eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
📗 رمان مذهبی نشان حسن  نشان حُسن» نوشته «لیلا مهدوی» اثری است داستانی با بیانی ادبی که به روایت فرزندان امام حسن مجتبی(ع) به اسلام و پیمان محکم آنها با دیگر خاندان اهل بیت(س) می پردازد. در اکثر تألیفات و بیانات تاریخی انجام شده تأکید چندانی به نقش و تأثیر وابستگان امام حسن مجتبی(ع) یافت نمی شود و به طور معمول این حضور وسیع و تأثیر گذار کمتر مورد پردازش و بررسی قرار می گیرد در حالی که اگر با کمی دقت احوالات تاریخی آن زمان را بررسی کنیم به نقش فزاینده آنان به خوبی پی خواهیم برد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢تقویت ایمان💢 «ايمان» از نظر لغوى به معناى گرويدن، عقيده داشتن، ايمن كردن و باور داشتن است (فرهنگ معين) و از نظر اصطلاحى به معناى گرايش به دين است. گرايش آميزه اى از باورداشت و احساس محبت به دين را مى گويند. ايمان يعنى، انسان به يگانگى خداوند، رسالت پيامبر اكرم (ص)، امامت دوازده امام (ع) و عدالت خداوند و... قائل باشد و با عشق و علاقه به پرستش خداى يگانه بپردازد و از انبيا و اولياى او تبعيت نمايد. بنابراين ايمان محصول عقل و عشق است همانگونه كه انسان آميزه اى از عقلانيت و احساس است. براى تقويت ايمان لازم است عقلانيت و احساس محبت را در وجود خود تقويت نماييد. عقل انسان با كلام خداوند و روايات معصومين (ع) و همچنين سيره عملى معصومين (ع) و همچنين عمل و تجربه عملى و دانش تقويت مى شود و در نتيجه شناخت و عقلانيت و همچنين با ايجاد روابط عاطفى و محبت آميز با امور مقدس و اولياى خداوند، احساس نيز برانگيخته خواهد شد. البته اشخاص در قوت اعتقاد مختلف هستند: برخى، ايمان زبانى دارند و گروهى ايمان عقلى دارند يعنى، به اين امور علم دارند و برخى نيز از اين دو مرحله گذشته و به ايمان قلبى رسيدهاند كه ثمره آن باور داشتن تمامى اين مسائل همراه با احساس است. «إنما المؤمنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لميرتابوا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم فى سبيل الله أولئك همالصادقون»«در حقيقت، مؤمنان كسانىاند كه به خدا و پيامبر او گرويده و [ديگر] شك نياورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد كردهاند. اينانند كه راستكردارند». پس اهل ايمان كسانىاند كه در ايمان به خدا و رسول ترديدى نداشته، به آنها علم و يقين دارند قران كريم، جايگاه ايمان را قلب معرفى مى كنند. اين كتاب آسمانى درباره عده اى كه ادعاى ايمان مى كردند مى فرمايد: «قالت الاعراب آمنا قل لم تؤمنوا ولكن قولوا اسلمنا ولما يدخل الايمان فى قلوبكم.. باديه نشينان خدمت پيامبر آمدند و گفتند ايمان آورديم. بگو: ايمان نياورده ايد بلكه بگوييد اسلام آورديم و هنوز ايمان در دل هايتان وارد نشده است».