eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ امام صادق (علیه السلام): هنگامے كه كسے را دوست مےدارى ، او را از اين محبّت آگاه ڪن زيرا اين كار دوستے بين شما را محكم‌تر ڪند. 📚 اصول کافے ج۲ ص۶۴۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 شیعه در دوره امام باقر(ع) 🔹 کتاب «شیعه در دوره امام باقر(ع)» اثر حجت الاسلام والمسلمین سیدقاسم رزاقی موسوی است که به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۹۰ صفحه منتشر شد. 🔹گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) طبق وظیفه ذاتی خود، کلان طرح «تشیع در عصر حضور» را در دستور کار خود قرار داده و بر آن است این مهم را در دوران هر یک از امامان معصوم(ع) در دفتر جدا بررسی و تبیین کرد. 🔹پژوهش حاضر در صدد بررسی وضعیت شیعه در دوران امامت امام باقر(ع) (۹۵ق-۱۱۴ق) در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و ارائه تصویری جامع از وضعیت شیعه در این دوره زمانی در مناطق شیعه نشین عراق، حجاز، یمن، مناطقی از ایران به ویژه خراسان و قم است. این دوره به لحاظ فرهنگی و اجتماعی از اهمیت خاص برخوردار است و مقطع مهمی برای تاریخ تشیع به شمار می آید. 🔹این نوشتار با تأکید بیشتر بر بررسی وضعیت شیعیان پیرو امام که خط فکری و مشی سیاسی خود را بر اساس نظر آن حضرت قرار دادند، به حیات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سایر گروه های شیعی پرداخته است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 💢 چگونه با مردم زندگى كنيم؟ 🔅 : «آن گونه با مردم معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده مانید به شما عشق ورزند». (خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَکَوْا عَلَیْکُمْ، وَإِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیْکُمْ). ✍🏻 اسلام دینى اجتماعى است و آیات قرآن و روایات اسلامى به طور گسترده از معاشرت خوب با مردم سخن گفته است . کلام امام(علیه السلام)در اینجا نیز ناظر به همین معناست. پیوند محبت و دوستى را از طریق برخورد خوب و نیکى و خدمت کردن به مردم آنچنان محکم کنید که شما را به منزله نزدیک ترین عزیزان خود بدانند; هرگاه از دست بروید جاى شما در میان آنها خالى باشد; ولى در دل همواره از شما یاد کنند و بر عواطف و محبت هایى که نسبت به آنها داشتید اشک بریزند و در حال حیات پروانه وار گرد شما بگردند و از معاشرت با شما لذت ببرند. ▫️ در واقع امام علیه السلام در اینجا مسئله محبت و نیکى به مردم را با ذکر لوازم بیان فرموده است، زیرا اشک ریختن بعد از مرگ و عشق ورزیدن در حال حیات از لوازم قطعى محبت با مردم است. (ص) مى فرماید: 🔅 با کسى که همنشین توست خوش رفتارى کن تا مسلمان باشى». «أَحْسِنْ مُصَاحَبَةَ مَنْ صَاحَبَکَ تَکُنْ مُسْلِماً; (۱) در حدیث دیگرى از امام امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: 🔅با برادران نیکى کن و گناهانشان را ببخش». «صاحِبِ الاْخْوانَ بِالاْحْسانِ وَتَغَمَّدْ ذُنُوبَهُمْ بِالْغُفْرانِ; (۲) مى فرماید: 🔅«آن کس که با دوستانش خوشرفتارى نکند و با رفیقش رفاقت نداشته باشد از ما نیست».(۳) 🚩 این دستورات، بر خلاف چیزى است که در دنیاى مادى امروز معمول است; نه در زندگى با دوستان خود عشق مىورزند و نه بعد از مرگشان بر آنها اشک مى ریزند، زیرا در دنیاى مادى عواطف را درک نمى کنند و همواره دنبال منافع مادى خویشند. ا - - - - - (۱) بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۶۸ (2) غررالحکم، ح ۹۴۸۶ (3) بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۶۱ 📚 گفتار معصومین، ناصر مکارم شیرازی 🔰 @p_eteghadi 🔰
شبهه تناقض در قرآن در مورد پیامبر داشتن همه امتها !!!! 🤔 : ❓یک شبهه دیدم که میان آیات قرآن تناقض است , در جایی می گوید که همه امتها پیامبر داشته اند و در جایی می گوید که عرب قبل از پیامبر اسلام , پیامبر نداشته است !!!!! 💠💠 👌قرآن و روایات تصریح دارد که خداوند برای تمام امتها پیامبری مبعوث کرده است . ❕قرآن می گوید ؛ « هر امتى در گذشته انذار كننده‏ اى داشته است.» ( فاطر 24) و می فرماید ؛ « ما در هر امتى رسولى فرستاديم كه خداى يكتا را بپرستيد، و از طاغوت اجتناب كنيد » (نحل 36) 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند سبحان آفريدگان خويش را از [دسترسى به‏] پيامبرى مرسل، يا كتابى آسمانى، يا حجّت و دليلى لازم، يا راهى روشن و استوار بى‏ بهره نگذاشته است؛ فرستادگانى كه نه اندك بودنِ شمارشان آنان را [از اداى رسالتشان‏] سست كرد و نه فراوانى تكذيب كنندگانشان. براى پيامبر پيشين نام پيامبرِ پس از او برده مى‏ شد و پيامبر گذشته پيامبر آينده را مى ‏شناساند.» 