eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.1هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم(ع) پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت میلاد سراسر نور امام علیه السلام، فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص آموزه های اخلاقی آن امام همام را از نظر می گذرانیم. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: سالروز میلاد سراسر نور امام کاظم (ع) فرصت مناسبی است تا بتوان به معارف بلند و حکیمان دین در پرتو فرمایشات گهربار آن بزرگواردست یافته و به عنوان یک بهره برد. آن حضرت در ضمن مقابله با حاکمان جور زمان خود، حوزه‌های علمیه قوی و غنی تشکیل داد، طلاب مستعد را شناسایی کرد و شاگردان فراوانی تربیت کرد که عده زیادی از آنها جزء روات از احادیث و جزء علمای بزرگوار و جزء محدثین و مفسران شدند که یکی از آن شاگردان بنام، هشام ‌بن‌ حکم است. 🔸 ایشان در ادامه به جایگاه رفیع مؤمنان از منظر امام کاظم (ع) اشاره کردند و ابراز داشتند: وجود مبارک امام هفتم (ع)، را خیلی بالا می ‌داند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست که در آخرت درجات او زیاد است بلکه بالا بودن مقام مؤمن این است که او نزدیک انبیا و ائمه (ع) بسیاری از فضایل و معارف و علوم را می ‌تواند یاد بگیرد و عمل بکند و منتشر بکند (این سرمایه در انسان هست). اگر کسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمی ‌فروشد؛ هرگز نمی ‌گوید من حالا که مدرس شدم یا درس سطح می‌ گویم یا درس خارج می‌ گویم همین مقدار بس است. در تعبیرات دینی ما آمده است: یک حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است که بگوید من فارغ التحصیل شدم؛ خب حیف نیست که آدم به دنبال نخود سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان می ‌تواند به جایی برسد که نزدیک امام معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟! 🔸 معظم له ادامه دادند: امام کاظم (ع) به هشام می ‌فرمایند: «یا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان»؛ وقتی معارف عقلی را مطرح می‌کند می ‌فرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیا و ائمه است و ازآنِ مؤمنی است که در قلبش پیروز شد (نه زبانش). بنابراین این مقام برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟! خب خسارت که دیگر حقیقت شرعیه ندارد، همین است که آدم یک کالای گران داشته باشد و این کالا را به مرجعیت بفروشد یا به پیش نمازی بفروشد! فرمود: «الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان و اما سائر ذلک من المومنین فانّ احدّهم لا یَخلو مِن ان یکونَ فیه بعضُ هذه الجنود»؛ افراد عادی مقداری از این فضایل عقلی را فراهم می‌کنند ولی آن مؤمنان وارسته، در ردیف اولیای الهی‌اند (این اصل اول). بنابراین ما می ‌توانیم و این را داریم که یک انسان ابدی باشیم. 📚 آرشیو درس اخلاق معظم له https://b2n.ir/f70785 🔰 @p_eteghadi 🔰
تاکید خداوند بر اجتماعی بودن انسان/ عبادات فردی برای رستگاری کافی نیست! 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس تفسیر خود اظهار داشتند: همه انسان ها بدون استثناء در حال زیان و خسران هستند و به یخ فروشی می مانند که یخ هایش یعنی اصل سرمایه اش در حال آب شدن است به جز انسان هایی که سوره عصر را رعایت کنند. ایشان با اشاره به این شروط چهارگانه بیان داشتند: قرآن همه انسان ها را زیانکار می داند جز انسان هایی که که بیاورند، داشته باشد، داشته باشند و داشته باشند. 🔹 معظم له ادامه داند: خداوند برای نشان دادن اهمیت این چهار شرط، در ابتدای سوره به «عصر» قسم خورده. برخی از مفسران قائل به اینند که منظور از عصر در اینجا اکرم صلوات الله علیه و آله است چون عصر وحی و نبوت عصری است زرّین و انسان ‌پرور و انسان‌ ساز. 🔹 مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به جایگاه جامعه اسلامی اذعان داشتند: اگر جامعه اسلامی بهترین جامعه بشری است و خداوند از آن به عنوان ﴿هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ﴾ یاد می کند به دلیل وجود مؤمنانی است که این را رعایت می کنند. 🔹 ایشان تاکید کردند: از سویی دیگر قرآن می فرماید اگر این شروط را رعایت نکنید نه تنها خیر البریه نخواهید بود بلکه مغبون خواهید شد. ﴿یَوْمَ یَجْمَعُکُمْ لِیَوْمِ الْجَمْعِ ذلِکَ یَوْمُ التَّغابُنِ﴾. مغبون به معنای کسی است که نه تنها سودی نکرده بلکه اصل سرمایه اش را هم از دست داده. انسان گناهکار در قیامت چنین وضعیتی دارد. 🔹 مرجع تقلید جهان تشیع ضمن شرح تفاوت و اظهار داشتند: فرد معتقد کسی است که به خدا و آنچه خدا فرموده باور داشته باشد اما کسی است که علاوه بر باور، شروط مذکور را نیز رعایت کند. 🔹 ایشان با بیان اینکه ذات اقدس الهی ما را اجتماعی بار آورد خاطرنشان کردند: تواصی به حق و تواصی به صبر به دلیل است به همین علت عبادات فردی برای رستگاری کافی نیستند. 📚 سوره مبارکه عصر 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼آیا حقیقت دارد که با به دنیا آمدن فرزند تمام گناهان مادر بخشیده می‌شود؟ ✍️روایاتی که در این زمینه وارد شده است: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کدام از زنان مسلمان در هنگام زایمان بمیرد، خداوند نامه عملش را در روز قیامت نخواهند گشود. همچنین درباره قصّه حضرت آدم و حوّاء علیهما السلام آمده است. خداوند فرمود: ای حوّاء! هر زنی که به هنگام زایمانش بمیرد او را با شهیدان محشور مى‏‌کنم. ای حوّاء! هر زنى که درد زایمان او را بگیرد پاداش شهید برایش مى‌‏نویسم و اگر سالم بماند و زایمان کند گناهانش را برایش مى‌‏آمرزم گرچه به اندازه کف دریا و ریگ بیابان و برگ درختان باشد و اگر بمیرد شهید مى‌‏گردد و فرشته‌‏ها به هنگام قبض روحش نزد وى حاضر مى‌‏شوند و او را به بهشت بشارت مى‌‏دهند و در آخرت او را نزد شوهرش مى‌‏برند و هفتاد برابر برتر از حورالعین است. حوّاء گفت: آنچه داده‌‏اى مرا کافی است. 📚مستدرک‌الوسائل و مستنبط‌المسائل، ج15، ص214 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴۴ میم ضروری ازدواج 🔹آقا پسر و دختر خانمی که در فکر ازدواج هستيد و در ذهن تان، بارها و بارها زندگی مشترکی مانند ليلی و مجنون ساخته ايد، بايد بدانيد که اولين و مهم ترين قدم برای خوشبختی در زندگی مشترک،انتخاب صحيح و اصولی همسر است. به باور تمامی کارشناسان،روان شناسان و مشاوران خانواده در انتخاب همسر بايد 4 «ميم» مهم در نظر گرفته شود که در ادامه باهم میخوانیم. 1️⃣ميم اول: مشاهده مشاهده يعنی اين که برای انتخاب همسر خوب مشاهده کنيد؛ ظاهر و قيافه طرف مقابل را بررسي کنيد، شکل و حرکات، شيوه گفتار و رفتار ظاهري او را به عنوان شرط اول بپذيريد. زيرا بارها ديده ایم که زن و شوهر بعد از چندين ماه زندگی مشترک به این نتیجه رسیده اند که زن قد بلند مي خواستم اما خانمم قدش کوتاه است يا خانمی گفته است که شوهرم نميتواند در جمع صحبت کند،خوب لباس نمی پوشد و از اين قبيل نظرها!بنابراين افراد در جلسات خواستگاری تا حدی بايد مشخصات ظاهری و رفتاری طرف مقابل را ببينند و بپسندند. 2️⃣ميم دوم: مصاحبه مصاحبه يعنی اين که 2 نفر بايد خوب با هم صحبت کنند و درباره نکات مثبت و منفی يکديگر و مسائل مهمی که در تاريخچه زندگی هر کدام وجود دارد، از يکديگر سوال کنند. بيماری های خاص، محل سکونت آينده و اين که می خواهند شغل شان چه باشد،نحوه تربيت فرزندان و درباره مسائل ديگری که ممکن است پيش بيايد صحبت کنند و در چندين جلسه و با شیوه خاص حانواده دختر و پسر با هم ديدار و گفت و گو داشته باشند تا نسبت به هم شناخت بيشتری پيدا کنند. 3️⃣ميم سوم: مکاشفه مکاشفه يعنی دختر يا پسر به قصد تحقيق و بررسی از زندگی اجتماعی طرف مقابل پرسش کنند از مدرسه،محل کار،محل سکونت، دانشگاه و.. تا ببينند وجهه اجتماعی او چگونه است. برخوردش با مردم در اجتماع چطوری است. مثلا فردی که با هيچ فردی ارتباط ندارد و دوست صميمی هم ندارد شايد دچار بدبينی باشد يا اختلالات ديگر که بهتر است همان ابتدا با پرسيدن از افراد مختلف چهره اجتماعی او بهتر شناخته شود. 4️⃣ميم چهارم: مشاوره بايد پذيرفت که امروزه ديگر اهميت مشورت کردن و مشاوره های قبل از ازدواج بر هيچ فردی پنهان نيست. علاوه بر مشورت با بزرگ ترها و استفاده از تجربه آن ها بايد بدانيد که در جلسات مشاوره بر اساس تخصص، تبحر و تجربه مشاور، ۲ نفر با هم مقايسه مي شوند تا مشخص شود ميانشان تا چه حد و چه ميزان سازگاری وجود دارد، وتناسب زندگی اين ۲ با هم چقدر است و بر همين اساس هر دو، مورد سنجش مشاور قرار ميگيرند و چون مشاور يک فرد بی طرف است، می توان روی اظهار نظر او حساب کرد و تاييد يا عدم تاييد او را به حساب مخالفت های بی جای بعضی اطرافیان نگذاشت. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال 🎥⁉️ سنت پیامبر مهم تره یا سنت ابوبکر؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام على عليه السلام: دانايى، ريشه هر خوبى است؛ نادانى ريشه هر بدى است 📚غررالحكم حدیث818 و819 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 جنون تباهی 🔹 این را در جوامع روایی ملاحظه می ‌فرمایید كه رسول خدا (صلیٰ الله علیه و آله و سلّم) داشت عبور می ‌كرد، دید اطراف انسانی را عده‌ ای گرفته ‌اند، فرمود چه خبر است، عرض كردند مجنونی است، دورش جمع شده ‌اند. فرمود نگویید ، بگویید «مریض»، یك مریض حالش به هم خورده، دور او جمع شده‌ اند، فرمود: آن كه اهل دنیاست و نیست، او مجنون است، آن كه خدا را رها كرده و به دنبال می ‌رود، او دیوانه است. 🔹 خب، اگر عقل یعنی «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ»، نتیجه ‌اش این است كه «ما لا یعبد به الرحمن فلیس بعقل» عكس نقیضش این است. به زبان صاحبِ آفرینش عقل به ما این ‌چنین گفته شد كه یعنی «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ» _ این را معصومین فرمودند اما معصومین از زبان كسی سخن می ‌گویند كه عقل را در عالم خلق كرد _ آن كه عقل را خلق كرد، آن را این ‌چنین معرفی كرد كه «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ»، خب این، عكس نقیضش این است كه «ما لا یعبد به الرحمن فلیس بعقل». چنین انسانی می ‌شود دیوانه و قیامت كه است، این جنون ظهور می ‌كند. خیلی ها در قیامت، دیوانه محشور می‌ شوند؛ حالا درباره خصوص ربا خوار به عنوان نمونه ذكرشده است، اما این مخصوص رباخوار كه نیست، البته درباره او یقینی است اما خبّ عدّه دیگری هم ممكن است دیوانه ‌وار محشور شوند منتها جنونی كه آنجاست، به نحوی است که انسان می ‌فهمد كه دیوانه است و عذاب الیم دامنگیر او می ‌شود. 