یاد کردن از امامان با تعبیر " علیه السلام " !!!!
🤔#پرسش :
❓چرا شیعیان وقتی از امامان یاد می کنند از تعبیر علیه السلام استفاده می کنند ? بعضی شبهه می کنند که این مدل سلام دادن از بدعتهای آخوندای غالی است !!!!
💠#پاسخ💠
👌تعبیر " علیه السلام " که ما در مورد امامان ع به کار می بریم , تعبیری دعایی است یعنی از خداوند می خواهیم امنیت و سلامت از آفات و بلیات در تمام مراحل هستی برای امامان باشد و این چنین دعا کردنی , منشا قرآنی دارد , چرا که خداوند در قرآن در موارد متعددی بر انبیاء گذشته سلام می فرستد : " سلم على نوح فى العالمين_ إنّا كذلك نجزى المحسنين. (صافات 79 و 80 ) "سلام على إبرهيم_كذلك نجزى المحسنين. (صافات 109 و 110) " سلام على موسى وهارون_ إنّا كذلك نجزى المحسنين. (صافات 120 و 121 ) _ "سلام على المرسلين. " (صافات 181 )
👌همینطور در آیه ای خداوند بر آل یاسین سلام می فرستاد و ما در ذیل گفته ایم که یکی از معانی آیه این است که آل یاسین شامل ائمه ع می شود و یاسین هم نام پیامبر اسلام است , یعنی سلام بر آل محمد " سلم على إل ياسين _ إنّا كذلك نجزى المحسنين. (صافات 130 و 131 )
❕همینطور در آیه ای دیگر بر بندگان صالح خداوند سلام فرستاده می شود : " وعباد الرّحمن ..._ أولك يجزون الغرفة بما صبروا ويلقّون فيها تحيّة وسلما. " ( فرقان 63 و 75 )
❕روشن می شود که سلام فرستادن بر بندگان صالح خداوند , سنتی قرآنی است و خداوند با چنین سلام دادنهایی به ما آموزش می دهد که ما نیز بر بندگان صالح خداوند به مانند امامان علیهم السلام , سلام بفرستیم و از این طریق آن بزرگواران را تکریم و احترام کنیم .
👌در روایات اسلامی نیز می بینیم که به سلام فرستادن بر پیامبر و ائمه تاکید شده است و پیامبر اسلام می فرمود که بر من سلام بفرستید زیرا سلام شما به وسیله فرشتگان به من می رسد : " فَابْعَثُوا إِلَيَّ السَّلَامَ فَإِنَّهُ يَبْلُغُنِي _ إِنَّ لِلَّهِ مَلَائِكَةً سَيَّاحِينَ فِي الْأَرْضِ يُبَلِّغُونِّي عَنْ أُمَّتِيَ السَّلَامَ. "
📚کامل الزیارات ص 14 _ امالی صدوق ص 312
👌یا در روایت دیگر امام صادق علیه السلام فرمود که بر ائمه ع از دور سلام بفرست و علم داشته باش که سلام تو به آنان می رسد : " تُسَلِّمُ عَلَى الْأَئِمَّةِ ع مِنْ بَعِيدٍ كَمَا تُسَلِّمُ عَلَيْهِمْ مِنْ قَرِيبٍ غَيْرَ أَنَّكَ لَا تَقُولُ أَتَيْتُكَ بَلْ تَقُولُ مَوْضِعَهُ قَصَدْتُكَ بِقَلْبِي زَائِراً إِذْ عَجَزْتُ عَنْ حُضُورِ مَشْهَدِكَ وَ وَجَّهْتُ إِلَيْكَ بِسَلَامِي لِعِلْمِي بِأَنَّهُ يَبْلُغُكَ "
📚کتاب المزار مفید ص ٢١٥ _ وسائل الشیعه ج ١٤ ص ٥٧٧
🔰 @p_eteghadi 🔰
چه طور ميتوانيم بفهميم عملمان قبول شده است؟
مرحوم خوانساری می فرمود : بعضی از نمازها را اگر به قرآن عرضه كنيم، يك مهر مردود پای آن می گذارد. فرمودند: اين نماز قرآنی است: نماز، انسان را از فحشا و منكر باز ميدارد. در حديث داريم: ميخواهيم ببينيم عبادت قبول است بايد ببينيم چقدر جلوی فحشا و منكر را می گيرد. نشانه پذيرش عمل اين است كه ببينيم چقدر ما را متعبد كرده است. چقدر خاشع كرده است. قدرت بازدارنگی ما چقدر زياد شده است. نشانه قبولی نماز اين است كه نماز سّد فحشا و منكر شده باشد. در سوره معارج نُه صفات براي نمازگزار واقعي ذكر شده است: نمازگراز كسي است كه از مالش به راحتی ميگذرد و وفا به عهد دارد و خيانت نميكند و...
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌷هشت خاصیت تربت امام حسین علیه السلام
◾️1- امام صادق عليه السلام مى فرمايد:
سجده كردن بر تربت امام حسين عليه السلام هفت حجاب را از (منع قبولى آن) نماز بر مى دارد.
◾️2- ذكر با تسبيح تربت سيّدالشّهدا براى هر ذكر چهل حسنه در نامه اعمال مى نويسند، و حتّى بدون ذكر، تسبيح را در دست چرخاندن هر يك بيست حسنه دارد.
◾️3 - هر گاه كام نوزاد را با تربت سيّد الشّهداء باز كنند مانند اكسيرى كه مس را به طلا مبدل ميسازد و وجود نوزاد را از هر پليدى دور نموده و محبّت اهل بيت رسول خدا صلی الله علیه و آله را در دل او مى كارد.
◾️4 - بر لحد يعنى قبر هر ميّتى كه تربت كربلا باشد از عذاب قبر رهانيده ميشود.