از اين رو شناخت هدف و راه سعادت، زمانى به حركت در آن راه منجر خواهد شد كه قلب به آن هدف و آن راه ايمان آورد. ايمان قلبى محرك انسان براى حركت خواهد بود. به تعبير ديگر بين «ايمان» و «عمل» رابطه اى ضرورى هست و اين دو از هم جدا شدنى نيستند. به اين ترتيب درس بزرگى كه از قرآن كريم مى آموزيم اين است: اگر مى خواهيم به هدفى كه براى زندگى خود شناخته ايم، ايمان بياوريم و به سوى آن حركت كنيم، ابتدا بايد قلب خود را براى پذيرش آن هدف آماده سازيم. آْمادگى قلب براى ايمان اولين و مهمترين راه تقويت ايمان، تحصيل و تقويت آگاهى از طريق مطالعه، تامل و تفكر است. ريشه ايمان قلبى در معرفت و انديشه قرار دارد. آگاهى و تفكر، بيدار كننده قلب از خواب غفلت وزنده كننده دل انسان است. كسى كه آگاهى ندارد، در حقيقت مرده اى است كه ميان زندگان راه مى رود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 سفیه جنیان ؛ این آیه نقل قول از جنیانی است که قرآن خواندن پیامبر را دیدند. ممکن است سفیه اسم جنس باشد. یعنی سفیهان جنی به خدا نسبت های نا روا می دهند. اما به عقیده برخی مفسران، اینکه آیه فرموده است سفیه ما جنیان، احتمالا منظور ابلیس است. جنی که به خاطر عبادت هایش مقامی والا داشت. اما بعد از مخالفت فرمان خدا نسبتهاى ناروائى به ساحت مقدس او داد، حتى به دستور پروردگار دائر به سجده بر آدم رسما اعتراض كرد، و آن را دور از حكمت شمرد، و خود را برتر از آدم پنداشت. 🔷 آیه روز : وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا (جن / آیه 4) 🔶 ترجمه : و اينكه سفيهان ما درباره خداوند سخنان ناروا مي ‏گفتند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سلمان محمدی ▫️ مطلبی درباره وجود پُربركت است، مطلبی هم مربوط به وظیفه ما ایرانی ‌ها. بعد از ظهور حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) افرادی از اطراف پر كشیدند و به طرف حجاز رفتند؛ یكی از روم آمد به نام صهیب، یكی از حبشه آمد به نام بلال، یكی هم از ایران رفت به نام سلمان، اما این‌چنین نبود كه همه ‌شان به یك جا برسند، بعضی ‌ها به قلّه رسیدند! آن كه به جایی رسید كه به او بگویند: «مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» همین بزرگواری بود كه از ایران حركت كرد و رفت. ▫️ معلوم می‌ شود انسان می ‌تواند پیدا كند؛ از آن طرف اعلام آمادگی شد فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّة» اما از این طرف كسی بیاید فرزند آنها بشود این است. از آن طرف نقصی نیست، واقعاً فرمودند: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّة»؛ بیایید نبوی بشوید علوی بشوید حسنی و حسینی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) بشوید اما از این طرف كسی لبیك بگوید بشود نبوی و علوی، این یك سلمان می‌ خواهد كه بگویند: «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» یعنی ما گفتیم «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّة»، این هم آمد و از ما شد كه بعد شده ! این اصلی است كه نه مخصوص آن عصر بود نه مخصوص آن مصر بود، همه می‌توانند این گونه باشند. كشوری كه سلمان و امثال سلمان را دارد این شناسنامه آن كشور است یعنی می‌شود این كار را كرد می‌شود به دامن آنها رفت و همان را پیدا كرد؛ این شدنی است! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/07/15 🔰 @p_eteghadi 🔰
مگر نبايد قبل ازدواج تحقيق کرد پس چرا امام حسن مجتبي و حضرت نوح عليهما السلام با چنين زنان ناشايست ازدواج کردند؟.mp3
4.42M