🔹 در دنیا مجنون، معذّب نیست، آشنایانِ او رنج می ‌برند كه این دیوانه شد وگرنه مجنون چه رنجی دارد؟! آن كه باید درك كند یعنی آن نیروی ادراك كننده در اختیار مجنون نیست، لذا چون نمی داند دیوانه است رنج نمی ‌برد، البته آشنایان او رنج می ‌برند كه این مجنون است؛ ولی دیوانه های می ‌فهمند كه دیوانه ‌اند، لذا گرفتار خِزی و هوان می‌ شوند. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 71 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘در پرتو ولایت 🔹این کتاب گفتارهایی از استاد آیت‌الله مصباح یزدی(ره) درباره مسأله ولایت است که به‌همت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمدمهدی نادری قمی، در هفده گفتار تدوین و نگارش شده است. 🔹گفتار اول این کتاب، فضایل امیرمؤمنان(ع) را با اشاره به اکتسابی بودن و غیراکتسابی بودن آنها بیان می‌کند. گفتار دوم و سوم، شبهات موجود درباره فضایل آن‌حضرت را پاسخ و شخصیت بی‌بدیل آن امام همام را شرح می‌دهد. همچنین در گفتارهای چهارم، پنجم و ششم منشأ مشروعیت حضرت علی(ع) مورد مداقه و کاوش قرار می گیرد و از سقیفه به‌عنوان نقطه آغاز سکولاریزم یاد و عبرت‌های مهم آن نیز بیان می‌شود. گفتار هفتم نیز، مجالی برای بازشناسی عوامل مخالفت با حضرت علی(ع) است. 🔹در گفتارهای هشتم، نهم و دهم، رفتار و عملکرد سیاسی امام علی(ع)، شیوه حکومت آن‌حضرت و نیز نقش مردم در مشروعیت و مقبولیت حکومت اسلامی، بحث و بررسی می‌شود. گفتارهای یازدهم و دوازدهم، به تقابل غدیر و سقیفه و به علل همراهی نکردن مردم با امام علی(ع) بعد از رحلت پیامبرخاتم(ص) می‌پردازد. گفتارهای شانزدهم و هفدهم نیز، مبحثی مشروح درباره امامت، ولایت و ولایت فقیه، ولایت فقیه در ایران، حق قانون‌گذاری برای وی و تهدیدهای پیش روی آن می‌باشد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
بین دو ذکر «یا الله» و «صلوات» یکی را می‌خواهیم ذکر دائمی خود قرار دهیم، کدام یک افضلیّت دارد؟ ⚜️ آیت الله مبشرکاشانی: صلوات افضل است و افضلیتش به خاطر «اللّهم» است که خود «یا الله» را در بردارد و به بیان دیگر پنج اصل ما در صلوات قرار دارد. «اللّهم» توحید است «صلّ علی محمد» نبوت است. «و آل محمد» امامت است و «صلّ» به بیانی که می‌آید اشاره به عدل خدا و معاد دارد؛ زیرا وقتی می‌گوییم جزایش بده یعنی در دنیا و آخرت به آن حضرت و آل او جزاءِ عطاء فرما بنابراین معتقد به معاد هستیم و خدا با عدل خودش این کار را می‌کند. مقتضای عدل خدا این است که بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد؛ بلکه اشاره به فضل خدا نیز دارد چون خودش صلوات فرستنده بر پیامبرˆ است: 🌺" إنَّ الله وَ ملائکَته یُصَلُّونَ علی النَّبی یا ایُّها الَّذینَ آمنوا صَلُّوا علیه و سلِّموا تَسلیماً "🌺 و چون صلوات خدا بر نبی اکرم دائمی است پس فضل خداوند است؛ چون جزاء محدود وفضل نامحدود است و وقتی خداوند برای ابد، صلوات بر محمد و آل محمد می‌فرستد این دیگر فضل است و اضافه بر جزاء می باشد. 📚 این شرح بی نهایت 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢سجده بر سنگ💢 بايد بر زمين و چيزهاي غير خوراكي كه از زمين مي رويد مانند چوب و برگ درخت سجده كرد و سجده بر چيزهاي خوراكي و پوشاكي1 صحيح نيست و نيز سجده كردن بر چيزهاي معدني مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه باطل است2 ، امّا سجده كردن بر سنگ هاي معدني مانند سنگ مرمر و سنگ هاي سياه اشكال ندارد. 1- گلپايگاني، صافي: و معدني مانند عقيق صحيح نيست.[پايان مسأله] 2- اراكي: [پایان مسأله] * خوئي، تبریزی: 1085، سیستانی: مسأله 1062- بايد بر زمين و چيزهاي غير خوراكي و پوشاكي كه از زمين مي رويد، و مانند چوب و برگ درخت سجده كرد. و سجده بر چيزهاي خوراكي و پوشاكي، مانند گندم و جو و پنبه و انچه كه از اجزاء زمين شمرده نشود*مانند طلا و نقره و قير و زفت. و امثال اينها صحيح نيست. * سيستاني: مانند طلا و نقره و امثال اينها صحيح نيست، ولي قيروزفت –كه نوع پستي از قير است- در موقع ناچاري ، بر چيزهاي ديگري كه سجود بر آنها صحيح نيست مقدّم مي باشند. .