eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.1هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
2 ـ تمثيل، نه بيان واقع اين نظريه مي‏گويد: تعبير يادشده در آيه، تمثيل است نه بيان واقع؛ يعني اين طور نيست كه خداوند در واقع از ذريه فرزندان آدم اقرار گرفته باشد بلكه مراد آن است كه، گويا خداوند از انسان‏ها اقرار گرفته، نه آن كه واقعاً صحنه اشهاد و اخذ تعهد و سپردن ميثاق تحقق پيدا كرده باشد. مسئله ربوبيت الله و عبوديت انسان آن قدر روشن است كه گويا همه انسان‏ها گفتند: بلي؛ نظير آنچه كه در سوره «فصلت» آمده: (فقال لها وللأرض ائتيا طوْعاً أو كرهاً قالتا أتينا طائعين)[1] خداي متعالي به آسمان و زمين فرمود: خواه و ناخواه بايد بياييد، همه عرض كردند ما با طوع و رغبت مطيع عوامل تكويني تو هستيم. ظاهر آيه آن است كه: خداي سبحان با آنها گفتگو كرد و فرمود بياييد و آنها هم گفتند: ما همراه ساير اطاعت ‏كنندگان آمده ‏ايم، در حالي كه در واقع گفتگويي بين خدا و آسمان و زمين نبوده است. صاحبان اين نظر آيه ميثاق را بر تمثيل حمل كرده، مي‏گويند: نظير آيه سوره «فصلت» است كه قول و امر و نهي لفظي دركار نبوده بلكه در حقيقت تمثيل بوده است. نظام آفرينش چون تابع اوامر الهي است، گويا خدا به اينها گفته اطاعت كنيد و گويا، آنها گفته ‏اند: ما مطيعيم. و اين معنا در عبارت به صورت قول و صيغه امر حاضر تعبير شده است. در صحيفه سجاديه مضمون همين مطلب آمده است كه امام سجّاد(عليه‏ السلام) فرمود: «فهي بمشيّتك دون قولك مؤتمرة وبارادتك دون نهْيك منْزجرة»[2] يعني اشيا و اعيان خارجي به صرف اراده تو امرپذير و به صرف كراهت تو از كار مي‏ ايستند و آن را ترك مي‏كنند و لازم نيست به آنها امر قولي و يا نهي لفظي كني. زمخشري در «كشاف» مي ‏نويسد: «محتواي آيه جنبه تخييل و تمثيل دارد»[3] مرحوم محقق ‏داماد در شرح اصول‏ كافي، همين مضمون را از بعضي اهل تفسير نقل كرده است و لسان نقل به گونه ‏اي است كه گويا به اين معنا راضي است و آن را تأييد مي‏كند[4] مرحوم سيد شرف‏ الدين جبل‏ عاملي(قدس‏ الله ‏نفسه ‏الزكيه) در رساله «فلسفة الميثاق والولاية» كه در شرح همين آيه نوشته شده، مي‏نويسد: «هم توحيد خداوند و هم ولايت اهل‏بيت(عليهم ‏السلام) در موطن تعهد به عنوان ميثاق مطرح شده است و ظاهر آيه را بر تمثيل و تصوير حمل كرده ‏اند»[5] نقد و بررسي نظريه دوم در آغاز بايد درباره تمثيل و فرق آن با تخييل بحث كرد؛ زيرا تخييل و محاكات خيالي كه در شعر مطرح است، در حريم قرآن كريم راه ندارد. لذا در شرح كشاف عبارت زمخشري كه گفت: اين تخييل است، مورد انتقاد محشّي واقع شده كه اطلاق تخييل بر كلام خداوند مردود است و دليل نقلي هم بر آن وارد نشده است.[6] اما اگر منظور تمثيل باشد، نه تخييل شعري، بايد توجه داشت كه اين‏گونه تمثيل ‏ها در قرآن كريم كم نيست. چنان كه در سوره «حشر» حقيقت قرآن و عظمت آن به صورت تمثيل بيان شده مي‏فرمايد: (لو أنزلنا هذا القرآن علي جبلٍ لرأيته خاشعاً متصدّعاً من خشْية الله وتلك الأمثال نضْربها للناس لعلّهم يتفكّرون) [7] اگر اين قرآن را بر كوه نازل كنيم، متلاشي مي‏شود، كوه گرفتار صداع و تفرقه مي‏شود. اين يك مثلي است كه ما براي مردم ذكر مي‏كنيم تا آنان تفكر كنند. اين طور نيست كه در واقع، و خارج از محدوده مثل، قرآن بر كوه نازل شده باشد؛ بلكه منظور تشريح و تجسيم معناي عقلي به صورت حسّي و تشبيه معقول به محسوس است كه اگر قرآن بخواهد بر كوه نازل شود، كوه توان حمل معارف قرآن را ندارد. پس پيام آيه مَثَلي در عظمت قرآن است. بنابراين، آيه در مقام تمثيل است و چنان كه گفتيم عده‏اي از علما اين وجه را پذيرفته ‏اند كه مفاد آيه محل بحث تمثيل باشد نظير مرحوم محقق ‏داماد و سيدعبدالحسين شرف‏ الدين جبل‏ عاملي(رحمهم الله).
