⭕️ سوال
❓مگر حضرت ابراهیم (ع) از بودن آخرت شک داشتند که از خداوند خواستند تا زنده شدن مردگان در قیامت را به او نشان دهد؟
🔸حضرت ابراهیم علیهالسلام زمانی که دید مردارى در كنار دريا افتاده و قسمتى از آن در آب و قسمتى ديگر در خشكى است و حيوانات دريايى، صحرايى و پرندگان هوا از هر سو آن را طعمه خود قرار دادهاند با خود گفت: اگر اين اتّفاق براى انسان رخ دهد و ذرات بدن انسان در بين جانداران ديگر پخش شود، در قيامت آنها چگونه يكجا جمع شده و زنده مىشوند؟ از خداوند درخواست كرد كه نحوه زنده شدن مردگان را مشاهده كند.
🔸برخی افرادِ بیخبر، این آیه را مربوط به تردید حضرت ابراهیم علیهالسلام نسبت به بهشتی یا جهنمی بودن خودشان معنا کردهاند در حالیکه کل ماجرا درباره کیفیت و چگونگی زنده شدن مردگان است. حضرت ابراهیم علیهالسلام درباره وجود عالم آخرت، وجود بهشت و جهنم و اصلِ زنده شدن مردگان یقین کامل داشتهاند.
🔹حضرت ابراهیم علیهالسلام مىخواست در اين زمينه شهود حسّى داشته باشد، و لذا خداوند چنين صحنهاى را براى او مجسّم كرد تا معاد جسمانى را به معناى دقيق كلمه با چشم خود ببيند و قلبش آرام گيرد. اینکه عدهای تلاش میکنند با تکیهبر فهم اشتباه از آیات قرآن عصمت و ایمان انبیای بزرگ الهی علیهمالسلام را زیر سؤال ببرند، مردود است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ مناظرهای زیبا از امام صادق(علیهالسلام) با رهبر مادیگرایان آن زمان، در باب اثبات خداوند متعال
🔰 نقل شده: «ابن ابى العوجاء» رهبر منکران خدا در زمان امام صادق(عليهالسلام) برای بار دوم به مجلس حضرت آمد و در گوشهای خاموش نشست و دم نمیزد، امام فرمود: «چرا سخن نمیگویى؟ گفت: از جلال و هيبت شما زبانم بند آمده است، حضرت فرمود: من در پرسش را به رويت باز میكنم.
✅ حضرت فرمود: تو مصنوعى يا غير مصنوع؟(ساخته شدهاى يا نساخته و خود به خود به وجود آمدهای) ابن ابى العوجاء گفت: ساخته نشدهام، حضرت فرمود: اگر ساخته شده بودى، چگونه بودى؟ او مدتى دراز سر به گريبان برد و پاسخ نمیداد و با چوبى كه مقابلش بود بازی میکرد و میگفت: دراز، پهن، گود، كوتاه، متحرك، ساكن که همه اينها صفت مخلوق است.
🔶 امام فرمود: اگر براى مصنوع صفتى جز اين موارد نمیدانى، بايد خودت را مصنوع بدانى؛ زيرا این خصوصیات را در خود ميابى. او گفت: از من چيزى پرسيدى كه هيچ كس پيش از تو، نپرسيده و كسى بعد از تو هم نخواهد پرسيد، امام فرمود: بر فرض بدانى درگذشته از تو نپرسيدهاند، از كجا میدانى در آينده نمیپرسند؟
🔺 روز بعد آمد و گفت میخواهم كه من پرسش كنم، امام فرمود: هر چه میخواهى بپرس، عرض كرد: دليل بر حدوث اجسام چيست؟ فرمود: من هيچ چيز كوچك و بزرگ را نمیبينم، مگر اينكه چون چيزى به آن ضميمه شود بزرگتر گردد، یا اگر از آن کم شود، کوچک گردد. اگر اشیا قديم بودند، هرگز نابود و متغير نمیشدند.
❇️ ابن ابی العوجا گفت: بر فرض مطلب چنان باشد كه فرمودید، ولى اگر چيزها همگى با وصف كوچكى خود باقى میماندند، از چه راه بر حدوث آنها استدلال میكردید؟ امام فرمود: بحث ما روى همين جهان موجود است، اما در آن فرض هم میتوان گفت: اگر همه چيز مثلا كوچك میبود چون در عالم فرض، صحيح است كه به هر چيز كوچكى چيزى مانندش را ضميمه كنيم تا بزرگتر گردد، صحت این فرض برای حدوثش کافیست. سپس امام فرمود: اى عبد الكريم ديگر سخنى ندارى، عبد الكريم سکوت کرد و چیزی نگفت.