📚نهج البلاغه خطبه 1 👌و فرمود ؛ « خداوند پس از آنكه جان او- آدم عليه السلام- را ستاند، مردم را از حجّت و دليلى كه ربوبيّت او را براى آنان استوار گرداند و ايشان را به شناخت او رساند، بى‏ بهره نگذاشت. بلكه در هر قرنى و نسلى با حجّت‏ها و براهينى كه از طريقِ پيامبران برگزيده و امانتداران پيام‏هاى خود فرستاد، به مردم رسيدگى كرد، تا آنكه با پيامبر ما محمّد ، حجّت او به كمال رسيد.» 📚نهج البلاغه خطبه ٩١ ❕و فرمود : « آری روی زمین هرگز از کسی که قیام به حجت الهی کند خالی نخواهد ماند خواه آشکار و مشهور باشد یا پنهان و ناشناخته برای اینکه احکام و دستورات و دلائل و نشانه های خداوند از میان نرود ...خداوند به وسیله آنها دلائل و نشانه های خود را حفظ می کند تا به افرادی همانند خود بسپارند و بذر آن را در دلهای کسانی شبیه خود بیفشانند...» 📚نهج البلاغه حکمت 147 ❕بنابراین هیچگاه زمین از حجت الهی خالی نبوده است , بر این اساس آیاتی که می گوید قبل از پیامبر اسلام عرب انذار دهنده ای نداشته است : ( یس ٦ _ قصص ٤٦ _ سجده ٣ ) حمل می شود بر این که مقصود از منذر , منذر صاحب نام و صاحب کتاب است , به مانند پیامبران اولو العزم , اما منذرین و پیامبرانی که مقامشان از پیامبران صاحب کتاب و اولی العزم پایین تر بوده قبل از پیامبر اسلام هم در میان عرب بوده اند , چنان که در روایات ما یکی از این منذرین , حضرت ابوطالب علیه السلام معرفی شده است . ❕ امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « وقتی پیامبر اسلام مبعوث شد ابوطالب وصایای نبوت را به پیامبر اسلام تقدیم کرد» 📚الکافی ج1 ص 445 👌بر همین اساس در تفسیر نمونه در مورد آیاتی که می گوید عرب قبل از پیامبر اسلام منذری نداشته است , می خوانیم : " مسلما منظور از اين قوم همان مشركان عرب مى‏باشد و اگر گفته شود به اعتقاد ما هيچ امتى بدون انذار كننده نبوده، و زمين هرگز از حجت خدا خالى نخواهد شد، بعلاوه در آيه 24 سوره فاطر خوانديم وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ:" هيچ امتى نبود مگر اينكه بيم دهنده‏اى در آنها وجود داشت. " ❕در پاسخ مى‏گوئيم منظور از آيه مورد بحث انذار كننده آشكار و پيامبر بزرگى است كه آوازه او همه جا بپيچد، و گرنه در هر زمانى حجت الهى براى مشتاقان و طالبان وجود دارد، و اگر مى‏بينيم دوران ميان حضرت مسيح ع و قيام پيامبر اسلام ص را دوران فترت شمرده‏اند نه به اين معنى است كه مطلقا حجت الهى براى آنها وجود نداشته، بلكه فترت از نظر قيام پيامبران بزرگ و اولو العزم است. " 📚تفسير نمونه، ج‏18، ص: 319 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 پناهگاه امن 🔹 ذات اقدس الهی به ما پناهگاهی داد فرمود این پناهگاه در دستت است در كنار دلت است، اگر یك وقت دیدی شیطان حمله كرد به خدا پناه ببر: ﴿وَإِمَّا ینزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ﴾. هر وقت انسان احساس خطر كرد كه دارد گناه می ‌كند، شیطان می ‌گوید این نامحرم را نگاه كن یا این غیبت را گوش بده یا این مال حرام را بگیر _ خب وقتی یكی از نزدیك‌ ترین اعضای خانواده را می‌ خواهند به اتاق عمل ببرند ما چطور ﴿أَمَّن یجِیبُ﴾ می‌ خوانیم؟ مضطرانه ﴿أَمَّن یجِیبُ﴾ می‌ خوانیم _ اگر كسی دید الآن در معرض امتحان است بین بهشت و جهنم است، مكرّر شیطان می‌ گوید این گناه را بكن این مال را بگیر این زیرمیزی را بگیر این رومیزی را بگیر این دروغ را بگو این تهمت را بزن، فرمود در چنین حالی فوراً برو در پناهگاه، یك ﴿أَمَّن یجِیبُ﴾ بخوان. 🔹 خب وقتی مریض داریم چطور ﴿أَمَّن یجِیبُ﴾ می‌ خوانیم، همان طور ﴿أَمَّن یجِیبُ﴾ بخوان! ﴿وَإِمَّا ینزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ﴾ یعنی پناه ببر نه اینکه بگو «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم»! ما وقتی آژیر خطر را می‌ شنیدیم در خیابان می ‌ایستادیم می‌ گفتیم من می‌ خواهم بروم به پناهگاه یا می ‌دویدیم می ‌رفتیم به پناهگاه؟ فرمود اگر شد فوراً بگو «یا الله»، با جزع بگو، من همان‌جا نجاتت می‌ دهم؛ این كلمه «لا إله الاّ الله» حِصن من است _ حِصن یعنی _ من هم دژبان این حِصنم؛ آن طوری كه مریض داری می ‌گویی «یا الله»، آن طور بگو «یا الله» من فوراً به دادت می ‌رسم! چه كسی می ‌تواند بگوید من بی ‌پناهگاهم؟! 📚 سوره مبارکه نور جلسه 13 تاریخ: 1390/08/7 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌹آیا سیاستمدار بودن در زندگی بد است؟ ✍ اکثر ما انسان‌ها در زندگی وقتی میشنویم فلانی آدم سیاستمداری هست چنین در ذهن ما تداعی می‌شود که او انسان دروغگو و مکار و منفی است. در حالی که اشتباه از ماست. 🔹سیاست🔹 به معنی تدبیر در امور است و نه تنها لازم است بلکه اگر کسی نداشته باشد، زندگی برایش سخت می‌شود. 🍁 به یک نمونه از سیاست در زندگی توجه کنیم: 🍀فرض می‌گیریم خداوند فرزندی به ما عنایت فرموده و برادری داریم که وضع مالی خوبی ندارد و ازشرم یک کادوی خوب ، انگیزه‌ای برای آمدن به خانه ما و دیدن فرزند ما را ندارد. ما یک سیاستی به خرج می‌دهیم تا این مشکل تدبیر و حل شود. وسیله‌ای را که در خانه کم داریم مانند یک پلوپز، آن را بدون این که کسی، حتی همسر خودمان یا همسر برادرمان بداند، می‌خریم. آن کادو را به برادرمان می‌دهیم تا با آن به منزل ما بیاید. 🍀 اما سودی که این کار و سیاست داشت: 1⃣ آبروی برادرمان در نزد خانواده خودش و همسر ما محفوظ می‌شود.و این به نوبه خود کم نیست. 2⃣ همسر ما اگر روزی برادرمان صاحب اولاد شد ، بهانه‌ای برای نخریدن کادو به او به علت نیاوردن کادو در تولد فرزندمان ندارد. 3⃣ ما یک ریالی هزینه نکرده‌ایم، همان پلوپزی که خودمان می‌خواستیم برای خانه خودمان بخریم، از دست برادرمان به ما رسیده است. 4⃣ علاوه بر رضایت خداوند متعال از این همه کار نیک، محبت بین ما و برادرمان که بر اثر نیامدن به دیدار فرزندمان ممکن بود از بین برود، نه تنها از بین نرفته بلکه زیادتر هم شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آيت الله العظمی جوادی آملی: «چرا در زیارت آل یاسین که جز بهترین زیارت های ماست در پیشگاه حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) می گوییم: بر تمام شئون زندگی تو سلام؟...» 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شهد شهادت 🔹 دشمن بیرونی مشكل چندانی ندارد، عمده دشمن درونی است! گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باكی از دشمن برونی نیست انسان وقتی باور كرده است كه نصیبش می‌ شود _ می ‌دیدید که در این قربانی ‌ها را چگونه تشییع می‌ كردند _ كم نمی آورد. خدا غریق رحمت كند سیدناالاستاد مرحوم علامه طباطبایی را! می ‌فرمود گاهی انسان می ‌بیند شهیدی تیر خورده و در خونش دست و پا می ‌زند، خیال می‌ كند او دارد رنج می ‌برد و فشار جان دادن است، فرمود اگر او حالی می ‌داشت و می ‌توانست با شما سخن بگوید می ‌فرمود الآن مثل اینكه یك انسان تشنه گرمازده‌ ای در استخر خنك دارد شنا می ‌كند من این‌طور دارم دست و پا می ‌زنم. 🔹 از وجود مبارك درباره اینکه این همه تیر را چطور تحمل كردند رسید ه است که برای آنها خیلی سخت نبود آسان بود. اگر كسی رفت به سوی او دیگر راحت است؛ این خداست! این خدا به ما فرمود زیاد به یاد من باشید. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/16 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مبانی متزلزل 🔹 این صبغه علمی ندارد كه برای اینكه حقوق مثل فقه مثل قانون، سه مرحله دارد: مواد حقوقی دارد؛ این مواد را از مبانی می‌ گیرند و آن مبانی را از منابع می ‌گیرند. یك فقیه وقتی رساله می ‌نویسد موادّ فقهی ‌اش در رساله است، این مواد فقهی را از یك سری مبانی می ‌گیرد كه در اصول فقه این مبانی برای این فقیه روشن شده است و این مبانی را از منابع استنباط می‌ كند؛ یعنی از قرآن و عترت و عقل. از منابع, مبانی می ‌گیرد و از مبانی, موادّ حقوقی؛ فقه این طور است، اخلاق این طور است، حقوق این طور است در نظام اسلامی. 🔹 الآن این حقوق بشر مبنای علمی ندارد؛ حالا چند ماده است به عنوان حقوق بشر، این مواد را از چه می ‌گیرند؟ از می ‌گیرند از آزادی از استقلال از امنیت از عدالت از امانت از زندگی مسالمت‌آمیز حُسن همجواری تفاهم متقابل؛ اینها یك سری مبانی پذیرفته‌شده است که از این مبانی، آن موادّ حقوقی را استنباط می ‌كنند که می‌ شود . 