eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
4.8هزار ویدیو
73 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
همه اهل بیت ع عیش العلم بوده اند و موت الجهل 📕الكافي/ ج8 / ص 386 همه اهل بیت ع معدن العلم و خزان العلم بودند 📙الأصول الستة عشر ص7 📒كتاب سليم بن قيس الهلالي / ج1 ص 16 ⭕️همه عنوان عالم را داشته اند لیکن در مورد امام رضا ع با توجه به فراهم شدن شرائط مناظره و عرض اندام در محافل مباحثه و مناظرات ؛ این لقب توسط پدرشان (به عنوان آینده نگری ) داده شده بود. أن موسى بن جعفر ع كان يقول لبنيه هذا أخوكم علي بن موسى الرضا عالم آل محمد فسلوه عن أديانكم و احفظوا ما يقول لكم فإني سمعت أبي جعفر بن محمد غير مرة يقول لي إن عالم آل محمد لفي صلبك و ليتني أدركته فإنه سمي أمير المؤمنين علي ع اسحاق بن موسى بن جعفر ميگفت: پدرم به فرزندانش ميفرمود: اين برادر شما على عالم آل محمد است، مسائل خود را از وى بپرسيد، و مطالب او را نگهدارى كنيد، من از پدرم جعفر بن محمد شنيدم مكرر ميگفت: عالم آل محمد صلى الله عليهم اجمعين در صلب تو است كاش من او را ميديدم، وى با امير المؤمنين همنام است. 📚 إعلام الورى بأعلام الهدى ص: 328 ابراهيم بن عباس گويد كه: من نديدم كه سؤال كرده باشند از امام رضا (ع) الا كه دانسته و جواب فرموده، و نديدم اعلم از او در آن وقت و عصر، و مأمون امتحان ميكرد آن حضرت را بسؤال از هر چيزى و آن حضرت في الفور جواب ميفرمود، و همه كلام و جواب و تمثل او انتزاعات از قرآن مجيد بود و در هر سه روز ختم قرآن ميفرمود و ميگفت: كمتر از سه روز ميتوانم ختم كردن و ليكن نميگذرم از آيتى الا كه در او فكر ميكنم كه در چه چيز نازل شده و در چه بابست. 📕كشف الغمة / ج3 ؛ ص156 مرويست از أبى الصلت عبد السلام بن صالح الهروى كه او گفت من نديدم اعلم از على بن موسى الرضا (ع) و هيچ عالمى نديدم الا كه شهادت ميكرد مثل شهادت من، و چون جمع ميكرد مأمون در مجالس بسيارى را از علماى اديان و فقهاى شريعت و متكلمين دوران پس آن حضرت غلبه ميفرمود از اول تا آخر ايشان كه تا كسى باقى نميماند كه اقرار بفضل او نميكرد و بقصور خود، و من شنيدم از آن حضرت كه ميفرمود كه: من مىنشستم در روضه رسول با علما در مدينه و ايشان در مسائل شروع ميكردند، و چون كسى از ايشان عاجز ميشد از مسأله اشارت بسوى من ميكردند بأجمعهم ميفرستادند بسوى من و حل آن ميكردم و جواب مسائل مشكله ايشان ميدادم. 📘كشف الغمة / ج3 ؛ ص158 🔰 @p_eteghadi 🔰
مستندات تاریخی شهادت امام عسکری ع در پاسخ به منکرین !!!!! 🤔 ❓برخی در شهادت امام عسکری ابهاماتی مطرح می کنند و در این زمینه تردید و سوال هایی مطرح می کنند ❗️آیا برای اثبات شهادت ایشان مستندی است ❗️❗️ 👇👇👇👇