👈 نکته مهم: حاصل استدلال امام را متکلمین به صورت یک برهان در آورده و گفتهاند: «عالم متغییر و دگرگون میشود، و هر چیزی که تغییر پیدا کند، قطعا حادث بوده و به وجود آمده است و در نتیجه به وجود آورندهای خارج از خود مجموعه دارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث
✍امام على عليه السلام: نصيحت را از كسى كه آن را به شما هديه مى كند بشنويد و آن را با جان و دل بپذيريد
📚غررالحكم حدیث2494
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
🗓 #مناسبتها
💠۲۵ ربيع الاول صلح #امام_حسن_علیه_السلام با معاوية بن ابی سفيان (۴۱ ق)
✍️ پس از بیعت مسلمانان با امام حسن (علیهالسّلام) در ماه رمضان سال۴۰ هجری، معاویه در شام مدعی خلافت گردید و حاضر به بیعت با امام حسن (علیهالسّلام) نشد؛ لذا با فراهم نمودن لشکری برای جنگ با امام به سوی عراق حرکت کرد.
امام، لشگری دوازده هزار نفری به رهبری قیس بن سعد به جنگ معاویه فرستاد و خود روانه ی مداین شد.
هنوز بین سپاه امام و معاویه جنگی روی نداده بود كه شایعه ی كشته شدن قیس بن سعد، شیرازه ی سپاه حضرت را از هم گسیخت. در این میان، جمعی حتی سراپرده ی امام را نیز غارت كرده و یكی از آنان خنجری بر ران حضرت وارد نمود.
💢 نفوذ روحیه دنیاگرایی، ضعف ایمان،حضور خوارج، عدم بصیرت لازم در خواص و بزرگان قبایل و خیانت برخی از سران سپاه، موجب از بین رفتن انسجام جبهه یاران امام حسن (علیهالسّلام) گردید تا آنجا که حتی حاضر به تسلیم یا قتل امام خود بودند.
🔸امام حسن (علیهالسّلام) با سنجش دقیق شرایط و اوضاع، خردمندانهترین راهکار را، صلح تشخیص داده و به تکلیف الهی خویش در برقراری صلح اقدام نمودند؛ تا از این طریق اصل دین اسلام و جان شیعیان و مسلمانان را حفظ نمایند.
▫️ مهمترین بند این توافقنامه سلب حق تعیین خلیفه بعدی برای معاویه و سپردن خلافت پس از او به امام حسن (علیهالسلام) بود، اما معاویه با زیر پا گذاشتن تمامی بندهای معاهده، به جامعه اسلامی و مسلمانان خیانت کرد.
🚩#امام_علی_علیه_السلام ، در سفارش به امام حسن(ع) فرمود:
🔅بدان که معاویه همچنان که با من مخالفت کرد با تو نیز مخالفت خواهد کرد. پس اگر با او از در صلح و آشتی درآیی به جدّت تأسّی جسته ای که با بنی ضمره و بنی اشجع... صلح کرد و اگر بخواهی با دشمنت بجنگی [بدان که ] هرگز آن صلاحیت و وفاداری که پیروان پدرت داشتند پیروان تو نخواهند داشت.
📚نهج السعادة: ۲/ ۷۴۲
🔅#امام_حسن_علیه_السلام :
▫️ معاویه در حقی که از آنِ من بود با من ستیز کرد و من برای صلاح امّت و جلوگیری از ریختن خونشان آن را واگذاردم.
📚بحار الأنوار، ج ۴۴، ص۳۰
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘 فلسفه تربیت و فلسفه مدنیت درباره انسان و اجتماع
🔹نویسنده کتاب «بانوی ملکوت» با قلمی روان و شیوا به زندگی کوتاه، اما پربار حضرت معصومه (س) پرداخته است.
🔹 این کتاب در ۱۶۴ صفحه و در سال ۹۳ منتشر شده و به موضوعاتی چون: قم در آینه روایات، قم حرم اهل بیت، تواضع بزرگان در پیشگاه حضرت معصومه (س)، اهتمام شیعه و سنی به زیارت این بانوی گرانقدر، مقام شفاعت حضرت معصومه (س) در قیامت و ... پرداخته است. همچنین در این کتاب برخی افتخارات و مفاخر قم نظیر: زکریا بن آدم، خاندان اشعری در قم و ابن بابویه قمی (شیخ صدوق). به طور مختصر معرفی میشود.
🔹 علاقهمندان برای خرید اینترنتی این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ادب توحیدی
🔸 ﴿وَلاَ تَقُولَنَّ لِشَیءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذلِكَ غَداً ٭ إِلَّا أَن یشَاءَ اللَّهُ﴾؛ فرمود مبادا درباره چیزی ـ حالا چه سنگین چه سبك، چه كارهایی كه به تنهایی باید انجام بدهی چه كارهایی كه با مشورت دیگران و معاونت دیگران انجام بدهی ﴿لِشَیءٍ﴾ این نكره در سیاق نفی است ـ درباره هیچ چیزی نگو من فردا انجام می دهم مگر اینكه بگوید «ان شاء الله». این #ادب_توحیدی است كه دارد یاد می دهد. ﴿وَلاَ تَقُولَنَّ لِشَیءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذلِكَ غَداً ٭ إِلَّا أَن یشَاءَ اللَّهُ﴾؛ یعنی «ان شاء الله» را باید بگوید.
