192
📚بحار الانوار ج15 ص257
👌مرحوم #طبرسی روایت می کند که امام علی علیه السلام فرمود:
«چون پیامبر متولد شد دست چپ بر زمین نهاد و دست راستش را به سوی آسمان بلند کرد و لب های مبارک خود را به توحید خداوند تحرک داد و از دهان مبارکش نوری ساطع شد که همگی اهل مکه و قصور شام به آن نظر کردند و تمامی جهان از #نور ایشان منور شد و ستارگان در آن شب به علامت تولد ایشان مضطرب شدند»
📚 الاحتجاج ج1 ص223
👌تاریخ #نگاران اهل سنت نیز نقل می کنند:
❕«در شب میلاد پیامبر ایوان کسرى به لرزه درآمد و شکست برداشت و چهارده کنگره آن فرو ریخت، آتشکده فارس که هزار سال پیوسته روشن بود خاموش شد دریاچه ساوه خشکید و مؤبد بزرگ در خواب دید که شتران تنومند همراه اسبهاى عربى از دجله گذشتند و در سرزمین ایران پراکنده شدند.
👌انوشیروان سخت به وحشت افتاد و هر چند خواست شکیبایى کند نتوانست و مصلحت در این دید که موضوع را با وزیران و فرماندهان نظامى و مرزبانان در میان نهد، ایشان را فرا خواند و در حالی که تاج بر سر نهاده و بر تخت نشسته بود به ایشان گفت: میدانید براى چه شما را خواستهام؟ گفتند: نه.
🔷 در همین هنگام از فارس خبر خاموشى آتشکده هم رسید و مایه افزونى غم و اندوه #انوشیروان گشت...»
📚تاریخ طبری ج2 ص166
📚تاریخ الاسلام ج1 ص35
📚المنتظم ج2 ص250
📚اسد الغابه ج4 ص606
📚البدایه و النهایه ج2 ص268
📚دلائل النبوه ج1 ص126
📚سیره حلبی ج1 ص64
👌مولف کتاب فروغ #ابدیت درباره فلسفه وقوع این حوادث در زمان تولد پیامبر گرامی می نویسد:
«این نوع حوادث حس کنجکاوی جباران و ستمگران را که ملت ها را به بند کشیده اند تحریک می کند که درباره این حوادث بیندیشند واز خود بپرسند که چه شد خانه گلی پیرزنی شکاف بر نداشت اما کنگره عظیم کسری فرو ریخت ؟چرا آتش آتشکده فارس با بودن همه نوع وسائل سوخت و خاموش گشت؟ چرا بت های دور کعبه سرنگون شدند؟ در حالی که همه چیز در جای خود باقی بود؟ اگر در علت این حوادث می اندیشیدند می فهمیدند که این رویدادها از سپری گشتن دوران بت پرستی بشارت می دهد...
👌همچنین مردم عصر رسالت و یا کسانی که پس از آن آمده اند وقتی ندای مردی را می شنوند که با تمام قدرت به ضدیت با بت پرستی و ظلم و بیدادگری برخاسته است آن گاه که سوابق زندگی او را بررسی می کنند ملاحظه می کنند که در شب میلاد این مرد حوادثی رخ داده است که با دعوت او کاملا هماهنگ است طبعا تقارن این دو حادثه را نشانه راست گویی او می گیرند و به تصدیق او بر می خیزند»
📚فروغ ابدیت،سبحانی،ص146
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#تلقین_میت
🤔#پرسش
❔فلسفه #تلقین میت چیست ❗️❗️آیا راست است که بعد از دفن میت و خاکسپاری هم تلقین کردن مستحب است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌استحباب تلقین میت به توحید و نبوت و امامت و ولایت ائمه علیهم السلام با ذکر نامشان در روایات معتبر وارد شده است و محل #اتفاق فقها می باشد .
❕کیفیت آن به این گونه است که پس از گذاشتن میت در قبر ، ولی میت یا نایب او داخل قبر شده و با دست راست چانه میت و با دست چپ بازوی چپ او را گرفته و به شدت تکان می دهد ، سپس دهان او را به گوش او نزدیک کرده و او را تلقین می دهد .
