eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سوال از کجا بفهمیم احادیثی که برامون نقل می کنن کدوماشون درسته و کدوماشون معتبر؟ مثلا راسته امام علی ع در زمان عمر و ابوبکر پاهاشو به زمین مدینه کوبید و فرمود آرام باش و ازون موقع تا حالا در مدینه زلزله نیومده؟ 💭پاسخ: ❗️در مورد بخش اول سوالتان باید توجه کنید که وظیفه شما است که مسایل دینی خود را از علما و حوزویان و شاگردان مکتب امام صادق فرا بگیرید 🔵همان علمایی که امام صادق در حقشان فرمود: « کسی که انان را رد کند ما اهل بیت را رد کرده است و این در حد شرک به خداست» 📚الکافی ج1 ص67 ♦️همان علما و فقهایی که امام عسکری درباره انان فرمود: « هر یک از علمای شیعه که خود نگه دار ،حافظ بر دینشان،مخالف با هوای نفسشان ،مطیع پرودگارشان باشند بر مردم اطاعت انان واجب است» 📚وسائل الشیعه ج27 ص131 🔷و همان علمایی که امام صادق در موردشان فرمود: « علمای شیعه ما مرزداران هستند .انان از مرزهای عقیدتی مردم که محل نفوذ شیطان و یارانش هستند محافظت می کنند و مانع تسلط انان بر شیعیان ضعیف میشوند .کسانی که خود را بر این امر بگمارد هزاران هزار برابر از مجاهدان برتر هستند زیرا انان از ادیان و عقاید محبین ما دفاع می کنند اما مجاهدان از بدنهای انها» 📚بحار الانوار ج2 ص5 ❗️متاسفانه اخیرا دیده می شود افراد فراوانی که شاید به هیچ عنوان سواد حوزوی نداشته اند اقدام به فعالیت در فضای مجازی و تشکیل کانال های پاسخ به شبهات می کنند و با کپی کردن مطالب از افراد و سایت های مختلف به فعالیت ادامه می دهند و احیانا چنان پاسخ های سستی بیان می دارند که سبب وهن دین و مذهب می شوند که ما بارها شاهد این مساله بوده ایم . ❗️ اساسا به این نکته توجه ندارند که اهل بیت از ورود ایشان به چنین مباحثی که نیازمند سال ها تحصیل حوزوی و مطالعه دهها وصدها جلد کتاب می باشد نهی کرده اند 📚بحار الانوار ج2 ص124 باب7 ❗️اما در مورد بخش دوم سوالتان: 💭شیخ صدوق در علل الشرایع نقل می کند که حضرت زهرا فرمود: ❗️"در عهد ابوبکر زلزله ای آمد مردم فزع کنان و با شیون نزد ابوبکر و عمر امدند آن دو نیز با فزع و جزع محضر علی علیه السلام امدند مردم نیز به تبعیت از آن دو خود را به درب منزل حضرت علی رساندند علی علیه اسلام از منزل خارج شده و به طرف مردم آمد در حالی که از آنچه مردم به خاطرش وحشت زده و محزون بودند اندوهی نداشته و غمگین نبودند . ❗️امام از مردم گذشتند و مردم نیز به دنبالشان حرکت می کردند حضرت رفتند تا به تپه ای رسیدند و بر بالای آن نشسته و مردم اطراف تپه قرار و آرام گرفته و چشم به دیوارهای شهر دوخته و و حشت زده می دیدند که دیوارها می جنبند و در حال رفتن و آمدن می باشند. ❗️حضرت فاطمه افزود: "امیر المومنین دو لب مبارک را حرکت داده سپس دست بر زمین زدند و فرمودند تو را چه می شود آرام باش. ❗️زمین آرام گرفت .حضرت علی پس از آن فرمود: "من کسی هستم که خداوند در قرآن درباره او می گوید: "هنگامی که زمین به سخترین زلزله خود به لرزه در آید و بارهای سنگین اسرار درون خویش همه را از دل خاک بیرون افکند در آن روز انسان گوید :زمین را چه میشود" 💎سوره زلزله ایات 1 تا3 💭من همان انسانی هستم که به زمین می گویم تو را چه میشود" 📚علل الشرایع ج2 ص556 📚بحار الانوار ج41 ص254 ❗️اما در مورد این که از آن پس دیگر در مدینه زلزله نیامد گفتنی است که چنین مطلبی ثابت نیست. ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایادرسته که میگن پیامبر بارها برای امام حسین (ع)گریه کردن.وبرای مظلومیتش درصحرای کربلا اشک ریختن? اگه درسته لطفا منبعشو بهم بدید.اگه از اهل سنت هم داشته باشین ممنون میشم 🗯پاسخ: ❗️این مطلب در منابع متعددی از روایات شیعه و سنی نقل شده است . 💎حاکم نیشابوری از علمای برجسته اهل سنت روایت می کند : ❗️"پیامبر روزی امام حسین را دیدند و شروع کردند به گریه کردن .از ایشان سوال کردند که چرا گریه می کنید؟ 💎ایشان فرمودند: "جبرییل بر من نازل شد و اطلاع داد که بزودی امتم همین فرزندم را شهید می کنند و جبرییل مقداری از تربت او را که به رنگ سرخ در آمده بود به من داد" 📚مستدرک علی الصحیحین ج3 ص176 ❗️حاکم همین مضمون را در ج4 ص398 از کتابش نقل می کند. 💭گریه کردن پیامبر گرامی بر امام حسین را دیگران از علمای اهل سنت نیز نقل کرده اند از جمله: 📚متقی هندی در کنزالعمال ج7 ص106 📚مسند احمد بن حنبل ج3 ص242 📚طبری در ذخایر العقبی ص147 📚هیثمی در مجمع الزواید ج9 ص187 📚ابن حجر در صواعق المحرقه ص115 ❗️و...که جهت اگاهی رجوع فرمایید: 📚فضایل الخمسه ،محقق فیروز آبادی ،ج3 ص272 به بعد ❗️مساله گریه کردن پیامبر گرامی بر امام حسین و خبر دادن جبرییل از شهادت ایشان در منابع متعددی از کتب شیعه نیز ذکر شده است مانند: 📚کامل الزیارات ص146 📚کشف الغمه ج2 ص270 📚الارشاد ج2 ص130 📚اعلام الوری ج1ص428 📚امالی صدوق ص191 📚مناقب ابن شهر اشوب ج2 ص209 ❗️و...که جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به : 📚بحار الانوار ج44 ص223 باب30 ❗️روشن است که ما نیز اگر برای حسین علیه السلام گریه و عزاداری می کنیم به پیامبر گرامی اقتدا کرده ایم همان پیامبری که خداوند در باره او می فرماید: "انچه را رسول خدا برای شما اورده بگیرید و اجرا کنید " 💎حشر 7 ❗️ومی فرماید: "برای شما در سیره پیامبر اسوه نیکویی است ( به او اقتدا کنید)" 💎احزاب21 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال لطفا فلسفه نذریها رو خاصه در ایام محروم بفرمایید آیا روایت وحدیثی در این مورد داریم که توصیه شده باشد؟ایا نذری دادن برای افراد نیازمند است یا به غیر انها نیز می توان داد؟چگونه می گوییم نذری تبرک است مگر حسین علیه السلام آشپز بوده؟این شبهاتی است که در گروهها مطرح میشود 🗯پاسخ: ❗️یکی از اعمالی که فراوان ثواب دارد و نزد پرودگار از اهمیت ویژه ای برخوردار است مساله اطعام طعام به مومنین است اعم از آن که آنها نیازمند باشند یا نباشند. 💭امام رضا فرمود: "خداوند می دانست که همگان قدرت بر آزاد سازی بردگان ندارند لذا برای انها راهی برای رسیدن به بهشت قرار داد و آن اطعام طعام است" 📚المحاسن ص389 ❗️امام صادق فرمود: "نشانه ایمان دو چیز است حسن خلق و اطعام طعام" 📚وسایل الشیعه ج24 ص287 📚الکافی ج4 ص50 ❗️امام باقر فرمود: "خداوند اطعام طعام را دوست دارد" 📚المحاسن ص387 🗯امام صادق فرمود: "چند چیز است که سبب نجات انسان از آتش جهنم می شود که یکی از آنها غذا دادن به دیگران است" 📚وسایل الشیعه ج24 ص288 ❗️پیامبر گرامی فرمود: "برترین شما کسی است که دیگران را اطعام کند" 📚همان مدرک ❗️امام علی فرمود: "ما اهل بیت مامور به اطعام کردن طعام به دیگران شده ایم" 📚الکافی ج4 ص50 💭پیامبر گرامی فرمود: "برترین اعمال اطعام طعام است" 📚المحاسن ص387 ❗️امام باقر فرمود: "هرکس گرسنه ای را سیر کند خداوند او را از میوه های بهشتی اطعام می کند" 📚المحاسن ص393 ❗️ روایات فراوان دیگری نیز در همین مضمون وارد شده است که همگان اطعام طعام به دیگران را مورد تحسین قرار می دهد. 