◾️5 - تربت كربلا بر هر درد بى درمانى شفا بخش مى باشد كما اينكه بسيار تجربه شده است و در كتب مختلف ذكر گرديده است .
◾️6 - خاك مقتل حسين بن على عليه السلام حصن ، يعنى حصار مى باشد از هر آفات و هر گزندى ، و هر كس آن را با خود حمل نمايد، محفوظ خواهد ماند.
◾️7- آرام بخش تلاطم موّاج درياهاست يعنى هرگاه دريا به تلاطم آيد، و چاره از همه جا قطع گردد،كمى تربت كربلا بر آن بپاشند دريا آرام ميگيرد.
◾️8 - تربت مظلوم كربلا تحفه حوريان بهشت است آن گاه كه در روز قيامت ماه و خورشيدى نيست تا نور افشانى كند و ظلمات محشر همه جا را فرا مى گيرد،
🌹 به دستور خداوند خاك كربلا كه تربت سيّدالشّهداء عليه السلام مى باشد برداشته شده و در بالاى بهشت قرار داده مى شود
✨و نور عظيمى از تربت آن حضرت همه جا را روشن مى كند و همه ديدگان را خيره مى سازد كما اينكه خورشيد چشم انسان را مى زند و كسى نمى تواند مستقيم به آن نگاه كند...
📚كشكول النور ج 1 ص 186
📚سفينة النّجاة ص 72
📚 بحار الانوار ج 10
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ #کلیپ_اعتقادی
🎥 دروغ بزرگ کربلا و تاختن اسب بر بدن ها!!
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#دفع_بلا
🌸✨دعایے از پیامبر ص که هرڪس
صبح و شام آن را بخواند خداوند ۴ فرشتہ گمارد تا او را محافظت نمایند
و از شر جنّ و انس در امان باشد✨
📚 مهج الدعوات و منهج العنایات
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘 لگوهای علم سیاست در حکمت متعالیه
🔹کتاب «الگوهای علم سیاست در حکمت متعالیه» اثر محمد پزشگی است که در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۵۴ صفحه منتشر شد.
🔹هدف این کتاب اتصال حکمت متعالیه به علم سیاست از طریق بازنمایی تصویر گونه و ساده شده پدیده های سیاسی است. ادعای کتاب حاضر آن است که آموزهای حکمت متعالیه می تواند برای ورود به علم سیاست، نقش، جایگاه و کارکرد داشته باشد و الگوهای سیاسی را برای مطالعه و تحلیل سیاسی فراهم کند و برای انجام این مهم، از روش شناسی تحلیل فرآیند استفاده شده است.
🔹از دستاوردهای این اثر می توان به فراهم آمدن ابزارهایی برای تحلیل و تبیین سیاسی اشاره کرد. نتایج این کتاب می تواند برای تحلیل و مطالعه موضوعات وسیعی در علم سیاسی کاربرد داشته باشد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
❓ حالا چه کنیم که فرزندانمان با فرهنگ و سبک زندگی ناب حسینی پیوند گیرند؟
1️⃣ در ابتدا لازم است خود والدین با فرهنگ حسینی از قبیل آشنایی با خطبههای امام حسین علیهالسلام، سخنان حضرت زینب سلاماللهعلیها، دلاوری یارانی مانند حضرت عباس علیهالسلام و... بیشتر آشنا شوند.
2️⃣ در مرحله بعد که اهمیت بسیار زیادی دارد و معمولاً در این زمینه نقص یافت میشود، فراگیری فنون لازم از جمله قصهگویی، شعرخوانی، بازی، کاردستیهای متناسب و... است تا به وسیله این ابزار، آن معارف والا و تربیت الهی، به فرزندان منتقل شود.
3️⃣ البته نمی توان نسبت به شعائر و مظاهر عزاداری نیز غفلت نمود؛ با ایجاد یک نقش مورد علاقه در هیئت، همانند طبل، سنج، زنجیر یا کارهای اجرایی هیأت و مسئولیت خرید و ... میتوان ارتباط خوبی میان فرزندان و هیأت برقرار کرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍🏼 حضرت ابوالفضل؛ امامزادهای خاص
☑️ امامزادگان از نسل پاک ائمه علیهمالسلام هستند که دارای شخصیتی والا و مقامی ارجمند در نزد شیعیان هستند. برخی امامزادگان ویژگیهای خاصی دارند که آنها را از دیگران متمایز میکند. حضرت عباس علیهالسلام یکی از این امامزادگان است.
◀️ از ویژگیهایی که ایشان را نسبت به دیگر امامزادگان برجسته میکند، عبارتاند از:
1️⃣ احادیثی از اهلبیت در بیان کمالات قمر بنیهاشم؛
🔷امام سجاد علیهالسلام نیز میفرمایند: «اِنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللَّهِ تَبارَکَ وَ تَعالی مَنزِلَةً یَغبِطُهُ بِها جَمِیعُ الشُّهَداءِ یَومَ القِیامَة؛ همانا برای عباس علیهالسلام نزد پروردگار عالم جایگاهی است که در قیامت تمام شهدا به آن غبطه میخورند.»
2️⃣ داشتن زیارتنامهی مخصوص از امام صادق علیهالسلام
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
❓«حبیب بن مظاهر» چه کسی بود و چگونه در رکاب امام حسین علیه السلام به شهادت رسید؟
🔰 چهره بارز «حبیب» همیشه در تاریخ مانند خورشیدی تابان، میدرخشد. نام اصلی او «حبیب بن مظاهر» است، بزرگمردی از طایفه باشرافت و افتخارآفرین «بنی اسد» و از صحابه رسول گرامی اسلام(ص) وی یک سال پیش از بعثت پیامبر اسلام(ص) به دنیا آمد؛ فیض دیدار پیامبر(ص) توفیقی بود که حبیب را، از همان اوایل جوانی با معارف دینی و سرچشمه زلال تعالیم اسلام، آشنا کرد.