3 ـ بيان واقع نه تمثيل مراد از آيه بيان واقعيت خارجي است، نه ‏اينكه تمثيل باشد. به اين بيان كه خداوند متعالي به لسان عقل و وحي و با زبان انبيا از انسان ميثاق گرفته، در واقع موطن وحي و رسالت همان موطن اخذ ميثاق است. يعني دربرابر درك عقلي كه حجت باطني خداست و مطابق است با محتواي وحي كه حجت ظاهري خدا است، خدا از مردم پيمان گرفت كه معارف دين را بپذيرند. چنان كه در سوره«يس» آمده است: (ألم أعْهد إليكم يا بني آدم أن لاتعْبدوا الشّيطان) [8] اي فرزندان آدم آيا من به وسيله وحي و رسالت از شما پيمان نگرفتم كه شيطان را نپرستيد؟ در قيامت هم خداوند به انسان‏ها مي‏فرمايد: من با دو حجت عقل و نقل، ربوبيت خود و عبوديت تو را تبيين كردم. ديگر نمي‏توانيد در آن روز بگوييد: ما از توحيد و ساير معارف دين غافل و يا وارث شرك نياكانمان بوديم؛ زيرا عقل از درون و انبيا از بيرون، ربوبيت الله و عبوديت شما را، به گونه‏ اي كه نصاب مقتضي، تام بوده و هرگونه مانعي از بين رفته باشد، تثبيت كرده ‏اند. 4 ـ نظر مرحوم علامه طباطبايي مرحوم علامه طباطبايي(قدس‏ الله‏ نفسه ‏الزكيه) هيچ يك از معاني يادشده را نپذيرفته مي‏گويد: مقصود آيه جنبه ملكوتي انسان‏ هاست. يعني جاي شهود و اشهاد و موطن ميثاق ملكوت انسان هاست؛ زيرا با توجه به ظاهر آيه كه فرمود: (وإذ أخذ) يعني «أُذْكر» به ياد بياور آن موطني را كه خداي سبحان از فرزندان بني‏ آدم ميثاق گرفت، استفاده مي‏شود كه: اولاً: قبل از اين موطنِ ظاهري محسوس موطنِ ديگري وجود داشت كه در آن موطن همگان ميثاق سپردند كه خداي سبحان ربّ است و انسان‏ها عبدند. ثانياً: صحنه اخذ ميثاق مقدم بر نشئه حس و طبيعت است. به عبارت روشن‏ تر: انسان داراي دو جنبه و دو موطنِ وجودي است و اين دو موطن متباين همديگر نيستند، بلكه متحدند، گرچه واحد نيستند. يعني آن دو موطن با هم هستند ولي يك چيز نيستند و اين دو موطن، يكي موطن مُلك است و ديگري موطن ملكوت، و موطن ملكوت مقدم بر موطن ملك است و تقدّم آن، تقدم زماني نيست؛ زيرا ملكوت از محور زمان خارج است و انسان در موطن ملكوت خدا را به عنوان ربّ و خويشتن را به عنوان عبد مشاهده كرده؛ زيرا نشئه ملكوت مصون از حجاب است و لذا حقيقت در آن موطن روشن است. اين معنا را، كه انسان داراي دو جنبه ملكي و ملكوتي است و جنبه ملكوتي وي مقدم بر جنبه ملكي اوست، مي‏توان از چند آيه استفاده كرد. از جمله آيه سوره «حجر» است كه فرمود: (وإن من شي‏ءٍ إلاّ عندنا خزائنه وما ننزّله إلاّ بقدرٍ معلوم) [9] همه موجودات داراي خزائن‏ اند و ما آن را با اندازه معيّن نازل مي‏كنيم. فرق بين وجود مادي اشيا و وجود مجرّد آنها كه در خزاين الهي است، آن است‏ كه آنچه نزد انسان‏هاست، زوال‏ پذير و تغييرپذير است و آنچه نزد خداي سبحان است، مصون از دگرگوني و زوال. چنان كه فرمود: (ما عندكم ينفد وما عندالله باقٍ) [10] پس آنچه كه نزد ماست قَدَر است و زوال‏ پذير و آنچه نزد خداوند است قضا است و ثابت و باقي، و چون باقي است از سيلان و حركت و تغيير و زوال و تدريج منزّه است. چنان كه هر حقيقتي در آن موطن بيش از يك مصداق ندارد. با توجه به اين دو مطلب كه موجود عالَمِ ملكوتْ اولاً باقي و ثابت است و ثانياً واحد است، جنبه ملكوتي انسان هم اولاً ثابت است نه سيال و ثانياً واحد است نه كثير. آنچه از آيه استفاده مي‏شود. اين است كه اولاً انسان چهره ‏اي ملكوتي ‏دارد و چهره ‏اي‏ ملكي‏ كه در چهره ملكوتي‏ خويش،ربوبيت الله و عبوديت خود را مي‏ يابد و ثانياً موطن ملكوت مقدّم بر موطن ملكي و دنيايي اوست و ثالثاً چون اين دو موطن با هم متحدند و از هم جدا نيستند، خداوند به انسان مُلكي امر مي‏كند: به ياد آن موطن ملكوتي باشيد و وقتي به ياد آن موطن بوديد آن را حفظ مي‏كنيد.
تفسیر نمونه ذیل آیه 172 سوره مبارکه اعراف می نویسد: مفسران به اتكاء روايات فراوان و گوناگونى كه در ذيل اين آيات در منابع اسلامى نقل شده است نظراتى دارند كه از همه مهمتر دو نظر زير است: 1- هنگامى كه آدم آفريده شد فرزندان آينده او تا آخرين فرد بشر از پشت او به صورت ذراتى بيرون آمدند (و طبق بعضى از روايات اين ذرات از گل آدم بيرون آمدند) آنها داراى عقل و شعور كافى براى شنيدن سخن و پاسخ گفتن بودند، در اين هنگام از طرف خداوند به آنها خطاب شد" أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ‏":" آيا پروردگار شما نيستم"؟! همگى در پاسخ گفتند:" بَلى‏ شَهِدْنا" آرى بر اين حقيقت همگى گواهيم. سپس همه اين ذرات به صلب آدم (يا به گل آدم) باز گشتند و به همين جهت اين عالم را" عالم ذر" و اين پيمان را" پيمان الست" مى‏ نامند. بنا بر اين پيمان مزبور يك" پيمان تشريعى" و قرارداد خود آگاه در ميان انسانها و پروردگارشان بوده است. 2- منظور از اين عالم و اين پيمان همان" عالم استعدادها" و" پيمان فطرت" و تكوين و آفرينش است، به اين ترتيب كه به هنگام خروج فرزندان آدم به صورت" نطفه" از صلب پدران به رحم مادران كه در آن هنگام ذراتى بيش نيستند خداوند استعداد و آمادگى براى حقيقت توحيد به آنها داده است، هم در نهاد و فطرتشان اين سر الهى به صورت يك حس درون ذاتى به وديعه گذارده شده است و هم در عقل و خردشان به صورت يك حقيقت خودآگاه!. بنابراين همه افراد بشر داراى روح توحيدند و سؤالى كه خداوند از آنها كرده به زبان تكوين و آفرينش است و پاسخى كه آنها داده ‏اند نيز به همين زبان است. علاوه بر اینکه سؤال و جواب و پيمان مزبور يك پيمان فطرى بوده است كه الان هم هر كس در درون جان خود آثار آن را مى‏ يابد و حتى طبق تحقيقات روانشناسان اخير" حس مذهبى" يكى از احساسات اصيل روان ناخودآگاه انسانى است، و همين حس است كه بشر را در طول تاريخ به سوى خداشناسى رهنمون بوده و با وجود اين فطرت هيچگاه نمى‏تواند به اين عذر كه پدران ما بت‏ پرست بودند توسل جويد (فطرة اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها)[26][27] از دو احتمال فوق در تفسیر آیه مذکور (طبق بیان تفسیر نمونه) احتمال دوم با اشکالات کمتری مواجه است. نکته پایانی اینکه آیه شریفه 172 سوره اعراف اساسا ناظر به انساب آدمیان نبوده و در صدد بیان چنین مطالبی نیست و کشف مقامات انسانها هر چند در علم الهی محفوظ و مقدور است اما پیمان گرفتن در عالم ذر به منظور مشخص کردن اصل و نسب انسانها یا سلب اختیار از آدمیان در رسیدن به مقامات دنیوی و اخروی نبوده و انچه مورد معاهده انسان و خدا قرار گرفته است پیمان بر عبودیت و ربوبیت است نه چیز دیگر. 