💭شیعیان نیز با توجه به این روایات که اطعام کردن طعام را برترین اعمال می شمرد اقدام به این کار می کنند و انجام آن را برای خود نذر می کنند و ثواب فراوان آن را به اهل بیت اختصاص می دهند تا مشکلاتشان حل شود ایا این مطلبی خلاف عقل و عواطف انسان و شریعت اسلامی است ⁉️ 🗯اما این که سوال کردید که امام حسین که آشپز نیست که آن غذاها را متبرک کرده باشد تا خوردن آن غذا رجحان داشته باشد پاسخ روشنی دارد: ❗️چنین نیست که برای متبرک شدن آن غذا و نذری لازم باشد آشپز امام حسین باشد بلکه همین که آن غذاها و نذری ها منتسب به امام است و مختص به نام و وجود ایشان شده است برای متبرک شدن آن کافی است چرا که متبرک به نام امام شده است و قرآن ما را به این حقیقت رهنمون می سازد به این بیان: 🔵خداوند می فرماید: « هرکس نشانه های دین خدا را تعظیم و تکریم کند این نشانه تقوای دل است» 📓حج 32 ❗️از سوی دیگر خداوند در ایه 36 حج یاد اور می شود: « برخی از زائران خانه خدا از منزل خود شتری را برای ذبح در کنار خانه خدا به همراه می اوردند و با انداختن قلاده ای بر گردن آن آن را برای ذبح در راه خدا اختصاص می دادند و از دیگر شتران جدا میساختند . ♦️از انجا که این شتر مختص به ذبح برای خدا شده بود ،خداوند دستور داد که آن شتر به دلیل این اختصاص جزو نشانه های دین خدا و شعائر الهی است و باید مورد احترام قرار گیرد مثلا دیگر نباید بر آن سوار شد و به موقع باید به آن آب و علف داد و ... 👌وقتی شتری به خاطر برگزیده شدن برای ذبح در کنار خانه خدا جزو شعائر می گردد و متناسب خود تعظیم و بزرگداشت لازم دارد چرا غذا و نذری که برگزیده برای صرف در مراسم عزای حسین شده و مختص به ایشان شده است جزو شعائر الهی قرار نگیرد و متبرک به وجود قدسی آن امام نشود 💭از این بیان روشن می شود که آن غذاها و نذری ها به همین مقدار که منتسب به امام می شوند متبرک شده و خوردن آن به قصد تبرک که مشروعیت آن ثابت است رجحان دارد ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال دیده میشود کانال های ضد دین تصاویری از عزاداری های مردم را نشان می دهد که عزاداران در حین عزاداری گرفتاری بلایی شدند مثلا برق انها را گرفت یا چیزی بر سر انها افتاد انگاه می گویند چرا حسین عزاداران خود را نجات نداد 🗯پاسخ : ❗️توجه به چند نکته لازم است: 1⃣قرآن در ایات متعددی این حقیقت را بازگو می کند که بسیاری از مصیبت ها و بلاهای افراد ساخته دست خودشان است چنان که می فرماید: "انچه از بدی به تو می رسد از سوی خود توست" 💎نسای 79 ❗️ومی فرماید: "فساد در صحرا و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است" 💎روم41 🗯قرار نیست امام حسین با قدرت غیبی خود جور اشتباهات مردم را بکشد .مردم می توانند مواظب باشند و این مشکلات برایشان پیش نیاید ما در هیچ آیه و روایتی نداریم که اهل بیت فرموده باشند ما جور اشتباهات شما را می کشیم و مشکلاتی که شما با دست خودتان ایجاد کرده اید برایتان حل می کنیم 2⃣برخی دیگر از مصیبت ها جنبه امتحان افراد را دارد.خداوند می فرماید: "شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می کنیم " 💎انبیای 35 ❗️ومی فرماید: "ایا مردم گمان کرده اند که به حال خود رها می شوند و آزمایش نمی شوند" 💎عنکبوت 2 ❗️امام علی فرمود: "خداوند بندگانش را با انواع شداید و گرفتاری ها آزمایش می کند" 💎نهج البلاغه خطبه192 ❗️ممکن است برخی از مشکلاتی که برای افراد در مراسمات عزاداری امام حسین پیش می آید از جنبه ابتلا و آزمایش انها باشد که اراده خداوند بر آن تعلق گرفته است.بی شک امام حسین در برابر اراده خداوند تسلیم است و چنین نمی کند که بخواهد با قدرت غیبی مشکل افراد را برطرف کند و آزمایش انها را مهمل بگذارد در حالی که خداوند اراده ازمایش انها را کرده است. 3⃣برخی از این مصایب نیز جنبه مجازات دارد .ممکن است افرادی بیش از حد در گناه غوطه ور بوده اند اما با شرکت در مراسم عزاداری امام حسین زمینه آمرزش خود را فراهم کرده اند .خداوند انها را به مصیبتی گرفتار می کند تا همان مصیبت کفاره گناهان انها باشد و کاملا پاک شوند . ❗️امام صادق فرمود: "بنده زمانی که گناه کند و کاری نکند که گناهش بخشیده شود خداوند او را به حزن و بیماری و گرفتاری مبتلا می کند تا کفاره گناهانش باشد" 📚امالی صدوق ص294 ❗️روشن است که امام حسین بی اذن خداوند کاری نمی کند و در برابر اراده خداوند اراده ای ندارد و مطیع محض خداوند است چنان که در روایات به این نکته تصریح شده است 📚بحار الانوار ج5 ص114 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال شبکه کلمه این سوال را مطرح کرده است آیا امامان علیهم السلام ( فرزندان حسین ) می دانستند که حسینیه ها اماکن عبادی هستند ونساختند ؟ایا ساختن حسینیه مصداق وارد کردن بدعت در دین نیست 💭پاسخ: ❗️نخست باید تعریفی جامع از بدعت بیان شود انگاه ببینیم که ایا حسینیه ساختن بدعت می باشد یا خیر 💎ابن رجب حنبلی از علمای اهل ستت چنین می آورد: "بدعت امر حادثی است که برای آن در شریعت دلیلی نباشد که بر آن دلالت کند و اگر در شرع دلیلی باشد شرعا بدعت نیست" 📚جامع العلوم و الحکم ص160 💎ابن حجر عسقلانی یکی دیگر از علمای اهل سنت بدعت را چنین تعریف می کند: "بدعت امر حادثی است که برای او دلیلی در شرع نباشد و اگر دلیلی برای آن در شرع باشد بدعت نیست" 📚فتح الباری ج17 ص9 ❗️ابن حجر هیثمی نیز این تعریف را می پذیرد 📚التبیین بشرح الاربعین ص221 ❗️علامه مجلسی نیز چنین می آورد: "بدعت در شرع هر امری است که بعد از پیامبر حادث شود و نصی به خصوص بر آن نباشد و داخل در برخی عمومات نیز نباشد" 📚بحار الانوار ج74 ص202 ❗️با توجه به این تعریفات روشن می شود که برای تحقق بدعت ، فعل صورت گرفته باید ریشه در شرع نداشته باشد 🗯به طور مثال خداوند می فرماید: "برای مقابله با دشمن تا می توانید خودتان را مجهز کنید" 💎انفال60 ❗️در زمان های گذشته این امادگی با تیر و نیزه و شمشیر و مانند آن حاصل می شد اما هم اکنون با توپ و تانک و موشک و اسلحه و مانند آن 🗯بی شک کسی نمی تواند بگوید استفاده از توپ و تانک و موشک بدعت است چون در زمان پیامبر وجود نداشته است زیرا این موارد داخل در اصل عمومی وارده در قرآن یعنی لزوم آمادگی در برابر دشمن است لذا بدعت محسوب نمی شود. 🔰ساختن حسینیه نیز چنین است .ما در روایات فراوانی داریم که اهل بیت امر به عزاداری بر امام حسین کرده اند حال هر عملی که مصداق عزاداری و داخل در این اصل کلی و عام یعنی عزاداری باشد مصداق عمل کردن به دستور اهل بیت است مانند سینه زدن و زنجیر زدن و ساختن حسینیه برای برگزاری مراسم و مانند آن 👌با توجه به انچه امد روشن میشود که کسی نمی تواند بگوید که چون در زمان اهل بیت حسینیه نبوده لذا ساختن آن بدعت است زیرا می گوییم ساختن حسینیه داخل در اصل عمومی لزوم عزاداری برای امام حسین است و مصداق عزاداری کردن برای ایشان است لذا بدعت محسوب نمی شود چون ریشه در شرع دارد . ❗️به مقتضای روایات فراوانی اهل بیت نیز برای حسین علیه السلام عراداری می کردند 📚بحار الانوار ج44 ص278 باب34 ❗️وبی شک این عزاداری در مکانی صورت می گرفته است .ما این مکان را حسینیه می نامیم اگر چه این نامگذاری در زمان اهل بیت صورت نگرفته است اما اختصاص دادن مکانی برای عزاداری در زمان ایشان صورت گرفته است و این عمل ما نیز داخل در اصل عمومی عزاداری است و ثابت میشود که چون ریشه در شرع دارد بدعت نیست. ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال سلام سر مبارک امام کنار بدنشان است؟ لطفا توضیح دهید که سر ایشان کجا است 💭پاسخ: ❗️درباره اینکه سر مقدس امام حسین کجا است اقوال متعددی مطرح است مانند: اینکه یا در نجف است یا در دمشق یا در کربلا یا در مدینه و یا در مصر . ❗️قول به اینکه در کربلا است قول مشهور علماست اما قول به اینکه سر مطهر در نجف در کنار قبر امام علی است مستند روایی دارد و در کتب معتبر ذکر شده است . ❗️در کتاب کامل الزیارات منقول است که امام صادق فرمود: "هنگامی که به نجف می آیی دو قبر می بینی قبری بزرگ و قبری کوچک .قبر بزرگ قبر امیر مومنان است و قبر کوچک محل دفن سر حسین بن علی است" 📚کامل الزیارات ص84 📚بحار الانوار ج100 ص242 ❗️در روایت دیگر فرمود: "هنگامی که سر حسین را به شام بردند یکی از وابستگان ما آن را ربود ودر کنار امیر مومنان به خاک سپرد" 📚الکافی ج4 ص571 📚بحار الانوار ج45 ص178 📚تهذیب الاحکام ج6 ص34 ❗️اما در مورد کربلا : 💭سید بن طاووس نیز می اورد: "درباره سر حسین روایت شده است که بازگردانده شد و در کربلا به همراه پیکرش به خاک سپرده شد" 📚لهوف ص225 🗯علامه مجلس می نویسد: "بدان از روایات بدست می اید که سر امام حسین و بدن های ادم و نوح و هود و صالح در کنار امام علی با او دفن هستند بنابراین شایسته است که بعد از زیارت امام علی همه انها زیارت شوند" 📚بحار الانوار ج100 ص251 ❗️ونیز می نویسد: "مشهور در میان علمای شیعه این است که سر امام حسین با بدنش دفن شده امام سجاد ان را به کنار جسد بازگردانده اما اخبار فراوانی نقل شده که سر امام در کنار قبر امیر مومنان دفن شده است" 📚بحار الانوار ج45 ص145 ❗️در مقام داوری میان این دو قول راجح از سایر اقوال می توان عرضه داشت که با توجه به انکه حدیثی از اهل بیت مبنی بر دفن سر مقدس در کربلا یافت نشده است و از سوی دیگر دفن سر مقدس در کنار قبر امیر مومنان در کتب معتبر و دسته اول از اهل بیت نقل شده است و با عنایت به اینکه "اهل بیت به انچه در خانه است داناترند"قول به دفن در نجف ارجح وبهتر است 📚دانشنامه امام حسین ج8 ص82 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایا راست است که پس از واقعه کربلا امدند حجاب را از سر زنان حرم کشیدند یعنی سر اهل بیت امام حسین و حضرت زینب لخت شد 🗯پاسخ: ❗️این مساله در روایات متعددی نقل شده است . ❗️سید بن طاووس می نویسد: " مردم در تاراج خیمه های خاندان پیامبر و نور چشم زهرای بتول بر هم پیشی می جستند تا انجا که روپوش زنان را نیز از رویشان کشیدند " 📚لهوف ص180 📚بحار الانوار ج45 ص58 ❗️مثیر الاحزان می نویسد: " انان مقنعه زنان را از سرشان و انگشتر را از دستشان و گوشواره را از گوشهایشان و خلخال را از پاهایشان بیرون کشیدند" 📚مثیر الاحزان ص76 ❗️خوارزمی می اورد: " انان حتی جامه رویین زنان را به زور می کشیدند و می بردند" 📚مقتل الحسین ج2ص37 📚الفتوح ج5 ص120 ❗️شیخ مفید در ارشاد می اورد: "لباسهایشان را از رویشان می کشیدند و چون چیره میشد آن را می بردند" 📚الارشاد ج2ص112 📚بحار الانوار ج45 ص61 ❗️به این نکته نیز باید توجه داشت که در جامعه اسلامي زنان پيامبر و ائمه هدي عليه السلام حجاب و پوشش زنانه بسيار كامل بوده و زنان علاوه بر پوشش ظاهري پوشش هاي متعدد ديگري نيز داشته اند در واقعه كربلا فقط پوشش ظاهري را ربودند اما پوشش هاي ديگر بوده يعني به گونه اي نبود كه موها يا اعضاي ديگري از بدن آشكار شده باشد. و در روایات نیز اشاره به این نکته شده است که پوشش را از ظاهر ما برداشتند "عن ظهورنا""تنازع ثوبها عن ظهرها"و مانند این تعبیرات 📚دانش نامه امام حسین ج7 ص311 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔صحبت‌های کارشناس صداوسیما روی آنتن زنده ؛ 🔹از زمان تولد پیغمبر؛ انقلاب اسلامی ایران دیده شده. 🔹جبرئیل با اخبار انقلاب اسلامی، حضرت زهرا (س) را آرام می‌کرد ❗️❗️ 💠💠 ❕کارشناس شبکه قرآن با استناد به سخن مرحوم امام خمینی ( ره ) مدعی دو امر شده است ؛ 1️⃣از زمان تولد پیامبر گرامی ، انقلاب اسلامی ایران دیده شده است . 2️⃣جبرئیل با اخبار انقلاب اسلامی ایران ، فاطمه صدیقه س را آرام می کرد . ❕اگر چه مرحوم امام خمینی هر دو مساله مورد بیان را به نحو احتمال مطرح می کنند ولی کارشناس مدعی شده است که امام خمینی به صورت یقینی مطرح کرده اند ، با این وجود ، می توان سخن کارشناس و احتمالات مطرح شده توسط امام خمینی را تصدیق کنیم و چنین می گوییم ؛ 1️⃣شیخ صدوق روایت می کند که امام صادق ع فرمود ؛ «در صبح روز ولادت پیامبر همه بت ها سرنگون شدند و بر خاک افتادند .در آن شب طاق کسری شکست برداشت و چهارده کنگره از آن فرو ریخت و دریاچه ساوه خشک شد و وادی ساوه پر از آب شد و آتشکده فارس که از هزار سال فروزان بود ، خاموش گردید » 📚امالی صدوق ص 285 _ کمال الدین ج1 ص192 _ بحار الانوار ج15 ص257 👌تاریخ نگاران اهل سنت نیز نقل می کنند ؛ «در شب میلاد پیامبر ایوان کسرى به لرزه درآمد و شکست برداشت و چهارده کنگره آن فرو ریخت، آتشکده فارس که هزار سال پیوسته روشن بود خاموش شد دریاچه ساوه خشکید و مؤبد بزرگ در خواب دید که شتران تنومند همراه اسب‌هاى عربى از دجله گذشتند و در سرزمین ایران پراکنده شدند.انوشیروان سخت به وحشت افتاد و هر چند خواست شکیبایى کند نتوانست و مصلحت در این دید که موضوع را با وزیران و فرماندهان نظامى و مرزبانان در میان نهد، ایشان را فرا خواند و در حالی که تاج بر سر نهاده و بر تخت نشسته بود به ایشان گفت: می‌دانید براى چه شما را خواسته‌ام؟ گفتند: نه در همین هنگام از فارس خبر خاموشى آتشکده هم رسید و مایه افزونى غم و اندوه انوشیروان گشت‌...» 📚تاریخ طبری ج2 ص166 _ تاریخ الاسلام ج1 ص35 _ المنتظم ج2 ص250 _ اسد الغابه ج4 ص606 ❕مرحوم امام خمینی از فرو ریختن چهارده کنگره طاق کسری ، فال نیک زیبایی زده و می گوید ؛ « اینکه چهارده کنگره از کنگره های قصر ظلم خراب شد ، به نظر شما نمی آید که یعنی در قرن چهاردهم اين كار مى‏ شود، يا چهارده قرن بعد اين كار مى‏ شود؟ به نظر شايد بيايد اين، محتمل هست كه اين بناى ظلم شاهنشاهى بعد از چهارده قرن از بين مى‏ رود و بحمد اللَّه رفت از بين. بتها همه به رو افتادند، اين بتها هم خواهند از بين رفت، حالا چه بتهايى كه تراشيده بودند از سنگ يا بتهايى كه خود ملتها يا بعض از ملتها مى‏ تراشند با آدم. اينها هم رفتنى هست، منتها ما حوصله‏ مان كم است. تمام دنيا از اول تا آخرش پيش حق تعالى يك جور پيداست، اين ور و آن ور ندارد كه يك راه دورى باشد. پيش ما اين طور است كه خيلى راه دور است كه هزار سال طول مى ‏كشد، دو هزار سال طول مى‏كشد. نخير اينها قريب است، نزديك است و مى ‏شود، و بتها شكسته خواهد شد ان شاء اللَّه. و آتش ‏افروزي ها و بت ‏پرستي ها و آتش‏ پرستي ها هم ان شاء اللَّه از بين خواهد رفت. » 📚صحیفه امام ج 19 ص 435 👌و با توجه به آنکه فال نیک زدن در اسلام جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند فال نیک را دوست دارد » 📚بحار الانوار ج 74 ص 165 ❕و در روایات متعددی نیز وارد شده است که فال نیک زدن برای انسان ، پیروزی و تحقق فال نیک را به ارمغان می آورد. 