🔹 مهم‌ترین مبنا در بین اینها مسئله است كه عدل از همه اینها شیرین ‌تر بالاتر و عمیق ‌تر است و معنای عدل هم شفاف و روشن است؛ عدل یعنی «وضع كلّ شیء فی موضعه»؛ اما تمام ابهام از این به بعد است که جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ شما كه منبع وحیانی ندارید، آن كه اشیاء را آفرید و آن كه اشخاص را آفرید می‌داند جایشان كجاست؛ او جای زن و مرد را مشخص كرده او جای شراب و سركه را مشخص كرده او جای گوسفند و خوك را مشخص كرده است. الآن اینها به این مجاهدان و مدافعان فلسطین و غزّه می‌ گویند ! این كه نمی فهمد یعنی چه این كه نمی فهمد یعنی چه! اگر عدل, مبنای حقوقی است و معنای عدل هم «وضع كلّ شیء فی موضعه» است كه معنای روشنی است، خب جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ جای جهاد و دفاع كجاست؟ جای ترور كجاست؟ 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 26 تاریخ: 1390/12/11 🔰 @p_eteghadi 🔰
شیعیانی که در غیبت امام زمان عج ازدنیا می روند و انتظار فرج را داشتند و امام را ندیدند حقشان چگونه ادا می شود؟.mp3
6.93M
⭕️ سوال ⁉️ شیعیانی که در غیبت امام زمان عج ازدنیا می روند و انتظار فرج را داشتند و امام را ندیدند حقشان چگونه ادا می شود؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام على عليه السلام: كار خوب انجام دهيد و هيچ كار خوبى را كوچك مشماريد؛ زيرا كوچك آن هم بزرگ است و اندكش بسيار 📚ميزان الحكمه جلد7 صفحه 56 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 📖 📗 حکمت نامه سالمند و اندرزنامه جوان 🔺 مایه برکت جامعه و مانع نزول عذاب الهی! ✍️ سالمندی، نه یک ضعف و نقص، بلکه زمینه تحقّق بسیاری از نیکی هاست. مسلمان سالمند، در پرتو نور الهی می درخشد و هر موی سپیدی که بر سر و روی او می روید، بر وقارش می افزاید. هر سال که از عمر سالمند مطیع خدا و نیکوکار به مردم می گذرد، بر درجات قربش به خداوند افزوده می شود و اسباب رهایی اش از آتش، بیشتر فراهم می آید تا آن جا که ممکن است او را بی حساب به بهشت درآورند. ▫️ طولانی شدن عمر، استواری در باورها را برای سالمند به ارمغان می آورد. تجربه های مستمر و مکرّر نیز رای و حدس سالمند را از خطا دور و آن را به واقع و صواب نزدیک می کند. 🔅از این رو که تندیس خردورزی و قدرت و چالاکی جسمی است ـ رای سالمند را دوست داشتنی تر از جولان جوان می خواند. 🚩 بدین سان، شگفت نیست که هر سالمند درستکار، مایه برکت جامعه خویش می شود و مانع نزول عذاب الهی. 📄 حکمت نامه سالمند و اندرزنامه جوان ص ۲۶ 🔰 @p_eteghadi 🔰
ما که دینمان را بصورت ارثی بدست آورده ایم از کجا بفهمیم که بر حق هستیم و گمراه نشویم؟.mp3
1.02M
⭕️ سوال ❓ما که دینمان را بصورت ارثی بدست آورده ایم از کجا بفهمیم که بر حق هستیم و گمراه نشویم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ خداوند می‌گوید: من را اطاعت کنید و یا در آتش جهنم بسوزید. مردم آزادند می‌توانند از دستورات خداوند اطاعت کنند یا نه، این چه آزادی است که انسان جرأت انجام گناه را ندارد، لذا وجود جهنم یعنی انسان مجبور است گناه نکند. 🔰 پاسخ اجمالی 👈 خدا انسان را مجبور نمی‌کند، فرموده اگر گناه کنید، به چنین عذابی دچار خواهید شد، حال برخی از سخن خدا درس گرفته و با اختیار و انتخاب خود سراغ گناه نمی‌روند و برخی از فرمان الهی سرپیچی کرده و مرتکب گناه می شوند. پس در این موارد نیز هیچ اجباری وجود ندارد و انسان مختار است و می‌تواند گناه کند و در عذاب آن نیز بیافتد. 🔰 پاسخ تفصیلی 👈 نکته اول: با این‌که خداوند به وسیله پیامبران و کتاب آسمانی بارها وجود جهنم و عذاب ناشی از اعمال بد را گوش‌زد کرده است، اما بیشتر انسان‌ها حتی مومنین و کسانی‌که آخرت را قبول دارند، مرتکب گناهانی می‌شوند، پس وجود جهنم، انسان را مجبور نکرده است. ✅ نکته دوم: اجبار یعنی این‌که اعمال انسان بدون اختیار و بدون این‌که خودش بخواهد و اراده‌ای داشته باشد انجام گیرد، مثلا دست‌های انسان را ببندند و در دهان او چیزی بریزند، یا انسان را در درون چاهی بیاندازند، اما حالتی که خود او انتخاب می‌کند ولو در شرایط بسیار سخت، عمل او از روی اختیار و انتخاب بوده است، مثلا بچه انسان مریض است و در حال مرگ و پدرش یکی از کلیه‌های خود را به او اهدا کند، اینجا درست است که پدر تحت شرایط سختی این کار را کرده و اگر شرایط عادی بود هرگز این کار را نمی‌کرد، اما باز خود اوست که تصمیم گرفته و انتخاب کرده و عمل کرده است. 