📚وسائل الشیعه ج3 ص173 باب 20
❕فلسفه تلقین دادن میت روشن است ، از آنجایی که روح در بدو ورود به عالم #برزخ با یک عالم ناشناخته و جدید رو به رو است ، در یک وحشت و ترس و ابهام عجیبی قرار دارد ، ممکن است روح او در این تحول بزرگ در تذکر و یاد آوری عقاید خود و در اثبات آن گرفتار لغزش و تزلزل شود به گونه ای که حتی نام خود را نیز فراموش کند ، برای برطرف شدن این فراموشی و اضطراب در مقام پاسخ دهی و آزمون برزخی مستحب است که برای میت تلقین خوانده شود تا عقاید و #افکارش را به خاطر آورد ، زیرا بر اساس روایات ، روح برزخی با بدن مادی و دنیوی اش در ارتباط است و تلقین جسد میت موجب تنبه روح او می گردد.
❕پس از دفن میت و خاکسپاری نیز ، #تلقین دو مرتبه میت مستحب است .
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« چرا اهل میت پس از خاکسپاری ، میت خود را رها می کنند و اقدام به تلقین مجدد او برای رویارویی با منکر و نکیر نمی کنند ، زمانی که میت دفن شد و تنها ماند ، نزدیکترین مردم به او باید بر سر قبر او بنشیند و دهانش را به جایگاه سرش نزدیک کند و او را #تلقین دهد که وقتی چنین می شود ، نکیر و منکر می گویند برویم که حجتش را به میت تلقین دادند »
📚التهذیب ج1 ص321
📚الکافی ج3 ص201
👌و فرمود ؛
« با تلقین دو مرتبه پس از دفن ، میت از #عهده پاسخگویی به سوالات نکیر و منکر بر می آید »
📚وسائل الشیعه ج3 ص202
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#تولد_علی_در_کعبه_شکاف_دیوار_کعبه
🤔#پرسش
❔چگونه می گویید علی در کعبه متولد شده است و دیوار کعبه شکاف خورده است و هم اکنون نیز این شکاف ها قابل مشاهده است در حالی که کعبه بارها تخریب شده است و دوباره بازسازی شده است و #طبیعتا اثری نیز از شکاف مذکور نباید در آن باشد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مساله ولادت علی علیه السلام در خانه کعبه و شکافته شدن دیوار خانه کعبه و ورود فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی به خانه #کعبه مورد اتفاق تمام مسلمین اعم از شیعه و سنی است و قابل انکار نمی باشد .
🔶شیخ #مفید می نویسد ؛
« علی در خانه کعبه متولد شد و نه پیش از امیر مومنان و نه پس از او کسی درون خانه خدا چشم به جهان نگشوده و این نیست جز کرامت و جلالتی که به پاس مقام و جایگاه بلند آن حضرت از سوی خداوند عطا گردیده است »
📚الارشاد ج1 ص5
👌یزید بن #قنعب که به همراه عباس بن عبدالمطلب نظاره گر جریان بودند می گوید ؛
« دیدیم که پشت کعبه باز شد و دیوار کعبه شکافت و فاطمه بنت اسد داخل شد و از دید ما پنهان گشت و دیوار کعبه به هم بر آمد ، خواستیم قفل در را بگشاییم اما گشوده نشد پس دانستیم که این امر امری از امور خدای متعال است ، سپس فاطمه پس از چهار روز بیرون آمد در حالی که علی را در دست داشت ...»
📚علل الشرایع یک جلدی ص135
📚معانی الاخبار ص62
📚امالی صدوق ص194
📚امالی طوسی ص706
👌امام #سجاد علیه السلام فرمود ؛
« فاطمه بنت اسد را درد زایمان گرفت ، در حالی که طواف خانه خدا را می کرد ، دیوار کعبه شکافته شد و او وارد کعبه شد و امیر مومنان را در آنجا به دنیا آورد »
📚بحار الانوار ج35 ص23
❕این مساله مورد تصریح علمای اهل سنت هم قرار گرفته است .