👌 امام خمینی با فال نیک زدن ، و بیان یک احتمال قوی ، فرو ریختن چهارده کنگره طاق کسری را ، به ظهور انقلاب اسلامی در چهارده قرن بعد تطبیق می دهد که به حق ، فال نیکی صحیح و مطابق واقع بوده است . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌2⃣در رابطه با مصحف فاطمه س نیز امام صادق ع فرمود ؛ « فاطمه پس از رسول خدا هفتاد و پنج روز زنده ماند و نسبت به فقدان پدرش بسیار اندوهگین بود .جبرئیل نزد او می آمد و در سوگ پدرش او را دلداری می داد و از پدرش و جایگاه او و از آن چه پس از فاطمه در مورد ذریه او پیش خواهد آمد به او خبر می داد و علی آن ها را می نوشت . این مصحف فاطمه است» 📚الکافی ج1 ص241 ❕همینطور تصریح شده است که در مصحف فاطمه ، اتفاقات آینده و اسامی پادشاهان و فرمانروایان بر روی زمین ، تا روز قیامت ثبت شده بود ؛ 📚الکافی ج 1 ص 242 _ بحار الانوار ج 26 ص 18 👌بر این اساس ، با توجه به آنکه احوالات ذریه فاطمه صدیقه س و کسانی که از ذریه او در روی زمین به حکومت می رسند ، به ایشان گفته شده است ، طبیعتا آنچه در ایران تحت عنوان انقلاب اسلامی به رهبری یکی از ذریه و فرزندان فاطمه سلام الله علیها واقع شده است نیز به ایشان گفته شده و بشارت آن به ایشان داده شده است ، لذا می بینیم که امام خمینی این مساله را به صورت احتمال قوی مطرح کرده و می گوید ؛ «من راجع به حضرت صديقه- سلام اللَّه عليها- خودم را قاصر مى‏ دانم كه ذكرى بكنم، فقط اكتفا مى ‏كنم به يك روايت كه در كافى شريفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روايت اين است كه حضرت صادق- سلام اللَّه عليه- مى‏ فرمايد: فاطمه- سلام اللَّه عليها بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در اين دنيا، بودند و حزن و شدت برايشان غلبه داشت و جبرئيل امين مى‏ آمد خدمت ايشان و به ايشان تعزيت عرض مى ‏كرد و مسائلى از آينده نقل مى‏ کرد. ظاهر روايت اين است كه در اين 75 روز مراوده‏اى بوده است؛ يعنى، رفت و آمد جبرئيل زياد بوده است ... و مسائل را در آتيه ‏اى كه واقع مى‏ شده است، مسائل را ذكر كرده است و آنچه كه به ذريه او مى ‏رسيده است در آتيه، ذكر كرده است و حضرت امير هم آنها را نوشته است، كاتب وحى بوده است‏ ... شايد يكى از مسائلى كه گفته است، راجع به مسائلى است كه در عهد ذريه بلندپايه او حضرت صاحب- سلام اللَّه عليه- است، براى او ذكر كرده است كه مسائل ايران جزو آن مسائل باشد، ما نمى ‏دانيم، ممكن است » 📚صحیفه امام ج 20 ص 4 ❕بنابراین امام خمینی ، هر دو مساله مورد اشاره کارشناس را مطرح کرده و بیان امام خمینی نیز به واقع نزدیک است ، اما مرحوم امام ، این دو مساله را به صورت یک احتمال قوی مطرح کرده که کارشناس مذکور ، از این نکته غفلت کرده و مدعی شده است که امام خمینی به صورت یقینی ، دو مساله مورد بحث را مطرح کرده اند . ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔عده ای شبهه می کنند که مدفن کنونی که به عنوان مدفن امام رضا معرفی می شود در اصل مدفن هارون الرشید است و به دروغ گفته اند مدفن امام رضا است ❗️این سخن چقدر واقعیت دارد ❗️❗️ 💠💠 👌ما در گذشته مفصلا ثابت کرده ایم که مرقد کنونی موجود در طوس ، مدفن امام رضا ع است و در این رابطه جای هیچ شک و شبهه ای نیست. ❕هارون الرشید ، پس از آنکه وارد گرگان شد ، با حالتی بیمار گونه ، به سوی طوس رفت و در همانجا از دنیا رفت و به خاک سپرده شود . 📚تاریخ طبری ج 8 ص 341 👌مامون ، برای تحقیر مقام امام رضا ع ، قصد داشت که ایشان را ، پایین پای هارون الرشید دفن کند ، اما چنانکه در ادامه می آید به این هدف نائل نیامد . به هر حال این که مدفن امام رضا ع و هارون الرشید در یک مکان صورت گرفته است ، مساله ای قطعی است و مورد انکار کسی نیست . ❕در نقلی آمده است که امام رضا ع ، گروهى از مردم را از مدفن خود آگاه كرده، با اشاره به اين‏كه در كنار هارون دفن خواهد شد، انگشت اشاره و ميانى خود را به هم چسباند و فرمود ؛ « من و هارون مانند اين دو هستيم‏ » 📚الکافی ج1 ص 491 _ الارشاد ج 2 ص 258 ❕در نقل دیگر آمده است که روزى هارون از درى از درهاى مسجد الحرام و امام رضا عليه السّلام از درى ديگر خارج شد و فرمود ؛ « خانه ‏ها چه دور و ديدارها بس نزديك است. [زود است كه‏] طوس من و او را يك جا جمع آورد. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 216 _ کشف الغمه ج 3 ص 105 ❕ «ابن حجر» از علمای مطرح اهلسنت می گوید ؛ «او (امام رضا ع ) خبر مى ‏داد كه پيش از مأمون خواهد مرد و كنار هارون به خاك سپرده خواهد شد. سرانجام چنان شد كه او مى‏ گفت». 📚الصواعق المحرقه ، ص 209 ❕سایرین از علمای اهلسنت هم ، مدفون شدن امام رضا ع در طوس ، در جوار قبر هارون الرشید ، و پیشگویی امام رضا ع از این واقعه را نقل کرده اند ؛ 📚الفصول المهمه ، ص 227 _ نور الابصار ، شبلنجی ، ص 147 _ جامع کرامات الاولیاء ، ج 2 ص 312 _ ائمه الهدی ، ص 127 _ مطالب السوول ، ص 86 _الکوکب الدریه ، مناوی ، ج 1 ص 256 _ مفتاح النجا ، محدث بدخشی ، ص 82 _ ( به نقل از احقاق الحق ، ج 12 ص 368 ) ❕ علّامه مجلسی از امام رضا عليه السّلام نقل می کند كه فرمود ؛ « زود باشد كه كشته شوم به زهر با ظلم و ستم، و مدفون شوم در پهلوى هارون الرّشيد و بگرداند خدا تربت مرا محلّ تردّد شيعيان و دوستان من، پس هر كه مرا در اين غربت زيارت كند واجب شود براى او كه من او را زيارت كنم در روز قيامت و سوگند مى ‏خورم به خدايى كه محمّد را گرامى داشته است به پيغمبرى و برگزيده است او را بر جميع خلايق كه هر كه از شما شيعيان نزد قبر من دو ركعت نماز كند البتّه مستحقّ شود آمرزش گناهان را از خداوند عالميان در روز قيامت ... » 📚بحار الأنوار، ج 102، ص 36؛ ❕در نقل دیگری ، ابو الصّلت می گوید ؛ « روزى در خدمت حضرت امام رضا عليه السّلام ايستاده بودم، فرمود كه داخل قبّه هارون الرّشيد شو از چهار جانب قبر او از هر جانب يك كف خاك بياور، چون آوردم آن خاك را كه از پس و پشت او برداشته بودم، بوييد و انداخت و فرمود که مأمون خواهد خواست كه قبر پدر خود را قبله قبر من نمايد و مرا در اين مكان مدفون سازد، سنگ سخت بزرگى ظاهر شود كه هر چه كلنگ [دار] است در خراسان جمع شود براى كندن آن ممكن نشود كندن آن، آنگاه خاك بالاى سر و پايين پا را استشمام نمود، چنين فرمود ؛ چون خاك طرف قبله را بوييد فرمود كه: زود باشد كه قبر مرا در اين موضع حفر نمايند، پس امر كن ايشان را كه هفت درجه به زمين فرو برند و لحد آن را دو ذراع و شبرى سازند كه حقّ تعالى چندان كه خواهد آن را گشاده سازد و باغى از باغستان‏هاى بهشت گرداند، آنگاه از جانب سر رطوبتى ظاهر شود، پس به آن دعايى كه تو را تعليم مى‏ نمايم تكلّم كن تا به قدرت خدا آب جارى گردد و لحد از آن آب پر شود، و ماهى ريزه چند در آب ظاهر شوند، چون ماهيان پديد آيند اين نان را كه به تو مى‏ سپارم در آب ريزه كن كه آن ماهيان بخورند، آنگاه ماهى بزرگى ظاهر شود و آن ماهيان ريزه را برچيند و غايب شود پس در آن حال دست بر آب گذار و دعايى كه تو را تعليم مى‏ نمايم بخوان تا آن آب به زمين فرو رود و قبر خشك شود. و اين اعمال را نكنى مگر در حضور مأمون و فرمود كه فردا به مجلس اين فاجر داخل خواهم شد اگر از خانه سر نپوشيده بيرون آيم با من تكلّم نما، و اگر چيزى بر سر پوشيده باشم با من سخن مگو.... 