🔶 در رابطه با جهنم همین مساله حکم‌فرماست؛ خدا انسان را مجبور نمی‌کند، بلکه فرموده اگر گناه کنید، به چنین عذابی دچار خواهید شد، برای روشن شدن بحث بهتر است این‌گونه مثال بزنیم: شخصی به دکتر مراجعه کرده و دکتر به او می‌گوید بیمار هستی و نباید این غذاها را بخوری یا مثلا نباید سیگار بکشی، اما آن شخص با این‌که می‌داند این غذاها یا سیگار برای او مضر است، غذا را می‌خورد یا سیگار را می‌کشد، این‌جا نیز چنین است با این‌که خداوند متعال بارها در قرآن کریم و از زبان انبیا و اولیا و بزرگان دین، فرموده جهنمی وجود دارد، اما بسیاری از مردم هم‌چنان مرتکب گناه می‌شوند، پس انسان هم‌چنان مختار است. ❇️ نکته سوم: جهنم به خاطر حکمت و عدالت خداست، اگر جهنم نباشد حکمت و عدالت الهی زیر سوال می‌رود، چیزی که در دنیا می‌بینیم این است که عده قلیلی از انسان‌ها به اکثریت انسان‌ها ظلم کرده و جان و مال و ثروت آن‌ها را به تاراج می‌برند، کشورهای پیشرفته و قدرتمند، کشورهای جهان سوم و مردم آن‌ها را استثمار کرده و تمام ثروت و منابع آن‌ها را غارت کرده‌اند، آن‌ها را در گرسنگی و فقر نگه داشته تا خود در آسایش و راحتی باشند. ✳️ اگر جهنم و عذاب و حساب و کتابی وجود نداشته باشد، خود به خود این سوال برای ما ایجاد می‌شود پس چه خدای ظالمی که هیچ‌گاه حق مظلوم را از ظالم نمی‌گیرد، این چه خلقت ظالمانه ایست که بیشتر مردم مورد ظلم و ستم و بی‌مهری قرار گرفته‌اند؟ 🔺 نکته چهارم: وجود جهنم انگیره خوبی برای ترک گناه است، بدون شک همه انسان‌ها ایمان‌شان آن‌قدر قوی نیست که عاشق خدا شده و به خاطر محبت و عشق به خداوند متعال گناهان را ترک کنند، لذا وجود جهنم و عذاب الهی و ترس از افتادن در جهنم، خود بهترین انگیزه برای فرار از گناهان و کارهای بد است. ____________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
126.7K
⭕️ سوال ❓آیا در زمان ائمه بخاطر امربه معروف و نهی از منکر. برخورد فیزیکی صورت گرفته؟!!! ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم این امر و دستور "امر به معروف و نهی از منکر" را، ما از کجا آورده‌ایم؟ از قرآن و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام دیگر. امر به معروف و نهی از منکر، سه مرتبه دارد: امر و نهی قلبی. که انسان از گناه بَدَش بیاید و معروف را دوست داشته باشد و این را نشان بدهد که "من از گناه بدم می‌آید". دو؛ امر و نهی زبانی. به زبان بگوید که "گناه نکن"، مثلا فرض کن که [گفته شود] "بلند شو نماز بخوان" و سه؛ عملی، به قول شما فیزیکی. از باب امر به معروف و نهی از منکر، می‌شود حتّی طرف را به قتل رساند. منتها باید بتوانید پیش حاکم شرع ثابت کنید باید با اجازه حاکم شرع باشد یعنی بدون اجازه نمی‌توانید این کار را کنید. اینها را ما از کجا می‌گوییم؟! اینها حرف اهل بیت علیهم السلام است و بله خودشان هم عمل می‌کردند. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔸️بعد از مرگ روح انسان چه چیزهایی را مشاهده میکند🔸️ ✍هنگام مرگ برخی از چیز‌هایی که آدمی قادر به دیدن آن نبوده مانند شیطان و فرشتگان در برابر دیدگانش ظاهر می‌شوند. انسان با مشاهده ملک الموت و دنیای ناآشنای اطرافش، متوجه پایان زندگی دنیایی خود می شود. نیکوکاران، فرشتگان قبض روح را به شکل زیبا و همراه با بشارت، سلام و تحیت مشاهده می‌کنند و کافران و ستمکاران، فرشتگان را بیم دهنده و با چهره‌های ترسناک می‌بینند. هر انسانی پس از مرگ، فرشتگان ثبت اعمال را می‌بیند و بلافاصله از وضع خود، بهشتی و اهل سعادت یا جهنمی و اهل عذاب بودن خود آگاه می‌شود. در اولین مراحل انتقال یا مرگ و زندگی در برزخ، روح آدمی فرشتگان مامور رزق و روزی را مشاهده می‌کند. بر اساس برخی روایات، هنگام مرگ شیطان با فرزندان و یاران خود بر بالین انسان حاضر می‌شوند تا او را وسوسه کنند و در دینش به شک اندازند و او را به کفر بکشانند اما اگر فرد از مومنان حقیقی باشد، شیطان نمی‌تواند بر او غالب شود و دین و ایمانش را بگیرد. (من لا یحضره الفقیه، جلد 1 , صفحه 133) هنگام مرگ همه انسان‌ها صالح، پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) با ظاهری آراسته و مثال نزدنی بر روح فرد حاضر می‌شوند؛ اگر از مومنان باشد هنگام دیدار با این بزرگان علاقه پیدا می‌کند و عشق می‌ورزد و اگر از مومنان نباشد، هنگام مشاهده آن‌ها را از دشمنان خود می‌داند و به دیدارشان علاقه ندارد. 