⭕️ سوال ❓مگر نبايد قبل ازدواج تحقيق کرد پس چرا امام حسن مجتبي و حضرت نوح عليهما السلام با چنين زنان ناشايست ازدواج کردند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 علیه السلام 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 عقل عملی ▫️ در كتاب شریف تحف ‌العقول آمده است که وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) به جابر بن یزید جعفی فرمود: «واعلَمْ بأنّكَ لا تكونُ لنا وَلِیا حتّى لَوِ اجتَمعَ علَیكَ أهلُ مِصرِكَ وقالوا : إنّكَ رجُلُ سَوءٍ لَم یحزُنْكَ ذلكَ»؛ فرمودند انسان عاقل و خردمداری باش كه اگر همه مردم شهر گفتند تو آدم بدی هستی، وقتی معیاری داشته باشی، این حرف مردم در تو اثر نمی ‌كند، چه اینكه اگر بد بودی و عده ای از تو تعریف بیجا كردند، حرف مردم در تو اثر نمی ‌كند. این، می‌ خواهد. ▫️ معیار معرفتی را عقل نظری دارد و این كار كه انسان اعمال خودش را تحت محاسبه قرار بدهد باشد باشد و با آن معیار بسنجد، این كار است. اینکه می فرمایند: «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»؛ قبل از اینكه شما را وزن بكنند خودتان را وزن بكنید؛ «حاسِبوا أنْفُسَكُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا»؛ «مَوْتُو اَ قَبْلَ اَنْ تَمُوتُوا»؛ قبل از اینكه مرگ طبیعی فرا برسد داشته باشید و با موت ارادی بمیرد، همه اینها رهبری ها و هدایت های این ذوات قدسی است نسبت به عقل عملی. 📚 خیارات جلسه 292 تاریخ: 1390/10/07 🔰 @p_eteghadi 🔰
جنگ با خدا 📝 من یادم نیست که ذات اقدس الهی در قرآن از شیطان به عنوان محارب یاد کند! هست، هست، نظری در برابر نظر الهی ـ معاذالله ـ دارد، همین؛ اما شمشیر بگیرد در برابر دین خدا بایستد این یادم نیست در جایی از قرآن به شیطان نسبت داده باشد. شیطان مخالف دستور خداست؛ اما نیست. فرمود محارب هستند، رباخوار است: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾، این که می‌بینید هر روز است همین است. سرمایه ربوی محاربه با خداست، این بیچاره کمرش شکسته است. این ﴿تُطَهِّرُهُمْ﴾ همین است. غرض این است که آن مسئله طهارت فقه رایج که یا با غَسل پاک می ‌شود یا با غُسل پاک می ‌شود، حکمش در همین رساله‌ ها هست؛ اما ربا نه با غَسل پاک می ‌شود نه با غُسل پاک می ‌شود. این ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ برای همین ‌هاست. 📚 سوره مبارکه جمعه جلسه 2 تاریخ: 1397/01/15 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢کفر بی نماز💢 کسی که نماز نمی خواند کافر است؟ کافر کسی است که وجود خدا یا وحدانیت او یا روز جزا یا رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد. چنین شخصی از نظر شرع، احکام خاصی دارد که در رساله های عملیه بیان شده است. همه کسانی که نماز نمی خوانند کافر نیستند. تنها در صورتی که کسی آگاهانه و از روی انکار وجوب نماز، آن را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود. اما کسانی که از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی نماز را ترک می کنند کافر نیستند و باید با امید به رحمت الاهی واجبات ترک شده خود را قضا نمایند. کافر در لغت به معنای پوشاننده است، همان طور که زارع را کافر می گویند؛ زیرا که پوشاننده دانه در خاک