eitaa logo
پرسمان اعتقادی
40.6هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
78 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27 شماره مرکز ملی پاسخگویی به شبهات 096400
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ سؤال ⁉️ آیا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله جانشینی پس از خود را به شورا و انتخابات سپرد؟ 🔰 پاسخ 🔸 پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بارها حضرت علی علیه‌السلام را به جانشینی معرفی کرده بود؛ از یوم الانذار تا یوم الغدیر 🔹 با کدام دلیل می‌گویید پیامبر مردم را به شورا واگذار کرد؟ اگر شورایی بودن در انتخاب جانشین تأثیرگذار بود، چرا ابوبکر به این وظیفه عمل نکرد و عمر را به جانشینی انتخاب کرد؟ 🔸 ابن تیمیه می‌گوید: «زمانی که ابوبکر، عمر را به جانشینی انتخاب کرد، برخی از این انتخاب، ناراحت شدند. طلحه گفت: جواب خدا را چه خواهی داد هنگامی که به ملاقات او بروی، از بابت اینکه فردی خشن و بداخلاق را بر ما مسلط کردی؟» 🔹 وقتی پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، تعیین جانشین را به مردم سپرد و به قول شما خلیفه توسط شورا منصوب می شود، چرا ابوبکر به این وظیفه عمل نکرد و بر خلاف آن، فردی را که مردم به انتصابش اعتراض داشتند، به جانشینی برگزید؟ 🔸 چگونه بپذیریم که پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، نهال نوپای اسلام را به شورایی غیر معلوم می‌سپارد، ولی افرادی مانند ابوبکر، مصلحت اسلام را در تعیین جانشین بهتر از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌شناسند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/214004 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 : ❓آیا جان حیوانات و حتی حشرات ... را هم حضرت عزرائیل می گیرد و به چه شکلی؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 آخرين انقلاب، انقلابی آخر 📝 فهرست عناوین این‌ کتاب شامل: ❶ فصل اول: انقلاب مهدوی و انقلاب‌های معاصر ❷ فصل دوم: انسان كامل عرفا و أبر انسان نيچه ❸ فصل سوم: دموكراسی و مردم سالاری مهدوی ❹ فصل چهارم: مهدويت و اخلاق جنگ و صلح ❺ فصل پنجم: ساختار معرفت در فرهنگ اتوپيای مور و آرمان شهر مهدوی ❻ فصل ششم: هنر؛ تنها راه نجات (موعودگرایی در فلسفه هنر هايدگر) ❼ فصل هفتم: خانواده زمينه،ساز ظهور و خانواده در مكاتب اخلاقی غرب ❽ فصل هشتم: نگاهی فلسفی بر رسانه و نقش آن در انتقال فرهنگ مهدوی ✍ فرح رامين 🔰 @p_eteghadi 🔰
زمان: حجم: 64.4K
⭕️ سوال ❓آیا در مورد کنترل جمیعت آیه ای یا حدیثی داریم که به ما دستور دهد یک بچه یا دو بچه کافیه...؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم درباره اصلش[یعنی افزایش جمعیت و نترسیدن از آن] آیه داریم «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ》 مثلا. یا روایات فراوان داریم که پیامبر می فرماید: من حتی به بچّه های سقط شدۂ شما هم، در قیامت، مباهات خواهم کرد؛ نسبت آن را زیاد کنید. عکس [این چیزی که گفتید] را داریم اما این که [گفتید درمورد]کنترل جمعیت[آیه داشته باشیم]؛ نه، این درست خلاف آموزه های اسلام است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📌 701 ❓سوال: سلام تهذیب نفس چگونه است و برای شروع تهذیب نفس و قرب الی اللع از کجا باید شروع کرد و چه اذکاری در این کار مؤثر است? ✅پاسخ: سلام علیکم تهذیب نفس و خود سازی راه سعادت و رستگاری انسان است. (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی[اعلی/14]؛ هر کس خود را تزکیه