👈 بنابراین حبیب از جمله کسانی است که به فیض دیدار پنج امام معصوم(علیهمالسلام)، نائل آمده است. چهرهی زیبا و جمال معنوی او به حد کمال رسیده بود. به طوری که در عبادت، شجاعت، علم، زهد و در دفاع از حریم ولایت زبانزد خاص و عام شده بود.
🔶 پس از وفات جانسوز رسول گرامی(ص) حبیب بن مظاهر با امیرالمؤمنین(ع) بیعت کرد، و در خط ولایت و در شمار یاران خالص و شاگردان ویژه حضرت قرار گرفت و دانشهای گرانبها و فراوانی را از حضرت آموخت.
🔺او در جمیع علوم و فنون، همچون فقه، تفسیر، قرائت، حدیث، ادبیات، جدل و مناظره تبحّر داشت تا آنجا که مایه اعجاب و شگفتی دیگران بود.
✳️ «حبیب بن مظاهر» مردی شجاع، باصلابت و با قدرت بود، به طوری که در تمام جنگهایی که در دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع) رخ داد؛ حضوری فعال و چشمگیر داشت، در روز عاشورا نیز با شجاعت تمام، در مقابل لشگر عمر سعد ایستاد و شروع به نصیحت و اندرز کرد.
✅ حبیب مردی عابد و پارسا بود. تقوا و حدود الهی را رعایت میکرد. حافظ کل قرآن کریم بود، و هر شب به نیایش و عبادت خدا میپرداخت.
❇️ حبیب بن مظاهر این پیرمرد عارف و آگاه، مصمّم بود که به هر قیمتی شده، خود را به کاروان کربلا برساند؛ شب به راه میافتاد و روز استراحت میکرد تا در بند مأموران «ابن زیاد» اسیر نشود. سرانجام روز هفتم ماه محرم، در کربلا، به کاروان امام حسین(ع) پیوست.
🌐 او، عاشق شهادت بود، دلش برای شهادت میطپید، شب عاشورا را به عبادت و مناجات با معبود خویش مشغول بود، و لحظه شماری میکرد تا روز عاشورا فرا رسد و در رکاب مولا و سرور خویش، شربت شهادت را بنوشد. بالاخره، نوبت جانفشانی فرا رسید. حبیب بن مظاهر، با آن سن زیاد همچون یک قهرمان شمشیر میزد، و ۶۲ نفر از افراد دشمن را به درک واصل کرد.
✔️ تشنگی و خستگی بر او چیره شده بود، ناگهان، در این هنگام «بدیل بن مریم عقفانی» به او حمله کرد و با شمشیری بر فرق او زد، دیگری با سرنیزه به او حمله کرد، تا اینکه حبیب از اسب بر زمین افتاد، محاسن او با خون سرش خضاب شد. سپس «بدیل بن مریم» سر مطهرش را از تن جدا کرد.
______________________
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 مرا یاد کنید...
🔷 شیعَتِی مَهمَا شَرِبتُم مَاءَ عَذبٍ فَاذکُرُونِی
✍️ ای شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید.
🔷 اوْ سَمِعْتُم بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی
✍️ و یا هنگامی که ازغریبی یا شهیدی خبری شنیدید، بر من ندبه کنید.
🔷 فـَاَنا السِّبْطُ الَّذِی مِنْ غَیْرِ جُرْمٍ قَتِلُونِی
✍️ من، نوادۀ [پیامبر] هستم که مرا بیگناه کشتند.
🔷 و بِجَرد الخَیْلِ بَعْد القَتْلِ عَمْداً سَحِقُونِی
✍️ و پس از آن، از روی عمد مرا پایمال سُمِّ اسبان نمودند.
📎 #عزیزم_حسین
📎 #شکوه_حسینی
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ دلیل ماندگاری قیام عاشورا بعد از حدود 1400 سال چیست؟
🔰 در طول تاریخ قیامهای متعددی با اهداف متفاوت به وقوع پیوسته، ولی اسم و رسمی از آنها در زمان کنونی وجود ندارد. اما قیام یک روزه کربلا همچنان زنده است و انسانها از آن درس میآموزند. لذا دلایلی را میتوان بر این زنده ماندن برشمرد:
1️⃣. تأثیر ارادهی الهی بر ماندگاری کربلا
👈 به طور کلی مهمترین و اصلیترین عاملی که موجب پایداری و تداوم فرهنگ عاشورا شد را میبایست اردهی الهی دانست. بدین معنا که آیا حادثه عظیمی به سختی روز عاشورا سزوار نیست که خدای متعال دلهای بندگان خود را به آن فرهنگ و اهداف والایش متمایل سازد.
2️⃣. عمل صالح پایدار میماند
🔶 دومین عاملی که میتواند در ماندگاری فرهنگ عاشورا نقش مهمی ایفا نماید، حسن فعلی و فاعلی این قیام الهی است؛ چرا که امام حسین علیه السلام و یاران با وفای او به ندای الهی لبیک گفتند و وقتی دین خدا نیاز به ایثار جان داشت، جان خود را فدا کردند. حرکت به سوی سرزمین کربلا حرکتی در جهت حذف رفتارهای غیر الهی از دامن اسلام بود و خدای متعال نیز در قرآن مژده رفعت و ماندگای اعمال صالح را این چنین بیان میفرماید[فاطر/10].
3️⃣. رهبری امام معصوم علیه السلام
🔺 قیام مظلومانه کربلا به رهبری مصلحی بصیر و امامی معصوم به وقوع پیوست که موجب پایداری آن شد. امامی که جز هدایت بندگان و رضایت پروردگارعالم چیز دیگری از این قیام برای خود طلب ننمود، بلکه با اخلاص تمام برای اهداف والای این قیام از فدا کردن اهل بیت خود نیز دریغ ننمودند.