است، هم چنین افراد ناسپاس را کافر می نامند، چرا که نعمت حق را نادیده می گیرد و گویی پرده بر آن می افکند. کافر در اصطلاح شرع و قرآن کسی است که وجود پروردگار و یکتایی او را منکر است و نیز روز معاد و قیامت و رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را انکار می نماید. بنابراین اگر کسی نماز نخواند دو صورت دارد یا به این دلیل است که آن را انکار می کند و می داند انکار نماز به انکار خدا و وحدانیت پروردگار و یا انکار نبوت و رسالت و معاد و قیامت بر می گردد، در این صورت چنین شخصی کافر است و احکام کافر (که در رساله های عملیه آمده است)بر او مترتب می گردد. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در پاسخ به این سؤال که : اگر کسی بعضی از ضروریات دین مانند روزه و غیر آن (مانند نماز) را انکار کند، حکم کافر را دارد یا خیر؟ می فرمایند: «اگر انکار هر یک از ضروریات دین به انکار رسالت یا تکذیب پیامبر اکرم اسلام (ص) یا وارد کردن نقصی به شریعت منجر شود، باعث کفر و ارتداد است.» اما اگر شخصی کاهل به نماز باشد و از روی بی مبالاتی نماز نخواند و آن را ترک کند در حالی که پروردگار و وحدانیت او و دیگر ضروریات دین و وجوب نماز را قبول دارد، کافر نمی باشد. چنان که مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی، این چنین می فرمایند: «مجرد ترک نماز و روزه و سایر واجبات شرعی باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وی نمی گردد و تا زمانی که ارتداد وی احراز نشده است، حکم سایر مسلمانان را دارد». از این رو روایاتی که تارک عمدی نماز را کافر معرفی می کند مَنْ تَرَکَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کَفَرَ...؛ بحارالأنوار، ج 30، ص 673 و 674. یا ناظر به قسم اول است و اگر هم شامل قسم دوم نیز شود باید بگوییم که منظور از کافر کفر نعمت است نه کفر عقیدتی و فکری. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر علیه السلام: هر کس که مى‏خواهد مسکن و مأوایش بهشت باشد، زیارت مظلوم (علیه السلام) را ترک نکند. 📗مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص۲۵۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘حسینی باش 🔹 چاپ چهارم کتاب «حسینی باش» اثر سید علی ابوسعیده موسوی و ترجمه محسن دلیر و محمدرضا شریفی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۷۲ صفحه منتشر شد. 🔹آنچه در این کتاب به اختصار مطرح شده، برخی از گوهرها و سخنان مربوط به امام حسین(ع) است که نمونه سخنان همه اهل بیت(ع) است و پاسخِ پرسش ما را می دهد و حسینی بودن را می آموزد. 🔹این اثر، اعمال و سیره هایی از سبک زندگی امام حسین(ع) را یادآور می شود که از جمله این اعمال می توان به اقامه نماز در وقت آن، سبقت در سلام کردن، گریستن از ترس خدای سبحان، هدیه را پذیرفتن، مرگ با عزت، پرهیز از بی آبروکردن آنها، ترک غیبت، رفتار نرم و مدارا، بخشش مال خویش برای حفظ ابرویت، دوست داشتن امام حسین(ع) به خاطر خدای متعال، ترک ناله و شکایت، ترک اسراف و تبذیر و با احترام گذاشتن به نعمت ها، تواضع و سخاوت اشاره کرد. 🔹برخی دیگر از این سیره ها عبارتند از: حفظ کرامت خویش، سخن گفتن از نعمت دینی که خدا برایت فرستاده، شتاب در برآوردن نیازهای مردم، داشتن جود و بخشش و بخیل نبودن، خسته نشدن از پاسخگویی به نیازهای مردم، عمل به معروف و انجام کار نیک، رعایت تقوای الهی و ترک دوستی دنیا، پرهیز از سوگند زیاد، زیارت، گریستن و خود را گریان نشان دادن برای مصیبت امام حسین(ع). 🔰 @p_eteghadi 🔰