💠💠 👌ما بر اساس روایاتی که از معصومین علیهم السلام به ما رسیده است , معتقدیم که امامان گرامی ما به مرگ غیر طبیعی از دنیا رفته اند و شهید شده اند , چنان که امام حسن علیه السلام فرمود: «هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط سم از دنیا می رود» " َ مَا مِنَّا إِلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ " 📚بحار الانوار ج27 ص217 _ کفایه الاثر ص227 👌امام رضا علیه السلام فرمود: «همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم و من نیز با سم مقتول و شهید می شوم » " وَ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ وَ إِنِّي وَ اللَّهِ لَمَقْتُولٌ بِالسَّم‏ " 📚الفقیه ج 2 ص 585 _ عیون الاخبار ج 2 ص 203 ❕بر همین اساس , شیخ صدوق می گوید : " اعتقاد شیعه آن است که امام حسن بن علی عسکری ع توسط معتمد خلیفه عباسی , مسموم شد و به شهادت رسید " " وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيُّ- عَلَيْهِ السَّلَامُ- قَتَلَهُ الْمُعْتَمِدُ بِالسَّمِّ. " 📚إعتقادات الإمامية (للصدوق)، ص: 99 ❕جدای از آنچه بیان شد , در کتاب سیره پیشوایان در رابطه با شهادت امام عسکری ع چنین می خوانیم : " معتمد عباسى كه همواره از محبوبيت و نفوذ معنوى امام در جامعه نگران بود، چون ديد توجه مردم به امام روز به روز بيش‌تر مى‌شود و زندان و اختناق و مراقبت تأثير معكوس دارد، سرانجام به همان شيوۀ مزورانۀ ديرينه متوسل شد و امام را پنهانى مسموم ساخت. ❕دانشمند نامدار جهان تشيع، «طبرسى» ، مى‌نويسد: بسيارى از دانشمندان ما گفته‌اند: امام عسكرى عليه السلام بر اثر مسموميت به شهادت رسيد، چنان‌كه پدرش و جدش و همه امامان، با شهادت از دنيا رفته‌اند. 📚اعلام الوری ص ٣٦٧ ❕«كفعمى» ، دانشمند معروف شيعه، مى‌گويد: او را «معتمد» مسموم ساخت . 📚 الانوار البهیه , شیخ عباس قمی , ص ١٦٢ ❕ «محمد بن جرير بن رستم» ، از دانشمندان شيعى در قرن چهارم، معتقد است كه: امام عسكرى عليه السلام در اثر مسموميت به درجۀ شهادت رسيد. 📚دلائل الامامه ص ٢٢٣ 💠 👇
💠ادامه 👇 👌يكى از نشانه‌هاى شهادت امام توسط دربار عباسى، تحرّك‌ها و تلاش‌هاى فوق‌العاده‌اى بود كه معتمد عباسى در روزهاى مسموميت و شهادت امام، براى عادى جلوه دادن مرگ آن حضرت از خود نشان داد. ❕ «ابن صبّاغ مالكى» ، يكى از دانشمندان اهل سنت، از قول «عبيداللّٰه بن خاقان» ، يكى از درباريان عباسى (كه از احترام او نسبت به امام ياد كرديم) مى‌نويسد: «... هنگام درگذشت ابومحمد حسن بن على عسكرى عليه السلام، معتمد، خليفۀ عباسى حال مخصوصى پيدا كرد كه ما از آن شگفت‌زده شديم و فكر نمى‌كرديم چنين حالى در او (كه خليفۀ وقت بود و قدرت را در دست داشت)، ديده شود. وقتى «ابومحمد» (امام عسكرى) رنجور شد، پنج نفر از اطرافيان خاص خليفه كه همه از فقيهان دربارى بودند، به خانۀ او گسيل شدند. معتمد به آنان دستور داد در خانۀ ابومحمد بمانند و هرچه روى مى‌دهد به او گزارش كنند، نيز عده‌اى را به عنوان پرستار فرستاد تا ملازم او باشند و همچنين به «قاضى بن بختيار» فرمان داد ده نفر از معتمدين را انتخاب كند و به خانۀ ابومحمد بفرستد و آنان هر صبح و شام نزد او بروند و حال او را زير نظر بگيرند. دو يا سه روز بعد به خليفه خبر دادند حال ابومحمد سخت‌تر شده و بعيد است بهتر شود. خليفه دستور داد شب و روز ملازم خانۀ او باشند و آنان پيوسته ملازم خانۀ آن بزرگوار بودند تا پس از چند روزى رحلت