📚بحار الأنوار، ج 82، ص 174، ح 8 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔶🔸 چرا شیعه؟؟ ♻️ اسلام آخرین و کامل ترین دین است که برای بشر فرستاده شده و خداوند دینی جز اسلام را نخواهد پذیرفت. بدون تردید دین در نزد خدا فقط اسلام است. [آل عمران، 19] و هر کس آئینی جز اسلام را برگزیند از او پذیرفته نخواهد شد. [آل عمران، 85] ♻️ اما همانطور که پیامبر اسلام(ص) پیش بینی فرموده بودند متأسفانه مسلمانان نیز همانند اقوام و صاحبان ادیان گذشته به مذاهب مختلف و گوناگونی متفرق شدند آن‌حضرت فرمود: «ان امّتی ستفرق بعدی علی ثلاث و سبعین فرقة، فرقة منها ناجیة، و اثنتان و سبعون فی النار». پیروان من بعد از من به هفتاد و سه فرقه متفرق خواهند شد، تنها یک گروه نجات پیدا می کنند و هفتاد و دو فرقه دیگر اهل آتش خواهند بود. [صدوق، خصال، ص 585] 🔶🔸 پیامبر(ص) در این روایت کلی فرمودند و فرقه ناجیه را مشخص نکردند ایا در جائی دیگر فرقه ناجی را معرفی کردند؟ 🔆 بله پیامبر در چندین جا وصی و جانشین خود را مشخص کرد که حتی بزرگان اهل سنت هم بیان کرده اند که مهمترین ان حادثه غدیر بود و پیامبر(ص) این رسالت را به اکمال رساندند. [فتح القدیر، آلوسی، ج6، ص20. مفاتیح الغیب، فخر رازی، ج6، ص113] 🔆 و در روایت دیگری فرمودند: سوگند به آن که جان من در دست اوست، علی(ع) و پیروانش در روز رستاخیز، رستگارانند. [سیوطی، درالمنثور، ج 6، در تفسیر آیه هفتم از سوره بینه] ✅پس طبق بیان پیامبر(ص) فرقه ناجیه کسانی هستند که پیرو علی(ع) باشند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ مگه امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه هم بیمار می شوند که ما جهت سلامتی ایشان دعا می کنیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «ما موظف هستيم هر لحظه آزمون را خوب پس بدهيم. پس راه باز است و در همه موارد ذات اقدس الهی در كمين ماست كه دستِ ما را بگيرد: ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ﴾;[۱] آن شيطان در كمين است كه پای ما را بگيرد: ﴿لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ﴾[۲]خيلی فرق است. اگر خدا مرتب در كمين است كه ما نيفتيم و اگر شيطان مرتب در كمين است كه ما را بياندازد‎؛خدا پيروز است، چرا ما آن طرف نرويم؟!» [۱]. سوره فجر، آيه۱۴ [۲]. سوره اعراف، آيه۱۶ درس اخلاق ۹۶/۴/١۵ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام علی علیه السلام می فرمایند: وقتی خداوند خیرخواه بنده باشد همسرش را شایسته می گرداند 📚غررالحکم ج۲ص۱۹۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال: ⁉️ چه اشکالی دارد که بگوییم همه دین ها صحیح است؟ 🔸 پاسخ اجمالی: 🔰 قائلین به پلورالیسم، معتقدند که تمام ادیان بر حق هستند و هر کسی معتقد به هر دینی که باشد، به تکلیف خود عمل کرده است. ✍️ اشتباهی که مطرح کنندگان این نظریه مرتکب آن شده و به آن دقت نکرده اند این است که تمام ادیان را در عرض و در کنار هم دیده اند و به همین دلیل برای هر کدام از آن‌ها سهمی از حقانیت قائل شده اند ولی آنچه که در طول تاریخ ادیان به وضوح مشخص است، اینکه ادیان الهی، نه در عرض هم بلکه در طول هم بوده و هر پیامبری که مبعوث شده است، ضمن تأیید پیامبر قبلی، دین گذشته را تکمیل کرده و مردم را به سوی رشد بیشتر و آمادگی برای پذیرش دستورات پیامبر بعدی رهنمون می کند. 🔅 قرآن کریم با اشاره به همین موضوع، می‌فرماید: «و [ياد كن‏] هنگامى را كه عيسى پسر مريم گفت: اى بنی اسرائيل! به يقين من فرستاده خدا به سوى شمايم، تورات را كه پيش از من بوده تصديق می كنم، و به پيامبرى كه بعد از من می آيد و نامش «احمد» است، مژده می دهم‏». (صف/6) 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا زمان خود پیامبر اسلام قرآن جمع آوری نشد و نحوه جمع آوری قرآن چگونه بود؟.mp3
2.27M