تبريزي: قير و نفت... وحید: مسأله 1085 - باید بر زمین و چیزهای غیر خوراکی و پوشاکی که از زمین می روید ،مانند چوب و برگ درخت، باشد. و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی و گندم و جو و پنبه، و چیزهایی که از زمین و روییدنی از زمین بر آنها صدق نمی کند ، مانند طلا و نقره و قیر و زفت، و امثال این ها صحیح نیست و هم چنین است بنابراحتیاط واجب ، سجده بر سنگ های گرانبها مانند زمرد و فیروزه. مكارم: مسأله 965 - هنگام سجده بايد پيشاني بر زمين يا چيزهايي كه از زمين مي رويد، مانند چوب و برگ درختان باشد، ولي سجده بر چيزهاي خوراكي و پوشاكي –هرچند از زمين برويد- جايز نيست و همچنين سجده كردن بر فلزات مانند طلا و نقره باطل است، اما سجده بر سنگ هاي معدني مانند سنگ مرمر و سنگ هاي سفيد و سياه و حتي عقيق اشكال ندارد. زنجاني: مسأله 1085- بايد بر زمين يا روييدني هايي كه خوراكي و پوشاكي نيست، مانند چوب و برگ درخت، سجده كرد و سجده بر چيزهاي ديگر مانند: روييدني هاي خوراكي يا پوشاكي (گندم، جو، پنبه) و آنچه از اجزاء زمين شمرده نمي شود و روييدني هم نيست مانند طلا و نقره و قير و زفت، صحيح نيست. بهجت: مسأله 886- بايد بر زمين و چيزهاي غير خوراكي و پوشاكي كه از زمين مي رويد سجده كرد و سجده بر چيزهايي خوراكي و پوشاكي صحيح نيست، و منظور از خوراكي چيزهايي است كه خام يا پخته آن، عادتاً خورده مي شود؛ پس سجده بر گندم و جو و نخاله آنها كه در ضمن خورده مي شود، صحيح نيست ولي سجده بر پوست برنج و خربزه و هندوانه و انار –حتي در حال اتصال- مانعي ندارد؛ و همچنين سجده بر گياهان دارويي- كه اختصاص به مريض دارد و به هيچ وجه از آن در حال سلامت استفاده نمي شود- جايز است؛ و سجده بر تنباكو و مانند آن –که خوراكي نيست- جایز است به خلاف مثل قهوه و چای، و منظور از پوشاکی چیزی است که عادتا پوشیده می شود ولو بعد از ریسيدن وبافتن ، مثل پنبه و كتان و كنف؛ ولي سجده بر برگ درختان و چوب ها و آنچه كه از چوب ساخته مي شود و حصير و بادبزن و امثال آن، جايز است. سجده کردن بر چیزهای معدنی مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه و مرمر اصيل باطل است، اما سجده كردن بر سنگ های معدني مانند سنگ مرمر معمولي و سنگهاي معمولي و سنگ هاي سياه بنابراظهر اشكال ندارد. مظاهری: مسأله 860- باید بر زمین یا چیزهایی که مربوط به زمین است مانند سنگ، چوب و علف سجده کرد ولی سجده بر چیزهای خوراکی مانند گندم، و پوشیدنی مانند پنبه، و معدنی مانند طلا و نقره صحیح نیست اما سجده کردن بر سنگ های معدنی مانند سنگ مرمر و سنگ های سیاه اشکال ندارد. جوادی آملی: مسأله 1111- سجده باید بر زمین، خاک، سنگ یا چیزهایی باشد که از زمین روییده میشود و خوراکی یا پوشاکی نیست؛ مانند گیاه، برگ درخت، چوب و... . سجده بر چیزهای معدنی؛ مانند طلا، نقره، عقیق، فیروزه و... جایز نیست، سجده بر اقسام سنگ‌های معدنی، صحیح است. امام خامنه ای: مسأله - هنگام سجده پیشانی باید روی چیزی قرار گیرد که سجده بر آن صحیح است. امام خامنه ای: مسأله - در نماز باید پیشانی بر زمین یا گیاهان غیر خوراکی و پوشیدنی که از زمین می روید گذاشته شود، مانند سنگ، خاک، چوب، برگ درختان و مانند آن و سجده بر چیز های خوراکی و پوشیدنی هر چند از زمین بروید مانند گندم و پنبه و چیزهای معدنی که از جنس زمین محسوب نمی شود مانند فلزات و شیشه و مانند آن صحیح نیست. امام خامنه ای: مسأله - سجده بر سنگ مرمر و دیگر سنگ هایی که جهت ساخت یا زینت بنا به کار می رود همچنین بر عقیق، فیروزه، درّ و مانند آن صحیح است هرچند احتیاط مستحب آن است که بر دسته آخر (*) سجده نکنند. (*) منظور عقیق و فیروزه و درّ است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢چادر حضرت زهرا(س💢 در ابتدا باید بگویم که آنچه در میان مسلمانان معروف بوده «جلباب» بوده است. در تفسیر آیه 59 سوره احزاب که ترجمه آن این است: «ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که خویشتن را به جلباب فروپوشند، این کار برای آنکه آنها [به عفت و حیا] شناخته شوند تا از تعرض آزار نکشند، بهتر است...»، برخی جلباب را به چادر معنا کرده اند و برخی هم که دیدگاه متفاوتی داشتند آن را نوعی روسری بزرگ دانسته اند، حتی برخی در توضیح نفی چادر، جلباب را فقط به زنان پیامبر نسبت داده اند. شهید مطهّری در توصیف جلباب می گوید: «جامه گشادی است که از روسری بزرگ تر و از عبا کوچک تر است و یا پیراهن و جامه گشاد و بزرگی است از ملحفه (ملافه یا روپوش). بزرگی آن همانند چادر است که زنان به وسیله آن صورت و گردن و جامه های خود را می پوشانند» چادر و تأثیرات سیاسی- اجتماعی آن در فرهنگ شیعیان ایران، بانوان شیعه » شماره 10، ص10 در مورد حجاب حضرت زهرا(س) ابن شهر آشوب و قطب راوندى روایت کرده اند که : روزى حضرت على علیه السلام که به پول احتیاج پیدا کرد بود، به ناچار چادر حضرت فاطمه علیها السلام را که از جنس پشم بود نزد مردى یهودى به نام زید رهن گذاشت و قدرى جو قرض گرفت . آن مرد یهودى چادر را به خانه برد و در حجره گذاشت . به هنگام شب ، زن مرد یهودى وقتى که وارد حجره شد نورى از آن چادر مشاهده کرد که تمام حجره ر روشن کره بود. زن وقتى که آن حالت عجیب را دید نزد شوهرش رفت و آنچه دیده بود نقل کرد. شوهرش از شنیدن آن حالت تعجب کرد. (چون فراموش کرده بود که چادر حضرت فاطمه علیها السلام در خانه اوست ) پس به سرعت داخل حجره شد و متوجه شد که نور از چادر حضرت فاطمه علیها السلام آن