4️⃣. نقش بی بدیل زینب کبری(سلام الله علیها)
❇️ سختیها و اسارتی که اهل بیت امام حسین علیه السلام بعد از واقعه عاشورا به جان خریدند را نمیتوان نادیده گرفت، رسالت سختی که حضرت زینب سلام الله علیها برای بصیرت افزایی و برملا کردن کید دولت جور بر عهده داشت، تأثیر شگرفی در تداوم و ثبات اهداف والای عاشورا داشت؛ چرا که بعد از خطبه های رسای این بانوی ولایی بود که بسیاری ازمردم را از خواب غفلت بیدار نمود.
______________
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 غفلت ویرانگر
🔹 می فرماید غافل نباشید مانند یهود و مانند نصارا كه #بلای_قساوت به سرشان آمده است. این لسان در چند جای قرآن كریم است؛ یكی در سوره «حشر» است كه نسبت به همه چه اهل كتاب چه غیر اهل كتاب در آیه نوزدهم فرمود: ﴿وَ لا تَكُونُوا كَالَّذینَ نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ﴾؛ مانند كسانی نباشید كه خدا را فراموش كردند و خدا اینها را كیفر داد و آن کیفر این بود كه #خودشان را از یاد خودشان برد. چنین افرادی به فكر همه چیز هستند مگر به فكر خود؛ به فكر منزل به فكر بدن به فكر شكم به فكر فرش به فكر فرزند به فكر همه هستند مگر به فكر خود؛ خودشان از یادشان رفته است! فرمود: ﴿وَ لا تَكُونُوا كَالَّذینَ نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ﴾.
🔹 امیر المؤمنین (علیه السلام) بیانی دارد كه می فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا»؛ من در شگفتم كه مردم به دنبال #گمشده خود می روند كه گمشده را پیدا كنند، در حالی که خودشان را گم كردند ولی نمی روند بگردند و پیدا كنند. اگر كتابی یا قلمی را در جای خود نبینند می فهمند كتابشان گم شد قلمشان گم شد، از این و آن می پرسند تا پیدا كنند؛ ولی سری به جانشان نمی زنند ببینند آیا جانشان در جای خود هست یا نه! اگر در جای خود نبود _ كه جای انسان همان بندگی در برابر حق است _ معلوم می شود خودش را گم كرده است.
🔹 اگر انسان در #حد_وظیفه خود نبود، گم شد، لذا باید به اهل نظر مراجعه كند بگوید آیا مرا پیدا كردید كه مرا به خود من هدایت كنید یا نه؟ من خودم را گم كردم؛ من كه به این مقام رسیدم خودم را گم كردم، من كه در این حدّم خودم را گم كردم، من نمی دانم كه كجایم، تو می دانی كه من كجایم من را به سر جا بیاور!
🔹 هیچ خطری بدتر از #نسیان_نفس نیست، زیرا انسان كه خودش را گم كرد و فراموش كرد هرگز به فكر #اصلاح_و_هدایت خود نیست. این خودی كه انسان فراموشش می كند، #خود_عقلی و الهی است، نه خود حیوانی. درباره همین گروهی كه خدا را فراموش كردند و خدا آنها را از یاد خودشان برد، در برخی آیات می فرماید اینها به فكر هیچ چیز نیستند فقط به فكر خودشان هستند: ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾. این نفسی كه اینها برای حفظ آن همّت می گمارند، نفس حیوانی است؛ برای اینكه بهتر بپوشند بهتر بنوشند بهتر بخورند بهتر جمع كنند تلاش می كنند؛ این #خود_حیوانی است. آن #خود_انسانی را فراموش كردند و هرگز به فكر آن نیستد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حدید جلسه 12
🔰 @p_eteghadi 🔰
❌ #شبهه
⁉️ معاندین نظام وقتی که حرم امامی توسعه داده میشود، یا پولی برای جشن غدیر یا برپایی عزای امام حسین علیه السلام خرج میشود، زبانشان باز شده به یاد فقرا میافتند و میگویند که چرا این پول را به فقرا نمیدهید!
🔰 پاسخ:
1️⃣. توسعه حرمها، برپایی جشن غدیر و عزای امام حسین علیه السلام و... از «شعائرالله» است و خدا در قرآن کریم به تعظیم شعائر امر کرده است.
2️⃣. اینگونه اعمال باعث تشویق مردم به رفت و آمد در این مکانها میشود و همین رفت و آمدها، آنها را با دین و معارف آشنا میکند. یکی از آموزههای دین کمک به فقراست؛ به عبارت دیگر در این مکانها و مراسمهاست که روحیه کمک به فقرا ایجاد میشود.
3️⃣. پول این بناها، ساختمانها، طلاکاریها، توسعهها و مراسمها به طور معمول از نذورات و هدایایی تامین میشود که خود مردم میدهند؛ همان مردمانی که تلاش در فقر زدائی دارند.
4️⃣. به یقین برای هر دو دسته (فقرا و مکانهای زیارتی) هزینههای زیادی میشود؛ اما هزینههایی که در حرم اهل بیت خرج میشود به چشم میآید، چون ماندگار است و اگر بخواهند حرمی را توسعه دهند میگویند کافی است؛ ولی هزینههایی که برای فقرا صرف میشود دیده نمیشود، چون مصرف میشود.
5️⃣. ساختن گنبد و طلاکاری کردن آن و توسعه حرم به خودی خود هدف نیست، بلکه هدف از آنها آشنایی با اهل بیت و در نتیجه آشنایی با خدا و عبادت بیشتر خداست. سپس با روحیه خیرخواهی وارد جامعه شده و جامعه را از انواع بلاها و گرفتاریها نجات میدهد. چه بلاهایی مانند فقر و ناداری و چه بلایی مانند جهل و نادانی.