🔶مسعودی #شافعی می نویسد:
«محل تولد علی خانه کعبه است»
📚 مروج الذهب ج1 ص313
👌 حاکم نیشابوری می نویسد ؛
«روایات متواتری در باب ولادت علی بن ابی طالب توسط فاطمه بنت اسد در داخل کعبه وارد شده است»
📚 المستدرک علی الصحیحین ج3 ص550
👌 سبط بن #جوزی می نویسد ؛
« روایت شده است فاطمه بنت اسد در حالی که باردار بود خانه خدا را طواف می کرد درد زایمان او را گرفت درب خانه کعبه به روی او باز شد او داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا اورد»
📚 تذکره الخواص ص20
👌 گنجی شافعی می نویسد ؛
« امیر مومنان علی شب جمعه سال 30 رجب پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا امد کسی پیش تر و پس از ان حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده واین از فضایل اختصاصی او است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است»
📚 کفایه الطالب ص407
👌 #الوسی می آورد:
"«این که امیر مومنان علی در درون کعبه به دنیا امده شهرت جهانی داشته و در کتاب های شیعه وسنی امده واین افتخار نصیب هیچ شخص دیگری نشده است»
📚 شرح الخریده الغیبیه ص15
❕در نقل دیگری آمده است که در لحظات آخر عمر شریف حضرت علی هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خود را مطرح می کردند ، یکی از این افراد صعصعه بن صوحان بود .
👌صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت :
❔ تو برتر هستی یا عیسی؟ علی علیه السلام فرمود:
من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا امد
👌اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت به کعبه پناه برد وگفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من آسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو،فاطمه مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه به دنیا امدم
📚 شب های پیشاور ص476
❕بنابراین تولد علی علیه السلام در خانه کعبه و شکاف خوردن دیوار کعبه قابل انکار و #تردید نمی باشد .
👌 بعد از ولادت حضرت علی کعبه چندین بار بازسازی و یا #تجدید بنا شده است ، بنابراین به طور طبیعی باید آثار شکافی که برای تولد حضرت علی در کعبه ایجاد شده بود از بین رفته باشد و این مطلبی است که هیچ یک از شیعیان منکر آن نیستند، و اهمیتی هم ندارد که اثر آن شکاف به دلیل تجدید بنا از بین رفته باشد، چون آنچه که #اهمیت دارد خود اعجاز شکاف کعبه هست که به طور حتم به وقوع پیوست و منابع معتبر شیعه و اهل سنت آن را به وفور بیان کرده اند.
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#ایرانیان_یاران_مهدی
🤔#پرسش
❔تمام ياران حضرت مهدي(عج) #ايراني اند» آيا اين حديث واقعيت دارد؟ چرا ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یاران امام زمان علیه السلام تمام انسان های حقیقت جو و آزاده ای هستند که از اقصی نقاط جهان برای یاری دین الهی گرد هم جمع می شوند و اختصاص به یک #منطقه خاصی ندارند ، اگر چه سهم عجم ها و غیر عرب و ایرانیان از یاران امام عصر ، سهم #چشمگیری است .
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هیچ می دانی که قم را چرا قم نام نهادند ؟ برای آن که اهل آن با قائم خاندان محمد جمع شوند ، و با او قائم و مستقیم باشند و او را #نصرت دهند »
📚تاریخ قم ص278
📚بحار الانوار ج60 ص216
👌و فرمود ؛
« اهل قم انصار و #یاوران قائم هستند »
📚بحار الانوار ج57 ص219
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« گویی گروهی را می بینم که در شرق ( منطقه #ایران ) در پی حق قیام می کنند ، اما آن را به ایشان نمی دهند ، دوباره آن را می طلبند اما به آنها داده نمی شود ، پس چون این وضعیت را می بینند ، شمشیرهایشان را بر گردن خود می نهند و آنچه را خواسته بودند به ایشان می دهند اما دیگر آن را نمی پذیرند تا این که قیام می کنند و آن را جز به صاحبتان نمی سپرند ، کشتگان آنها شهیدند ، من اگر آن زمان را درک کنم ، خود را برای صاحب این امر نگاه می دارم »
📚الغیبه نعمانی ص273
📚بحار الانوار ج52 ص243
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« خراسانیان ( ایرانیان ) یاوران قائم اند »
📚الاختصاص ص325
📚دلائل الامامه ص459
👌در نقل دیگری از علی علیه السلام آمده است که فرمود ؛
« گروه هایی از #عجم و قبیله هایی از #عرب با مهدی الفت می گیرند »
📚کنزالعمال ج14 ص591
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« از قوم عرب تعداد اندکی از آنها همراه #قائم اند »
📚الکافی ج1 ص370
❕از این روایات استفاده می شود که همه مناطق زمین سهمی در یاوری امام عصر علیه السلام دارند ، اگر چه سهم عجمیان و ایرانیان بیشتر است .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اسلام_مصائب_دنیوی
🤔#پرسش
❔با توجه به روایات در دین اسلام شما باید در دنیا بلا و مصیبت و گرفتاری تحمل کنید تا عزیز خدا باشید مگر خدا ارحم #راحمین نیست پس بلا برای چه
چرا اسلام دینی دنیا گریز است که قصد دارد دنیای انسان را تباه کند چرا دینی غم انگیز است چرا برای مومنین وعده پاداش یا حداقل آسایش در دنیا را نداده است و با مومنین اینگونه خشن برخورد می کند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چگونه می توان گفت که اسلام به دنیای مومنین توجهی ندارد و دنیایی پر از بلا و مصیبت را برای آنها ترسیم می کند در حالی که نعمت های دنیوی را از بزرگترین نعمت های #الهی معرفی می کند .