بانوى عصمت است که مانند بدر منیر خانه را روشن کرده است . یهودى از مشاهده این حالت تعجبش زیادتر شد. پس آن دو به خانه خویشان و دوستان خود رفتند و هشتاد نفر از آنها را به خانه آوردند که همگى آنها از برکت شعاع (نور) چادر فاطمه علیها السلام به نور اسلام منور گردیدند. مناقب ابن شهر آشوب ج 3، ص 387 ؛ الخرائج راوندى ج 2 ص 537 همچنین از سلمان فارسی نقل کرده اند که گفت: روزى حضرت فاطمه علیهم السلام را دیدم که چادرى وصله دار بر سر داشت ، در شگفتى ماندم و گفتم : عجبا دختران پادشاهان ایران و روم بر کرسیهاى طلایى مى نشینند و پارچه هاى زر بافت به تن مى کنند و این دختر رسول خداست نه چادرهاى گران قیمت بر سر دارد و نه لباسهاى زیبا فاطمه علیه اسلام پاسخ داد: اى سلمان خداوند بزرگ ، لباسهاى زینتى و تختهاى طلایى را براى ما، در روز قیامت ذخیره کرده است . حضرت سپس به خدمت پدر گرامیش رفت و شگفتى سلمان را مطرح کرد و گفت : اى رسول خدا، سلمان از سادگى لباس من تعجب نمود، سوگند به خدایى که تو را مبعوث فرمود: مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندى است که روزها بر روى آن شترمان علف مى خورد و شبها بر روى آن مى خوابیم و بالش ما چرمى است که از لیف خرما پر شده است. فرهنگ سخنان فاطمه زهرا: ص 139. اما به طور کلی و از دیدگاه فقهی باید بگویم که حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو خاصی نیست، بلکه هر لباسى که غیر از وجه و کفین (دست ها تا مچ) را بپوشاند وموجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافى است. باید توجه داشت همانطور که بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى باشند حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مى گردد. حجاب و پوشش پیش از اسلام، در میان برخى از ملّت ها - از جمله ایران باستان و قوم یهود و شاید در هند - مطرح و از آنچه که در قانون اسلام آمده، سخت تر بوده است مسأله حجاب، ص 21. اما به طور کلی فلسفه حجاب نوعی اعلام و هشدار دورباش در برابر نامحرم است، تا بدین وسیله حرمت زن و عفت و سلامت معنوی جامعه تضمین شود. ازاین رو هر چه پوشش زن متین تر و با وقار بیشتر باشد بهتر است. با توجه به این مسأله روشن میشود که حجاب برتر هم در حد پوشش و هم کیفیت آن و هم از نظر رنگ مهم است. افزون بر آن وقار رفتاری زن و توجه به عرف جامعه نیز در این رابطه بسیار مؤثر و مفید است. اکنون به خوبی روشن است که چادر زن با طریق پوشش متین و به ویژه با رنگ مشکی و سلوک موقرانه زن قویترین اعلام دورباش و تأمین کننده حقیقی فلسفه حجاب میباشد. حد مستحب آن هر شکلی است که این پوشش به سبک متین تر و سنگین تری رعایت گردد. اما در مورد نوع چادر که عربی یا قجری و .. باشد شما می توانید بر اساس عرف جامعه چادر مناسب را انتخاب کنید. به عبارت دیگر عربی، قجری و ... بودن در این مورد اهمیت ندارد بلکه آنچه مهم است نوع عرف زنان محجبه یک جامعه است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌾 حل مشکلات دیگران 🔴 علّامه مجلسى رحمه الله در برزخ‏ 🔵 حاج ملا هاشم در «منتخب» از عالم بزرگوار سيد نعمت اللّه جزايرى نقل مى‏ كند كه: 🔺" در ايام اقامتم در اصفهان به حضور استاد عزيزم علّامه مجلسى رحمه الله عرضه داشتم: جميع افعال و گفتار شما مورد رضاى من است مگر يك صفت و آن مقيّد بودن شما به تشريفات و رياست مى‏باشد، شما دستور داده‏ايد قبل از رفتن به مسجد و موقع ورود به بازار شخصى در جلو شما آيه نور را بخواند و با اين برنامه تمام مردم را متوجه نمايند كه هنگام ورود شما درب مغازه‏هايشان بايستند تا شما عبور كنيد، من از اين معنى آن هم از شخصى چون شما ناراحتم!" 🔺علّامه مجلسى رحمه الله فرمودند: "من علاقمند به مقام و رياست نيستم، منظور من از اين برنامه نشان دادن عظمت مقام علم در بين مردم است، تا بدين وسيله بتوانم حقى را اجرا و باطلى را از بين ببرم كه بدون قدرت احقاق حق و زدودن باطل كارى محال است." 🔷 من به سخنان استاد قانع نشدم، با يكديگر قرار گذاشتيم هر يك زودتر از دنيا رفت ديگرى را به توسط خواب از اوضاع خود آگاه كند. استادم مجلسى رحمه الله زودتر از من از دنيا رفت، در مدت يكسال غالباً بر سر مزارش رفتم و جهت او قرآن خواندم و از وى تقاضاى ملاقات كردم. 🔹 شبى وى را در خواب ديدم و از مسئله‏اى كه بين من و او بود پرسيدم، جواب داد: حق به جانب من بود؛ زيرا دنبال رياست رفتن براى اداى حق و از بين بردن باطل از نظر شرع مطهّر بى‏اشكال است و بلكه ممدوح و پسنديده است، چون مرا در قبر گذاشتند پس از سؤالات ملائكه الهى از طرف حق خطاب شد "چه آورده‏اى؟" من تمام تأليفات‏ و صدقات و خيرات خود را بازگو كردم، سؤال شد "ديگر چه آوردى؟" عرضه داشتم: "بنده‏اى از بندگانت در شكنجه طلبكار بود، با قدرتى كه داشتم وى را نجات دادم و از طلبكار براى وى مهلت خواستم و سپس آنچه را مديون قدرت بر ادا نداشت من از مال خودم پرداختم"، ديگر از من سؤالى نشد و پس از آن مورد عنايت واقع شدم، 🔺اگر من آن عظمت را نداشتم براى حل مشكلات مردم كارى از دستم برنمى‏آمد و اكنون اين همه عنايت نصيبم نمى‏شد!! ادامه دارد ... 📚 استاد انصاریان :عرفان اسلامى، جلد ۱۲، ص: ۱۹۷ 🔰 @p_eteghadi 🔰