⭕️ سوال ❓چرا زمان خود پیامبر خدا قرآن جمع آوری نشد و نحوه جمع آوری قرآن چگونه بود؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💥 علت تبدیل شراب به شیر ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ امام صادق عليه السلام : إنّ أهلَ الرَّيِّ في الدُّنيا مِن المُسْكِرِ يَموتونَ عِطاشا ، و يُحْشَرونَ عِطاشا ، و يَدخُلونَ النّار عِطاشا "آنان كه در دنيا از مسكرات سيراب شوند ، تشنه كام مى ميرند و تشنه كام محشور مى شوند و تشنه كام به دوزخ مى روند ." 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴چرا ما هرچقدر کار خیر و نیک انجام میدهیم ؛ به مقام و درجات بالا نمیرسیم؟ ✳️ تا خودت پاک نباشی، پاک بهت نمی دهند. ظرفی که برای آب خوردن انتخاب می کنی باید پاک باشد. اگر من ظرف باطنم آلوده باشد، این توقع درستی نیست که از خدا پاکیزه بخواهم. 🔵باید با خودت قرار بگذاری به کسی پرخاش نکنی. ما زیارت می رویم، نماز جماعت می خوانیم، ماه رمضان روزه می گیریم، پس چه می شود که توفیق نداریم و پیشرفت نمی کنیم؟ 💥وقتی بررسی کنیم می بینیم ریشه تمام مشکلات زبان است. با حرف کسی را می زنیم یا غضب و پرخاش می کنیم. 🌹آیت الله بهاءالدینی می فرمودند: پرخاش، برکات زندگی را می برد. 📝کسی اول نامه خطاب به خواجه نصیر گفته بود: یا ایها الکلب ابن کلب (ای سگ، پسر سگ) فلان مسأله علمی چه طور است؟ 💠خواجه نصیر هم در جواب نوشته بود كه جواب مساله این است و در آخر نامه نوشت: 🔴اما صحبت تو درباره سگ؛ سگ حیوانی است که چهاردست و پا راه می رود و بدنش از پشم پوشیده است. من دوپا هستم و آن طور نیستم و... والسلام. تمام! ❗️نه پرخاشی نه غضبی! ما بودیم حداقل یه چیزی مینوشتیم در جوابش! 🌸 یک خشم فرو خوردن، آدم را از هزار رکعت نماز زودتر به خدا می رساند. خیلی حرف بزرگی است... 💠من مومنی را می شناختم که آقا انقدر این تلخ بود،می رفت تو مسجد تمام نوافل،تمام مستحبات انجام میداد. ✳️اما خانه که می آمد انگار اژدها وارد شده! چرا در این روغن باز است؟چرا اینجا اینجوری است و... فکر می کرد خودش ملائکه است، وقتی مُرد زن و بچه اش آرام شدند. 💥اینجوری که آدم به خدا نمی رسد !هی هزار رکعت نماز بخوان بعد هم برو داد بزن؛ به هیچ جا نمیرسی! 🌟پس باید اول باطنمان پاکیزه شود تا رشد کنیم... 🌻پیامبر صلی الله علیه و آله: بدانيد كه خشم پاره آتشى🔥 در دل انسان است. مگر چشمان سرخش و رگ هاى گردنش را (هنگام خشم) نديده اند. هر كس چنين احساسى پيدا كرد، روى زمين بنشيند. 📕منبع: پایگاه علاقمندان آیت الله فاطمی نیا 📘مفردات الفاظ قرآن ص 608 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سقوط پنهان 🔸 در آیه 23 از سوره مباركه «یونس» فرمود: ﴿فَلَمَّا أَنجَاهُمْ إِذَا هُمْ یبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیرِ الْحَقِّ﴾ بعد یك اصل كلی را فرمود, فرمود: ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾ _ سخن از ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾ نیست, سخن از ﴿یا أَهْلَ الْكِتَابِ﴾ نیست، سخن از ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾ است _ ﴿إِنَّمَا بَغْیكُمْ عَلَی أَنفُسِكُم﴾؛ این حصر است یعنی هر كس ستمی می ‌كند ولو نسبت به خانواده ‌اش, ولو نسبت به همسایه ‌اش, ولو نسبت به زیرمجموعه ‌اش، در واقع ، منتها الآن مَست قدرت است؛ ولی وقتی این حالت تخدیری برطرف شد دادش در می ‌آید. این ‌طور نیست كه الآن درد نباشد، الآن آسیب هست منتها چون ﴿فِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾ یعنی مستانه زندگی می‌ كنند و تخدیر شده ‌اند، كسی كه تخدیر شده است درد را احساس نمی ‌كند، اما وقتی آخرهای عمر فرا رسید دادش در می ‌آید؛ فرمود: ﴿إِنَّمَا بَغْیكُمْ عَلَی أَنفُسِكُم﴾. 🔸 آن آیه كه در سوره مباركه «اسراء» هست كه ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾، آنجا لام, لام اختصاص است؛ ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ یعنی «إنّ الإحسان یختصّ بالمحسن»، ﴿وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾ یعنی «إنّ الاسائة تختصّ بالمسیء». 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 20 تاریخ: 1392/09/23 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کارفرمای هستی 🔸 آدم وقتی بفهمد كل نظام در اختیار خداست، وقتی بفهمد نه از خودش كاری ساخته است نه از دیگری، قهراً فقط به خدا مراجعه می ‌كند. مشكل ما این است كه ما گاهی خود را مقتدر می‌ پنداریم گاهی دیگری را، در حالی كه نه از ما كاری ساخته است نه از دیگری! ما محتاجیم، بالاخره باید كسی باشد که مشكل ما را حل كند؛ تمام شبهات و مشكلات و دشواری ها این است كه ما خیال می ‌كنیم مشكل ما به دست خود ما حل می ‌شود یا مشكل ما به دست دیگری، لذا گاهی به خود تكیه می ‌كنیم گاهی به دیگری تكیه می ‌كنیم و بیراهه می‌ رویم؛ اما اگر بدانیم كار فقط به دست است و ما ابزار اوییم که ﴿لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ یك، ﴿وَ ما یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاّ هُوَ﴾ دو، اگر بدانیم ما سربازان اوییم و كار به دست اوست، آن وقت نه به خودمان تكیه می ‌كنیم نه به غیر خدا! 