27.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰🎥 صدات کردم 🏴شیدایی دلهای اربعینی پس از فراقی جانکاه🏴 🎙با صدای | علیرضا صفاری ، علی اخلاصمند گروه سرود هیئت عشاق الحسین (علیه السلام) شاعر | یاسین زندی تنظیم | حسین دینا 🔻واحد رسانه هیئت عشاق الحسین ( علیه السلام) | (علیه السلام) @jahad_paydar @heiatoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ سوالات شب اول قبر از چه چیزهایی است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💚 سرریز عمر ✍️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در شرح حدیثی از امام‌باقر و امام‌صادق علیهما‌السّلام درباره فضیلت زیارت امام‌حسین علیه‌السّلام فرمودند: 🔻 از جمله اجرها و پاداش‌ها در برابر شهادت امام حسین علیه‌السّلام این مورد است: «وَ لَا تُعَدُّ اَیَّامُ زَائِرِیهِ جَائِیاً وَ رَاجِعاً مِن عُمُرِه.»[1] 🔹 اگر خدای متعال مثلاً فرض کنید که ده هزار روز به شما عمر داده باشد، این چند روزی که در حال رفت و آمد به سمت قبر این بزرگوار هستید، جزو اینها حساب نمی‌شود؛ این اضافه بر آن تعداد روزهایی است که خدای متعال مقدّر کرده که عمر شما باشد؛ این جزو آنها نیست، از عمرتان حساب نمی‌شود؛ این اضافه است، سرریز عمر است.[2] 📚 پی‌نوشت: [1]. وسایل الشیعه، ج 14، ص 423. [2]. جلسه درس خارج فقه؛ ‌01/07/1398. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢پیاده روی اربعین💢 آیا در روایات معصومین ع اشاره و وصیه ای به پیاده روی اربعین شده است؟ ✅پاسخ نه در روایات معصومین برای خصوص پیاده روی در روز اربعین حسینی روایتی وارد نشده است. لیکن روایتی در مورد ثواب پیاده به زیارت امام حسین ع رفتن نقل شده است که اطلاق روایت به طور قطع شامل پیاده روی اربعین برای زیارت حضرت سیدالشهداء ع میشود. 🔴البته این پیاده رفتن نوعی تکریم و تعظیم است و نشانگر عشق و علاقه به مسیر مذکور می باشد. لذا می بینیم که امام حسن ع و حسین ع ,؛ بیش از بیست بار پیاده عازم مکه شده اند. و با وجود امکانات موجود در آن زمان؛ اقدام به انتخاب پیاده روی کرده اند و مسیری که بیش از چهار برابر مسیر نجف تا کربلاست را 25 بار پیاده پیموده اند. پس شکی در استحباب و مطلوبیت عمل مذکور نیست و قطعا مصداق تعظیم و تکریم محل می باشد. حتی در برخی موارد؛حضرت پای پابرهنه بود. در یکی از این سفرها که به اتفاق امام حسین علیهالسلام پیاده به حج میرفتند جمعیت زیادی به احترام آن دو بزرگوار از مرکبها پیاده شدند و برخی خسته شدند. سعد وقاص به امام حسن علیهالسلام عرض کرد اگر سوار شوی دیگران هم سوار میشوند چون پیادهروی برای آنان مشکل است. قال علیهالسلام: لا نرکب قد جعلنا علی أنفسنا المشی الی بیت الله الحرام علی أقدامنا و لکنا نتنکب عن الطریق 📕ارشاد مفید، ص 250 امام حسن مجتبی علیهالسلام فرمود: قال علیهالسلام: انی لأستحیی