🔸ادامه 👇 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه 👇 ❕( امام ع به شهادت رسید ، ابوالصلت در ادامه می گوید ) ؛ « مامون آمد و گفت ، شروع كنيد در تجهيز او و امر كرد قبر شريف آن حضرت را حفر نمايند، چون شروع به حفر كردند آنچه آن سرور اوصياء فرموده بود به ظهور آمد، چون در پس سر هارون‏ خواستند كه قبر منوّر آن حضرت را حفر نمايند زمين انقياد نكرد، يكى از اهل آن مجلس به مأمون گفت: تو اقرار به امامت او مى‏ نمايى؟ گفت: بلى، آن مرد گفت كه: امام مى‏ بايد در حيات و ممات بر همه كس مقدّم باشد. پس امر كرد قبر را در جانب قبله حفر نمايند. ❕چون آب و ماهيان پيدا شدند مأمون گفت: پيوسته امام رضا عليه السّلام در حال حيات، غرايب و معجزات به ما مى‏ نمود بعد از وفات نيز غرايب و كرامات خود را بر ما ظاهر گردانيد چون ماهى بزرگ ماهيان خرد را بر چيد يكى از وزراى مأمون به او گفت: مى‏ دانى كه او در ضمن آن كرامات تو را به چه چيز خبر داده؟ گفت: نمى ‏دانم.گفت: آن جناب اشاره فرموده است به آن كه مثل ملك و پادشاهى شما بنى عبّاس مثل اين ماهيان است، كثرت و دولتى كه داريد عن ‏قريب ملك شما منقضى شود و دولت شما به سر آيد و سلطنت شما به آخر رسد و حقّ تعالى شخصى را بر شما مسلّط سازد، هم چنان كه اين ماهى بزرگ ماهيان خرد را بر چيد شما را از روى زمين بر اندازد و انتقام اهل بيت رسالت را از شما بكشد. مأمون گفت: راست مى‏ گويى، آن جناب را مدفون ساخت و مراجعت كرد....» 📚امالى صدوق، مجلس 94، ص 762؛ عيون اخبار الرضا عليه السّلام، ج 2، ص 242؛ بحار الأنوار، ج 49، ص 300 و ... ❕البته مدفون بودن هارون الرشید در جوار مدفن امام رضا ع برای او موجب فضیلت و ثوابی نمی شود ، چنان که دفن ابوبکر و عمر ، در جوار مدفن پیامبر گرامی ، برای آنان موجب فضیلت و ثوابی نگردید ، و ای بسا درنگ ، جنازه هارون در قبر نیز ، مدت زمانی بیش ، به طول نکشیده باشد ، و توسط فرشتگان به جایگاه اصلیش در دوزخ منتقل شده باشد ، چنان که در روایتی به نقل از امام صادق ع آمده است که ابوبکر و عمر نیز ، جز یک شب در کنار پیامبر آرام نگرفتند که خداوند آنان را به جایگاه واقعیشان در آن دنیا انتقال داد ..... 📚بحار الانوار ج 30 ص 523 _ الصراط المستقیم ، ج 3 ص 116 ❕برخی نیز ، این روایات را در مورد انتقال جنازه افراد شقی به جایگاه مناسبشان توسط فرشتگانی که « نقاله » نامیده می شوند ، نقل می کنند ، اگر چه ما مستندی از منابع روایی ، بر این نقلها ندیده ایم . ❕نقل می کنند ؛ 👌رسول خدا فرمود ؛ « خداوند فرشتگانى را به نام ملائكه نقاله خلق كرده است كه جنازه ها را به مكان هايى كه مناسب آنها باشد انتقال مى دهند. » ❕«از ميثم تمار نقل شده است كه به حضرت على عرض كرد فدايت شوم آيا اذن مى دهى جنازه برادرم را به سوى مدينه انتقال دهم؟ حضرت فرمود: لازم نيست اگر برادر تو از صالحان باشد بدون اين كه بدانى و زحمتى درباره انتقال آن متحمل شوى او را به آن مكان منتقل مى كنند » ❕از كميل بن زياد نقل شده است كه گفت ؛ « از امير المومنين شنيدم كه فرمود: هر كجا مايل باشيد اموات خود را دفن كنيد زيرا اگر آنها را مومنان و صالحان باشند ملائكه نقاله آنان را در جوار بيت الله الحرام ومدينه منوره منتقل مى كنند و اگر از فاسقان و مجرمان باشند آنها را انتقال مى كنند بسوى مكان هايى كه اهل گناه و فاسقان دفن شده اند. » ❕امام صادق مى فرمايد ؛ « خداوند متعال هفتاد هزار فرشته خلق كرده كه آنها را ملائكه نقاله مى گويند و آنان در تمام روى زمين پراكنده و جنازه هاى اموات را مى گيرند و در جايى كه مناسب آنها باشد دفن مى كنند. حتى آن جنازه ها را از داخل تابوت و كفن بر مى دارند و ديگرى را به جاى آن مى گذارند بطورى كه شما نمى توانيد ببينيد و نه درك كنيد و از قدرت پروردگار هم بعيد نيست. » 📚نرم افزار پرسمان ، کلید واژه انتقال اموات ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔آیا پیامبر اسلام شهید شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند❓ 💠پاسخ؛ ❗️آنچه که از روایات شیعه و سنی بدست می آید آن است که پیامبر گرامی مسموم شده و از دنیا رفتند. 👌امام حسن علیه السلام فرمود: «هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط سم از دنیا می رود» 📚بحار الانوار ج27 ص217 📚کفایه الاثر ص227 👌امام رضا علیه السلام فرمود: «همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم» 📚الفقیه ج2 ص585 📚عیون الاخبار ج2 ص203 👌شیخ صدوق می نویسد: «اعتقاد شیعه آن است که پیامبر در خبیر مسموم شد و توسط همان سم به شهادت رسید» 📚اعتقادات ص109 👌شیخ مفید می نویسد: « پیامبر در روز 28 صفر در مدینه در حالی که مسموم شده بود از دنیا رفت» 📚المقنعه ص456 👌شیخ طوسی می نویسد: «پیامبر گرامی در حالی از دنیا رفت که مسموم شده بود» 📚التهذیب ج6 ص2 ❗️علامه حلی نیز همین مطلب را می نویسد 📚تحریر الاحکام ج2 ص118 👌امام صادق فرمود: «پیامبر در روز خیبر گوشت مسموم را خورد و زمان مرگش فرمود همان گوشت مسموم روز خیبر مرا از پای درآورد و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست مگر آنکه شهید میشود» 📚بصائر الدرجات ج1 ص503 👌وفرمود: «زن یهوی گوشت را مسموم ساخت و به خورد پیامبر داد و سبب فوت پیامبر شد» 📚همان مدرک ❗️شیخ کلینی و دیگران از علما نیز مسموم شدن پیامبر گرامی توسط سم زن یهودی را نقل می کنند 📚الکافی ج6 ص315 📚المحاسن ج2 ص470 📚وسائل الشیعه ج25 ص57 👌وفرمود: «گمان می کنید پیامبر به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا کشته شد؟ ❗️پیامبر قبل از مرگ توسط آن دو نفر مسموم شد و از دنیا رفت» 📚تفسیر عیاشی ج1 ص200 👌علامه مجلسی می گوید محتمل است هر دو سم در شهادت پیامبر گرامی دخیل بوده است 📚بحار الانوار ج22 ص516 🔴مساله شهادت پیامبر گرامی در کتب اهل سنت نیز مورد اشاره قرار گرفته است. 🗯بخاری می نویسد: «عایشه می گوید:در روزهای پایانی حیات پیامبر به زور در دهان آن حضرت دوایی ریختیم،حضرت با اشاره به ما فهماند که به من دوا نخورانید، ما گفتیم این خودداری پیامبر به خاطر آن است که مریض از دوا بدش می آید ووقتی بهوش آمد فرمود:ایا من شمارا از این کار نهی نکردم؟