__________________
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
📌 امام حسین علیهالسّلام بزرگترین نعمت الهی
🎙استاد پناهیان
🔰 @p_eteghadi 🔰
#امام_باقر (ع)
نيكى و صدقه دادن پنهانى، فقر را از بين مى برند، عمر را زياد و هفتاد مرگِ بد و ناگوار را دفع مى كنند
ميزان الحكمه جلد۱ ص۵۳۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘 تاریخ سری امامت
🔹ترجمه کتاب «تاریخ سری امامت» به قلم جواد افشار به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۱۶ صفحه به چاپ رسید.
🔹کتاب تاریخ سری امامت اولین کتابی است که به این بخش ناپیدا و خارج از دسترس حیات سیاسی امامان می پردازد و مؤلف این اثر شیخ جعفر المهاجر طی یک پروسه سنگین فنی و علمی در حوزه روشمند و ساختارمند ماهرانه از کنار هم قرار دادن قطعات این پازل پیچیده و وسیع و تقاطع اطلاعات، به یک منبع عظیم و جوشان از تاریخ حیات سیاسی دست یافت.
🔹کتاب «تاریخ سری امامت» تصویری واضح و تا حدی کامل از دولت پنهانی ارائه می دهد که پنج امام معصوم(ع) به صورت متوالی به تأسیس و رهبری آن همت گماشتند و به یمن این دولت پنهان، بنای تشیع را به صورت بنایی فاخر انسانیِ قوی و کامل بازسازی کردند که با شکل پیشین آن اختلافی ریشهای داشت و بدین ترتیب آن را در مسیر زنجیرهای از تعاملاتی قرار دادند که حلقه ای پس از حلقه ای می آمد که تا هم اکنون هم از برکات آن بهره مندیم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 بارشهای بی موقع و غیرعادی از نشانههای نزدیکی قیامت(قیام)...
🌕 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «بر مردم زمانی خواهد آمد که چهرههای آنها چهرههای آدمیان باشد و دلهای آن دلهای شیطان. مانند گرگان درنده شوند و خونهای مردم را بریزند و کارهای زشتی را که مرتکب میشوند ترک نکنند. اگر از آنها پیروی کنی در تو شک میکنند و اگر با آنها سخن بگویی تو را تکذیب میکنند و اگر از دید آنها پنهان شوی غیبت تو را میکنند. سنّت در میان ایشان بدعت باشد و بدعت در میان آنها سنت. و بردبار را مکار شمارند و مکار را بردبار دانند. مؤمن در میان آنها ضعیف نگه داشته شده است و فاسق در میان آنها صاحب شرف. اطفال ایشان بدکار و زنان آنها زناکار و پیر آنها امر به معروف و نهی از منکر نکند. پناه بردن به ایشان ذلت و خواری و منسوب بودن به آنها مایه ذلّت و طلب کردن آنچه در دست ایشان است باعث فقر میگردد. پس در آن وقت خداوند حق تعالی آنها را از باران آسمان محروم میکند و در وقت خویش بر آنها نمیبارد و در غیر وقتش میبارد. خداوند اشرار را بر آنها مسلط گرداند که بدترین عذابها به ایشان وارد کنند... پس نیکان آنها دعا میکنند و مستجاب نمی شود.»
📗جامع الأخبار، ج ۱، ص ۱۲۹
📗بحارالأنوار، ج ۲۲، ص ۴۵۳
📗مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۳۷۵
🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 نور هدایت
▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و #هوشمندی_مؤمن بر حذر باشید، چون او با #نور_خدا می بیند.
اگر كسی عینك یا دوربینی بر روی چشم او باشد، تلسكوپی باشد یا میكروسكوبی باشد، قوی تر و دقیقتر و سالم تر می بیند، این در امور عادی و مادی است؛ اما اگر كسی #تقوا و #اخلاق و #ایمان را در بر كرده باشد، نورانیتی در مجرای علمی او پیدا می شود كه او با آن نور، اشیا را می بیند؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ».
▫️ اینكه می بینید بعضی از حكما، بعضی از فقها، بعضی از مفسّران، بعضی از اصولیین، بعضی از فیزیك دان ها، بعضی از شیمی دان ها فن آور و نخبه هستند، طرح تازه می آورند و #مطلب_تازه می گویند، برای این است كه آنچه اینها می فهمند در كتاب ها نیست، وگرنه دیگران هم می فهمیدند؛ از حرف استاد نگرفتند، وگرنه دیگر شاگردان هم می گرفتند؛ از مقاله یا مقالت دیگران استفاده نكردند، وگرنه دیگران هم بهره می بردند، فرمود این با #نور_خدا دارد می بیند؛ لذا حرف تازه ای می آورد و در رشته خودش، مطلب جدیدی را ابتكار می كند.
▫️ اولاً هر مطلب تازهای كه باشد #نعمت_الهی است و ثانیاً ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾، این شخص با #نور_الهی، نعمت الهی را می بیند، آنگاه در فنّ خودش #نو_آوری دارد؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». اگر طلبه ای دارد مطالعه می كند، چراغ روشنی هست، عینكی در اختیار او هست و كتابی است که دارد مطالعه می كند، ماورای همه اینها نورانیت دیگری هم هست كه با آن نور دارد می بیند.
▫️ اگر در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ یعنی عده ای در اثر وارستگی حاصل از تقوا، نورانی هستند و كسی كه نورانی باشد می شود #مصباح_الهدایة که هم راه خود را می بیند، چون عالِم است و هم به دیگران راه نشان می دهد، چون «مصباح الهدایة» است. اگر درباره سالار شهیدان #حسین_بن_علی (سلام الله علیهما) آمده است كه «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» به همین علت است؛ #روش، #منش و #گفتار او طوری است كه دیگران را راهنمایی می كند؛ خاصیت #نور این است.