من ربی أن ألقاه و لم أمس الی بیته 📙بحارالانوار، ج 43، ص 276، ح 46. امام حسن علیهالسلام فرمود: (من از پروردگارم شرم دارم که او را ملاقات کنم و به سوی خانهاش پیادهروی نکرده باشم.) ⭕️لذا اشکال نشود که آن زمان ماشین نبود پیاده می رفتند چون همانطور که عرض کردیم به مرکبها و وسائل نقلیه زمان خود نیز سوار نمیشدند و وقتی به اسب سوار نشوند بالطبع به ماشین که سریعتر و راحتتر از آن نیز سوار نمیشوند تا شدت تجلیل را داشته باشند. 👌اما روایت ثواب پیاده روی: امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمىی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. (📕کامل الزیارات ص۱۳۴) 🔰 @p_eteghadi 🔰
اگه آتش #جهنم رو خودمون برای خودمون میسازیم چرا خدا گفته اشد معاقبین هستم اصلا #خدا چکار داره؟.mp3
1.84M
⭕️ سوال ❓ اگه آتش جهنم رو خودمون برای خودمون میسازیم چرا خدا گفته اشد معاقبین هستم اصلا خدا چکار داره؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کیمیای هدایت ▫️ از عربی كه 1400 سال قبل یا بیشتر زندگی می‌ كرد، اگر چیزی شنیده شود كه بدتر از آن را امروز در هند دارند كه مثلاً موش را می ‌پرستند، جای تعجّب نیست؛ آنها از این حرف ‌ها داشتند. اینکه وجود مبارك پیغمبر چنین افرادی را آدم كرد بود كه از میان اینها اباذر تربیت كرد, مقداد تربیت كرد, عمار تربیت كرد، اویس قَرن تربیت كرد؛ این مهم ‌ترین معجزه وجود مبارك پیغمبر است كه این عربِ این چنینی را اباذر كرده است؛ را به آنها آموخت! ▫️ همان عرب را اباذر ساخت, همان عرب را عمار یاسر ساخت كه فرمود عمّار «مِنْ قَرْنِهِ إِلَی قَدَمِهِ» ایمان است؛ این پیغمبر بود! حالا ما اگر حضورش را درك نكردیم كتابش را که درک می کنیم، عترتش را كه درك می ‌كنیم. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 30 تاریخ: 1393/02/03 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ لحظه دیدار منتشر شد🏴 🎙 با صدای محمدحسین پویانفر 🖋شاعر: سیدجوادپرئی 🎼تنظیم کننده: امیدروشن بین 🎬کارگردان: رسول گورکانی 🔹مجری طرح: علیرضا خوش بیان 📌تهیه کننده: حسین فرزندی 💠محصول مشترک مأوا و مرکز هنری رسانه ای نهضت ✅جهت شرکت در پویش عدد 1 را به شماره 3000212 ارسال کنید 🏴 🏴 مرکز موسیقی مأوا🔰 سایت | آپارات | تلگرام | ایتا | واتساپ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ آیا یک قطره اشک برای امام حسین علیه‌السّلام همه گناهان را پاک می کند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه‌السلام: خدایا جان ها و بدن های زوار جدم را به تو می سپارم تا در سختی قیامت برایشان جبران نمایم. 📖اصول کافی، ج۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰حضرت علي اكبر عليه السلام و حضرت امام سجاد عليه السلام در روز عاشورا هر يك چند ساله بودند ؟ در اين که حضرت علي‌اکبر در چه زماني متولد شد، در کتاب‌هاي معتبر تاريخي مطلبي يافت نشد . اصولاً درباره اينکه حضرت چند ساله بوده، اختلاف است. برخي هيجده ساله و گروهي نوزده ساله و بعضي بيست و پنج ساله ذکر کرده‌اند. در ترجمه نفس المهموم آمده که علي‌اکبر( عليه السلام) در زمان حکومت عثمان متولد شد . در آن جا نقل شده مشهور اين است که حضرت بيست و پنج سال سن داشته است.