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« دو نعمت دینوی است که مردم به آن توجه ندارند و شکر آن را به جا نمی آورند و آن دو امنیت و سلامتی است »
📚الخصال ج1 ص19
👌و فرمود ؛
« دو خصلت است که بسیاری از مردم #فریفته آن دو شده اند و توجه به بزرگی آن ندارند که آن دو صحت و سلامتی و فراغ و آسایش دنیوی است »
📚همان مدرک
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« پنج نعمت است که هر کس یکی از آنها را از دست دهد ،دارای زندگی ناقص و قلبی مشغول می شود ، اول آن ها صحت بدن است و دوم امنیت است و سوم وسعت رزق است و چهارم انیسی همدل که همسر و فرزند صالح است و پنج فراغ و آسایش است »
📚بحار الانوار ج78 ص171
👌و فرمود ؛
« صحت و سلامتی #نعمتی است که شکر آن را نمی توان به جا آورد »
📚امالی صدوق ص138
👌 پیامبر گرامی فرمود ؛
« به جای بلا از خداوند عافیت و سلامتی را بخواهید »
📚معانی الاخبار ص230
👌و فرمود ؛
« حسنه دنیا صحت و #عافیت است و حسنه آخرت مغفرت و رحمت »
📚بحار الانوار ج78 ص174
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« از خزائن رحمت الهی چیزهایی را بطلب که کسی جز خدا قادر به اعطای آن نیست مانند فزونی عمر و سلامتی تن و وسعت رزق »
📚نهج البلاغه نامه 31
👌بنابراین می بینیم که اسلام دنیای پر نعمت و خالی از مصیبت و گرفتاری را از جمله نعمت های بزرگ الهی می داند که بندگان توانایی شکر آن را ندارند .
❕البته توجه به این نکته لازم است که در مواردی ، آسایش و رفاه دنیوی سبب #طغیان و سرکشی بعضی از بندگان بی ظرفیت می شود ، اگر بلاها و مصیبت ها در زندگی این دسته از بندگان نباشد ، به تدریج ممکن است حق و حقیقت و آخرت و پرودگار را فراموش کنند و غرق در لذات و نعمات دنیوی شوند ، خداوند به واسطه رحمتش آنها را در دنیا گرفتار می کند و در برابر صبر بر آن گرفتاری به آن ها پاداش می دهد ، تا از مسیر صلاح منحرف نشوند چنان که می فرماید ؛
« ما شما را با بدیها و نیکی ها آزمایش می کنیم »
🔶انبیاء 35
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« منظور از نیکی ها تندرستی و عافیت است و منظور از بدی ها بیماری و #فقر است »
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج3 ص819
👌در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فر ماید ؛
« بعضی از بندگان من افرادی هستند که اصلاح امر آنها جز به غنا و گستردگی زندگی و صحت بدن نمی شود ، از این رو امر دین آنها را به وسیله آن اصلاح می کنم ، و بعضی از بندگانم هستند که امر دین آنها جز با نیاز و مسکنت و بیماری اصلاح نمی شود ، لذا امر دین آنها را با آن اصلاح می کنم و آنان را به وسیله آن می آزمایم »
📚الکافی ج2 ص60
❕البته خداوند پیامبران و امامان و مومنین #خالص را نیز در دنیا گرفتار می کند بدون آن که از آنان کم ظرفیتی یا گناهی مشاهده کند ، و در برابر آن مصائب به آنها پاداش می دهد ، بدان جهت آنان را گرفتار می کند تا آنان در صبر و #استقامت و شکر بر مصائب الگو برای سایر مصیبت زدگان باشند و مصیبت زدگان با مشاهده مصائب آنها ، مصیبت خود را بزرگ قلمداد نکنند و بر آن #صبر پیشه سازند .