کرد، رستگار شد) (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها [شمس/9-10]؛ که هر کس نفس خود را پاک و تزکیه کرده، رستگار شده ) اما برای اقدام در خودسازی و جهاد بانفس به چند نکته اساسی باید توجه نمود: 1- همان گونه که در تربیت و سلامت بدن، ریاضت و ورزش لازم است، در خود سازی و تهذیب نفس نیز ریاضت و مبارزه با نفس ضرورت دارد. 2- همان گونه که در پرورش اندام، از نرمش و فعالیت‌های ساده و اندک آغاز می‌شود و به تدریج به ورزش‌های سنگین‌تر وارد می‌شوند، در تربیت روح نیز باید از اندک شروع کرد و به تدریج به مراحل بالاتر رسید. 3- همان طور که در ورزش بدنی، تداوم واستمرار لازم است، در ریاضت نفسانی نیز تداوم، شرط رسیدن به مقصد است. قرآن می‌فرماید: (إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا[فصلت/30] به یقین کسانی که گفتند: پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که نترسید و غمگین مباشید). علی(ع) می‌فرماید: (قلیلٌ مدوم علیه خیر من کثیر مملول منه؛[3] عمل اندکی که پیوسته باشد، بهتر است از بسیاری که تو را خسته و وامانده سازد). در حدیث دیگری امام باقر(ع) می‌فرماید: (احب الاعمال الی اللَّه عز وجل ماداوم علیه العبد و ان قل؛[4] محبوب‌ترین کار نزد خدا، آن است که انسان بر آن مداومت کند هر چند اندک و ناچیز باشد). 4- چنان که در سلامت جسم، فعل و ترک (دارو و پرهیز) هر دو با هم مؤثر است، در سلامت و تهذیب روح نیز فعل و ترک هر دو لازم است، بنابراین در کنار عبادت ها، باید دوری از محرمات و مکروهات نیز جدی گرفته شود. و چه بسا که ترک ها، مهم تر نیز باشند. ‌عالمان علم اخلاق می‌گویند: برای خودسازی ابتدا باید رذائل اخلاقی و اخلاق بد را از خود دور کرد، سپس‌درخت پاکی نشاند. بدیهی است با وجود صفاتی مانند حسد و کبر و خودپسندی و خودخواهی و شهوت رانی،‌ دست‌رسی به صفات پسندیده و انجام اعمال خیر بسیار مشکل خواهد بود. 5- مهم‌ترین چیزی که درجمیع مراحل باید رعایت شود، نیت و حضور قلب و اخلاص است. خداوند در قرآن بر این نکته تأکید دارد که در مسیر دین و پرستش بایستی اخلاص داشته باشید: (وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ[بینه/5] به آن‌ها دستوری داده نشده بود جز این که خدا را با کمال اخلاص پرستش کنند). 6- یکی از امور مهم، محاسبه اعمال و کردار خود است. هر کسی که در این راه قدم‌برمی‌دارد، باید در اعمال و رفتار خود دقت کند و مراقب آن‌ها باشد و اگر دچار گناهی شد، توبه کند. در روایت‌آمده است: (حاسبوا أعمالکم قبل أن تحاسبوا؛[5] به اعمالتان رسیدگی کنید، قبل از این که در روز قیامت به آن‌رسیدگی شود). [1]- معراج السعاده، ص 13. [2]- بحارالانوار، ج 62، ص 54. [3]- صبحی الصالح، نهج البلاغه، حکمت 444. [4]- الکافی ج 2 ص82 [5]- بحارالانوار، ج 7، ص 126. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بحث «حجاب» بحث سانتی مترها نیست؛ بحث تبعیت از قانون است 🔻آیت الله اراکی 🔹کنار رفتن یک یا دو سانتی متر پارچه حجاب مهم نیست. موضوع حجاب، بحث انسان سازی است و به بیان دیگر باید گفت رعایت همین سانتی مترهاست که می تواند انسان ها را پاک یا ناپاک کند. 🔹همانگونه که قوانین ورزشی یا فوتبال و پیروزی یا شکست در آن ها با سانتی مترها یا میلی مترها سنجیده می شود؛ حجاب هم قانون دارد و باید رعایت شود. بنابراین قانون، قانون است و باید تبعیت و پیگیری شود. 🔹افتخار می کنیم که دین مبین و کامل اسلام برای همه شئون زندگی انسان برنامه و قانون دارد. جامعه بشر یک مجموعه به هم پیوسته است و اسلام برای هدایت این مجموعه نازل شده است. فقه نظام از همین منظر نشئت می گیرد و قابل تبیین است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: موج های بلا را با دعا برگردانید. بحارالانوار، ج93، ص289 🔰 @p_eteghadi 🔰