16.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چگونه در مشکلات صبور باشیم و ناشکری نکنیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فلسفه عالم برزخ و حسابرسی در آن چه می باشد؟ 🎙 ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شیعه مرزبان ولایت 🔸 الآن ما چیست؟! وظیفه همه ما ـ مخصوصاً حوزویان و دانشگاهیان ـ این است كه از علی (سلام الله علیه) حمایت بكنیم. منظور در آیه سوره مباركه كه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ اینها ـ معاذ الله ـ قضیه شخصیه و خارجیه نیست كه تاریخ مصرفش گذشت كه این برای زمان پیغمبر بود. نه! امروز پیامبر زنده است چون نبوت زنده است، امروز پیامبر زنده است چون اسلام زنده است، امروز هم علی زنده است چون . اگر كسی از بخواهد دفاع نكند به این آیه عمل نكرد! اگر كسی خدای ناكرده بشنود به حریم تشیع اهانت شده، به ولایت اهل بیت اهانت شده، به امامت اینها اهانت شده، عالمانه و محققانه با حفظ وحدت اسلامی دفاع نكند به این آیه عمل نكرده است! 🔸 آیه سوره مباركه «توبه» چه می‌گوید؟ می ‌گوید مبادا خودتان را كنار بگذارید تیر بخورد به نبوت و رسالت! اگر به اسلام به نبوت به رسالت به ولایت اهل بیت (علیهم السلام) تیری خورد و كسی سینه سپر نكرد به آیه سوره «توبه» عمل نكرد، فرمود: ﴿ما كانَ ِلأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ اْلأَعْرابِ أَنْ یتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ وَ لا یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ﴾، این «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه‏» حاكم بر ولایت است؛ یعنی اگر تاكنون ﴿أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ یك نفر بود، الآن این سیزده نفر با آن یك نفر این چهارده نفر یك نور‌ند، این چهارده تا یك حكم ‌اند «اَلنَّبِی وَ اَهْلُ بَیتِه» می ‌شود. 🔸 بنابراین وظیفه رسمی ما با این است كه ما همه شبهات را ارزیابی كنیم، محققانه پاسخ بدهیم، نه بگذاریم بیگانه این وحدت اسلامی را آسیب برساند، نه ما اهل تسامح و تساهل باشیم كه ـ معاذ الله ـ این ولایت و این امامت آسیب ببیند. آپارات: https://www.aparat.com/v/gjlAH 📚 درس اخلاق تاریخ: 1384/10/29 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠آیت‌الله بهجت (ره): شیطان با شش هزار سال عبادت عاقبتش آن‌طور شد، آیا ما می‌توانیم به خود مغرور شویم؟! به خدا پناه می‌بریم! 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۱۹۶ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 عالمان زمان شناس 🔹 حضرت (سلام الله علیه) که کرد _ که ما انتظارش را می ‌کشیم _ به ما گفت این قرآن را ببر در فلان منطقه غرب یا فلان منطقه شرق، خب ما هم باید قرآن را خوب بدانیم هم حرف کانت و دکارت و هایدگر و اینها را بدانیم. ما اگر حداکثر فکر ما حرم تا جمکران باشد که دیگر نمی ‌توانیم باشیم! 🔹 حضرت آمد ما چه انتظاری داریم؟ انتظار داریم به ما بگوید در همین قم باش و را اداره کن یا دستور می ‌فرمایند که برویم جایی کنیم؟ حالا برای تبلیغ رفتیم به غرب، گفتیم ما حرف ‌های کانت را نمی‌ فهمیم مکتب دکارت را نمی ‌فهمیم حرف‌ های هایدگر را نمی‌ فهمیم، خب برای چه چیزی به آنجا برویم؟! 🔹 مارکس و انگلس دو نفر ضدّ دین بودند که الآن بیست برابر ما را در چین به بَند کشیدند؛ بیست برابر ما که دارای و علی و اولاد علی هستیم! اینها می ‌گویند کمونیستی صحیح است. حالا ما چقدر باید ضعیف باشیم کم‌ کار باشیم که با داشتن این همه سرمایه ‌ها، دو نفر از غرب برخاستند و بیست برابر ما را به بَند کشیدند؛ معلوم می‌ شود که ما به وظیفه خودمان عمل نمی ‌کنیم. 🔹 ما خیال می ‌کنیم که یک کتاب عادی است؛ جان کَندن می ‌خواهد! یک فهم بالغ می ‌خواهد! یک استعداد راقی می ‌خواهد! یک وقت فراوان می‌خواهد تا انسان گوشه ‌ای از قرآن را درس بخواند! الآن قرآن مهجور است. واقعاً ما که آرزوی شبانه ‌روزی ما این است که حضرت را زیارت کنیم، حالا ـ إن‌ شاء الله ـ تشریف آوردند و فرمودند برو به فلان کشور، به حضرت چه عرض کنیم؟ 📚 سوره مبارکه تکویر جلسه 5 تاریخ جلسه: 1398/09/27 🔰 @p_eteghadi 🔰