آپارات:
https://www.aparat.com/v/pnkQs
#کلیپ_محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/08/01
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
💞 فصل های دل!
#امام_علی_علیه_السلام :
🔅 دلها را اشتياق و روى كردن و پشت كردنى است،
پس دل را آنگاه كه مشتاق است و روى آورده به كار گيريد كه اگر به ناخواه وادار به كارى شود كور گردد.
▫️ نهج البلاغه : حكمت ١٩٣
✍️ مقصود امام علیه السلام از اقبال، مايل بودن و از ادبار، بىميلى به دليل افسردگى و امثال آن است.
امام علیه السلام دستور داده است تا نفوس را در راه شايسته از نظر فكر و انديشه به كار ببرند، و موقع تمايل و علاقه به كارى از آنها استفاده كنند، زيرا اين استفاده به موقع باعث نشاط قواى نفسانى و كمك و همكارى با نفس مىگردد.
و از واداشتن نفوس بر كارى با نفرت و بىميلى (از آن به وسيلۀ قياس مضمرى) نهى كرده است كه ...فانّ القلب إذا اكره عمى.
🔸 يعنى وادار ساختن نفس به انديشه در بارۀ چيزى، موقعى كه به دليل خستگى يا ناتوانى و امثال آن، نفرت از آن دارد، باعث فزونى ناراحتى و نفرت مىگردد، و در برابرش مانعى از وهم و خيال به وجود مىآيد؛ نمىگذارد آنچه را كه انديشيده است و بايد درك كند، دريابد، هر چند كه واضح و روشن باشد گويى كور است.
📚 ترجمه شرح ابن میثم ، ج ۵ ص ۵۸۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
سيماى مرگ در قرآن و روايات:
1- آمادگى براى مرگ، نشانهى اولياى خداست. «إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِياءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ»
2- جايگاه مرگ در زندگى انسانها همچون گردنبند بر روى سينهى دختران است. «خطّ الموت على وُلد آدم مَخطّ القلاده على جيد الفتاة»
3- مرگ، پايان راه نيست، بلكه به منزلهى تغيير در حيات و شيوهى زندگى است، مانند لباسى كه تعويض مىشود.
4- هر كس از انسانها به نحوى از اين جهان رخت برمىبندند، بعضى با سختترين حالات و عدّهاى مثل بو كردن گل.
5- ترس انسان از مرگ مانند ترس رانندهاى است كه يا سوخت ندارد «آه من قلة الزاد و طول الطريق»، يا بار قاچاق و كالاى ممنوعه حمل مىكند (گناهكار است) و يا آمادهى رانندگى نيست، وگرنه ترس چرا؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
❓ آیا امام حسین (علیه السلام) را خود شیعیان نکشتند و حالا بخاطر کردار بد شان عزاداری میکنند؟
🔰 پاسخ:
✍ این هم یکی از سخنان ناجوانمردانه ای است که نظیر آن در دوران ما زیاد به گوش می خورد و گویی عده ای می خواهند به هر شکل و روشی به حق و حقیقت حمله کنند، بدون آنکه اندک ارزیابی ای از محتوای سخن خود داشته باشند.
1⃣-شیعه به کسی می گویند که پیرو و مطیع ائمه باشد، پس چگونه می توان قاتلان ائمه(علیهم السلام) را شیعه خطاب کرد؟
2⃣-وقتی در هیچ جا امثال شمر، خولی، سنان و ... شیعه خوانده نشده اند، چگونه می توان چنین سخنی گفت حال آنکه شیعه نظیر حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین و ... بودند که نهایت فداکاری و دلاوری را در رکاب امام حسین (علیه السلام) به نمایش درآوردند.
3⃣-امام حسین (علیه السلام) در سخنان خود، لشگر یزیدیان را پیروان ابوسفیان و عده ای بی دین می خواند و می فرمایند: واي بر شما اي پيروان أبو سفيان! اگر دين نداريد و از روز معاد نمي هراسيد، لا اقل در دنيا آزاد مرد باشيد و آن گونه كه مي پنداريد به حسب و نسب خود كه عرب هستيد باز گرديد.(1)
4⃣-اگر منظور از شیعه خواندن قاتلان این است که به امام حسین (علیه السلام) نامه نوشته بودند، شبث بن ربعي و حجار بن أبجر و عمرو بن حجاج و ... از نویسندگان معروف نامه بوده اند که هیچ جا ادعای شیعه بودن آنها نشده است.
5⃣-لشگر مقابل امام حسین (علیه السلام) کسانی بودند که در دلیل کینه ها و دشمنی هایشان به امام (علیه السلام) موج می زد و خودشان می گویند: « إنما نقاتلك بغضاً لأبيك» يعني: ما از روي بغض و كينه اي كه با پدرت علي بن ابي طالب داريم با تو به جنگ و نبرد برخاسته ايم.(2) آیا می توان کسانی که خود را دشمن حضرت علی (ع) می دانند، شیعه خواند؟
6⃣- اگر این ادعا بدان خاطر مطرح شده که کوفیان شیعه بوده اند، باید بگوییم در زمانی عده ای از کوفیان شیعه بودند، که قطعا در دوران امام حسین (علیه السلام) عده قابل توجه شیعه در کوفه وجود نداشت. ابن أبي الحديد معتزلي در اين باره مي گويد: (در زمان معاویه) سخنرانان در هر كوي و برزن و بر فراز هر منبري علي را لعن كرده و از او بيزاري مي جستند و به او و اهل بيت او دشنام مي دادند؛ و بيچاره ترين مردم در آن زمان، مردم كوفه بودند؛ زيرا شيعه علي عليه السلام در آن شهر زياد بود؛ معاويه، زياد بن سميه را حاكم كوفه و هم زمان شهر بصره را نيز تحت امر او ساخت. و او به دنبال شيعيان مي گشت ـ او شيعيان را مي شناخت، زيرا در زمان خلافت علي عليه السلام از طرفداران او بود ـ پس ايشان را حتي زير هر سنگ و كلوخي هم كه بودند مي يافت و به قتل مي رساند و يا تهديد به قتل مي كرد؛ و دست ها و پا ها را جدا كرده و چشم ها را كور مي كرد؛ و ايشان را بر تنه هاي درخت خرما به دار مي كشيد؛ و يا از عراق بيرون مي كرد؛ تا جايي كه كسي از شيعيان شناخته شده در عراق باقي نماند. (3)
📚 پی نوشتها:
1. الفتوح، ابن اعثم، دارالاضواء، بیروت، لبنان، تحقیق علی شیری، ج5 ص117.
2. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة لذوی القربی، قم، اسوه، ۱۴۲۲ق. ص۳۴۶.
3. ابن ابی الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغة، به کوشش محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره، ۱۳۷۸-۱۳۸۴ق/۱۹۵۹-۱۹۶۴م.، ج۱۱، ص ۴۴.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اخلاص نیّت
🔹 یک بیان نورانی از حضرت امیر (سلام الله علیه) هست _ بخشی از بیانات اینها به وسیله انقلاب تفسیر شد؛ یعنی به زحمت، انسان این روایت ها را معنا می کرد ولی #انقلاب، خوب و به صورت شفاف این را برای ما تفسیر کرد _ در یکی از جبهه های جنگ وجود مبارک حضرت امیر دید که یکی از مجاهدان می گوید که ای کاش برادر من در این صحنه بود، چون صحنه، صحنه #جهاد_دینی است و پُرفضیلت است. حضرت به او فرمود: «أَ هَوَی أَخِیكَ مَعَنَا»؛ آیا #خط_فکری برادر تو با ماست، عرض کرد بله یا امیرالمؤمنین، فرمود او در ثواب ما #شریک است.
🔹 می بینید دو تا #روحانی یا دو تا #دانشجو یا دو تا استاد دانشگاه یا یک روحانی و یک دانشگاهی اینها دوست هستند، باهم درس خواندند، با هم بحث کردند، حالا در یک شهر دارند زندگی می کنند، یکی سِمَتی پیدا کرده، آن دیگری اگر راضی باشد، در ثواب او سهیم است؛ اما اولین اختلافی که هست همین است که چرا من نباشم او باشد! این «چرا من نباشم او باشد»، از #بدترین_غده_ها است! حالا دو تا روحانی هستند، یکی شده امام جمعه یکی نشد، دو تا دانشگاهی هستند، یکی شده نماینده یکی نشد، این بگوید این کار خیری است که او دارد انجام می دهد، من هم او را تقویت می کنم، اگر ثواب این بیش از او نباشد کمتر از او نیست!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قمر جلسه 8
تاریخ: 1396/02/09
🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 صحیفه وحی
▫️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با این دعاهای نورانی، #رابطه_جامعه_با_قرآن را زنده كرد. شما وقتی این ادعیه نورانی را بررسی می كنید ملاحظه می فرماید كه غالب این ادعیه #صبغه_تفسیر قرآن را دارد؛ یعنی آیات قرآن را دارد معنا می كند (یك) و این گزاره ها را كه به صورت خبری است به ما تعلیم می دهد در جمله های انشایی كه با دعا از خدای سبحان بخواهیم (دو).
هم با #تفسیر قرآن، قرآن را به ما نزدیك می كند و در دسترس ما قرار می دهد و هم با #دعا ما را به دامن قرآن می كشاند كه به آنچه خدا گفت ما عمل بكنیم.
▫️ در بسیاری از آیات كه اوصافی را خدای سبحان برای مؤمنان ذكر می كند كه اینها به صورت جمله خبریه است، غالب آنها به صورت جمله انشایه در ادعیه حضرت آمده است. این #تبدیل_خبر_به_انشا برای آن است كه دست ما را بگیرد و به راه ببرد. كسی كه اهل دعاست و می خواهد به آن #معارف_قرآن_كریم برسد، راهی «إلی الله» است و در بستر صراط مستقیم.
▫️ حضرت آیات را تفسیر می كند اولاً، گزاره های تفسیری را كه جمله خبریه است به صورت دعا كه جمله انشائیه است در می آورد ثانیاً، به ما می فرماید این مطالب را #انشا_كنید و از خدا بخواهید ثالثاً كه شما بشوید #مصادیق آن آیات الهی رابعاً؛ این می شود #وجود_قرآنی یك جامعه.
#پادکست_محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام
تاریخ: 1384/11/22
🔰 @p_eteghadi 🔰
17.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💽 #پادکست
💢 درخواست امام سجاد از خداوند
🎤 استاد مسعود عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 پاداش خدمت به شوهر در فرمایش حضرت امام محمد باقر علیه السلام :
هر زنی که هفت روز شوهرش را خدمت کند خداوند هفت در دوزخ را به روی او ببندد و هشت در بهشت را به رويش بگشايد ، تا از هر در که خواهد وارد شود و فرمودند : هيچ زنی نيست که جرعه ای آب به شوهرش بنوشاند مگر آن که اين عمل او برايش بهتر از يک سال باشد که روزهايش را روزه بگيرد و شبهايش را به عبادت سپری کند.