• روز مباهله از مناسبت‌های مهمی است که حقانیت شیعه را به اثبات می‌رساند. این روز در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته و اعمال و ادعیه مخصوصی برای آن ذکر شده است. • همچنین به مناسبت خاتم‌بخشی[هدیه دادن انگشتر در نماز] امیرالمؤمنین علیه‌السلام از امام صادق علیه‌السلام نمازی نزدیک به ظهر، با کیفیتی مخصوص روایت شده که مانند نماز روز عید غدیر است . • روزهای بیست‌وپنجم، بیست‌وششم و بیست‌وهفتم ذی‌الحجه نیز روز سرور شیعیان است. • بنا به فرمایش شیخ مفید، روزه روز بیست‌ونهم ذی‌حجه مستحب است. • روز آخر این ماه، روز آخر سال است و در آن دو رکعت نماز با کیفیتی مخصوص وارد شده. اگر کسی این عمل را به جا آورد، شیطان می‌گوید: «وای بر من، هر زحمتی که در طول این سال برای ویرانی او به عمل آوردم، همه را با این چند کلمه اصلاح نمود». 📚 اقبال‌الاعمال، ج٢ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تعهد و تخصص 🔹 ﴿فَلَمَّا كَلَّمَهُ﴾؛ وقتی ملک با حضرت یوسف گفتگو كرد دید او هم معبر خوبی است، هم مدبر خوبی است، دارد و دارد ﴿قَالَ إِنَّكَ الْیوْمَ لَدَینَا مَكِینٌ أَمِینٌ﴾؛ از این تاریخ به بعد تو در دستگاه ما نافذی متمكنی و به عنوان یك مشاور امین در نزد ما مطرح هستی. 🔹 در اینجا وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) آمادگی ‌اش را برای پذیرش پست اقتصاد در كشور پهناوری كه در آستانه بحران است بیان كرد: ﴿قَالَ اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ﴾؛ یعنی تمام درآمدهای مملكت زیر نظر من باشد. فرمود: ﴿اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ﴾، چرا؟ برای اینكه در یك مسئول دو خصوصیت معتبر است و هر دو را من دارم: یكی اینكه بتواند آنها را خوب حفظ بكند، باشد و خیانت نكند دیگر اینكه رشته خودش باشد. 🔹 این همان است كه در اوایل انقلاب مطرح بود که و . فرمود من هم متخصصم هم متعهد؛ هم هستم می‌ دانم چگونه درآمد تولید بشود، چگونه درآمد نگه ‌داری بشود، چگونه درآمد توزیع بشود كه محرومی در مملكت نماند و هم هستم. خب اگر كسی هم در كار خودش متخصص است هم در كارش متعهد، باید كار را به او سپرد. 🔹 مشابه این در جریان حضرت موسی (سلام الله علیه) مطرح است كه فرزندان شعیب گفتند: ﴿یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ۖ إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ﴾، «قوی امین» هم همین معنای «حفیظِ علیم» را می‌ رساند؛ یعنی كسی در كار خودش نیرومند باشد، كارشناس آن رشته باشد، متخصص باشد (یک) و نیز امین باشد و خیانت نكند (دو) یعنی متخصص و متعهد. در جریان چوپانی كه ساده‌ ترین مشاغل یك مملكت است همین دو اصل و معتبر است، در جریان وزارت که جزء عالی ترین مشاغل یک کشور است آن هم در كشوری كه در آستانه بحران اقتصادی است، آنجا هم همین و معتبر است. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 49 تاریخ جلسه: 1384/09/10 🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب تفسیر انسان به انسان اثر ارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی: «این اثر وزین با یک مقدمه، سه بخش و نُه فصل موضوعات آتی را در اختیار قرآن‌پژوهان قرار ‌‌‌‌‌‌می‌دهد: امكان و اهمیت انسان‌شناسی، بررسی راه‌ها و روش‌های شناخت، ماهیت انسان، هویت قرآنی انسان، تفسیر انسان متشابه به انسان محكم، ثمرات تفسیر انسان به انسان و... . خدای ازلی عنوان آسمانی «خلیفة الله» را به انسان عطا كرده، در حالی كه فرشتگان در شناخت او عاجز و ملائک در آفرینش وی مضطرب‌اند. وجود انسانی را ‌‌‌‌‌‌می‌توان با شیوه‌های مختلف مورد مطالعه قرار داد؛ روش‌های وحیانی، شهودی، عرفانی، نقلی و عقلی. قرآن كریم، ذات انسانی و اوصاف و افعال انسان را با توجه به تمام ابعاد او تبیین كرده و چیزی از بیان حقیقت انسانی فروگذار نكرده است؛ لیكن خود انسان خویش را چگونه تفسیر ‌‌‌‌‌‌می‌كند، آیا قدرت تفسیر خویش را دارد؟ و...» 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ چرا از زمان دستیابی بشر به تکنولوژی، معجزه ای رخ نداده و خدا به ما معجزه ای نشان نمی دهد؟ و معجزات و شفاهایی که گزارش می شود از کجا معلوم که تاثیر تدریجی درمان ها نباشد؟ 🔰 پاسخ: برای پاسخ به این سوال باید دو نکته عرض کنم: 📌نکته اول: معجزه فقط یک دلیل بر اثبات ادعای نبوت است، بنابراین تکرار آن در هر زمان و برای هر شخص لزومی ندارد! بلکه در گرو تجدید نبوت و امدن پیامبر جدید است. تا پیامبر جدیدی نیامده خود متدینین هم لزوم تحقق معجزه را ادعا نکرده اند تا با نبودن معجزه ادعای ایشان رد شود! و بعد از این هم پیامبری نخواهد آمد و کار های امامان را هم معجزه نمی گویند بلکه «کرامت» نام دارد. 🌱علاوه بر اینکه رویت معجزه برای همه مردم هم لزومی ندارد، بلکه اگر معجزه به اندازه ای که به صورت تواتر نقل شود اتفاق بیفتد حجت تمام خواهد شد. همچنین اگر معجزه ای مانند قرآن جاویدان باشد برای اتمام حجت کفایت می کند. 📌نکته دوم: بسیاری از ابراز نظرهای منکرین معجزه به پیش فرض های مادی گرایانه آنها برمی گردد، همانطور که در میان اندیشمندان ملحد به صورت شفاف مشاهده می کنیم، چارچوب ذهنی ایشان اصلا اجازه نمیدهد احتمال خارق العاده بودن هیچ واقعه ای طرح شود!! 🔻روشن است که معجزه به خودی خود محال نیست، یعنی هیچ کسی نمی تواند دلیلی منطقی بیاورد که تبدیل شدن عصا به اژدها محال است، یا بینا شدن یک چشم نابینا امکان ندارد، چون عقل در دقت عقلی خویش می فهمد که دلیلی بر این محال بودن وجود ندارد. همانطور که خاک می تواند تبدیل به گندم و درخت و سیب شود، پس تبدیل بقیه امور هم به یکدیگر محال نیست، چیزی که هست فقط ما آنها را تا کنون تجربه نکرده ایم. بنابراین در دقت عقلی هیچ دلیلی بر ردّ معجزه وجود ندارد مگر استبعاد ذهنی، و پیش فرض های مادی گرایانه که دلیل به شمار نمیروند بلکه صرفا گمانه زنی و بعید شمردن است. 🔹بنابراین مهمترین مانع فکری منکرین معجزه در حقیقت یک محدودانگاری ذهنی ایشان است، یک انکار پیشینی موجوداتی است که هرگز با تجربه قابل نفی و اثبات نیستند. که با توجه به چنین پیش فرضی عکس العمل منکرین به ترتیب چنین است: 🌸 در گام اول، ابتدا این وقایع را به شدت انکار می کنند.. در مرحله دوم در صورتی که برای ایشان وقوع چنین حادثه ای مسلّم و قطعی شود باز هم آن را در دایره علل و معلول مادی و تجربی جستجو می کنند، چون چیزی در ورای آن در چارچوب فکری ایشان امکان ندارد. ☘️ بنابراین اگر شما در جلوی چشم ایشان یک عصا را تبدیل به مار کنید هم پذیرفته نشده و حمل بر امور طبیعی خواهد شد، چون از قبل چارچوبی در درون ذهنشان ساخته اند که نمی توانند وقایع را در خارج از آن جستجو کنند. 🌸 همانطور که منکرین وقتی معجزه انبیا را می دیدند وقتی هیچ توجیهی برای آن نمی یافتند، آن را سحر و جادو معرفی می کردند. چون ایشان در کنار علل طبیعی سحر و جادو را هم قبول داشتند. 🔰 @p_eteghadi 🔰