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« اگر گرفتار مصیبتی در جانت یا مالت یا فرزندت شدی ، مصائب پیامبر خدا را متذکر شو زیرا هیچ یک از خلائق به مانند پیامبر اسلام گرفتار مصیبت نشدند »
📚وسائل الشیعه ج3 ص267
❕برخی از مصائب و گرفتاری های افراد نیز در دنیا ناشی از #گناهانشان است که سبب می شود نعمت های الهی از آنها دور شود و آنان گرفتار و مصیبت زده شوند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« بنده زمانی که گناه کند و کاری نکند که گناهاش بخشیده شود ، خداوند او را به حزن و بیماری و گرفتاری مبتلا می کند تا کفاره گناهانش باشد »
📚امالی صدوق ص294
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#محبت_پیامبر_به_زنان
🤔#پرسش
❓اشکالی از ناحیه ضد دینان دیدم که خیلی ناراحتم کرد .میگن پیامبر مسلمین می گه از دنیا شما چندین چیز محبوب من است ؛ بوی خوش و نماز و زنان و این یعنی پیامبر مسلمین نعوذ بالله #زن_باز بوده است
💠#پاسخ💠
❕شکی در این نیست که پیامبر گرامی ما اسوه اخلاق بوده است چنان که قرآن در وصف ایشان می فرماید:
« تو اخلاق #عظیم و برجسته ای داری»
🔷قلم4
❗️ومی فرماید:
« برای شما در زندگی و اخلاق رسول خدا اسوه نیکویی است»
🔷احزاب 21
🗯 خود پیامبر گرامی می فرماید:
«من #تربیت شده پرودگارم است»
📚بحار الانوار ج16 ص231
🔶حال برای پاسخ باید توجه داشت ؛
♻️پیامبر گرامی فرمود:
«از دنیای شما سه چیز محبوب من است؛ زنان و بوی خوش و نماز که روشنی چشم من در آن است»
📚وسائل الشیعه ج2 ص144
❗️در جاهلیت شخصیت زن به قدری نزد انان بی ارزش بود که خداوند می فرماید:
«هرگاه به یکی از آنها بشارت دهند دختری نصیب تو شده صورتش سیاه می شود و مملو از خشم می شود و از قوم و قبیله خود بخاطر بشارت بدی که به او داده شده متواری می گردد»
🔷نحل 57-58
🗯#مورخان می نویسند:
«زن در نزد اعراب مانند کالایی خرید و فروش می شد و از هرگونه حقوق اجتماعی و فردی حتی ارث محروم بود روشن فکران عرب زن را در شمار حیوانات قرار می دادند از همین رو انان را جزئ لوازم و اثاث زندگی می شمردند»
📚فروغ ابدیت ص46
👌 اسلام بر این نگاه نسبت به زن خط بطلان کشید .
🔷در روایتی امده است که در نزد پیامبر به فردی خبر دادند که دارای دختر شده ای .او ناراحت شد .پیامبر خطاب به او فرمود:
«چرا ناراحت می شوی دختر همانند #گلی در منزل تو است »
📚الکافی ج6 ص5
👌از سوی دیگر در اسلام برنامه ویژه ای بر روی محبت به همسر و زن ترتیب داده شد تا مرد گمان نکند که زن تنها ابزاری برای اطفاء شهوتش میباشد و ارزش دیگری ندارد .