مائده عمل 🔸 ممکن است که کسی دارای قبیله خوب، پدر خوب، مادر خوب، نژاد خوب و این گونه از عناوین باشد ولی حرکتی نداشته باشد. حضرت [علی (علیه السلام)] فرمود کسی که عملش کُند است، تُندی نسب او مشکل او را حلّ نمی ‌کند؛ او نه تنها در قیامت ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾، امروز هم همین طور است. 🔸 حساب مردم غیر از حساب است؛ در نظام تکوین هر کسی در کنار سفره خود و خود نشسته است، اگر وابسته به یک خاندان پرجمال و شکوه باشد اما عمل او کوتاه باشد، او رشد نمی ‌کند. 🔸 اینکه در قرآن فرمود در آن روز ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾، این آیه در قیامت ظهور می ‌کند نه حدوث! بسیاری از امور است که در دنیا هم هست، منتها مستور و مخفی است و در قیامت ظهور می ‌کند نه در قیامت حدوث داشته باشد. این یک است که اگر کسی عمل او کُند بود، کاری از نَسَب او ساخته نیست. در دنیا هم ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾، در آخرت هم ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾؛ منتها در دنیا یک سلسله امور اعتباری نزد مردم هست که به وسیله نسب افراد، افراد را محترم می‌شمارند، ولی در قیامت این گونه از امور هم مطرح نیست: ﴿تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأسْبَابُ﴾؛ در ، نه سببی در کار است و نه نسبی. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 🔸 آفريدگار در آينه آفريده ها ✍️ ادراك تجلّى آفريدگار در آينه آفريده ها، به ميزان قدرت ديدِ انسان، شدّت و ضعف پيدا می‌كند. هر قدر موانع شناخت، كمتر و قدرت ديد عقلى و قلبى انسان ، بيشتر باشد ، تجلّى خداوند ـ تبارك و تعالى ـ در آينه آفريده ها براى او محسوس تر است . برخى ابتدا مخلوق را می‌بينند و سپس خالق را و برخی‌، هر دو را با هم می‌بينند و برخى ابتدا صانع را می‌بينند و برخى چيز ديگرى را با صانع نمی‌بينند. ▫️ در زمينه ادراك تجلّى آفريدگار در آينه آفريده ها، انسان ها به چهار دسته تقسيم می‌شوند : ... دسته چهارم، كه در اوج خداشناسى هستند، معرفت و محبّت آنان به خدا به حدّى است كه چيزى جز خدا نمی‌بينند . اين مرتبه از خداشناسى، ويژه انبيا و انسان هاى كامل است كه هستى حقيقى را منحصر به خدا می‌بينند و هستىِ جز او را ، همچون سايه، نمودها و هستى هايى اعتبارى می‌دانند. 🔅 : «... چگونه با چيزى كه در وجودش به تو محتاج است، بر وجود تو استدلال می‌شود؟ مگر براى جز تو جلوه و ظهورى هست كه در تو نيست تا او تجلّى دهنده تو باشد؟ كِى از ديده ها پنهان بوده اى كه به راهنمايى كه به تو رهنمون شود، نياز افتد؟ كِى دور بوده اى كه نشانه ها به تو راه بنمايانند؟ كور باد چشمى كه تو را به عنوان نگهبان نبيند!» . 📚 الإقبال : ص ٣٤٨ 🌐بیشتر بخوانید 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سؤال ⁉️ آیا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله جانشینی پس از خود را به شورا و انتخابات سپرد؟ 🔰 پاسخ 🔸 پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بارها حضرت علی علیه‌السلام را به جانشینی معرفی کرده بود؛ از یوم الانذار تا یوم الغدیر 🔹 با کدام دلیل می‌گویید پیامبر مردم را به شورا واگذار کرد؟ اگر شورایی بودن در انتخاب جانشین تأثیرگذار بود، چرا ابوبکر به این وظیفه عمل نکرد و عمر را به جانشینی انتخاب کرد؟ 🔸 ابن تیمیه می‌گوید: «زمانی که ابوبکر، عمر را به جانشینی انتخاب کرد، برخی از این انتخاب، ناراحت شدند. طلحه گفت: جواب خدا را چه خواهی داد هنگامی که به ملاقات او بروی، از بابت اینکه فردی خشن و بداخلاق را بر ما مسلط کردی؟» 🔹 وقتی پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، تعیین جانشین را به مردم سپرد و به قول شما خلیفه توسط شورا منصوب می شود، چرا ابوبکر به این وظیفه عمل نکرد و بر خلاف آن، فردی را که مردم به انتصابش اعتراض داشتند، به جانشینی برگزید؟ 🔸 چگونه بپذیریم که پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، نهال نوپای اسلام را به شورایی غیر معلوم می‌سپارد، ولی افرادی مانند ابوبکر، مصلحت اسلام را در تعیین جانشین بهتر از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌شناسند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/214004 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 : ❓آیا جان حیوانات و حتی حشرات ... را هم حضرت عزرائیل می گیرد و به چه شکلی؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 آخرين انقلاب، انقلابی آخر 📝 فهرست عناوین این‌ کتاب شامل: ❶ فصل اول: انقلاب مهدوی و انقلاب‌های معاصر ❷ فصل دوم: انسان كامل عرفا و أبر انسان نيچه ❸ فصل سوم: دموكراسی و مردم سالاری مهدوی ❹ فصل چهارم: مهدويت و اخلاق جنگ و صلح ❺ فصل پنجم: ساختار معرفت در فرهنگ اتوپيای مور و آرمان شهر مهدوی ❻ فصل ششم: هنر؛ تنها راه نجات (موعودگرایی در فلسفه هنر هايدگر) ❼ فصل هفتم: خانواده زمينه،ساز ظهور و خانواده در مكاتب اخلاقی غرب ❽ فصل هشتم: نگاهی فلسفی بر رسانه و نقش آن در انتقال فرهنگ مهدوی ✍ فرح رامين 🔰 @p_eteghadi 🔰
64.4K