فرمود. وقتى خبر درگذشت آن حضرت پخش شد، سامرّاء به حركت در آمد و سراپا فرياد و ناله گرديد و بازارها تعطيل و مغازه‌ها بسته شد. بنى‌هاشم، ديوانيان، امراى لشكر، قاضيان شهر، شعرا، شهود و گواهان و ساير مردم براى شركت در مراسم تشييع حركت كردند، سامرّاء در آن روز يادآور صحنۀ قيامت بود! وقتى جنازه آمادۀ دفن شد، خليفه برادر خود، «عيسى بن متوكل» را فرستاد تا بر جنازۀ آن حضرت نماز بگزارد. هنگامى كه جنازه را براى نماز روى زمين گذاشتند، عيسى نزديك رفت و صورت آن حضرت را باز كرد و به علويان و عباسيان و قاضيان و نويسندگان و شهود نشان داد وگفت: اين «ابومحمد عسكرى» است كه به مرگ طبيعى وفات يافته است و فلان و فلان از خدمت‌گزاران خليفه نيز شاهد بوده‌اند!! ( و خلیفه او را نکشته است ) بعد روى جنازه را پوشاند و بر او نماز خواند، و فرمان داد براى دفن ببرند...» " 📚الفصول المهمه ص ٣٠٧ ❕ اين قضيه را مرحوم شيخ مفيد در ارشاد و فتّال نيشابورى در روضة الواعظين و طبرسى در إعلام الورى و على بن عيسى اربلى از قول احمد پسر عبيداللّٰه بن خاقان نقل كرده‌اند. 👌اين گزارش نشان مى‌دهد كه امام در جامعه چه موقعيتى داشته و حكومت عباسى چرا نگران بوده است و نيز روشن مى‌كند كه خليفه از برملا شدن مسموميت و قتل امام تا چه حد وحشت داشته است و لذا با زمينه‌سازى قبلى كوشيده است شهادت امام را مرگ طبيعى قلمداد كند! ❕البته اين نماز جنبۀ تشريفاتى داشت و طرحى بود كه رژيم حاكم براى لوث كردن ماجراى شهادت امام ريخته بود و چنان‌كه در ميان دانشمندان شيعه مشهور است، حضرت مهدى - عج - به‌طور خصوصى بر جنازۀ پدر بزرگوارش، امام عسكرى عليه السلام نماز گزارد. " 📚سیره پیشوایان , مرحوم مهدی پیشوایی ص ٦٧٤ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 📝اجتناب از تعیین وقت ظهور و تکذیب نمودنِ آن ✍ برای ظهور امام زمان وقت و زمان مشخصی تعیین نشده است و طبق روایات این کار بسیار نهی شده است. از امام باقر پرسیدند: آیا برای این امر (ظهور) وقت مشخصی وجود دارد؟ امام فرمودند: کسانیکه وقت تعیین میکنند دروغ میگویند(و سه بار تکرار کردند)1 امام کاظم نیز فرموده اند: اگر به ما گفته می شد این امر (ظهور) تا دویست و یا سیصد سال دیگر واقع نمی شود، دل ها سخت می شد و بیشتر مردم از اسلام بر می گشتند، اما گفته اند این امر چه با شتاب پیش می آید و چه نزدیک است تا دلهای مردم آرام گیرد و فرج نزدیک احساس شود.2 همچنین امام صادق به مفضل بن عمر میفرمایند: ای مفضل برای آن وقتی مگذار که هر کس برای ظهور مهدی ما وقت تعیین نماید، خود را در علم خداوند شریک دانسته...3 📚 1- کافی ج1 ص368 2- کافی ج1 ص369 3-مکیال المکارم ج2 ص477 ‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