📚پانوشت: [1] . فصلت/11. [2] . على بن الحسين، امام چهارم عليه السلام‏ (1376ش) الصحیفه السجادیه، مكان چاپ: قم: نشر الهادی‏ چاپ: اول. دعای هفتم ص 54. [3] . زمخشری، محمود بن عمر(1407ق)الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل و عيون الأقاويل فى وجوه التأويل‏، مصحح: حسن احمد مصطفی، لبنان، دارالکتب العربی، چاپ سوم، ج 2، ص 176. [4] . میرداماد، محمد باقر بن محمد(1403ق) التعليقة على أصول الكافي( ميرداماد) محقق / مصحح: رجائى، مهدى‏ ؛ قم‏ ، ناشر: الخیام ، ص 322. 5. شرف الدین، عبدالحسین( 1360ق) فلسفة الميثاق والولاية، قم، ناشر: دارالکتاب، ص 3. [6] . زمخشری، محمود بن عمر(1407ق)الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل و عيون الأقاويل فى وجوه التأويل‏، مصحح: حسن احمد مصطفی، لبنان، دارلکتب العربی، چاپ سوم، ج 2، ص 176. [7] .حشر /21. [8] . یس/60. [9] .حجر/21 [10] . نحل/96 [11] .حجر/21 [12] .قمر/50 [13] .یس/82. [14] .یس/83. [15] .اسراء/44 [16] .نساء/165 [17] . طه/134 [18] . اسراء /15 [19] . انعام/130 [20] . ملک/8 [21] . بحرانی، هاشم بن سلیمان(1415ق) البرهان في تفسير القرآن‏، محقق: بنياد بعثت، واحد تحقيقات اسلامى‏ مكان چاپ: ايران- قم‏ ناشر: موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامية ، ج 2، ص 48، حديث 14. [22] . یس/51 [23] . واقعه/49-50. [24] . کلینی، محمد بن یعقوب(1407ق) الكافي( ط- الإسلامية) محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، ، مكان چاپ: تهران ، ناشر: دار الكتب الإسلامية ‏ نوبت چاپ: چهارم‏، ج 1، ص177، ح4. [25] . جوادی آملی، عبدالله( 1386ش) فطرت در قران، قم، اسراء ، چاپ چهارم ، ص 122-136. [26] . روم /30. [27] مكارم شيرازى، ناصر(1371ش) تفسير نمونه، 28جلد، - ايران - تهران، دار الكتب الإسلامية، چاپ: 10، ج 7 ص 6-8. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 نمازی پرفضیلت در از ▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس ده ركعت نماز ( هر دو ركعت به يك سلام ) در ركعات اول بعد از حمد سوره والعاديات يك مرتبه و در ركعات دوم بعد از حمد سوره تكاثر يك مرتبه بخواند خداوند همه گناهان او را مي آمرزد و اگر عاق والدين هم باشد خداوند سبحان از او خشنود مي گردد و دو فرشته «منکر» و « نکير» نمي توانندبه او نزديک شوند و او را بترسانندو همانند آذرخش از صراط مي گذرد و نامه عملش به دست راستش داده مي شود و ترازوي عملش سنگين مي گردد و در بهشت فردوس هزار شهر به او عطا مي شود.» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۶۵۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلی الله علیک یا بقیت الله عجل الله تعالی لک الفرج سیدی و مولای اسعد الله ایامک و ادام الله سرورک ایها المومنون الکرام..... أهنّئُ و أباركُ لکم مولدَ هارونِ النبیِّ و وصیِّه و بابِ مدینةِ علمِه ، یعسوبِ الدّین و قائدِ الغرّ المحجّلین وأمیرِ المؤمنین ، صهرِ الرّسول و زوجِ البتول ، أبی الرّیحانتینِ و أبی الزّینبین ، أسدِ اللهِ الغالب و غالبِ کلّ غالب ، الإمامِ علیِّ بن أبيطالب سلام الله عليه . 🔰 @p_eteghadi 🔰