⭕️ سوال ❓آیا در مورد کنترل جمیعت آیه ای یا حدیثی داریم که به ما دستور دهد یک بچه یا دو بچه کافیه...؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم درباره اصلش[یعنی افزایش جمعیت و نترسیدن از آن] آیه داریم «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ》 مثلا. یا روایات فراوان داریم که پیامبر می فرماید: من حتی به بچّه های سقط شدۂ شما هم، در قیامت، مباهات خواهم کرد؛ نسبت آن را زیاد کنید. عکس [این چیزی که گفتید] را داریم اما این که [گفتید درمورد]کنترل جمعیت[آیه داشته باشیم]؛ نه، این درست خلاف آموزه های اسلام است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📌 701 ❓سوال: سلام تهذیب نفس چگونه است و برای شروع تهذیب نفس و قرب الی اللع از کجا باید شروع کرد و چه اذکاری در این کار مؤثر است? ✅پاسخ: سلام علیکم تهذیب نفس و خود سازی راه سعادت و رستگاری انسان است. (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی[اعلی/14]؛ هر کس خود را تزکیه کرد، رستگار شد) (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها [شمس/9-10]؛ که هر کس نفس خود را پاک و تزکیه کرده، رستگار شده ) اما برای اقدام در خودسازی و جهاد بانفس به چند نکته اساسی باید توجه نمود: 1- همان گونه که در تربیت و سلامت بدن، ریاضت و ورزش لازم است، در خود سازی و تهذیب نفس نیز ریاضت و مبارزه با نفس ضرورت دارد. 2- همان گونه که در پرورش اندام، از نرمش و فعالیت‌های ساده و اندک آغاز می‌شود و به تدریج به ورزش‌های سنگین‌تر وارد می‌شوند، در تربیت روح نیز باید از اندک شروع کرد و به تدریج به مراحل بالاتر رسید. 3- همان طور که در ورزش بدنی، تداوم واستمرار لازم است، در ریاضت نفسانی نیز تداوم، شرط رسیدن به مقصد است. قرآن می‌فرماید: (إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا[فصلت/30] به یقین کسانی که گفتند: پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که نترسید و غمگین مباشید). علی(ع) می‌فرماید: (قلیلٌ مدوم علیه خیر من کثیر مملول منه؛[3] عمل اندکی که پیوسته باشد، بهتر است از بسیاری که تو را خسته و وامانده سازد). در حدیث دیگری امام باقر(ع) می‌فرماید: (احب الاعمال الی اللَّه عز وجل ماداوم علیه العبد و ان قل؛[4] محبوب‌ترین کار نزد خدا، آن است که انسان بر آن مداومت کند هر چند اندک و ناچیز باشد). 4- چنان که در سلامت جسم، فعل و ترک (دارو و پرهیز) هر دو با هم مؤثر است، در سلامت و تهذیب روح نیز فعل و ترک هر دو لازم است، بنابراین در کنار عبادت ها، باید دوری از محرمات و مکروهات نیز جدی گرفته شود. و چه بسا که ترک ها، مهم تر نیز باشند. ‌عالمان علم اخلاق می‌گویند: برای خودسازی ابتدا باید رذائل اخلاقی و اخلاق بد را از خود دور کرد، سپس‌درخت پاکی نشاند. بدیهی است با وجود صفاتی مانند حسد و کبر و خودپسندی و خودخواهی و شهوت رانی،‌ دست‌رسی به صفات پسندیده و انجام اعمال خیر بسیار مشکل خواهد بود. 5- مهم‌ترین چیزی که درجمیع مراحل باید رعایت شود، نیت و حضور قلب و اخلاص است. خداوند در قرآن بر این نکته تأکید دارد که در مسیر دین و پرستش بایستی اخلاص داشته باشید: (وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ[بینه/5] به آن‌ها دستوری داده نشده بود جز این که خدا را با کمال اخلاص پرستش کنند). 6- یکی از امور مهم، محاسبه اعمال و کردار خود است. هر کسی که در این راه قدم‌برمی‌دارد، باید در اعمال و رفتار خود دقت کند و مراقب آن‌ها باشد و اگر دچار گناهی شد، توبه کند. در روایت‌آمده است: (حاسبوا أعمالکم قبل أن تحاسبوا؛[5] به اعمالتان رسیدگی کنید، قبل از این که در روز قیامت به آن‌رسیدگی شود). [1]- معراج السعاده، ص 13. [2]- بحارالانوار، ج 62، ص 54. [3]- صبحی الصالح، نهج البلاغه، حکمت 444. [4]- الکافی ج 2 ص82 [5]- بحارالانوار، ج 7، ص 126. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بحث «حجاب» بحث سانتی مترها نیست؛ بحث تبعیت از قانون است 🔻آیت الله اراکی 🔹کنار رفتن یک یا دو سانتی متر پارچه حجاب مهم نیست. موضوع حجاب، بحث انسان سازی است و به بیان دیگر باید گفت رعایت همین سانتی مترهاست که می تواند انسان ها را پاک یا ناپاک کند. 🔹همانگونه که قوانین ورزشی یا فوتبال و پیروزی یا شکست در آن ها با سانتی مترها یا میلی مترها سنجیده می شود؛ حجاب هم قانون دارد و باید رعایت شود. بنابراین قانون، قانون است و باید تبعیت و پیگیری شود. 🔹افتخار می کنیم که دین مبین و کامل اسلام برای همه شئون زندگی انسان برنامه و قانون دارد. جامعه بشر یک مجموعه به هم پیوسته است و اسلام برای هدایت این مجموعه نازل شده است. فقه نظام از همین منظر نشئت می گیرد و قابل تبیین است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: موج های بلا را با دعا برگردانید. بحارالانوار، ج93، ص289 🔰 @p_eteghadi 🔰
• روز مباهله از مناسبت‌های مهمی است که حقانیت شیعه را به اثبات می‌رساند. این روز در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته و اعمال و ادعیه مخصوصی برای آن ذکر شده است. • همچنین به مناسبت خاتم‌بخشی[هدیه دادن انگشتر در نماز] امیرالمؤمنین علیه‌السلام از امام صادق علیه‌السلام نمازی نزدیک به ظهر، با کیفیتی مخصوص روایت شده که مانند نماز روز عید غدیر است . • روزهای بیست‌وپنجم، بیست‌وششم و بیست‌وهفتم ذی‌الحجه نیز روز سرور شیعیان است. • بنا به فرمایش شیخ مفید، روزه روز بیست‌ونهم ذی‌حجه مستحب است. • روز آخر این ماه، روز آخر سال است و در آن دو رکعت نماز با کیفیتی مخصوص وارد شده. اگر کسی این عمل را به جا آورد، شیطان می‌گوید: «وای بر من، هر زحمتی که در طول این سال برای ویرانی او به عمل آوردم، همه را با این چند کلمه اصلاح نمود». 📚 اقبال‌الاعمال، ج٢ 🔰 @p_eteghadi 🔰