🔸 اگر _ان‌ شاء ‌الله_ ما این‌‌ چنین شدیم یعنی مستقیم شدیم نه به خود تكیه كردیم نه به دیگری، فقط گفتیم: «توكلت علی الله»، به دستور او عمل كردیم، كار را از او دانستیم و فرمان او را اجرا كردیم، هم نصیب ما می‌شود و هم . 📚 سخنرانی در جمع بسیجیان گردان عاشورای اهواز تاریخ: 1386/06/12 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا چیزی به نام دهه محسنیه و عزاداری برای حضرت محسن علیه‌السلام هم داریم؟ 🔰 پاسخ کوتاه: 👈افراط در عزاداری از جمله دسیسه‌های اخیر تشیّع انگلیسی است، تا مردم هم خسته شوند و هم عرصه بر آنان تنگ شود و دیگر نتوانند جشن‌های مذهبی و ملّی خود را برگزار کنند؛ لذا بعد از مدتی عزاداری محرم و صفر نیز تحت الشعاع قرار خواهند گرفت و کم‌رنگ خواهند شد. 🔰پاسخ تفصیلی: 👈 ابتداءاً باید دانست که عزاداری برای اهل بیت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) با دلایل شرعی معتبر جزء شعائر دینی و از وظایف محبّین خاندان عصمت و طهارت است. البته از نظر فقهی مستحبّ و در مواردی واجب است. سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) هم برپا کردن مراسم عزا مخصوصاً برای سیّد الشهداء(علیه‌السلام) و روضه خوانی بر شهدای کربلا بوده است. ✅ عزاداری نیز مراتبی دارد، اصل عزاداری به یادآوردن مصائب اهل بیت و گریه کردن بر آن است. این مرتبه از عزاداری مئونۀ خاصی نمی‌طلبد و شاید افراط در مورد آن خیلی متصور نباشد. اما عزاداری مراتب بالاتری هم دارد که شیوه‌های عزاداری را تشکیل می‌دهد. مثلاً برپا کردن مجلس عزا و بیرون آوردن دستۀ عزاداری با آداب خاص خود. ✳️ نکته دیگر اینکه مقدار و اندازه‌ی عزاداری را شرع تعیین نکرده مثلاً در روایتی نداریم که چند روز برای امام حسین(علیه‌السلام) عزاداری کنید. بلکه مقدار عزاداری به عرف سپرده شده است یعنی عُرف هر منطقه‌ای تعیین می‌کند که چند روز عزاداری شود. 👈 در سال‌های اخیر تشیّع انگلیسی برای اهدافی خاص سعی دارد حدود و مقادیر عزاداری‌ها را گسترش دهد تا جایی که عرصه بر مردم در برگزاری مراسماتی مثل عقد و عروسی‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی تنگ شود. ❇️ منظور ما از افراط «ساختن دهه‌های عزا» برای موارد جدیدی است که در گذشته نبوده است؛ به راه انداختن دسته‌های عزاداری با سر و صدای زیاد در برخی روزهای سال که اصلاً مناسبت تاریخی برای آن وجود ندارد مانند دهۀ محسنیه، دهه صادقیه، باقریه، دهۀ‌های متوالی فاطمیه(بعضاً تا چهار دهه!) و بسیاری موارد نوظهور که پیش از این سابقه‌ای در مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) نداشته، نشان از طرّاحی پیچیده استکبار جهانی برای جدا کردن توده مردم از اهل بیت(علیهم‌السلام) دارد. زیرا در طیّ یک سال مراسمات عقد و عروسی و جشن‌های ملّی و اعیاد مذهبی فراوانی وجود دارد که گرامی داشتن آن‌ها نیز لازم و ضروری است. 👈 حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی(دامت توفیقاته) دو سال پیش نسبت به این حرکت موزیانۀ تشیّع انگلیسی هشدار دادند و فرمودند: «جامعه عرفا نمی‌تواند نسبت به این همه عزاداری پیاپی مراقبت داشته باشد و سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد.» 🔺 حضرت امام خامنه‌ای(دام‌عزّه‌الشریف) نیز با روشن‌بینی همان سنت گذشته در مقدار روزهای دهه فاطمیّه را مراعات می‌فرمایند و برنامه‌های عزاداری دفتر ایشان در این ایّام و همچنین برنامه‌های صدا و سیما، راه را برای سوء استفاده دشمنان بسته است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📓 نام: "امام رضا و کرامت انسانی" ✍ نویسنده: "محمد حکیمی" 📖 توضیحات: منشوری از شخصیت والای هشتمین خورشید آسمان امامت است. 📗 این کتاب برای ساعاتی هم که شده مخاطب را به تفکر درباره آن امام همام مشغول می‌کند که معرفت حضرتش حق ایشان بر یکایک ما زائران و محبان‌شان به حساب می‌آید. 🔰 @p_eteghadi 🔰