اکنون به جز عباس که شاهد ماجرا نبوده باید جلوی چشمان من به دهان همه آنان که دراین خانه هستند از همان دوا ریخته شود» 📚صحیح بخاری،ج5 ص120 ح5382 ❔چرا عایشه حرف پیامبر را گوش نداد و به زور در حلق پیامبر گرامی دارو ریخت در حالی که خداوند اطاعت پیامبر را در هر حال لازم و واجب می داند 🔷حشر7 ❔چرا پیامبر از خوردن دوا خود داری کرد مگر پیامبر کودک بوده است که از دوا بدش بیاید❔ایا نعوذ بالله او درک نمی کرد که چه چیزی برایش مفید است و چه چیزی مضر❔ ❔چرا پیامبر دستور به قصاص داد که خودشان نیز از آن دوا بخورند❔ایا پیامبر بدون استحقاق دستور به مجازات می دهد ❗️حاکم در مستدرک می آورد: «به خدا سوگند پیامبر وابوبکر وحسن بن علی با سم و عمر عثمان، علی وحسین با شمشیر کشته شدند» 📚المستدرک علی الصحیحین،ج3 ص61 ح 4395 🗯بزرگان اهل سنت از ابن مسعود نقل کرده اند: «اگر 9 بار سوگند یاد کنم که پیامبر کشته شده است برایم بهتر است تا یک بار سوگند یاد کنم که او کشته نشده است زیرا خداوند اورا پیامبر وشهید قرار داده است» 📚مسند احمد،ج1 ص408 ح3873 📚طبقات الکبری،ج2 ص201 📚المصنف،ج5 ص269 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چرا پیامبر در منزلشان دفن شدند ❗️آیا فلسفه خاصی داشت ❕❕ 💠💠 👌شیخ مفید و مرحوم طبرسی نقل می کنند ؛ « چون امیر مومنان از غسل دادن پیامبر فارغ شد ، پیش ایستاد و به تنهایی بر آن حضرت نماز خواند ، و مردم در مسجد جمع شده بودند و گفتگو می کردند که چه کسی را در نماز بر پیامبر مقدم کنند و پیامبر را در کجا دفن کنند ، علی علیه السلام بیرون آمد و فرمود پیامبر گرامی امام و پیشوای ما است در حال حیات و بعد از ممات ، پس دسته دسته مردم بیایند بر آن حضرت نماز کنند بدون تقدم امامی و پس از آن بروند و به درستی که خداوند پیامبرانش را روح نمی کند مگر در مکانی که آن مکان را برای قبر پیامبرش پسندیده است و من پیامبر را در حجره ای که در آن وفات کرد دفن می کنم ، مردم نیز تسلیم امر علی علیه السلام شدند » 📚الارشاد ج1 ص170 📚اعلام الوری ج1 ص263 👌مرحوم شیخ طوسی و ابن شهر آشوب و دیگران نقل می کند که علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند پیامبرش را در بهترین مکان های زمین قبض می کند ، بنا براین شایسته است که پیامبر در مکانی دفن شود که در آنجا قبض روح شده است » 📚تهذیب الاحکام ج6 ص3 📚مناقب آل ابی طالب ج1 ص240 👌شیخ کلینی نقل می کند که امام علیه السلام فرمود ؛ « عباس به نزد امیر مومنان آمد و گفت مردم اجتماع کرده اند که پیامبر را در بقیع دفن کنند و یکی از خود را به عنوان امام برای نماز بر پیامبر برگزینند ، علی علیه السلام به سوی مردم خارج شد و فرمود رسول خدا در حال حیات و ممات امام است ( و کسی بر او مقدم نمی شود ) و من پیامبر را در مکانی که قبض روح شده است دفن می کنم ، سپس بر دم درب ایستاد و بر پیامبر نماز گزارد و مردم را امر کرد ده نفر ده نفر بیایند نماز بخوانند و بروند » 📚الکافی ج2 ص469 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️سوال ایا صلح امام حسن با معاویه دلیل بر حسن رابطه اهل بیت با معاویه نبوده است؟ 🗯پاسخ: ❗️امام مجتبى در پاسخ شخصى که به صلح آن حضرت اعتراض کرد، عوامل و موجبات اقدام خود را چنین بیان نمود: 🔷من به این علت حکومت و زمامدارى را به معاویه واگذار کردم که اعوان و یارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر یارانى داشتم شبانه روز با او مى جنگیدم تا کار یکسره شود. من کوفیان را خوب مى شناسم و بارها آنها را امتحان کرده ام. ❗️آنها مردمان فاسدى هستند که اصلاح نخواهند شد، نه وفا دارند، نه به تعهدات و پیمان هاى خود پایبندند و نه دو نفر با هم موافقند. بر حسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مى کنند، ولى عملاً با دشمنان ما همراهند.» 📚بحار الانوار ج44 ص147 ❗️پیشواى دوم که از سستى و عدم همکارى یاران خود به شدت ناراحت و متاثر بود، روزى خطبه اى ایراد فرمود و طى آن چنین گفت: «در شگفتم از مردمى که نه دین دارند و نه شرم و حیا. واى بر شما معاویه به هیچ یک از وعده هایى که در برابر کشتن من به شما داده، وفا نخواهد کرد. اگر من با معاویه بیعت کنم، وظایف شخصى خود را بهتر از امروز مى توانم انجام بدهم، ولى اگر کار به دست معاویه بیفتد، نخواهد گذاشت آیین جدم پیامبر را در جامعه اجرا کنم. ❗️به خداسوگند (اگر به علت سستى و بی وفایى شما) ناگزیر شوم زمامدارى مسلمانان را به معاویه واگذار کنم، یقین بدانید زیر پرچم حکومت بنى امیه هرگز روى خوش و شادمانى نخواهید دید و گرفتار انواع اذیت ها و آزارها خواهید شد. 🗯هم اکنون گویى به چشم خود مى بینم که فردا فرزندان شما بر در خانه فرزندان آنها ایستاده و درخواست آب و نان خواهند کرد؛ آب و نانى که از آن فرزندان شما بوده و خداوند آن را براى آنها قرار داده است، ولى بنى امیه آنها را از در خانه خود رانده و از حق خود محروم خواهند ساخت». ❗️آنگاه امام افزود: «اگر یارانى داشتم که در جنگ با دشمنان خدابا من همکارى مى کردند، هرگز خلافترا به معاویه واگذارنمی کردم، زیرا خلافت بر بنى امیه حراماست....». 📚جلائ العیون،ج1 ص345 ❗️امام مجتبى که ماهیت پلید حکومت معاویه را بخوبى مى شناخت، روزى در مجلسى که معاویه حاضر بود، سخنانى ایراد کرد و ضمن آن فرمود: «سوگند به خدا، تا زمانى که زمام امور مسلمانان در دست بنى امیه است، مسلمانان روى رفاه و آسایش نخواهند دید». 📚شرح نهج البلاغه،ابن ابی الحدید،ج16 ص28 ❗️و این، هشدارى بود به عراقیان که بر اثر سستى و به امید راحتى و آسایش، تن به جنگ با معاویه ندادند، غافل از اینکه در حکومت معاویه هرگز به امید و آرزوى خود دست نمى یابند. 📚سیره پیشوایان،ص130 ❗️این بیانات پرده از چهره این رویداد تاریخی بر می دارد و نشان می دهد که: 1⃣امام خواهان صلح نبود بلکه بخاطر فقدان یاور و سستی مردم کوفه صلح را پذیرا شد 2⃣صلح نشانه حسن روابط با معاویه و پیروان او نبوده است و همانطور که پیامبر گرامی در حدیبیه ناچارا با مشرکین کفار سازش کرد ،امام حسن نیز بنا بر دلائل گفته شده ناچارا با معاویه سازش کرد 📚راهنمای حقیقت،ص609 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓آيا دريافت و امام حسن از معاويه در جريان صلحشون صحت دارد ❕❕ 💠💠 👌کتب تاریخی مواد امام حسن علیه السلام را چنین درج کرده اند ؛ 1⃣معاویه موظف است بر اساس کتاب و سنت رسول و سیره خلفاء خلافت کند. 📚 نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی ، ج4 ص8 📚 الحسن ، ص260 به نقل از فتح الباری، شرح صحیح بخاری، ابن حجر 2⃣خلافت پس از برای امام و اگر امام حسن از دنیا رفته بودند برای امام علیهما السلام است. 📚 الخلفاء ، سیوطی ، ص194 3⃣معاویه دادن به علی را در منابر و قنوت نماز ترک کند و از علی جز خیر نگوید. 📚 الشیعه ج4 ص43 4⃣مبلغ میلیون درهم که در بیت المال کوفه است به معاویه داده نمی شود ، و معاویه موظف است که هر ساله یک در هم به امام حسین بدهد ‌. 📚 و السیاسه ، ص200 📚 طبری ، ج6 ص92 5⃣تمام خصوصا اصحاب و حضرت علی باید در امنیت باشند و معاویه حق تعرض به آنها و به حسن و حسین و اهل بیت آنها را ندارد. 📚 طبری ، ج6 ص97 📚 ابن اثیر، ج3 ص116 👌اما آنچه از در کتب شیعه آمده است ؛ 🔷 علامه در الانوار متن صلح نامه را چنین می آورند ؛ « صلح کرد حسن بن علی بن ابی طالب با معاویه بن ابی سفیان که او نگردد ، او کند در میان مردم به کتاب خدا و سنت رسول خدا و سیره خلفای شایسته ( مراد حضرت علی است ) و به شرط آنکه معاویه برای بعد از خود تعیین نکند ، و مردم در هر جای که باشند از شام و عراق و حجاز و یمن از شر او ایمن باشند ، و اصحاب علی و شیعیان او باشند بر جانها و مالها و زنان و اولاد خود از معاویه و به این شرط عهد و پیمان خدا گرفته شد ، و بر آن که برای حسن بن علی و برادرش حسین و سایر اهل بیت و خویشان رسول خدا نیندیشند ، و در آشکار و پنهان به ایشان نرسانند ، و احدی از ایشان را در افقی از آفاق نترسانند ، و آن که سب امیر المومنین نکنند ، و در نماز ناسزا به علی و شیعیان او نگویند» 📚 الانوار ج44 ص65 👌می بینیم که در این نامه سخنی از امتیازات مالی که تاریخ نگاران اهل نقل کرده اند نمی باشند و به ما آنچه درباره امتیازات مالی صلح نامه نقل شده است و و است که با این کار خود می خواسته اند چهره مقدس اهل بیت به خصوص امام علیه السلام را مخدوش کنند. ❗️بله شیخ نقل می کند که امام حسن علیه السلام این شرط را نیز لحاظ کردند که معاویه باید از خراج « » مبلغ یک میلیون درهم در میان بازماندگان شهدای و که در رکاب امیر مومنان کشته شدند تقسیم کند. 