10.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥 اعلام توبه و استبصار بزرگترین مهره علمی فرقه یمانی در ایران 🔺سیدحسن سیدپورآذر، قدیمی‌ترین عضو و رئیس دانشکده این فرقه در ایران، ضمن اعتراف به وجود اشکالات و تناقضات اساسی در این جریان، رسماً انحرافی بودن دعوت احمدالحسن را اعلام کرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴پاداش پنهان کردن کارهای خوب و بد ‍ حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام فرمودند: كسى كه خوبی های خود را پنهان دارد، هفتاد برابر پاداش مى بيند. و كسى كه آن را آشكار كند، يك پاداش دارد. و كسى كه گناه خود را پوشيده دارد، گناهش بخشيده مى شود. و كسى كه آن را علنى و افشا كند، خوار و ذليل خواهد شد. در اين حديث چقدر بشارت خوابيده است. به هر كجا دست مى اندازى بشارت است. راه به سوى خدا و بهشت است.‌ بنابراين تمام گناهانى را كه مرتكب شده اى و خودت مى دانى و خداى خودت و هيچ كس خبر ندارد، مورد عفو و بخشش قرار مى گيرد. اما كسى كه علنى گناه مى كند، يا آن را براى ديگران بازگو مى كند، در دنيا و آخرت خوار مى شود. همه حدود و تعزيرات و شلاق ها و آبروريزى ها به خاطر اظهار گناه است. اظهار گناه از خود گناه بدتر است. اگر كسى سه روز، بدون هيچ عذرى، علنى روزه بخورد، حكمش اعدام است. خيلى فرق مى كند با كسى كه مخفيانه روزه خورده است. چون كسى كه علنى گناه مى كند، حرمت شكنى مى كند و راه همه را به سوى گناه باز مى كند و جرأتشان را براى گناه كردن زياد مى كند. اصلاً بازگو كردن گناه يكى از گناهان كبيره است. كسى كه بيايد و گناهش را براى ديگران بگويد، گناه بزرگى كرده است و عاقبت آن خفت و خوارى است. خداوند مى گويد: هر چه را پوشاندى، من مى بخشم. بنابراين پوشيده ها را مى توانيم خط بزنيم. بر گناهان پوشيده قلم عفو مى خورد. بايد يك فكرى به حال گناهان علنى كرد. ‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ماجرای اهل سنتی که متخصص زبان عربی بود و شد از زبان خودش. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حدیث 🔔 خیر دنیا و آخرت ✅ مردی به رسول خدا (ص) عرض کرد: به من اخلاقی بیاموزید که خیر دنیا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند: دروغ نگو. 📙 بحار الانوار ج ۶۹ ص ۲۶۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔴مدعیان دروغین... ✍ حضرت مهدی عجل الله در نامه به چهارمین نایب خاص خود نکاتی را درباره مدعیان ارتباط با ایشان بیان فرمودند. زمان رحلت ابوالحسن علی بن محمد سمری نزدیک شد از او پرسیدن نیابت را به چه کسی وصیت می کنی؟! او نوشته از امام عصر عجل الله را که نزدش بود به جمع حاضر نشان داد که در آن نوشته شده بود... بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم؛ ای علیّ بن محمّد سمریّ! تو ظرف شش روز آینده خواهی مُرد؛ پس خود را برای مرگ مهیّا کن و به احدی وصیّت مکن که پس از وفات تو قائم مقام تو شود؛ زیرا غیبت تامّه واقع شده و ظهوری نیست مگر پس از اذن خدای تعالی و آن، پس از مدّتی طولانی و قساوت دلها و پر شدن زمین از ستم واقع خواهد شد. و به زودی کسانی نزد شیعیان من آیند و ادّعای مشاهده کنند، بدانید هر که پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادّعای رۆیت و مشاهده کند دروغگوی مفتری است. 📚احتجاج طبرسی،جلد 2، صفحه 475 ‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