💐🌷🌺 🗓 ۱۳رجب ، ميلاد پيشوای اول مسلمانان ، (۲۳ سال قبل از هجرت) (ص) : 🔸 سعادتمند حقيقی كسی است كه علی را در حيات او و پس از رحلتش دوست بدارد 🔅 إنَّ السَّعيدَ كُلَّ السَّعيدِ حَقَّ السَّعيدِ مَن اَحَبَّ عَلِيّاً في حَياتِهِ و بَعدَ مَوتِهِ 📚 الأمالی ، صدوق ، ص ۲۴۹ •┈┈•❀•┈┈• ☀️ من و جبرئيل و مؤمنان صالح ، او را پاداش مى دهيم! از روايت شده كه فرمود: ▫️ باديه نشينى نزد پيامبر خدا(ص) آمد و گفت: اى پيامبر خدا! خانه ام از خانه تو دور است و من مشتاق تو و زيارت توأم ؛ مى آيم و تو را نمى يابم و على بن ابى طالب را ديدار مى كنم و او با سخن و پندهايش با من همدمى مى كند و من برمى گردم، در حالى كه از نديدن تو متأسّفم. 🔅 فرمود: «هركس على(ع) را زيارت كند، مرا ديدار كرده است، هركس او را دوست بدارد، دوستدار من است و هركه او را دشمن دارد، با من دشمنى كرده است. از قول من به قبيله ات اين را برسان و هركس به زيارت او آيد، به زيارت من آمده است و من و جبرئيل و مؤمنان صالح در قيامت، او را پاداش مى دهيم». ▫️ المزار الكبير : ص ۳۸ ح ۱۳ (ع) 🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛ 🏷 توصیه امام علی(ع) برای نزدیک شدن به خداوند 🔅 : 🔸 «با يگانه داشتن خداوند و فرمان بردن از كسى كه شما را به فرمان بردارى از او امر كرده است، به خداوند، نزديك شويد و به ريسمان‌هاى كافران چنگ مزنيد و [ مواظب باشيد كه ] اغواگرى ها شما را به كج راهه نبرد، كه در آن صورت، با پيروى از آنان ـ كه گم راه و گم راه كننده اند ـ از راه راست، گم راه مى شويد» 🔹 «تَقَرَّبوا إلَى اللّهِ بِتَوحيدِهِ، وطاعَةِ مَن أمَرَكُم أن تُطيعوهُ، ولا تُمسِكوا بِعِصَمِ الكَوافِرِ، ولا يَجنَح بِكُمُ الغَيُّ فَتَضِلّوا عَن سَبيلِ الرَّشادِ بِاتِّباعِ اُولئِكَ الَّذينَ ضَلّوا وأضَلّوا...». 📚 مصباح المتهجّد : ص ٧٥٦ ح ٨٤٣ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : ۱۳ رجب ، (ع) و 🔰 @p_eteghadi 🔰
* 🔻ما احتياج به اين داريم که هر روز به آقا امير المومنين علیه السلام توجه کنيم و تجديد بيعت کنيم و زيارت امين الله بخوانيم. 🔸نه فقط در ایام غدير بلکه در همه ي ايام سال تجديد عهد با آقا اميرالمومنين عليه السلام لازم است. يکي از دعاهاي خيلي جالب و زيارات خيلي خوبي که در همین زمینه هست همين زيارت امين الله است که خيلي زيارت جامعي است. 🔹حضرت آیت الله کشمیری قدس سره اين سفارش را مي کردند که هر روز صبح به صبح تجديد عهد و بيعت با آقا اميرالمؤمنين بکنيد حالا يا زيارت امين الله بخوانید یا یکی دیگر از زیارات حضرت را. 🔸اگر بعد از هر نماز هر کسي زيارت امين الله را بخواند و رها نکند آرام آرام پيوندش با اميرالمؤمنين عليه السلام برقرار خواهد شد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🔰 @p_eteghadi 🔰
* حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻و در وادی سلوک در سه مرحله ارتباط و پذيرش لازم است: 🔸يكی اينكه انسان با فردي به عنوان الگو و استاد در ارتباط باشد. يکی ديگر اينكه انسان کل خط و شجره را به صورت وسيع بپذيرد. نسبت به اصل طریق مقيد و ملتزم باشد؛ پذيرش باطني‏ و ظاهري را داشته باشد. 🔹در بین این شقوق و طُرُقی كه هست، جايگاه ارتباطي خودش و پيوندش را به شجره مورد نظر مشخص كند. البته بعد از حفظ اصل ارتباط با اهل بيت عليهم ‏السلام. 🔸مرحله سوم اين است كه در بين خود اهل بيت عليهم ‏السلام هم بداند چه موقعي با كدام یک از ایشان متوسل بشود يا به او گفته شود. 💠 شروع اين كار با توسل به اميرالمؤمنين عليه ‏السلام است؛ البته توسلات ديگر هم هست؛ اما اين طريق، طريق اميرمؤالمنين عليه ‏السلام است، آنچه كه ما از معارف سلوكي مي ‏خواهيم نزد اميرالمومنين عليه ‏السلام است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔷️ ابن ابی الحدید در وصف حضرت علی (ع) : قبل از طوفان نوح چیزی  مدون نیست تا من رجال قبل از طوفان نوح را  بشناسم ، ولی آنچه که از رجال بعد از طوفان نوح؛ چه در بین مسیحی ها، چه در بین یهودی ها،چه دربین اهل ملت ونحلت دیگر من شنیدم و  بررسی کردم؛ هیچ مذهبی، هیچ اهل نحله ای، هیچ اهل ملتی مردی به عظمت «علی بن ابیطالب» ندارد. 🔸️ پیام حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) به پنجمین کنگره سالانه انجمن مسلمانان آمریکا  ؛  قم تیر ۱۳۸۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(79).mp3
5.31M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 79- معجزه چیست؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر اکرم(ص): من و علی بن ابی طالب حاضری شما را به فرزندی بپذیریم... بیاید فرزند من و علی بن ابی طالب شوید... میلاد مولود کعبه 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔶️ علي (عليه السلام) مي فرمايد: قبل از آنكه شما را با حق بسنجند، خود را با آن  توزين كنيد، ببينيد سبك هستيد يا سنگين، كارتان به روال حق است يا نه؟ از حق شروع شده و براي حق است يا نه؟ انسان  مي تواند تبه كاري هايش را براي ديگران توجيه كند ولي آنها را براي خود نمي تواند  توجيه كند: « بَلِ الإنسانُ عَلي نفسِهِ بَصيَرةٌ وَلَوْ ألقي  معَاذيرَة » ؛ [۱] بلكه  انسان بر نفس خويشتن بيناست، هر چند عذر تراشي مي كند. «تاي» كلمه « بَصيَرةٌ » براي مبالغه است نه تأنيث،  يعني خيلي بينا، مانند «تاي» «علّامة» كه يعني خيلي دانشمند. ممكن است انسان خود را  از ديگران مستور كند و روي تبه كاري هاي خود پرده توجيه بكشد ولي در پيشگاه جانش مي  داند چه كرده و چه مي كند، گرچه عذر تراشي كند. اگر خود را با حق سنجيدي و سنگين بودي شكرگزار خدا باش و آن راه را ادامه بده و  اگر سبك بودي توبه و استغفاركن، با حق مأنوس شو، سنگين شو و راه حق را ادامه  بده. [۱] ـ سوره  قيامت، آيات 14 🔹️برگرفته از کتاب  :  حكمت علوي شماره صفحه: 105 اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) 🔰 @p_eteghadi 🔰