📚 وسائل الشيعه ، ج ۱۴ ، ص ۱۲۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 کتاب « باغ حاج علی »
خاطرات #حاجمهدیسلحشور از دفاع مقدس
✍🏻 نویسنده: نوید نوروزی
🔻کانال پر از آب و برف بود و به سختی میتوانستیم حرکت کنیم، سرما هم فشار میآورد. با خود گفتم: (خدایا کاش شهید بشم که از این سرما نجات پیدا کنم!) از شدت سرما دستهایم کبود شده بود و حتی نمیتوانستم گلنگدن اسلحه را بکشم. بهقدری دستهایمان یخ زده بود که اسلحه را به زمین تکیه میدادیم و گلنگدن را با پا میکشیدیم. حتی نمیتوانستیم اسلحه را از ضامن خارج کنیم، با سنگ روی ضامن میزدیم تا جابهجا شود.
نمیدانستیم سرنوشتمان چه خواهد شد. ناگهان سعید طاهرخانی از بین جمعیت بلند شد و کنار یک جنازه رفت و آرام آن را جابهجا کرد. درست زیر جنازه یک گلوله آرپیجی 7 بود. جنازه از کی آنجا بود؟! نمیدانستیم، اما به بدنه گلوله گِلهای خشک چسبیده بود. سعید سرنیزهای درآورد و شروع کرد به تراشیدن گِلهای روی گلوله آرپیجی تا بتواند آن را در قبضه جا بزند. هیچ فرصتی نداشتیم و دل توی دلمان نبود.
سعید ایستاد و در همان تاریکی شب قرآنی را مقابل صورتش گشود و شروع کرد به خواندن دعا. گاهی به آسمان نگاه میکرد و گاه به قرآن. نفسها در سینهها حبس شده بود. یکی دو دقیقهای طول کشید...
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
وضعیت کودکان در برزخ:
☘ چگونه میتوان تصور کرد که کودکان معصوم و فرزندان نازنینی که عمر بسیار کوتاهی در این دنیا داشتهاند دچار عذاب اخروی شوند؟
عذاب جان دادن و عذاب قبر نیز هیچ کدام بیعلت نیستند و همگی متأثر از گناهان و دلبستگیهای ناحق و ناروا نسبت به امور دنیوی هستند، بنابراین چگونه این عذابها میتوانند متوجه پاکان و کودکان معصومی باشند که تمثّل فرشتگان الهی در زمین هستند؟
جان دادن برای انسان پاک و مؤمن طبق روایات، همچون بو کردن گل است. بلکه چه بسا با شفاعت کودکان انسانهای مؤمن، والدین آنان هم اگر خطایی داشته باشند، مورد رحمت و مغفرت الهی واقع خواهند شد.
در اینجا تنها به بخشی از روایات که در این زمینه وارد شده و نشانگر دیدگاه اسلام در این رابطه است، اشاره میکنیم:
1- امام صادق (ع) فرمودند: «هرگاه کودکی از مؤمنان از دنیا رفت، منادی در ملکوت آسمان و زمین ندا میدهد که فلانی فرزند فلانی از دنیا رفته است. اگر پدر یا مادر یا یکی از بستگان مؤمن او از دنیا رفته باشند، کودک را به نزد او میبرند تا از او پرستاری کند و اگر کسی یافت نشد، او را به حضرت فاطمه (س) میسپارند و آن حضرت، تا زمانی که یکی از پدر یا مادر یا نزدیکانش به او ملحق شوند، از کودک نگهداری میکنند و بعد کودک را به آن فرد تحویل میدهند.» (1)
2- از امام صادق (ع) همچنین نقل شده است: «خدای بزرگ، ابراهیم و ساره را متکفل نگهداری از کودکان مؤمنان قرار داده است؛ در قصری با شکوه از درّ بهشتی و در روز قیامت این کودکان را لباس نیکو پوشانده و خوشبو میکنند و آنان را به پدر و مادرشان هدیه میدهند.
این کودکان، پادشاهانی هستند در بهشت همراه با والدینشان.» (2)
3- از پیامبر بزرگ اسلام (ص) نقل شده است که فرمودند: «کودکان مؤمنان در روز قیامت آنگاه که زمان حسابرسی خلایق میرسد حاضر میشوند.
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
خدای تعالی به جبرئیل میفرماید: اینان را به بهشت وارد کن. کودکان بر دروازههای بهشت میایستند و از پدران و مادران خود سؤال میکنند.
نگهبان بهشت به آنان میگوید: آنان مثل شما نیستند و گناهان و خطاهایی دارند که باید از آن بازخواست شوند. کودکان صدای خود را با گریه بلند میکنند؛ پس خدای تعالی میفرماید: ای جبرئیل، این چه صدای گریه و زاری است که بلند شده است؟
جبرئیل عرض میکند: خدایا! تو خود از من داناتری، اینان کودکان مؤمنان هستند و میگویند ما وارد بهشت نخواهیم شد تا زمانی که پدران و مادران ما وارد بهشت شوند.
پس خدای تعالی میفرماید: ای جبرئیل، در میان جمع وارد شو و دست پدران و مادران آنان را بگیر و همراه کودکان - به خاطر رحمتی که دارم - وارد بهشت کن.» (3)
4- از رسول گرامی اسلام (ص) نیز نقل شده است: «کودکان امت محمد (ص) در روز قیامت در زیر عرش در کنار حوضهای بهشتی جمع میشوند.
خداوند از حال آنان مطلع میشود و میفرماید: چه شده است که سرهایتان را به سوی من بلند کردهاید؟ میگویند ای پروردگار ما! پدران و مادران ما در عطش گرفتارند و آنگاه ما در کنار حوضهای بهشتی هستیم.
پس به آنان وحی میشود: وارد صفوف قیامت شوید و پدران و مادران خود را سیراب کنید.» (4)
📚 پینوشت:
1- بحارالأنوار، ج 5، ص293
2- الفقیه، ج 3، ص490
3- بحارالأنوار، ج 79، ص 123
4- مستدرکالوسائل، ج 2، ص 401
🔰 @p_eteghadi 🔰