❗️آنجایی که خداوند می فرماید:
«از نشانه های وجود او همسرانی است از جنس خودتان که برایتان افرید تا در کنار انان آرامش گیرید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد»
🔷روم22
💠امام #صادق علیه السلام فرمود:
«هر چقدر ایمان انسان بالا رود به همان مقداز محبتش نسبت به همسر و زنش افزایش می یابد»
📚الکافی ج5 ص320
🗯و #فرمود:
«این که مرد به همسرش بگوید تو را دوست دارم این جمله هیچگاه از قلبش بیرون نمی رود»
📚الکافی ج5 ص568
👌این که پیامبر گرامی می فرماید از دنیای شما زنان محبوب من هستند یعنی من نسبت به همسران مومنه و شایسته ام محبت دارم و نگاه ابزاری به آنان ندارم .شما نیز به من اقتدا کنید و محبت انان را در سینه داشته باشید و با همسرانتان بد رفتار نکنید و با انان همانند حیوان برخورد نکنید .چنان که در جاهلیت چنین می کردید .
💠 لذا امام صادق علیه السلام فرمود:
«از اخلاق انبیا محبت به زنان و همسرانشان بوده است»
📚وسائل الشیعه ج20 ص22
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#پیامبر_ابو_القاسم
🤔#پرسش
❔چرا به پیامبر ابو القاسم می گویند ❗️کانال های ضد دین می گویند چون بعد از هجرت پیامبر به کاروان های مشرکین حمله می کردید و غنائم آنان را تقسیم می کند به پدر #تقسیم کننده و ابو القاسم نامگذاری شد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از جمله القاب پیامبر گرامی ، ابو القاسم است زیرا دارای فرزندی به نام #قاسم بودند که در کودکی از دنیا رفتند .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« فرزندانی که برای رسول خدا از خدیجه متولد شدند ، عبارتند از #قاسم و طاهر و ام کلثوم و رقیه و زینب و فاطمه و از ماریه قبطیه نیز ، ابراهیم متولد شد »
📚الخصال ج2 ص405
📚قرب الاسناد ص9
👌در نقل دیگری پیامبر گرامی فرمود ؛
« خدیجه که رحمت خدا بر او باد ، برای من طاهر و #قاسم و فاطمه و رقیه و ام کلثوم و زینب را به دنیا آورد»
📚الخصال ج2 ص404
❕ابن شهر آشوب می نویسد ؛
« قاسم در #کودکی از دنیا رفت »
📚المناقب ج1 ص161
👌شیخ عباس قمی می نویسد ؛
« مشهور آن است که برای پیامبر سه پسر به دنیا آمد ، اول #قاسم بود و به این سبب به پیامبر کنیه #ابو_القاسم را دادند و دوم عبدالله که او را ملقب به طیب و طاهر گردانیده اند و سوم ابراهیم »
📚منتهی الامال ج1 ص266
❕ در روایتی نیز آمده است که حسن بن فضال از پدرش نقل می کند که از امام رضاعلیه السلام پرسیدم چرا به پیامبر ابوالقاسم می گویند ❔
👌 حضرت فرمود چون دارای #فرزندی بود اسمش قاسم بود .
❕گفتم یابن رسول الله آیا مرا لایق می دانی که بیشتر توضیح دهی حضرت فرمود بله آیا می دانی پیامبر فرمود من و علی پدران این امت هستیم؟
👌گفتم بله. فرمود آیا می دانی پیامبر نسبت به همه امت از جمله علی علیه السلام بمنزله #پدر است؟ گفتم بله. فرمود: آیا میدانی علی تقسیم کننده بهشت و دوزخ است؟ گفتم بله .
❕امام فرمود به پیامبر ابو القاسم می گویند زیرا او پدر (معنوی ) علی است ، علی نیز تقسیم کنیده بهشت و جهنم است »
📚معانی الاخبار ص52
📚بحار الانوار ج16 ص95
👌مانعی ندارد که هر دو وجه #مذکور در علت نامگذاری پیامبر گرامی به ابو القاسم دخیل باشد ، یکی معنای ظاهری آن را می رساند و دیگری معنای باطنی را .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#توسل_ابراهیم_نبی_به_اهل_بیت
🤔#پرسش
❔کلیپی از یک آخوند در کانال های ضد دین منتشر می شود که می گوید وقتی ابراهیم را درون آتش انداختند گفت یاعلی و سپس آتش تبدیل به #گلستان شد ❗️آیا چنین چیزی واقعیت دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌 امامان گرامی ما دارای خلقت نورانی بوده اند ، و خداوند سال های سال قبل از خلقت آدم ، نوری وجودی آنان را خلق کرده و آنان تسبیح گوی خداوند بودند ، و تمام انبیاء با نوری وجودی آنها آشنایی داشته اند .