استاد فاطمي نيا: حضرت اميرالمومنين(عليه السلام ) به كميل مي فرمايند : " هر وقت از چيزي ترسيدي، بگو: لا حول ولا قوة الا بالله" چقدر اين فرمايش زيباست! اين يعني باور كن كه هيچ برگي هم بدون اذن خدا از درخت جدا نمي شود! همه چيز به اذن الله است . اين شناخت خداست. اشعار سهيلي داراي اهميت زيادي است كه ابن فهد آنها را دركتابش آورده است؛ او ميگويد: "مالي سوي فقري اليك وسيلة فبالافتقاراليك فقري ادفع" "براي من وسيله اي بسوي تو، جز فقر و نيازم نيست، پس با همين فقر و نيازم بسوي تو، فقر و نيازم را دفع ميكنم" يعني همين كه ميدانم هيچ ندارم، با همين، فقر ونيازم را دفع ميكنم. وقتي دعا ميكنيم بايد باور كنيم كه هيچ چيز از خود نداريم. اين شناخت خداست. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❀•┈┈• 💠۱۳ الی ۱۵ رجب و ایام 🔻سيّد ابن طاووس گويد: كمال اعتكاف ، آن است كه عقل و دل و اعضا را تنها براى عمل صالح ، اختصاص دهد و آنها را در آستان خداى متعال و اراده مقدّس او نگه دارد و نيز با قيد و بندهاى مراقبت الهى ، مقيّد سازد و آنها را از آنچه يك روزه دار خود را به نحو كامل از آنها نگه مى دارد ، نگه دارد. : امسال که از فضیلت اعتکاف محروم هستیم نماز جعفر طیار یک جایگزین خوب است. 💢 کیفیت نماز جعفر طیار : ▫️ نماز جعفر طیار دو نماز دو رکعتی است، ▫️ در هر رکعت حمد و سوره و بعد از آن پانزده مرتبه: «سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ للَّه وَ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اکْبَر» خوانده شود، ▫️ همین تسبیحات را ده مرتبه در رکوع و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از رکوع، ▫️ و ده مرتبه در سجدۀ اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن ▫️ و ده مرتبه در سجدۀ دوم و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود، ▫️ در رکوع و سجده می توان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت، اما احتیاط مستحب آن است که علاوه بر تسبیحات، ذکر نیز گفته شود. ▫️ این نماز سوره مخصوصی ندارد، لکن افضل آن است که : در رکعت اول، سوره «إِذَا زُلْزِلَتْ» و در رکعت دوم، سوره «وَ الْعَادِیَاتِ» و در رکعت سوم، «إذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ» و در رکعت چهارم، سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَد» خوانده شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
15.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مهدویت در کلام علماء: ✳️ آیت الله امامی کاشانی 🔰 خاطره ی امامی کاشانی از دیدار با پاپ در واتیکان 🎞 بخشی از سخنان آیت الله امامی کاشانی در چهارمین همایش دکترین مهدویت 1387 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهدویت در کلام مراجع: ✳️ آیت الله العظمی جوادی آملی 🔰 بهترین راه ارزیابی انتظار زمینه ساز ظهور چیست؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهدویت در کلام علماء: ✳️ آیت الله محسن اراکی: 🔰 راز کندن درب خیبر توسط امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه 🔰 @p_eteghadi 🔰
صبر وعجله برای ظهور.mp3
956.1K