📚علل الشرایع ج1 ص212 👌فلسفه این نیز روشن است ‌. 🔶دارابگرد یکی از پنج شهرستان ایالت در قدیم بوده است. 📚لغت نامه دهخدا ، لغت دارابجرد 🔷این شهر بدون تسلیم ارتش اسلام گردید ، و مردم آن دیار با مسلمانان پیمان صلح بستند ، خراج آن طبق اسلام اختصاص به پیامبر و خاندان آن حضرت و یتیمان و تهیدستان و درماندگان داشت. 🔷 7 👌از این رو امام مجتبی علیه السلام شرط کرد که خراج این شهر به شهدای جنگ جمل و صفین پرداخت شود ، زیرا در آمد آنجا چنان که گذشت به خود آن حضرت داشت ، و بازماندگان آن دو جنگ ، یکی از موارد مصرف این خراج به شمار می رفتند. 📚 پیشوایان ، پاورقی ، ص133 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤ویژه رحلت پیامبر اعظم (ص) 📹نماهنگ| سرمشق نیکو ⚠️رهبر انقلاب: با مجاهدت پیامبر(ص)، تعاليم اسلام در تمام تاريخ پراكنده شد و گسترش پيدا كرد. ☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴ویژه روز رحلت پیامبر(ص) 📹ببینید| روایت رهبرانقلاب از اتفاقی که اندکی قبل از رحلت حضرت محمد(ص) پیش آمد ⚠️رفتار رسول‌الله با کسی که از وی طلب قصاص کرده بود ☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پروردگارا ما را از امت پیغمبر قرار بده.mp3
381.6K
🎙بشنوید| رهبرانقلاب: پروردگارا زیارت چهره‌ی پیامبر در قیامت را نصیب ما بفرما ▪️او را به معنای واقعی کلمه اسوه ما قرار بده... ☑️ @Khamenei_ir
❔پرسش ❓ایا صحیح است که جعده به دستور معاویه به امام حسن سم داد❔و ایا صحیح است که عایشه مانع دفن امام حسن در کنار پیامبر شد و جنازه حضرت را تیر باران کردند 🗯پاسخ؛ 👌شیخ مفید می نویسد: «معاویه می خواست برای یزید بیعت بگیرد اما امام حسن را مانعی در برابر این کار می دید .دسیسه کرد که او را به قتل برساند و با جعده سازش کرد و اورا وادار کرد که به امام سم بدهد و وعده ازدواج با یزید را به او داد و صد هزار درهم برایش فرستاد و جعده امام را سم داد» 📚الارشاد ج2 ص15 📚بحار الانوار ج44 ص157 ❗️همین مطلب در کتب اهل سنت نیز آمده است؛ 👌ابن سعد در طبقاتش می نویسد: «معاویه بارها حسن بن علی را سم داد» 📚تتمیم طبقات الکبری ج1 ص352 ❗️ابن کثیر می نویسد: «معاویه برخی از نزدیکان حسن را تطمیع کرد تا او را با سم بکشند» 📚تاریخ ابن کثیر ج8 ص47 👌مسعودی می نویسد: «معاویه جعده را تحریک کرد تا حسن را بکشد و گفت اگر چنین بکنی برایت صد هزار درهم ارسال می کنم و تورا به ازدواج یزید در می آورم و معاویه برای جعده سم را فرستاد و پس از انجام کار پولی را که وعده کرده بود به او داد اما او را به تزویج یزید در نیاورد و گفت ما زندگی یزید را می خواهیم ( و ممکن است تو دست به جان او نیز ببری) و الا تو را به تزویج او در می آوردم» 📚مروج الذهب ج2 ص427 👌همین جریان را ابوالفرج اصفهانی و ابن ابی الحدید معتزلی نقل می کنند؛ 📚مقاتل الطالبین ص80 📚شرح نهج البلاغه 16 ص29 ؛49 👌مولف کتاب الاستیعاب نیز نقل می کند: «سم دادن حسن به دسیسه و تحریک معاویه بود و او به همسر حسن پول داد تا چنین کند» 📚الاستیعاب قسم اول ص389 ❗️سبط بن جوزی نیز به همین مطلب تصریح می کند؛ 📚تذکره الخواص ص211 ❗️ابن عساکر نیز در تاریخ همین مطلب را می آورد؛ 📚تاریخ مدینه دمشق ج13 ص282 👌مزی نیز می نویسد: «معاویه برخی از نزدیکان حسن را تطمیع کرد تا او را سم دادند و کشتند» 📚تهذیب الکمال ج6 ص252 🗯زمخشری نیز به همین مطلب تصریح می کند؛ 📚ربیع الابرار ج4 ص208 👌مولف کتاب عقد الفرید می نویسد: «وقتی خبر شهادت امام حسن به معاویه رسید سجده کرد و خدا را شکر گفت» 📚العقد الفرید ج4 ص156 🔷اما پاسخ سوال دومتان: 🗯ابن شهر اشوب از کتاب ربیع الابرار زمخشری و عقد الفرید ابن عبد ربه هر دو از علمای اهل سنت نقل می کند: ❗️« امام حسین و ابوالفضل العباس و عده ای دیگر جنازه امام حسن را به جایگاه خاصی در نزدیکی مسجد النبی منتقل کرده و در انجا نماز بر جسم مطهرشان نماز گزاردند بعد از آن برای تجدید عهد و دفن نزدیک مزار پیامبر بردند . 🔷در این هنگام مروان بن حکم به همراه عده ای جلو امد و فریاد زد شما می خواهید حسن بن علی را در کنار پیامبر دفن کنید 👌از طرف دیگر عایشه نیز در حالی که سوار بر استر بود به جمع انان پیوست و فریاد زد چگونه می خواهید کسی را که من هر گز دوست نداشتم به خانه من داخل کنید ❕ابن شهر اشوب در ادامه می اورد: «جنازه‌ آن‌ حضرت را تیرباران کردند، تا جایی که هفتاد چوبه‌ تیر به تابوت آویخته شد» 📚مناقب ابن شهر اشوب ج4 ص43 👌همین جریان را علامه مجلسی در بحار و شیخ مفید در ارشاد نقل می کند 📚بحار الانوار ج44 ص157 📚الارشاد،ص174،176 🗯این مضمون را دیگران از علمای اهل سنت نیز نقل کرده اند؛ 📚حیاه الحیوان ج1 ص83 📚تاریخ الخمیس ج2 ص294 📚وفیات الاعیان ج2 ص66 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال 🙄چرا امام حسن تو انتخاب همسر توجه نکردند و با زنی ازدواج کردند که قاتلش بود .چرا امام با این که معصوم است چنین ازدواجی کرد 🗯پاسخ: 1⃣نخست باید توجه کرد که جعده از ابتدا بد نبود .او پس از ازدواج با امام حسن مسیر گمراهی را در پیش گرفت. ❗️در جریان ازدواج امام حسن با جعده آمده است که امیر المومنین دختر سعد بن قیس برادر اشعث را برای امام حسن خواستگاری کرد وقتی اشعث از این جریان مطلع شد نزد سعید رفت و او را از این کار منصرف کرد و دختر سعید را به عقد پسر خود در آورد بعد از آن نزد امیر المومنین آمد و اعلام کرد که دختری را که برای حسن خواستگاری کرده اید زن پسر من است در آنجا با اصرار دختر خود را به عقد امام حسن در آورد 🗯همسر امام در آغاز کافر و بی ایمان و انسان منحرفی نبود 📚تفسیر نمونه ج14 ص425 🔷اما پس از ازدواج معاویه با وعده مال بسیار و ازدواج با یزید جعده را تطمیع کرد تا امام را که در آن زمان خانه نشین شده بود زهر دهد .او نیز به طمع ثروت چنین کرد 📚مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص202 ♻️بنابراین امام بر طبق احوالات ظاهری جعده که انسان وارسته ای معرفی می شده است با او ازدواج کرد اما پس از آن منحرف شد و در این ازدواج اشکالی بر امام وارد نیست. 2⃣ممکن است بگویید مگر امام علم غیب نداشت چرا با زنی که می دانست قاتلش می شود و راه انحراف را در پیش می گیرد ازدواج کرد و مطابق علم غیبش رفتار نکرد⁉️ 🔶پاسخ می دهیم: ❗️صحیح است که امامان دارای علم غیب بوده اند 📚فصول المهمه ( تکمله الوسایل)، شیخ حر عاملی،ج1 ص394 باب 95 📚بحار الانوار،علامه مجلسی،ج26 ص18 باب 1 👌اما استفاده از این علم غیب منوط به اجازه خداوند است وانان در امور شخصی زندگی خود اجازه ندارند از علم غیب استفاده کنند چرا که آنان الگوی مردم هستند ومردم باید از آنان درس صبر بر مشکلات و ایثار واز خودگذشتگی و...