🔸 اگر كسی بخواهد كاری انجام بدهد باید باشد یا نباشد؟ اگر هستی او به مشیئت الهی وابسته است، ایجاد او به طریق اُولیٰ؛ زیرا ایجاد او هم به هستی او متّكی است و هم به هستی خیلی از امور.
می خواهد حالا كاری انجام بدهد جایی می خواهد برود با كسی دیدار داشته باشد آن شخص باید باشد، شرایط باید باشد، استعداد باشد، ظرفیت باید باشد، موانع نباید باشد ـ همه اینها ـ هیچ كدام در اختیار ما نیست! اگر كسی بگوید من این كار را انجام می دهم این شخص ـ معاذ الله ـ بی اعتنا باشد به #مشیئت_الهی این شخص می شود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾ این داعیه استقلال دارد.
🔸 پس هیچ كاری را هیچ كسی نمی تواند مدّعی باشد مگر اینكه بگوید #اگر_خدا_بخواهد. حالا یك وقت است كه «ان شاء الله» را لفظاً می گوید، اما یك وقت «ان شاء الله» #در_نیتش است #در_ضمیرش است، آن هم باز كافی است. ذكرِ لفظی نظیر ذكر ركوع و سجود نیست كه لفظاً واجب باشد، كسی معتقد است با این نیت می گوید من فردا می آیم درس، فردا می آیم بحث، فردا می آیم برای آن كار، این «ان شاء الله» در متن قلبش هست این كافی است، بگوید #ان_شاء_الله خب ثواب هم می برد!
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه کهف جلسه 22
تاریخ: 1387/12/12
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حیات مطلوب
🔹 فرمود: ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾؛ ما یک وقت دعا می کنیم، ناله می کنیم، گریه می کنیم، از خدا چیزی می خواهیم ـ إن شاء الله ـ مستجاب هم می شود اما اولاً این از بیانات نورانی این آیه است و ثانیاً روایات که شارح و تبیین کننده این است که اگر کسی آدم خوب باشد، کار او همیشه تأمین است، لازم نیست مرتب ناله بکند، مدام حرم برود؛ این #قانون_اساسی است! بیراهه نرود عوام فریبی نکند عوام زده هم نباشد، ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾؛ خدای سبحان کار آدم درست را هرگز لنگ نمی گذارد! آدم خوب یعنی نه به دنبال عوام برود نه عوام فریبی کند نه فریب بدهد نه کسی او را فریب بدهد، مستقیم دارد کار خودش را انجام می دهد، چنین کسی یقیناً کارش به مقصد می رسد.
🔹 گریه نمی خواهد! حالا گریه و ناله و آنها برای ترفیع درجات سر جایش محفوظ است؛ اگر ترفیع درجه می خواهیم، بله ناله و اشک و «سِلَاحُهُ الْبُكَاء» و مانند آن؛ اما می خواهیم زندگی ما لنگ نباشد، همین آدم خوب بودن کافی است.
فرمود اگر کسی در درون قلب خود مشکلی ندارد، دنبال این و آن نیست، نه فریب می خورد و نه فریب می دهد، کار او همیشه رو به راه است.
🔹 یک بیان نورانی از #امام_مجتبیٰ_سلام_الله_علیه رسیده است که منِ حسن بن علی ضامن هستم که اگر کسی #قلب_صاف داشته باشد نه عوام فریب باشد نه فریب بدهد نه دنبال کسی بگردد نه کسی را به دنبال خودش بیاورد، هر چه بخواهد، وقتی مصلحت او باشد، خدا هرگز آبروی او را رها نمی کند و #آبروی_او_را_حفظ_می_کند: «أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یدْعُوَ اللَّهَ فَیسْتَجَابَ لَهُ»؛ فرمود من ضامن هستم. خب این را از کجا می گویند؟ این را از همین آیه نورانی می گویند که فرمود: ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 514
تاریخ: 1398/11/02
🔰 @p_eteghadi 🔰
16.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #کلیپ_اعتقادی
❓ آیا عذاب های جهنم مادی هست یا معنوی؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
17.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
⁉️ چطور اعتقاداتم را قوی کنم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
59.4K
⭕️ سوال
علت این که پیامبر بین این همه انسان روی کره زمین بالاترین درجه رو داره چیه؟ پیامبر با عبادت به این درجه رسیدن؟ یا به خالص بودن انسان بستگی داره یا چیزای دیگه؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
💢 بله پیامبر به خاطر عبادتش، به خاطر اخلاقش، به خاطر رفتارش، به خاطر همان خصوصیاتی که با ارادۂ خودش[داشت به این مقام رسید و] خدا خودش میدانست این شخص در زمانی که به دنیا میآید از همهی بندگانش بهتر است؛ در نتیجه او را پیامبر انتخاب کرد و بعد هم، پیامبر هم با کارهایش به مقامی رسید که هیچ مخلوقی به آن مقام نمیرسد.
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
18.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
❓سکرات موت چه سیری دارد و چگونه می میریم؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