⁉️تضاد بین صبر و عجله داشتن در امر ظهور چیست ؟وچرا امام فرمودند عجله کنندگان درظهور هلاک خواهند شد؟ ⭕️پاسخ: استادابراهیم 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا امام زمان را «منتظَر» مى نامند؟ 🔵 امام جواد علیه السلام فرمودند: 🌕 «چون او را غيبتي است طولاني كه در آن زمان مخلصين انتظار ظهور او را دارند، اهل شك و شبهه منكر وجود حضرت مى شوند، بى دينان نام و ياد او را به استهزاء و مسخره مى گيرند، گروهى به دروغ براي ظهور وقت تعيين مى كنند، كسانى كه عجله كنند هلاك مى شوند، و اهل تسليم نجات پيدا مى كنند.» 📚 كمال الدين ج‏ ۲ ،ص ۳۷۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛ 🏷 دعای امام علی(ع) برای 🔅 : 🔸 «... خدایا! ميان ما و قوم ما راه حق را بگشاى؛ كه تو بهترين گشايندگان هستى. خدايا! از غيبت پيامبرمان و كم‌شمار بودن ما و فراوانى دشمنانمان و پشت به پشت دادن دشمنان بر ضدّ ما و درگير شدنمان با فتنه‌ها به تو شِكوه مى‌بريم. خدايا! با عدالتى كه پديدار مى‌كنى و امام حقّى كه معرّفى مى‌نمايى، اين گره‌ها را بگشاى. اى خداى حق، خداى جهانيان ! اجابت كن». 🔹 «... رَبَّنَا افتَح بَينَنا وبَينَ قَومِنا بِالحَقِّ وأَنتَ خَيرُ الفاتِحينَ. اللَّهُمَّ إنّا نَشكُو إلَيكَ غَيبَةَ نَبِيِّنا وقِلَّةَ عَدَدِنا وكَثَرَةَ عَدُوِّنا وتَظاهُرَ الأَعداءِ عَلَينا و وُقوعَ الفِتَنِ بِنا، فَفَرِّج ذلِكَ اللَّهُمَّ بِعَدِلٍ تُظهِرُهُ وإمامِ حَقٍّ تُعَرِّفُهُ، إلهَ الحَقِّ آمينَ رَبَّ العالَمينَ». 📚 الذكرى: ج ۳ ص ۲۹۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(79).mp3
5.31M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 80 - آیا صبر به معنای ایمان است؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 🗓 🔘 15 رجب وفات عقيله‌ي بني هاشم (۶۲ ق) 💠 زينب عليها السلام ، در ميان خاندان پيامبر خدا ، از چنان جايگاه بلند و مكانت بزرگى برخوردار است كه قلم را توانِ بر نمودنِ والايى ها ، ارجمندى ها و شكوهمندى هايش نيست . 🔅(ص) : مَن بَكي عَلي مُصابِ هذِهِ البِنتِ (زَينَبَ بَنتِ عَلِيّ‏ عليها السلام) كانَ كَمَن بَكي عَلي أخَوَيهَا الحَسَنِ و الحُسَينِ‏ عليهما السلام ▪️هر كس بر مصيبت‏هاي اين دختر (زينب‏ عليها السلام) بگريد ، همانند كسي است كه بر برادرانش ، حسن و حسين‏ عليهما السلام ، گريسته باشد 📚وفيات الأئمه ، ص ۴۳۱ . ✍🏻 زينب عليها السلام ، از بافضيلت ترينِ زنان و فضلش پُرآوازه تر از آن است كه ياد گردد و روشن تر از آن است كه به نوشته آيد. جلالت شأن ، منزلت والا ، قوّت استدلال، برترى عقل، استوارى قلب، فصاحت زبان و بلاغت بيان، از خطبه هايش در كوفه و شام ـ كه گويى از زبان پدرش امير مؤمنان ايراد مى گرديد ـ ، دانسته مى شود ، و نيز از احتجاجش بر يزيد و ابن زياد ، بدان گونه كه آن دو را خاموش ساخت تا آن جا كه به بدگويى و ناسزا گفتن و مسخره كردن و دشنام دادن ـ كه سلاح افراد ناتوان از دليل آوردن است ـ ، پناه بردند و از زينب كبرا شگفت نيست كه اين گونه باشد ؛ چرا كه او شاخه اى از شاخه هاى درخت پاك [ رسالت ]است ... 🍃 فقيه و مورّخ بزرگ، علّامه سيّد محسن امين عاملى 🔰 @p_eteghadi 🔰
4_5809666020641605284.mp3
45.48M
▪️معارف و زندگانی و ذکر مصائب " سلام الله علیها " 🔻عالم ربانی حاج شیخ عبدالحسین " حفظه الله تعالی " 🔰 @p_eteghadi 🔰