(1) در کتاب فرهنگ عاشورا آمده که حدود بيست و پنج سال سن داشت.(2) اشاره‌اي به زمان تولد وي نکرده است. شيخ مفيد در ارشاد و مرحوم شهرآشوب در مناقب و علامه مجلسي در بحار الانوار، و ساير مورخان و محدثان بزرگ شيعه به تاريخ ولادت حضرت اشاره‌اي نکرده‌اند. در کتاب نگاهي نو به جريان عاشورا که اخيراً چاپ شده و درباره حضرت علي‌اکبر مفصل بحث کرده ،به تاريخ ولادت اشاره نکرده ، از مقتل خوارزمي نقل مي‌کند که سن حضرت بيست و هشت سال بود.(3) محدث قمي مي نويسد : اختلاف در سنّ شريف آن جناب است كه آيا در وقت شهادت هيجده ساله يا نوزده ساله بوده و از حضرت سيّد سجّاد عليه السّلام كوچك تر بوده يا بزرگ تر و به سنّ بيست و پنج سالگى بوده ؟ بين عُلما در اين باب اختلاف است ، به هر تقدير، مدّتى كه در دنيا بود ،عمر شريف خود را صرف عبادت و زهد و مکارم اخلاق مي نمود .(4 ) شيخ مفيد از علماي بزرگ شيعه امام سجّاد عليه السّلام را بزرگ تر از حضرت علي‌اکبر مي داند : براى حسين عليه السّلام شش فرزند بود: على بن الحسين «اكبر» كنيه ‏اش ابو محمد و مادرش شاه زنان دختر يزدگرد شاه ايران بود. على بن الحسين «اصغر» و مادرش ليلى دختر أبى مرة بن عروة بن مسعود ثقفى بود.(5 ) بنا براين به صورت دقيق نمي توان ادعا کرد که حضرت علي‌اکبر از حضرت سيّد سجّاد عليه السّلام بزرگ تر بوده، افزون براين جزئيات زندگي حضرت علي‌اکبر در تاريخ نيامده، تا انسان بتواند علت ازدواج نکردن او را بيان کند. اگر سن او زياد بوده ،قطعا عواملي موجب شده که ازدواج نکند .شايد ازدواج کرده و در تاريخ نيامده است . محمد بن ادريس مي‏نويسد: درباره‏ ي سن و بزرگتر بودن علي اکبر از امام سجاد بايد به خبرگان و نسب شناسان رجوع نمود مانند زبير بن بکار، ابوالفرج اصفهاني، بلاذري، مزني، صاحب کتاب لباب اخبار الخلفاء، عمري، صاحب کتاب زواجر و مواعظ، ابن ‏قتيبه، در کتاب معارف، محمد بن جرير طبري، ابن‏ ابي‏ الازهر، ابوحنيفه‏ ي دينوري و ابوعلي بن همام. ابن‏ ادريس مي‏افزايد: همه‏ ي اين نويسندگان و دانشمندان و نسب شناسان بزرگ بر بزرگتر بودن علي اکبر از امام سجاد عليه‏ السلام اتفاق نظر دارند و آنان در اظهار نظر دراين باره از ديگران آگاه‏ترند(6) اما در مورد سن امام سجاد( عليه السلام) در کربلا: علي بن الحسين ـ عليه السلام ـ مشهور به زين‌العابدين و سجاد، چهارمين امام شيعه است كه بنا به قول مشهور(7) در سال 38 هجري متولد شده است. در نقل‌هاي چندي هم سال 35 و 36، سال تولد دانسته شده است.(8) بنابراين سن آن حضرت در کربلا 23 سال بوده است. پي‌نوشت‌ها: 1. دمع السّجوم ، ذوي القربي ،1378 ،چاپ اول ،ترجمه نفس المهموم ، شيخ عباس قمي ،مترجم ابو الحسن شعراني، ص 330 . 2. فرهنگ عاشورا، فرهنگ عاشورا، جواد محدثي، قم، نشر معروف ، 1378 ، چاپ چهارم . ص 322 3. نگاهي نو به جريان عاشورا ، جمعي از نويسندگان ،، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، قم، 1383 ، ص 89 ـ 91. 4 .منتهي الآمال، ج1، شيخ عباس قمي ، ص589 ، موسسه انتشارات هجرت قم، 1378ه چاپ سيزدهم ، ص693. 5 . ارشاد ، ،شيخ مفيد ، ترجمه رسولي محلاتي ، تهران ، ا نتشارات علميه اسلاميه ،ج 2 ،ص 137. 