را بگیرند. ❗️ اگر هر مشکل خودرا با علم غیب حل کنند یا در هر امرشخصی از علم غیب استفاده کنند دیگر نمی توانند برای مردم الگو باشند. ♻️امام کاظم فرمود: 🔷«خداوند قلوب امامان را محل اراده وخواست خودش قرار داده است هر موقع خداوند چیزی را بخواهد انان نیز آن را انجام میدهند ( وبدون اذن الهی کاری نمی کنند)» 📚بحار الانوار،ج5 ص114 🗯خداوند در امورات عادی و شخصی زندگی به انان اجازه استفاده از علم غیب را نداده است و انان باید بر طبق علم ظاهری خود رفتار کنند.تنها در اموری می توانند از قدرت و علم غیب خود استفاده کنند که اثبات امامتشان یا مانند آن منوط به این استفاده باشد ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش ❔یکی از کانال های ضد دین به روایاتی استدلال می کند که امام حسن زنان زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد خواستم ببینم این روایات صحیح است❗️❗️ 🔶امام صادق گفت: مردی به حضور امام علی رسید و گفت: حسن و حسین و عبدالله ابن جعفر از دختر من خواستگاری کردند، اکنون با تو مشورت می کنم که کدام یک از ایشان را بپذیرم.حضرت فرمود: شخصی که مورد مشورت قرار میگیرد امین است اما فرزندم حسن، طلاق دهنده زنان(طلاق) است. دخترت را به فرزندم حسین بده این کار برای دخترت خیر است. منبع: المحاسن، احمد بن محمد بن خالد البرقی ج ٢ ص ٦٠١ 🔶امام صادق گفت: امام علی در حالى كه بر فراز منبر مشغول سخنرانى بود فرمود: به فرزندم حسن زن ندهيد او زياد طلاق می‌دهد. مردى از قبيله همدان برخاست و گفت: آرى، به خدا قسم ما به حسن زن ميدهيم، در حالی که او فرزند پيغمبر و على بن ابی طالب است اگر بخواهد نگه ميدارد و اگر نخواهد طلاق ميدهد. 📚الكليني الرازي، أبو جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)، الكافي، ج ٦ ص ٥٦، ناشر: اسلاميه‏، تهران‏، الطبعة الثانية،١٣٦٢ هـ.ش. 💠پاسخ💠 ❗️این روایات ضعیف و غیر قابل استدلال است . 1⃣روایت اول از کتاب محاسن مرحوم برقی ارسال دارد زیرا مرحوم برقی روایت را مستقیما از ابن محمود نقل می کند در حالی که بین آنها سال ها فاصله بوده است . ❗️راویانی در این بین بوده اند که از سند حدیث ساقط شده است لذا چون تمام راویان حدیث مشخص نشده است روایت می شود مرسل و بدون سند کامل و روشن است که روایت مرسل ضعیف بوده و قابل استدلال نیست. 2⃣روایت دوم از کتاب کافی نیز ضعیف است . ❗️در سند آن حسن بن محمد بن سماعه قرار دارد که از بزرگان و متعصبان واقفیه بوده و از دشمنان امام رضا علیه السلام محسوب می شده است. 📚رجال نجاشی ص40 ❗️محمد بن زیاد بن عیسی نیز در سند حدیث قرار دارد که راوی به این نام در مجامع رجالی توثیق نشده است و مجهول است . 📚مستدرکات رجال الحدیث ج7 ص101 ❗️این مضامین و نسبت ها به امام حسن از ناحیه دشمنان ایشان ایجاد شده است و به هیچ عنوان صحت ندارد . 📝پرسمان اعتقادی ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال در قرآن آمده است که همه اموال خودرا نباید بخشید ک ب خانواده فشار بیاد پس چطور امام حسن سه بار همه ی اموال خودرا ب فقرا بخشید؟؟؟ ✅پاسخ مساله انفاق ها و ایثارهای بی بدیل و ارزشمند امام حسن گذشته از انکه در روایات فراوانی از منابع شیعه امده است 📚بحار الانوار ج43" ص331 باب 16 ❗️ در منابع و روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است 📚سنن بیهقی ج4 ص331 📚 حلیه الاولیا ج2 ص37 ❗️ واین منافاتی با دستور قران به رعایت اعتدال در انفاق ندارد به این بیان : " دستور به رعایت اعتدال در جایی است که بخشش فراوان سبب نابسامانی های فوق العاده در زندگی انسان گردد ویا ایثار سبب ناراحتی و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگی اش را به خطر افکند ودر صورتی که هیچیک از این ها تحقق نیابدمسلما ایثار بهترین راه است" 📚 تفسیر نمونه ج12 ص98 ❗️ ودر رابطه با انفاق های وایثار های امام حسن به هیچ عنوان این موارد که سبب کراهت انفاق وایثار میشود محقق نشده است ❗️خداوند در توصیف بندگان شایسته می فرماید: " دیگران را بر خود مقدم می دارند اگر چه خودشان بسیار نیازمند باشند"( حشر 9) ❗️ ومی فرماید: " هرگز به نیکوکاری نمی رسید مگر انکه از انچه دوست دارید ( ومورد نیازتان است ) انفاق کنید"( ال عمران 92) ❗️ روشن است که انفاق های امام حسن مصداق عمل کردن به این دستورات خداوند بوده است ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔شبهه مشهوری است که اگر امام رضا علم غیب داشت و می دانست که که مامون برایش آورده سمی است چرا از آن خورد ❗️آیا خوردن به همراه آگاهی خود کشی محسوب نمی شود ❕❕ 💠💠 ❕ اما چنان که بارها گفته ایم ، امامان گرامی ما محض خداوند هستند ، آنان مامور بودند تا بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کنند و مجاز به عمل کردن موافق با علم غیب نبودند . 🔷امام کاظم علیه السلام فرمود: « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» 📚بحار الانوار ج5 ص114 👌اگر آنان مشکلات و های خود را از طریق علم غیب حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی جهانیان باشند. ❕اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس صبر و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟ ❔ایا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و جهاد و بردباری را بدهد؟ 👌چون امامان مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند. 🔷اهل بیت مطیع خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب نداده است آنان نیز از علم غیبشان استفاده نمی کردند. 🔷آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند 🔶پیامبر فرمود: «من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود» 📚الکافی ج7 ص414 📚معانی الاخبار ص279 👌در آمده است: « زمانی که امام علی ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» ‌ ❗️یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓ 👌امام پاسخ داد: «اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261 🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم نمی باشد 📚مفاهیم القرآن ،سبحانی ،ج3 ص455 👌امام فرمود: «خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی» 📚وسائل الشیعه ج27 ص229 ❕با این توضیحات دیگر جای این اشکال نمی باشد که چرا امام رضا علیه السلام با وجود آگاهی غیبی از انگور زهر آلود خورد ، زیرا ایشان اجازه استفاده از علم غیب و ترتیب اثر دادن به آن را در امور شخصی و عادی خود نداشته است . 👌البته از برخی نصوص استفاده می شود که مامون امام رضا علیه السلام را به خوردن زهر وادار کرد و امام علیه السلام به اجبار مامون تن به خوردن انگور سمی داد که دیگر جایی برای انتخاب اختیاری امام نبود . ❕ این پاسخ در رابطه با مسموم شدن و شهید شدن سایر امامان مانند امام حسن علیه السلام توسط زهر و سم با وجود آگاهی غیبی نیز کاربرد دارد . ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