❕طبق روایات متعددی ، خداوند نور اهل بیت را سال ها قبل از آنکه خلقت عالم #مادی را صورت دهد خلق کرده بود .
🔷پیامبر #گرامی فرمود ؛
« من و علی و فاطمه و حسن و حسین در سراپرده #عرش الهی بودیم و او را تسبیح می کردیم و فرشتگان با تسبیح کردن ما ، #تسبیح خداوند را فرا گرفتند »
📚#فضائل الشیعه ص7
📚#بحار الانوار ج25 ص2
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« ما اشباح #نوری بودیم اطراف عرش که خدا را تسبیح می کردیم ، و این حدود پانزده هزار سال قبل از خلقت آدم بود و وقتی آدم آفریده شد در #صلب او قرار گرفتیم».
📚#بحار الانوار ج25 ص2
🔷امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« خداوند #چهارده نور از نور عظمت خود را قبل از آفرینش آدم آفرید که آنان محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین بودند »
📚#بحار الانوار ج25 ص4
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« خداوند ما را آفرید زمانی که نه آسمانی افراشته و نه زمینی گسترده و نه عرش و نه بهشت و جهنم بود ،ما او را #تسبیح و #تقدیس می کردیم ، هنگامی که تسبیح و تقدیسی وجود نداشت ...خداوند نور دخترم فاطمه را شکافت و آسمانها و زمین را آفرید ، نور آسمانها و زمین از نور #دخترم فاطمه است ...»
📚#بحار الانوار ج25 ص16
❕بر این اساس طبیعی است که انبیاء گذشته به آن انوار مطهر #توسل کنند .
💠 در روایتی امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« یک یهودی به نزد رسول خدا آمد و خطاب به او گفت: شما برتر هستید یا حضرت موسی بن عمران که خداوند با او صحبت کرد، بر او تورات را نازل کرد، معجزه عصا را به او داد، دریا را بر او گشود و ... پیامبر در حالی که از بیان مستقیم برتری خود، اکراه داشت، فرمود: همانا حضرت آدم زمانی که آن اشتباه را انجام داد اینگونه توبه کرد: خداوندا، همانا از تو مسئلت میجویم به حق محمد و آل محمد مرا ببخشی» سپس خداوند او را بخشید. همانا نوح زمانی که سوار بر کشتی بود و ترسید که غرق شود، چنین دعا کرد: خداوندا، همانا از تو مسئلت میجویم به حق محمد و آل محمد برای اینکه مرا از غرق نجات دهی» پس خداوند آنها را نجات داد و همانا ابراهیم زمانی که در #آتش افتاد چنین دعا کرد: « خداوندا، همانا از تو مسئلت می جویم به حق محمد و آل محمد مرا از این آتش نجات بخشی» پس خداوند آتش را بر او #سرد کرده و او به سلامت از آنجا رهایی یافت. و زمانی که موسی عصا را انداخت دعا کرد: « خداوندا، همانا از تو مسئلت میجویم به حق محمد و آل محمد مرا حفظ کنی، خداوند فرمود: نترس ... »
📚امالی #صدوق ص218
📚احتجاج #طبرسی ج1 ص48
👌در نقل دیگری امام #رضا علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که کشتی نوح در حال غرق شدن بود ، خداوند را به حق ما خواند و خداوند او را نجات داد و زمانی که ابراهیم در #آتش افتاد ، خداوند را به حق ما خواند و خداوند نیز او را نجات داد و آتش برایش سرد و سلامت گشت و موسی با توسل به ما از دریا نجات یافت و عیسی زمانی که یهود قصد قتلش را داشتند با توسل به ما نجات یافت و به آسمان رفت »
📚وسائل الشیعه ج7 ص103
❕بنابراین توسل انبیاء سابق و من جمله ابراهیم نبی به اهل بیت علیهم السلام ثابت است ، بیان روحانی مذکور در توسل کردن ابراهیم با تعبیر یا علی ، اگر چه مستند نیست ،ولی ممکن است تعبیری مجازی برای بیان اصل توسل باشد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