6. سرائر، ج 1، مزار حج، ص 656-655. 7. تواريخ النبي و الآل، ص 29 از: الارشاد، ص 284؛ مسار الشيعه، ص 31؛ التهذيب، ج 6، ص 77؛ روضه الواعظين، ص 242؛ كشف‌الغمه، ج 2، ص 105؛ الفصول المهمه، ص 183، الدروس، ص 153؛ المناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 175، اعلام الوري، ص 256. 8 . تواريخ النبي و الآل، ص 30 از: الاقبال، ص 621، مصباح المتهجد، ص 733، بيهقي در لباب الانساب سه قول را در تولد امام سجاد ـ عليه السلام ـ آورده: 33، 36 و 38 هجري 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 عاشورا پژوهی 🔹کتاب «عاشوراپژوهی» اثری است از حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین‌زاده یزدی که وقف عموم شده است. 🔹این کتاب در دو بخش «دفتر نخست: مبانی معرفت‌شناختی پژوهش در نهضت عاشورا» و «دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی)» سامان یافته است. 🔹در بخش نخست به صورت ریشه‌ای به برخی شبهات عاشورا ستیزان پاسخ داده شده و در بخش دوم نیز حاوی برخی روضه‌های مأثور است که هم متقن و مستند است و هم، بسیار سوزناک و حزن‌انگیز. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 سیاهی لشگر ✍️ از کوری پرسیدند: «چرا چشمت کور شده؟» 🔹 گفت: «من عاشورا در کربلا بودم. شاهد کشته‌شدن حسین علیه‌السّلام بودم، هرچند شمشیر و تیر و نیزه‌ای نزدم. 🔸 وقتی برگشتم خانه و خوابیدم، در عالم خواب دیدم یک نفر می‌گوید: "پیامبر با تو کار دارد. مرا کشان کشان بردند تا پیش پیامبر؛ جلو رفتم و زانو زدم و گفتم: "سلام بر شما ای رسول خدا." 🔹 پیامبر جوابم را نداد، مدّتی بعد سرش را بلند کرد و فرمود: "ای دشمن خدا! حرمتم را شکستی و خانواده‌ام را کُشتی؟!" 🔸 گفتم: "ای رسول خدا! به خدا قسم من نه شمشیری زدم، نه تیری انداختم و نه نیزه‌ای پرتاب کردم." 🔹 پیامبر فرمود: "این درست ولی سیاهی لشگر عمر بن سعد را زیادتر کرده بودی. 🔸 مرا جلوتر بردند. جلوی پیامبر طشتی از خون بود. فرمود: " این، خون پسرم حسین." 🔹 بعد، از آن خون به چشم من کشید. از خواب بلند شدم؛ دیگر چیزی ندیدم تا امروز.» 📚 قصّه کربلا، ص 100. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 فقدان اخلاق 🔹 یكی از مشكلات مهمّ این كشور مشكل اخلاقی است یعنی چندین میلیون پرونده كه روی میز دستگاه قضاست حداكثر این پرونده‌ها مربوط به است مربوط به همین است. بد است بد است فحش‌ گفتن بد است تجاوز بد است چك بی ‌محل كشیدن بد است احتكار بد است، خب اینها چیزی نیست كه كسی نداند یعنی اینها جزء مسائل پیچیده قضایی یا فقهی است كه كسی نداند اینها حرام است؟! است كه مشكل قسمت مهمّ جامعه را حل می ‌كند. بودجه‌ های سنگین و نیروهای فراوان صرف همین بداخلاقی هاست كه ما به الفبای دین عمل نمی ‌كنیم. 🔹 اگر مسجدهای ما اگر حسینیه‌ های ما معمور بود هرگز ما این مشكلات را نداشتیم! از تلویزیون كارِ مسجد ساخته نیست؛ همین حرف‌ ها را ما در تلویزیون می‌ زنیم كم اثر دارد اما در و كه می‌گوییم با اشك همراه است با همراه است. كار مسجد را فقط مسجد می‌كند, كار حسینیه را فقط حسینیه می‌كند. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 10 تاریخ: 1391/09/25 🔰 @p_eteghadi 🔰